News:

Unboxing Coradia Stream în depoul Alstom!
API admisă în structura partenerială pentru dezbaterile pe Politica de Coeziune post-2027!

Main Menu

[B] Parcarile din Bucuresti

Started by Ionut, October 17, 2011, 06:17:45 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frunzaverde

#810
@vancouver :

O suburbie, ca sa genereze trafic feroviar, trebuie sa fie la randul ei densa, la modul "densa-urban". De ce?

Pentru ca daca distanta "locuinta" - "gara" e mai mare de (cel mult) 10 minute de mers pe jos (adica cam 750 metri in mediu urban, cu traversari etc.), atractivitatea trenului scade drastic, pana spre zero. De altfel, chiar si 10 minute pe jos e considerat in multe locuri mult - decat sa mergi 10 minute pana la gara, mai usor iei masina, care te lasa de la origine la destinatie.

Asta inseamna ca pe o raza de 1.75 km**2 (3.14*0.75**2) ai nevoie de 15-30.000 oameni ca sa-ti faci o suburbie "transit oriented" (astfel incat sa poti umple trenurile tale cu frecventa de metrou - ca fiecare tren are undeva la 250 - 300 locuri - cu mai putine iti ies costurle la bilete absurde. Si ca sa le umpli, la un pattern de opriri care sa nu faca 5 ore pana in Bucuresti, ci 30 minute, o sa ai cam 2 opriri intermediare maximum-maximoru Moara Vlasiei - Bucuresti).

Asta inseamna (asumand 50-75% din raza asta suprafata rezidentiala, e nevoie si de strazi, si de gara, si de spatii publice gen locuri de joaca, micro-parcuri etc.) ca fiecare om are intre 29 si 87 m**2 (cu undeva la 40 - 50 m**2 in scenariul cel mai realist, incluzand aici garaje, parcari etc.) de teren disponibili in spatiul de atractivitate a trenului. Deci in nici un caz nu vorbim de "casa cu pamant cu preturi pe luna" in zona de atractivitate a trenului, ci de apartamente normale, urbane, in blocuri de 4-5 etaje.

Acum intrebare - intrebatoare : cati din voi s-ar muta in "Moara Vlasiei" ca sa stea intr-un cartier de blocuri cu 4-5 etaje?. Si ar naveta zilnic cu trenul pentru practic orice? In "Moara Vlasiei" ipotetica ar exista scoala + gradinita + biserica + supermarket + 1-2 fastfooduri, eventual un restaurant modest, un bar "de cartier", un loto si un "convenience store", eventual locuri de joaca si cam atat. Restul, la tren, 30 minute pe directie + cat mai dureaza de la GdN (sau, daca statul baga 1-2 miliarde de euro, de la Universitate), pana in oras under vrei sa ajungi. Nu Glovo, nu cafenea hipster, nu cinema, nu mall, nu galerie de arta, nu teatru... Toate astea, 30 minute pe directie cu trenul.

Raspuns : prea putini. Rezultat: suburbia "purpose built" devine ghetou - exact ca toate suburbiile facute pentru RER in zona Paris. Exact ca suburbiile "purpose-built" din jurul Stockholmului (care sunt toate ghetouri, gen Ferentari), indiferent ca au fost facute in jurul metroului prelungit sau in jurul trenului de naveta.

Alternativa este "suburbia crescuta organic". Dar asta nu va reduce presiunea pe oras vreodata. De ce? Suburbia crescuta organic va fi mai putin densa, cu vilute alternand cu blocuri, cam ca ce descrie idilic @cristi5. In astea, atractia la tren va fi mai mica decat in suburbiile de tipul "purpose built". Va servi oamenilor, va fi pol de atractie in construirea suburbiei, dar, va avea un split modal mai modest. In suburbiile de care zice @cristi5, majoritatea calatoriilor se fac cu masina, ba mai mult, suburbia lui, era, in 2016, una din suburbiile Stockholmului unde cota de piata a masinii era mult superioara medie din regiune (undeva la 65-70%, daca tin minte bine: am pus referinta pe forum mai demult). Asta inseamna ca asemenea suburbii crescute organic, nici pe departe nu vor reduce dependenta de masini si parcari ci o vor creste, chiar si cu S-bahn; pentru ca splitul modal al suburbiilor de tipul asta va fi mai slab inspre transportul in comun decat cel din urban.

