Discutii despre licitatiile din infrastructura

Started by vancouver, November 23, 2016, 12:24:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

horatiu.cosma

Quote from: NGC on October 17, 2021, 09:00:45 PM
Sa luam un caz concret, desi l-am ales pe asta doar pentru valoarea ofertelor financiare.

Pentru PiSi 4, CHINA RAILWAY a ofertat 1,54 miliarde RON fara TVA. Daca nu era problema cu Banca Mondiala asta ar fi fost oferta castigatoare. Oferta celor de la PORR (situati pe locul 2) este de 1,68 miliarde RON fara TVA. Diferenta este deci de 140 milioane RON fara TVA.

Sa zicem ca acum CHINA RAILWAY a pierdut la CNSC si se semneaza cu PORR. Ce facem daca CHINA RAILWAY face recurs la CAB si castiga? Bun, veti zice ca doar li se vor plati despagubiri si contractul merge mai departe.

Si ce am rezolvat cu asta? In final am plati in plus 140 milioane RON fara TVA catre PORR + profitul pe care l-ar fi facut CHINA RAILWAY (sa zicem 5%, deci vreo 80 milioane RON fara TVA), deci am plati aproape 220 milioane RON fara TVA in plus, si mai riscam si probleme cu UE pentru ca am atribuit contractul pana la urma ilegal si ei il finanteaza.

Quote from: NGC on October 26, 2021, 03:39:04 PM
Asocierea condusa de ALSIM ALARKO a contestat la CNSC dupa ce a aflat despre comunicatul de mai sus de la Consiliul Federal al Concurentei din Austria. Asadar, in momentul asta mai este o contestatie pe rol. ;)

Pe de o parte NGC ne spune că trebuie să avem grijă de bugetul țării și de fondurile europene și să mergem pe soluția mai ieftină, pe de altă parte ne face "wink wink" la o contestație depusă mega-tardiv a unora care fac treabă so-so pe A0 și care au o ofertă pe PiSi4 cu 320 de milioane mai scumpă decât oferta Porr. Cum e până la urmă, vrem mai scump sau mai ieftin? Doar ca să vedem că dreptatea absolută dusă la extrem e o utopie și poate face mult mai mult rău decât bine. Gen dacă mergeam pe așa zisa dreptate absolută propovăduită de NGC de-a lungul timpului, azi trebuia să fie anulate/reziliate licitațiile/contractele pe CraPi1 și 2, centura Timișoara, DN2-A2, A3 Nădășelu-Poarta Sălajului. Și dacă ar fi săpat mai adânc în imperfecta administrație românească, pun pariu că găsea pete negre în albul dreptății absolute la toate puținele proiecte de autostrăzi construite în țărișoara noastră. Altfel spus, mergeam cu căruța în continuare, dar măcar eram mulțumiți că eram campioni intergalactici la "tratament egal", "nediscriminare" și alte dreptăți absolute.

Duta C

De acord!Resursa umană este imperfectă,de altfel și legislația rezultata ! Dreptatea absolută nu se poate face pe pămînt!Dar putem face lucruri straduindu-ne să le dăm o nuanta cit mai corecta!
Ca ființă suntem imperfecti dar adaptabili într-o anumită măsură!

NGC

#317
Quote from: horatiu.cosma on October 27, 2021, 11:34:45 AM
Pe de o parte NGC ne spune că trebuie să avem grijă de bugetul țării și de fondurile europene și să mergem pe soluția mai ieftină, pe de altă parte ne face "wink wink" la o contestație depusă mega-tardiv a unora care fac treabă so-so pe A0 și care au o ofertă pe PiSi4 cu 320 de milioane mai scumpă decât oferta Porr. Cum e până la urmă, vrem mai scump sau mai ieftin?

Nu am spus ca "trebuie sa avem grija de bugetul tarii". Scump sau ieftin trebuie sa rezulte din aplicarea ideii ca "legea e egala pentru toti" si sa fie aplicata la fel pentru toti.

Quote from: horatiu.cosma on October 27, 2021, 11:34:45 AM
Gen dacă mergeam pe așa zisa dreptate absolută propovăduită de NGC de-a lungul timpului, azi trebuia să fie anulate/reziliate licitațiile/contractele pe CraPi1 și 2, centura Timișoara, DN2-A2, A3 Nădășelu-Poarta Sălajului.

Faptul ca s-a inchis ochii nu inseamna ca e gresit ceea ce am zis. Poate intr-o zi vom mai deschide subiectul si vom mai spune niste lucruri.

Quote from: horatiu.cosma on October 27, 2021, 11:34:45 AM
Și dacă ar fi săpat mai adânc în imperfecta administrație românească, pun pariu că găsea pete negre în albul dreptății absolute la toate puținele proiecte de autostrăzi construite în țărișoara noastră.

Corect. Exista "pete negre", dar e treaba altora sa le gaseasca si sa le foloseasca.

Quote from: horatiu.cosma on October 27, 2021, 11:34:45 AM
Altfel spus, mergeam cu căruța în continuare, dar măcar eram mulțumiți că eram campioni intergalactici la "tratament egal", "nediscriminare" și alte dreptăți absolute.

Am priceput ideea. Deja am auzit a doua oara poanta cu "dreptate absoluta" si azi am fost facut si "propovaduitorul" ei. Practic eu sunt lupul cel rau care pune paie pe foc si vrea "dreptate absoluta", iar altii sunt adeptii zicalei "scopul scuza mijloacele".

Daca unora nu le convine sa aplice legea la fel, atunci mai bine sa o schimbe atunci cand ajung la butoane.

Dar oare ce s-ar intampla daca as trece de cealalta parte a baricadei si as pune bete in roate la unii adepti ai zicalei "scopul scuza mijloacele"? Vad ca daca scriu aici lucruri despre care in mod normal nu auziti, nu e bine. Eu va prezint lucrurile si fiecare e liber sa traga ce concluzie vrea.

tom_sawyer

Semnalele de alarmă sunt binevenite. Să știm și noi de ce s-ar putea bloca o licitație sau un contract. Și nu cred că simplul fapt că sunt scrise aici pe forum niște lucruri poate duce la acel blocaj.

pasadia

@NGC - nu te opri si nu baga in seama contra-argumentele. In primul rand toata lumea ar trebui sa inteleaga ca informatia trebuie sa circule, ea trebuie sa fie libera. Faptul ca unii au mai mult acces la ea si o pastreaza doar pentru ei (din diverse considerente) nu e sanatos nici pentru noi, ca societate, nici pentru ei, ca persoane publice. Si in al doilea rand tot cred ca e mai importanta dezbaterea decat pumnul in gura, indiferent cat de absurda ni se pare dreptatea absoluta, legea sau principiu cu "scopul scuza mijloacele".

dr4qul4

Transparenta trebuie sa existe chiar si atunci cand nu ne convine!

Din pacate observam din ce in ce mai des ca unii care inainte se luptau cu statul pentru informatii, si-au schimbat comportamentul la 180 de grade cand au ajuns de cealalta parte a baricadei..
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

horatiu.cosma

https://clubferoviar.ro/amenda-pentru-strabag/

Mai calcă pe bec și UMB (hopa, stai, de fapt au făcut-o deja, au început niște lucrări fără AC) și închidem prăvălia.

Xenos

Eu cred ca legalitatea formala perfecta, dusa la absurd poate fi un mare pericol si trebuie o interpretarea teleologica, adica finalista - au fost atinse principiile fundamentale ale procedurii? au fost invocate IN TERMEN toate neregulile posibile si imposibile sau se descopera roata in mod tardiv, in etape procedurale ulterioare? Raspunsul la toate aceste nuante este indispensabil. Trebuie sa existe un echilibru intre interesul public de a face lucrarea si interesul privat al participantilor la competitie; daca asiguram acest echilibru si nu cadem in nicio extrema putem face ceva in tara asta, de aceasta data sunt intrutotul de acord cu @horatiu cosma.

dr4qul4

este normal ca toti sa aiba unele probleme la un moment dat. Dar legea trebuie aplicata cu exact aceeasi masura. Asta nu insemana ca punem tot ce ne trece la abateri grave.
De ex.. Porr si-a recunoscut vinovatia si a fost de acord sa plateasca amenda. Asta inseamna ca partile au ajuns la o intelegere amiabila pentru rezolvarea situatiei si nu ar trebui sa afecteze alte proiecte.

Anumite practici nu beneficiaza de posibilitatea de rezolvare amiabila. Alea sunt cu adevarat grave. La fel ca si altii care refuza sa-si asume vina si sa plateasca penalitatile. Astfel ca trebuie sa fie pedepsiti prin alte mijloace.

