News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Aeroportul International Iasi [IAS]

Started by loazif, May 31, 2013, 02:05:18 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dumbravaandrei

#180
@Sorinus de acord, dar ambele aeroporturi mentionate de tine au o pista de 3500m care are cu totul alte caracteristici decat cea de la Iasi. Asta inseamna ca poti opera si alte aeronave care la Iasi au sanse minime sa se desprinda de sol fara sa darami niste case prin Aroneanu (aeronave de la 200 de pax in sus, cum ar fi A330/A350). De exemplu de multe ori am fost la Milano de la Viena/Berlin cu 767.
Extinderea pistei curente la mai mult de 2400m e aproape imposibila cat inca avem un regim politic ne-dictatorial.

La Cluj de ex au loc sa extinda pista la 3500m, la fel si la Brasov au lasat loc sa o faca la 3500 daca e nevoie (acum e la 3000).

Sorinus

Asta e cu totul altceva. Una e sa ai doua piste, si alta e sa ai una mai lunga.

Dar chiar si asa, pe OTP, zilnic, doar Turkish vine cu wide body. In rest, foarte rar vezi asa ceva, chiar si pe OTP, care in meomentul de fata este la 16milioane pax.

Deci, sa nu ne impacientam. Pana in 2035 nu cred ca fi nevoie de widebody-uri pe Iasi.

Inteleg ca nu e drum ca lumea pana la aeroport, deci poate ca acolo ar merge bagati niste bani, daca tot suntem pe val.

survola

Valul a trecut.
Erau bani europeni de cheltuit pentru aeroporturi in curentul exercițiu financiar (nu mai știu exact care  :D ), dar pe următoarele aviația nu mai este inclusă.

contador

Asa e, insa drumurile care ar trece prin zona aeroportului nu tin neaparat de aeroport :) Pot fi folosite fonduri europene destinate infrastructurii rutiere pentru a face, de exemplu, legatura A8 -- Aeroport. Si chiar si din fonduri locale se poate construi o strada de 4-5 km spre sud-est care sa lege Aeroportul Iasi de DN28, ocolind putin Cartierul Aviatiei.

De asemenea, o parcare de lunga durata ar cam trebui sa fie capabila sa se autofinanteze din taxele de parcare.


Quote from: dumbravaandrei on January 29, 2024, 03:21:16 PMDe la 5 mil de pax in sus cam greu sa stai intr-o singura pista.

"Pista 2" va fi la Bacau si/sau la Suceava :lol:. In urmatorii 20 de ani, toate cele trei aeroporturi vor fi la maxim 120 km de autostrada (plus 10 km de drumuri locale) unul de celalalt.

Anul trecut au fost 2.3 mil pasageri procesati in 5000 mp, insa situatia a fost crunta. Noul terminal de 30000+ mp ar trebui sa fie arhisuficient pentru 5-6 mil pasageri anual. Cu inca o cladire asemanatoare, construita peste locul dughenelor T1+T2+T3, aeroportul va avea lejer capacitate pentru 10-12 mil pasageri anual si... basta!


Quote from: dumbravaandrei on January 29, 2024, 03:21:16 PMiar populatia este mult mai "migratoare" decat in alte regiuni ale tarii, motiv pentru care exista asa-numitul trafic "familial". Acest tip de trafic il observam intens pe traficul de pe aeroportul Suceava.

Aceasta categorie de calatori este si mai sensibila la pret. "Corporatistul" din Iasi va prefera sa zboare in continuare de pe Aeroportul Iasi, chiar daca biletul e cu 50 de euro mai scump. In cazul "stranierilor", care vin/pleaca de cateva ori pe an cu trei sferturi de familion, e mult mai profitabil sa cumpere bilete mai ieftine spre Bacau/Suceava si sa-i astepte acolo cineva cu o masina. 

dumbravaandrei

asta cu pista 2 la Suceava / Bacau, uita de ea. Cum nici Tg Mures nu e pista 2 pentru Cluj / Sibiu / Brasov.
P.S: Bacaul si Suceava au exact aceeasi problema ca Iasi, in materie de pista.

Sorinus

#185
ILS e cat II? Poate merge un upgrade, iarna cât de des e ceata?

dumbravaandrei

Da.
La Iasi din 2014
La Bacau e in curs de montare instalatia pentru CAT II.
La Suceava din august 2023.