Si asta e clar si binecunoscut, chiar si in Europa : autostrazile suburbane sunt un cosmar peste tot, din UK in Suedia.

Si visul "merg cu bicicleta la gara / P&R pana la gara" e un vis. Fiecare fragmentare a calatoriei creste masiv timpul (prin simple asteptari si timpi-tampon luati ca sa nu pierzi legatura) si scade imens confortul (trambaleaza, ambaleaza etc. etc.). Unii, din ecologie sau spirit civic, sau pentru ca nu le place sa conduca, vor face asta. Altii, vor avea noroc ca totul sa se potriveasca perfect - exemplul lui @cristi5, care are norocul ca atat trenul de naveta si metroul sa-l duca din suburbia direct, lui fix in fata locului de munca situat si el semi-suburban, de aceiasi parte a orasului cu suburbia de locuinta, si asta doar in cateva statii de metrou (echivalentul la nivel de Bucuresti ar fi locuit in Otopeni si muncit in Baneasa, in zona "Antena3-Ion Ionescu de la Brad") este extrem de rar. Pentru ca noroc (sau resurse financiare pentru o flexibilitate) de tipul asta au putini oameni, si majoritatea locurilor de munca sunt ori in cartiere dedicate, ori in centru, asa ca pur statistic nu ajuta un asemenea exemplu.

O naveta suburbana tipica arata mai degraba asa : suburbie -> gara -> vehicul urban de la gara suburbana (eventual cu schimbari) -> loc de munca. Asa ceva nu e atractiv pentru nimeni, in realitate, si se face pur de nevoie. Cat dureaza?

Uitati aici un exemplu personal, mult mai tipic de navetism suburban:

Uppsala - Stockholm, facut, la o slujba inceputa in octombrie, din fericire acum foarte rar spre deloc, ca e work from home, de cineva foarte drag mie, cu care impart casa de fix un deceniu: 10 minute pana la gara (cu bicicleta sau pe jos sau cu autobuzul la fel ia; cu masina ia dublu, ca nu-s parcari) + 5 minute buffer + 32 minute tren + 10 minute buffer + 10 minute metrou. Total? 2h14 dus-intors pe zi.

Nu e o placere, deloc - si e motiv de cumparat si mutat in alta parte, preferabil in Stockholm (amanat un pic din cauza WFH si pandemiei) - rezultatul insa va fi ca dupa mutare voi face eu manevra inversa (avantajul meu fiind ca lucrez in Uppsala fix in centru; de asta decizia a fost de mutare), pentru ca motivul nostru pentru "naveta" nu e vreun vis suburban, ci faptul ca lucram in doua orase diferite.

Si chiar si pentru noi, care cumva am beneficia, teoretic de naveta feroviara, cu optimul teoretic jumatatea de drum (deci o suburbie pe linia de tren de naveta) nu ne incanta deloc, dar absolut deloc. S-bahnul e lent, ca opreste de n-spe ori, face 1h pe relatia pe care Naveta Expres face 30 minute asa ca o casa la jumatea drumului face rau amandurora: 5 minute + 30 minute + 10 minute buffer + 10 minute metrou pentru ea, deci practic nici o scofala, 5 minute + 30 minute + 5 minute eu; deci practic nici o scofala.

Optim pentru noi e mutat urban, in oras (Stockholm), aproape de locul ei de munca. Asa ar fi 10-15 minute pentru ea, si 10 minute + 32 minute + 5 minute pentru mine (deci exact la fel ca din suburbie).

Sau mutat in vreo suburbie la jumatatea drumului, si navetat cu masina de amandoi (ceea ce, la jumatatea drumului, ar fi fezabil dpdv al timpului pentru amandoi).

Si aici vorbim de Stockholm, un oras care are cam tot ce zice @vancouver ca vrea pentru Bucuresti, si de 10 ori peste. Si care are suburbii super-dezvoltate altfel. Si unde trenurile de naveta merg cu 160 si naveta expres merge cu 200. Si tot e naspa rau in suburbii, daca depinzi de transportul public. Cu exceptiile cazurilor super-fericite ca @cristi5 (care scapa de mine garantat drept vecinul enervant care-l bate la cap pe strategia suedeza anti-covid, ca ar fi ultra-nasol pentru mine sa ajung la munca de-acolo; ar lua vreo 2h30 cu transportul in comun!).

@voicul - nici eu n-am masina. Ba mai mult, nici unul din cei doi oameni care compun familia mea, nu posedam in proprietate vreun vehicul pe patru roti. E inutila; drumul meu pana la munca e imposibil cu masina - nu am unde parca pe o raza de jumate de km. Drumul ei pana la munca, cu masina, ar lua vreo 55 minute intre orele 10 si 15 si dupa ora 20. In orele in care chiar trebuie sa ajunga la munca, 2h+ cu un blocaj pe 10 km e o situatie mult mai comuna decat "fluid", asa ca masina nu e o optiune. Am testat (cu masina inchiriata), e nefezabil.

Si vrei sa-ti mai spun un secret? @frunzaverde, adica eu, nu a avut in proprietate niciodata un automobil, autoturism, camion, tractor, remorca, caruta cu coviltir, sau orice alt vehicul pe patru roti. Niciodata. Nici cat am stat in Bucuresti n-am avut vreodata masina. La ce bun? Cu exceptia a vreo 2 ani, am stat la 5 minute de o gura de metrou. Langa Gara de Nord. In timpul necesar gasitului unui loc de parcare langa casa (bloc comunist standard, pe Dinicu Golescu, cu fix patru locuri de parcare pentru 10 etaje), ajungeam oriunde pe reteaua de metrou. Nu exista retea de metrou? Exista 9494 si 9444 si care mai erau (Uber si Lyft si Bolt nu existau acu' 15 ani). Dupa faimoasele "sapte minute" (timp suficient pentru imbracat) ajungeai la destinatie la fel de repede ca cu masina personala, dar fara grija parcarii. Sau intretinerii. Sau reparatiei. Sau benzinei. Sau... Si costul taxiului in Bucuresti nu mi s-a parut niciodata mare, ci perfect comparabil cu TCO-ul unei masini personale care zace nefolosita 23 de ore pe zi. In schimb, confortul de a fi carat ca un sac de cartofi, si drumul sa fie timp liber, in loc sa ma concentrez pe volan si drumul sa fie nervi si munca si chin (ca traficul Bucurestiului nu e "road trip"), confortul de a nu cauta parcare, confortul de a nu ma gandi niciodata la asigurare, reparatii, bucse si amortizoare, roti de iarna si de vara - priceless! Si da, ma duceam cu taxiul la cumparaturile saptamanale la hipermarket.

Acum optiunile sunt inzecit mai bune (taxi, app-hail, inchiriat masina cu aplicatia, trotinete, servicii de lux, ce-ti doresti). In afara cazurilor in care masina iti este parte din munca (si aici e o plaja larga : reporter, taximetrist, medic, veterinar, vatman, topograf, etc. etc.), in care stai intr-un loc mizerabil servit de metrou, sau in care lucrezi intr-un loc mizerabil servit de metrou, sa ai masina in Bucuresti este absolut, dar absolut inutil. Asta e avantajul densitatii; si da, e darul lui Dumnezeu ca in Bucuresti, ultima oara cand am fost, puteam sa-mi comand acasa, de la vreo 100+ de restaurante, ce-mi poftea inima. Si ca in zece minute pe jos puteam fi la Universitate, dintr-un bloc perfect normal de pe Mosilor, nu din vreo casa de miliardari (ca in multe orase suburbanizate, cu densitati mici, unde in centrul-centrului nu-si permite nimeni sa stea). A fost genial ca am putut sa ma duc la o piesa de teatru la National, pe jos. In costum. In cate orase din Europa sau din lume poti face asta ca middle class? Si coboram din bloc, si aveam intr-o raza de doua minute, practic tot ce-mi trebuia (magazine, super-market, chiar si restaurante absolut decente, doua cafenele absolut ok). Si astea merita pastrate - sunt un plus imens la calitatea vietii, si calitatea orasului!
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

carutasul

Da, dar reversul medaliei e că din cauza densității sunt și prea multe mașini. Poate unele motive sunt pur culturale, deci o să dispară în timp, dar altele sunt justificate. Prin anii '90 ( când nu aveam mașină) sau prin anii studenției îmi plăcea să bat orașul pe jos în lung și în lat. Bucureștiul e un oraș fascinant ( chiar și pentru mine, care veneam de la Craiova, despre care se știe că văzut din căruță e cel mai frumos oraș din lume :) ) . Doar că acum nu mai poți, am încercat, e practic imposibil, trotuarele aproape nu mai există, zgomotul e peste limita suportabilității, poate seara târziu să se mai liniștească un pic. Cât am putea reduce din mașinile din centru? Eu zic că 50% e exagerat de optimist, cu toate măsurile... Doar o măsură radicală de gen "interzis accesul în centru cu excepția aprovizionării" ar putea funcționa; nu văd asta posibil în următorii 20 de ani...

voicul

Problema e in structura romanului: inainte de 90 nu au fost masini si asta a frustrat foarte mult(i).

Acum fiecare are si 2 rable (1 probabil o duba, ca romanu mai cara cate una alta), parcheaza pa 3 locuri+ si cu pantalonii peticiti umbla mandru cu Mertzu ... de la STB.  :D

E o masina prin zona, nemiscata de luni de zile. Luni!

Ce vrea romanu sa isi ia: casa, masian si plasma. Cu casa e mai greu, dar plasma si masina costa cam la fel.

carutasul

Eu sunt de acord. Dar câte? 10%? 20% care stau? Restul circulă. Și asta e problema. Reducerea cu 10-20% e fix degeaba, în sensul că nu schimbă nimic fundamental. 

Cristi N

20% in minus inseamna foarte mult. Ar face diferenta intre colturi de intersectii, treceri de pietoni si statii de autobuz ocupate cu masini sau libere.

voicul

Acest 20% ar elibera din timpul petrecut in trafic, pentru ca in multe situatii (chit ca nu se formeaza coloane) se pierde timp (deci creste si poluarea) pentru ca trebuie sa iei curbele cu 5 km, chiar si din 2 - 3 manevre.

vancouver

#816
Quote from: frunzaverde on November 28, 2020, 03:44:01 AM
@vancouver :

O suburbie, ca sa genereze trafic feroviar, trebuie sa fie la randul ei densa, la modul "densa-urban". De ce?

Pentru ca daca distanta "locuinta" - "gara" e mai mare de (cel mult) 10 minute de mers pe jos (adica cam 750 metri in mediu urban, cu traversari etc.), atractivitatea trenului scade drastic, pana spre zero. De altfel, chiar si 10 minute pe jos e considerat in multe locuri mult - decat sa mergi 10 minute pana la gara, mai usor iei masina, care te lasa de la origine la destinatie.

Asta e TOTAL GRESIT. Si iti explic foarte simplu de ce: sotia mea se urca zilnic in autobuz (de acasa pana la autobuz ca. 5 minute pe jos), merge vreo 10 statii cu autobuzul, care are CAPAT DE LINIE in statia de S-Bahn. Autobuzul este unul articulat si circula la 10 minute, si aduna oamenii din 3 cartiere, ca sa-i duca la statia de tren suburban. Dimineata autobuzul este plin (chiar si acum in pandemie) - cei mai multi care merg cu cursa de 8:19 sau cu cea de 8:09 sotia mea ii stie deja - ca sunt de ani de zile aceeasi!

Apoi cu trenul de S-Bahn ajunge in mega centru, unde are biroul (la 10 min de mers pe jos). La fel fac si alte mii de oameni zilnic.

La gara de S-Bahn ajung si alte 2 linii de autobuz, care aduc oameni din alte directii, iar pe una din liniile de autobuz, la 3 statii de gara de S-Bahn se poate ajunge la o gara de metrou (U-Bahn) - foarte util daca exista o pana sau lucrari pe linia S.

Pe linia de S-Bahn trenurile circula in ritm de 5-10-5-10-5-10 minute (sunt 3 linii care vin si circula impreuna din acest punct spre centru, S3+S4+S5).

