Centuri rutiere în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 08:48:25 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

runner

Quote from: alecu26 on April 01, 2016, 01:28:49 PM
unde e linkul catre motivare? Ar fi un precedent interesant.

E vorba de centura ocolitoare Medias care e postat pe SEAP :
- Anunt de participare numarul 154995/23.10.2014, unde CNADNR a publicat decizia si motivarea CNSC-ului  "Decizie CNSC 29.03.2016 ( [ CN154995/027 ] Decizie CNSC 29.03.2016.pdf" la rubrica Documentatie clarificari si decizii.

Ar mai fi si aici : http://portal.cnsc.ro/decizii.html?a=search&reg:registrationDate=-&Dosar-CNSC:Denumire-AC=COMPANIA+NATIONALA+DE+AUTOSTRAZI+SI+DRUMURI+NATIONALE
Decizia nr. 439 Luca Way SRL  - doar ca aici nu e si motivarea.

O speta foarte interesanta care creaza un precedent foarte clar, in care se arata ca nu poti sa anulezi procedura pe motiv ca nu dispui de fonduri in anul 2016 chiar daca licitatia era pe 2014 (trebuia sa-si prevada bani in buget stiind ca ai o procedura in lucru sau litigiu) sau nu a mai fost inclus in MPG. E foarte logic! Oricum le-a dat-o tare peste bot! Arata foarte clar ca CNADNR iroseste bani pe licitatii fara nici o coerenta. Merita citita!

NGC

Quote from: raresc on March 28, 2016, 09:55:45 AM
Revizuire documentatie tehnica pentru lucrari rest de executat pentru proiectul ,,MODERNIZAREA SI REABILITAREA DRUMULUI DE CENTURA AL MUNICIPIULUI TARGOVISTE" .

Din pacate, nu pot accesa mai multe informatii. Poate reuseste NGC20

Este vorba de fapt de cumparare directa.

http://www.pmtgv.ro/solicitare%20oferta%20proiectare%20centura.pdf

http://www.pmtgv.ro/30/centura%20clarificari/centuta.html

north

#3587
Quote from: raulbogdan23 on March 31, 2016, 01:53:45 PM
S-a aprobat Centura Gilău - Florești - Făget - Apahida

http://www.stiridecluj.ro/politic/s-a-aprobat-centura-gilau-floresti-faget-apahida-ce-valoare-are-proiectul

Dacă este cineva interesat de o prezentare tehnică pe tema Centurii Metropolitane Cluj-Napoca făcută ieri la întâlnirea cu delegația comisiei TRAN din PE de la Cluj (celelalte două s-au referit la aeroport și drumuri județene ca axe de interes regional), o poate găsi aici.

În caz că cineva este interesat de efectiv înregistrarea prezentării (spre exemplu pentru clarificări privind informația prezentată în anumite slide-uri / hărți), aceasta a fost asigurată printr-un articol al cluj24h (articolul în sine este aici). Calitatea sunetului nu este tocmai optimă, deci s-ar putea să fie enervant de urmărit prezentarea :).

În caz că cineva este foarte interesat de acest subiect (și de mobilitatea în zona metropolitană a Clujului), poate găsi întreg Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Cluj-Napoca aici.
Două drumuri paralele nu formează neapărat o autostradă.
Atlanta freeways at night * Vordhosbn * Centură * Autobahn * Happy cycling

NGC

S-au mai emis cateva OP. Le gasiti in locul obisnuit, marcate cu rosu.

GDPR

Wow, plata la DNCB. Poate incepe si Delta ACM sa se miste mai cu talent.

cristi5

#3590
Multumim @north pt materialul de la Cluj. Oare chiar asa o fi, ca transportul sustenabil nu poate fi dezvoltat pana nu se construieste centura? Pai daca ar pune vama 20 de lei la intrarea in Cluj dinspre Floresti, cum e la Londra, Oslo, Stockholm, si ar interzice parcarea in centru (descurajand astfel si accesul) cum e la Viena, si ar pune transport public in loc (spre toate directiile unde au de mers florestenii), nu s-ar dezvolta transportul sustenabil chiar si fara centura?

E o tragedie ce se intampla la Cluj, dezvoltarea economica a permis multora sa-si ia masina, dar nu si casa, ca prioritatea e masina, si spatiul din oras e prea mic (6x10 km, un oras foarte mic, se poate strabate lejer la pas), asa ca multi din cei care lucreaza in oras locuiesc in afara lui. De aici MZAurile uriase. Daca jumatate din oamenii astia ar lua bicicleta electrica sau transportul in comun, ar putea ajunge la Someseni in 20 min (si ar avea loc, ca ar ocupa max 1mp, nu 10mp cat o masina). Din banii economisiti cu intretinerea masinii si combustibil ar putea sa economiseasca pt casa... Astazi fac o ora cu masina. Si de ce sa fiu eu fraier sa las masina acasa, sa le fac mai mult loc la vecinii care tot cu masina se duc? Se cheama "the tragedy of the commons".

https://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons

Cum politicienii se gandesc numai la masini (ca cu altceva nu circula) si la voturi, solutia e o carare noua pentru masinile poporului. Abia dupa aia, zic ei, o sa facem chestii sustenabile. Nu se gandesc ca o noua sosea va incuraja pe si mai multi sa-si cumpere si sa foloseasca masina. O sa fie bine in primii ani, dupa care iar se umple Calea Floresti... Reducerea numarului de masini care pleaca zilnic "la servici" prin taxe de intrare, incurajarea bicicletelor sau mopedelor electrice, transport in comun, legatura feroviara Gilau-Floresti-Cluj (cu continuare pe linia existenta pana la celalalt dormitor, Apahida), nici nu le trece prin cap.

Ionut

^ Puteti discuta despre subiectele astea pe thread-ul proiectelor din Cluj. :cheers:

ion59



Centura Caracal, intrarea dinspre Craiova, după 2 săptămâni. Au apărut acele grămezi de pietriș.

north

#3593
@Ionut: Îmi voi permite să-i răspund lui cristi5 aici, pentru că cred că anumite aspecte ar fi valabile pentru cam toate proiectele de centuri, în principal ideea că cu ocazia realizării unei centuri ar trebui simultan implementate și măsuri de mobilitate urbană durabilă în interiorul orașului / zonei urbane din care s-a eliminat traficul de tranzit și de trecere. În fapt, aceasta ar putea fi o precondiție pentru acceptarea proiectului de centură. La fel ar trebui procedat și pentru proiectele de autostrăzi / DX...

@cristi5: Foarte interesantă analiza. Intervenția ta m-a făcut să mi aduc aminte de un gând pe care l-a formulat un profesor la un curs, care în română ar suna: "A încerca să rezolvi problema aglomerației rutiere construind mai multe drumuri este ca și cum ai încerca să rezolvi problema obezității lărgind cureaua de la pantaloni" :D (postulez că s-ar referi doar la transportul urban / suburban).
Eu spun că imediat deschiderii centurii ar trebui implementate măsurile de mobilitate durabilă (spre exemplu, imediat ce deschizi centura, instalezi bandă dedicată pentru transportul public - cu separare fizică, că altfel deocamdată nu merge - pe axa vest-est continuu de la Nodul N la IRA, dar și pe alte axe - de exemplu separi complet tramvaiul de trafic de la Bucium până la Gară).
Să crezi că asta s-ar putea face astăzi... să ne uităm la cum a mers experimentul similar pe Calea Șagului în Timișoara (unde traficul este semnificativ mai redus).

Așa că, da, din punctul de vedere al Planului de Mobilitate Urbană, centura metropolitană poate fi văzută ca o precondiție pentru o tranziție "agresivă" către mobilitate durabilă.