Stiu de niste discutii/intentii de upgrade la CAT III-B pentru Suceava si Iasi. CAT III-B mai e la Timisoara si pe Otopeni. Parca si la Brasov e montat sistemul. 

utopium

#187
Quote from: dumbravaandrei on January 29, 2024, 03:21:16 PMSpre deosebire de Cluj, Iasul chiar are potential sa ajunga la 5 milioane pax pana in 2035.
Nu stiu ce ai vrut sa zici aici, dar Clujul ar trebui sa ajunga la 5 milioane fara probleme inainte de 2030 (daca nu apar razboaie, pandemii, crize economice majore si alte probleme, ma astept sa ajunga cam prin 2028). Deja are 3.3 milioane, iar terminalul extins va duce si el fara probleme 5 milioane de pasageri (terminalul de la Cluj are 26.000 mp si se mai adauga in momentul de fata inca 7.200 mp, deci va avea 33.200 mp undeva pe la sfarsitul lunii mai, adica va fi mai mare decat T4). Daca nu apar evenimente deosebite, ma astept ca anul asta sa depaseasca fara mari probleme 3.5 milioane ... momentan pana nu e gata terminalul sunt oarece restrictii de crestere pentru ca acum imbarcarea se face temporar in mod improvizat prin niste containere. Dar la anul cand va putea beneficia tot anul de tot terminalul, poate sa urce semnificativ mai sus de 3.5 milioane. Un ritm de crestere de 300.000 de pasageri pe an mi se pare realist, aia e cam un extra-avion alocat complet.

Cat despre cat de orientate sunt judetele spre servicii, Clujul e mult mai dezvoltat pe servicii decat Iasul, a avut in 2022 o cifra de afaceri in servicii de 78.4 mld lei, fata de Iasi care a avut 32.8 mld. Si numarul de angajati in servicii e incomparabil mai mare, vreo 215.000 vs 158.000. Deci daca vii cu presupuneri ca traficul e proportional cu nivelul de dezvoltare al serviciilor, atunci Clujul va fi multa vreme avantajat din punctul asta de vedere. Da, Clujul nu are asa de multi oameni plecati la munca in strainatate, dar are un catchment area mai mare (amplasarea mai centrala il ajuta) si acele judete din jur au impreuna multi oameni plecati la munca. Plus ca nivelul de trai mai ridicat face ca turismul sa fie semnificativ mai bine dezvoltat si el (de ex anul trecut Clujul a avut de 2.5 ori mai multe chartere, plus ca are o gramada de destinatii de zboruri regulate care sunt clar predominant turistice - de exemplu spre Grecia - Creta, Corfu, Zakynthos, spre Spania - Palma, Alicante - chestii care lipsesc complet din zborurile regulate de la Iasi dintr-un motiv care mie imi scapa).

Cat despre limitarea unei singure piste ... aia e cea mai mica problema ... sunt gramezi de aeroporturi cu peste 15 milioane de pasageri cu o singura pista. Daca ai cai de rulare bine gandite, spatii suficiente de parcare avioane si o pista mai lunga, te descurci fara probleme cu o singura pista.

dumbravaandrei

#188
Ai citit pe diagonala si ai inteles ce ai vrut, nu ce am spus.
Avioanele nu transporta bani, ci persoane (traficul de marfa pe aerian e de neglijat in ro)
La partea cu serviciile nu m-am referit la valoarea neta, ci la pondere in economia locala. In Iasi, 73% din angajati sunt in domeniul serviciilor, fata de 68% la Cluj. Din masa asta, la Iasi ponderea IT-ului e mai mica (sub 25% vs 36% cluj), multe servicii inca necesita interactiune fizica directa. N-am zis nicicand ca productivitatile sau rata de profitabilitate per angajat e mai mare la iasi ca la cluj. In fine, aici sunt niste nuante/tuse la care daca nu esti interesat de dinamica populatiei e greu sa le vezi impactul.


