News:

Hristos a Înviat!

Main Menu

În parcare

Started by bogdymol, April 07, 2012, 02:19:49 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

gruiarew

Ba, cam are dreptate. Centuri la sate trebuiau de mult. Ideea că se putea îmbunatăți mult, mult mai rapid siguranța și scădea timpii de parcurs cu niște soluții punctuale bine gândite, decât să aștepți ani și ani după SF-uri, contestații și lalăiala specifică d epe șantiere. O alternativă la DN68A ar fi fost mai benefica decât așteptarea asta fără sens ca să se dea o gaură într-un deal. Un pod peste Mureș la Săvârșin, un DJ mai lat, un DN cu serpentine "îndulcite" ar fi avut efect mult mai mare decât așteptarea asta fără sfârșit că vine A-ul și ne rezolvă toate problemele.

Cu toate înjurăturile și minusule ce o să mi le atrag, nu suntem țară de tranzit și autostrăzile nu sunt singura soluție.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

rrich1974

Faza asta cu "vrem autostrazi" a devenit un cliseu, ca si "cina romantica".

Daca circulati prin tara, o sa observati ca lumea circula foarte putin dintr-un judet in altul. Am fost pe la suceava si vezi extrem de rar masini din alt judet. Iar pe care le vezi, sunt de B sau IF. Din cauza asta, oamenii nu au o imagine corecta asupra adevaratelor necesitati ale traficului din romania, doar aplica niste lozinci lansate de unii prin campaniile electorale si intretinute de cei din media.

dr4qul4

Autostrazile/DX-urile sunt solutia logica deoarece constructia unui DN nou dureaza la fel de mult ca o autostrada. Si nici economii prea mari nu se fac. Asta pentru ca la noi DN-urile trec prin toate localitatile si au numai intersectii (cu alte drumuri sau CF) la nivel. Ca sa ocolesti fiecare localitate cu centura ajungi sa lungesti drumul si sa cresti numarul de intersectii la nivel. De exemplu centura Caracal are 10,3 km si 6 intersectii la nivel, in loc de 7-8 km.. O crestere de aproape 30%. Si daca faci cate o centura la fiecare 1-2 localitati, ajungi cu un proiect necorelat care va dura mult mai mult pana sa fie realizat. Economie minima si dezavantaje maxime.
Dar autostrazile pot fi Half profile pe sectiunile montane.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

alecu26

Daca ar fi probleme de bani, de fonduri, de buget...o solutie ideala ar fi DN uri dar facute Half Profile. Sau facute tot felul de fazari si facute centurile in prima faza.

Ma gandesc de exemplu la drumul Nordului care ar putea incepe cu 3...4 centuri la orasele mai mari, si dupa aia altele 3...4, si dupa aia legate intre ele tronsoanele astea.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

pasadia

@rrich1974 a scris ceva important care văd că nu e comentat (nici el nu l-am subliniat suficient) - lipsa lucrărilor de artă sub forma unor tuneluri și viaducte / pasaje.

Autostrada Nordului? Da fain, dar cât mai stam cu rahatul ăla de 2 km de centura la Baia Mare care are 3 treceri succesive la nivel cu CF? Cate beneficii aduce autostrada asta și câte ar aduce un tunel pe sub Gutâi?

La fel cum am mai spus de multe ori: m-aș lipsi de autostrada intre BV și Târgu Secuiesc dacă aș avea tunel pe sub pasul Oituz. Sau tunelul propus de @vancouver sub Bratocea pe DN1A...

Centura Târgu Mureș e de mii de ori mai benefică inclusiv comparativ cu ciotul lipsa de la Chetani. Dar uite că una se tot amâna și cealaltă e pe repede-inainte. Da, știu aici nu e chestiune de tunel, dar tot nu înțeleg prioritizarea. La fel cum nu pot înțelege de ce grăbim toate tronsoanele dintre Cluj și Oradea cu excepția celui care ar aduce cu adevărat beneficiile cele mai mari - cel cu tunelul Meses și ocolirea Zalăului.

Și pot continua pe tema asta căci tare îmi e frica de momentul in care va fi în construcție / poate chiar în exploatare) autostrada de la Ploiesti la Campina (paralela cu DN1) dar tot nu vom ști cum ocolim Bușteni sau Pârâul Rece.


gruiarew

Bun și intersecții denivelate nu se pot face între DN-uri / DJ-uri / DC-uri? Trebuie musai sa fie A-ul acolo? Dacă câțiva km în plus sunt problema, atunci de ce s-a făcut ocolul ăla la Timișoara? Se putea face frumos un drum de legătură, era și mai ieftin și mai bine pentru toată lumea... Dar autoritățile "competente" din Timișoara indiferent de culoare n-au fost în stare să repare o mizerie de DJ între A1 și centură.

