Forum PeUndeMerg.ro

România => Aviație => Nivel național => Aeroporturi => Topic started by: lautaxi on July 20, 2012, 08:31:55 PM

Title: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora
Post by: lautaxi on July 20, 2012, 08:31:55 PM
Imi place acest forum pt ca se dicuta despre autostrazi,ele sunt foarte foarte necesare dar la fel sunt si pistele de aeroport( in romania dupa 90 s-a facut doar pista de la baneasa si acum se face o pista noua la Cluj) e putin in 20 de ani foarte putin.Am creat acest topic pt ca dupa cum stiti in industria aviatica se dezvolta foarte accentuat pe langa cursele de linie transportul low cost. Low cost inseamna transportul a cator mai multe persoane in avioane cat mai mari si care platesc cat mai putin, dar fiind avioane mai mai mari au nevoie de piste mai lungi si mai late.
Diferentele de pret sunt mari de exemplu acelas zbor poate fi cu tarom,airfrance sau british airways 200 eur si cu wizz air sau blue air 50 eur, diferenta consta in faptul ca in avionul Air France se primeste mancare si bautura gratis iar la low cost trebuie sa platesti separat,spatiul la nivelul picioarelor mult mai generos la cursele de linie pasagerul are voie sa isi ia bagaj la cala in schimb la low cost trebuie platit separat.Pentru noi cetatenii romani care dupa cum stiti in principiu nu stam foarte bine la nivel financiar cred ca low costul e super ok te duce din punctul A in punctul B foarte ieftin.In Romania avem o concurenta acerba intre firma romaneasca Blue Air care are 7 avioane si Wizz Air firma maghiara care are 35 avione dintre care 10-12 in Romania dar dupa cum am spus mai sus ele folosesc avioane mari Blue Air Boeing 737 intre 132 si 180 locuri si Wizz Airbus a 320 cu 180 locuri.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on July 20, 2012, 09:19:03 PM
Ca sa poata opera avioane mari pe un aeroport e nevoie ca pista acestuia sa aiba minim 2000 metri lungime si 45 latime. O sa pun aici dimensiunile  pistelor tuturor aeroporturilor romanesti
Arad              2000 M/ 45 M                                                                                   Constanta                          3500 M /45 M
Timisoara      3500 M / 45 M                                                                                  Bucuresti baneasa              3200 M/ 45 M
Oradea         1800 M/ 30 M                                                                                   Bucuresti otopeni   2 PISTE DE 3500 M / 45 M
Satu mare     2500 M/ 60 M                                                                                  Craiova                                2500 M / 45 M
Baia mare     1800 M/ 30 M                                                                                   Caransebes(nefunctional)   2000 M / 60 M
Suceava        1800 M/ 30 M                                                                                  Sibiu                                     3100 M / 45 M
Iasi               1800 M / 30 M                                                                                  Cluj                                      2100 M / 30 M
Bacau            2500 M/ 80 M                                                                                  Targu Mures                         2000 M /45 M
Tulcea           2000 M / 30 M
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on July 20, 2012, 09:31:20 PM
Dupa cum vedeti la Cluj se opereaza desi latimea e de doar 30 metri (pilotii de la Wizz Air sustin ca e foarte riscant sa opereze aici) ,dar autoritatile promit companiilor aeriene ca in cel mai scurt timp le pun la dispozitie o pista noua. Intradevar se lucreaza la o pista paralela cu cea actuala de 2100 m pe 45 metri care se pare ca va fi gata in 3 luni aproximativ ( ulterior se va prelungi pana la 3500 m , doar ca trebuie deviat raul Somes).La Brasov se doreste  constructia unei piste de 2800 pe 45 m , in zilele acestea trebuie sa se aleaga constructorul.Anca Boagiu a semnat pentru Suceava in ultimele ei zile la transporturi pentru o noua pista din fonduri europene de 2400 m pe 45 latime , in toamna vor incepe lucrarile.Se pare ca si la Oradea si Constanta  se vor moderniza aeroporturile dar inca nu se stiu prea multe detalii , Alexandru Nazare a semnat modernizarea lor.
http://www.cugetliber.ro/stiri-economie-aeroportul-mihail-kogalniceanu-modernizat-cu-fonduri-ue-130759
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on July 20, 2012, 09:51:23 PM
Din cate am inteles chiar cele mai mari companii low cost din Europa ar vrea sa opereze in Romania , Easy jet si Ryanair dar sunt nemultumite de infrastructura aeroportuara de la noi din tara .Oricum daca priviti pe o harta Iasi si Suceava ar avea cea mai mare nevoie modernizare pt ca in moldova doar Bacaul are zboruri , Iasi si Suceava au zboruri sporadice .Pe langa modernizarea acestor aeroporturi vechi pe mine m-ar interesa si constructia altora noi. Cred ca prioritar dupa cel de la Brasov care sigur se face ar fi zic eu intre Galati si Braila ,la Deva si la Bistrita. Voi ce parere aveti ?
Ii astept pe cei din Cluj sa posteze imagini cu lucrarile la noua pista...sau poate filmeaza chiar Eurocopter cand pleaca spre autostrazile patriei.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on July 22, 2012, 10:06:54 AM
http://www.evenimentul.ro/articol/pe-aeroportul-salcea-vor-zbura-si-aeronave-de-mari-dimensiuni.html
O stire proaspata despre aeroporturile Suceava si Cluj.
http://www.stiridecluj.ro/social/lucrarile-la-pista-aeroportului-international-cluj-se-prelungesc
Se pare ca pistele de la Baneasa si Sibiu au fost doar modernizate nu s-au construit altele noi, ceea ce inseamna ca pana la finalizarea celei din Cluj tot ce avem noi sunt vechituri comuniste de peste 20 de ani...
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: davyl on July 27, 2012, 10:19:41 AM
Quote from: lautaxi on July 20, 2012, 09:19:03 PM
Ca sa poata opera avioane mari pe un aeroport e nevoie ca pista acestuia sa aiba minim 2000 metri lungime si 45 latime o sa pun aici dimensiunile  pistelor tuturor aeroporturilor romanesti
Arad              2000 M/ 45 M                                                                                   Constanta                         3500 M /45 M
Timisoara      3500 M / 45 M                                                                                  Bucuresti baneasa             3200 M/ 45 M
Oradea         1800 M/ 30 M                                                                                   Bucuresti otopeni   2 PISTE DE 3500 / 45 M
Satu mare     2500 M/ 60 M                                                                                  Craiova                                2500 M / 45 M
Baia mare     1800 M/ 30 M                                                                                   Caransebes(nefunctional)   2000 M / 60 M
Suceava        1800 M/ 30 M                                                                                  Sibiu                                     3100 M / 45 M
Iasi               1800 M / 30 M                                                                                  Cluj                                      2100 M / 30 M
Bacau            2500 M/ 80 M                                                                                  Targu Mures                         2000 M /45 M
Tulcea           2000 M / 30
Din ce vad din informatiile postate de tine lautaxi, Craiova are o pista mai mult decat suficienta pentru operarea avioanelor mai mari (2500 m cu 65 latime).

Am citit ca se doreste modernizarea pistei si la Craiova. Era un proiect in sensul asta la Craiova. Nu stiu daca aceasta modernizare inseamna si o marire/largire a pistei, insa simpla modernizare (in privinta calitatii de rulare) ar fi mai mult decat suficienta ca la Craiova sa se poata zbura in conditii optime.

O alta problema ar fi ca momentan la Craiova, in afara monopolului lui CarpatAir, nu zboara decat o cursa charter a lui Jet2Com, special introdusa de Ford (pe ruta Stansted-Koln-Craiova) si care aduce inginerii Ford la Craiova in timpul saptamanii.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: iuli on July 27, 2012, 10:57:42 AM
La aeroportul Craiova cred ca e vorba doar de schimbarea asfaltului si a terminalului. Pista si taxiway-urile sunt perfecte pentru un aeroport international.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on July 27, 2012, 07:17:15 PM
Quote from: iuli on July 27, 2012, 10:57:42 AM
La aeroportul Craiova cred ca e vorba doar de schimbarea asfaltului si a terminalului. Pista si taxiway-urile sunt perfecte pentru un aeroport international.
Da , dar discutia mea  a inceput de la faptul ca ne trebuie piste noi si minim de 2000 m lungime si 45 latime cum sunt la Arad si TG Mures ,Craiova are mai mult decat atat ce problema cred ca are sunt denivelarile ,rosturile de la pista. Stiu de Carpatair ca zboara de la Craiova dar ei au avioane mici de maxim 105 locuri( au 1 singur avion de 160 locuri dar zboara din Chisinau cu el) in schimb terminalul din Craiova este superb,e finalizat in 2010 a costat 3 mil euro.
http://www.romanialibera.ro/bani-afaceri/economie/lucrarile-de-modernizare-a-aeroportului-din-craiova-finalizate-209868.html
Ceea ce nu inteleg de ce nu merg companiile importante la Craiova sau Sibiu....
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on July 27, 2012, 07:42:43 PM
WOW!!!!!!!!!!!!!!!!gata se stie vom mai avea o pista noua ,aceasta se va construi la Brasov! DOAMNE AJUTA la cat mai multe, cum ziceam mai sus sper la Galati si Deva.
http://www.adevarul.ro/locale/brasov/brasov-SC_Vectra_Service_SRL_va_construi_pista_Aeroportului_0_744525804.html#
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: iuli on July 27, 2012, 08:00:03 PM
Vectra Service nu sunt tot aia care au inceput si centura Sacele - Brasov?
Legat de aeroportul din Craiova e vorba de cerere si oferta, atata timp cat nu este cerere de a zbura cu avionul nimeni nu face curse doar de dragul de a avea in inventar curse. Romanii care merg afara prefera in continuare in numar covarsitor autocarele desi nu inteleg conceptia asta (de fapt banui care e chestia, poti cara cate bagaje vrei si ce vrei in bagaje).
Iar aeroportul Sibiu are curse destul de OK, nu stau foarte prost, fata de Constanta unde e desert desi macar in sezonul estival ar trebui sa fie rupere acolo, dar oare cine mai vine la noi la mare?!  8)
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: MHN on July 27, 2012, 10:11:43 PM
lautaxi, felicitari pentru thread! Insa nu ne-ar deranja daca ai scrie mai ordonat si mai corect din punct de vedere gramatical si sintactic. Sau daca ai reveni dupa postare si ai modifica ce nu e bine.

Off-topic: Pentru ca tot ai adus vorba despre aeroportul din Constanta, fara sa fiu carcotas, vreau sa spun ca am avut ocazia ca in decursul lunii iunie sa efectuez mai multe vizite pe aeroportul din Pula (Zračna luka Pula - IATA: PUY, ICAO: LDPL) din Croatia si desi nu are inca PAX-ul lui TSR sau CLJ, am ramas uimit de infrastructura (desi terminalul pare a fi mai vechi dar renovat), organizare, numarul de curse, diversitatea operatorilor, etc.
L-am adus spre comparatie cu cel din Constanta, deoarece si acesta din Pula depinde, in mare masura, de sezonul turistic, insa il recomand ca si model pentru cele de la noi din tara.
Nici nu mai este nevoie sa mentionez ca organizarea parcarilor pentru clienti (vreo 3 la numar si imense), a fost ireprosabila - de altfel situatie intalnita in toate zonele turistice din aceasta tara.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on July 28, 2012, 12:05:34 AM
Quote from: MHN on July 27, 2012, 10:11:43 PM
lautaxi, felicitari pentru thread! Insa nu ne-ar deranja daca ai scrie mai ordonat si mai corect din punct de vedere gramatical si sintactic. Sau daca ai reveni dupa postare si ai modifica ce nu e bine.

Off-topic: Pentru ca tot ai adus vorba despre aeroportul din Constanta, fara sa fiu carcotas, vreau sa spun ca am avut ocazia ca in decursul lunii iunie sa efectuez mai multe vizite pe aeroportul din Pula (Zračna luka Pula - IATA: PUY, ICAO: LDPL) din Croatia si desi nu are inca PAX-ul lui TSR sau CLJ, am ramas uimit de infrastructura (desi terminalul pare a fi mai vechi dar renovat), organizare, numarul de curse, diversitatea operatorilor, etc.
L-am adus spre comparatie cu cel din Constanta, deoarece si acesta din Pula depinde, in mare masura, de sezonul turistic, insa il recomand ca si model pentru cele de la noi din tara.
Nici nu mai este nevoie sa mentionez ca organizarea parcarilor pentru clienti (vreo 3 la numar si imense), a fost ireprosabila - de altfel situatie intalnita in toate zonele turistice din aceasta tara.
Problema principala la lipsa curselor de linie de pe Constanta cred ca e distanta pana la Bucuresti,mai ales ca e autostrada intre cele 2 orase.
La chartere e problema zic eu. Ar trebui sa fie plin vara cu avioane din Belarus,Rusia,Polonia etc.Uitati-va la sud,la concurenta ,Varna peste 1.000.000, Burgas peste 2.000.000 pasageri pe an,iar Constanta nici nu stiu daca are cat aeroportul din Targu Mures 300.000 de pasageri pe an.Sa nu uitam nici faptul ca Bulgarii lucreaza inca de anul trecut la extinderea terminalelor celor doua aeroporturi de pe litoral.
Poate noi nu stim sa facem turism si din acest motiv nu avem trafic...
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: frunzaverde on July 28, 2012, 09:39:53 PM
Quote from: lautaxi on July 20, 2012, 08:31:55 PM
Imi place acest forum pt ca se dicuta despre autostrazi,ele sunt foarte foarte necesare dar la fel sunt si pistele de aeroport( in romania dupa 90 s-a facut doar pista de la baneasa si acum se face o pista noua la Cluj) e putin in 20 de ani foarte putin.Am creat acest topic pt ca dupa cum stiti in industria aviatica se dezvolta foarte accentuat pe langa cursele de linie transportul low cost.

In Romania, dupa 1990 nu s-a pus in functiune nicio pista noua care sa sustina avioane de transport. Nici nu ar fi fost nevoie - traficul aerian in RO in 1989 nu depasea 2 milioane de pax, OTP avea doua piste si cateva sute de mii (~250 de mii) de pax.

Singura pista asfaltata noua este la -/LRPW, Ploiesti Strejnic, de 750 x 30, pentru aviatia generala si utilitara, p.i.f. 2008.

Insa, s-au facut upgrade-uri la un numar de piste, inclusiv reconstructii totale, astfel:


Problema e ca avem aeroporturi unde nu e nevoie de ele, si nu avem aeroporturi unde am avea nevoie de ele (de exemplu OMR - Oradea, SUJ - Satu Mare si BAY - Baia Mare, nu doar ca sunt la cel mult 150 de km unul de altul), dar toate trei sunt in 'the catchment area' (in zona in care un aeroport isi cauta pasageri) ai aeroporturilor Budapesta (BUD) si Cluj (CLJ)).

Quote from: lautaxi on July 20, 2012, 09:31:20 PM
Dupa cum vedeti la Cluj se opereaza desi latimea e de doar 30 metri (pilotii de la Wizz Air sustin ca e foarte riscant sa opereze aici) ,dar autoritatile promit companiilor aeriene ca in cel mai scurt timp le pun la dispozitie o pista noua. Intradevar se lucreaza la o pista paralela cu cea actuala de 2100 m pe 45 metri care se pare ca va fi gata in 3 luni aproximativ.

Nu este absolut nicio problema cu latimea pistei. Atat avioanele B737 (-300 - -900ER) cat si avioanele din clasa A320 (A318 - A321) sunt certificate pentru a ateriza pe piste de 30m fara considerente speciale semnificative.  A320 si B737 sunt avioanele tipice folosite in curse mediu-curier (intra-europene). Si sunt exact ce folosesc low-costurile (FR/RYR (Ryanair) foloseste 737-800, U2/EZY (EasyJet) foloseste A319 si A320, W7/WZZ foloseste 320-uri).

Intr-adevar, recomandarea si standardul sunt de 45m latime, dar se opereaza cu avioane de acest tip inclusiv pe piste de 23m latime! Un exemplu este Mayotte, o insula apartinand Frantei, cu mult turism, unde pe pista de 29m latime aterizeaza avioane grele, tip B777 sau A333.

Exista atat in manualul Airbus cat si in cel Boeing mentiunea 'operatiuni pe piste inguste' - exista niste restrictii suplimentare in cazul aterizarii cu vant lateral (crosswind), de exemplu. Mai sunt niste interdictii minore - nu se pot face operatiuni pe piste inguste daca iti este inoperational thrust reverse-ul, de exemplu, dar sunt absolut minore. Uite o scurta prezentare Boeing: http://www.captainpilot.com/files/BOEING%20PERFORMANCE/Narrow%20Runway.pdf

Exista de altfel, piste de 30 m latime cu trafic mai mare ca CLJ. Karpathos (AOK/LGKP) in Grecia e 2400x30, de exemplu.

Sa folosesti cuvantul 'periculos' este absolut eronat - daca ceva e periculos, nu zbori cu pasageri intr-acolo, decat poate daca esti in Congo. Este cel mult un pic inconfortabil (foarte putin) din cauza unui planning un pic mai complex pentru operare.

Clujul isi primeste pista de 45 cat de curand oricum, asa ca nu-i problema.

Stii care-i problema cu pistele in Romania? Calitatea, adica rezistenta pistei. Avioanele sunt grele, si-si distribuie greutatea in foarte putine locuri (daca ai vazut un tren de aterizare, ai vazut ca nu are decat trei zone (fata, spate-dreapta, spate-stanga) pe care se distribuie toata greutatea avionului.

Pista trebuie sa reziste la incarcari repetate, fara gropi, crapaturi, si, bineinteles, fara desprinderi de bucatele de asfalt sau beton (care pot, la viteze mari, provoca pagube mari - asa-numitul FOD, foreign object damage/debris.

Ei bine, majoritatea pistelor din RO au fost construite extrem de prost, din dale de beton pe fundatii slabe (uneori fara fundatii). Asa ca, multe piste, inclusiv cea de la IAS (Iasi), OMR (Oradea), BAY (Baia Mare) sau SCV (Suceava), au o rezistenta care nu le permite sa primeasca avioane mari (mai mari de un turboprop de tip ATR-72 sau Dash-8 cu 50-70 de locuri). Rezistenta pistei se masoara printr-o unitate numita PCN (Pavement Construction Number), care, cu cat este mai mare, cu atat poate primi avioane mai grele (mai mari).

OTP are coeficienti de 73 pe o pista si 74 pe alta, permitandu-i avioane grele, CLJ are 36, TSR are 46 pe primii 2500m si 37 pe ultimii 1000m, TGM are 45 (care permite avioanelor de tip 737 sau 320 sa aterizeze). Astea sunt suficiente operarii.

Dar Iasi (IAS), Oradea (OMR) sau Suceava (SCV) au coeficienti de 22, respectiv 14 si 15 - asemanatori cu multe piste neasfaltate. Aterizari repetate de 737-uri pe acestea ar distruge pur si simplu pista. Combina chestia asta cu lungimea si latimea pistelor, si obtii aeroporturi care se preteaza exclusiv la turbopropulsoare de tip ATR sau Dash-8 sau la avioane cu reactie regionale de tip CRJ sau ERJ.

QuoteEasyjet si Ryanair nu intra din cauza infrastructurii

Constanta (CND), Otopeni (OTP), Baneasa (BBU), Craiova (CRA), Bacau (BCM), Cluj (CLJ), Sibiu (SBZ), Targu Mures (TGM), Timisoara (TSR), Arad (ARW) si Satu Mare (SUJ) au infrastructura de miscare suficienta pentru a accepta orice avion al Ryanair sau Easyjet.

Terminale de o calitate suficienta si o capacitate suficienta inclusiv pentru companii non-low-cost (legacy, de linie, gen Tarom sau LH) se gasesc la Constanta, Otopeni, Craiova, Cluj, Sibiu, Targu Mures si Timisoara. In afara de Constanta, toate terminalele din lista asta sunt noi sau renovate semnificativ in ultimii 10 ani. Iar Constanta a fost construit de la inceput pentru 1.000.000 pax, si deserveste 100.000.

Si la ce aeroporturi deserveste Ryanair, efectiv baraci (in cel putin un caz CORTURI) in mijlocul campului (vezi cum arata Beauvais inainte de renovare si extindere, sau cum arata Västerås, o casuta de maximum 500 m patrati), nu vad impedimente nici macar la Satu Mare sau la Arad. Daca e loc de montat cort, RYR n-are probleme sau cerinte. Prin ce jeguri am trecut cu RYR...

RYR vrea altceva. Vrea subventii de la stat pentru a opera si taxe preferentiale (reduse) de aeroport. Costa cam 1 milion de EUR un hub RYR si cam 200-250.000 un pachet minimal de zboruri. Pe care doar Judetul Constanta il plateste pana acum. Au fost incercari la Arad (ratate, din cauza modului in care se plateau subventiile) si tatonari la CLJ, TSR si TGM dar n-au reusit. N-au vrut sa plateasca si au ramas si taxele mari pe deasupra.

EZY s-a orientat spre traficul cheap business si higher-leisure, migrand de la strategia Ultra Low Cost Carrier (pe care o are WZZ, JOR - blue air si RYR) la strategia Low Cost with Perks (ca Norwegian sau Air Berlin), operand de pe aeroporturi principale etc.. Strategia EZY nu e deloc compatibila cu piata din RO, unde exista ori trafic 'lowest fare' ori trafic de conexiune, ori trafic biz. Si s-au retras.

Pe urma, RYR, ca si EZY, prefera segmente de maximum 2-3h, segmentele de peste 3h fiind mai neprofitabile. Asta limiteaza mult destinatiile 'favorite' ale RYR la nordul italiei (concurenta mare) sau la Polonia/Germania.

Deci, in concluzie, daca vrei ca RYR sa opereze, convinge-ti Consiliul Judetean sa-i subventioneze. Daca exista vreun camp arat pe-acolo... vine si Ryanair.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on July 29, 2012, 12:29:03 AM
Mersi mult de precizari ! Se vede ca stapanesti bine acest domeniu dar trebuie sa fac o precizare .Ryanayr a dorit acum vreo trei luni sa vina la noi in tara si dupa ce  a tatonat putin terenul la Sibiu s-au hotarat ca vor veni la Cluj sau Targu Mures( urmau sa se hotarasca dar nu s-a mai intamplat nimic)Dupa cum sti orice aeroport cheltuieste cu un pasager cam 12 eur si bineinteles  companiile trebuie sa le plateasca acesti bani aeroporturilor, doar ca Consiliul Judetean Mures a aprobat in sedinta inca de acum un an si jumatate ca aeroportul lor sa incaseze de la companii doar 1 euro si restul suporta ei.Din aceasta cauza  a doua zi a aparut Wizz la ei pe pista si anul trecut au avut cei mai multi pasageri din istoria aeroportului Transilvania.Cei de la Cluj au dat in judecata colegii lor de la Mures ( nu stiu ce s-a intamplat) dar cei din Sibiu au vazut ca asa creste traficul si au aprobat si ei in Consiliul Judetean tarif de 3 eur , dar doar din toamna intra in vigoare acest tarif la Sibiu.Aici e si presiune ca au bagat peste 50 mil eur in aeroport si sa aiba Targu Mures mai multi pasageri fara investitii majore...e cam nasol.
Vorbeam de Ryanayr la noi, stiu ca opereaza la Constanta dar doar un zbor sau doua.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on July 29, 2012, 12:44:49 AM
Acum  cateva luni cand a fost acea lupta intre Cluj si Targu Mures pentru Ryanayr  compania a lasat sa se inteleaga ca ar merge la Mures pt taxa aceea mica de 1 euro ( decat sa dea in jur de 10 la Cluj), chiar directorul aeroportului Transilvania Targu Mures a anuntat ca s-a inteles cu ei sa vina dar nu s-a mai intamplat nimic....
http://ziuadecj.realitatea.net/administratie/ryanair-vrea-tarife-mici-la-cluj--84893.html
http://punctul.ro/2012/03/08/ryanair-va-opera-de-pe-aeroportul-tirgu-mures/
Nu s-a mai intmplat nimic dar poate asteapta pista noua la Cluj sau tariful mic  de la Sibiu...
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: iuli on July 30, 2012, 09:56:52 AM
Esti sigur ca a fost doar acea "lupta" si nu a fost redirectionarea traficului de pe Cluj pentru ca pista de acolo era in reparatii si lucrari?
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: frunzaverde on July 30, 2012, 03:33:47 PM
Ryanair a avut discutii cu Aeroportul Targu Mures si cu CJ Mures. Cu aeroportul a ajuns la o intelegere legata de tarife, dar, pentru operare au cerut o subventie de la CJ Mures (si de la altii interesati). In valoare suficient de mare (zvonul umbla ca ar fi fost in jur de 350-400.000 de EUR pe an pentru 12 frecvente saptamanale, fara baza) incat CJ Mures sa nu fie deloc interesat. Nu de alta, dar WZZ poate fi convins mult mai usor (cu bani semnificativ mai putini) sa se extinda de pe TGM. Asa ca intelegerea nu a fost dusa pana la capat (desi am auzit zvonuri ca si jud. Harghita si Covasna sunt dispuse sa plateasca o mica contributie). Discutiile au fost initiate de partea romana.

CLJ n-a fost de la inceput o 'optiune' serioasa. Au discutat cu sefii de la CJ, cu primaria si cu aeroportul (probabil dupa ce au fost chemati de TGM). Dar, conditiile puse de RYR li s-au parut universal ridicole. De altfel, CLJ are tarifele cele mai mari dintre toate aeroporturile cu trafic din Romania (sunt mai mari inclusiv decat cele de pe OTP), pe cand TGM are de departe unele din cele mai mici tarife aeroportuare din Europa (si cu siguranta cele mai mici din RO). Nu zic ca politica CLJ este neaparat rea - CLJ si-a construit cu forte proprii un aeroport nou (terminal, suprafete de rulare, si acum pista) lucru unic in tara.

De SBZ nu stiu nimic, in afara faptului ca au fost 'discutii'. Probabil tot initiate de prospectarea pietei.

Apropo de CND, cand au inceput operarea, una din lucrurile discutate era redenumirea aeroportului in 'Bucuresti Est - Constanta' ori similar. Sunt absolut sigur ca in continuare se gandesc sa-l foloseasca pentru a deservi Bucurestiul - sunt 210 km, din care 90% pe autostrada. Nu e cu mult mai rau decat Hahn fata de Frankfurt.

Apropo de tarife, uite aici o lista pentru cele 3 aeroporturi. E lista oficiala (e luata direct din AD, de pe Eurocontrol):

Sibiu (SBZ/LRSB)

5 EUR/tona + 2.5 EUR/tona iluminat
5.40+2.40 EUR/pax

5% pentru  4-16 zboruri/luna
10% pentru 17-24 zboruri/luna
15% pentru 25-32 zboruri/luna (1/zi)
35% pentru 37-64 zboruri/luna (2/zi)
50% pentru >81 zboruri/luna (3/zi)


Targu Mures (TGM/LRTM):

Pentru operatori cu <3 zboruri pe saptamana: 2.54 EUR/tona
Pentru operatori cu >3 zboruri pe saptamana: 1.71 EUR/tona
Iluminatul este 1.70 daca nu-ti bazezi avionul, 0.00 daca iti bazezi avionul.

Pentru opeartori care isi bazeaza avioane pe TGM:
Taxa pe pasager este intre 0.52 EUR/pax si 3.14 EUR/pax, functie de numarul de pasageri imbarcati anual si de durata intelegerii.
Cu RYR ar fi, cel mai probabil, 2.25 EUR/pax sau 1.26 EUR/pax.


Cluj (CLJ/LRCL):

6 EUR/tona + 2.55 EUR/tona iluminat
6.00 + 8.00 + 5.00 EUR/pax imbarcat

Tariful de aterizare e redus astfel:
800 - 1000 de miscari (min. 1 zbor zilnic, adica 2 miscari): 4%
1000 - 1500 de miscari : 8%
1500 - 1700 de miscari : 12%
1700 - 1900 de miscari : 16%
1900 - 1900 de miscari : 20%
1900 - 2100 de miscari : 24%
...
3400 + miscari : 50%

la care se adauga un discount in functie de pasagerii totali (imbarcari+debarcari cu transfer o singura data), intre 20% pentru 100.000 pax si 50% pentru 450.000 pax.

Fiecare componenta a tarifului de imbarcare pe pasager e redus in functie de cati pasageri totali ai anual, dupa TREI tabele dubioase (iar daca vii cu charteru', ar face bine aia de la planning sa stie si module, radicali si procente, ca altfel... vai si-amar. Bine macar ca n-au integrale si derivate in formula de calcul a tarifului):

Astfel, pentru:
100.000 PAX, platesti 5.40 + 8.00 + 5.00 EUR/pax imbarcat.
250.000 PAX, platesti 5.10 + 8.00 + 4.50 EUR/pax imbarcat.
350.000 PAX, platesti 3.90 + 8.00 + 3.50 EUR/pax imbarcat.
500.000 PAX, platesti 3.20 + 8.00 + 2.00 EUR/pax imbarcat (asta fiind reducerea maxima).

Deci, per total, pe zbor, e mai ieftin sa trimiti un zbor odata pe TGM decat sa zbori zilnic pe CLJ.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on July 30, 2012, 11:34:11 PM
Frunzaverde ,acest forum are nevoie intradevar de specialisti ca tine dar ce parere ai de modernizarea aeroportului Bacau? in 2009 i s-a concesionat lui Nelu Iordache patronul de la Blue Air si Romstrade  sa il modernizeze pe banii lui in PPP si sa isi recupereze investitia in 34 ani.Din punctul meu de vedere trebuie urgent terminal mai mare ,turn de control nou,platforma de parcat aeronave mai mare si pista ,dar acolo stau bine 2500 lungime pe 80 metri latime si PCN K s-ar putea repara ulterior dupa ce sunt gata primele lucruri enumerate.O sa pun o stire cu momentul cand s-a concesionat aeroportul si una locala de acum sa se vada ce s-a terminat pana acum.Mentionez ca in aprox 3 ani trebuia sa fie gata modernizarea.Pentru cei care nu stiu Romstrade are probleme mari la autostrada Nadlac-Arad ,se pare ca si la aeroportul Bacau si la modernizarea drumului TRANSALPINA si totusi nu se linistesc acum au anuntat ca fac un aeroport pe banii lor in sudul Bucurestiului.Am impresia ca se apuca de 10 lucruri o data... Sincer le doresc tot binele din lume pt ca desi cei de pe forum sunt foarte suparati pe Romstrade si sunt convins ca daca ar da faliment nu i-ar deranja pt ca mai avem cel putin 10 firme tari in tara de nivelul lor ,dar firme de transport aerian de nivelul Blue Air nu avem ( Nicolae Petrov ) patronul celor de la Carpatair e Basarabean ....( daca se supara maine isi muta buburuzele de la Timisoara la Chisinau) Tarom poate crapa in orice moment cum a crapat Malev-ul...
http://www.dailybusiness.ro/stiri-turism/blue-air-va-investi-45-mil-euro-in-modernizarea-aeroportului-bacau-22698/
http://www.desteptarea.ro/prima-receptie-la-aeroportul-bacau.html
http://www.adevarul.ro/financiar/Aeroport_de_200_de_milioane_de_euro_in_sudul_Bucurestiului_0_684531929.html#
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: iuli on July 31, 2012, 11:29:17 AM
Parerea mea cu BlueAir e ca e o politica de dumping care aduce pierderi si deloc profit. Incearca o consolidare a pietei ca apoi sa revina pe tarifele pietei. Problema e ca nu reusesc asta si banii care ii incaseaza din alte parti se varsa in BlueAir aiurea. Daca ar avea politica celorlalte companii si ar fi pe bune pe piata nu ar rezista prea mult.
Comparatia dintre Tarom si Malev e intinsa spre extrem. Nu avem niciun motiv sa credem ca se poate intampla situatia de la Malev la noi. Problema cea mai mare a ungurilor a fost ca aveau flota din leasing si in momentul in care pur si simplu subventiile de la stat, incasarile si lichiditatile nu au mai putut acoperi ratele s-au trezit cu flota blocata la sol si apoi preluata de agentul de leasing. Lucrul asta nu se poate intampla la Tarom pentru ca flota noastra e integral cumparata si nu avem de platit rate. In cel mai rau caz daca nu avem bani sau lichiditati sau ce mai stiu eu ce probleme putem inchiria noi unul sau mai multe avioane sau poate chiar si vinde si ne revenim.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: frunzaverde on August 01, 2012, 02:54:04 PM
Quote from: lautaxi on July 30, 2012, 11:34:11 PM
Frunzaverde ,acest forum are nevoie intradevar de specialisti ca tine dar ce parere ai de modernizarea aeroportului Bacau? in 2009 i s-a concesionat lui Nelu Iordache patronul de la Blue Air si Romstrade  sa il modernizeze pe banii lui in PPP si sa isi recupereze investitia in 34 ani.Din punctul meu de vedere trebuie urgent terminal mai mare ,turn de control nou,platforma de parcat aeronave mai mare si pista ,dar acolo stau bine 2500 lungime pe 80 metri latime si PCN K.

Oficial pista este de 2500x80, dar are PCN 19 R/C/W/T! Adica teoretic nici macar n-au voie sa vina cu 733-uri (737-300) acolo.
733-ul are ACN (Aircraft Classification Number) intre 21 si 44 pentru piste rigide clasa C (fundatie slaba), in functie de masa, si ACN <= PCN pentru a fi in siguranta! 734-ul are 22-44 iar 738-ul are 26 - 56. La fel, A320 are 23 - 51 in functie de configuratie (vezi aici: http://www.eddh.de/x-files/dl_files/acn-tables.pdf). Pe pista aia ar trebui sa aterizeze maximum turbopropuri, si eventual 1-2 avioane venite la Aerostar la reparatie, nu curse zilnice.

Dar, uitandu-ma pe Google Earth la aeroportul din Bacau, nu mare mi-a fost mirarea sa vad ca au reparat 2000 x 45 (se vede clar limita reparatiilor). Si, pare ca au reconstruit TWY C, si, din satelit vad ceva ce par a fi stop-bars pe TWY C (sa pui stop bars la un aeroport atat de mic mi se pare inutil, dar e totusi o tehnologie foarte buna pentru viitor). Si, se pare ca reconstruiesc TWY D (care pe satelit e demolata complet). Poza e din iunie 2011.

Foarte posibil ca au uitat sa faca expertiza noua tehnica la pista si s-o trimita la RoCAA. Astfel incat... cand vine competitorul si spune 'vreau sa aduc si eu un 737 pe BCM', Blue Air le raspunde 'Flit, nu vezi ca pista are 19? Ia hai, cara-te!'.

Oricum, foarte, foarte, foarte putin facut in 2 ani la BCM. Jumatate de pista carpita (ca reparata nu e) plus un TWY cand in contract au ca trebuie sa faca platforma, terminal, si alte cele...

Quote from: iuli on July 31, 2012, 11:29:17 AM
Parerea mea cu BlueAir e ca e o politica de dumping care aduce pierderi si deloc profit. Incearca o consolidare a pietei ca apoi sa revina pe tarifele pietei. Problema e ca nu reusesc asta si banii care ii incaseaza din alte parti se varsa in BlueAir aiurea. Daca ar avea politica celorlalte companii si ar fi pe bune pe piata nu ar rezista prea mult.
Comparatia dintre Tarom si Malev e intinsa spre extrem. Nu avem niciun motiv sa credem ca se poate intampla situatia de la Malev la noi. Problema cea mai mare a ungurilor a fost ca aveau flota din leasing si in momentul in care pur si simplu subventiile de la stat, incasarile si lichiditatile nu au mai putut acoperi ratele s-au trezit cu flota blocata la sol si apoi preluata de agentul de leasing. Lucrul asta nu se poate intampla la Tarom pentru ca flota noastra e integral cumparata si nu avem de platit rate. In cel mai rau caz daca nu avem bani sau lichiditati sau ce mai stiu eu ce probleme putem inchiria noi unul sau mai multe avioane sau poate chiar si vinde si ne revenim.

Chiar crezi ca au vreo strategie? Eu nu o prea vad... Curse care tin 2 luni si apoi sunt scoase din orar, hub in Cipru care tine si ala vreo 6 luni, reincercari de perechi care au ratat de 2-3 ori in anii precedenti... Probleme de cashflow care duc la arestari de aeronave...

Managementul pare a fi incompetent (si cum ar putea fi altfel cu Racaru et. co?).
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on August 01, 2012, 04:39:39 PM
Doamne ce inapoiati suntem!!!! Toata regiunea Moldova are doar 2 aeroporturi....si cel de la Bacau deci 3.Eu inteleg ca e greu si scump sa faci o autostrada de cateva sute de km pt aceasta regiune gen Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau-Suceava  sau Iasi -Targu-Mures dar niste piste noi la aeroporturi nu e greu deloc daca se trage tare in lunile de vara cred ca in 6 luni e gata o pista.Faceti o comparatie autostrada Deva-Orastie costa 200 milioane euro si o pista de aeroport noua super ok ar fi 20 milioane euro.Macar bine ca s-au trezit cele 3 aeroporturi cu modernizarile si acum nu ne ramane decat sa asteptam...ca la asta ne pricepem cel mai bine.Il astept si pe Marius Stan si pe cei de la Braila sa se trezeasca ...prioritar ar fi aeroport si pod catre Tulcea nu stadion de 80 milioane de euro,si va scrie un om pasionat de fotbal si de constructia de stadioane noi.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: frunzaverde on August 01, 2012, 07:47:03 PM
Quote from: lautaxi on August 01, 2012, 04:39:39 PM
Doamne ce inapoiati suntem!!!! Toata regiunea aia Moldova are doar 2 aeroporturi....si cel de la Bacau deci 3.Eu inteleg ca e greu si scump sa faci o autostrada de cateva sute de km pt aceasta regiune gen Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau-Suceava  sau Iasi -Targu-Mures dar niste piste noi nu e greu deloc daca se trage tare in lunile de vara cred ca in 6 luni e gata o pista.Faceti o comparatie autostrada Deva-Orastie costa 200 milioane euro si o pista de aeroport noua super ok ar fi 20 milioane euro.Macar bine ca s-au trezit cele 3 aeroporturi cu modernizarile si acum nu ne ramane decat sa asteptam...ca la asta ne pricepem cel mai bine.Il astept si pe Marius Stan si pe cei de la Braila sa se trezeasca ...prioritar ar fi aeroport si pod catre Tulcea nu stadion de 80 milioane de euro,si va scrie un om pasionat de fotbal si de constructia de stadioane noi.

O pista noua, construita civilizat, de 2000x45, costa cel putin 40-45 milioane de Euro. Asta fiind un pret minimal, fara TVA. Ai de nivelat terenul (nici nu se compara tolerantele cu cele ale unui drum), ai de facut o fundatie (subgrad) serioasa (macar clasa B, pentru ca se vede cate probleme sunt cu pistele clasa D, construite pe vremea 'ailalta') care implica mult beton, ai de pus asfalt si de facut grooving (santuri mici in pista). Ai de montat iluminatul si sistemele de navigatie (si, in Romania, ai nevoie macar de ILS cat II, preferabil IIIa sau superior).

Infrastructura conexa la un nivel basic (un TWY paralel cu doua accese pe pista la capete) mai costa si el cam 10-15 milioane de EUR cel putin. O platforma costa cam 10-15 milioane de EUR. Un terminal nou mai costa si el, la nivel de aeroport regional, in jur de 20-30 de milioane de EUR. Lucrarile conexe inca cateva milioane de euro. Plus exproprieri, plus, plus, plus...

Sa zicem 100 milioane de EUR pentru un aeroport nou from scratch la nivel regional (refacerea SBZ a costat 90 milioane, si e o pista cu subgrad D, cu un PCN mediocru si acolo nu a trebuit cumparat teren, nu au fost lucrari mari la nivelarea terenului etc.).

Si nu se face in 6 luni un aeroport nou - dureaza minimum 1-2 ani! Constructia unei piste in 6 luni este ultra-ultra-optimista!

De altfel, 3 aeroporturi in Moldova sunt de altfel mai mult decat suficiente. Oricare pereche facuta intre Suceava, Iasi si Bacau inseamna sub 150 km pe sosea, adica, in conditiile infrastructurii existente, in jur de 2h - 2h:30, suficient de putin incat cele 3 aeroporturi sa concureze. Si, la ce densitate de populatie exista in zona, cat si la ce nivel de dezvoltare economica exista, nu prea vad cum vor supravietui cele 3 aeroporturi la un standard decent.

Probabil ca pe terment lung, Bacaul va fi orasul moldovenesc cu prezenta principala low-cost, iar Iasi sa fie orasul cu prezenta mai mare de zboruri de linie. Asta daca se apuca vreodata de modernizat.

La Braila/Galati, pana cand cele doua consilii judetene nu se vor pune de acord, nu exista nicio sansa ca aeroportul sa fie construit. A, si dorinta de a incasa o pierdere financiara acum pentru o recuperare dubioasa in viitor. Pentru ca la un aeroport nou Braila-Galati nu estimez incasari mai mari de 5-10 milioane de EUR pe an, si mai mult de 150-200 k pax/an, mai ales ca vorbim de un aeroport low-cost, Braila si Galati nu au puterea de a sustine altceva.

Cat despre podul peste Dunare? 200-300 mil. de EUR ca sa legi Braila si Galati de... Tulcea, un oras cu sub 100.000 locuitori. Absolut inutil.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on August 01, 2012, 08:57:54 PM
Foarte k comentariul tau dar ai vazut la Brasov Vectra Services  le face pista noua de 2800 pe 45 metri cu 12 milioane euro plus tva.Cum iti explici?
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: iuli on August 01, 2012, 09:45:33 PM
Quote from: lautaxi on August 01, 2012, 08:57:54 PM
Foarte k comentariul tau dar ai vazut la Brasov Vectra Services  le face pista noua de 2800 pe 45 metri cu 12 milioane euro plus tva.Cum iti explici?

Sigur asta nu era garantia pentru lucrare sau pretul dosarului? Cu 12 milioane nu faci un terminal decent regional :(

Quote from: frunzaverde on August 01, 2012, 02:54:04 PM
Quote from: lautaxi on July 30, 2012, 11:34:11 PM
Frunzaverde ,acest forum are nevoie intradevar de specialisti ca tine dar ce parere ai de modernizarea aeroportului Bacau? in 2009 i s-a concesionat lui Nelu Iordache patronul de la Blue Air si Romstrade  sa il modernizeze pe banii lui in PPP si sa isi recupereze investitia in 34 ani.Din punctul meu de vedere trebuie urgent terminal mai mare ,turn de control nou,platforma de parcat aeronave mai mare si pista ,dar acolo stau bine 2500 lungime pe 80 metri latime si PCN K.

Oficial pista este de 2500x80, dar are PCN 19 R/C/W/T! Adica teoretic nici macar n-au voie sa vina cu 733-uri (737-300) acolo.
733-ul are ACN (Aircraft Classification Number) intre 21 si 44 pentru piste rigide clasa C (fundatie slaba), in functie de masa, si ACN <= PCN pentru a fi in siguranta! 734-ul are 22-44 iar 738-ul are 26 - 56. La fel, A320 are 23 - 51 in functie de configuratie (vezi aici: http://www.eddh.de/x-files/dl_files/acn-tables.pdf). Pe pista aia ar trebui sa aterizeze maximum turbopropuri, si eventual 1-2 avioane venite la Aerostar la reparatie, nu curse zilnice.

Dar, uitandu-ma pe Google Earth la aeroportul din Bacau, nu mare mi-a fost mirarea sa vad ca au reparat 2000 x 45 (se vede clar limita reparatiilor). Si, pare ca au reconstruit TWY C, si, din satelit vad ceva ce par a fi stop-bars pe TWY C (sa pui stop bars la un aeroport atat de mic mi se pare inutil, dar e totusi o tehnologie foarte buna pentru viitor). Si, se pare ca reconstruiesc TWY D (care pe satelit e demolata complet). Poza e din iunie 2011.

Foarte posibil ca au uitat sa faca expertiza noua tehnica la pista si s-o trimita la RoCAA. Astfel incat... cand vine competitorul si spune 'vreau sa aduc si eu un 737 pe BCM', Blue Air le raspunde 'Flit, nu vezi ca pista are 19? Ia hai, cara-te!'.

Oricum, foarte, foarte, foarte putin facut in 2 ani la BCM. Jumatate de pista carpita (ca reparata nu e) plus un TWY cand in contract au ca trebuie sa faca platforma, terminal, si alte cele...

Quote from: iuli on July 31, 2012, 11:29:17 AM

Chiar crezi ca au vreo strategie? Eu nu o prea vad... Curse care tin 2 luni si apoi sunt scoase din orar, hub in Cipru care tine si ala vreo 6 luni, reincercari de perechi care au ratat de 2-3 ori in anii precedenti... Probleme de cashflow care duc la arestari de aeronave...

Managementul pare a fi incompetent (si cum ar putea fi altfel cu Racaru et. co?).

Am incercat sa fiu bun cu ei ;) Sa zicem ca am fost intr-o zi buna si nu am dat de pamant cu ei.
Desi, din punct de vedere a pasagerului, zburand o data Arad - Baneasa si retur am fost extrem de multumit. Inca mai pastrez in minte aterizarea de pe Baneasa de nici nu mi-am dat seama ca am atins pista pana nu am auzit thrust reverser-ele.  8)
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on August 02, 2012, 12:45:02 AM
Uite aici,daca vrei iti mai pun stirea din 5 ziare diferite si suma e aceiasi...http://www.brasovultau.ro/Vectra-va-construi-pista-aeroportului-de-la-Brasov-60015.html
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: frunzaverde on August 02, 2012, 01:07:36 AM
Cand o sa si vad pista gata, atunci vorbim - 12 milioane de EUR inseamna 4.3 milioane de EUR/km. Pret de km de autostrada in zona de campie. Chestia este ca o pista are o latime cam dubla (45 fata de 26 m) fata de autostrada.

In plus o pista, fata de o autostrada implica cateva alte lucruri:

Ori Vectra nu stie in ce se baga, ori e totul un mare tun pregatit de Cancescu et. co. Ori, varianta pe care o cred eu plauzibila este 'both'.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: iuli on August 02, 2012, 09:21:22 PM
QuoteVă informăm că în perioada 30. 08 – 05. 09. 2012, Aeroportul Târgu Mureş va fi închis traficului aerian, în vederea efectuării unor lucrări de reparaţie şi modernizare a pistei. În această perioadă cursele TAROM cu plecare din şi către Târgu Mureş vor fi suspendate.
Pentru mai multe informații, accesati www.tarom.ro sau contactati TAROM, la numerele de telefon
Call Center : 9361 (valabil pentru apeluri din Bucureşti): +4 021.204.64.64; +4 021.303.44.00 și +4021.303.44.44.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on August 04, 2012, 08:41:38 PM
E gata proiectul pt modernizare la Suceava....Iasiul inca doarme.
http://www.obiectivdesuceava.ro/v2/local/proiectul-pentru-modernizarea-aeroportului-este-finalizat-lucrarile-trebuie-terminate-pana-n-martie-2014
Se pare ca pana e gata aeroportul Suceava pasagerii care doresc sa zboare low cost din jud Botosani,Suceava,Iasi ar avea o alternativa  in afara de Bacau,la fratii nostrii de peste prut. Orasul Balti dispune de doua aeroporturi amandoua avand nevoie de investitii pt a avea trafic low cost.De cei mai putini bani ar avea nevoie un fost aeroport militar de langa oras din localitatea Marculesti care are o pista foarte rezistenta si suficient de lunga doar ca trebuie un terminal ( in jur de 3 milioane euro)dar din aceasta stire se pare ca se va construi.Am o intrebare cum intra cetatenii romani in Republica Moldova? Adica e nevoie de pasaport sau doar cu buletinul?
http://portal.radioiasi.ro/schuebel-si-marinuta-la-sfat-vor-discuta-perspectivele-inaugurarii-zborurilor-low-cost-din-marculesti-a70359.html
http://politik.md/?view=articlefull&viewarticle=11377
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: frunzaverde on August 06, 2012, 03:07:15 PM
Quote from: lautaxi on August 04, 2012, 08:41:38 PM
Se pare ca pana e gata aeroportul Suceava pasagerii care doresc sa zboare low cost din jud Botosani,Suceava,Iasi ar avea o alternativa  in afara de Bacau,la fratii nostrii de peste prut. Orasul Balti dispune de doua aeroporturi amandoua avand nevoie de investitii pt a avea trafic low cost.De cei mai putini bani ar avea nevoie un fost aeroport militar de langa oras din localitatea Marculesti care are o pista foarte rezistenta si suficient de lunga doar ca trebuie un terminal ( in jur de 3 milioane euro)dar din aceasta stire se pare ca se va construi.Am o intrebare cum intra cetatenii romani in Republica Moldova? Adica e nevoie de pasaport sau doar cu buletinul?

Balti dispune de un singur aeroport, BZY/LUBL, Aeroportul International Balti (Leadoveni), uneori cunoscut si ca Beltsy dupa transliterarea rusa in alfabetul latin. Aeroportul e intr-o stare destul de rea, pista sa de 2250x42 (standardul sovietic pentru Tu-154) avand PCN 16 R/A/W/T. Fundatia insa e solida, asa ca se poate remedia rapid problema cu mult asfalt si 20-30 milioane de EUR.

Mai exista si un aerodrom, cunoscut local ca Balti-Oras (fara cod IATA sau ICAO), care insa este practic un camp de iarba si atat.

Exista, desigur, si aeroportul de care zici tu, Marculesti (Marculesht sau Marculeshty, -/LUBM). Pista de 2500x40, din beton armat, PCN de 80 (neexpertizat, dar oricum!). Este localizat aici http://goo.gl/maps/VoJag, la apx. 150 km de Iasi. Si are o istorie incredibila.
Cate transporturi de arme clandestine, de la ac la tanc fiare vechi si de diamante si alte materiale interesante din zone de conflict panselute n-au trecut prin Marculesti (nu stiu ce-are tastatura mea, cred ca s-a stricat, spune doar adevarul azi).

Apropo de cateva astfel de transporturi, care au alimentat razboaiele din Liberia si Sierra Leone, cu originea la Marculesti, vezi aici, povestioara e incredibila si merita citita: http://www.un.org/docs/sc/committees/Liberia2/1015e.pdf (e vorba de doua elicoptere militare cu destinatia Liberia)... Astea au fost oprite, dar cate zeci/sute au trecut...

Cate AN-24-uri si IL-18-uri, care mai de care mai rablagite, care mai de care mai dubioase nu trageau la Marculesti... Daca ar fi existat vreun FIDS (tabela de plecari si de sosiri) in aeroportul ala, cate destinatii interesante nu ar fi fost afisate. Monrovia, Mogadishu, Abidjan, Kinshasa, Bangui, Khartoum, Juba...

Asta in timp ce la 2 pozitii de parcare distanta avioane care transportau materiale umanitare ONU spre aceleasi destinatii erau incarcate... Eh, asa-i in razboi.

Acum, daca transforma astia Marculestiul din no-man's land (la propriu!) in aeroport international destinat low-costurilor, administratia moldoveana merita toata lauda. Chiar fac curatenie intr-unul din cele mai imputite locuri din lume.

Dar problemele raman:

1. Transportul - de la Iasi la Marculesti sunt 124 km, via DN24 pana la Sculeni, R16 Sculeni - Balti si R13 Balti - Marculesti.

Pe partea romaneasca drumul se prezinta intr-un mod onorabil, dar atat R16 cat si R13 sunt intr-o stare destul de proasta (sunt parti acceptabile, parti valurite puternic, si parti cu placi de beton gaurit unde mai bine o iei pe margine). Se fac macar 2h:30 - 3h din cauza drumului pana la Marculesti, cu tot cu vama.

De la Suceava sunt 202 km, via DN29 pana la Botosani, 29D pana la Stefanesti, 29E pana la Stanca-Costesti, R7 pana la Riscani, M7 pana la Balti si de-acolo M13. DN29 si 29D sunt destul de rele, dar circulabile. R7 insa... e un drum cu platforma de 5m, surpat, fara marcaje, plin de gropane, mai rau decat orice DJ romanesc. Decat sa fac drumul asta, insa, mai bine m-as duce la Cluj (303 km, dar drum intins, calitate excelenta) sau la Bacau (147 km, la fel, drum intins).

De la Chisinau la Marculesti sunt 130 km prin Orhei, si vreo 150 prin Balti. Prin Balti spuneau ca or sa repare drumul ala, habar n-am daca au facut ceva, dar era PRAF. Gaura-pauza-lipsa-hartoapa-gaura-groapa, tot drumul. Inclusiv o bucatica care a fost, in epoca de glorie, (aproape) autostrada cu 3 benzi pe sens. Pacat, tare pacat, la iesirea din Chisinau este un nod incredibil de complex, un cloverleaf plus doua trompete, nu avem asa ceva in RO, doar ca podurile si pasajele aproape ca nu mai au asfalt pe ele... De la Chisinau spre Orhei nu stiu cum se prezinta drumul.

Cu trenul din RO este imposibil (trebuie schimbate boghiurile si dureaza mult), iar din Chisinau, la fel, e inutil, din cauza modului in care s-a construit linia, ocolesti jumate de tara, ajungi pe la Ungheni. Si la vitezele trenurilor din MD (30-50 km/h)...

2. Destinatiile posibile din Moldova vor fi foarte putine. Faptul ca moldovenii necesita viza spre aproape oriunde pun anumite probleme pentru un low-cost, mai ales pentru destinatii mai putin conventionale. Intr-adevar, 1/3 din moldoveni lucreaza afara, mai ales in Italia, asa ca, daca vom vedea low-costuri, vom vedea in principal spre Italia. Populatia moldoveneasca nu are altfel bani de zboruri, si nici Moldova nu e vreo destinatie turistica, asa ca LCC-urile, mai ales pe o piata goala, nu se vor grabi sa intre.

3. Guvernul moldovean protejeaza Air Moldova cum poate. Asa ca m-ar mira sa lase cu multa usurinta LCC-urile sa intre (prin taxe mari, interdictia facilitatilor etc.). In plus, 3 milioane de EUR sunt foarte putini bani - nu sunt suficienti bani nici macar pentru un terminal  modest, temporar.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on August 06, 2012, 07:08:01 PM
Dar de intrat cum se intra in Basarabia ? Cu buletinul, sau e nevoie de pasaport?
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: frunzaverde on August 06, 2012, 08:21:30 PM
Quote from: lautaxi on August 06, 2012, 07:08:01 PM
Dar de intrat cum se intra in Basarabia ? Cu buletinul, sau e nevoie de pasaport?

Ai nevoie de pasaport. Care primeste o stampila frumoasa din partea autoritatilor moldovenesti.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on August 06, 2012, 10:30:17 PM
Oare ce PCN are pista de la Caransebes ? Cei 2000 m lungime si 60 latime sunt suficienti la prima vedere, probabil ar trebui investit in terminal nou( e cel mai mic si urat din Romania) platforma marita, suprafete de rulare...Intradevar daca s-ar dori modernizarea aeroportului ar fi problema apropierea fata de Timisoara dar cred ca doar zboruri spre Bucuresti ar fi k daca ar exista in ideea ca populatia Vaii Jiului l-ar folosi ,orasul Resita, Turnu Severin chiar de la Deva cred ca s-ar merge la Caransebes.
http://www.caon.ro/odiseea-aeroportului-din-caransebes/1068031
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: frunzaverde on August 07, 2012, 12:23:32 PM
Quote from: lautaxi on August 06, 2012, 10:30:17 PM
Oare ce PCN are pista de la Caransebes ? Cei 2000 m lungime si 60 latime sunt suficienti la prima vedere, probabil ar trebui investit in terminal nou( e cel mai mic si urat din Romania) platforma marita, suprafete de rulare...Intradevar daca s-ar dori modernizarea aeroportului ar fi problema apropierea fata de Timisoara dar cred ca doar zboruri spre Bucuresti ar fi k daca ar exista in ideea ca populatia Vaii Jiului l-ar folosi ,orasul Resita, Turnu Severin chiar de la Deva cred ca s-ar merge la Caransebes.
http://www.caon.ro/odiseea-aeroportului-din-caransebes/1068031

Caransebes (LRCS) este sters din Publicatia de Informare Aeronautica a Romaniei (AIP), neaparand in AD part 1.3. Deci, dpdv. legal, aeroportul ala nu mai exista, pista respectiva nu mai exista (e doar o bucata de beton), etc. Deci nu are un PCN calculat sau publicat recent. In 1994 nu se permiteau avioane cu reactie la LRCS, deci presupun ca atunci avea 15. Acum as spune 0. Pista nu cred ca ar suporta niciun fel de aterizare a unui avion de categoria transport fara sa cauzeze pagube avionului care aterizeaza pe ea. Nu de alta, dar arata asa: http://www.youtube.com/watch?v=DdkdA9N_ZCs.

Cat despre Caransebes ca viabilitate, eu cred ca are viabilitate 0 ca aeroport comercial, chiar si in conditiile in care, prin absurd, Romania s-ar dezvolta la nivelul Germaniei sau Frantei. Aglomerarile importante urbane din zona (TSR si ARW) au nu unul, ci 2 aeroporturi, si autostrada care le leaga.

Nici macar orase mici nu sunt care sa aiba ca preferinta primara CSB. Turnu Severin si Tg. Jiu are Craiova mai aproape decat Caransebesul (si drumul nu trece prin munti), Deva si Hunedoara au Sibiul la aceiasi distanta cu Caransebesul (si Timisoara e la doar 50 km mai departe ca Sibiul).

Si un oras cu 25.000 locuitori (Caransebes) + un oras cu 30.000 locuitori aflat la peste 100 km distanta (Petrosani) nu vor putea vreodata genera suficient trafic pentru a sustine un aeroport. Nici macar daca s-ar dezvolta turismul in zona Herculane, nu ar justifica un aeroport - la acel moment aeroportul Timisoara va fi fost la doar 1h de Caransebes cu masina (acum e la cam 1h:30).

Poate doar zboruri private.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on August 07, 2012, 04:13:22 PM
E o neintelegere...langa Petrosani la cativa km mai sunt Petrila,Vulcan,Lupeni,Uricani,Aninoasa si toate la un loc au 120.000 locuitori iar de exemplu eu care locuiesc langa Deva ori merg la Sibiu ori as merge la Caransebes distanta e aceeasi...am uitat de zona Hateg...
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: frunzaverde on August 07, 2012, 05:35:48 PM
Un catchment area de 350.000 locuitori, plasat intre doua aeroporturi functionale (Caransebes insusi este in catchmentul primar al TSR) nu are cum sa justifice vreodata un aeroport.

Cine vrea sa zboare din Caransebes, va merge oricand la Timisoara sau chiar la Belgrad, unde optiunile sunt mai multe, si, pe cale de necesitate, preturile mai mici. La fel, daca din Deva poti merge relativ usor la TSR, CLJ, SBZ sau chiar TGM, de ce ai parcurge o distanta similara pentru un aeroport mult mic?

Da, exista zona Petrosani, dar este, pe de-o parte, saraca, si slab populata. 100 km pana la Caransebes, pentru, cel mai probabil, 3-4 zboruri pe saptamana doar spre Bucuresti, nu va face nimeni.

Si vei ramane cu un aeroport mic, in care ai bagat n milioane de euro degeaba. Care, din lipsa de trafic, se va inchide. Si low costurile nu vor alege niciodata un ipotetic Caransebes, cand au TSR si ARW, ambele mai apropiate de populatie, ambele prinse in concurenta (deci cu preturi mici) si cu infra decenta.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on August 22, 2012, 11:56:40 PM
S-a trezit Iasiul!!!!!!!!!!!!
http://www.islive.ro/orasul-iasi-va-avea-un-aeroport-modern
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: savagedanyro on August 23, 2012, 09:21:48 AM
asta ar fi chiar o veste buna.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on August 27, 2012, 09:47:05 PM
Terminal Cargo la Craiova
http://www.micapi.ro/articole/economie/terminal-cargo-la-aeroportul-craiova.html
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: ciprebbe on September 03, 2012, 11:12:35 AM
La pista de la aeroport se toarna primul strat de beton ( Cluj- Napoca)

http://www.time4news.ro/cluj/administrativ/la-pista-de-la-aeroport-se-toarna-primul-strat-de-beton.html
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on September 13, 2012, 09:56:49 PM
Da se pare ca ne trebuie 23 de ani sa facem o pista de aeroport in tara asta
numai la anul va fi gata cea de la Cluj,ma rog prima parte.
http://www.adevarul.ro/locale/cluj-napoca/Noua_pista_a_aeroportului-finalizata_partial_anul_viitor_0_771523112.html#
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on September 19, 2012, 09:26:08 PM
Cei de la Targu Mures au ramas fara director
http://mures.citynews.ro/eveniment/directorul-aeroportului-transilvania-fost-demis-1220188
http://www.adevarul.ro/locale/targu-mures/Neregulile_financiare_le-au_fost_fatale-_Directorul_general_si_cel_economic_de_la_Aeroportul_Targu-Mures_au_fost_dati_afara_0_773922777.html#
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: lautaxi on September 28, 2012, 10:07:35 PM
In loc de septembrie 2012......http://svnews.ro/modernizarea-aeroportului-de-la-salcea-va-incepe-anul-viitor_9601
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: savagedanyro on October 17, 2012, 12:03:32 PM
http://stirileprotv.ro/stiri/financiar/aeroport.html (http://stirileprotv.ro/stiri/financiar/aeroport.html)

Poate reusim mai repede de 2020 sa legam OTP de A3 !
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora ...
Post by: frunzaverde on October 17, 2012, 01:12:36 PM
Quote from: savagedanyro on October 17, 2012, 12:03:32 PM
http://stirileprotv.ro/stiri/financiar/aeroport.html (http://stirileprotv.ro/stiri/financiar/aeroport.html)

Poate reusim mai repede de 2020 sa legam OTP de A3 !

Ideea e ca A3 sa fie legat de OTP in dreptul terminalului 2 al OTP, care va fi construit pe partea opusa a pistei (in apropiere de hangarul Tarom Maintenance). T1 si T2 inca nu se stie cum vor fi legate, cel mai probabil va fi un people mover pe partea publica si autobuze pe partea sterila. De asta 2020, intai trebuie construit T2 la OTP.
Title: Re: Pistele si terminalele aeroporturilor romanesti si constructia altora
Post by: Ionut on September 02, 2013, 04:36:25 PM
Avem thread separat pentru fiecare aeroport, asadar discutam despre piste acolo. Topic inchis. :)