Habar n-am dacă cineva își dorește să vadă și ruine în acest colț al PUM dedicat călătoriilor prin locuri frumoase, dar eu sunt fascinat că într-o lume modernă și atent cartografiată încă se mai pot explora locuri uitate și misterioase, ascunse direct la vedere în orașele noastre. Voi posta unele din aventurile mele urbane aici și voi începe cu linia către Châtelet a metroului ușor din Charleroi (https://ro.wikipedia.org/wiki/Metroul_u%C8%99or_din_Charleroi).
Concepută la sfârșitul anilor '60, rețeaua metroului ușor ar fi trebuit să fie una grandioasă și urma să lege diferite puncte din zona metropolitană foarte extinsă a orașului. Lucrările au demarat pe mai multe tronsoane simultan și au continuat cu sincope până la sfârșitul anilor '80, când în urma unor reforme succesive statul belgian a devenit unul federal, iar atribuțiile lucrărilor publice și transportului au fost transferate regiunilor componente. Din păcate, bugetele regionale erau mult mai reduse decât generosul buget federal, iar Regiunea Valonă a fost obligată să pună pauză multora din investițiile aflate în derulare. Linia 5 a metroului ușor a căzut și ea victimă, lucrările fiind complet înghețate.
În planul inițial linia urma să ajungă în centrul orașului Châtelet, dar construcția începuse doar pe o secțiune cuprinsă între centrul orașului Charleroi și centrul comercial Cora din suburbia Châtelineau. În momentul înghețării lucrărilor, mai mult de jumătate din traseu (între stațiile Waterloo (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B025'02.1%22N+4%C2%B027'02.6%22E/@50.417261,4.4501698,173m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4172606!4d4.4507169) și Centenaire (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'11.1%22N+4%C2%B028'45.6%22E/@50.40308,4.4787828,173m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4030803!4d4.4793295)) fusese complet terminat, în timp ce tronsonul Centenaire–Cora Châtelineau (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'41.7%22N+4%C2%B029'40.8%22E/@50.411581,4.4935577,346m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4115811!4d4.494652) a fost construit doar la stadiul de structură de beton.
Deoarece secțiunea terminată este adesea patrulată de angajații TEC, compania de transport public din Charleroi și întreaga Valonie, iar accesul în stațiile Neuville și Centenaire nu se poate face decât mergând în lungul liniei dinspre stațiile Chet și Pensée, am fotografiat acest tronson mai mult din exterior, de pe domeniul public. Oricât ar părea de bizar, electrificarea de pe această porțiune care nu a fost niciodată dată în folosință funcționează, la fel și semnalele luminoase. Explicația este că una din cele două stații de transformare care alimentează întreaga rețea a metroului ușor se află în stația Chet, iar aceasta trebuie menținută în funcțiune.
Aici (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'58.9%22N+4%C2%B027'17.8%22E/@50.416376,4.4543318,173m/data=!3m1!1e3!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4163634!4d4.4549394) este primul punct în care linia devine vizibilă, ieșind din tunelul care pleacă din stația Waterloo. Dacă măriți poza se observă că semnalul luminos funcționează. Motivul absurd al încrucișării de linii este că această linie urma să fie operată nu de TEC, care deține tramvaie cu uși pe ambele părți, ci de altă companie, care avea în parc doar tramvaie cu uși pe dreapta. Aceste tramvaie trebuiau să treacă pe partea stângă pentru a permite accesului călătorilor de pe peroanele centrale.
(https://i.imgur.com/ymxzJFD.jpg)
Linia continuă pe viaduct până la stația Neuville:
(https://i.imgur.com/Uh5KuKE.jpg)
(https://i.imgur.com/BHd1N0C.jpg)
Aici (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'53.0%22N+4%C2%B027'31.5%22E/@50.414734,4.4582128,173m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4147342!4d4.4587605) este Neuville:
(https://i.imgur.com/yhKy4pm.jpg)
(https://i.imgur.com/BJEozfm.jpg)
Mai departe linia continuă pe viaduct către stația următoare, Chet.
(https://i.imgur.com/MrtjYQu.jpg)
Aici (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'37.3%22N+4%C2%B027'52.3%22E/@50.4103719,4.4639748,159m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4103711!4d4.4645222) este Chet. Urmând sfatul unei doamne foarte amabile :D am urcat pe rambleu, am folosit o gaură tăiată în gardul care împrejmuiește tot traseul liniei și am intrat în stație să fac poze. Nu am coborât pe scările rulante din cauză că o canapea jerpelită așezată lângă ele sugera că stația e folosită de drogați sau de oamenii străzii. De altfel, mai multe articole postate pe bloguri avertizează că poți da de astfel de persoane sau de hoți de metale. Toate stațiile sunt puternic vandalizate.
Mai multe poze aici (https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Chet_metro_station_(Charleroi)).
(https://i.imgur.com/OxgyUKN.jpg)
(https://i.imgur.com/tBASF5V.jpg)
(https://i.imgur.com/BwChit5.jpg)
(https://i.imgur.com/JKoZ5Wb.jpg)
(https://i.imgur.com/pa5AsyL.jpg)
Linia continuă apoi în debleu către stația următoare, Pensée. După cum se observă, iarba era recent cosită și linia arată decent, deoarece tronsonul până la Centenaire este întreținut de TEC Charleroi.
(https://i.imgur.com/d555O74.jpg)
Stația Pensée se află aici (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'23.1%22N+4%C2%B028'06.3%22E/@50.4064179,4.4678568,173m/data=!3m1!1e3!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4064173!4d4.4684041). Este construită în debleu și puteam sări gardul pentru poze printr-un loc în care plasa lui era deja îndoită de alții, dar cineva din blocurile din imediata vecinătate putea chema poliția. Nu cred că m-ar fi amendat, dar probabil mi-ar fi întrerupt călătoria din acea zi.
Mai multe poze aici (https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Pens%C3%A9e_metro_station_(Charleroi)).
(https://i.imgur.com/rbpEHeC.jpg)
(https://i.imgur.com/zl71665.jpg)
(https://i.imgur.com/ZdcB7pH.jpg)
(https://i.imgur.com/hoju36Y.jpg)
(https://i.imgur.com/aExfE01.jpg)
Continuăm către Centenaire:
(https://i.imgur.com/pVcKfmT.jpg)
Următoarea stație este Centenaire (https://www.google.ro/maps/@50.4030538,4.4790775,3a,75y,87.92h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1soAXpH5nmMcq4unX2nvvvkA!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DoAXpH5nmMcq4unX2nvvvkA%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D86.74087%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656). Stația e complet subterană și nu se poate ajunge la ea decât mergând pe linie dinspre Pensée. Dacă dați clic pe link-ul spre Google Maps se observă că era dotată inițial cu o gură de acces la suprafață, dar aceasta a fost demolată de TEC în 2014, la cererea comercianților din zonă și după ce o mașină a intrat în ea și a avariat-o (informație pe care am primit-o de la domnul Marc Bolly, directorul direcției Infrastructură a TEC Charleroi).
(https://i.imgur.com/InQGNbN.jpg)
(https://i.imgur.com/L8kbVuU.jpg)
Centenaire este ultima stație a secțiunii terminate, linia transformându-se mai departe într-o adevărată junglă, iar călătoria în lungul ei este doar pentru curajoși :D.
(https://i.imgur.com/UcmFTUW.jpg)
În acest loc (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'08.7%22N+4%C2%B029'05.9%22E/@50.402418,4.4844308,173m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4024181!4d4.4849779) linia de metrou subtraversează terasamentul unei foste căi ferate vicinale care ajungea aici (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'30.8%22N+4%C2%B029'03.8%22E/@50.408557,4.4838278,173m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4085567!4d4.4843749), unde se află acum spitalul Sainte-Thérèse. O stradă din apropiere încă se mai numește Rue du Chemin de Fer (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'07.3%22N+4%C2%B029'16.5%22E/@50.402039,4.4872703,346m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4020392!4d4.4879207) (strada Căii Ferate).
(https://i.imgur.com/96bTOg7.jpg)
Champeau (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'11.7%22N+4%C2%B029'16.8%22E/@50.403258,4.4874428,173m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4032578!4d4.4879898) este prima stație neterminată a liniei către Châtelet. Este construită la nivel și doar structura sa de rezistență a fost terminată.
Mai multe poze aici (https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Champeau_metro_station_(Charleroi)).
