News:

Hristos a Înviat!

Main Menu

În parcare

Started by bogdymol, April 07, 2012, 02:19:49 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

pasadia

#8685
Pe bune ca sunteti setati pe autostrazi si numai autostrazi. Excusiv autostrazi. Asta in conditiile in care RO  nu e si nici nu are perspectiva de a deveni tara de tranzit, in conditiile scaderii populatiei totale (si probabil si a celei active, fapt ce va duce inevitabil la o plafonare a activitatii industriale) si mai ales in conditiile unui buget disponibil redus si prost administrat. Dar nu, numai autostrazi visati.

Nodul Sebes nu are sanse sa devina cu mult mai aglomerat decat e acum. Chiar daca deschizi A10, traficul pe care il aduci in zona va fi acelasi cu traficul actual de pe  DN1 Sebes - Turda. Nu ai ce alt trafic sa muti (si nu, nu-mi spune ca muti traficul de pe DN13, Brasov - Cluj caci acela nu exista - DN13 intre Sighisoara si Brasov e liber oricand, nu degeaba nu comenteaza nimeni la renuntarea bucatii de A3 dintre Fagaras si Targu Mures).

Si da, vancouver, ma exaspereaza faptul ca iti dai cu parerea de parca tu te-ai lovi de aceste realitati. Eu strabat drumurile astea de imi iese pe nas si nu am vreo problema cu lipsa autostrazi, am o problema cu lipsa de intretinere (adiarc style) si cu lipsa de centuri. Ieri am venit tocmai din Baia Mare, pe DN1C-DN17-DN15A-DN15-DN13.

Singurele dopuri? Intersectia tampita de la Dej (coada de pe DN1C incepea cu 800 de metri inainte de intersectie), Targu Mures (cu centura practic abandonata) si Sighisoara cu ale ei semafoare si treceri de pietoni. Plus prostia aia de strada Europa din Baia Mare, cea care face legatura intre intrarea dinspre Satu Mare si cea dinspre Dej. O strada extrem de importanta si de circulata dar care are o banda pe sens, traverseaza la nivel 2 cai ferate si e plina de denivelari.

Dar nu, hai sa visam autostrazi, cand noi murim cu zile in dopuri mult mai mici, create de niste probleme punctuale pe care le ignoram si uitam sa le rezolvam. Nu vreau autostrazi, vreau centuri pe orasele si satele mai importante, vreau macar din loc in loc o a doua banda pe sens care sa-mi permita sa fac depasiri fara sa ma stresez, vreao sa nu ma mai incurc in carute sau tractoare. 

carutasul

Traficul de la Sebes va mai creşte ( eu sigur voi merge la Cluj mai des când nu va mai fi un fel de "călătoria la Mecca" :) )  dar cred că ai dreptate. Si după părerea mea, mai ales după ce începe să se contureze reţeaua "core" ( după ce se termină cele în lucru ar mai rămâne doar Moldova) ar trebui să înceapă un program masiv de centuri ocolitoare ( bine, nu văd nici o problemă să înceapă de azi) ; dar nu prostii gen Mihăileşti, ci planuri coerente ca principalele DN-uri in zonele unde nu sunt autostrăzi să fie scoase treptat din TOATE localităţile de pe traseu. Cu investiţii mai mici decât la autostrăzi efectul ar fi spectaculos.

Dan027

Mda, e bine sa prevezi problemele ce ar putea aparea in viitor, dar inainte de asta avem probleme nerezolvate cu traficul in multe alte zone ale tarii. Poate "banda aia in plus" de ar fi necesara prin 2025 ar fi foarte utila in alte locuri: DNCB, VP, Fagaras, Slatina+Bals, DN2, etc

Harry

Azi trebuie sa ma plang de soferii turisti sau turistii soferi cumv reti sa le ziceti. Soseaua Managalia - Constanta e drum de viteza. Se circula cu 90-100  la ora. Astazi mergeam cu un microbuz cu copii din Constanta spre Jupiter. Si pe banda 1 un nene cu familia , nr de Iasi se plimba, omul admira peisajul cu 50/h. Si fara sa semnalzieze, fara sa accelereze a trecut brusc pe banda 2 la fel cu 50/h. Microbuzul nostru a trebuit sa intre pe contrasens ca sa evite imbecilul care s-a bagat in fata. Noroc chior ca pe contrasens nu venea nimeni pe b2. Am fost la un pas de o nenorocire din cauza unui idiot. Astia merita legati de stalpi si abtuti cu biciul pe piele uda.  >:( >:( >:( >:( >:(

dumbravaandrei

Si mai ales nu folosesti motoare cu prea multa electronica.
Nu suntem singurii care avem astfel de camioane. Inca se mai fabrica din astea cu un anumit scop :)