Aia cu o singura pista am explicat mai sus care e diferenta intre o pista de 2400m si una de 3000 sau 3500m.
Gandeste-te altfel... de cate miscari pe pista ai nevoie ca sa transferi 5 milioane de pasageri cu un avion de maxim 200 de locuri (in realitate, cel mai compact e A321 231 care daca e in configuratie de ulcc are 187 de locuri), cat poate ateriza acum atat la Cluj cat si la Iasi? Asta in conditiile in care ai avea un factor de incarcare de 100% pe zbor. Iti zic eu: 68 pe zi. Vezi cate terminale ai la dispozitie si ce capacitate de procesare de pasageri/ora. Si in ce intervale orare poti avea acele miscari.
Si ai sa descoperi ca nu exista aeroport in Romania, altul decat OTP, care sa poata transporta mai mult de 4 mil de pax/an. Restul - daca au pista n-au terminale. Care au terminale, n-au piste. Unele, atat pot avea pista nici macar nu ai cum sa extinzi, cum e cazul la Iasi/Bacau. La Cluj vedem ce curand ce rezultate o sa aiba pista extinsa (sper cele scontate). Dar cu 5 mil pana in 2030 am rezerve. Dupa 2030 sigur, dar pana atunci am rezerve ca sare de 4-4,5. Sper sa ma insel si sa aiba parte de cat mai multi pax.

Asta in conditiile in care ai avea LF de 100% pe zbor ceea ce in realitate nu se intampla. La 80 de miscari pe zi cum te descurci cu o pista de 2400m? Cate platforme iti trebuie?
De aia ai nevoie de la un punct incolo de o pista pe care sa operezi cu wide-body. Care iti permite ca pe anumite rute in loc de 3 miscari/zi sa faci 2.


Sorinus

Wizz Air operates the A321 on short-haul flights. This aircraft flies with a configuration of 230 seats, all Economy Class.

Iar in conditii de operare normale, are nevoie de 2200 metri de pista.

WIzz-ul reprezinta 80% din operarea pe Iasi, restul fiind Ryanair, HiSky , Tarom si Austrian.

Hai sa comparam cu Chisinau, ce opereaza pe o piata similara, mai mare ca nr de pasageri dar mai saraca decat zona Moldovei romanesti.

The runway is 3590 metres in length and 45 metres in width.

Nimeni, nici inainte de razboiul din Ucraina, nu a operat vreun widebody pe RMO (apropo, nu mai e KIV), (poate doar in cazuri cu totul speciale).

Aeroporturile regionale sunt fie baze low cost fie feedere pt hub-uri mai mari. Nu cred ca se va ajunge in 10 ani ca peste 200 oameni sa aiba zilnic conexiuni la Viena. Si atunci, Austrian poate baga doua zboruri pe zi si rezolva problema, daca cererea e asa mare si profiturile interesante.


Ar exista si mai mare flexibilitate pt pasageri, daca ai zbor spre America la 19:00 si cel de la Iasi pleaca la 9 dimineata, ai prefera sa mai ai un zbor la 2PM.









dumbravaandrei

RMO are 2.5 mil pax si doua piste. Una de 2400 si una de 3500. In ultimii 10 ani am aterizat pe ambele.
E intre Cluj si Iasi ca trafic.

Continuam discutia la cum trebuie sa arate aeroportul IAS la 5 mil pax sau propui sa ne invartim in jurul cozii (caz in care o sa opresc discutia in mod voluntar)?

utopium

Quote from: dumbravaandrei on February 02, 2024, 12:54:04 AMAvioanele nu transporta bani, ci persoane (traficul de marfa pe aerian e de neglijat in ro)
La partea cu serviciile nu m-am referit la valoarea neta, ci la pondere in economia locala. In Iasi, 73% din angajati sunt in domeniul serviciilor, fata de 68% la Cluj.