Am sărit gardul și din acest moment am mers doar pe fostul terasament al liniei.
(https://i.imgur.com/UN2pD1W.jpg)
(https://i.imgur.com/kagr01n.jpg)
(https://i.imgur.com/gqw7uHR.jpg)
La capătul peronului central începe o junglă de nedescris:
(https://i.imgur.com/EmC8mut.jpg)
Totuși, o cărare prin vegetația înaltă asigură un acces relativ ușor către un scurt tunel situat sub acest triunghi de străzi (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'15.9%22N+4%C2%B029'22.5%22E/@50.404422,4.4890408,173m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4044217!4d4.4895884). Era plin de sticle și cutii de bere goale, probabil tunelul e folosit de cei care preferă să bea un șpriț în sălbăticie :D. Întregul traseu de aici încolo e atât de ascuns și izolat că cineva poate să-ți dea liniștit în cap fără să fie văzut sau auzit.
(https://i.imgur.com/bL57Lbd.jpg)
(https://i.imgur.com/HjsSrni.jpg)
Din acest punct și până la următorul tunel (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'22.6%22N+4%C2%B029'24.6%22E/@50.4062749,4.4896088,159m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4062737!4d4.4901562) se află cea mai dificil de explorat secțiune. Vegetația e atât de densă și înaltă încât mi-a luat o oră întreagă să străbat cei 150 de metri. A trebuit să creez eu însumi o cărare, m-am umplut de zgârieturi și aproape mi-am rupt tricoul. Mi-am binecuvântat decizia de a veni în blugi groși și de a purta bocanci de șantier, dar am regretat că nu am luat și mănuși de grădinărit cu mine. E plin de rugi de mure și ar fi fost foarte folositoare. Am avut noroc cu căldura sufocantă care accentua duhoarea unor hoituri de câini și pisici, așa că am putut să le ocolesc. Altfel riscam să calc pe ele, pentru că e imposibil să vezi ceva printre bălării. Să nu uit, zona e și un rai al albinelor.
Bun, acum tunelul. E semnificativ mai lung decât precedentul.
(https://i.imgur.com/urWZ3aC.jpg)
La intrările lui e plin de gunoaie și deșeuri mari, presupun că oamenii le aruncă de deasupra, de la nivelul străzii:
(https://i.imgur.com/B8yutqI.jpg)
(https://i.imgur.com/H46qIaC.jpg)
(https://i.imgur.com/ru402WZ.jpg)
(https://i.imgur.com/XlBk3xO.jpg)
(https://i.imgur.com/tcDkLfs.jpg)
(https://i.imgur.com/Bt5CUgb.jpg)
Deși secțiunea următoare (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'25.9%22N+4%C2%B029'28.7%22E/@50.4071929,4.4907688,159m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4071917!4d4.4913155) pare la fel de înverzită pe Google Maps, e de fapt mult mai ușor de traversat. Este mai degrabă ,,împădurită", iar în umbra arborilor vegetația nu a crescut atât de densă și înaltă. Așa că am ajuns relativ repede la stația următoare, Léopold (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'26.7%22N+4%C2%B029'34.1%22E/@50.4074149,4.4922438,159m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4074142!4d4.4927912).
Voi face o paranteză, pe fr.wikipedia este denumită Corbeau (https://fr.wikipedia.org/wiki/Corbeau_(m%C3%A9tro_de_Charleroi)), după numele unei foste exploatări de huilă din zonă. Domnul Bolly de la TEC m-a lămurit însă că numele i-a fost schimbat între timp în Léopold.
Mai multe poze aici (https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:L%C3%A9opold_metro_station_(Charleroi)).
(https://i.imgur.com/wxJWuHB.jpg)
(https://i.imgur.com/KiDUNsA.jpg)
(https://i.imgur.com/hTTM9Tc.jpg)
Asta am lăsat în urmă:
(https://i.imgur.com/FZBzLQX.jpg)
Alte imagini ale stației:
(https://i.imgur.com/d8Kql62.jpg)
(https://i.imgur.com/pA7e5Ch.jpg)
N-am idee cum au ajuns cărucioarele aici, practic nu există acces de la suprafață:
(https://i.imgur.com/Vohs7my.jpg)
Privire către partea superioară a stației, aflată la nivelul străzii Léopold (stația propriu-zisă este subterană):
(https://i.imgur.com/dND8mNE.jpg)
După cum am spus, nu se poate urca, scările lipsesc:
(https://i.imgur.com/qSAFhQW.jpg)
Așa arată stația de la nivelul străzii Léopold:
(https://i.imgur.com/YVLq5Y2.jpg)
(https://i.imgur.com/eokTecH.jpg)
Peronul central este acoperit de mușchi:
(https://i.imgur.com/Ko1Chzq.jpg)
(https://i.imgur.com/aaIqB9s.jpg)
Următorii 50 de metri sunt dezgustători. Pe undeva e spartă o conductă de canalizare și practic poți auzi cum curg dejecțiile, dar nu poți vedea nimic din cauza vegetației. Toată zona e o mlaștină urât mirositoare. E aproape imposibil să vezi pe unde calci, dar densitatea bălăriilor te și ajută să plutești oarecum deasupra mlaștinii. Am avut totuși nevoie de circa 30 de minute ca să străbat cei 50 de metri.
(https://i.imgur.com/VcI2OrP.jpg)
La un moment dat am simțit arsuri puternice pe picioare. Am reușit să urc pe o mică structură de beton a terasamentului și am constatat cu groază că erau acoperite de un strat subțire de furnici roșii :lol:. Mi-am scos bocancii, ciorapii și pantalonii (repet, nu te vede nimeni :D) și le-am scuturat pe toate. Dar am ajuns în sfârșit la ultimul tunel al liniei. Asta am lăsat în urmă:
(https://i.imgur.com/8eyFBB9.jpg)
Tunelul începe aici (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'27.4%22N+4%C2%B029'42.6%22E/@50.4075979,4.4946318,159m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4075966!4d4.4951789) și e foarte lung. Nu are nici o infiltrație, e complet uscat și, spre deosebire de precedentele, e relativ curat, probabil din cauză că accesul e atât de greu. Începe cu o curbă strânsă către nord, care e vizibilă și pe Google Maps (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'27.9%22N+4%C2%B029'44.0%22E/@50.4077559,4.4949948,159m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.407755!4d4.4955417).
(https://i.imgur.com/5HXyeWH.jpg)
Odată trecută curba, care are vreo 50 de metri, tunelul devine perfect drept, întunecat și sinistru. La un moment dat se aude un ecou straniu, ca și cum cineva te urmărește de la 30 de metri. M-am speriat puțin, recunosc, și am scrutat de câteva ori cu lanterna în spate. Practic ecoul se datora pașilor mei, dar era întârziat cu circa o secundă și aveam impresia că ,,urmăritorul" se oprea aproape imediat ce mă opream și eu.
Îmi cer scuze că pozele nu sunt foarte bune, dar aparatul meu e relativ ieftin și are peste 10 ani. În plus, toată lumina pe care o vedeți e produsă de bliț. Repet, înăuntru e beznă totală.
(https://i.imgur.com/RZhat47.jpg)
(https://i.imgur.com/ot3g0wh.jpg)
Am găsit un acces către suprafață:
(https://i.imgur.com/pVCLsxu.jpg)
Din loc în loc sunt dovezi că se fac și lucrări de întreținere a cămășuielii:
(https://i.imgur.com/OPO6RUN.jpg)
(https://i.imgur.com/WYClxOA.jpg)
(https://i.imgur.com/BNQv9Kl.jpg)
Călătoria mea s-a terminat în fața unui zid din blocuri de beton. Nu se poate trece sau vedea ce e dincolo.
(https://i.imgur.com/CQOTSLY.jpg)
(https://i.imgur.com/IwmHsjb.jpg)
(https://i.imgur.com/pneKig2.jpg)
(https://i.imgur.com/Dm58T8D.jpg)
Am încercat să folosesc funcția GPS offline a telefonului pentru a-mi stabili poziția, dar nu a funcționat bine, mă arăta mult mai la sud și mult mai aproape de intrare, ceea ce nu putea fi corect ținând cont de curbura tunelului către nord:
(https://i.imgur.com/S3XSST3.png)
Am găsit și altceva interesant în tunel, markeri ai unei ridicări topografice recente, precum și un mesaj în engleză postat pe un zid: ,,3D Survey Point. Please do not remove". Am căutat pe net în articolele din presa valonă, dar n-am găsit nici un indiciu despre cine și ce a făcut sau face acolo.