TibiV

Eu in locul tau (este drept, doar daca nu as fi avut copii in masina...) as fi lasat microbuzul sa ii "tuneze un pic caroseria" boului....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

JohannDB

Quote from: dumbravaandrei on June 01, 2017, 09:09:19 PM
Si mai ales nu folosesti motoare cu prea multa electronica........ Inca se mai fabrica din astea cu un anumit scop :)

     Exact...O contramăsură împotriva "armelor" cu "puls electromagnetic", care puls resetează/blochează calculatoarele de injectie/gestiune alimentare motoare și nu numai (că-i Diesel, că-i benzinar), de rămâi cu "căruța-n drum" la mila aviației/artileriei inamice..... Din această cauză, motoarele "clasice" (nedependente de calculatoare) pot supraviețui, cu brio...
     Și încă ceva... Parcurile auto, chiar de sunt în conservare, tot au parte de "șmotru" și verificare/inventariere periodică.

TibiV

De asta s-a inventat Nuke-ul (sau Nuke-a ?...) cu impuls electromagnetic...

Este "sora omenoasa" a bombei cu neutroni, care ucide fiintele vii, fara sa afecteze prea tare " cladiri, utilaje si echipamente....
Varianta cu impuls electromagnetic incearca sa "prajeasca" tot ce foloseste curent...
Si, evident, toate "device-urile" mai delicate sunt mult mai sensibile...
https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_pulse

Practic, daca dai cu cu o bomba EMP, nu prea poti afecta o Dacia 1310 cu bobina de inductie....
La un Logan/Duster/Opel/Mercedes/BMW ii vei praji insa instataneu calculatorul de bord...

Bine, poti afecta si Dacia 1310...
Daca este prea aproape de centrul exploziei...
Pentru ca toate bombele atomice "speciale" (cu neutroni sau cu impuls electromagnetic) "lucreaza" doar dupa o o explozie nucleara "clasica" (ceva mai mica decat cea de la Hiroshima...)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TibiV

Mi-ai luat-o putin inainte, pentru ca am cautat si o "sursa"... ;)

Quote from: JohannDB on June 01, 2017, 10:55:52 PM
     Și încă ceva... Parcurile auto, chiar de sunt în conservare, tot au parte de "șmotru" și verificare/inventariere periodică.

Aici am cam mari indoieli...
Pe "vremea mea" mea asa era...
Chiar nu stiu daca MApN mai are reurse sa faca asta si in ziua de astazi.... Ar fi perfect daca da...

Prin anii '80, cand mi-am "efectuat stagiul militar", m-am dat chiar si cu un... T-34 !...
Eram "militar in termen cu TR" la infanteri4, dar tot ne-au dus la munca, tot plutonul... sa refacem niste obstacole avariate din tancodrom !... :lol:
Cand am terminat (era trecut de ora 16.00) au venit sa ne ia cu... T-34 !... (nici ARO-244 NU ar fi putut trece pe acolo...)

Stii care este culmea ?
Am incaput tot plutonul (24 imberbi asteptand sa se termine prostia asta de armata... :D ) IN si PE un singur T-34 !...
(Unii in camera de lupta, altii pe turela...)

T-34 este o legenda...
Dar abia atunci am inteles cum au reusit rusii sa-i bata pe nemti cu T-34, care de fapt nu putea face fata unui P-IV sau unui Tiger.. ;)
Era mai practic si mai versatil decat orice off-road de astazi... Si mai avea si un tun si doua mitraliere :D
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cristi5

Quote from: vancouver on June 01, 2017, 02:20:17 AM
Goliciunea autostrazilor in Romania are mai multe cauze, dar una este lipsa unei retele complete. Mai exact, cu exceptia unor momente turistice speciale pe A2+A4, nu prea au cum sa se stranga pe autostrazi asa de multe masini - fluxurile de trafic spre autostrada provin din DN-uri, gatuite de curbe stranse si treceri prin localitati.

Foarte interesanta teorie, am reflectat cateva zile, dar ma gandesc ca daca ar fi asa ar trebui sa vedem mari ambuteiaje la iesirile din capetele de autostrada spre DNuri, si pe DN la intrarea pe autostrada, or eu nu prea am vazut. La intrari gen Vestem, Cunta (pe vremea cand Cunta-Saliste era inchis) sau Faget aveam in fata cei doi trei-bizonasi care ma depasisera vitejeste pe DN, TIRul in fundul caruia s-au oprit si inca vreo 5-6 masini in spatele meu, si se mergea cu 30-50, nu era ambuteiaj in niciun caz. Iar la intrare la Gilau, Turda, Arad, Timisoara, nici atat. OK la Gilau dinspre Floresti era trafic dar mult era spre Oradea, nu spre A3. Sigur ca eu nu sunt reprezentativ si conduc in Romania mai mult vara.

Probabil ca la o retea mai consistenta multa lume va fi incurajata sa foloseasca autostrada, nu sa ia un DN alternativ (gen: Cluj-Brasov via TgMures va deveni Cluj-Brasov via A10 + A1+A13). Dar tot nu sunt convins ca va fi trafic pe A mai mult decat dublul celui de acum, care e lejer.

Eu ma bucur ca altii sunt optimisti si deja se gandesc la 3 benzi pe A1 dar daca ne uitam la demografie, traficul nu prea are motive sa creasca. Cresterile de trafic pe care le vedem pe motive de crestere economica, sunt la limita pt un DN dar sunt mici pt o autostrada. Nu stiu ce crestere economica spectaculoasa se poate face fara forta de munca. La cresterea bazata pe pomana si consum, nu cred ca putem spera prea multe pe termen lung, ba dimpotriva. Singurul aspect care ma face sa fiu optimist e ca lumea nu prea mai are unde sa plece: Italia si Spania nu mai sunt in crestere, UK e cu Brexit, Germania nu e asa potrivita cultural, etc. Asa ca inteleg ca trendul printre tineri e sa stai acasa si sa-ti ceri drepturile; foarte bine.

In rest sunt de acord cu pasadia ca la noi nu se vede nimic intre DN si autostrada, lumea e satula de DN si vrea autostrada....  E mare pacat ca nu se prea vad nuantele. Se poate mari enorm siguranta circulatiei printr-o largire la 2+1 si corectarea unor curbe. Cam ca la CFR, acolo se stie numai de reconstructie totala, din pacate la 160, macar daca faceau 200 unde se putea.

Apropo de CFR, daca reconstructia totala continua in acelasi ritm de melc (in vreme ce autostrazile cat de cat progreseaza pt ca sunt mai ieftine, cat de cat mai simple, si mai importante politic), eu cred ca traficul de calatori de lung-parcurs va disparea pe CF. Complet, sau vor ramane 1-2 trenuri pe _saptamana_ pe rute gen Bucuresti-Timisoara. Cand ai autostrada care te duce la Bucuresti in jumatate sau o treime din timp, mai bine iei autocarul, asta daca mergi Timisoara-Craiova sau Bucuresti-Lugoj, ca pe Timisoara-Bucuresti este Ryanair...

vancouver

#8695
Quote from: cristi5 on June 02, 2017, 09:06:26 AM
Foarte interesanta teorie, am reflectat cateva zile, dar ma gandesc ca daca ar fi asa ar trebui sa vedem mari ambuteiaje la iesirile din capetele de autostrada spre DNuri, si pe DN la intrarea pe autostrada, or eu nu prea am vazut.

Pai tocmai ti-am explicat de ce acum acest lucru este imposibil. Si anume traficul la intrarea de pe DN pe A este maxim cel de pe un DN care mai trece si prin localitati. Adica maxim 800-1000 vehicule pe ora (teoretic un drum 1+1 are max. 1800 veh/ora, dar trecerea prin localitati si franarea la 40-50 km/h sau diverse treceri de pietoni fragmenteaza aceasta capacitate si o reduc spre 1000 - asta se vede clar pe Valea Prahovei in week-end, cand vin 1800+ vehicule de ex. de la Predeal spre Sinaia, iar in Busteni capacitatea fiind fragmentata rezulta ambuteiaj).

Ori autostrada are 3600-4000 vehicule pe ora. Asadar de pe DN vine maxim-maximorum 1/4 din capacitatea autostrazii. Cum autostrazile sunt scurte si nu se varsa alte autostrazi in ele, acest trafic nu are de unde sa creasca puternic.

Cristi5, eu sincer nu inteleg cum ai ajuns tu la concluzia ca la capete ar trebui acum - dupa teoria mea - sa se creeze ambuteiaje. Capacitatea unui drum este data de punctul cel mai gatuit. De ex. la Vestem, gatuirea este la sensul giratoriu de la Petrom la intersectia DN1 cu DN7. Daca vin prea multe masini pe DN1 sau DN7 spre vest, atunci se creeaza cozi acolo, pe DN7 sau pe DN1 (capacitatea sensului giratoriu fiind de max 3000 veh. / ora in toate directiile adunate, exceptie directiile care au banda separata). Niciodata nu o sa se creeze ambuteiaj la intrarea pe autostrada la Vestem, cata vreme avem un sens giratoriu la DN1/DN7.

Invers ar fi teoretic posibil sa se faca ambuteiaj la iesirea de pe A1 pe DN7 la Vestem, dar acolo traficul local de pe centura Sibiu dispare (cu exceptia unui numar f. redus care ocolesc pe centura si apoi au treaba sa zicem al Talmaciu). Iar traficul de tranzit este cel venit de pe DN7 la Soimus (Deva) la care se adauga traficul de pe DN1 de la Sebes, si se scad cei care veneau pe aceste 2 drumuri si au treaba in Sibiu, plus cei care vin pe DN7 la Soimus si pleaca pe DN1 la Sebes spre Alba/Turda. Dar si presupunand ca nu pleaca nimeni, toti de pe DN7 de la Soimus + toti de pe DN1 de la Sebes sunt max. 1600-1800 vehicule pe ora, care incap la limita pe banda de iesire de la Vestem spre Talmaciu - cel mult se va crea o coada la intrarea in acelasi sens giratoriu amintit mai sus.


In concluzie, matematic, pe A1 intre Deva si Sibiu, deocamdata nu au cum sa apara ambuteiaje (din depasirea capacitatii de trafic). Si nici macar la capete. Poti s-o intorci cum vrei cu alte argumete, ca e, ca nu e. Matematica este sfanta in acest caz.


PS. Nu incurca breteau de urcare / coborare de pe autostrada cu DN-ul. Capacitatea bretelei este cel putin dubla fata de DN-ul in sine in puncte critice.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

Europiu

Quote from: pasadia on June 01, 2017, 03:47:44 PM
Pe bune ca sunteti setati pe autostrazi si numai autostrazi.
Pentru tot mesajul un mare + de la mine!
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

vancouver

Quote from: pasadia on June 01, 2017, 03:47:44 PM
Si da, vancouver, ma exaspereaza faptul ca iti dai cu parerea de parca tu te-ai lovi de aceste realitati. Eu strabat drumurile astea de imi iese pe nas si nu am vreo problema cu lipsa autostrazi, am o problema cu lipsa de intretinere (adiarc style) si cu lipsa de centuri ...

Presupun ca este unul din vajnicii vrajmasi ai mei, care imi dau permanent un-like.

Din pacate faptul ca tu te lovesti de aceste probleme zilnic si eu nu ma lovesc (sic!) nu face sa ai brusc dreptate si eu nu. Dimpotriva, faptul ca tu te lovesti de niste probleme zilnic te face sa fi pornit pe acele probleme, in schimb eu sunt detasat de ele si privesc lucrurile prin prisma comparatiei permanente pe care o pot face cu alte tari.

De asemenea, pari asa de prins de ura fata de mine, ca nu esti atent la subiect. Mai multi antevorbitori de-ai mei au subliniat goliciunea autostrazilor de la noi si s-au mirat. Acesta era subiectul. Eu doar am explicat de ce acum esté asa si cand se va ajunge la situatii precum ambuteiajele pe care le veden zilnic in vestul Europei. Nu am spus ca trebuie sau nu trebuie centuri. Nu am spus ca este buna sau rea intretinerea (sunt unul dintre cei mai vehementi critici ai starii proaste a drumurilor, a elementelor de siguranta, a marcajelor, a indicatoarelor etc..). Chiar nu stiu de ce te iei de mine pe aceasta tema. Deci repet: postul meu a avut unicul scop de a explica DE CE autostrazile sunt goale acum si cand nu va mai fi asa.


Quote from: pasadia on June 01, 2017, 03:47:44 PM
Singurele dopuri? Intersectia tampita de la Dej (coada de pe DN1C incepea cu 800 de metri inainte de intersectie), Targu Mures (...)

Continui sa nu citesti cu atentie ce scriu si te legi aiurea de mine. Eu nu am spus ca in 2025 singurele dopuri vor fi la Arad, Sebes si Sibiu. Eu am spus ca minim vom avea aceste 3 dopuri si m-am referit strict la ambuteiaje DE AUTOSTRADA. DE AUTOSTRADA, pentru ca despre asta era vorba, subiectul era de ce sunt acum goale AUTOSTRAZILE. Asadar nu vorbeam de DN-uri. Intelegi acum? Nu am spus ca DN-urile sunt minunate sau ca nu avem dopuri pe DN. Si iar nu am scris nimic de modul de rezolvare al acestor probleme de pe DN (si sunt absolut de acord cu tine legat de centuri si rezolvari locale cu 1 banda in plus sau intersectii mai bune).


In final subliniez ca sunt complet de acord cu toate ideile din postarea ta. Ma critici pe mine inutil, pentru ca niciodata nu am spus altceva.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

vancouver

#8698
Quote from: cristi5 on June 02, 2017, 09:06:26 AM

(...), traficul nu prea are motive sa creasca. Cresterile de trafic pe care le vedem pe motive de crestere economica, sunt la limita pt un DN dar sunt mici pt o autostrada. Nu stiu ce crestere economica spectaculoasa se poate face fara forta de munca. La cresterea bazata pe pomana si consum, nu cred ca putem spera prea multe pe termen lung, ba dimpotriva. Singurul aspect care ma face sa fiu optimist e ca lumea nu prea mai are unde sa plece: Italia si Spania nu mai sunt in crestere, UK e cu Brexit, Germania nu e asa potrivita cultural, etc. Asa ca inteleg ca trendul printre tineri e sa stai acasa si sa-ti ceri drepturile; foarte bine.
(...)

Cresterea traficului este un multiplu al cresterii economice si pot exista cresteri majore si in perioade de recesiune. Foarte multe persoane inteligente din Romania sunt dezamagite de diverse evolutii (politice de ex.) din Romania si cred ca ne indreptam intr-o directie gresita si ca atare - evident - nici traficul nu o sa creasca.

De ce totusi va creste traficul?

Trafic de autoturime:
1. cresterea gradului de motorizare a populatiei
2. cresterea mobilitatii fortei de munca (mobilitate profesionala, nu migratie)
3. cresterea mobilitatii in interes turistic
4. imbunatatirea retelei de autostrazi
5. scaderea pretului automobilelor

Traficul de vehicule grele:
G1. Cresterea economiei (PIB)
G2. Cresterea productiei ca volum (nu neaparat si valoric, deci posibil fara a se vedea in PIB, care exprima doar cresteri valorice)
G3. Cresterea mobilitatii bunurilor

Prognezele pentru Germania arata o crestere a numarului de camioane de 25% intre 2015 si 2025, dar prognozele deja sunt depasite de realitate (cresterile sunt mai mari). Asta in conditiile unei cresteri economice medii anuale de 1-2%. Ingrijorator este ca multi camionagii nu gasesc locuri de parcare disponibile seara pentru a-si face timpii de odihna si ca atare trebuie programe sustinute de crestere a capacitatii parcarilor de camioane. In Romania este de asteptat o crestere economica medie de 3-4% pe an pe urmatorii 10 ani - normala pe fondul reducerii populatiei de la tara, fara aport vizibil la PIB si inlocuirii cu tineri bine pregatiti si extrem de productivi in zona tertiara (servicii, mai ales informatice). Numai in constructii daca ne uitam deocamdata se livreaza ca. 20.000 de locuinte noi pe an, ori un ritm de 100.000 pe an nu ar fi nimic iesit din comun si probabil se va ajunge acolo in 2025-2030. Plus investitii in constructii industriale si de birouri, de spatii logistice, etc... Chiar si spitale, scoli, etc..., deficitul actual este enorm, normalitatea inseamna ca in fiecare mare oras continuu sa fie in lucru o cladire nou spitaliceasca (cladirile spitalicesti trebuie complet daramate si refacute o data la 40-50 de ani, resp. complet renovate la cele cu valoare istorica). In constructii (un domeniu pe care-l cunosc personal) nivelul de crestere este de 300-400% in urmatorii 10-15 ani, dupa parerea mea (e doar o parere, dar repet, cunosc domeniul, vad miscarile care se fac). Traficul generat de aceasta crestere este si el proportional (materiale de constructii, utilaje, muncitori).

In fine, putem lua fiecare punct de mai sus si-l putem detalia. As puncta doar unul:

2. cresterea mobilitatii fortei de munca - In Germania din 2005 pana in 2015 mobilitatea (navetismul) a crescut de la 53 la 60% (stire de la radio de acum cateva zile). Asta inseamna ca 60% din cei care lucreaza in Germania o fac in alta localitate decat domiciliaza. Fata de 53% acum 12 ani. E WOW. In Romania nu am date, dar presupun ca maxim 20% sunt navetisti, adica de ex. locuiesc la Agigea si lucreaza la Constanta sau invers. Potentialul de crestere este enorm. El depinde chiar de modernizarea cailor de transport spre marile orase si de cresterea gradului de motorizare. Asadar facem drumuri mai bune ca sa nu mai avem aglomeratii asa de mari si asta duce la o miscare mai facila a oamenilor intre orase si creste aglomeratia. Este aparent un paradox, dar este inevitabil si ireversibil. Drumurile modernizate produc prin ele insele trafic (dar in final acel trafic este egal cu prosperitate mai mare, nimeni nu merge bleg de colo - colo  :o , ci ca sa produca mai multi bani).

Nu mai insist, cred ca ati prins ideea. Cine vrea sa ma creada, bine, cine nu, la fel de bine. Tavalugul istoriei oricum va veni. (si pasadia, atentie, nu vreau sa spun cu asta ca trebuie facute numai autostrazi pe tot cuprinsul tarii...  ; - trebuie si centuri si intretinere buna pe DN)
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

andrei@buc

@vancouver, discutia nu este daca autostrada este mai buna sau nu, si nici daca autostrazile sunt necesare/utile. este de la sine inteles ca sa ai autostrazi este mai bine decat sa nu ai, ca sunt necesare, utile, sigure, ajuta la cresterea pibului, si aduc pacea pe pamant

insa discutia este daca dupa ce pui pe hartie rapoartele cost/beneficiu si le sortezi, ai doar autostrazi in top 20 sau nu. pentru ca am impresia ca multi au sarit complet peste cursul de economie unde, la prima lectie, primul principiu se gaseste: "People face trade-offs"

cu un buget total de 1.2mld eur/an nu poti sa nu te intrebi daca nu cumva ai putea sa obtii un efect mai puternic printr-o alta prioritizare.
de exemplu: daca statul ar trage un "drum de mare viteza" intre pitesti si craiova astazi, dar mai putin rapid decat o autostrada, si mai putin sigur, cu pante mai abrupte si curbe mai stranse, dar fara intersectii si fara semafoare, carute, tractoare si comune. si ar fi gata azi vs peste 10-15-20 ani (sau niciodata) cand va fi gata autostrada de 130km/h este foarte posibil sa ai ... bigger bang for your buck

iar speranta ca romania o sa creasca precum fat frumos...

calculat in USD, gdp/cap nominal avem asa:
1980 locul 58 in lume
1984 locul 64 in lume
1989 locul 61 in lume
1994 locul 96 in lume
1999 locul 97 in lume
2004 locul 82 in lume
2009 locul 67 in lume
2014 locul 71 in lume

imi pare rau, eu personal nu vad un trend crescator in acest set de date (estimari FMI)