Desigur că putem privi centura și din alte puncte de vedere - am să menționez doar două:
a). În vecinătatea viitoarei centuri se află Iulius, Polus, Cora și Metro. Cred că nu exagerez spunând că fiecare clujean activ a achiziționat din aceste locații, în total de când acestea s-au deschis, un "camionaș" de cumpărături (dacă presupunem că și-au făcut și cumpărăturile săptămânale de aprovizionare cu alimente și alte FMCG din aceste locații). Aprovizionarea în magazine a acelor zeci / sute de mii de "camionașe" de marfă s-a făcut pe străzile orașului (includem Floreștiul). Eliminarea deșeurilor / ambalajelor aferente lor de asemenea. Centura ar rezolva aprovizonarea (dar și accesul rapid din multe locuri) la toate aceste locații.

b). Accesul la aeroport dinspre vest (începând de la Mănăștur / Florești și terminând cu Zalău / Oradea) nu neapărat că durează mult, dar are o stocasticitate (aleatorism?) semnificativă. Cu centura metropolitană s-ar îmbunătăți nu doar timpii de acces la aeroport (vezi imaginea de mai jos), ci s-ar reduce semnificativ tocmai această variabilitate a timpului de acces.


(Izocrone de acces la aeroport: verde = 1 oră, albastru = 2 ore.  Notă: considerând OS3 operațional.)

Sa te gândești la "congestion pricing"... măsura a fost deocamdată implementată doar în câteva orașe din lume (cred că le numărăm pe degete).
Ca o măsură mai radicală (și mult mai ușor de implementat) la care am meditat eu (cel puțin pentru cele mai mari / aglomerate trei orașe ale țării) ar fi introducerea unui "abonament lunar" pentru dreptul de a folosi drumurile orașului (atât în mers cât și în staționare, și asta se referă la orice parcare publică - formală sau informală, adică și trotuar) de, să zicem, 80 - 100 de lei pe lună (adică nu cu mult peste ce plătim majoritatea pentru servicii CaTV+internet+telefonie fixă) (+ permis de o zi de 5 lei).
Ce ușor s-ar elibera spațiul public de mașinile care 99% din timp sunt parcate și care sunt folosite doar o dată pe lună pentru aprovizionat la Cora sau pentru ieșit din oraș. Ar fi mai ieftin cu taxiul pentru prima activitate (dar pentru a doua ar trebui un sistem de transport în comun intra- și extraurban de top).

...Am impresia că suntem într-un Catch 22. Adică avem în orașe un transport public (în ansamblu) prost, datorită priorității date traficului privat (atât ca spațiu urban / rutier cât și investițional - la nivel de administrații publice) (să nu intrăm acum în problema managementului ineficient), și pe de altă parte avem (și folosim) multe mașini pentru că avem un transport public prost. Să ne uităm doar la rețeaua de tramvaie din București - ce zestre bogată, pe care și-ar dori-o multe orașe din Europa. Cât de greu ar fi să reproducem modelul tramvaiului 41 (îmbunătățit) pe întreaga rețea? (dacă este cineva interesat am un mini-studiu pe această temă)

Două drumuri paralele nu formează neapărat o autostradă.
Atlanta freeways at night * Vordhosbn * Centură * Autobahn * Happy cycling

TibiV

Quote from: north on April 04, 2016, 12:22:25 AM
Ar fi mai ieftin cu taxiul pentru prima activitate (dar pentru a doua ar trebui un sistem de transport în comun intra- și extraurban de top).
Unde gasim transportu ala in comun de top?...

Quote from: north on April 04, 2016, 12:22:25 AM
Cât de greu ar fi să reproducem modelul tramvaiului 41 (îmbunătățit) pe întreaga rețea? (dacă este cineva interesat am un mini-studiu pe această temă)
Eu sunt interesat.
Dar...
Nu am fost sa facem asta cand s-au modernizat liniile de tramvai, de exemplu pe Mosilor-Colentina sau Giurgiului (se circula in draci pe linia de tramvai, te uiti cu ciuda cum tu stai cuminte in coloana si "smecherii" fluiera pe langa tine si nu ii deranjeaza politia decat de 2 ori pe an) sau recent partial-inauguratul Iancului-Pantelimon... :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

north

Quote from: TibiV on April 04, 2016, 12:42:48 AM
Quote from: north on April 04, 2016, 12:22:25 AM
Ar fi mai ieftin cu taxiul pentru prima activitate (dar pentru a doua ar trebui un sistem de transport în comun intra- și extraurban de top).
Unde gasim transportu ala in comun de top?...

