Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 5 Guests are viewing this topic.

adiarc

Totusi este o mare realizare si progresul este evident....asa ceva era de neconceput acum cativa ani....

Felicitari tuturor celor implicati
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

thinker

Ce ati facut la intalnire? 

https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/sanatate/spitalul-militar-klaus-iohannis-a-inceput-deja-recuperarea-fizica-1020579

Sa ii uram sanatate si sa inaugureze din postura de presedinte segmente cel putin, daca nu tot A8.   :D 
Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.

Ionut

Noi nu am facut nimic, Presedintele era intreg cand am vorbit noi cu el. :) Ar fi ceva sa fie in functie cand se inaugureaza un segment din A8. Ar trebui sa mai ia un mandat si sa avem niste studii pe A8 actualizate repede si apoi licitatii si lucrari finalizate. Cam greu. Vedem.

thinker

Stiu ca e super optimist, dar asta e o urare, si acolo vrei cele mai bune chestii. :)
Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.

Ionut

^^^ Ecouri...




Președintele critică din nou Guvernul: Nu există voință pentru autostrada Târgu Mureș - Iași - Ungheni



Digi24




Multe alte preluari ale vizitei - Adevarul, News.ro si probabil multe altele. Din pacate nu vad stirea preluata in Hotnews.

tom_sawyer

#1265
In afara de segmentul Iasi - Tg. Frumos (Pascani) chiar e nevoie de autostrada? In sensul de drum cu latimea 22-26 m cu cate 2 benzi pe sens?

Daca s-ar face un drum nou, cu platforma de 13-14 m (detalii complete pe topicul 2+1 alternativ), care sa ocoleasca localitatile, cu intersectii denivelate, nu ar satisface suficient de bine nevoile de dezvoltare a Moldovei???

De ce vrem autostrada? Pai in primul rand ca sa se deplaseze camioanele cu marfa mai rapid si astfel sa se dezvolte industria in Moldova. Bine, dar avem de strabatut cel mai lat segment al Carpatilor (Orientalii), iar traficul e destul de subtire. Obiective turistice importante (care sa genereze flux mare de autoturisme) nu sunt, bazinul de populatie e redus. Dinspre est nu poate veni trafic consistent, pentru ca avem bariera numita Transnistria.

Deci de ce vrea Moldova autostrada si nu un drum rapid?

Ma gandesc la un drum rapid/expres (latime 14 m, separatie sensuri, intersectii denivelate), si ca sa fie clar: pe sectorul montan fara geometrie de autostrada, fara posibilitatea de a fi largit ulterior la standard de autostrada (22-26 m) pentru ca nu va fi nevoie (si daca-l gandesti cu posibilitate de largire ai nevoie de structuri mai scumpe, poate acord de mediu mai greu de obtinut etc.). Carpatii Orientali nu vor fi o zona de tranzit (cum e Ungaria) in urmatoarea suta de ani.

In felul acesta putem avea legatura Moldova-Occident realizata intr-un timp mai scurt, pentru ca e mai usor de construit si costa mai putin. Camioanele cu marfa vor ajunge la fel de repede.

Deci eu zic ca rezilierea SF-ului pentru Tg.Mures-Ditrau si neinceprea SF pentru autostrada Ditrau-Tg.Neamt sunt de fapt o oportunitate pentru a demara un Strudiu de Fezabilitate (eventual + proiectare) pentru un drum (expres daca vreti sa-l numim asa) cu platforma de 13-14 m, care poate fi implementat mult mai rapid, la costuri mai reduse (oare avem garantia ca vom mai beneficia de aceeasi "cantitate" de fonduri europene peste 10-15 ani?) si care sa satisfaca nevoile de trafic spre/dinspre Moldova suficient de bine.

Adica asa ceva nu ar fi mai realist si realizabil? :



Oare cei de la MVA si I.pt.A8 citesc pe aici?



voicul

Asa dupa cum zici tu. daca ne gandim practic:
1. Curand o sa apara masinile autonome, care o sa permita flux si noaptea (drumurile sunt foarte putin folosite noaptea).
2. Tianand cont ca o sa fie probabil si drone zburatoare, care sa tranporte marfa.

De ce sa ne mai chinuim cu 2+1 pentru doar 10 ani de utilitate practica? Nu am stat atata timp cu drumul asta? Nu mai rezistam putin la fel?

La fel fac un bull-shiet si pe A12 DX12.
Iasi e al 4-lea oras din Romania. Bine ca are Nadaselu iesire la autostrada si nu ducem una la Iasi  :(

Ai dreptate cu: ar fi mai ieftin (nu cred ca s-ar face mai repede un 2+1 sau nu cu mult mai repede), dar bani sunt de la UE.
Acum daca guvernul ii baga pe toti in pensii ... nici sa il asfaltam pe asta care e nu o sa avem bani.

cristi5

#1267
@voicul

1) E mic traficul de acum, chiar daca luam mai multe trecatori montane la un loc. Din date gasite de frunzaverde in Polonia, traficul creste cu vreo 50% in 10 ani, deci poate in 10 ani s-ar "umple" trafic de DN obisnuit pe 10m. Peste inca 20-30 de ani la trafic de autostrada.

2) banii EU nu sunt nelimitati, proiectul A8 nu e prioritar pt EU, plus ca e nevoie de co-finantare de la buget de vreo 15% din pretul f mare. O scadere se pret cu 40% ar putea fi un factor determinant in demararea proiectului.

Uita-te la tunelurile Holdea cat de mult conteaza pretul in demararea proiectului. Nici acolo traficul nu justifica de fapt doua tuburi de tunel (nici la Meses). Si culmea, nimeni cu putere se decizie nu se gandeste la solutia intermediara cu un tub, mai bine stam cu zero.

De acord ca implementarea nu ar dura mai putin. Atata ca pe 22m-26m are mult mai putine sanse sa inceapa vreodata.

@tom_sawyer da, discutam demult ideea asta, uneori sub numele de half-profile (chiar cu cateva mesaje mai sus) in sensul ca in prima faza s-ar construi o singura cale de 13m, dar cu geometrie de autostrada montana, urmand ca a doua sa fie adaugata peste cateva decenii daca e nevoie.

Foarte de acord si cu ideea ca EU finanteaza mari proiecte pentru marfa, nu ca sa ne dam noi cu viteza. Or pentru marfa un drum cu geometrie decenta si zone de depasire ar fi muuult mai mult decat ce exista acum.

L-am rugat pe Ionut sa arate acest video celor de la MVA si IA8. Pentru mine e un preview de A8 in zona de munte. 2+1 cu tunel pe 1+1, si alte forme de reducere a costurilor.



(de la minutul 2:10)

tom_sawyer

#1268
Quote from: voicul on October 27, 2018, 11:19:11 AM
Iasi e al 4-lea oras din Romania. Bine ca are Nadaselu iesire la autostrada si nu ducem una la Iasi  :(

Pe la Nadaselu trec camioanele cu marfa pentru Iasi, Bucuresti, Chisinau, Cluj, Brasov etc. Pe traseul A8 vor trece numai cele pentru Iasi, eventual Chisinau.
Din "spatele" Iasiului vine foarte putin trafic. Nu ai nevoie de un drum lat prin munte pentru a duce/aduce rapid marfa in Moldova. Ma tem ca daca continuam sa avem in minte cuvantul "autostrada" o sa ne apuce batranetea fara sa avem nimic de fapt.

Avem nevoie de o legatura rapida Moldova - Occident si cat mai repede. Fondurile, chiar si europene, nu sunt nelimitate si vor fi din ce in ce mai putine (Brexit).
Ne-am angajat sa cheltuim 2% pentru aparare pana in 2024 (cel putin).
Vrem sa cumparam:
- corvete (1,6 mld. euro)
- alte loturi de avioane F16
- Patriot
- elicoptere de atac
- transportoare blindate
- rachete de coasta
- lot mare de camioane
- submarine.
Toate astea fac multe miliarde de euro, din bugetul de stat. Si vor creste.

SUA s-au retras din tratatul privind fortele nucleare intermediare. Asta va presupune cresterea cheltuielilor pentru inarmare inclusiv pentru aliati (Romania deja e in vizorul rachetelor rusesti din cauza Deveselu).

Daca tot s-a reziliat SF-ul pentru autostrada Tg. Mures - Ditrau, daca tot n-au inceput SF-uri pentru Ditrau-Tg. Neamt - Iasi, de ce sa nu cerem sa se faca ceva mai normal la cap? Pentru ca A8, printr-o latime de munte de 2 ori mai mare ca cea strabatuta de PiSi e o utopie. Nici n-am inceput PiSi, nici macar tunelurile Lugoj-Deva sau Tunelul Meses, sa vedem cam ce greutati ar presupune, nu avem experienta. Si nici nu ne permitem sa stam sa acumulam experienta 10-20 de ani, pentru ca atunci ar fi dezastru in Moldova.

De aia eu ma gandesc la o solutie radicala, ma astept la replici oricat de acide si chiar va rog sa nu va abtineti.

De ce sa nu incepem SF (+/- proiectare) pentru un drum mai ingust, cu geometrie similara cu DX Craiova-Pitesti, deci nu de autostrada. Daca sunt curbele mai strase sau pantele mai accentuate conteaza atat de mult? Important e sa nu treaca prin localitati si sa aiba sensurile separate. Daca alegem half-profile atunci Acordul de mediu nu s-ar obtine in aceleasi conditii ca pentru full-profile? (adica la fel de greu/imposibil?) Structurile (poduri, viaducte, tunele) nu ar trebui proiectate ca pentru full-profile, adica aproape inacceptabil de scumpe?

Nu ar fi mai bine, acum cat e "fierul cald" (interventia lui Iohannis) sa propunem ceva mai realizabil, care sa fie acceptat mai usor si de Guvern? si de societatea civila? Cred ca ceva de genul "Moldovenii solicita un drum rapid pentru a scoate Moldova din izolare" ar avea un impact mult mai mare decat "Moldova vrea autostrada".

voicul

Hub-ul principal in V de Ro este Budapesta. Cand H va face M9 se va duce din traficul de Italia, parte din Franta si Spania.

Dar vor ramane grosul de tari care vor ajunge la Budapsta. De acolo cel mai scurt drum este A3 - A8 pentru urmatoarele orase: Iasi, Suceava, Botosani, Bacau (bine daca se face A13 ar fi putin diferit), toata R. Moldova si posibil chiar Ucraina (ei nu prea autostrazi).
Eu zic ca se va atrage MZA destul pe aceasta ruta chiar daca acum nu ar fi.

Oricum batranetea ne apuca pe acest segment pentru ca (dupa mine) prioritatea e A7 pana la Focasni (minim) pentru Moldova.
Nu e nici un dubiu ca e MZA pana acolo si in plus e doar campie (cu mici denivelari :) ) pana acolo.

TibiV

Quote from: cristi5 on October 27, 2018, 11:57:48 AM
1) E mic traficul de acum, chiar daca luam mai multe trecatori montane la un loc. Din date gasite de frunzaverde in Polonia, traficul creste cu vreo 50% in 10 ani, deci poate in 10 ani s-ar "umple" trafic de DN obisnuit pe 10m. Peste inca 20-30 de ani la trafic de autostrada.

Cresterea aia este o "cresterea organica", intre zone aflate la nivele comparabile de dezvoltare economica.
Construirea A8 echivaleaza cu "cumpararea" unui nou "teritoriu virgin"...
Probabil ca si transportul feroviar din SUA creste acum cu 50% pe 10 ani, dar cred ca altele erau cifrele cand au construit primele cai ferate spre vestul (inca) salbatic. Nu gasesc alta comparatie mai plastica...

Quote from: cristi5 link=topic=19.msg218888#msg218888 um cu 50%date=1540630668
2) banii EU nu sunt nelimitati, proiectul A8 nu e prioritar pt EU, plus ca e nevoie de co-finantare de la buget de vreo 15% din pretul f mare. O scadere se pret cu 40% ar putea fi un factor determinant in demararea proiectului.

Chiar sunt curios de unde ai scos-o pe asta cu "A8 nu e prioritar pt EU"...

PS
Tunelul ala 1+1 asa moare, niciodata nu va fi tunel pentru un sens de autostrada...
(Ma rog, se poate converti, dar probabil va costa aproape cat a costat in forma asta...)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cristi5

Quote from: voicul on October 27, 2018, 12:31:40 PM
Eu zic ca se va atrage MZA destul pe aceasta ruta chiar daca acum nu ar fi.

Asta cu atrasul traficului nu pare sa functioneze. Exemplu A1 la vest de Sebes, singura iesire spre vest (Budapesta) pe autostrada. Traficul e pe la 70% din capacitatea unui DN fara obstacole.

Deci pana una-alta cea mai importanta sursa de trafic e DNul existent, eventual cele paralele daca nu-s prea departe.

(de-aia planul A13+A3 Bacau-Ploiesti cu doua treceri montane in loc de zero, de dragul unui PPP, e usor ingrijorator...)


cristi5

#1272
Quote from: TibiV on October 27, 2018, 12:43:54 PM
Chiar sunt curios de unde ai scos-o pe asta cu "A8 nu e prioritar pt EU"...

Ma refer la faptul ca A8 nu e prima prioritate in MPGT. Dar nu aia e important ci pretul care blocehaza toti factorii de decizie.

Quote from: TibiV on October 27, 2018, 12:43:54 PM
Tunelul ala 1+1 asa moare, niciodata nu va fi tunel pentru un sens de autostrada...

Ba da. Tocmai ca a fost construit (ca tot drumul 265) pentru dublare ulterioara la autostrada (deci inca un tub de tunel) daca este nevoie, adica exact ceea ce sugerez eu pt A8, tuneluri Holdea, Meses...

https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4nsv%C3%A4g_265

zice asa "tronsonul este pregatit pentru a fi extins in viitor la autostrada". (Sträckan är förberedd för att i framtiden kunna byggas ut till motorväg.)

tom_sawyer

TibiV: crezi ca pe A8, in viitorii 50/70/100 de ani vei avea nevoie de tunel pe fiecare sens al unei (utopice dupa mine) autostrazi? Crezi ca-si vor lua rusii catrafusele din Transnistria ca sa poata tot traficul din Ucraina sa buluceasca la noi prin Carpatii Orientali?

kitsune

De ce crezi că traficul din Ucraina în Moldova trebuie să treacă neapărat pe la Tiraspol? Sunt şi alte rute, care ocolesc Transnistria.  Cum s-a spus pe aici, ucrainienii nu au autostrăzi, logic că vor prefera drumul prin România decât să-şi rupă maşinile pe drumurile lor.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence