Autostrada A9 Timișoara-Moravița

Started by valexandru, March 26, 2012, 01:36:09 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

timisoreanul

Analizele astea cu trafic de autostrada pe anumite portiuni pe mine ma amuza. Intreb si eu, in Ungaria exista trafic de autostrada pe toate autostrazile lor? Sa ne intelegem, Ungaria inseamna Budapesta si 2-3 orase, in rest ai impresia ca esti in sate si comune. Si totusi, au o veritabila retea de autostrazi in toate directiile. Pe A1 este trafic de autostrada pe toata distanta? Bineinteles ca nu, cele mai aglomerate portiuni sunt Bucuresti-Pitesti, Arad-Lugoj, Deva-Sibiu. Dar sunt si tronsoane precum Nadlac-Arad, Lugoj-Deva, unde nu sunt mereu atat de multe masini. A9 am mai spus, ne uneste cu alta retea europeana de autostrazi si ar functiona si ca o centura pe autostrada a Timisoarei. Daca vrem sa avem retele de autostrazi, trebuie sa acceptam si ca vor fi unele zone cu trafic mai redus, fara ca asta sa puna in discutie utilitatea autostrazii respective. Si sa nu uitam, ca orice viata salvata de o autostrada inseamna un beneficiu incomensurabil. Sigur, discutam de prioritizarea autostrazilor, dar in acest moment la noi problema nu pare lipsa de fonduri, ci birocratia si executia acestora. Oricum, asta nu inseamna sa facem 20 de km de autostrada, urmati de 10 km de drum expres, 20 de km de DN, dupa care iar 10 km de autostrada. E absurd, parerea mea.

Adrian.TM

#511
Total de acord cu @timisoreanul !

Să nu mai spun că în Vama Stamora-Moravița nu se poate chiar zice că bate vântul, totuși...
Ieri am stat 25 de minute la ieșirea din Serbia, la intrarea în RO mai puțin.
Deci trafic este!

TibiV

QuoteDeci trafic există!

Evuident, trafic "fizic" exista...

La fel de evident, nu exista trafic "birocratic". Adica dpdv "formal", cei de la "frontiera" isi fac treaba...

Cu alte cuvinte, cei de la Politia de Frontiera prefera sa fie asa... Cozi lungi = sperante/promisiuni de spaga.

Un astfel de bottle-neck nu poate fi permanent decat cu buna-intentie... :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

tom_sawyer

#513
Gabriel S.Jivănescu, Ing., Ec., PP, MBA Univ.of Pittsburgh a transmis recent o scrisoare deschisă vicepremierului și ministrului Transportuilor Sorin Grindeanu în care atrage atenția asupra abordărilor greșite privind investițiile în infrastructura rutieră subliniind totodată că "Timişoara va avea o autostradă cu trafic neînsemnat spre Belgrad înainte de a o avea finalizată pe cea esenţială spre Bucureşti"

https://www.cotidianul.ro/scrisoare-deschisa-adresata-ministrului-transporturilor-si-infrastructurii/

timisoreanul

Este parea omului si trebuie sa o respectam. Totusi, remarcam mai intai ca acest domn Jivanescu, de care eu in ignoranta mea nici nu am auzit, simte nevoia sa isi enumere titlurile si scolile (mai ramanea sa ne spuna ce gradinita si scoala primara a absolvit) tocmai pentru a da mai multa greutate argumentelor lui. Altfel, din punctul meu de vedere, articolul este tendentios si plin de erori.
Dl. Jivanescu se mira mai intai ca A9 ar fi paralela cu drumul national. Asa este normal, tocmai pentru a se devia traficul in caz de nevoie (reparatii, accidente) pe un drum care poate absorbi traficul de pe autostrada.
Se compara apoi traficul de la PTF Nadlac cu cel de la PTF Moravita. Adica, traficul catre un stat UE, Ungaria, care este poarta de intrare catre toate tarile din Europa de Vest cu cel cu o tara candidata la UE. Ar putea sa se intereseze si cati romani merg vara catre Grecia pe la Moravita si sa estimeze care va fi traficul cand Serbia va fi si ea in UE, ceea ce se va intampla la un moment dat. Cat despre trafic, il asigur ca unul ca am parcus de multe ori acest drum ca de la Voiteg la Timisoara chiar este circulatie, nu ai niciun moment impresia ca mergi pe un drum liber si am vazut si multe accidente oribile pe acest drum. De asemenea, astfel cum admite si dl Jivanescu, autostrada va fi de interes si pentru zonele montane din CS, pe langa legatura cu un stat vecin.
Dl. Jivanescu reia vechea discutie cu ocolul A1 pe la Timisoara. De fapt, daca se voia cel mai scurt traseu, acela ar fi fost Szeged-Timisoara, dar astfel s-a realizat o conexiune atat cu Aradul, cat si cu Timisoara si s-a permis ca A6 sa inceapa de la Lugoj.
De asemenea, dl. Jivanescu lasa sa se inteleaga ca Timisoara ar fi avantajata, avand 3 autostrazi, si face o analiza a situatiei fiecarui oras. In primul rand, tin sa il informez ca A1 si spre Arad si spre Lugoj este o singura autostrada, nu sunt doua, cum sustine domnul ing. ec. pp. Apoi, nu e vina Timisoarei ca are o pozitie geografica la granita cu doua tari.
Singurul argument care ar fi pertinent ar fi acela al prioritizarii. Daca dl. Jivanescu imi explica ce autostrada cu trafic mult mai important decat A9 nu se poate face din cauza acestei autostrazi, i-as fi admis opinia. Practica insa ne omoara. Dupa criteriile de prioritizare, Comarnic-Brasov ar fi pe primele locuri. Practic, se afla intr-un studiu de fezabilitate care va dura cativa ani si mai devreme de 7-8 ani m-as mira se vedem vreun utilaj pe traseu. In schimb, pentru A9 se face acum SF-ul si teoretic anul viitor s-ar putea lansa proiectarea si executia.
In perceptia noastra, a celor care traim in aceasta parte de tara, Timisoara nu a fost nicidecum avantajata de autoritatile centrale, pentru simplul fapt ca primarii de aici au fost 90% din timp din opozitie si ca nu am avut politicieni importanti la Bucuresti, exceptand scurtul mandat al lui Grindeanu. Timisoara s-a dezvoltat prin faptul ca a fost un centru universitar care a atras studenti, un centru industrial ce a atras forta de munca din regiunile invecinate si prin niste investitii de anvergura efectuate de catre investitori romani si straini care au gasit aici un mediu propice pentru afacerile, iar in niciun caz prin mari investitii guvernamentale.
As fi vrut ca dl. Jivanescu sa isi exprime indignarea intr-un articol si pentru ca: in 2022 Timisoara, al treilea oras  inca nu are o centura la nivel de DN, are un acces la autostrada anevoios pe un DJ si un DN 1+1, ca in timp ce la Bucuresti s-au construit patru stadioane noi, in Timisoara, se darama stadionul construit in anii 60, ca Timisoara a fost sarita cand s-a pus problema construirii de spitale regionale, etc. In schimb, cand se face totusi ceva si in aceasta zona, trebuie sa pune totul sub lupa.
In final, mi se pare absolut nepotrivit ca sa scrii un articol cu finalitatea de a nu se construi o autostrada in Romania. Poate ca in tara asta totul ar merge mult mai daca am cauta motive sa facem, iar nu sa nu facem ceva. 

naivu

#515
Decat sa se planga de ce se face A9 autostrada si nu DX, mi se parea mai constructiv sa se planga de ce se fac DX si nu autostrada celelalte proiecte mai importante decat A9!
Sunt un fan al viziunii @vancouver despre A vs DX (imi cer scuze daca n-o reproduc exact, sau daca i-am atribuit gresit paternitatea):
- A, fata de DX, nu aduce un plus semnificativ de capacitatea de trafic (tot acces controlat si doua benzi pe sens), aduce un plus de confort si de siguranta
- A e recomandat pt distante lungi, DX pt distante de cateva zeci de km (pt capete de traseu, cum ar fi Craiova-TgJiu)
- A costa, in lipsa unor constrangeri de relief, doar vreo 10% in plus fata de DX; e pacat ca, acolo unde este spatiu, sa se faca DX in loc de A!
In lumina celor de mai sus, nu pot decat sa ma bucur ca A9 va fi A in loc de DX, indiferent de datele problemei sau motivele deciziei! Am dreptul sa fiu suparat ca Pitesti-Craiova este construit ca DX sau că Bucuresti-Alexandria sau Milisauti-Siret vor fi proiectate ca DX.

tom_sawyer

Cred că odată cu creșterea prețurilor materialelor de construcții, diferența A-DX a trecut "binișor" de 10%.

Eu sunt de părere că mai bine facem drumuri mai "subțiri" și în mai multe locuri din țară.

Asta cu autostradă cu orice preț în locuri în care traficul nu o justifică e doar politicianism și consumat resurse aiurea.

Archi

#517
Și eu sunt de părere că momentul pentru A9 complet, full profil, este acuma chiar dacă la sud de Voiteni ar fi aproape goală. Autostrăzile la noi respectă mai rapid un concurs de oportunitați decât unul de prioritate, iar înafară de proiectele din PNRR avem destul de puține proiecte pe țeavă, care ar putea fii începute acuma pe POIM cu finalizare până in 2027. Ar fii A13 Sibiu - Făgăras, A9, A11 Arad - Oradea, poate si partial ceva pe A3 și dacă se finalizează relativ repede SF-ul DX Craiova - Tg. Jiu + DX Buzău - Brăila.

^^^ Revenind la traseul A9 trebuie sa ținem cont că acesta are sens doar dacă se va face în întregime până la Belgrad. Sârbii își duc intenționat autostrada pe la Vrsac tocmai pentru a-și lega un orășel de circa 35k de locuitori la rețeaua de autostrăzi. Ne rămâne noua să alegem cel mai scurt traseu de la Timisoara pana la Vrsac, adică cel propus.

tom_sawyer

#518
Eu nu știu cum polonezii ăștia au 3 autostrăzi mari și late și în rest își împânzesc țara cu DX-uri. La relief de câmpie și trafic incomparabil mai mare ca al nostru.

La ei Via Carpatica e DX. La noi trebuie neapărat autostradă, că va crește traficul cu "cei mai buni vecini în afară de Marea Neagră" la cote nebănuite. Și nici nu se va mai opri la vamă.

TibiV

Quote from: tom_sawyer on July 04, 2022, 11:07:38 PMCred că odată cu creșterea prețurilor materialelor de construcții, diferența A-DX a trecut "binișor" de 10%.

Pai stati asa...
Din asta se intelege ca se scumpesc materialele doar pentru DX, dar pentru A nu s-au scumpit...

Din pacate nu merge asa.

Daca o sectiune de "drum rapid" costa in urma cu 2 ani 100 in varianta DX si 110 in varianta A, astazi va costa 200 in varianta DX si 220 in varianta A.

Procentual, diferenta este tot de 10%...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

tom_sawyer

#520
Ăia 4 metri de asfalt+tereasament+fier beton și ce o mai fi în plus îți aduc o diferență de cost total mai mare azi față de acum câțiva ani. Plus costuri de întreținere suplimentare.

naivu

#521
Quotemai bine facem drumuri mai "subțiri" și în mai multe locuri din țară
Din pacate, orice s-ar economisi la A9 nu va finanta alte drumuri pt ca acelea pur si simplu nu vor fi gata pt licitatia de executie nici anul curent nici anul viitor (si chiar daca ar fi gata, nu am avea suficienti birocrati cu drag de munca la CNAIR pt a organiza si derula licitatia (vezi A3-Tureni si Sibiu-Fagaras), doar ar acoperi din gaurile de la buget, ca pe vremea lui Dragnea (si nu numai). Asa cum blocarea PiSi nu a creat A pe valea Prahovei, sau cum blocarea A8 nu a creat A13, la fel blocarea/"subtierea" A9 nu  ar crea alte drumuri prin alte parti!
2- diferenta de cost in valoare absoluta e mai mare, dar procentual va fi la fel, pt ca A si DX folosesc fix aceleasi materiale.

mirceaeliade

QuoteDurata contractului si perioada de implementare a proiectului, alin. (2): "Perioada de implementare a Proiectului este de 50 de luni, respectiv intre data 01.11.2019 si data 31.12.2023 la care se adauga, daca este cazul, si perioada de desfasurare a activitatilor proiectului inainte de semnarea Contractului de Finantare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor."
nu imi e clar daca termenul final se prelungeste cu 10 luni decat anterior sau astea 10 includ si consultanta pt lansare licitatie
http://www.cnadnr.ro/ro/comunicare/comunicate-de-presa/interes-general/elaborare-studiu-de-fezabilitate-pentru-obiectivul-1

elphax

cel mai ieftin ar fi sa faca expropriere pentru A/DX si sa construiasca etapizat, sa finalizeze structurile de baza, terasamente partial. Sa finalizeze pentru circulatie doar jumatate adica 1+1. Si cealalata parte sa fie cumva in conservare 10 ani pana creste traficul si se poate finaliza.
Per terment lung ar fi mai scump, dar pe termen scurt ar termina mai repede mai multe drumuri noi care ar imbunatati calitatea traficului versus autostrazi scumpe, construite foarte lent

IlisescuV

Marea problema nu e partea noastra deoarece e destul de ok drumul Timisoara - Moravita. In schimb Moravita - Belgrad sau Moravita - Smederevo iti rogi moartea cu limitele lor de viteza si politai care stau la ciupit.
Si daca fac numai sarbii bucata lor este un foarte mare plus.
Noi facem ca de obicei ... ce ne iese si asta fiind o autostrada/DX (egal ce o fi) la campie ar trebui sa mearga foarte repede numai sa se vrea. Mai bine sa construim ceva decat sa pierdem banii cum am mai pierdut in exercitiul precedent.