Nu doar de autostrăzi avem nevoie, avem nevoie și de alternative. De exemplu pentru mine și cei de la mine din zonă e un chin să ieși din văgăună să dai o fugă la oraș. Mama lui de DN68A și lipsa oricărei alternative...
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

dr4qul4

eu nu am zis ca nu avem nevoie de centuri sau drumuri de legatura intre autostrazi si orase (ba din contra, ar fi de preferat pentru a nu mai lungi autostrazile), ci am spus ca nu avem nevoie sa modernizam actualele DN-uri, prin realziarea de centuri la fiecare localitate in parte.
Traficul de tranzit trebuie separat de traficul local.
In zonele montane, majoritatea autostrazilor pot fi si half profile, pentru ca atat trafic avem ( A13, A8, DX Nordului, A6), si acolo costurile sunt mult mai mari.
In cazul in care nu ati observat deja, nu banii sunt resursa critica in constructia de autostrazi.  Ci resursa umana. Atat cea de executie cat mai ales cea birocratica.....

Daca ar fi fost posibil, ati mai fi ales centura valcele - apahida, sau ati fi preferat DX Tureni - Apahida?
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

nicolaem

Quote from: TibiV on July 20, 2021, 02:39:26 PM
Pe mine nici măcar aceste termene lungi nu mă deranjează, ci perspectiva sumbră a contestațiilor, recursurile și apelurilor pe diverse "ramuri" ale justiției... (Nu sunt jurist, dar de când sunt pe forum am învățat că dacă vrei să blochezi ceva, instanțele te așteaptă cu brațele - și buzunarele - deschise...)
Justiție care nu este doar "oarbă", ci și mult, muuuuult prea lentă...

Problema nu e a justitiei in sine. S-au ocupat unii in ultimii ani sa puna conditii cat mai grele de intrare in magistratura ( vechime, locuri scoase la concurs etc...) concomitent cu invitare la pensionare anticipata cu pensie mai mare decat salarul.
Rezultatul e termene lungi in infrastructura si prescriptie in penal.

Vezi si decizia CCR recenta care ne zice ca e neconstitutional sa reduci vechimea necesara pt avansarea unor procurori de la 10 la 7 ani.
Nici eu nu sunt jurist da cu "Ctrl-F" in pdf-ul cu constitutia nu zice nimic de astfel de conditii.

rrich1974

Quote from: dr4qul4 on July 21, 2021, 03:10:53 PM

In cazul in care nu ati observat deja, nu banii sunt resursa critica in constructia de autostrazi.  Ci resursa umana. Atat cea de executie cat mai ales cea birocratica.....



Dati-mi voie sa va contrazic, tocmai banii cred ca sunt piedica reala, mai precis lipsa lor. Chestia asta "e bani destui" este iar un cliseu propagandistic. daca ai bani, faci licitatie, cine castiga, face lucrarea. Daca nu se prezinta nimeni la licitatie, mai incerci odata, daca nu, o faci in regie proprie. E ca si cum ai vrea sa iti schimbi o priza, daca nu gasesti meseriasi, o schimbi tu pana la urma. Eu asa vad lucrurile.  oameni ca sa munceasca pentru suma corecta se gasesc. 

Mai exista si posibilitatea, am mai spus, ca cineva sa puna frana.


cristi5

#13404
@rrich1974
Pai pana faci licitatie, pana-s gata clarificarile si contestatiile, pana vine un constructor in insolventa care o lalaie cativa ani, in timp ce statul lalaie avizele, dupa care da faliment constructorul, pana re-licitezi, finantarea UE expira.

Si da, raman bani nefolositi. Absorbtia mica. De aici concluzia ca banii nu sunt o problema.

Pe programul CEF s-a ajuns la situatia penibila in care s-a atribuit CF Apata-Cata in 2020 (licitat din 2017 sau 18) si CFR nu poate plati nici macar avansul din motive birocratice, iar avansul trebuie cheltuit pana-n 2022 cand e gata CEF. Iar noi traim cu speranta ca proiectul (doua tunele uriase) va fi trecut pe CEF2... ca altfel nici o sansa sa se termine...

Mai contribuie si lipsa proiectelor pregatite. Daca ar fi multe pregatite, pot fi lansate mai multe chiar daca finantarea nu permite atatea, in speranta ca vreo cateva vor merge mai repede si vor absorbi banii...

rrich1974

Pentru mine, toate chestiile astea birocratice mi se par un tertip pentru a nu se face lucratile. Imi este greu sa cred ca, o conducere a unui stai, (atentie, CONDUCERE A UNUI STAT), nu e in stare sa faca o legislatie pentru a executa ceva in timp util. Personal, imi miroase a conspiratie.
Cand a fost pandemie si s-au luat masuri peste noapte, s-a putut face. Dar cand e vorba sa muti vreun stalp, o lalai ani de zile. Da-l in gatu' ma-sii de stalp, il scoti si il muti. fac scandal aia de la electrica, desfiintezi compania. Alta solutie nu vad. De ce totul merge asa incet, daca ziceti ca "e bani"?

vancouver

#13406
@rrich1974: Pentru ca statul este obligat prin lege sa justifice fiecare cent cheltuit. Si e si bine asa. Ca sa arati ca ai ales cea mai ieftina varianta de a face o lucrare, exista o singura posibilitate: LICITATIA PUBLICA. Si sanse egale pentru toti. Un alt principiu esential, este ca orice decizie administrativa trebuie sa fie voie sa fie contestata in instanta. Numai asa functioneaza un stat de drept.

Ca sa-ti imaginezi ca cineva face tertipuri special ca sa nu se faca treaba, inseamna ca trebuie sa presupui ca exista oameni care vor intentionat raul altora si consuma energie pentru asta. Fiecare om e egoist si consuma energie ca sa castige mai multi bani, sa aibe mai multa putere, sa se faca lucrurile cum ii plac lui - si aici unii intr-adevar calca peste cadavre, atat la stat cat si in mediul privat. Dar ca sa presupui ca cineva nu doar isi vrea binele propriu, ci intentionat vrea raul altora, asta e alta dimensiune, care in mod normal nici macar la criminalii in serie nu-l intalnesti (ei tot la propriul bine se gandesc, tot necesitati proprii satisfac). Pur si simplu asa ceva in lumea reala nu exista! (dar daca presupui ca exista forta intentionat distructiva, atunci s-ar explica lesne multe lucruri, nu mai trebuie sa faci mare efort sa intelegi - si exact asa functioneaza teoriile conspiratiei: pleaca de la premiza ca exista oameni care se aliaza unii cu altii sa faca rau si atunci asta explica foarte simplu tot - wow ce inteligenti sunt ei ca au descoperit adevarul).

Deci nimeni nu doreste in mod intentionat sa amane ceva. Lucrurile sunt mai complicate. Exista o componenta importanta de delasare, una de incompetenta si exista - cum am spus - procedurile birocratice greoie, dar in mare parte necesare, pentru ca statul sa fie convins ca banii se cheltuie judicios.

Insusi faptul ca stim ca exista licitatii trucate se datoreaza exclusiv faptului ca exista licitatii. Daca nu existau atunci nu puteai afla in vecii vecilor ca exista un aranjament: pur si simplu firma preferata era desemnata sa faca lucrarea si gata. Cu pretul... in fine.

Daca chiar vrei sa intelegi ce se intampla si sa contribui punctual la gasirea de solutii, renunta la calea usoara gen "Personal, imi miroase a conspiratie" si incearca sa intelegi efectiv cum functioneaza lucrurile (da stiu, e mai greu, cu conspiratia e totul foarte usor de explicat). Apoi vezi ce se poate imbunatati, care lege se poate schimba si cum, care organigrama se poate schimba si cum, ce alte masuri concrete se mai pot lua etc..

Ca sa-ti dau un exemplu, eu de ani de zile (de prin 2008, de cand scriu pe forumuri) am insistat cu idee de a se licita mai mult decat fondurile disponibile. Sa zicem pe rutier avem 4 miliade de euro pentru POIM 2021-2027. Sa pornim licitatii in valoare de 12 miliarde. De 3 ori suma. De ce?
1. De regula la licitatie suma contractului este mai mica decat suma estimata de autoritati. Suma estimata trebuie cf. legii sa fie acoperitoare, ea nu mai poate fi (de regula) suplimentata. Au fost si licitatii castigate cu 50-60% din estimare. Si atunci cheltui in realitate poti face dublu fata de cat rezulta din estimari.
2. O parte din contracte se infunda sau amana mult, fie din cauza unor probleme la licitatii, fie pentru ca pur si simplu da constructorul faliment.
3. Daca se depaseste plafonul alocat si exista inca bani nefolositi pe alte programe, se pot muta, la cerere.
4. Daca se depaseste plafonul alocat si exista inca bani nefolositi de alte tari, se pot muta, la cerere.