Dar asta tot nu justifica "sa mergem pe burta" si sa speram ca nu rasufla decat daca ne convine.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

horatiu.cosma

Quote from: dr4qul4 on October 27, 2021, 03:30:58 PM
Transparenta trebuie sa existe chiar si atunci cand nu ne convine!

Din pacate observam din ce in ce mai des ca unii care inainte se luptau cu statul pentru informatii, si-au schimbat comportamentul la 180 de grade cand au ajuns de cealalta parte a baricadei..

Nu e vorba despre transparență aici, ci despre o anumită abordare absolutistă pe care încerc să o desenez cu alte cuvinte, ca să fie mai clar că nu e realistă, cel puțin nu pentru obiectivele principale pentru care am venit toți aici: să facem odată infrastructura asta de transport să funcționeze.

Iar legat de transparență, puteți să îi întrebați pe colegii din API ce nivel de transparență a fost anul acesta. Puteți să căutați toate intervențiile publice ale lui Cătălin din ultimele luni, prezentarea stadiului proiectelor la fiecare pas. Posibil să fi existat sincope pe 544 în continuare pe anumite subiecte la CNAIR/CFR, îmi cer scuze pentru asta în numele lor, am avut n discuții cu cei din minister și companii în care i-am invitat să fie mult mai transparenți, să răspundă la obiect, să facă informări constante de presă. Însă suntem conștienți că e loc de mai bine, până la urmă, vorba lui NGC, lumea e un loc perfectibil  :D.

pasadia

Daca e sa iti zic parerea mea personala:

- tu / Catalin ati pacatuit prin folosirea aceluiasi ton triumfalist avut de orice alta echipa ministeriala care a fost inainte la MT. Nu ma ajuta ca in privat/ pe forum dezvaluiti si problemele intampinate, acestea ar trebui cunoscute si intelese si de o parte cat mai larga din public. Dar cat timp voi ati servit toate informatiile sub forma "totul e rezolvat / totul e perfect / totul se va rezolva" nu ati facut decat sa perpetuati acelasi tip de discurs (gol) precum cel avut de Bode sau de Cuc.

- pe chestiunile dezvaluite de NGC este strict vorba despre transparenta. El pare ca face exact acelasi lucru pe care il facea si cand nu era USR la MT. Insa atitudinea ta nu mai e aceeasi ca atunci. Acum invoci motive pentru care informatiile aduse de el ar fi neimportante. Si nu e ok sa faci asta.

Pe fond nu ma pronunt. Impresia mea dintotdeauna este ca legislatia romana este in mod intentionat creata intr-un mod cat mai complicat (in limbaj, in volum, in formulare) astfel incat la nevoie, intr-un conflict juridic, sa gaseasca orice parte argumente ce vor avea sustinere legala. Inca din 2016, cand le-am propus colegilor din USR Brasov sa ma propuna prima oara parlamentar le-am spus ca scopul meu nu ar fi sa legiferez (adica sa vin cu propuneri legislative noi) ci sa simplific (adica sa determin abrogarea de parti semnificative din legislatie concomitent cu comasarea si simplificarea textelor). Pe langa asta oricum sunt convins ca nu as avea toate datele de intrare si sunt convins ca e strict treaba comisiei de evaluare / CNAIR sa ia o decizie. Imi doresc sa am si eu acces la acele informatii, dar nu cred ca decizia trebuie luata pe baza de sondaj pe PUM. E treaba interna a CNAIR-ului si de asta nu inteleg de ce tu pari afectat de interpretarile date de NGC. Treaba ta, ca secretar de stat, ar fi  - eventual - sa simplifici / clarifici legislatia pe baza careia comisiile din CNAIR iau decizii.

stangabriel

https://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/grindeanu-vrea-sa-arate-romanilor-cu-drone-cum-se-munceste-pe-santierele-autostrazilor-sa-vedem-live-1758405

Ca tot a pus link-ul colegul Adisan.
Oare ce vrea sa faca ?  La prima vedere, poate sa loveasca fix in UMB, nu in cei care inchiriaza.

"De asemenea, ministrul Transporturilor vrea să operaționalizeze și un registru al constructorilor și al utilajelor, astfel încât să existe o evidență clară a resurselor de care dispune un constructor. Grindeanu a explicat că sunt situații în care un constructor câștigă mai multe licitații la care se prezintă cu aceleași utilaje.

,,Vreau să fac un registru al constructorilor și al utilajelor. Trebuie să așezăm cadrul. Va fi făcut foarte repede, în perioada următoare. De prea multe ori s-au mutat la mai multe licitații cu aceleași utilaje"

hvm

Pai si nu e oarecum normal sa se prezinte la mai multe licitatii cu aceleasi utilaje. Doar nu o sa aiba pentru fiecare licitatie cate 60 de masini x 10 licitati = 600 de masini si apoi doar castiga una si ramane cu 540 de masini pe dreapta... Nici eu nu inteleg logica...
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

hefaistos

Dar aia care n-au decat un laptop in Romania?
Dar aia care mai au utilaje dar dupa ce castiga contractul trec direct la renegocierea lui in sensul cresterii preturilor?
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.

vancouver

#329
Quote from: naivu on January 24, 2022, 11:05:04 PM
Cat despre A7, indiferent care Fidic e mai potrivit, nu-mi imaginez cum se poate, legal, schimba ceva acum.

Oho, se poate. Numai sa se vrea. In orice proces repetitiv trebuie cautate permanent modalitati de optimizare. Concret pentru A7 Buzau-Focsani si urmatoarele:

1. Eliminarea completa a criteriului nr. 1 din factorii de evaluare. Se poate si reducerea ponderii, dar asta ajuta doar in sensul ca firmele vor fi descurajate sa atace acest factor de evaluare in instante. Dar ofertantii tot trebuie sa piarda vreme sa scrie povesti, sa infloreasca grafice etc.. Iar CNAIR tot trebuie sa stea sa le evalueze la fiecare ofertant (chiar si la cei care au pret dublu decat plutonul...)

2. Schimbarea legii achizitiilor publice, in sensul ca exclusiv firma de pe primul loc (dupa evaluarea factorilor) sa fie analizata extins cu privire la: documente financiare, datorii, prezenta reala a utilajelor, existenta specialistilor mentionati, experienta lor, experienta anterioara, etc. Daca pica la analiza, descalificata si se trece la analiza firmei de pe locul 2. Suplimentar se analizeaza extins orice firma in momentul in care depune o contestatie. Singurul lucru care se analizeaza apriori la toate (analiza sumara) sa fie faptul ca ofertantii exista real, firmele inscrise si in functiune (deci nu in insolventa, etc).

3. Schimbarea legii si obligarea autoritatii contractante sa organizeze licitatiile de executie pe Fidic Rosu fara includerea proiectului tehnic si fara sa astepte aprobarea proiectului tehnic in cazul investitiilor incluse in PNRR si POT 2021-2027, pe baza listelor de cantitati estimative stabilite la SF. Termen lansare licitatie: 30 de zile dupa aprobarea SF. De altfel la Fidic Galben se liciteaza inclusiv executia doar pe baza SF. Deci este legal, este uzual, este normal. De ce pe Fidic Rosu e asa o mare problema?

4. Infiintarea la nivel de MT a unui registru (mai simplu: tabel excel) cu firmele care participa in mod regulat la licitatii CNAIR si CFR (sa zicem intra in tabel la a 3-a participare). Pentru aceste firme se face o analiza permanenta a celor mai importante aspecte cerute la evaluari. Cand firma participa la o noua licitatie, comisia de evaluare consulta tabelul si are imediat informatii la zi despre aceste firme (gen cifra afaceri, stare firma, nr. angajati, nr. ingineri, nr. specialisti geo, nr. sefi proiect cu experienta >5ani, santiere mari finalizate in ultimii 10 ani, nr. utilaje pe fiecare tip, etc..). In firmele private exista intregi departamente care se ocupa cu cunoasterea partenerilor contractuali (fie clienti B2B, fie furnizori de materiale sau de servicii), se fac lunar analize etc. Astfel departamentele specializate (pe altceva) ale firmelor doar apeleaza la aceste informatii iar de strangerea lor se ocupa oameni angajati special, instruiti special. Ca sa nu o ia comisiile de evaluare de fiecare data de la zero, sa stea sa ceara documente prin alte tari, etc... Acces la acest tabel permis si primariilor, cons. jud, altor ministere care construiesc (spitale, scoli, etc).
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.