[CJ] Transportul public in Cluj-Napoca

Started by ciprebbe, January 21, 2013, 12:46:16 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

tom_sawyer

Cluj-Napoca face primii pasi pentru proiectul de metrou

Primarul Clujului, Emil Boc, a anuntat ca municipalitatea se afla in procedura pentru a publica in SEAP, in primele 10 zile din luna noiembrie, validarea licitatiei privind studiul de prefezabilitate la viitorul metrou din Cluj-Napoca, document care va stabili costurile investitiei si traseul.

"[...]ceea ce noi propunem tine cont de evolutia viitoare a tehnologiei, si nu pe situatia existenta a metroului din Bucuresti, deoarece metroul viitorului nu va avea captatoare de curent cum are azi, ci va fi cu baterii electrice", a declarat Boc.

Potrivit edilului din Cluj, tehnologia va ajuta autoritatile locale sa reduca din costurile unui astfel de proiect, iar tunelul nu va mai fi atat de mare precum in cazul tunelurilor actuale de metrou.

Potrivit edilului, linia de metrou ar urma sa fie construita intre comunele Floresti si Apahida, via Cluj in urmatorii 10-15 ani.

clubferoviar.ro

Harry


mihaihedes

Totuși dacă vre-un oraș din țara aceasta ar putea să introducă metroul, acela este Clujul. Poate nu chiar în 10 ani dar probabil în 15-20. Are potențial economic și stabilitate administrativă pentru a putea gândi pe asemenea perioade la care s adaugă , binenteles dezvoltarea și creșterea populației care în 15-20 de ani ar putea să ajungă la un nivel la care metroul sa fie chiar foarte necesar.

Harry

Cine stie ce se va mai intampla in 15-20 de ani. Eu sincer raman sceptic. E vorba de bani pentru infrastructura: tuneluri+linii, statii, depou, service, material rulant. Bani foarte multi. Nici macar Buc nu poate sustine o astfel de lucrare din fonduri proprii. Iar aici la Cluj discutam abia de un prefez. La cate prefez si fez sunt facute in Romania, daca chiar se implementau eram mai tari decat Dubaiul :))) App de metrou. Singurul oras care are un proiect de metrou (realizat inainte de 1990) este Constanta. Desi e numit metrou de suprafata, mai degraba pare a fi monorail. Traseul propus era Navodari - Lumina - Ovidiu - Constanta - Cumpana - Agigea - Eforie Nord - Eforie Sud. Evident a ramas doar la stadiul de dosar de cateva sute de pagini cu praf asternut pe el.

Xenos

#199
Să nu uităm că în majoritatea orașelor germane și nu numai (dau ca exemplu rapid doar Haga) metroul circulă subteran doar în centru, în rest este un light rail separat de restul traficului, cu semnalizare proprie, ceea ce e suficient pentru viteze și capacități de transport apreciabile. Acest model este viabil pentru Cluj și Timișoara.
În rest, putem doar specula cum ar fi ieșit M5, de exemplu, dacă nu ne încăpățânam să facem totul subteran ci tren suprateran pe suprafața mediană a Bd. Dr. Taberei și subteran doar dinainte de Răzoare, de ex. de la Orizont spre Eroilor, dar asta e deja poveste. Probabil capacitate mai mică dar sigur execuția ar fi fost mult mai rapidă.
Și ca să revin la Cluj, ideal ar fi să fie suprateran măcar în zona comunelor limitrofe, care trebuie neapărat legate de zona urbană Cluj.


mihaihedes

Evident că nu se poate face din fonduri proprii. Fără bani europeni nu se va face niciodată. Eu ziceam că are șanse mari Clujul pentru că până acum primăria a arătat că se pricepe să atragă fonduri europene.

tom_sawyer

Am dat pe un alt forum de o postare care are fix 10 ani vechime, cred ca ar fi interesant sa o pun si aici:

QuoteTrimis: Mar 11 Noi 2008

Eu auzisem ca la Cluj exista intentia de a introduce metrou care sa circule si la suprafata. Ideea era ca ei spuneau ca vor ca orasul sa ajunga la 1 mil de locuitori in cativa ani si de aceea s-au gandit ca metroul ar fi destul de avantajos. Vom vedea!

http://tramclub.org/viewtopic.php?t=10351

Deci discutia e veche...

Bogdan_Cluj

Da, discutia e foarte veche. Dar pana acum a fost doar politica, cand erau probleme in trafic se relansa ideea.

Acum este prima data cand se face ceva concret. Vedem peste un an dupa studiu unde stam si care sunt costurile estimate. Boc zice ca studiul trebuie sa vina si cu o propunere de schema de finantare.

Bogdan_Cluj

Dar sa revenim la lucruri mai concrete cu realizare pe termen scurt...

Licitatie 10 autobuze transport elevi:

"Licitația de peste 2,3 milioane de euro a fost deja lansată și, potrivit directorul CTP, ofertele se pot depune până la începutul lunii decembrie. Dacă licitația va decurge normal, fără contestații, și dacă autobuzele vor fi livrate în maxim 4 luni, este posibil ca elevii să circule cu autobuze școlare în ultimele luni ale anului școlar în curs. Dacă nu, transportul școlar va debuta în noul an școlar.
...
Autobuze speciale înseamnă, după cum a explicat Neag, mijloace de transport noi, Euro 6, cu un număr maximal de 40-44 de locuri pe scaune, personalizate pentru transportul special al elevilor (culoare și înscrisuri), dotate cu camere de supraveghere, aer condiționat și alte dotări care să răspundă cerințelor de siguranță pentru acest tip de transport."

sursa: https://actualdecluj.ro/licitatie-de-peste-2-milioane-de-euro-pentru-cumpararea-de-autobuze-scolare-destinate-transportului-elevilor-la-scolile-din-centrul-clujului/


PS: am adaugat si acestea in Sinteza pt. achizitiile din 2018 pentru transport public pe zona Transilvania:
https://clujeuropean.com/2018/10/25/sinteza-transport-public-regiunile-nord-vest-vest-si-centru/

klax187

Se pare ca se fac ceva studii pentru imbunatatirea transportului public de persoane:

https://www.facebook.com/tvrcluj/videos/745219212513608/

Stiti ceva detalii suplimentare?

StefanCelMare

#205
Vă pot spune eu două experiențe cu CTP Cluj din weekend.
1. Sunt la Iulius, vreau să merg spre centru. Trec strada, primul bus care vine e 24B. Vin rar la Iulius, nu prea știu zona, dar am timp să caut ruta lui 24B. Văd că întoarce foarte curând în capăt de linie și revine prin fața Iulius. Plătesc bilet prin SMS. Urc, merg o stație, sunt dat jos de șofer pentru că intră la depou (impropriu spus depou, e un giratoriu cu un stand lateral unde mai trag busuri). Pe afișaj nu scria nimic de genul retragere. Mă gândesc că-s doar 2.5 lei, nu-i grav, o iau la pas spre stația de după depou. Când colo, ce să văd. 24B întoarce și se duce iar pe linie. Sun la CTP, întreb de ce am fost dat jos. După o discuție cu un nene care numai la relații publice nu ar trebui să fie, nu înțeleg de ce nu s-a afișat că autobuzul se retrage la depou, și mai precis de ce nu s-a retras de fapt. După 5 minute îmi dau seama de ce. Pentru că, în stilul comunist, CTP refuză să dea jos perforatoarele de bilet, al căror aranjament este schimbat uneori la capăt de linie. De asta nu putem rămâne în autobuz la capăt de linie.
2. Sunt la Vivo și vreau să revin în centru. Prind același 24B, în capătul opus. Tocmai ajunge, se golește. Urc și mă uit pe orar pe net. Scrie că pleacă la 12.01. E 11.50. Văd că șoferul coboară. Zic hai să mai stau și eu afară. Coborând îl întreb pe șofer - 10 minute mai stă? Zice nu, 20! Auzind asta, am decis să plec pe jos, mai fac mișcare, nu mă deranjează, ba poate prind 9-le în stația din oraș. Mă credeți că la 12.05 24B-ul trecea pe lângă mine în oraș? Oare la ce oră a plecat? Am ajuns în stație, tocmai plecase și 9-le... am luat taxi.
Morala? Degeaba ai autobuze moderne, când le operează niște ageamii. După așa weekend, revin la șofatul mașinii mele în oraș.

TibiV

Quote from: StefanCelMare on November 12, 2018, 11:41:22 AM
După așa weekend, revin la șofatul mașinii mele în oraș.
Abia cand se vor rezolva mizeriile astea (in toate orasele tarii) s-ar putea ca transportul in comun sa redevina o optiune viabila...
Altfel ramane doar solutia "de ultima instanta" pentru oricine are ORICE alta alternativa...
Bicicleta, masina, trotineta, limuzina cu sofer, skate-board, "mersul pe jos face piciorul frumos"...
Orice ALTCEVA decat nesimtitii astia care cica "furnizeaza transport in comun".
Furnizeaza doar varianta urat mirositoare (si la propriu, si la figurat...) a arborelui de cacao...
:madwife:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

mihaihedes

#207
Vrăjeală. Biletul luat prin SMS e valabil 45 de minute statia d la Iulius Mall e pe partea cu Mall-ul. De ce sa treci strada să te duci la cap de linie chiar nu înțeleg. Și chiar daca te-ai dus, ce  mare catastrofa era să te sui din nou pe 24B să mergi spre centru dacă tot ai vizitat capătul de linie. Astea-s ifose și mofturi.
Dacă consideri că autobuzul e la cheremul tau du-te cu mașina. Transportul in comun funcționează după un program nu după cheful fiecăruia.

ciprebbe

StefanCelMare - daca te-ai uitat pe site la traseu vedeai ca ultima statie pt 24B este Valeriu Bologa iar prima la intoarcere este Dispecerat Unirii.
Da, acolo intoarce busul dar e capat de linie si soferul intra pe banda speciala spre dispecerat unde trebuie sa isi stampileze foaia de parcurs(linia 25 o face la chioscul din statia de dupa Unirii, troleul nu mai intra prin dispecerat). Tot acolo busul sta oprit (garat) pana la ora exacta din orar. La plecare din dispecerat in peste 95% din cazuri se respecta orarul de plecare in caz contrar soferii sunt sanctionati financiar(in cazul ambuteiajelor/accidentelor acestea se anunta prin statie/telefon in dispecerat unde se consemneaza). La fel e procedura si la capat IRA, si in Manastur, Zorilor ... esti rugat sa cobori din autobus/troleu/tram.Tu ca si pasager nu ai ce cauta in depou/dispecerat. Sunt niste norme care trebuiesc respectate.
Pentru faptul ca tu te-ai informat eronat si incomplet de pe site nu cred ca merita acuzata compania.
Toate perforatoarele au fost date jos insa o foarte mare parte a populatiei au cerut reintroducerea lor(la fel cu se cere mentinerea chioscurilor cu personal pentru vanzarea de bilete).La capat de linie soferul schimba indicativul cursei pe sistemul digital de validare al biletelor. Din nou ai tras o concluzie pripita si eronata legata de perforatoare. Practic te-ai urcat pe o cursa si te intorceai pe alta.
In cazul platii prin SMS biletul e valabil o anumita perioada de timp, in generel 45min de la primirea sms-ului de confirmare(care contine si ora pana la care e valabil biletul). Deci daca soferul a dat jos toti pasagerii (cred ca ai fost singurul care a ramas) iar tu i-ai zis ca vrei spre centru sunt convins ca ti-a spus sa traversezi strada si sa iei de pe partea cealalta busul. Poti oricand sa suni la dispecerat (e nr de telefon in toate mijloacele) si sa reclami situatia pentru a fi verificata. Te asigur ca nu a gesit soferul.
Ce ai vrut tu sa face e ca si cum a vrea din Zorilor sa cobor cu 35 spre centru dar iau busul de la Recuperare ca va intoarce imediat, sau iau 30-ul de la sapca lui Ceausescu spre aeroport(desi vreau in centru) ca tot asa, va intoarce imediat si exemplele pot continua.
Biletul iti era valabil doar trebuia sa iei busul pe directia de deplasare.
In situatia 2 practic s-a respectat orarul. In weekend cursele sunt mai rare si intervalele dintre curse mai mare. Stiind asta soferul a estimat gresit ora la care a ajuns in capat sau nu stia exact ora de plecare iar la stampilarea fisei a aflat exact ora la care trebuie sa plece(Am vazut ca unii din ei cand pleaca in cursa din capat isi noteaza si la ce ora trebuie sa plece in tura urmatoare). Se schimba atat de des orarul la CTP incat nici soferii nu pot tine minte la ce ora pleaca din capat. Pt asta exista oameni in dispecerat sa le comunice ora de plecare.
Nu acut sa scuz compania dar spre deosebite de alte orase CTPul se straduieste sa se schimbe.
Exact cum ai concluzionat si tu, una e masina personala unde faci ce vrei si alta e transportul in comun unde sunt niste reguli si orare de respectat.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

StefanCelMare

#209
Unele comentarii sunt comice, mai ales că sunteți oameni care ați mai văzut transport public și în alte părți.

Explicați-mi și mie cum este normal să ai legătura spre centru pe ambele părți ale străzii.
Aia este anormal din start. Ce faci, fugi dincolo când vezi că vine celălalt bus?
Dă-l încolo pe client, fuge el de nebun, problema lui, noi să ștampilăm foaia de parcurs.
Aia e prioritatea, nu să faci ceva să fie logic și ușor de utilizat.
Nici nu știam că și pe 25 e la fel.
Aia este și mai comic.
La ce buclă luuuungă face 25-ul (altă aberație)... eu nu rețin să fi fost dat jos.
Poate mai logic ar fi de fapt să pui 25-ul pe Titulescu ambele sensuri, și să lași stația de centru (exclusiv cu 24B) lângă Iulius.
Și 24B este o struțo-cămilă care nu ar trebui să aibă rută așa de lungă (și 25 de fapt), de acord, dar aia este o altă discuție.

Sincer, cum naiba să aperi astfel de proceduri ciprebbe?
De ce e nevoie să semneze un șofer ceva la fiecare plecare? Nu știu, eu nu pricep de ce când avem atâta tehnologie azi, tot pe birocrație mergem. Poți ști exact unde este orice mijloc de transport la orice oră, să faci log cu tot, de ce ai avea nevoie de hârtii?
GPS-uri cam au, ai nevoie de un data analyst în GIS și sisteme de transport și gata.
Optimizările la noi se fac doar pe capetele de linie (singurul loc unde se înregistrează oficial întârzierea) - iar întârzierea este imputată șoferului! Asta deși poți afla pe un calculator unde se întârzie, cât, poți obține automat nr recomandat de busuri, poți vedea unde ar cam trebui să rupi ruta că e prea lungă, etc.
Asta mai explică și de ce unii șoferi bagă materiale unde prind liber.
Rute exagerat de lungi + oraș aglomerat + orar strict = șoferi exasperați + întârzieri frecvente + clienți nemulțumiți.
Scurtarea rutelor și puncte internodale, anyone?
Dar ce șofer ar avea timp să semneze plecarea pe rută în internodal?
Exclus, nu facem internodale, nu avem timp de birocrație în ele, și cu toți știm, aia contează!
Dă-i încolo pe oamenii din bus, îi agităm ca pe cartofi, dar nu suntem penalizați că am întârziat.
Una e că ei fac proceduri care sunt în dezavantajul clientului, alta e să le apere utilizatorii care sunt clar dezavantajați de ele.

Revenind. Când prinzi un bus ai timp câteva secunde să vezi despre el ce și cum, dacă nu mergi des pe ruta aia.
Eu am aplicația de Android BusCluj-Napoca. Am văzut harta cu ruta lui 24B, și faptul că va întoarce curând.
Am trimis SMS (de ce din stație? pentru că uneori nu vine la timp sms-ul!).
Acuma, problema nu este că m-a dat jos, sunt dispus să accept că e capăt de linie.
Dar acolo nu este capăt de linie propriu-zis. Faptul că stă puțin acolo, ar putea sta în stație.
Sau dacă se retrage pune R pe afișaj și gata.
Dar eu pur și simplu nu văd nevoia de întrerupere rută acolo.
Vă dau exemplu linia 7 din Cluj. E așa de greu de conceput ceva similar?
Nu ar fi mai logic să ai posibilitatea să mergi pe direcția centru dintr-o singură stație?

PS șoferul nu a spus nimic.
Iar eu am mers la stația următoare pentru că puteam prinde 25 și 3, tot spre centru (vs 24B dincolo care știam că se retrage).