(https://i.imgur.com/yJZDVAi.jpg)
(https://i.imgur.com/skidGSf.jpg)
(https://i.imgur.com/NnU23wi.jpg)
Nu există nicăieri o sursă sigură care să spună dacă după zidul de beton s-ar afla o stație, iar articolele de presă sau de pe fr.wikipedia creează doar confuzie. Articolul acesta (https://fr.wikipedia.org/wiki/Cora_(m%C3%A9tro_de_Charleroi)) susține că da, stația există și se află la suprafață, dar reproduce o poză luată de aici (http://diggelfjoer.swalker.nl/aband/abandcharl/abandcharl6.html), care prezintă de fapt stația anterioară, Léopold. M-am entuziasmat când am dat de o solicitare (http://www.cwedd.be/uploads/Products/product_288/1._CORA_Chatelineau_Chatelet-Plans_modificatifs.pdf) pentru o autorizație de funcționare, în care scrie clar că: ,,Stația « Corbeau » a metroului din Charleroi se găsește sub sit[ul Cora Châtelineau Shopping Center]. La capăt de linie, ea nu a fost niciodată dată în funcțiune, dar structura de rezistență este terminată". Mai mult, această ultimă stație fantomă este figurată în anexele 3.2.2. și 3.2.3. (paginile 138-139) ale Planului de Mobilitate al orașului Charleroi (http://mobilite.wallonie.be/files/eDocsMobilite/Outils/Plans%20de%20mobilit%C3%A9/PCM%20et%20PICM/charleroi/Rapport%20final%20Janvier%202015.pdf) sub numele ,,Cora". E drept, întreaga secțiune dintre ,,Corbeau" și ,,Cora" este desenată mult mai la nord decât în realitate.
În acest punct m-am adresat în scris TEC Charleroi și am primit un răspuns în 24 de ore. Pentru noi, obișnuiți cu răspunsurile cu jumătate de gură și jumătăți de adevăr ale CNAIR, explicațiile primite direct de la domnul director Marc Bolly, nu de la ofițerul de presă, sunt foarte detaliate. A răspuns punct cu punct întrebărilor mele și nu a sărit nici una. Mi-a explicat amănunțit și chiar mi-a oferit detalii suplimentare, pe care nu le cerusem. Tonul răspunsului nu a fost unul sobru și profesional, ci unul evident prietenos. S-a scuzat că nu deține un plan editabil al liniei, ci doar unul .pdf, și l-a atașat la email (cel din poză (https://www.rtbf.be/info/regions/detail_inutilisee-la-ligne-est-du-metro-de-charleroi-coute-15-000-euros-par-mois?id=9455590) este domnul Bolly și acela este planul pe care mi l-a trimis). Din păcate răspunsul domniei sale a fost clar, în timp ce eu aș fi preferat mai degrabă misterul unei stații neatinse de picior de explorator :D:
,,Nu există o stație sub Cora Châtelineau, ci doar un tunel. Trebuie să ținem cont că locul respectiv avea cu totul altă configurație în perioada primelor proiecte, iar stația cea mai apropiată urma să fie situată aproape de sensul giratoriu (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'47.5%22N+4%C2%B029'44.2%22E/@50.413199,4.4950738,173m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4131992!4d4.4956212). Tunelul se oprește sub Cora, la marginea străzii Trieu Kaisin." (Aici (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'41.5%22N+4%C2%B029'44.1%22E/@50.411531,4.4950338,173m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4115314!4d4.4955809), conform planului pe care l-am primit.) ,,El trebuia efectiv fi prelungit pentru a traversa pe sub R3 (centura orașului (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'47.0%22N+4%C2%B029'54.0%22E/@50.413064,4.4977938,173m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.413064!4d4.4983408), n.m), iar linia continuată spre Châtelet."
În planurile originale linia urma apoi să continue spre Châtelet pe terasamentul unei foste căi ferate vicinale convertit acum în această lungă pistă de biciclete (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'51.4%22N+4%C2%B030'18.5%22E/@50.414269,4.5043502,346m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4142686!4d4.5051238) până aproape de calea ferată (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'27.5%22N+4%C2%B031'00.3%22E/@50.407629,4.5156457,346m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4076288!4d4.5167396) și râul Sambre (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'23.5%22N+4%C2%B031'05.6%22E/@50.406539,4.5169166,692m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4065387!4d4.518218), care urmau probabil să fie traversate în tunel.
Cam atât. În episoadele următoare ne vom plimba pe canale.
Конец фильма
fenomenal reportaj ! Urban archaeology at its best !
@nenea_hartia
3D survey points se ridica de obicei cand vrei sa vezi "the as-built,, si sa construiești un model BIM (building Information model) al structurii. Asta va ajuta la proiectarea structurilor viitoare etc.
Deci cine a comandat acel 3D survey a vrut sa vada exact ce se afla acolo, din punct de vedere ingineresc
p.s. cand ni s-au prezentat capacitatile REVIT de a construi modele BIM, ne-au spus
,,Think of REVIT being for AUTOCAD what was AUTOCAD for manual drafting"
Excepțional fotoreportaj! Mulțumesc! Imi fac timp să mă uit pe îndelete.
@nenea_hartia, să știi că ai reușit să faci dintr-un reportaj pe care la început l-am privit cu scepticism, o poveste chiar palpitantă, și ne-ai făcut s-o citim cu interes. Bravo!
Dacă tot vorbim de mister, oare așa se dezleagă misterul ID-ului tău ciudat: omul căruia îi place să scrie?
Este cam poet, da. E unul dintre pilotii forati ai comunitatii PUM, ca sa ma exprim asa. Multumesc! :cheers: Plus ca e un profesionist din domeniu, pacat ca a plecat din tara. Mda. Dar sa nu zic prea multe, zice el daca vrea.
^ Explicația e mai prozaică și acum regret că nu mi-am ales alt pseudonim. Mă credeți sau nu, Hartia e un nume de familie (deci nu Hârtia), iar respectiva persoană există în realitate. La vremea respectivă, într-un context pe care ar dura să-l povestesc, mi s-a părut haios. Acum nu mi se mai pare, dar e târziu.
Poate nu ți se pare haios, dar dacă îl citesc în continuare cum l-am citit mereu (și, iartă-mă, dar așa o să fac), adică ,,hârtia", atunci mi se pare un id original și plin de deschideri, în sensul dat de Noica (filozoful, nu ministrul lucrărilor publice). Felicitări pentru texte, oricum!
^ Mulțumesc pentru aprecieri! :)
@RaduC: Mulțumesc pentru detalii. Deoarece markerii sunt vizibili doar pe ultimii 100-150 de metri ai tunelului presupun că se dorește stabilirea cu exactitate a poziției unde se termină acesta, pentru a putea fi continuat. La Charleroi a început construcția (https://www.rtbf.be/info/regions/detail_charleroi-le-futur-grand-hopital-de-charleroi-sort-de-terre?id=10542257) unui mare spital regional, iar în ultimii ani a apărut ideea prelungirii acestei linii de metrou ușor până acolo și darea ei în sfârșit în folosință. Opoziția centristă face presiuni, dar guvernul socialist valon se plânge că ar mai trebui 50 de milioane de euro pentru terminarea liniei, iar banii nu există. Am reprodus mai jos un fragment din planul furnizat de TEC Charleroi.
*Cu magenta, tunelul pe care l-am parcurs și care se termină la marginea străzii Trieu Kaisin din fața centrului comercial Cora.
*Cu verde deschis, secțiunea pe care tunelul existent ar trebui continuat. La capătul secțiunii verzi, în sensul giratoriu, ar trebui construită stația Cora.
*Cu maroniu deschis, un tronson la nivel, din care o parte pe terasamentul unei foste căi ferate vicinale (pe plan se observă o linie albă care vine din dreapta, dinspre centura R3).
*Cu albastru, stația de la spitalul regional.
(https://i.imgur.com/QmFVYrR.jpg)
Episodul 2
După cum am pomenit anterior, în acest episod ne vom plimba pe canale. Mai precis pe canalul Charleroi-Bruxelles (https://ro.wikipedia.org/wiki/Canalul_Charleroi-Bruxelles).
Permiteți-mi un mic preambul. Când m-am mutat în Belgia nu știam prea multe despre această mică țară, însă în anii următori am călătorit mult și am constatat cât de complexă este și câte lucruri uimitoare și aproape imposibile au fost construite aici. Știam, ca toată lumea, că Olanda e împânzită de canale, dar consider acum că Belgia e superioară din punct de vedere ingineresc vecinilor olandezi atunci când vine vorba de astfel de construcții hidrotehnice. Nu doar că și în Belgia există o puzderie de canale, care permit navigarea continuă între Țările de Jos, Franța, Germania și de acolo mai departe, dar inginerii belgieni au avut de depășit o problemă cu care cei olandezi nu s-au confruntat: diferențele de nivel între câmpiile Flandrei și dealurile Valoniei. În acest scop au fost construite câteva sute de ecluze în ultimii circa 200 de ani, plus câteva structuri uimitoare, despre care voi vorbi în acest episod și în altele următoare.
Revenind, canalul Charleroi-Bruxelles se desprinde din râul Sambre la Charleroi. Acesta este Sambre:
(https://i.imgur.com/pV7TwPT.jpg)
Aici (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B024'41.0%22N+4%C2%B025'26.7%22E/@50.411396,4.4225294,17z/data=!3m1!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4113962!4d4.4240765) este locul în care începe canalul:
(https://i.imgur.com/Qwmpxbc.jpg)
Și se ajunge repede la prima ecluză (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B025'23.3%22N+4%C2%B023'45.4%22E/@50.423148,4.3950348,18z/data=!3m1!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c225f096ca39c9:0x40099ab2f4d6410!2sCharleroi!3b1!8m2!3d50.4108095!4d4.444643!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4231477!4d4.3959546):
(https://i.imgur.com/3IBmzrh.jpg)
Nu este impresionantă, dar dimensiunile ei permit navigarea vaselor cu deplasament și pescaj european standard pentru apele interioare:
(https://i.imgur.com/yZ9znPj.jpg)
După ecluză canalul se lărgește și traversează o zonă industrială hidoasă (în dreapta e combinatul de oțeluri ArcelorMittal). În treacăt fie spus, exceptând zona centrală și infrastructura de transport foarte complexă, vechiul oraș minier Charleroi seamănă cu cele mai urâte orașe industriale din România.
(https://i.imgur.com/XFH3ODI.jpg)
Vom sări mai mulți kilometri, ca să ajungem la Godarville (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B030'09.7%22N+4%C2%B017'40.6%22E/@50.502705,4.2935117,18z/data=!3m1!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c23114b69ba277:0x83980c29a5260d55!2s7160+Godarville!3b1!8m2!3d50.49626!4d4.28842!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.5027053!4d4.2946058). Canalul arată acum ca în poza de mai jos, dar de-a lungul anilor a avut trei trasee diferite.
(https://i.imgur.com/iUpv5cR.jpg)
Pentru construcția primului traseu, între Ronquières (https://www.google.ro/maps/place/7090+Ronqui%C3%A8res/@50.6078991,4.2121852,15z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x47c3cad5ba754af9:0x67c86003e104da4d!8m2!3d50.6079!4d4.22094) și Seneffe (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B031'20.8%22N+4%C2%B014'43.2%22E/@50.522453,4.2431363,17z/data=!3m1!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c233f8768afb85:0xf87917f4784e027!2sSeneffe!3b1!8m2!3d50.5333008!4d4.2565642!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.5224535!4d4.2453254) fuseseră deja construite 30 de ecluze, însă porțiunea cea mai dificilă rămânea dealul dintre Seneffe și Godarville, pentru traversarea căruia ar fi fost nevoie de încă 10-15 ecluze, așa că s-a optat pentru străpungerea unui tunel navigabil de aproximativ 1,3 km. Acesta a fost terminat în 5 ani. Intrările în tunel sunt în zilele noastre aproape complet ascunse și nu există nici un indicator sau ghid către ele. Mai multe detalii aici (https://ro.wikipedia.org/wiki/Tunelul_de_la_B%C3%AAte_Refaite) (în paranteză fie spus, toate articolele de pe Wikipedia către care am pus sau voi pune mai departe link-uri sunt scrise sau traduse de mine).
Portalul de sud (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B030'06.0%22N+4%C2%B017'40.8%22E/@50.501668,4.2941268,173m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c233f8768afb85:0xf87917f4784e027!2sSeneffe!3b1!8m2!3d50.5333008!4d4.2565642!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.5016679!4d4.2946736):
(https://i.imgur.com/QO9iSLr.jpg)
Accesul în interior e imposibil fără flex sau aparat de sudură :lol::
(https://i.imgur.com/ISUixKI.jpg)
Tunelul adăpostește o colonie de chiroptere, o specie protejată de lilieci:
(https://i.imgur.com/0XIqXl2.jpg)
Am reușit câteva poze printre gratii. În stânga se vede un soi de trotuar, e de fapt fostul drum de halaj (https://ro.wikipedia.org/wiki/Drum_de_halaj), pe care barcagiul își trăgea singur cu cârca barca la edec, până ieșea din tunel, unde putea monta din nou catargul și pânzele.
(https://i.imgur.com/0ze4Edc.jpg)
(https://i.imgur.com/v3yNXWb.jpg)
Cred că aici vă puteți da seama cel mai bine pe unde trecea fostul traseu, pe unde trece cel actual, și vă puteți imagina cum arăta zona inițial. Acolo era un deal până mai sus de nivelul podului, deal care a fost excavat pentru a face loc traseului actual.
(https://i.imgur.com/kHpiiXf.jpg)
Între 1854 și 1857, în urma exploziei activităților industriale, primul traseu al canalului a fost lărgit și modernizat, iar dimensiunile ambarcațiunilor au crescut, dar tunelul de la Bête Refaite constituia un punct de strangulare, fiind prea îngust. Așa că în 3 ani a fost străpuns un al doilea tunel navigabil (https://ro.wikipedia.org/wiki/Tunelul_de_la_Godarville), având o lungime de circa 1 km. A funcționat până în 1958, când a fost abandonat odată cu inaugurarea actualului traseu în debleu al canalului.
Portalul de sud se află aproximativ aici (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B030'20.6%22N+4%C2%B017'37.1%22E/@50.505719,4.2928302,345m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c233f8768afb85:0xf87917f4784e027!2sSeneffe!3b1!8m2!3d50.5333008!4d4.2565642!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.505719!4d4.2936495), într-o mică pădure:
(https://i.imgur.com/lOasNiB.jpg)
(https://i.imgur.com/INJJkGd.jpg)
În timpul zilei, porțile de fontă erau deschise și fixate în această poziție cu ajutorul lanțului cu cârlig și inelului montat în perete:
(https://i.imgur.com/DZhmTaQ.jpg)
Accesul în tunel e teoretic interzis, dar interdicția nu e afișată nicăieri, așa că exploratorii curajoși :D au profitat de (sau tăiat ei înșiși?) găuri în poarta metalică. Fostul canal e complet obturat cu aluviuni:
(https://i.imgur.com/U5yb2Ul.jpg)
(https://i.imgur.com/jnDe0px.jpg)
Drumul de halaj era prevăzut cu o balustradă de protecție. În tunel e beznă completă (lumina e de la la bliț), dar punctul alb care se vede e chiar ,,luminița de la capătul tunelului". Tunelul pare perfect drept:
(https://i.imgur.com/oqMvXG6.jpg)
Drumul de halaj e alunecos, iar infiltrările de apă au creat formațiuni calcaroase foarte interesante (îmi pare rău, calitatea pozelor lasă de dorit, am explicat în episodul anterior de ce):
(https://i.imgur.com/iby3VUL.jpg)
(https://i.imgur.com/fUMT6XM.jpg)
(https://i.imgur.com/ccGozw5.jpg)
Din loc în loc sunt depuneri de calcar și pe drumul de halaj și am evitat pe cât posibil să le calc (sunt frumoase, fragile și teoretic protejate):
(https://i.imgur.com/QvW7YIy.jpg)
Să ne mutăm la suprafață. Tunelul traversa o zonă împădurită, devenită acum un traseu de recreere local. Poteca trece pe lângă un fost puț de aeraj, folosit în timpul construcției și de echipele care excavau tunelul:
(https://i.imgur.com/sCtYD76.jpg)
(https://i.imgur.com/ItltKBX.jpg)
Ajungem la portalul de nord (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B030'41.3%22N+4%C2%B016'54.4%22E/@50.5114832,4.2809922,302m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c233f8768afb85:0xf87917f4784e027!2sSeneffe!3b1!8m2!3d50.5333008!4d4.2565642!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.5114818!4d4.281766):
(https://i.imgur.com/C3xu60C.jpg)
Acesta străjuiește o secțiune abandonată a canalului:
(https://i.imgur.com/JRRdI6R.jpg)
(https://i.imgur.com/cWPbmzW.jpg)
(https://i.imgur.com/SjHuBXD.jpg)
Un bolard folosit în trecut pentru acostarea vaselor în așteptarea permisiunii de traversare a tunelului:
(https://i.imgur.com/qU1CQif.jpg)
Întreaga secțiune a canalului dintre Seneffe și Ronquières (aici (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B032'40.7%22N+4%C2%B016'41.3%22E/@50.5424822,4.2766368,1951m/data=!3m1!1e3!4m14!1m7!3m6!1s0x47c233f8768afb85:0xf87917f4784e027!2sSeneffe!3b1!8m2!3d50.5333008!4d4.2565642!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.5446486!4d4.2781382) sau aici (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B034'02.8%22N+4%C2%B015'57.1%22E/@50.5656586,4.2682998,2319m/data=!3m1!1e3!4m14!1m7!3m6!1s0x47c233f8768afb85:0xf87917f4784e027!2sSeneffe!3b1!8m2!3d50.5333008!4d4.2565642!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.5674535!4d4.2658609)) a fost abandonată, deoarece era prea sinuoasă și îngustă, iar barjele cu mărfuri și alte vase folosesc traseul actual, mult mai lat și mai drept. Vechiul canal poate fi traversat totuși, iar multe ambarcațiuni o fac în scop turistic sau de recreere. Există și mici porturi care permit acostarea navelor, precum acesta, la Ronquières:
(https://i.imgur.com/whTFvRk.jpg)
(https://i.imgur.com/GGVZtiO.jpg)
O ultimă ecluză permite conectarea vechiului și noului canal:
(https://i.imgur.com/td0Zzcq.jpg)
Însă nu sinuozitatea era principala problemă a secțiunii Seneffe-Ronquières a vechiului canal, ci prezența a 14 ecluze, necesare pentru depășirea diferenței de nivel. Vă imaginați cât putea dura traversarea acestei secțiuni. Pe traseul actual al canalului diferența de nivel este depășită într-un singur loc (https://www.google.ro/maps/place/50%C2%B035'52.9%22N+4%C2%B013'17.9%22E/@50.5978922,4.2170747,1703m/data=!3m1!1e3!4m14!1m7!3m6!1s0x47c233f8768afb85:0xf87917f4784e027!2sSeneffe!3b1!8m2!3d50.5333008!4d4.2565642!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.5980236!4d4.2216441), cu ajutorul unei construcții formidabile, planul înclinat de la Ronquières (https://ro.wikipedia.org/wiki/Planul_%C3%AEnclinat_de_la_Ronqui%C3%A8res). Ipotenuza planului are 1432 m, iar vasele sunt ridicate sau coborâte pe o înălțime de 67,73 m.
Aici este partea inferioară a planului:
(https://i.imgur.com/lCng9Zz.jpg)
O barjă intră în incinta construcției, iar o poartă metalică este ridicată cu un sistem de trolii pentru a permite accesul barjei într-un fel de cadă metalică de dimensiuni foarte mari, plină cu apă, în care barja continuă să plutească:
(https://i.imgur.com/y6lCLZG.jpg)
(https://i.imgur.com/tSFNH2e.jpg)
(https://i.imgur.com/cX8IYNr.jpg)
,,Cada", numită cheson, se pune apoi în mișcare, tractată de cabluri și susținută de sute de roți metalice:
(https://i.imgur.com/h7hRi0m.jpg)
(https://i.imgur.com/BjCesvX.jpg)
(https://i.imgur.com/X9KRPKL.jpg)
(https://i.imgur.com/BfgaaME.jpg)
(https://i.imgur.com/PlH2lGZ.jpg)
Alte imagini, cu diferite ambarcațiuni:
(https://i.imgur.com/VHVjF3p.jpg)
(https://i.imgur.com/fgGctRT.jpg)
(https://i.imgur.com/9RB0lhf.jpg)
Revenind la barja precedentă, chesonul ajunge la partea superioară a planului, care e construită pe un viaduct:
(https://i.imgur.com/mna0evw.jpg)
Întreaga construcție e impresionantă, ca să nu mai vorbesc de turnul de control. În principiu se poate vizita și în interior, inclusiv camera de comandă de la partea superioară a turnului, dar nu și de când a început pandemia, din păcate:
(https://i.imgur.com/p0EYi47.jpg)
(https://i.imgur.com/KmDMZp9.jpg)
(https://i.imgur.com/djig2zl.jpg)
Canalul continuă spre Charleroi pe un viaduct:
(https://i.imgur.com/XE6ThO1.jpg)
Da, pe deasupra mea curge apă și trec vapoare:
(https://i.imgur.com/bjEIxH9.jpg)
Aceeași poveste la partea superioară, ambarcațiunile intră în cheson și sunt coborâte. Deocamdată se folosește un singur cheson pentru ambele operațiuni, deoarece jumătate din instalație este supusă unor lucrări de întreținere și reabilitare. Se poate observa că aripa din stânga a clădirii este proaspăt vopsită, spre deosebire de cea din dreapta, marcată de rugină:
(https://i.imgur.com/HwfpCwt.jpg)
(https://i.imgur.com/SWSc0Uz.jpg)
(https://i.imgur.com/v0TcXIa.jpg)
(https://i.imgur.com/m6Qkbp6.jpg)
Mai multe fotografii, inclusiv ale mele, găsiți pe Wikimedia (https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Plan_Inclin%C3%A9_de_Ronqui%C3%A8res). Tot acolo am postat și trei scurte filme ale deplasării chesonului.
M-am întors la Bruxelles, capătul canalului Charleroi-Bruxelles și începutul canalului Bruxelles-Escaut, care ajunge până la Anvers:
(https://i.imgur.com/yuXm6mj.jpeg)
(https://i.imgur.com/oF0dxjd.jpeg)
Cam atât, deocamdată. Dar...
Va urma
Găseşti asemenea instalaţii şi în Franţa.
Fantastice reportaje și extraordinar efort! Mulțumiri! 💪
Episodul 3
Vom rămâne și în acest episod pe canale, respectiv pe Canal du Centre (https://ro.wikipedia.org/wiki/Canal_du_Centre_(Belgia)), care unește albiile fluviilor Meuse și Escaut, permițând astfel navigația pe ape interioare între Germania, Țările de Jos și Franța. Ca și canalul Charleroi-Bruxelles prezentat în episodul precedent, și acest canal s-a lovit de problema diferențelor de altitudine, 66,2 m pe verticală între bazinele celor două fluvii. Pe lângă ecluzele clasice, soluția găsită de proiectanți a reprezentat-o un sistem spectaculos de ascensoare de ambarcațiuni (https://ro.wikipedia.org/wiki/Elevatoarele_de_ambarca%C8%9Biuni_de_pe_Canal_du_Centre), actualmente inclus în patrimoniul mondial UNESCO.
Voi încerca în fotografiile de mai jos să le prezint în sensul numerotării lor (sensul de curgere al canalului), însă fotografiile au fost făcute în altă ordine în cursul aceleiași zile, de aceea unele din ele surprind amurgul, în timp ce în altele soarele e sus pe cer. Am parcurs pe jos circa 11 km în acea zi și am pierdut timpul în foarte multe locuri pentru fotografii, așa că nu am reușit să ajung și la ascensorul numărul 1 (https://www.google.com/maps/place/50%C2%B029'15.2%22N+4%C2%B010'33.2%22E/@50.487551,4.1751132,345m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x0:0x0!2zNTDCsDI5JzE1LjAiTiA0wrAxMCczMi45IkU!3b1!8m2!3d50.4875!4d4.1758!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4875512!4d4.1758872?hl=ro), cel de la Houdeng-Gœgnies, la nord de orașul La Louvière.
Secțiunea canalului delimitată de cele 4 ascensoare a trebuit abandonată în timp, odată cu explozia traficului naval și creșterea deplasamentului ambarcațiunilor, deoarece ascensoarele nu mai puteau primi vase care le depășeau dimensiunile de gabarit. Poate că ,,abandonat" nu e termenul corect. În teorie încă se poate naviga pe o lungă porțiune din cei circa 11 kilometri ai acestei secțiuni, însă traficul de mărfuri se desfășoară acum pe o variantă nouă a Canal du Centre, construită relativ paralel cu cea veche. Aceasta din urmă e folosită doar de mici iahturi sau bărci cu motor (un mic port de agrement (https://www.google.com/maps/place/50%C2%B028'13.4%22N+4%C2%B005'24.5%22E/@50.470392,4.0894873,345m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x0:0x0!2zNTDCsDI5JzE1LjAiTiA0wrAxMCczMi45IkU!3b1!8m2!3d50.4875!4d4.1758!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4703916!4d4.0901376?hl=ro) este amenajat la Thieu), dar accesul nu se poate face decât dinspre nordul orașului La Louvière (https://www.google.com/maps/place/50%C2%B029'54.3%22N+4%C2%B011'29.4%22E/@50.498415,4.1893173,691m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x0:0x0!2zNTDCsDI5JzE1LjAiTiA0wrAxMCczMi45IkU!3b1!8m2!3d50.4875!4d4.1758!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4984155!4d4.1915062?hl=ro). După cum se poate vedea aici (https://www.google.com/maps/place/50%C2%B028'28.3%22N+4%C2%B003'32.1%22E/@50.474537,4.0582583,345m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c249d604196b19:0xe86355e2e35337ae!2s7110+Houdeng-G%C5%93gnies!3b1!8m2!3d50.48815!4d4.15428!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4745368!4d4.0589088?hl=ro), capătul de vest al fostului traseu al canalului este înfundat.
În poza de mai jos se observă cât de îngust era vechiul canal în anumite puncte. În paranteză fie spus, felul cum supratraversează țeava mi-a amintit de România :lol::
(https://i.imgur.com/d3zbiGYh.jpg) (https://i.imgur.com/d3zbiGY.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Pornim spre aval:
(https://i.imgur.com/6QyTMNth.jpg) (https://i.imgur.com/6QyTMNt.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Ascensorul numărul 2 (https://www.google.com/maps/place/50%C2%B028'57.5%22N+4%C2%B008'32.3%22E/@50.482627,4.1417638,173m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x0:0x0!2zNTDCsDI5JzE1LjAiTiA0wrAxMCczMi45IkU!3b1!8m2!3d50.4875!4d4.1758!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4826267!4d4.1423112?hl=ro) este situat la Houdeng-Aimeries.
(https://i.imgur.com/cvVi16yh.jpg) (https://i.imgur.com/cvVi16y.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/P5nDOGeh.jpg) (https://i.imgur.com/P5nDOGe.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/e3gJBush.jpg) (https://i.imgur.com/e3gJBus.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/BWEdo38h.jpg) (https://i.imgur.com/BWEdo38.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/m8JA9Bwh.jpg) (https://i.imgur.com/m8JA9Bw.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/luW57inh.jpg) (https://i.imgur.com/luW57in.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/jbQoYbbh.jpg) (https://i.imgur.com/jbQoYbb.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/t4x1OrIh.jpg) (https://i.imgur.com/t4x1OrI.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/6atRBGeh.jpg) (https://i.imgur.com/6atRBGe.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/XPF44GXh.jpg) (https://i.imgur.com/XPF44GX.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Mergem mai departe, către ascensorul numărul 3 (https://www.google.com/maps/place/50%C2%B028'52.9%22N+4%C2%B008'14.8%22E/@50.481349,4.1368838,173m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c249d604196b19:0xe86355e2e35337ae!2s7110+Houdeng-G%C5%93gnies!3b1!8m2!3d50.48815!4d4.15428!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4813492!4d4.1374313?hl=ro), care este situat în Strépy-Bracquegnies.
(https://i.imgur.com/aG0dxdoh.jpg) (https://i.imgur.com/aG0dxdo.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/JccFWXwh.jpg) (https://i.imgur.com/JccFWXw.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Aici se observă mai bine diferența de nivel:
(https://i.imgur.com/vFeunW0h.jpg) (https://i.imgur.com/vFeunW0.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/JXamCK2h.jpg) (https://i.imgur.com/JXamCK2.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/sROySDvh.jpg) (https://i.imgur.com/sROySDv.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/DJAkEL2h.jpg) (https://i.imgur.com/DJAkEL2.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/ktUqP58h.jpg) (https://i.imgur.com/ktUqP58.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Vedere spre aval:
(https://i.imgur.com/v6LzCHMh.jpg) (https://i.imgur.com/v6LzCHM.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Vedere spre amonte. În stânga, clădirea administrativă a ascensorului:
(https://i.imgur.com/itZEKnwh.jpg) (https://i.imgur.com/itZEKnw.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Mai departe, vechiul canal trece pe sub un pod turnant, care se rotește în jurul axei lui pentru a permite navigația:
(https://i.imgur.com/gGAfTfXh.jpg) (https://i.imgur.com/gGAfTfX.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Continuăm către următorul ascensor. Canalul devine mai larg:
(https://i.imgur.com/dSA2FUth.jpg) (https://i.imgur.com/dSA2FUt.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/tdOScBlh.jpg) (https://i.imgur.com/tdOScBl.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Ascensorul numărul 4 (https://www.google.com/maps/place/50%C2%B028'17.1%22N+4%C2%B005'40.2%22E/@50.471403,4.0937322,345m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c249d604196b19:0xe86355e2e35337ae!2s7110+Houdeng-G%C5%93gnies!3b1!8m2!3d50.48815!4d4.15428!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4714028!4d4.094506?hl=ro) este situat în localitatea Thieu:
(https://i.imgur.com/wSzoG7Ah.jpg) (https://i.imgur.com/wSzoG7A.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/BCrGyq3h.jpg) (https://i.imgur.com/BCrGyq3.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/bSDMgFgh.jpg) (https://i.imgur.com/bSDMgFg.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Canalul trece pe la partea superioară a podului:
(https://i.imgur.com/0PfzvdOh.jpg) (https://i.imgur.com/0PfzvdO.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Clădirea administrativă:
(https://i.imgur.com/N15jNc2h.jpg) (https://i.imgur.com/N15jNc2.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
În fundal se observă micul port de agrement de la Thieu:
(https://i.imgur.com/cs8IttHh.jpg) (https://i.imgur.com/cs8IttH.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
După cum spuneam anterior, paralel cu fostul traseu al canalului a fost început în anii '80 și terminat în 2002 un traseu nou, mult mai lat și adânc, ce permite navigația barjelor fluviale moderne:
(https://i.imgur.com/fMCWvTxh.jpg) (https://i.imgur.com/fMCWvTx.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
În prim plan noul canal, iar în fundal ascensorul numărul 4 de pe vechiul canal:
(https://i.imgur.com/sscW1bAh.jpg) (https://i.imgur.com/sscW1bA.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Pentru a fluidiza navigația, s-a decis ca în loc de patru ascensoare să se construiască unul singur (https://ro.wikipedia.org/wiki/Elevatorul_Str%C3%A9py-Thieu), de foarte mari dimensiuni:
(https://i.imgur.com/lCxCxwSh.jpg) (https://i.imgur.com/lCxCxwS.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/Z9pgQfOh.jpg) (https://i.imgur.com/Z9pgQfO.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/33GFuNWh.jpg) (https://i.imgur.com/33GFuNW.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/b0U7jmnh.jpg) (https://i.imgur.com/b0U7jmn.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Navele intră și ies din ascensor pe viaductul cu două căi din partea stângă a imaginilor. După aproximativ 100 de metri, cele două căi se unesc și devin un singur canal:
(https://i.imgur.com/sAfIYbXh.jpg) (https://i.imgur.com/sAfIYbX.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/SJPKYHhh.jpg) (https://i.imgur.com/SJPKYHh.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/W1kWyWch.jpg) (https://i.imgur.com/W1kWyWc.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/exrv9P6h.jpg) (https://i.imgur.com/exrv9P6.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Urcăm la partea superioară a ascensorului:
(https://i.imgur.com/8fWv9Csh.jpg) (https://i.imgur.com/8fWv9Cs.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Continuăm acum să mergem spre amonte:
(https://i.imgur.com/1AfBGc7h.jpg) (https://i.imgur.com/1AfBGc7.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/eXUfMQPh.jpg) (https://i.imgur.com/eXUfMQP.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Din loc în loc, pe sub canal trec drumuri locale:
(https://i.imgur.com/GcOeFSEh.jpg) (https://i.imgur.com/GcOeFSE.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
După o vreme ajungem la un viaduct (https://www.google.com/maps/place/50%C2%B029'36.3%22N+4%C2%B008'14.4%22E/@50.493406,4.1354925,691m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c249d604196b19:0xe86355e2e35337ae!2s7110+Houdeng-G%C5%93gnies!3b1!8m2!3d50.48815!4d4.15428!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.4934065!4d4.1373334?hl=ro) foarte impresionant:
(https://i.imgur.com/eJ8tOrth.jpg) (https://i.imgur.com/eJ8tOrt.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/PP8MRcih.jpg) (https://i.imgur.com/PP8MRci.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/c81VReFh.jpg) (https://i.imgur.com/c81VReF.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Putem s-o trecem și pe asta tot la lucrări abandonate :lol: :
(https://i.imgur.com/8XtKG6Eh.jpg) (https://i.imgur.com/8XtKG6E.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/ak4kqkMh.jpg) (https://i.imgur.com/ak4kqkM.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/harzcENh.jpg) (https://i.imgur.com/harzcEN.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/zno3zZOh.jpg) (https://i.imgur.com/zno3zZO.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Am coborât să fac poze și dedesubt:
(https://i.imgur.com/ttbX4yZh.jpg) (https://i.imgur.com/ttbX4yZ.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/9KN8HG8h.jpg) (https://i.imgur.com/9KN8HG8.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
(https://i.imgur.com/qfWzVWwh.jpg) (https://i.imgur.com/qfWzVWw.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Din acest punct am părăsit noul canal și am colindat vechiul traseu, pe care vi l-am prezentat la începutul episodului, apoi m-am îndreptat cătinel spre gară.
(https://i.imgur.com/ycXBVRrh.jpg) (https://i.imgur.com/ycXBVRr.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Un ochi atent poate desluși reflexia fotografului pe afișajul electronic al stațiilor :lol:
(https://i.imgur.com/KRwD2fbh.jpg) (https://i.imgur.com/KRwD2fb.jpg)
Imagine publicată sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
Va urma
Foarte frumos @nenea_hartia. Multumesc mult pentru imagini si text.
Episodul 4
Pentru acest episod am călătorit în regiunea germanofonă a Belgiei. Am luat trenul până la Welkenraedt, apoi un autobuz până la Montzen. După terminarea Primului Război Mondial, acolo a fost construit un triaj enorm (întins actualmente pe 80 ha), cu scopul de a facilita manevrarea și staționarea trenurilor încărcate cu reparații de război din Germania. În perioada interbelică și în deceniile de după cel de-Al Doilea Război Mondial, avantajat de situarea la frontiera a trei țări, Belgia, Germania și Țările de Jos, triajul s-a dezvoltat, fiind construite depouri, magazii și depozite, alte ramificații feroviare și o nouă gară de pasageri, zona ajungând să angajeze mii de oameni. În anii '60, gara Montzen se afla pe principala rută de transport de marfă dinspre Germania, dar declinul a început în anii '80, odată cu desființarea controalelor de frontieră și încetarea operațiunilor vamale, trenurile nemaifiind obligate să aștepte la graniță. Unele din linii au fost abandonate sau chiar demontate din teren, gara (https://www.lavenir.net/cnt/dmf20191213_01419896/le-site-de-la-gare-de-montzen-inquiete) a fost demolată (https://lameuse-verviers.sudinfo.be/461710/article/2019-10-23/la-demolition-des-batiments-de-la-gare-de-montzen-debute), depourile închise, iar miile de oameni puși pe liber.
Deoarece uploaderul PUM nu funcționează, am încărcat pozele la imgur, dar sunt de acord cu folosirea tuturor fotografiilor mele pe Wikipedia (imaginile vor fi publicate sub licența Creative Commons Atribuire-Distribuire în Condiții identice 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/))
Vechiul depou de marfă (https://www.google.com/maps/place/50%C2%B043'11.3%22N+5%C2%B057'28.4%22E/@50.719794,5.9571102,344m/data=!3m2!1e3!4b1!4m14!1m7!3m6!1s0x47c091eca368dc09:0xc8d6ac45ca9e3cbc!2sHombourg,+4852+Plombi%C3%A8res!3b1!8m2!3d50.7233365!4d5.9211923!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.7197937!4d5.957884) e încă în picioare și acolo a fost punctul meu de pornire. Zona e oarecum împrejmuită, iar un panou (https://www.google.com/maps/@50.7198289,5.9600593,3a,22.8y,173.16h,86.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1sb-9rXEnhQxoxYULtBEBxeQ!2e0!7i16384!8i8192) montat de SNCB / NMBS (Căile Ferate Belgiene) avertizează că intrarea e ilegală, dar cum o cărare bătută sugera că multe persoane îl ignoră, l-am ignorat și eu.
Încă se mai distinge terasamentul liniilor:
(https://i.imgur.com/a0VEyK7.jpg)
(https://i.imgur.com/x1pEsyf.jpg)
Acesta e depoul:
(https://i.imgur.com/TlPYISw.jpg)
(https://i.imgur.com/PhyjrQt.jpg)
(https://i.imgur.com/7wvtZ77.jpg)
Aici (https://www.urbex.nl/montzen-gare/) poate fi văzut un scurt reportaj făcut de un olandez cu ceva ani în urmă și se poate compara starea de atunci a depoului cu cea din fotografiile mele. M-a șocat să văd cum a putut fi vandalizată clădirea, practic orice zid, ușă, geam, instalație sau dispozitiv a fost rupt, spart, smuls, complet distrus sau acoperit cu graffiti. Șocul provine de la faptul că zona este una rurală, relativ slab populată, cu familii de fermieri foarte prospere, de origine germană. În plus, localitatea este oarecum izolată, nu se află pe nici un coridor principal de trafic rutier sau feroviar. Autobuzele către și dinspre Montzen sunt și ele rare. Astfel de vandalisme sunt obișnuite într-un oraș industrial, fost centru minier, precum Charleroi, cu o populație foarte diversă etnic, dar aici...
Nu eram singurul în depou, am dat de o familie din zonă. Tatăl îi arăta băiatului unde lucrase pe vremuri și mi-a povestit că acolo se depozitau inclusiv mașini străine de lux, în așteptarea vămuirii. În paranteză fie spus, regiunea e împânzită de ferme cu dimensiuni impresionante, cu zeci de vehicule și utilaje agricole, pe dealuri pasc cirezi mari de vite bine făcute :lol:, iar pe străzile satelor am văzut câteva Porsche, Harley-Davidson, Ford Mustang și un Lamborghini :o.
Să revenim:
(https://i.imgur.com/DMp8VU6.jpg)
(https://i.imgur.com/Ltb67SD.jpg)
(https://i.imgur.com/naZEGtT.jpg)
(https://i.imgur.com/gQ7bzqV.jpg)
(https://i.imgur.com/b6KE6xu.jpg)
(https://i.imgur.com/WksFmlA.jpg)
(https://i.imgur.com/seWkBWx.jpg)
(https://i.imgur.com/hH1gfc9.jpg)
(https://i.imgur.com/r3n5AJt.jpg)
(https://i.imgur.com/gRVMPTa.jpg)
(https://i.imgur.com/9ZR0K8H.jpg)
(https://i.imgur.com/WKWJlIJ.jpg)
(https://i.imgur.com/Fq2y8Ej.jpg)
(https://i.imgur.com/P3XzKca.jpg)
(https://i.imgur.com/NWvNkbw.jpg)
(https://i.imgur.com/CTz2tuA.jpg)
(https://i.imgur.com/pKg6Oao.jpg)
(https://i.imgur.com/IU733W9.jpg)
(https://i.imgur.com/mlSziTe.jpg)
(https://i.imgur.com/H6ARHVg.jpg)
(https://i.imgur.com/5HEniVF.jpg)
Nu prea există un loc potrivit de unde un fotograf să cuprindă întregul triaj, dar am încercat câteva poze. Google Maps (https://www.google.com/maps/@50.7220071,5.948461,1635m/data=!3m1!1e3) dă o impresie mai bună asupra mărimii.
(https://i.imgur.com/5o6BnOh.jpg)
(https://i.imgur.com/ahXRMLI.jpg)
În partea stângă se observă că un fir a fost demontat din teren. Este vorba de o ramificație spre localitatea Hombourg / Homburg (franceza și germana sunt ambele oficiale în regiune).
(https://i.imgur.com/6MFtOto.jpg)
Aici se vede mai bine că firul respectiv se ramifica. În stânga (marcat cu 1) se zărește un luminiș printre copaci, ramificația a fost complet demontată. În dreapta (marcat cu 2) este firul principal care mergea spre Hombourg / Homburg:
(https://i.imgur.com/U5TPDuW.jpg)
Firul marcat cu 1 a fost convertit în pistă de biciclete:
(https://i.imgur.com/bDM0Hwm.jpg)
(https://i.imgur.com/4w34lPD.jpg)
Firul marcat cu 2 mai există fizic pe o porțiune:
(https://i.imgur.com/M85nOLp.jpg)
După care se transformă în potecă:
(https://i.imgur.com/6vsByar.jpg)
(https://i.imgur.com/F9PH5KC.jpg)
(https://i.imgur.com/tZonpYG.jpg)
Și ajungem aici (https://www.google.com/maps/place/50%C2%B043'48.0%22N+5%C2%B054'55.7%22E/@50.729994,5.9139294,687m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.7299936!4d5.9154774), unde cele două fire se reîntâlnesc. Eu stau pe fostul fir 2, iar în stânga mea se vede pista de biciclete a fostului fir 1:
(https://i.imgur.com/1aF8dYP.jpg)
Aici trebuie să fac o paranteză, dacă măriți harta de pe Google (aici (https://www.google.com/maps/place/50%C2%B043'49.2%22N+5%C2%B055'01.1%22E/@50.730319,5.9164328,172m/data=!3m2!1e3!4b1!4m6!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.7303192!4d5.91698) sau aici (https://www.google.com/maps/place/50%C2%B043'35.3%22N+5%C2%B054'38.7%22E/@50.726477,5.9101918,172m/data=!3m2!1e3!4b1!4m6!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d50.726477!4d5.9107392)) și mergeți în lungul ei, veți constata că garnituri întregi de marfă au fost abandonate timp de decenii pe linie, ele fiind îndepărtate abia acum doi ani, când a fost convertită în pistă de biciclete. Fotografii ale garniturilor încă există pe net (un exemplu (https://www.hullabaloo.be/spoorwegen/spoorlijn-38)), iar un olandez cu un canal YouTube dedicat lucrărilor abandonate a realizat și o filmare cu câteva episoade (episodul 7 (https://youtu.be/jLbjzCxZfEw?t=0) e semnificativ). Eu m-am trezit târziu, din păcate... :((
Bun, închid paranteza și continuăm. În acest loc a existat un tunel feroviar. Proiectantul pistei de biciclete a fost obligat să încorporeze ce a rămas din el, inclusiv refugiile:
(https://i.imgur.com/yrK2U9Q.jpg)
(https://i.imgur.com/9eYTzzK.jpg)
(https://i.imgur.com/om5W2tn.jpg)
(https://i.imgur.com/DGBEdnB.jpg)
(https://i.imgur.com/l5NkLVx.jpg)
Există o explicație, tunelul este unul istoric. Un panou montat pe resturile portalului de sud amintește că acolo a fost locul în care a avut loc prima acțiune militară de pe teritoriul belgian în Primul Război Mondial: pe 3 august 2014, geniștii belgieni au aruncat în aer portalul de sud ca să împiedice trupele germane să transporte faimosul tun Bertha (https://ro.wikipedia.org/wiki/Berta_cea_gras%C4%83_(obuzier)) pentru a distruge fortul Liège.
Tunelul a fost din nou aruncat în aer în 1940 și reconstruit de germani în 1941, sub forma unei tranșei deschise.
(https://i.imgur.com/Nq6ADgx.jpg)
(https://i.imgur.com/8mPMZXQ.jpg)
(https://i.imgur.com/rG7gkc4.jpg)
Continuăm în lungul pistei / liniei:
(https://i.imgur.com/b15VBXo.jpg)
Și ne apropiem de punctul final, gara Hombourg /Homburg (https://www.google.com/maps/place/Rue+de+la+Station+52,+4852+Plombi%C3%A8res/@50.7230923,5.912782,243m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c0918eb495f99b:0x2dc181fd2ec4a4c2!8m2!3d50.7229761!4d5.9130974):
(https://i.imgur.com/d2fVpb8.jpg)
Hombourg /Homburg era o gară înfundată și a fost închisă pentru traficul de pasageri în 1962 (olandezul cu canalul YouTube zice că în 1975). Precum pe tot traseul liniei, și aici au fost abandonate diferite garnituri din diferite epoci, însă ele au fost păstrate în scop turistic, iar gara reabilitată și transformată în restaurant. Am văzut fotografii ale interiorului, e foarte fain, dar este închis din cauza pandemiei, deci n-am putut intra.
(https://i.imgur.com/ElaeiBS.jpg)
(https://i.imgur.com/duF7fHl.jpg)
(https://i.imgur.com/hL1K76U.jpg)
(https://i.imgur.com/hVgsgEv.jpg)
(https://i.imgur.com/EvsNgVS.jpg)
(https://i.imgur.com/sYvLm91.jpg)
(https://i.imgur.com/018uYML.jpg)
(https://i.imgur.com/BuceHYL.jpg)
(https://i.imgur.com/KnasOX8.jpg)
(https://i.imgur.com/PO4lx5m.jpg)
(https://i.imgur.com/svye9kG.jpg)
(https://i.imgur.com/6eHbrfm.jpg)
Asta a rămas din podul turnant pentru întoarcerea locomotivelor:
(https://i.imgur.com/n8aHoQm.jpg)
Și clădirea gării:
(https://i.imgur.com/TwG7rLY.jpg)
Va urma
Interesant ca nici ei nu gasesc o folosinta anumitor cladiri.
Vad pe google ca linia continua de la restaurant Homburg, nu pare sa fi fost infundata.
https://goo.gl/maps/jDwP8xCvY4PFBeym7
urmarind pista de biciclete am ajuns aici
https://goo.gl/maps/d8zxwxBUnw8JSPy88
^ Wow, mulțumesc, ai dreptate, ajungea până la Liège! În ziua de azi linia se termină fizic aici (https://www.google.com/maps/@50.7219901,5.9138499,3a,75y,13.85h,89.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMyuiOl53lXa_TuC_6aJeTQ!2e0!7i16384!8i8192) și asta m-a indus în eroare. Presupun că acolo era și un pod, deoarece capătul actual al liniei e în rambleu, se vede în poza cu locomotiva galbenă.
multumim pentru reportaje.
Cand ajung in Mons (avem un site acolo de data-centers), promit si eu un reportaj cu gara centrala.
Nu neaparat abandonata, dar lucrarile de constructie sunt abandonate / treneaza de mai bine de 15 ani.
si e o monstruozitate.
^ Știu. Proiectul în sine (https://www.youtube.com/watch?v=ejPtP3dNvvU?t=0) nu e rău, dar felul cum arată acum gara și cum trebuie să traversezi peste schelele alea e deplorabil, mai ales pentru un oraș frumos ca Mons. Pozele de mai jos sunt din noiembrie 2019, dar cum nu s-a schimbat nimic între timp...
(https://i.imgur.com/cvLdIWm.jpg)
(https://i.imgur.com/7sWcOlo.jpg)
(https://i.imgur.com/u8nPLVQ.jpg)
Dar cu elefantul din cladirea belgiana, elefant numit RER ce mai facem.
RER parisian e in exploatare de 40 de ani, RER belgian e in discutii tot de 40 de ani.
In plus, sa nu uitam inelul Bruxelles-ului sub forma de para ca nu au mai vrut oamenii sa mai dea casele la demolat.
Sau prin Flandra unde s-a construit podul hobanat pentru autostrada dar autostrada nu s-a mai facut ;)
^ Păi RER practic există, doar că acum îi spune tren S (https://www.belgiantrain.be/en/travel-info/train-offer/s-train). Iar partea lipsă a ringului Bruxelles-ului, care ar trebui construită prin pădurile și parcurile din sudul orașului, nu ar primi în veci aviz de mediu. :)
Asa este, daca nu esti in stare sa faci, pui o eticheta si merge.
Cunosc putine persoane care sa mearga cu S-ul, e chiar dificil sa mergi din Grimbergen pana in Waterloo repede si bine, oricare ar fi solutia in afara de masina personala sau Uber.
Ringul ramane asa cum am stabilit, daca Flandra a interzis constructiile monofamiliale si Flamanzii sunt la putere, aleluia.