Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dan tm

Oare cind a inceput ,,Marea electrificare" in tara asta, tot asa se curentau oamenii? Adica pina s-au invatat cu curentul mureau?

Chiar si pe locomotivele care nu vad vreodata statii electrificate scrie ,,Feriti linia de contact 27 000 V.

pe toti stilpii de curent scrie(sau scria intr-o vreme) ,,nu atingeti stilpii, nici firele, chiar cazute la pamint, pericol de moarte"


de ce in prezent sint atitea electrocutari pentru selfi, cind se presupune ca e destula informatie, inclusiv despre curent.


frunzaverde

#1396
Cand a inceput electrificarea problema era si mai mare. De la inceputul caii ferate in Romania, pana in anii '60-'70, pe multe servicii locale (personal, curse de naveta muncitoreasca etc.) se calatorea nu doar in vagoane ci si pe vagoane, exact ca in Bangladesh, India sau Pakistan. CFR a incercat prin diverse metode sa combata problema - dar chiar si asa au fost multe accidente in perioada "de inceput".

Nu doar in Romania e problema asta:

Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

tom_sawyer

#1397
Publicati si voi, din partea API, un comunicat pe facebook prin care sa atrageti atentia asupra pericolului, asa cum ati facut cu clipurile video pe siguranta rutiera.
Poate mai preia presa, poate mai ajunge la urechile potentialelor victime...

Poate se misca si CFR Infrastructura si instaleaza anunturi clare pe stalpi, macar in zona depourilor/statiilor.

Ce-ar fi daca, fiecare constructor de vagoane ar fi obligat sa inscriptioneze pe ele un mesaj de genul "nu urcati pe vagon, pericol de electrocutare, 25000 V", sau la fiecare revizie sa fie vopsita pe vagon avertizarea?!

Tot umbla vorba ca nu se schimba nimic in Romania pana nu moare cineva, au murit destui pana acum.

frunzaverde

^
Pe toate-toate-toate locomotivele, inclusiv pe cele Diesel, scrie unul din urmatoarele mesaje:

1. Nu urca pe capota! Pericol de electrocutare - 27.000 V!
2. Atentie! Feriti linia de contact! 27.000 V!

E obligatoriu, altfel nu pleaca pe caile ferate romanesti.

Pe fiecare al doilea (si in multe cazuri pe fiecare) stalp de catenara scrie "Pericol de moarte" sau "ATENTIE! Nu va apropiati de firele electrice, chiar si cazute la pamant (sunt diverse versiuni, ori cu cap-de-mort, ori cu fulger). In gari sunt semne frecvente cu mesaje de pericol. Pe vagoane nu se poate scrie - exista reguli internationale care spune clar ce se poate si nu se poate scrie pe vagon.

Ce sa se mai scrie? Scrie peste tot ca e pericol de moarte sa te apropii de firul de contact! Si ar trebui sa stie orice idiot ca nu te apropii de un fir de 27 kV prin care trece suficient curent cat sa alimenteze locomotive care trag mii de tone!
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

gruiarew

Se cheamă selecţie naturală.

@tom_sawyer: crezi că cei cu selfie-urile de pe tren îs curioşi ce postează API? Dracu ştie că "pe vremea mea" nu erau prize cu capace, trafo-ul avea tot timpul uşile deschise, am avut gater, moară şi tot felul de utilaje mai mult sau mai puţin periculoase în sat.Şi nu scria niciunde nimic. Dar era clar că dacă ala face zgomot şi dincolo iasă făina sau din ditamai busteanul aşchii, nu ne băgam degetele unde nu era treaba noastră.

Şi jur că nu pricep care-i faza cu poze pe tren. Dacă vreau să fiu mai sus ca restul mă duc pe podul gării. Trenul trece pe sub, deci îs pe tren!
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

tom_sawyer

Cred ca astia care se electrocuteaza pe vagoane nu sunt constienti de faptul ca nu e nevoie sa atingi efectiv firul de alimentare ca sa te curentezi, nu isi dau seama ca doar miscandu-se in apropiere pot declansa arcul electric.

Asta ar trebui explicat mai des, poate mai citesc unii, mai educa si pe altii...

Cristi N

Cred ca totul se trage de la lipsa cunostiintelor de baza de fizica, alea de scoala generala. Daca programa ar fi axata mai mult pe experimente atunci si elevii ar ramane cu cate ceva in minte. Inteleg perioada din anii '90 - 2000 cand banii erau foarte putini si s-a dus dracu toata ideea de laboratoare dar acum cele mai multe scoli au proiectoare si e foarte usor sa prezinti cate un filmulet cu care sa le captezi atentia elevilor.

RaduC

Filmulețe cu explicații difuzate pe toate canalele TV de muzica, probabil ceva grafic ar avea efect...

cristi5

Exista o explicatie logica a faptului ca metroul din Bucuresti are ecartament 1432 si nu 1435?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Standard-gauge_railway

(listat la "Modern almost standard gauge railways")

Acelasi ecartament este la metroul Hong Kong, dar nu vad legatura.

TibiV

Din cate imi amintesc, cand a inceput proiectarea metroului, in anii 70, se discuta serios despre introducerea ecartamentului 1432 ca standard european.
Si impuscatu a decis sa il folosim la metrou, ca sa nu trebuiasca sa il inlocuim mai tarziu.

Poate gresesc, subway este cel mai in masura sa ne povesteasca...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

1,432 este din ratiuni istorice. Candva la sfarsitul anilor '60, UIC a decis sa reduca ecartamentele nominale din foile de calcul pentru 1,432 - motivul era ca doreau sa introduca profile ultra-grele pe scara larga, si calculul era mai simplu in epoca riglelor de calcul daca schimbau baza de calcul in loc sa schimbe toate masuratorile si sa le recalculeze.

Cum UIC e "standardul", multe cai ferate s-au conformat - mai ales cele nou-construite de la zero in perioada. Unele retele au adoptat complet standardul 1432 - de exemplu UK : http://www.railwaysarchive.co.uk/documents/DoT_ElectrificationBlueBook1977.pdf.

Profilele grele nu s-au adoptat pana la urma (s-au dovedit problematice) - doar UIC-60 a intrat in uz - si cum nu era ratiune, majoritatea cailor ferate nu au dorit sa-si schimbe toata documentatia interna degeaba, asa ca ne-am intors la 1,435 ca standard in anii '80. Mai mult, nu sina supra-grea a castigat, ci HSR-ul : francezii, care chiar n-au vrut sa auda de noi documente, au dezvoltat TGV pe 1,435; Japonia Shinkansenul tot pe 1,435 baza de calcul - asa ca 1,435 a castigat pana la urma.

Oricum este exclusiv nominala si birocratica diferenta. 1432 si 1435 sunt 100% compatibile si complet in tolerantele standardului "ecartament normal". Un metrou din Bucuresti poate fi tractat (daca se asigura gabaritele) pe reteaua CFR, si o locomotiva CFR diesel poate intra pe metrou, in operare normala, fara restrictii si limite. Metrourile bucurestene au venit, de altfel, tractate - CAF-urile au venit de la Irun (parca) pe propriile roti, traversand multiple retele europene. Mai greu a fost cu gabaritul de libera trecere, mai ales in vestul Europei... De altfel, in fiecare zi, cateva perechi de trenuri cu ecartament nominal 1522 pleaca pe o sina de 1524 mm (din Helsinki) cu 220 km/h pana la un punct in care, fara vreo problema, si la viteza, trec pe o sina de 1520 mm (pana la Skt. Petersburg).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

etravel

Quote from: frunzaverde on April 23, 2019, 09:32:10 PMMetrourile bucurestene au venit, de altfel, tractate - CAF-urile au venit de la Irun (parca) pe propriile roti, traversand multiple retele europene.
Sigur. Uite aici, de la minutul 11:41





TibiV

CFR Infra a facut si un video...

https://www.facebook.com/cfrinfrastructura/videos/864377447229549

Bucureşti, 24 aprilie 2019

Campanie CFR SA de conştientizare a pericolului existent pe calea ferată, când ignorăm semnele şi indicatoarele de avertizare

ATENŢIE! ‼‼‼ Selfie-ul pe tren ucide ‼‼‼
◙ Este interzis şi periculos să-ţi faci poze pe calea ferată!

‼‼‼ ATENŢIE! TENSIUNEA ÎN LINIA DE CONTACT este de 27.000 V!
◙ Cablul sub tensiune creează un câmp electric care poate fi periculos la distanţe mici. Un om care se apropie de cablu, urcându-se pe vagon sau pe locomotivă, devine un fel de paratrăsnet. Adică, fiind neutru din punct de vedere electric, are loc o străpungere a aerului şi o descărcare electrică, formându-se astfel un arc electric.

‼‼‼ ARCUL ELECTRIC se formează la o distanță mai mică de 1.5 metri de linia de contact şi este FATAL‼‼‼

‼‼‼ ATENŢIE!
◙ NU atinge cablurile electrice, șinele, trenurile sau orice fel de instalați eelectrică!
◙ Evită să traversezi prin locuri nemarcate sau nesemnalizate!
◙ Fii foarte atent când traversezi calea ferată - folosește pasarelele, pasajele și trecerile pietonale!
◙ Fii mereu atent la tren, la zgomote și vibrații!
◙ NU uita că trenul are mereu prioritate!

‼‼‼ ATENŢIE!
Statistica accidentelor prin electrocutare în perioada 2014-2019 (aprilie):
◙ 25 de persoane tinere, cu vârsta mai mica de 30 de ani, rănite prin electrocutare
◙ 6 persoane tinere, cu vârsta mai mica de 30 de ani, decedate prin electrocutare

◙ 16 persoane adulte, cu vârsta mai mare de 30 de ani, rănite prin electrocutare
◙ 9 persoane adulte, cu vârsta mai mare de 30 de ani, decedate prin electrocutare

Material realizat de CFR Infrastructura, prin Serviciul Comunicare Mass-Media
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dan tm

Ramele IVA tot pe calea ferata s- au dus la Bucuresti. Inainte de lucrarle din statia Arad, pe liniile de marfa era abandonata o rama IVA pe boghiuri Diamond ( daca tin bine minte).Boghiurile aveau placute ,,Boghiu purtator" ,, Proprietate UV Caracal". Ma gindesc ca ramelor li se montau boghiurile pentru functionare dupa ce erau transportate la Bucuresti.
--------
Din ce am vazut pe net, la metrou nu intra chiar orice locomotiva CFR, ci au un fel de LDH 45 cu cabina coborita( cum erau cele de cale ingusta).

http://cfr.stfp.net/Pic/86/LDH45-345O_MX:1.jpg

yetiman

 :D Evident, restrictia e data de gabaritul tunelului.
Dar din punct de vedere a caii de rulare, nu este o problema. Cred ca la asta s-a referit frunzaverde.
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu