Forum PeUndeMerg.ro

România => Feroviar => Nivel național => Linii => Topic started by: tom_sawyer on July 20, 2021, 12:07:06 AM

Title: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: tom_sawyer on July 20, 2021, 12:07:06 AM
După ce ne vom fi ridicat restricțiile de pe întrega rețea, poate se va gândi cineva să reia lucrările la această linie, e păcat de resursele investite până acum. Cred că merită finalizată investiția, leagă două reședințe de județ, dintre care una pol regional, într-o regiune cu deficit de infrastructră comparativ cu altele din țară.

(https://i.imgur.com/KVYGE0q.png)

Pe scurt:
- 1987 - începere lucrări
- 1990 - sistare lucrări
- 1996 - reluare lucrări
- 1998 - străpungere tunel Hârlău (900 m)
- 2001 - finalizare (hidroizolație) tunel Hârlău

La un stadiu mai aproape de finalizare este doar intervalul Hârlău - Flămânzi (19 km).

Lungime totală Hârlău-Botoșani: 57 km
Hârlău-Iași: 64 km

Scurtează cu 45 km distanța Botoșani-Iași fața de traseul prin Leorda-Verești-Pașcani.

Link-uri către alte forumuri care tratează mai pe larg subiectul:
https://trenuletz.forumz.ro/t4918-proiectul-caii-ferate-harlau-botosani
https://forum.lokomotiv.ro/threads/linia-hirlau-botosani.6218/
http://www.transira.ro/bb3/viewtopic.php?t=5111

Poze de la @JohannDB:
http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=1320.msg300108#msg300108

Celelalte elemente de infrastructură de pe linie sunt documentate în link-urile de mai sus. În această postare o să mă axez doar pe Tunelul Hârlău:

(https://i.imgur.com/YCQtr2C.jpg)

(https://i.imgur.com/EsOXPV6.jpg)
sursa: user Semafor, ForumTrenuri (https://trenuletz.forumz.ro/t4918-proiectul-caii-ferate-harlau-botosani)

intrare tunel Hirlau
(https://i.imgur.com/qebPxzYh.jpg) (https://i.imgur.com/qebPxzY.jpg)

hidroizolatie tunel
(https://i.imgur.com/iFZic3dh.jpg) (https://i.imgur.com/iFZic3d.jpg)

armare camasa interioara
(https://i.imgur.com/YYxiWtph.jpg) (https://i.imgur.com/YYxiWtp.jpg)

hidroizolatie tunel
(https://i.imgur.com/kjI1ZACh.jpg) (https://i.imgur.com/kjI1ZAC.jpg)

car metalic de montare hidroizolatie tunel
(https://i.imgur.com/kl0h3Sqh.jpg) (https://i.imgur.com/kl0h3Sq.jpg)

Sursa pozelor: http://www.viabconsulting.ro/galerie-hirlau.html (firma bănuiesc ca are legătură cu Tunele Brașov)

În 2019 doi tineri s-au încumetat să parcurgă tunelul:
https://www.youtube.com/watch?v=AKr85VWW7Cs
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: dan tm on July 20, 2021, 08:11:44 AM
Cred ca sansele sînt nule să vedem linia terminată.

Mai degrabă era undeva o teorie că au terminat tunelul ca să poata recupera scutul.

Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: tom_sawyer on July 20, 2021, 02:53:15 PM
Dintre liniile alea începute și abandonate, asta îmi pare că ar merita cel mai mult să fie făcută, chiar înainte de Rm.Vâlcea-Vâlcele.
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: vancouver on July 20, 2021, 06:15:03 PM
Este una din cele mai sarace regiuni ale Romaniei si nu sunt sanse sa schimbe ceva peste noapte nici in urmatorii 50 de ani. Un proiect in regiune ar ajuta foarte mult la crearea de locuri de munca si specializarea unor oameni din zona. Fiind o zona saraca, mobilitatea cu masina o sa fie mai mica (poate ca o masina pe familie o sa-si permita oricine la un moment dat, dar nu o masina pentru fiecare membru al familiei, si atunci oamenii au inca nevoie mare de transport in comun).

