Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

3 Members and 6 Guests are viewing this topic.

carutasul

Cred că e devreme pentru asta, deocamdată probabil e o înțelegere de principiu. Bănuiesc că există și o oarecare componentă militar-strategică dar probabil că traseul se va discuta de acum încolo și mă aștept să se suprapună în mare parte cu șoselele existente.

tonică

#7051
Apai din cele citite tocmai "componenta militar-strategica" este cea care primează, nu neapărat mărfurile sunt cele care ar trebui sa circule de la Baltica spre m. Neagra ci trupele  8). Tocmai ca e asa important pt Europa de Est și US acest aspect militar, va fi importanta și alegerea traseului, fiind vb despre alegerea dintre unguri și ucrainieni, ambele tari cu minusuri într-o colaborare armata în caz de necesitate. Dacă se alege Ungaria se va alege traseul A3, trecându-se prin Presov de la slovaci. Se poate încerca o negociere cu o scurtare a traseului beneficiind de un Satu Mare-Zalău, atât rutier cât și feroviar. Altfel pe rutier restul traseului va fi cel comun cu a1-a2. Dacă se va alege Ucraina ca tara de tranzit, US încercând astfel mărirea influentei într-o tara ostila pe moment Rusiei, probabil tot la un traseu nou Satu Mare-Zalău ne putem aștepta, nu cred ca vor dori americanii construirea prin Lvov-Cernauti și întreaga Moldova, n-ar ajunge nici dublul sumei puse în joc, "doar" 7 mld de dolari atât pt rutier cât și pt feroviar. Iar la cale ferata ar apărea și marea problema a ecartamentului diferit.
Cred ca ar trebui profitat de o astfel de prioritate, în special pe feroviar ar fi extrem de benefic, dar cu rezerva iaurtului cu care ne-am mai fript odată, Bechtel. Dealtfel cred ca acolo se va duce grosul investiției americane, pe rutier fiind puține zone care sa nu beneficieze deja de fonduri europene. La noi n-ar fi deloc de neglijat o autostrada ori drum expres între Satu Mare și Zalău.

tom_sawyer

#7052
Suma aia de 8 mld. $, nu 7, sunt este pentru centrala de la Cernavodă, pentru alte proiecte nu s-a avansat nicio sumă.

Nu va trece nimic pe la ucrainieni, traseul va fi doar prin țări NATO. Ucrainienii nici nu au segmente de autostradă pe traseu (și nu le face nimeni de la zero) și au alt ecartament la calea ferată.

Și s-ar putea totuși ca componenta comercială, nu neapărat militară, să-i "mâne în luptă" pe americani. E vorba de exporturile americane de gaz natural lichefiat (LNG) care ajung în principal în porturile poloneze.

vasile.silion

Nici bine n-a încheiat ambasadorul Zuckerman discursul prin care ne spunea minunea electorală ce ne așteaptă (sunt alegeri și în România și în SUA, de aia zic), că fiecare dintre noi și-a luat carioca din dotare și s-a pus să deseneze proiectul viitoarei autostrăzi Constanța - Gdansk. Normal că orice român și-a tras autostrada pe la el prin județ - dacă se poate chiar pe undeva foarte aproape de casă, desenând și nodul de autostradă aici, la drumul județean, ca să-i fie accesul cât mai facil, nu?
Că pe cariocă nu o doare!

Incredibil câtă naivitate, mai ales la politicienii noștri! Incredibil cât tupeu, cât dispreț față de români, cum ne iau de proști! Sau poate doar li s-a oprit mintea în loc? Înainte de a posta o inepție gogonată, nu stai puțin să te gândești cu mintea ta? Chiar așa de proști ne credeți?

Asta comentam pe facebook. Oricum, pentru cine vrea puțină distracție, merită să tragă o privire: hazul lumii...

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=195262855577414&id=105457967891237
,,România are un sens întrucât o începem. Trebuie s-o creăm lăuntric, pentru a putea renaște în ea. Plăsmuirea acestei țări să ne fie singura obsesie." Emil Cioran

StefanCelMare

#7054
Mda. Eu zic ca nu-s baliverne, mai ales că China aruncă bani prin Serbia.
Pe de altă parte, conexiunea logică intre cele două porturi pe A cel puțin e prin Moldova - Ucraina. Ce poate finanța aici SUA ar fi bucățile lipsă - Constanța - Buzău și Pașcani - granița de Nord a României, bucăți care cred ca sufereau la capitolul sursa de finanțare și prioritate.
Pe Cale Ferată, e posibil sa se dorească altă rută, datorita ecartamentului, deși cel mai scurt și avantajos financiar tot prin Ucraina este (si in afara coridoarele europene, care au deja finanțare pe hârtie).
Carioca mea :) culmea ca stau în Cluj.

PS nu doar ca e cea mai rapida cale,  prin Ucraina, dar este și ceea ce UE nu ar finanța la acest nivel. Din ce se vorbea în declarații, un scop urmărit era rezistenta blocului estic la colapsul Rusiei. Legarea Ucrainei la Europa creste rezistența. Cel puțin una din cele două (A si CF) sunt dispus sa pariez ca va trece pe Siret în sus. Dacă nu ambele.

carutasul

știu că a fost cândva demult o discuție despre o cale ferată între Polonia și România pe teritoriul Ucrainei cu ecartament normal,dar nu au mai fost continuate discuțiile. Mai ales că acea cale ferată cred că a și existat, dacă n-o mai fi și azi, cu ecartament modificat. Dar cred că strategic vorbind e mai înțelept să o tragă mai spre Ardeal, din motive de instabilitate politică a Ucrainei.  Eu am dat-o doar ca "whishful thinking" :) Baliverne nu sunt în mod sigur, eu consider și că acțiunile pe A3 și atenția subită acordată acestei zone au legătură tot cu aspctul strategic. Însă evident că de la strategie la practică va mai trece ceva timp. Probabil se vor completa tronsoanele existente cu porțiunile lipsă, e varianta cea mai rapidă și mai economică...

carutasul


danutzu_1069

Sper sa intelegeti ca "atrage fonduri private" insemna ca cineva va vrea banii inapoi, asta inseamna taxa pe serbmentele de autostrada finantata privat ....
Acte de caritate nu face nimeni, asa ca va vrea mai multi bani decat a dat....

Deci, dati cu carioca mai departe de casa voastra, sa moara (si) capra vecinului...
:lol: :lol:

horatiu.cosma

Daca e vorba de PPP, nicio șansă, nu exista autostradă rentabila in Romania pentru așa ceva, iar sute de milioane anual de la bugetul de stat pentru dobânzi nu avem.

carutasul

Evident e prematur să discutăm de asta. Finanțatorii privați pot fi și niște bănci care să acorde împrumuturi avantajoase, sau chiar donatori. Vom vedea. În orice formă, proiectul poate fi util, iar americanii sunt în general pragmatici, spre deosebire de alte guverne nu prea se lasă îmbătați de cifre fără acoperire, precum cei dintr-un celebru oraș francofon...

razvan96

Nu finanteaza nimeni Lugoj-Calafat in afara de UE, sa terminam cu prostiile. La fel si pe calea ferata, tot coridorul lui peste e finantat de UE. Declaratiile politico-electorale trebuie tratate fix ca ceea ce sunt. Sa nu mai spun ca e si asa suficient de rau ca pentru prima data SUA ne-au trimis un ambasador ce nu are legatura cu diplomatia si al carui unic merit e ca a cotizat unde trebuie, asa incat nu mai e nevoie sa ne facem suplimentar de ras bagandu-l in seama.

carutasul

Eu zic să mai stăm să vedem, nu să știm sigur de dinainte, ca românii :) Evident că dacă va fi să finanțeze vor finanța porțiunile care nu sunt deja pe tronsoanele finanțate de UE ( doar că pot influența prioritizarea lor de către guvern). Mă îndoiesc că miza electorală e așa mare pentru americani iar ca să facă asta doar ca să îl propulseze pe Orban iar mi se pare exagerat, mai ales că proiectul îl include și pe celălalt Orban, "cel rău" :) În fine, eu mă opresc aici...

alin2pas

Rail-2-Sea: realizarea ar presupune modernizarea traseului  Borș - Oradea - Teiuș, pentru a se lega de culoarul european Nădlac - Teiuș - București - Constanța, precum și urgentarea lucrărilor de modernizare a porțiunilor comune de pe acest culoar încă nemodernizate.
Via Carpatia: ar necesita realizarea A11 Oradea - Arad și A6 Lugoj - Calafat (eventual chiar și sub formă de drumuri expres).
În măsura în care aceste proiecte pot beneficia și de fonduri europene, asigurarea unor surse de finanțare suplimentare nerambursabile sau cu dobânzi avantajoase nu ar putea decât să ajute la realizarea acestor obiective. De asemenea, niște acorduri internaționale în acest sens (mai ales cu ,,big brother" SUA) ar pune presiune pe statul român pentru a nu tergiversa lucrările.

alecu26

Si comunicatul Exim banc si cel al ambasadei spun acelasi lucru. Ca vor sa ne vândă niste chestii si eventual sa ne dea Si bani imprumut.
Cum nu suntem chiar tara africană....si mai suntem si in UE nu va fi chiar asa simplu.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

nicolaem

Eu o vad mai mult pe ca un lobby pentru conectarea pe autostrada a celor 2 porturi. evident strategic-militar.
Asta nu inseamna autostrazi noi, cat realizarea a celor deja propuse. Mai exact Port-A2-A1-A10-A3-Bors-Kosice-Varsovia-Gdansk.
Orice alceva e discutie electorala si trebuie tratata ca atare.

E o diferenta intre acest proiect "ipotetic" si cel nuclear, unde s-au avansat sume de bani si firme implicate.
La Autostrada nimic oficial/concret. De asta zic ca il vad doar ca pe un lobby pentu un proiect geostrategic.