In TOTAL timpul de mers este de 39-40 minute de la urcarea in autobuz pana la iesirea in statia centrala din oras.

DECI TOATA TEORIA TA ESTE GRESITA, PENTRU CA ITI POT DEMONSTRA IN PRACTICA CA NU ESTE CUM SPUI TU!
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

vancouver

In afara de asta la orice gara de S-Bahn se pot face (si in Germania exista) parcari mai mari sau mici tip P+R. Multi vin la S cu auto propriu. Plus standuri uriase de biciclete parcate, deci multi vin cu bicicleta. Deci aria de interes in jurul unei statii de tren interurban de uriasa, nu doar 10 min de mers pe jos. Ci cam tot ce poate sa ajunga acolo in max 20-25 de minute, cu orice mijloc.

Deci aici revenind la subiectul acestui topic: parcari exact unde sunt si statiile de M sau S. In acest sens parcarea care se face in Pantelimon e si nu prea e buna. Pentru ca este facuta pe terminalul de tramvaie, ori trebuia facuta cu legatura directa cu statia de metrou Republica.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

frunzaverde

#818
@vancouver - deci ma contrazici dandu-mi dreptate? Ce tare, nu m-am prins pana acum...

Din descrierea ta, sotia ta se poate sui in S-bahn dintr-o singura statie : Frankfurt Rödelheim. Care, daca am ghicit corect, nu e o suburbie, ci un cartier al Frankfurtului, la 7 km cu trenul de centrul orasului (5 km in linie dreapta). Sa compari asta cu o suburbie reala e cam ca si cum ai zice de "suburbia Bucurestii Noi, Militari sau Titan". Ce arati tu nu e in nici un fel comparabil cu Moara Vlasiei - e o diferenta uriasa intre 7 minute in tren si 30-40 de minute in tren. Uriasa! Daca ne jucam asa cu definitii si exemple, pai atunci hai sa vorbim de suburbiile Bucurestii Noi, Muncii, Militari, Drumul Taberei...

Dar hai sa acceptam ca-i o suburbie. Ea arata, exact cum am descris suburbiile "transit oriented" : bazata pe blocatari, blocuri de 3-5 etaje. Zona garii aici : https://goo.gl/maps/QXxZFHVwFz9omFup8.  Si da, exista vilute mai in spate - de exemplu astea: https://goo.gl/maps/zDm5EZGiEBPMKdpc6. Dar grosul traficului in suburbia respectiva (ca si in toate suburbiile transit-oriented din Germania; si cele mai apropiate si cele mai indepartate) vin din zonele de bloculete din spatiul dens-urban din jurul garii. Exact cum am zis si eu. Cei de la case sunt doar "supliment", si oricum, dat fiind distanta, ei vor avea un split modal mult mai mic feroviar (adica, o proportie mult mai mare va prefera).

Chestia e, exact cum am mai zis, suburbiile astea nemtesti sunt bazate pe zone urbane crescute organic, cu poluri de atractie locale (se pot vedea birourile din suburbie, se pot vedea locurile de munca, parcurile, magazinele, "centrul" localitatii animat). Nu sunt "deserturi dormitoare", planificate de la zero, ci au o istorie, in jurul caruia exista un tesut urban, o atractie specifica. Cand faci de la 0 o suburbie, asa ceva nu poate exista : pentru simplul motiv ca nu ai cum construi sufletul unui oras pe planseta. Asa ca iese un desert urban. Am exemple peste exemple:

In Suedia: https://goo.gl/maps/FfdqfqyUBWRyyiMQ9
In Franta: https://goo.gl/maps/fBjDiTeBHSdbgSMP8
In Olanda: https://goo.gl/maps/pMet3jxTsMHfSrgT9

In suburbiile din jurul Bucurestilui vor arata ceva de genul asta: https://goo.gl/maps/bWkfsiwH9KBzZ2Xe8 - exista cateva dezvoltari "dense", care ar putea fi transit-oriented, in zone izolate de restul orasului. Am inteles ca, bineinteles, nu sunt populare - au toate dezavantajele locuitului central, si toate dezavantajele navetei lungi, cu foarte multe unitati nevandute, si plangeri majore. Probabil in 20 de ani, acolo vor fi "ferentariurile" - pe masura ce locurile respective se mahalagesc (si calitatea constructiilor scade), si Rahova si Ferentari se gentrifica.

