Termenii tehnici din construcții pe înțelesul tuturor

Started by Ionut, May 05, 2016, 10:11:58 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alecu26

OK, dar avem discutii edificatoare despre organizare santier, avize, Autorizatie construire, certificat urbanism, contracte.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

bogdix

hai sa explicam termenii de rigola/sant si in general de "scurgere a apelor" fiindca sunt gresit intelesi de multi de pe forum.

rigola este un element de colectare si scurgere a apelor meteorice (din precipitatii) in general (pot debusa in rigola si eventuale drenuri in anumite situatii) care, ATENTIE, are sectiunea triunghiulara.
santurile sunt asemanatoare rigolelor, dar au sectiunea trapezoidala (in general) sau pot fi si cu sectiune dreptunghiulara.

pe autostrazi, elementele de colectare si scurgere a apelor sunt protejate cu beton de ciment. exista:
- rigole de acostament (amplasate la marginea benzii de urgenta inspre exterior)
- sant/rigola in zona mediana (atunci cand profilul transversal este convertit sau suprainaltat, adica in curbe cu raze mai mici)
- casiuri pe taluz (un fel de santulete care conduc apa de la rigolele de acostament sau de la santuri aflate "la un etaj superior" in jos pe taluz pana la colectorul principal - santul
- santuri la baza taluzului (colectorul principal)
- sant pe berma si sant de garda5 (la debleuri, pe berme, pentru a colecta si conduce apele de pe taluzuri).

GDPR

Daca in loc de drum avem un dig la o acumulare de apa sau un canal de derivatie, santul de la baza digului se numeste contracanal. Contracanalul are rolul de a colecta apele de exfiltratie provenite din acumulare si a celor din terenurile limitrofe. Taluzele si radierul contracanalului sunt protejate cu pereu din beton simplu, in general cu rosturi neetansate.

Pentru protectia impotriva valurilor, digurile acumularilor sunt prevazute la partea lor superioara cu parapet sparge-val. Parapetul este executat din beton armat prefabricat si se monolitizeaza cu zona superioara a pereului de etansare al digului.

alecu26

sincer nu stiu daca e cel mai bun topic, dar fiind vorba de o chestiune tehnica, procedurala....zic ca merge si aici. Daca Ionut gaseste alt loc mai bun...poate sa mute el.

Care credeti ca este prevederea legala, foarte clara in legea 10, incalcata atat de des de catre CNADNR dar si alte institutii, incat nimeni cred ca nu mai realizeaza care e forma corecta, si prin practica a fost pervertita complet. Repet....si la CNANDR, si la CFR dar  si in privat, sau alte institutii care se ocupa de investiitii publice si private e la fel practica.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

lupualb

Pe langa explicarea termenilor ar fi foarte frumos daca s-ar explica pe o poza (nu pe un desen grafic) elementele de constructie, astfel incat sa putem si vizualiza fiecare element in parte. Doresc sa intreb daca poate cineva explica aici, unde anume se greseste la capacele de canalizare?  Chiar daca par banale, foarte rar intalnesc capace de canalizare betonate la nivelul asfaltului. Capacele sunt de multe mai sus sau mai jos comparativ cu nivelul asfaltului si de multe ori capacul metalic misca si face zgomot. Unde se greseste din punct de vedere tehnic in constructia lor? Mersi mult!

bogdix

@alecu26
m-ai facut curios.
n-am rabdare sa rasfoiesc acum legea 10, dar te referi cumva la obligativitatea investitorului de a obtine avizele si autorizatia de construire ?

alecu26

Nu.

Hai ca e simplu. Un hint....pomeneste nenea_hartie de problema intr-o postare recenta.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

bogdix

^
a 2-a incercare: verificatorul de proiect ar trebui sa fie desemnat de investitor (nu sa vina la pachet cu proiectantul).

alecu26

exact.

Si nu cred ca poate fi transferata responsabilitatea asta. Mai ales pe design&build o vad cruciala de a fi pastrata de catre Beneficiar.

Atunci vorba lui nenea_hartia....daca oricum nu este folosita prevederea pentru ce a fost creata, si sistemul sa zicem functioneaza fara ea, hai sa renuntam la prevedere.

Veti zice alte hartii, achizitii...etc: se pot face contracte cadru, pe perioade lungi si sa se gandeasca un sistem de plata....cel mai simplu ar fi procentual din valoarea proiectului, valoarea executie...ceva de genul.

Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

alecu26

Răspund aici lui Quest. Răspunsuri bune ale lui Bogdix și Vancouver. ...dar nu ați înțeles esență întrebării lui Quest.
Încerc un răspuns simplu fără calcule complicate. Când se lucrează accelerat ai costuri suplimentare din doua direcții.
Sa zicem ca avem ceva de executat și avem nevoie de 1000 de ore. (De funcționare utilaj, de chirie cofraj, de salarii, poate fi orice...hai sa le numim resurse).
CRESTEREA 1: Aceste 1000 de ore se pot face cu 10 resurse x 100 ore fiecare, sau cu 100 resurse x 10 ore fiecare.  Deci chiria plătită e tot aceasi.  Ce se pierde definitiv e costul de mobilizare/demoralizare. Adică am adus în șantier 100 excavatoare în loc de 10, și am plătit mult mai mult pe ro vignete,  chirie TIR, etc și de trimis înapoi.
CREȘTEREA 2: Când vrei sa aduci 100 de excavatoare în loc de 10, cel mai probabil nu le vei mai găsi pe toate la cel mai ieftin furnizor, și te vei folosi și de al doilea,  al treilea cel mai ieftin . Diferență ăsta intre preturi intre furnizori iar nu o mai recuperezi.

E teoretic exemplul.  Luați ca atare. 
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

Ranger

Desi e posibil sa deranjez ceva lume pe aici, tin sa fac cateva precizari cu privire la doi termeni pe care i-am intalnit destul de des scrisi gresit

1. Pluralul de la parapet este parapete, si nu parapeti. Atat DEX, cat si DOOM, retin doar forma parapete

2. Cuvantul cofrag nu exista in limba romana. Forma acceptata este cofraj, cu pluralul cofraje

TibiV

Nu ma simt jignit, mai ales ca am invatat cuvinte noi de cand sunt pe forum. :)

DEX-ul zice insa ceva de articolul hotarat si de plural ?
OK, "parapetul a fost avariat". Sau "parapetele a fost avariat" ?
Dar daca au fost mai multi avariati? "Parapetele au fost avariati/avariate" ?
Sau "parapetii au fost avariati" ?

Bunul simt/auz al limbii romane sugereaza totusi ca "parapetii au fost avariati", dar cu DEX-ul nu te pui... :)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

De asta imi plac mie tunele.Dexul accepta si tunele si tuneluri.
Dar degeaba imi plac ca se pare ca se ascund de noi. Cred ca ele nu ne plac pe noi :))
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Ionut

^^ Doar suna ciudat, atat. Este foarte clar si simplu, "parapet" e substantiv neutru. Deci un parapet, doua parapete. Simplu. :)
Un creion, doua creioane, nu doi creioni. Si nu doi parapeti.

Avem asadar parapet median (ca e unul) si parapete laterale (ca sunt doua). Bine, poti zice, presupun, si parapete mediane daca sunt doua randuri pe mijlocul drumului, insa niciodata parapete median sau parapete lateral (ca e dezacord intre substantiv si adjectiv).

bogdix

@alecu26
Eu doar am vrut sa ii explic lui Quest ce este productivitatea, cum se face oferta si ce inseamna modificarea productivitatii. Raspunsul tau si cel al lui vancouver completeaza f. bine.

As adauga doar ca din pct. meu de vedere, chestiunile legate de costul mobilizarii resurselor sunt  mult mai complexe, unele se pot recupera direct, altele indirect (facand economii la alte activitati) si ar trebui sa discutam pe o lucrare/oferta foarte concreta ca sa avem o baza solida de plecare.

Pe de alta parte, oarecum in paralel cu mobilizarea si cu stilul de lucru (in cascada sau altfel), dar in stransa legatura, un Antreprenor va urmari intotdeauna sa faca profitul estimat la ofertare (cel pt. care si-a facut calculele). Asta explica uneori atitudinea "stresata", "disperata", uneori "agresiva" a unor Antreprenori pusi in situatia de a nu putea face acel profit.
Si am sa ii dau exemplu pe "binecunoscutii forumului" Salini Impregilo, pe LD2. Ei au estimat un profit de sa zicem 5% la oferta + alte calcule de "buxatarie interna". Cand timp de 2 ani ei n-au acces la sectiunea E (estimata in oferta la 40% din valoarea contractului) asta mai mult ca sigur ca ii "faulteaza" in calcule... Adica nu au acces la 40% din profit. De aici poate porni o intreaga discutie...