Iar o legatura cu Iasi-ul ar fi de bun augur, atat pentru Iasi cat si pentru Botosani.

Eu cred ca acest proiect merita facut de urgenta, eventual daca proiectul din anii 80 prevede curbe prea accentuate, se poate face o aducere la zi a geometriei, ca sa permita 120 in mare masura.
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: frunzaverde on July 22, 2021, 04:43:02 PM
Legatura in sine e o idee buna.

Problema e proiectul - e unul din proiectele alea hei-rupiste, pe repede inainte, ultra-low-cost gandite la mijlocul/sfarsitul anilor '80 - practic moarte din start. E o linie cu viteza constructiva la 70-80, ceea ce nici macar pentru transport suburban nu e buna.

Racordul pleaca din Podu Iloaiei. Dar, la podul Iloaiei, racord s-a facut doar inspre Pascani, nu si inspre Iasi => poti merge Iasi - Botosani via Veresti fara rebrusare, dar pe racordul asta nou, nu... Proiectare din putul gandirii epocii de trista amintire.

Apoi, linia vicinala pana la Harlau e o serie de curbe si sicane, 40 de km in 50 minute. Dupa care, traseul nou e inca si mai rau - uitati aici cum arata pe zona pe care s-au facut lucrari, pana la Flamanzi:

(https://i.imgur.com/aZVrIbN.png)

Pare ca viteza de proiectare e 50-60, nu mai mult... Practic trebuie traseu complet nou daca exista vreo sansa sa fie vreodata rentabila. Si aproape de finalizare sigur nu e, nici chiar pana la Flamanzi. Aici ar fi trebuit sa subtraverseze DN-ul, debleul e sapat intr-o directie, dar neterminat (podul pare ca a fost partial facut, dar trebuie sapat sub el), pe partea cealalta nici urma de lucrari. Sina s-a montat de la Harlau doar pana la al doilea viaduct de la Maxut, nu mai mult, vreo 3 km.

Daca se va face o legatura noua, va trebui sa fie pe un cu totul alt traseu, cat sa faca drumul Botosani - Iasi competitiv cu trenul...
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: vancouver on July 22, 2021, 05:06:51 PM
Wow, linie noua gandita in anii 1980, cu geometrie de 1880 sau chiar mai rau...
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: AndreiB on July 22, 2021, 05:32:40 PM
As mai adauga un obstacol: gara din Botosani e in locul complet nepotrivit pentru o legatura cu Iasi. Ori faci un ocol relativ mare, ori faci o gara noua, probabil in cartierul Puskin (neatractiva pentru legaturi).

Sunt curios daca o linie noua directa Botosani - Veresti peste dealuri via Cucorani (cu lucrari de arta), abandonand linia actuala si ridicarea vmax pe linia Suceava - Iasi nu e o optiune mai buna. Deservesti toate relatiile importante din Botosani (Suceava, Iasi, Bucuresti), cu o singura linie. Veresti - Iasi dureaza acum 1h36 pentru 122km. Daca ridici viteza comerciala la 100km/h, ar dura cam 1h15. Adaugi 30min pentru Veresti - Botosani si scoti 1h45 Botosani - Iasi si ~35-40min Botosani - Suceava.
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: frunzaverde on July 22, 2021, 06:59:53 PM
@AndreiB - daca inteleg bine, pe-aici propui traseul:

(https://i.imgur.com/YYbuUHd.png)

E fezabil doar daca vrei sa faci niste viaduct-tunel-viaduct foarte, foarte scump, prin niste dealuri destul de instabile. Posibil, dar pentru un oras de 100.000 locuitori, incredibil de scump. Pe 606 (Pascani - Iasi) n-ai cum sa ridici, la fel, viteza prea mult. Are probleme mari de geometrie, si mai mult de 110-120 km/h viteza constructiva nu se poate obtine fara o reconstructie pe cu totul alt amplasament, la niste costuri monumentale. 100 viteza comerciala nu vad cum, nu la costuri rezonabile pentru orase de 100.000 locuitori ca Suceava sau Botosani.

Cred ca atunci cand o sa se refaca linia asta, va fi tot, cumva, via Harlau, dar pe alt traseu...
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: vancouver on July 22, 2021, 09:42:26 PM
De putut se poate ceva cu viteza medie pe Harlau - Botosani. Iata un traseu pe care am urmarit curbele de nivel (nu se vede, dar eu am facut zoom in mult ca sa fac traseul) si cota oscileaza doar intre 140 si 180, fiind nevoie de un numar rezonabil de structuri. Integral doar cu poduri, fara nici un tunel, zic eu.

Curba de langa Harlau ar avea o raza de 2km, nu stiu ce viteza inseamna asta. In rest cred ca fara probleme 120-140 peste tot. Fiind linie simpla, 120 mi se pare suficient din considerente de siguranta.

(https://i.imgur.com/6QVzo7l.png)
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: cavver on July 22, 2021, 10:40:54 PM
@frunzaverde nu stiu daca stii , dar exista o varianta moderna pentru harti topo : https://opentopomap.org/#map=14/47.70323/26.66339
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: tom_sawyer on July 23, 2021, 12:43:49 AM
@vancouver: un articol din 1998  (https://www.ziaruldeiasi.ro/local/iasi/la-hirlau-ieri-s-a-vazut-lumina-de-la-capatul-tunelului~nik36)spune că ar mai trebui construit un tunel de 300 m în zona Deleni.

@frunzaverde: proiectul a fost demarat la inițiativa fostului secretar personal al lui Ceaușescu (https://www.aoar.ro/uncategorized/constantin-ghbostina-cv/), "exilat" la Botoșani in 1986 pe funcția de vicepresedinte al Consilului Popular al judetului Botosani. El zice că Ceaușescu i-a aprobat 5 miliarde de lei pentru Botoșani-Hârlău și Săven-Dângeni-Rădăuți Prut. N-am idee ca oridin de mărime ce înseamnă suma pentru vremurile alea și nici cât s-o fi cheltuit efectiv din ea. Marturia video e aici (https://www.mediafax.ro/social/constantin-bostina-la-interviurile-lui-cristoiu-ceausescu-nu-poate-fi-scos-din-istorie-perioada-cat-s-a-aflat-in-fruntea-romaniei-mai-mult-fasta-decat-nefasta-20192312), min. 52:45
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: nenea_hartia on July 23, 2021, 12:56:49 AM
Un mic rezumat aici (https://ro.wikipedia.org/wiki/Mari_proiecte_nefinalizate_(Rom%C3%A2nia)#Calea_ferat%C4%83_H%C3%A2rl%C4%83u%E2%80%93Boto%C8%99ani), dacă cineva e interesat.
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: vancouver on July 23, 2021, 10:10:34 AM
@tom_sawyer: stiu ca in proiectul abandonat mai era necesar un tunel de 300m. Eu am propus o varianta noua, diferita. La care nu mai trebuie nici un tunel (doar ceva viaducte mai inalte) si care este cu geometrie de 140km/h.
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: AlexxC on July 23, 2021, 10:37:08 AM
Ce potential ar avea aceasta linie dpdv al traficului de marfa? sau este mai mult pentru transport calatori?
Daca e doar pentru calatori nu vad cum poate sa faca sens economic si sa bata microbuzele care circula din ora in ora spre Iasi.
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: dumbravaandrei on July 23, 2021, 12:42:36 PM
Acum nu mai exista potential strict pentru linia asta, pentru ca Dorohoi-ul are o legatura feroviara cu Iasi iar Botosani iese pe la Veresti. Se exporta cereale multe, judetul avand multe asociatii agricole de suprafete mari si inca exporta multe oi si vite, dar ceva care sa justifice aceasta linie, cu siguranta nu este.
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: tom_sawyer on July 23, 2021, 12:44:15 PM
Ca marfă, probabil doar cereale.