P.S. : Park and Ride-urile sunt esecuri la nivel global. V-am pus literatura care spune clar ca nu functioneaza - ca nu modifica, nicaieri, splitul modal in vreun fel sesizabil. V-am arata ca Singapore, care a inventat conceptul, le-a desfiintat pe toate. Puteti vedea chiar voi in Bucuresti cum zace P&R-ul Straulesti gol-golut, de care se urla cat e de necesar, si cat e de bun, si cat va fi de folosit... Nu inteleg, cate dovezi va trebuie ca sa schimbati o prejudecata?
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

carutasul

disputa voastră m-a convins măcar de un lucru: cu toții credem că știm ce se întâmplă în oraș și în împrejurimi, dar de fapt nu știm și chiar ar trebui făcut un studiu profesionist. Nu știu cum e la Străulești; eu am mai zis că de exemplu folosesc "Cora" pe post de "park and ride" când pot însă eu sunt complet atipic, nu am un traseu zilnic și constant, deci într-o statistică sunt "punctele de împrăștiere" :)  La Străulești e posibil să fie și problema că magistrala e neterminată și practic nu ajung în nici un punct important fără  schimbare. Dar nu am idee dacă asta e problema reală.

AndreiB

Atractivitatea P+R in Bucuresti e aproape zero pentru ca nu exista un control real al parcarii. Atata vreme cat ai locuri ilegale/legale gratis la destinatie sau aproape, P+R o sa fie foarte putin atractiv. Daca parcarea in centru e controlata si platita, atunci incepe lumea sa caute solutii alternative.

carutasul

Mie îmi place să merg cu tramvaiul ( și mai ales nu îmi place să conduc prin oraș, îmi strică feng-shui-ul) , dacă am treabă în zona Unirii de exemplu e foarte probabil să prefer să las mașina și să iau tramvaiul. Însă trebuie să și "primesc ceva" pentru asta: să nu fie exagerat de înghesuială, să nu fac 40 de minute pe un traseu de 20... Deci cumva, când pot, îmi aleg orele. Traseul e chiar ok (dar doar pe direcția asta, slavă lui Mitică Bragadiru :) ) Deci cel puțin pentru mine nu neapărat parcarea e importantă. De aia zic că evident toți factorii de care vorbim noi contează, dar în realitate nu știm cât de mult. 

panzer

#822
Orice discutie din Bucuresti duce la trafic, poluare, parcari, trenuri, suburbii. Etc.

In practica PMB nu are nici 10 mil euro pentru exproprieri la Ciurel.
Realitatea cruda este ca voi credeti ca se vor face trenuri suburbane in Bucuresti, doar pt ca sunt la Frankfurt, Stokholm sau Londra.

Daca v-ati duce cu Bucurestiul la doctor (pamflet)
- primul lucru o sa va spuna: circulatie! Luati niste pastile de colesterol ca va blocheaza arterele. Gandti-va ca masinile parcate pe bulevarde blocheaza circulatia. Pe unele bulevarde in centru s-a rezolvat. Numarul de masini parcate pe banda 1 e insignifiant vs numarul total de masini.
- al doilea lucru iarasi foarte simplu: nu mai fumati. Nu mai scoateti fum din arderile ilegale, nu mai permiteti rable contrafacute in oras.
- al treilea lucru: slabeste. Bucurestiul se ingrasa insa, apar blocuri intre blocuri, apar ghetouri de apartamente noi la standarde de rahat.

Dar Bucurestiul este similar pacientului Bucuresti. Stie ca are probleme de circulatie, dar nu se poate desparti de Junk Food. Scrie pe orice pachet de tigari care sunt risk-urile dar fumeaza in continuare. Se ingrasa in continu. Merge si asa.