La 80 de miscari pe zi cum te descurci cu o pista de 2400m?
Hai sa o luam asa ... anul trecut Clujul a avut deja zile cu 13.454 de pasageri (in august), asta deja e echivalent cu 4.924.000 de pasageri pe an. Asta fara sa aiba terminal extins, fara sa aiba cele trei porti extra de imbarcare, salile extra de asteptare, calea de rulare noua inaugurata in octombrie, etc. Calea aia noua de rulare fix pentru asta a fost facuta, ca sa permita mai multe miscari de aeronave. Deci daca a ajuns la capacitatea zilnica necesara pentru a face 5 milioane FARA toate astea, chiar nu vad nici un motiv pentru care nu poate atinge 5 milioane fara nici o alta modificare necesara, doar terminalul sa fie terminat de extins si atat. Adica din ce inteleg eu, noua cale de rulare va permite decolarea avioanelor cu pauze mai mici intre ele, chestie importanta mai ales dimineata la prima ora cand pleaca toate low-costurile. De exemplu si astazi vedem avioane programate sa plece la 5 minute unul de altul (6:30, 6:35). La fel vedem avioane programate sa soseasca la 5 minute unul de altul ... deci nu pare a fi vreo limita in a ateriza/decola la 5 minute distanta, adica 12 avioane pe ora ... iar in intervalul de activitate mai intensa, adica 6 AM - 1 AM, adica 19 ore pe zi, ai o capacitate teoretica de a duce si peste 200 de zboruri pe zi cu o singura pista. Sigur, asta e o limita teoretica, daca zborurile ar fi toate distribuite in mod egal pe ora. 80 de zboruri pe zi insa e ceva absolut realizabil, chiar daca low-costurile au anumite ore preferate de zbor.

Ca idee, FlightStats arata ca in 30 ianuarie la 6:15 dimineata au plecat si un Lufthansa spre Munchen si un Wizz spre Leeds (si 6:15 nu e ora programata, ci ora efectiva de plecare, Wizz-ul era programat cu 10 minute mai devreme). Deci nu vad de ce sa nu poti pleca la 5 minute in caz de nevoie. Iar 12 porti de imbarcare sunt si ele suficiente incat sa poti avea 12 zboruri pe ora, deci nici aici nu vad o limitare odata cu extinderea terminalului.

Cat despre servicii, avioanele transporta oameni, nu procente. Dar oricum ambele orase sunt la 80% angajati in servicii conform datelor MFinante (insa la Cluj nu intra in calcul si angajatii Bancii Transilvania, care are raportari diferite, deci BT mai creste procentul cu ceva). INS nu are date pe orase, doar pe judete. Ai in jur de 60.000 de angajati extra in servicii la Cluj, asta e cifra care conteaza. Si IT-istii se plimba si ei, am destui prieteni in IT care au de mers in interes de serviciu prin diverse locuri sau la care au de venit altii din diverse locuri (si la noi la firma - tot IT - se mai pleaca prin SUA/Franta sau mai vin oameni din SUA/India la noi ocazional).

Personal nu vad nici la Cluj nici la Iasi motive sa nu poata atinge 5 milioane cu infrastructura existenta ... nu stiu cum sta Iasul cu caile de rulare, poate acolo mai e nevoie de imbunatatiri si nu stiu daca portile de imbarcare vor fi folosite cate doua per zbor sau separat ... dar cai de rulare poate sa-si faca relativ usor cand va fi cazul de mai mult. Iar portile de imbarcare duble le poate separa sa alimenteze zboruri diferite cand va fi nevoie.

Eu zic ca si Iasul va atinge 5 milioane inainte de 2035, asta daca nu o sa avem razboaie, pandemii, crize economice, etc.

contador

Quote from: Sorinus on February 01, 2024, 03:07:48 PMILS e cat II? Poate merge un upgrade, iarna cât de des e ceata?

Pentru un ILS mai performant, trebuie demolate cateva case mai inalte din satul Aroneanu, deoarece blocheaza undele radio. Cel putin o parte dintre acele case au fost construite legal, inainte de a se impune restrictiile in planurile urbanistice are zonei, deci singura metoda legala de a le demola este cu €€€ pentru exproprieri.


Quote from: dumbravaandrei on January 29, 2024, 07:31:02 PMExtinderea pistei curente la mai mult de 2400m e aproape imposibila cat inca avem un regim politic ne-dictatorial.

La Cluj de ex au loc sa extinda pista la 3500m, la fel si la Brasov au lasat loc sa o faca la 3500 daca e nevoie (acum e la 3000).

Si la Iasi au fost lasati cate 300m la fiecare capat, pentru a se putea extinde pista de la 2400m la 3000m.

Neufunk

Orice tip de LVO este suspendat prin NOTAM la Iasi, mai putin LVTO. Deci este doar CAT I si probabil asa va ramane pana ce se gaseste o solutie.

Sorinus

Solutie la ce? Este instalat CAT II dar opereaza doar cu CAT I? De ce?