În Elveția, spre exemplu?

Quote from: TibiV on April 04, 2016, 12:42:48 AM
Quote from: north on April 04, 2016, 12:22:25 AM
Cât de greu ar fi să reproducem modelul tramvaiului 41 (îmbunătățit) pe întreaga rețea? (dacă este cineva interesat am un mini-studiu pe această temă)
Eu sunt interesat.
Dar...
Nu am fost sa facem asta cand s-au modernizat liniile de tramvai, de exemplu pe Mosilor-Colentina sau Giurgiului (se circula in draci pe linia de tramvai, te uiti cu ciuda cum tu stai cuminte in coloana si "smecherii" fluiera pe langa tine si nu ii deranjeaza politia decat de 2 ori pe an) sau recent partial-inauguratul Iancului-Pantelimon... :(

OK, here we go:
Pe scurt, este vorba de extinderea modelului tramvaiului 41 (cale dedicată, viteză și frecvență mare) la o mare parte din rețeaua de tramvaie din București, astfel:
- linia 1 circulară (actuala linie 1, pe inelul principal de circulație, care conectează toate celelalte linii de tramvai - cu excepția 41 / viitor 2 - și metrou)
- linia 2 (actualmente 41)
- 13 rute radiale (3 - 15), dintre care unele penetrează centrul orașului.

Atașate sunt trei documente:
Descriere tramvaie.xls, care prezintă diverse date pentru toate rutele propuse. Pe lângă modificările de infrastructură, am calculat (în baza unor viteze operaționale presupuse după efectuarea îmbunătățirilor de infrastructură, dar și a unora operaționale) necesarul de flotă (tramvaie noi) pentru fiecare dintre linii. Ar fi vorba de 316 tramvaie necesare la ora de vârf (+ rezerve) cu precizarea că pentru rutele 3, 4, 6 și 10 (și ideal și pentru 2 și 9) este nevoie de tramvaie bidirecționale (cu cabine de control la ambele capete, și care pot rebrusa/schimba direcția de deplasare în cale).
Harta de mai jos, care reprezintă propunerile de rute.



Se văd și liniile de metrou, precum și liniile de tramvai neutilizate în cadrul rețelei rapide.
Cale separată - stadiu actual și propuneri - harta de mai jos - prezentarea stadiului actual și propunerilor privind amenajarea liniilor pentru a avea cale separată.



Se vede că de fapt liniile efectiv noi necesare sunt relativ puține.
Două drumuri paralele nu formează neapărat o autostradă.
Atlanta freeways at night * Vordhosbn * Centură * Autobahn * Happy cycling

TibiV

Nice!
Chiar îmi place... :)

Dar suntem off rău de tot...
Eu am pus același răspuns (postarea precedentă) şi la București, planuri şi proiecte RATB...
Poţi să muţi şi tu răspunsul tău acolo, şi continuăm discuţia în locul potrivit ?
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Denis

Singurul oras din Romania ca are o retea de tramvaie in genul acela e Aradul(poate ma insel si nu e). Are linii pana in satele invecinate orasului,insa unele nu mai sunt folosite chiar daca au potential si reteaua e destul de veche.

Ionut

#3598
^ Nu mai bine facem noi thread pentru PMUD si vorbim acolo?
Am facut thread-uri PMUD pentru Bucuresti si Cluj. Hai sa mutam discutiile acolo, separat CJ & B.

myid

acum ceva vreme am trimis o solicitare DRDP Brasov referitoare la situatia lucrarilor de executat pentru Centura Ocolitoare Brasov

Mai jos, aveti stadiul fizic la 30.03.2016

LOTUL 1 :


LOTUL 2 :
Stie cineva de ce "Faza a2-a" este la acest nivel scazut, eroare de comunicare ?  si ce inseamna aceasta "Faza a 2-a" ?


LOTUL 3 :
Se pare ca receptia a fost realizata in 07.01.2016. Deci, asa arata solutia finala !!!


cheers :)