Aceasta propunere a mea treptat am vazut ca a fost adoptata si la nivel oficial (probabil ca si altii au gandit la fel, dupa ce au vazut ca nu se absorb toti banii). De ex. la PNRR, desi se stia ca avem doar 30 de miliarde disponibile, s-au bagat lucrari de 40 de miliarde. Din pacate CE nu a acceptat acest mod de lucru (pacat), si a fost nevoie sa se renunta la o parte (presa de opozitie a titrat imediat ca 10 miliarde au fost respinse). Pe fondurile europene obisnuite insa se pot face licitatii pe sume totale mai mari, pentru a ajunge la o absorbtie cat mai aproape de 100%.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

rrich1974

Quote from: vancouver on July 22, 2021, 09:30:37 AM
Ca sa-ti imaginezi ca cineva face tertipuri special ca sa nu se faca treaba, inseamna ca trebuie sa presupui ca exista oameni care vor intentionat raul altora si consuma energie pentru asta. Fiecare om e egoist si consuma energie ca sa castige mai multi bani, sa aibe mai multa putere, sa se faca lucrurile cum ii plac lui - si aici unii intr-adevar calca peste cadavre, atat la stat cat si in mediul privat. Dar ca sa presupui ca cineva nu doar isi vrea binele propriu, ci intentionat vrea raul altora, asta e alta dimensiune, care in mod normal nici macar la criminalii in serie nu-l intalnesti (ei tot la propriul bine se gandesc, tot necesitati proprii satisfac). Pur si simplu asa ceva in lumea reala nu exista! (dar daca presupui ca exista forta intentionat distructiva, atunci s-ar explica lesne multe lucruri, nu mai trebuie sa faci mare efort sa intelegi - si exact asa functioneaza teoriile conspiratiei: pleaca de la premiza ca exista oameni care se aliaza unii cu altii sa faca rau si atunci asta explica foarte simplu tot - wow ce inteligenti sunt ei ca au descoperit adevarul).
Din pacate, eu vad in lumea reala ca sunt multi oameni care vor sa faca rau. Dar fiind la firul ierbii, nu au putere sa faca prea mult. Din pacate, cand astfel de oameni ajung sa aiba putere, fac prapad. Exista doua posibilitati sa ajungi in varf: ori te ridici tu peste ceilalti, orin incerci pe cat posibil sa ii ingropi pe ceilalti.
Si ca sa iti dau un exemplu: se discuta la un moment dat de autostrada buc-alexandria. Au inceput toti sa urle ca de ce, ca dragnea, ca teleormanul, etc. Nu mai conta ca o astfel de autostrada ar fi ajutat zona de sud, ar fi descongestionat a1 prin rerutarea traficului dinspre craiova, etc. nu, toti urlau ca din gura de sarpe. Pai asta nu e rea vointa? Cand vezi ca statul, pe alte spete e capabil de orice, dar cand este sa construiasca ceva, brusc devine impotent, la ce sa te mai gandesti?  O iei prin reverse engineering, ca doar nu astept sa vina unul sa zica: da ma, nu vreau eu sa se faca!

cristi5

#13408
Quote from: rrich1974 on July 22, 2021, 08:09:03 AM
Pentru mine, toate chestiile astea birocratice mi se par un tertip pentru a nu se face lucratile.

Nu, statul trebuie sa-si respecte propriile legi. Se cheama stat de drept. Autorizatia de construire e mare parte din ce urmarim pe forum. Implica proiectare, avize UAT, avize de la autoritatile statului, exproprieri, acord de mediu...

Orice ministru ar da aur sa iasa AC mai repede, dar pana acum nu prea am vazut eforturi de a simplifica legislatia AC. Vedem ceva eforturi de a simplifica legislatia achizitiilor (licitatii, contestatii), fara niciun succes.

Ca multe acte s-ar putea rezolva mai repede, nu incape indoiala. Acolo e lenea si incompetenta functionarilor. Si acolo poate interveni politicul, si intervine, mai ales la autostrazi, ca se crede ca aduc profit electoral.

La nivel central, autostrazi, se mai poate accelera, umbland dintr-un minister in altul si impingand hartii. Dar daca vrei AC pentru un pod in Timisoara, esti fiul ploii. Stiu cazul concret, dureaza deja de 2 ani.

Cine are interes sa fie complexa legislatia? Pe de o parte legislatia e scapata de sub control, fiecare parlament a mai adaugat una-alta. Pe de alta parte, functionarii statului se hranesc cu legislatie. Mai multe reguli intortocheate, mai multi functionari sa le aplice.

vancouver

@rrich1974: lucrurile sunt f. simple: cu tine pur si simplu nu se poate discuta si e absolut lipsit de sens sa discute cineva. Daca chiar crezi la modul real ca exista oameni care cu intentie doresc raul altora, atunci traisti in lumea ta si orice rahat care nu-ti convine il poti explica asa super simplu: aia raii.

Cu asta ai inchis absolut orice cale de comunicare reala cu cei din jur.

Iti prevad un viitor "stralucit" aici pe forum.

@cristi5, iti pierzi vremea incercand sa explici ceva acestui om. Oricum o sa o tina numai si numai pe a lui.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.