Aeroportul International Brasov [GHV]

Started by radu24, July 27, 2012, 10:35:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frunzaverde

@rt25 : Londra City (LCY) e acum aeroport cu turn virtual, incepand cu 1 mai anul asta, la capacitate de peste 5 milioane de pax, 90.000 de miscari, si conditii de operare speciale (noise abatement, glidescope ne-standard etc. etc.). Vorbim de capacitati mult peste cat va avea Brasovul si in 20 de ani. Deci nici o problema aici.

Si ce treaba au companiile ca sunt low-cost? Pilotii de pe Wizz si Ryanair sunt certificati si testati dupa aceleasi standarde ca cei de la Lufthansa sau Air France - la certificari identice, calificarile lor fiind identice. De altfel, nu exista certificare "remote tower"/"virtual tower", pentru pilotii aeronavelor, interactiunea cu turnul este identica cu cea de la un turn conventional. Si, nici informatia cum ca nici o cursa LCC/leisure/charter nu a operat pe vreun aeroport remote tower nu e corecta : TUI a operat zboruri regulate ARN - SCR iarna trecuta.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

pasadia

rt25 ti-a redat obiectiile aduse in spatiu public de deputatul de Brasov Tudor Benga. Nu e vina lui ca politicienii deschid gura inainte de a se informa.

dumbravaandrei

@frunzaverde si crezi ca un low-cost o sa vrea sa plateasca in plus ca e altfel de ATC la Brasov? Cu siguranta toate costurile legate de "turnul" virtual vor fi transferate in taxa de aeroport. Si la 10 EUR diferenta, lumea zboara de la Sibiu, Tg. Mures si Bucuresti. Ca nu pentru toti de pe lc e asa de critic timpul incat sa le para rau ca mai stau 2h in trafic...

Xenos

#558
^^

postarile kilometrice ale lui Tudor Benga pe tema asta au frecventa saptamanala. Sincer, incepusem sa-l cred, multumim, @frunzaverde.

pasadia

@dumbravaandrei și costurile care ar fi fost generate de un turn de control "fizic" nu ar fi fost transferate în taxa de aeroport? Sau de ce crezi că soluția turnului virtual va genera costuri mai mari decât soluția celui fizic?
Cel puțin declarativ va fi invers. Costurile generate de soluția remote vor fi mai mici, mai ales daca vor contribui mai multe aeroporturi reduse ca volum al activității.

Bine, mă aștept la un moment dat sa fie invocată ca scuză a insuccesului aeroportului și acest aspect. Dar eu tot voi crede că insuccesul va proveni din multe alte cauze.

dumbravaandrei

daca am mai avea inca cel putin 5-6 aerooporturi la care sa fie impartit un astfel de serviciu, in teorie ar fi mai ieftin.
In practica, ai niste echipe de oameni si niste echipamente redundante care nu apar intr-o configuratie cu "turn clasic". Iar pe langa costul de achizitie al acestora, intervin costuri curente crescute (mentenanta, recertificari, operare).
La ora actuala, in Romania, nu avem controlori pentru trafic de pista certificati pentru "turn virtual". Asa ca pentru o perioada (cel putin 10-15 ani) ei vor deservi strict aeroportul Brasov.


Acum, imparte tu costurile astea (echipamente, punere in functiune, operare, servisare, personal specializat) la numarul de operatiuni pe care le poate genera acest aeroport. si minuneaza-te de cost. Iti garantez ca la o taxa aeroportuara de 16-20EUR/pax la Brasov cu siguranta nu va ateriza vre-un wizz/ryan/blueair sau orice alt lc


Da, sunt de acord ca acest aeroport o sa fie o gaura neagra imensa, singura lui sansa fiind aruncatul de bani din bugetul national/local, aceasta investitie doar amplificand pierderile, ca nici de recuperare nu putem vorbi.

frunzaverde

@dumbravaandrei:

Turnuri virtuale/remote se fac tocmai pentru ca economisesc, masiv, bani, la aeroporturi cu trafic mic sau foarte mic. In loc sa ai nevoie de un set complet de controlori pentru fiecare turn, cand tu ai nevoie de 1/8-1/6 din setul ala, poti folosi aceleasi resurse pentru a opera 2-3-4 aeroporturi simultane. In plus, poti avea aeroporturi in locatii indezirabile pentru angajari (zone izolate montane etc.)

In momentul asta, ARW n-are trafic aproape deloc, un pic de VFR si atat. Si nici perspective mari nu are. Poti sa-l faci centru de coordonare pentru toate aeroporturile mici din zona Ardealului (SUJ, BAY, viitorul Brasov), probabil cu echipa existenta de controlori, fara alte angajari.

Controlorii nu necesita certificari speciale. Da, exista costuri de echipamente suplimentare (fibra optica Brasov - Arad, redundanta etc.), dar din experienta din UK si SE, costurile sunt modeste, si se recupereaza rapid. Gandeste-te cat ar costa o echipa minima de turn cu 8 controlori, luna de luna, plus dotarea salii de dirijare din turn (care deja exista in Arad), fata de (practic) ce va fi un singur salariu de controlor. Eu zic ca se compenseaza repede echipamentele suplimentare necesare ca one-time-cost. Ca mentenanta senzorilor (binoclu v. binoclu digital, radar, echipamente IFR etc.) la Brasov oricum e necesara in ambele situatii...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

rt25

Eu am incercat sa redau factual pe ce se cearta oamenii la BV si cu ce argumente (am si mentionat ca rezumatul pe bazeaza pe galceava locala si de aceea nu am vrut sa dau nume)

@frunzaverde Multumim de clarificari

mikidutzaa

Mai mult decat atat, din cate am inteles aeroportul va fi dirijat de la centrul zonal Arad (care dirijeaza traficul in zona in general), nu de la aeroportul Arad. Deci practic nu va fi angajat probabil nimeni initial pentru cele cateva zboruri care vor fi, va fi un task suplimentar al controlorilor din zona de vest a tarii.

tom_sawyer

Anunt de participare: [CN1032827] ASIGURAREA SERVICIILOR DE NAVIGATIE AERIANA LA AEROPORTUL INTERNATIONAL BRASOV-GHIMBAV /Realizarea infrastructurii fizice si dotarea acesteia cu echipamente specifice

Data publicare: 13.07.2021

Valoarea totala estimata: 60.175.091 lei

Descriere succinta:
Obiectul procedurii de achizitie este incheierea unui contract pentru Asigurarea serviciilor de navigatie aeriana la aeroportul International Brasov- Ghimbav prin dezvoltarea infrastructurii fizice si digitale specifice.
Scopul investitiei este reprezentat de dezvoltarea unui Turn de Control virtual si de achiziționare a echipamentelor de comunicatie, navigatie, supraveghere si meteo aferente in cadrul aeroportului International Brasov- Ghimbav, judetul Brasov.
Realizarea infrastructurii fizice si dotarea acesteia cu echipamentele specifice, prin achizitia urmatoarelor:
• Sisteme/servicii de comunicatii pentru controlul traficului aerian (ATC);
• Sisteme/servicii de navigatie;
• Sisteme/servicii meteorologice;
• Sisteme/servicii de supraveghere.
• Proiectare, verificare proiect tehnic, asistență tehnică și executie cladire de contingenta, inclusiv inel /retea de fibra optica, inel /retea de alimentare echipamente solicitate prin prezenta documentatie, inclusiv lucrari de infrastructura pentru amplasarea echipamentelor in teren, conform Studiului de fezabilitate.

dumbravaandrei

@frunzaverde: NU avem alte aeroporturi care sa treaca in viitorul apropiat pe turn virtual. si nici altele in constructie. Inclusiv cel de la Gheorgheni e cu "turn clasic". Asa ca tocmai argumentul ala fantastic de "shared service" care conducea la economisiri, dispare. Iar acoperirea serviciului este 24/7 indiferent ca aeroportul are o singura cursa la ora 13:00.


Si da, pentru miscarile de pista, trebuie certificare aditionala, nu se poate cu cea existenta.

hefaistos

Ba este shared service. Turnul fizic Arad și turnul virtual Brașov vor împărți aceeași resursa: controlorii de trafic.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.

rt25

#567
Stand sa analizez raspunsurile de mai sus, parerea mea este ca nici macar CJ-ul nu are incredere in potentialul de crestere sustinut de ei insisi, astfel incat vor sa limiteze cheltuielile fixe viitoare, ceea ce intr-un fel e laudbil.

Echipamentele de turn clasic + operatorii + controlorii de trafic aerian sunt o cheltuiala fixa in bugetul societatii care va administra aeroportul.

Una e sa ai 3 paznici care pazesc o cladire goala si alta e sa ai 3 controlori aerieni care nu dirijeaza nimic.
Acum mai sunt cheltuieli fixe si punctle vamale si fel de fel de personal administrativ acolo. 

Oare voi stiti cam ce fel de personal trebuie sa ai minim angajat ca sa operezi un aeroport indiferent ca au curse sau nu ? (ma gandesc in ideea de a face o estimare a cheltuielii fixe in perspectiva de 0 venituri pentru o perioada de timp) Cel mai probabil, aceasta analiza ar trebui sa fie printr-un studiu, dar cel putin in acest topic nu l-am gasit, iar CJ BV nu stiu sa il aiba pe site pe undeva.

Si a doua chestiune e... cat ar costa sa faci totusi turnul clasic si sa il dotezi cu aparaturi ca back-up, in perspectiva ca turnul virtual nu se dovedeste o solutie buna in final ...

TibiV

@mikidutzaa,
cei de la centrul zonal au destul de muncă - tot traficul est-vest de deasupra României. Sunt destul de ocupați, nu le poți pune "in cap" si sarcina asta. În mod sigur o va prelua TWR Arad...

@dumbravaandrei,
faptul că un aeroport sau altul are fizic un turn nu schimbă datele problemei privind eficienta economica... Și oricând turnul fizic poate fi completat cu "device-urile" virtuale.

Iar la traficul existent, Aradul ar putea prelua și Oradea, Satu Mare si Baia Mare.
Daca am adaugă Sibiu si Targu Mureș, abia atunci am putea spune ca o "echipa" de controlori de trafic își justifică cu adevărat existența.

Astea toate la un loc au mai puțin trafic decât CLJ sau TSR. De OTP nu mai vorbesc...
Singura problemă ar fi cea sindicală. De asta nu se poate aplica deocamdată decât la Brașov, căci la celelalte ar însemna să disponibilizezi actualii controlori...

PS
@rt25,
ai fost mai rapid. Dar în principiu despre asta este vorba.
Echipe complete, 24/24, care 20 de ore pe zi joacă cărți sau Tetris, căci n-au obiectul muncii...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

#569
@dumbravaandrei : Nu ai nevoie de alt aeroport cu turn virtual/remote. Modul de operare la toate turnurile virtuale in constructie sau in operare este ca echipa de controlori dintr-un turn fizic existent cu incarcare modesta preia, in procentele de disponibilitate, si munca unui aeroport remote. Nu am gasit nici un document pe EASA pentru diferente de certificare, nici la ATC. Sigur nu e nimic la piloti.

Sundsvall, Örnsköldsvik si Sälen sunt toate trei coordonate din Sundsvall - aceiasi echipa de controlori care asigura Sundsvall FIZIC asigura Sälen si Ö-vik virtual. In curand trece si Linköping la virtual, tot din Sundsvall. Economiile sunt semnificative.

@TibiV - probabil trecerea la turnuri virtuale va fi etapizata si lenta pentru aeroporturile mici - si chestiunea sindicala se va rezolva prin atritie si prin oferte de munca in locuri mai atractive. Romatsa deja a centralizat (acum vreo 15 ani) centrele de zona (Bacau, Cluj, Constanta, Arad...) la CDZ Bucuresti, si nu tin minte sa fi fost greve sau altceva.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!