Google Maps dă 1h 45' pentru 108 km Botoșani-Iași. Linia de cale ferată ar avea 121 km pe traseul inițial. Dacă s-ar reuși o viteză comercială de 80 km/h, ca timp ar fi 1h 30'.

Cabview linia 607: Podu Iloaiei - Harlau
https://www.youtube.com/watch?v=HgExEr8vT4k
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: vancouver on July 23, 2021, 03:57:46 PM
Nici o cale ferata din Romania nu are sens economic. Daca cautam sensul economic, atunci putem sa o lasam balta. Sau isi imagineaza cineva ca 1 miliard de euro cat a costat reabilitarea Bucuresti-Constanta se vor putea recupera vreodata din bilete? Pai din pretul biletelor nici macar intretinerea trenurilor nu este acoperita, nici macar salariile intregului personal feroviar de la CFR Calatori si CFR SA. De intretinerea liniilor, a garilor, de trenuri noi, etc... nici nu are rost sa vorbim.

Nici macar in tarile vest europene nu exista sens economic la vreo cale ferata. Singurele care aduc profit sunt ICE + TGV si trenurile IC. Adica distante mari parcurse cu viteza mare si incasari pe masura, garnituri folosite 10-15 ore pe zi, etc. DAR chiar si aici, profitul este calculat fara investitia in linia de mare viteza! Ca altfel n-ar mai fi nici un profit.

Daca vreti puteti discuta de utilitate, de scoatere din saracie, etc.., dar nu de sens economic.
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: AndreiB on July 23, 2021, 04:01:14 PM
In plus, de ce nu ne punem problema asta si la investitii rutiere?
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: Stancosti on July 23, 2021, 11:40:22 PM
Quote from: vancouver on July 23, 2021, 03:57:46 PM
Sau isi imagineaza cineva ca 1 miliard de euro cat a costat reabilitarea Bucuresti-Constanta se vor putea recupera vreodata din bilete?

Ok, dar Iași - Podu Iloaiei - Hârlău - Botoșani nu o să aibă veci traficul de marfă de pe București - Constanța.
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: tom_sawyer on December 15, 2021, 09:29:50 PM
Comisia Europeană vrea să introducă Botoșani - Verești pe TEN-T Comprehensive. Oare nu ar fi o ocazie bună de a încerca finalizarea legăturii Botoșani - Iași prin Hârlău? Acum ori niciodată. Cine s-ar fi gândit că o legătură spre un oraș secundar va fi băgată în seamă?

We are proposing to add the connection to Botoșani to ensure connectivity of this urban node.

Legăturile traficului de pasageri cred că sunt în principal cu Iași și București. Linia prin Verești ar putea fi doar revizuită simplu pentru traficul de marfă.

Quote from: tom_sawyer on December 15, 2021, 09:12:49 PM
New transport proposals target greater efficiency and more sustainable travel
https://transport.ec.europa.eu/news/efficient-and-green-mobility-2021-12-14_en

TEN-T National Factsheets
https://transport.ec.europa.eu/system/files/2021-12/TEN-T_National_Factsheets_0.pdf

(https://i.imgur.com/KLL9v2s.png)

(https://i.imgur.com/nVJiukB.png)
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: frunzaverde on December 15, 2021, 10:34:26 PM
Nu e Comisia Europeana! E carioceala TEN, facuta la intervale regulate. E practic wishlistul statelor membre trecut printr-un filtru de agregare si corelare facut de comisie. Hartile astea s-au tot facut, cu tot felul de propuneri aiuritoare. Realitatea e ca nici macar coridoarele prioritizate TEN-T, nici macar tot core-ul, nu au primit finantare suficienta la nivel UE. Ce sa mai vorbim de comprehensive, care in tot UE e practic neatins...
Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: JohannDB on July 31, 2022, 01:21:19 PM
De pe Forum "Lokomotiv.ro", un text propriu (fără diacritice) din 2009....... Cu se vedea din mașină traseul liniei, după Hârlău până la Flămnzi !
  Ce ar mai fi de spus la acest capitol ? Lucrarile la linia Hirlau-Botosani.....mai sint vizibile pina pe la Flaminzi/N.Balcescu...... De la Maxut traseul ramine pe stinga DN 28 B,ocoleste ferma de dupa Maxut prin spatele acesteia (pe dreapta DN 28 B avem aici lacul Gurguiata cu popasul aferent),ocol dupa care se apropie de sosea luind forma unui debleu paralel cu soseaua, in zona iesirilor in sosea a drumurilor ce vin din satele Slobozia,Poiana,Radeni (pe stinga spre Botosani).La intrarea in Frumusica traseul trece (prin acelasi debleu) pe sub podul soselei,in dreapta,ocoleste un deal cu case,se apropie din nou de sosea,la o curba a acesteia,inainte de Flaminzi.Aici se vede un ultim pod din beton,peste o girla.....este si un service linga acest pod,iar din terasament localnicii au inceput sa ia pamint pentru alte intrebuintari...... de aici intri in Flaminzi si daca se mai vede ceva din traseu nu mai stiu,fiindca acesta o ia mult dreapta pentru a ocoli dealul dintre Flaminzi ,N.Balcescu si Copalau.......Pe Google Earth (fiindca poza e destul de veche) inca se vede bine ce mai exista !!

Mai jos podul peste DN 28 B, km 30-31, de la ieșirea din Maxut spre limita de județ cu Botoșaniul spre Flămânzi


(https://i.imgur.com/2Fv8qn2.jpg)


(https://i.imgur.com/WRJJn31.jpg)

(https://i.imgur.com/7HdAvNp.jpg)

(https://i.imgur.com/EYuCFM1.jpg)

(https://i.imgur.com/nKknbFQ.jpg)
Powered by API/PUM imgur uploader (https://proinfrastructura.ro/poze.html)

Title: Re: Calea ferată (nefinalizată) Hârlău - Botoșani
Post by: JohannDB on July 31, 2022, 02:14:45 PM
Legat de ceea ce a mai rămas din linia Hârlău - Flămânzi, deși am poze proprii, preiau imagini "mai de ieri", din "Google street view" cu câteva notații..............
 Așadar :
 După podul peste DN 28B, de la km 30+400 (pe la ultimele case din Maxut, spre Botoșani) după un deal pe stânga sensului de mers spre Frumușica/Flămânzi, apare un alt pod ce "s-a orpit" la un stadiu destul de avansat. Podul destul de lung, cu 5 pile deja ridicate (urmau culeele), stă în bună paragină și are și elemente de tablier înșirate pe teren/câmp pe lângă pile. Acum vreo 2 ani a fost și prin presă/televiziuni, un tărăboi iscat de colecționarii de fier, care cu arzătoare cu gaz au purces la tăierea din "oficiu" a elementelor de grinzi. Se pare că s-a lăsat și cu ceva temniță, în acest caz..... Vederea e de pe "Googu", recte DN 28B km 31+500, pe stânga mergând spre Frumușica....


(https://i.imgur.com/Sxz1iUp.jpg)
Powered by API/PUM imgur uploader (https://proinfrastructura.ro/poze.html)

Bunnn, continuând spre Frumușica, nu departe de km 31+500 (deja aici avem coada lacului Gurgueta) la km 32-33 este o curbă mai accentuată spre dreapta a DN 28B care merge practic pe lângă lac (lacul este și bază de agrement pentru zonă), în dreptul Lacului C 2 (pe dreapta) pe stânga, în curbă se văd două capete de rambleu ce ar fi trebuit să fie capetele unui alt pod peste valea de aici spre Frumușica...
  Imaginea este tot de pe Google (deși am și imagini proprii), dar privită acum mergând spre Maxut (sau dacă vreți, privită prin lunetă).


(https://i.imgur.com/EUhVvtf.jpg)
Powered by API/PUM imgur uploader (https://proinfrastructura.ro/poze.html)