ISS | The International Space Station

Started by Ionut, September 18, 2011, 09:29:20 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Anca_Emanuel

Se încumetă cineva să încerce simulatorul ?

https://iss-sim.spacex.com/

hint: mișcări lente. La orice acțiune trebuie și invers dacă vrei să nu o ia la alergat aiurea.

Ionut

Eu l-am incercat de mai multe ori. Foarte mișto.

dr4qul4

care e diferenta intre cele 2 randuri de sageti? pe langa viteza si inclinatie? sau stanga, dreapta, sus si jos sunt dublate?
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

yetiman

Cele din stanga sunt pentru translatie, cele din dreapta pentru rotatie.  :D
(ai detaliile in instructiuni)
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

mirceaVRo

Wow 12 topicuri cu ... același subiect Spațiul, de ce se preferă creearea unui stufăriș când se pot cumula toate în cel puțin jumătate ca număr?  Și nu numai aici ...
Scuze de offtopic . Am încercat și eu ISS-ul virtual e foarte tare.

TibiV

ISS-ul virtual este foarte tare... aparent.
L-am testat. Este "fake".

Niste butoane nu pot tine locul unui "stick" sau "throttle control", unde comenzile sunt progresive si continue.
(Cum ar fi sa ai la masina pedala de acceleratie - sau frana! - in "trepte": 10% - 15 - 20 -25 etc...)
Este mishto ca joc de calculator, dar fix zero ca si presupusa "comanda a modulului". Echipajul a avut in mod sigur niste comenzi "normale", progresive si cu actionare  continua...)

Cine a tinut o mansa in mana (chiar daca doar in atmosfera terestra) stie ca NU este asa.

Ca punct pozitiv al jocului: te invata ca in vid o miscare NU se opreste "de la sine"...  ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Anca_Emanuel

#96
@TibiV
În spațiu, nu e la fel ca în atmosferă. Și nici nu se compară vehiculele.
Nu e motor cu ardere continuă, e doar un "puf" din buton.
Acela crează un impuls. Cred că îți dai seama de diferență.

De aceea cel mai bine e să fie lăsat pe un computer să calculeze optimul de impulsuri vs consumul de combustibil pentru traiectoria dorită.

Io

#97
Tibi, incerc sa inteleg ce spui si nu-mi iese. (N-am intrat pe simulator, nu sint interesat, inteleg ce si cum si-mi ajunge).
Spui de comenzi progresive si continue si am o problema de intelegere: stii prea bine ca daca vorbim despre mobilitate in spatiu (in vid, fara aer) nu putem vorbi despre viteze (decit viteze relative, idem despre rotatii, tot relative si alea) si este mai profitabil si mai corect sa vorbim despre impulsuri. E-adevarat ca daca e vorba despre alinierea a doua obiecte pe aceeasi traiectorie (sau fata de un punct "fix", sa spunem un punct pe suprafata Terrei sau despre un obiect aflat pe orbita) atunci da, conteaza si vitezele relative (ultimul impuls dat lui Dragon pe axa care il alinia cu ISS a generat o viteza relativa de 10 cm/minut dar nu putem vorbi despre vitezele generale ci doar de cele relative generate de o actiune in conditiile in care masa obiectului (Dragon aici) variaza la fiecare impuls), restul corectiiilor de rotatie pe aceeasi axa + celelalte 5 corectii (2 liniare + 3 de rotatie) fiind doar, asa zicind corectoare, si ca orice translatie si orice rotatie in spatiu trebuie corectata/oprita prin impulsuri egale si de sens contrar. Nu iese intotdeauna si de aceea apar multiple corectii minore ulterioare. Cred ca putem fi de acord pina aici.
Unde nu inteleg ce spui e despre corectiile "progresive si continue", aici te rog sa explici ce si cum. In fapt nu sint de acrod cu termenul "continue". Mie nu-mi par deloc progresive si nici continue ci dimpotriva, punctuale/secventiale (ii dau atita impuls timp de atitea secunde pe axa z, apoi intervin cu corectii de atita pe aceeasi axa z, apoi pe axa t pe care voi fi generat translatii/rotatii pe care nu le doream si cu corectii de atit asupra rotatiei/rotatiilor si a translatiei/ale translatiilor pe toate axele (n-am vrut dar exista momente de rotatie ale tuturor actiunilor astora fie si pentru faptul ca acele orificii prin care elimin eu gaze pentru stabilizare - recte generez impulsuri pentru rotatie si pentru translatie - au oarecare pirghii/sint la anume distante in raport cu centrul de masa al Dragon), toate corectiile astea fiind punctuale si depinzind de evolutia lui Dragon in raport cu ISS care nici el nu sta pe loc si care are si el miscari de translatie si de rotatie in 3 axe (chiar daca e stabil pe orbita - orbita aia nu e absolut identica cu orbita Dragon). :)
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

Anca_Emanuel

#98
Am încercat, e foarte greu.

TibiV

Quote from: Io on June 03, 2020, 01:33:00 AM
N-am intrat pe simulator, nu sint interesat, inteleg ce si cum si-mi ajunge

Pai daca nu ai intrat nu ai cum sa intelegi ce si cum...
@Anca_Emanuel a incercat si probabil a inteles...

Cunosc si eu legile fizicii, mai ales aceea care spune ca "orice corp isi pastreaza starea de miscare cat timp nu se aplica forte asupra lui" (nu e chiar formularea din manual, dar asa se traduce a=F/m... F=0 => a=0, viteza liniara sau unghiulara nu se modeifica...)

De altfel am spus clar:
Quote from: TibiV on June 03, 2020, 12:16:07 AM
Ca punct pozitiv al jocului: te invata ca in vid o miscare NU se opreste "de la sine"...  ;)

Eu discutam despre comenzile jocului/simulatorului.
Continuu inseamna ceea ce face o mansa (sau un joy-stick). Pe acelasi "stick" ai comanda si contracomanda (stanga-dreapta) iar amplitudinea miscarii se traduce in intensitatea/durata fortei.
Nu stiu cum sunt comenzile reale de pe Dragon, dar pariez ca nu sunt ca cele din joc...
In mod sigur nu au 7 "puf"-uri pe 7 butoane diferite...

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

yetiman

#100
Crew Dragon | Interior:


CREW TRAINING | ISS Docking Simulator:


Tour from Space: Inside the SpaceX Crew Dragon Spacecraft on Its Way to the Space Station:
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

cristi5

#101
Am observat ca Crew Dragon a fost lansat chiar "sub" ISS (20 km mai jos) si m-am intrebat de ce nu s-au dus direct 40 km (adica direct pe ISS) si de ce a trebuit Crew Dragon sa "alerge" 19 ore dupa ISS? In mod clar am nevoie de ceva fizica a orbitei...

Am gasit acest text explicativ la XKCD (benzi desenate haioase). Nu explica intru totul dar e interesant.

https://what-if.xkcd.com/58/

- imponderabilitatea de pe ISS nu vine de la faptul ca e departe de pamant. E atrasa de 90% din gravitatia pamantului! Viteza de rotatie de 8 km/s asigura forta centrifuga pt a echilibra gravitatia

- mare parte din energia de lansare in orbita nu e pentru urcare ci pt rotire! (Sau: e usor sa ajungi in spatiu, e mai greu sa ramai acolo)

- pentru a incetini de la viteza de orbita e necesara la fel de multa energie ca la lansare! E impractic, de-aia e mai bine sa se foloseasca rezistenta aerului. Interesant totusi ca Falcon 9 are "entry burn"

Sigur, asta nu explica cele 19h dar baza de pornire pt a intelege e cu totul alta

yetiman

#102
@TibiV - dupa multe cautari am gasit asta.  :D

Daca te uiti pe monitorul din stanga - sunt chiar comenzile pe ecran care sunt si pe simulator...






PS: Andocarea se face automat, comenzile manuale sunt doar de back-up.
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

TibiV

Multumesc pentru efort...

In cazul asta, recunosc cu jena, NU as vrea sa pilotez dragonul...  :-[

@Cristi5
legile fizicii spun ca si tu ai putea putea pluti in "imponderabilitate", chiar si la nivelul solului, daca ai gasi o autostrada in lungul ecuatorului si o masina cu care sa prinzi "modesta" viteza de 28.440 km/h...  ;)

Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_speed (... dar valorile sunt si in manualele de liceu - sau erau pe vremea mea...)

Daca insa ai gasi masina potrivita, dar autostrada ar fi nord-sud (pe unul din meridianele Pamantului), atunci ar trebui sa accelerzi puternic la Polul Nord si la Polul Sud. Si asta pentru ca acceleratia gravitationala folosita in mod curent, de 9,81 m/s^2, este perfect valabila la Ploiesti (adica pe paralela de 45 de grade). La ecuator "se simte mai tare" rotatia Pamantului in jurul axei sale, si acceleratia gravitationala resimtita scade la g=9,78, iar la poli (unde efectul rotatiei Pamantului este fix ZERO) g=9,83 m/s^2 - care este de fapt acceleratia gravitationala a unui Pamant "stationar" (fara rotatie in jurul propriei axe), care ar arata Soarelui doar o singura fata a sa - cam asa cum Luna ne arata de milioane de ani o singura fata a sa...
Efectul rotatiei Pamantului (pe care noi, ca "furnicute" de la sol nu il resimtim) este si motivul pentru care in general rampele de lansare sunt aproape de ecuator. Chestie speculata (in mod corect!) pana si de Jules Verne...

ESA sta cel mai bine ca locatie, folosind Guyana Franceza - probabil baza spatiala cea mai apropiata de ecuator...
Banuiesc ca rusii folosesc Baikonur (la latitudinea Romaniei) din simplul motiv ca NU au nici un teritoriu "sigur" mai la sud (desi nici Kazahstanul nu stiu cat de sigur este in ziua de astazi...)

PS
Din tabel lipseste "a doua viteza cosmica", de 11,2 km/s, care trebuie atinsa daca vrei sa pleci spre Marte, Jupiter, Saturn etc.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cristi5

#104
Asta cu vitezele am inteles-o. Dar de ce trebuie capsula sa fuga 19h dupa ISS? Ca deja la cateva minute dupa lansare are viteza necesara pt lower orbit (27000 km/h) dar e cu 20 km mai jos decat ISS. E lansata pur si simplu "la un unghi" ca sa urce 20 km pe orbita?