Cativa vegeratarieni, nefumatori, care fac si sport vorbesc pe un board despre solutii fantastice.
Vegetarienii sunt insa miopi:
- Autobuze ca afara. Biletul e 1.3 lei, subventionat 80%.
- Metrou ca afara. Biletul 2.5 lei, subventionat 50%.
- 25 grade in apartament la pretul a 3 burgeri in Centrul Vechi/luna. Subventie 70%. Cand se muta la Londra accepta 19 grade in casa si caldura 400 lire.
- 70 lei/an un loc de parcare. Se vede ca vegetarienii ar vrea sa plateasca cam 30 lei/luna - echivalentul a 2h la Paris.

Haideti sa va spun eu realiatatea la care s-a ajuns pentru cei care mai sunt aici si nu s-au mutat deja la Londra, Paris, Viena, etc.
- cine are posibilitati are 2 locuinte. Una in afara (in suburbii fara nimic), una langa scoala copiilor. Daca ai gresit sa iti faci casa in Domenesti cand copii erau mici, iar fiica ta a intrat la Vianu nu ai nici o posibilitate sa o duci la liceu, fara 4h pe drum cu masina. 4h/zi vs 350 euro chiria. Toti asteapta ziua in care copii vor face 18 ani sa le puna volanul in mana. => mai mult trafic.
- Bucurestiul a devenit dormitor ieftin pentru pensionari. Simplu pt ca mai exista o bruma de sistem sanitar, caldura este super subventionata, RATB-ul este gratis. Nu exista un oras mai ieftin in UE in care pensionarii cu 1200 lei/luna sa poata supravietui cu suma asta si sa aiba access la spitale.
- Se fac apartamente cu 2 camere la 45000 euro. Desi sunt super proate, ofera o posibilitate de a trai. Tineri cu 1000 euro venit per familie (2 salarii la Mega/Lidl) pot sa cumpere in rate un astfel de apartament. Iarasi in nici o capitala europeana sau nu 2 vanzatori la supermarket nu isi vor permite apartamentul lor.
- poti sa iti cumperi ceva cu 4 roti care arata a masina cu 2000 euro. Cei cu venituri mici au pentru prima data posibilitatea sa aiba masina.

Pe piramida lui Maslow in Bucuresti inca e foarte bine pentru primele 2 nivele. Doar cei care au ajuns mai sus vor schimbare si ar fi si de acord sa plateasca pentru asta. Dar nu sunt nici suficienti si nici cinstiti pana la capat.

voicul

Nicuşor Dan vrea să ridice aproape 60.000 de maşini abandonate în Bucureşti pentru a crea locuri de parcare + VIDEO

Primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, a declarat că în Bucureşti există între 50.000-60.000 de maşini abandonate şi că doreşte ca acestea să fie ridicate pentru a elibera locurile de parcare. Primarul Dan a spus că până nu se rezolva problema parcărilor, nu este de acord cu sancţionarea oamenilor, cu excepţia cazurilor flagrante

https://www.agerpres.ro/administratie/2020/11/28/video-nicusor-dan-vreau-sa-ridicam-cele-50-000-60-000-de-masini-abandonate-in-capitala--618339

carutasul

@panzer, lucrurile pe care le zici sunt corecte. Dar nu le poți face "peste noapte", pentru că în general nu așa funcționează societatea. Bucureștiul a fost dintotdeauna ( din comunism) dormitor ieftin pentru pensionari pentru că așa a fost societatea atunci, lor li s-au luat mijloacele de trai prin satele lor și li s-a dat asta la schimb. Lucrurile se schimbă, dar încet, multă vreme "ei" au fost majoritari electoral vorbind ( acum nu cred că mai sunt). Trebuie voință politică, subvențiile ridicate treptat, procesul deja e în curs, fără voință politică e mai lent dar nu te pui cu economia, el există. Cele 10 milioane de care vorbești nu există pentru că se duc pe subvenții. Curând (la primăvară probabil) Primăria va trebui să aleagă dacă să dea subvențiile în continuare sau să aibă bani de investiții. Să sperăm că va lua decizia corectă. Până acum câțiva ani nu a fost nevoită să aleagă :) În ceea ce privește trenurile, eu sincer m-aș mulțumi pentru început cu liniile existente ( pe la mine nu trece nici una, dar nu asta e problema). Cu investiții minime putem afla dacă funcționează sau nu...