2+1 alternativ în România

Started by cristi5, October 12, 2017, 01:05:43 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vancouver

Da, asta e alta problema a ambuteiajelor. La un drum programat de 8-9 ore, daca se adauga un ambuteiaj de 1 ora (mai ales tip stop-and-go), ajungi sa conduci 10 ore, si exact a zecea ora e cea mai periculoasa, in care se acumuleaza toata oboseala, inclusiv cea suplimentara data de ambuteiaj. Inca o situatie in care 2+1 este o solutie buna local, dar poate duce la tragedii din oboseala in alte locuri - si niciodata nu se va face o corelatie.

De aceea lupta cu ambuteiajele nu este o gluma, in Germania si alte tari se cheltuie sume fabuloase in acest scop (la oboseala se adauga si pierderile operatorilor economici). Aproape tot ce vedeti in Germania panouri VMS sunt instalate cu acest scop: reducerea ambuteiajelor, masuri de deschidere provizorie a benzii de urgenta pentru trafic in situatii critice, cu impunerea unei viteze scazute (80-100), etc...

De aceea crearea cu buna stiinta a unei zone care duce la ambuteiaje este o masura discutabila si argumentul evitarii ambuteiajelor nu este o gluma.

Statistica actuala locala pe Bucuresti - Urziceni este clara: masura a fost buna, diferenta intre anii anteriori si anul acesta e prea clara. Trebuie clar extins sistemul, dar totusi zonele de trafic intens (Iasi - Tg. Frumos si Bucuresti - Urziceni) necesita de urgenta o largire completa la 2 benzi cu parapet median in afara localitatilor.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

RaduG

#1171
Am votat și eu la sondajul de sus, și vreau să fac următoarea precizare din punct de vedere al utilizatorilor de motociclete.
Acel parapet cu stâlpi metalici și cablu este o abominație din punct de vedere al siguranței celor pe două roți, fiind poreclit în lumea moto, pe bună dreptate -  ,,ghilotină". La fel și parapetul metalic clasic - cu nota că în țările civilizate din sudul Europei unde se merge mult pe două roți, in curbe, parapetul metalic este dublat până jos ca să dispară stâlpii din ecuație, stâlpi care acționează ca niște ghilotine în cazul unui impact cu un corp uman, chiar și la viteze de drum național.
Exemplu: https://www.google.ro/maps/@36.7478561,-3.7958211,3a,90y,159.94h,88.54t/data=!3m7!1e1!3m5!1s2Q-LsHGupVZ8PLXpZtlokg!2e0!6s%2F%2Fgeo3.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D2Q-LsHGupVZ8PLXpZtlokg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D141.7935%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656
Singurul despărțitor de sens care oferă o oarecare protecție (în sensul că nu mai intervine ca un obstacol pe șosea) este parapetul continuu din beton.
Astă vară chiar a fost un accident pe A2, o șoferul unei mașini nu s-a asigurat când a schimbat banda, a lovit și dezechilibrat un motociclist care a căzut înspre parapetul metalic. Rezultatul - pasagera de pe motocicletă a decedat, motociclistul cu un picior secționat de stâlpii parapetului. https://www.romaniatv.net/accidente-infioratoare-pe-autostrada-soarelui--o-femeie-aflata-pe-motocicleta-a-murit-dupa-ce-a-fo_530171.html

vancouver

^^absolut de acord cu tine RaduG. In Germania s-a discutat mult despre acest aspect si se stie cat de criminal este orice parapet metalic pentru motociclisti. Am explicat si aici anterior pe acest thread acest lucru, dar am fost luat peste picior sau ignorat total. De aceea (si din alte motive) in Germania exista un amplu program de ELIMINARE a parapetelor metalice de pe mijlocul autostrazilor si inlocuire cu NJ continuu.

De aceea, chiar si daca este spatiu putin in configuratia 2+1, tot NJ trebuie folosit. Cum spuneam sunt si alte motive. Relevant aici ar mai fi si lipsa necesitatii de a interveni dupa un impact cu un autoturism sau chiar si microbuz, NJ doar se zgarie, nu se urneste (la noi intretinerea fiind inca extrem de deficitara trebuie cautate solutii cu intretinere putina). Pentru evitarea blocarii drumului pe zonele de 1 banda trebuie compactat inca ca. 1,5m pe marginea drumului si pus pietris, astfel ca la nevoie chiar si un camion in pana sa poata fi ocolit.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

naivu

Daca 80% din masini trec in timpul celor 4h de vineri seara si 4h de duminica seara cand este ambuteiaj, impresia generala va fi ca drumul este ambuteiat, chiar daca in restul de 95% din timp este liber.
Din ce s-a povestit aici, ambuteiajele apar la trecerile 2->1 din cauza ca fluxul de trafic de pe banda 1 este disrupt de cei care revin de pe banda 2. @cristi5 spune ca acest lucru nu se intampla in Suedia, ca acolo cine trece pe banda 2 fara sa se asigure ca are un spatiu mai in fata pe banda 1 in care sa revina (deci nu acela care depaseste un vehicul mai lent decat restul coloanei ci acela care se apuca sa depaseasca o coloana careia nu-i vede capatul) are f mari sanse sa nu mai poata reveni pe banda 1 ca nu-l mai lasa ceilalti, conditii in care banda 1 isi mentine fara probleme viteza la trecerile 2->1. Ma intreb ce prevedere speciala are codul rutier suedez sau ce actiune speciala ia politia suedeza pe baza unui cod rutier similar cu al nostru care determina asta si sa o copiem!
Am propus aici (vezi si mai jos pe pag 76) un sistem de benzi reversibile; ar necesita construirea si intretinerea a cinci panouri electronice transversale, dar ar asigura vineri si duminica seara doua benzi pt sensul mai aglomerat.

v46is

Ce parera aveti despre separatul mic de beton instalat actualmente pe Craiova - Filiasi la iesirea din Craiova ?
Clar nu poate opri orice autoturism sa patrunda pe contrasens fie si autoturism .


https://www.google.ro/maps/@44.3702772,23.7392407,3a,75y,152.67h,73.48t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3HYoFFm_PoWl_yD-dt59fA!2e0!7i13312!8i6656

Vladul

Argumente contra:
- iarna o sa fie invizibil (era pe vremuri aceiasi problema si pe dn1 la intrarea in bucuresti)
- cand cineva il va lovi in viteza, o sa fie catapultat pe sensul opus (asta s a intamplat pe dn1 la intrarea in bucuresti. In urma acestui accident au decus sa inlocuiasca bordura aceia cu parapete metalic).

Raman de parere ca sistemul de separare pe baza de cabluri (ca in Suedia) ramane cea mai atractiva varianta. Sau poate stalpisori..  :)

pasadia

De ce vorbim despre parapeti? Din cate imi amintesc cel cu sarma era montat pe o scurta portiune, intr-o localitate, iar in rest in zonele de 2+1 nu avem decat desene, nici macar popice. Stiu eu gresit, nu asa a fost facuta "amenajarea"?

Sau discutia asta este despre drobul de sare?

vancouver

@naivu: In orice tara din lume, inclusiv Suedia, Germania, Austria, ce vrei tu, cand o banda de trafic dispare acest lucru produce ambuteiaje. Poti sa iei ce masura vrei sau nu vrei, si nu ai cum sa eviti asta.

A prezentat cristi5 niste grafice din Suedia, din care rezulta clar si fara urma de dubiu, ca un drum 2+1 are o capacitate (capacitate = flux maxim) MAI MIC DECAT UN DRUM 1+1. Tocmai din cauza congestiei repetate.

Acelasi lucru se intampla daca exista o panta accentuata, o curba accentuata, o trecere lenta cu calea ferata etc.

Ca sa intelegeti empiric fenomenul imaginati-va un drum 1+1 pe care se circula bara la bara cu 80-90 km/h. Nu exista nici un spatiu liber intre nici o masina si alta masina, toate merg bara la bara. Atunci la o statie de masurare vei inregistra fluxul maxim de masini, adica aprox. 1800-2000 de vehicule pe ora (functie de procentul de vehicule mari). Daca acum luam o masina si o lasam sa depaseasca coloana si vrea sa se bage inapoi undeva, NU ARE UNDE. De aceea obliga un sofer din coloana sa franeze, ca sa-l lase pe depasitor sa revina. Aceasta franare duce la o franare in lant a tuturor celor din coloana. DACA UNUL ESTE PUTIN NEATENT - ATENTIE UNUL SINGUR - atunci acesta va frana ceva mai tarziu si va trebui sa puna frana mai tare, va ajunge la o viteza si mai mica. In fata lui se va crea un loc liber pentru cateva secunde. Dar aceasta franare mai puternica va obliga si pe toti din spate sa faca la fel. Psihologic este dovedit ca undeva se va ajunge la o franare pana sa stea o masina pe loc (viteza 0 km/h). A aparut un ambuteiaj.

Ca atare se va produce ambuteiaj LA FIECARE REVENIRE DE 2 LA 1 BANDA pe drumul 2+1. Daca o sa trasam DN2 la 2+1 de la Iasi la Bucuresti, duminica seara cine prinde un ambuteiaj la Bacau in drum spre Bucuresti va merge asa din ambuteiaj in ambuteiaj la fiecare revenire de la 2 la 1 pana la Bucuresti (sau o lasa moarta si opreste undeva si asteapta 1-2 ore sa treaca gramada).


Simplificat:
2+1 are capacitate intre 1400 si 1650 veh / ora (functie de agresivitatea soferilor, cu cat mai agresivi, cu atat mai mica capacitatea)
1+1 are capacitate 1800-2000
2+2 are capacitate 3500-4000

Daca se depaseste pragul de 1400-1500 pe DN2 treaba devine critica. Daca s-ar trasa 1+1 si nu s-ar mai permite 2 benzi nicaieri, atunci abia pe la 1700-1800 ar deveni critica - kick-ul fiind treceri de pietoni sau viraje la stanga, precum pe Valea Prahovei.

----

Nu ai ce sa faci ca sa reduci riscul de ambuteiaj pe 2+1. La 1400-1650 e papa. Mai mult, dupa ce s-a ajuns efectiv la stagnare, la ambuteiaj, data fiind viteza mica in punctul de trecere de la 2 la 1, capacitatea se reduce inca o data la 1100-1400, deci ambuteiajul nu se mai dizolva de la sine, decat atunci cand din spate vin semnificativ mai putine masini.

Singura solutie reala pe termen scurt ar fi indrumarea soferilor pe alte rute. Imediat ce apare ambuteiajul sa se anunte acest lucru la radio si soferii sa fie indrumati fie sa mai astepta, sa plece la drum mai tarziu, fie sa ocoleasca pe la Mizil.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

voicul

#1178
@pasadia WRSB e doar in Afumati pe 2+2 - asta pe DN2.
Pe sectiunea 2+1 sunt stalpi flexibili doar pe schimbarile de la 2 benzi la 1 (si invers). Probabil ca masura de ghidaj noaptea.

Ca senzatie personala: mergeam cu 110 am intrat de la 2 benzi pe 1 si am lasat masina sa franeze singura - am zis eu pana la 80 - 90, ca am vazut ca era coloana.
Concluzia e ca pana la urma a trebuit sa franez destul de mult - pana la 40 - 50 pentru ca undeva in fata era un camion care mergea cu maxim 60 (un ROMAN vechi de 100 de ani).
Frana a fost mai aproape de limita - mai avem si loc in fata si pedela, dar am ajuns asa ca nu ma asteptam chiar la 40 - 50 in mijloc de camp pe drum drept.

Rupe ritmul bine tot asa ceva.

tom_sawyer

#1179
Sinești - Movilița, postat 29 oct. 2020:
Min. 09:42



Movilița - Sinești, postat 30 oct. 2020
Min. 05:47



Sinești - Movilița, postat 16 oct. 2020



Și un video promoțional făcut de firma care vinde parapet SAFENCE, dar care explică foarte bine sistemul 2+1 cu parapet elastic:



@Ionut: ai putea pune acest ultim video în prima postare de pe topic?

cristi5

#1180
Quote from: vancouver on October 18, 2020, 10:45:13 AM

A prezentat cristi5 niste grafice din Suedia, din care rezulta clar si fara urma de dubiu, ca un drum 2+1 are o capacitate (capacitate = flux maxim) MAI MIC DECAT UN DRUM 1+1. Tocmai din cauza congestiei repetate.

Nu e mai mic fluxul maxim la 2+1 decat la 1+1. E mai mic la 2+1 decat la 1,5+1,5

Si scrie la inceputul topicului cu cat, cu vreo 15%. Si de 5 ori mai sigur. Alegerea va apartine...

Quote from: cristi5 on October 12, 2017, 01:05:43 AM
Comparativ cu un drum fara separare de sens  pe aceeasi latime (1,5+1,5), drumul 2+1 are cu aproape 80% mai putine victime. Fluxul scade insa de la 1900 la 1650 de vehicule pe ora, si cresc costurile de intretinere.

E vorba de vehicule pe ora pe sens.

Un drum 1+1 parca are 2600 total pe ambele sensuri. Adica daca un sens e liber si se poate depasi, pe celalalt incape mai mult.

1650+1650=3300 > 2600. Deci nu.

Vezi si aici

https://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=958.msg180791#msg180791

Quote from: elphax on October 09, 2020, 04:31:06 PM
- viteza de deplasare pe acest sector a scazut mult, uneori sunt mici cozi la tranzitia de la 2 la 1.

Sub limita de 1650 pe ora pe sens, viteza medie pe 2+1 *creste*. Foarte putin (parca 1 km/h) dar creste. Sigur ca bizonii sunt nevoiti sa conduca mai incet si oamenii de rand depasesc in siguranta (intra in depasiri in care altminteri nu ar intra) deci in medie merg mai repede. Democratizare...

Cat e drumul sub acea limita? Pai cat e verde, adica vreo 150 din 168 de ore pe saptamana.

Mai multi colegi spun ca nu se conduce "intins", constant. De acord, de asta se plang si suedezii. Mie imi place mai variat, de gustibus. Dar cred ca pt cresterea sigurantei merita platit pretul.

@panzer *fireste* ca trebuie separator median. Dar la latimea de 7,5m (3,5+3,5+0,5) a sensului de 2, nu se poate pentru ca orice vehicul defect ar bloca sensul de 1. De-aia trebuie normata banda de 3,25m

vancouver

Nu este adevarat. Interpretezi gresit graficul. Fluxul maxim (capacitatea) pe 2+1 ESTE MAI MICA DECAT PE 1+1.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

vancouver

#1182
Quote from: frunzaverde on December 06, 2017, 02:51:23 PM


Asta e graficul. Capacitatea e spre dreapta (axa X) - vehicule pe ora

La 1+1 linia se opreste la 1750. (verde punctat)
La 2+1 se opreste la 1550. (rosu)
La autostrada se opreste la 4300.

La 2+1 nu exista date la 1600 sau la 1700 sau la 1750 de vehicule pe ora - pentru ca nu s-a atins niciodata aceast punct. La 1+1 da, exista date la 1600. Viteza medie la flux de 1600 veh/ora a fost de 68 km/h. La 1700 a fost 67 la ora si la 1750 a fost 66 km/h.

In sus, pe axul Y este viteza. Daca o linie este mai sus, asta nu are nici o legatura cu fluxul maxim masurat vreodata (capacitatea) ci cu viteza.

Deci pe 2+1 se circula mai repede, dar la 1500-1550 se rupe filmul (ambuteiaj). La 1+1 se circula in continuare cu 70 km/h si la 1600 si la 1700 si chiar si la 1750 de vehicule pe ora.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

vancouver

#1183
Quote from: cristi5 on November 19, 2020, 10:39:26 PM
E vorba de vehicule pe ora pe sens.
Un drum 1+1 parca are 2600 total pe ambele sensuri. Adica daca un sens e liber si se poate depasi, pe celalalt incape mai mult.
1650+1650=3300

Nu stiu ce calculezi aici. Pe fiecare sens capacitatea (fluxul maxim posibil) este de 1750 cf. grafic de mai sus. In practica in Germania se considera rotund 1800 (daca toata lumea e cuminte si NU se fac depasiri, nu exista semafoare sau alte impedimente, nu exista drumuri laterale, nici urcari mai pronuntate, etc...)

1+1 in ambele sensuri are max. 1800+1800 = 3600.

Daca un sens e liber si se poate depasi si suntem deja la 1800 de vehicule (=coloana infininta de masini bara la bara), prin depasiri se ajunge imediat la ambuteiaj, pentru ca se creeaza nervozitate in trafic. E exact ca si la 2+1. Din cauza necesitatii de a se reintercala in coloana, se produc franari ale intregii coloane si psihologic este dovedit ca demarajul celor care au liber in fata se face MAI LENT decat ritmul cu care se vine din spate (unii lasa distanta mare in fata), si atunci se produce din nimic un ambuteiaj.

Fluxurile maxime se inregistreaza si pe autostrazi cand toata lumea sta cuminte in banda sa. Cand se schimba benzile se ajunge repede la ambuteiaj, daca se circula deja in coloana.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

cristi5

#1184
Pai exista
- modele teoretice ca cel din poza ta. Se fac pe calculator, la caldurica
- normative (din birou)
- masuratori in trafic real

1550 e teoretic. 2+1 masurat in trafic real are 1650 (masurat de Trafikverket in evaluarea 2+1). Pe ambele sensuri 3300

Atentie, 1650 nu inseamna ca la 1651 masinile se opresc si lumea isi baga picioarele si pleaca pe jos. Dar traficul nu mai e in "flux", e bara la bara cu porniri-opriri. Adica fix ca pe un 1+1 (vezi mai jos)

Viteza medie masurara in trafic real in conditii de flux e mai mare pe 2+1 decat pe 1,5+1,5 (conform aceluiasi raport de evaluare).

In general 2+1 s-a comportat mult mai bine in practica decat in modele teoretice. Vedem asta si pe Sinesti-Movilita, la MZAul de peste 20k de acolo drumul trebuia sa fie blocat macar jumatate din timp.

Normativul german si cel suedez cu privire la capacitatea 1+1 par sa difere marcant. Suedezii dau 2600 total pe ambele sensuri, nemtii zici ca dau 1800 pe un sens. In practica sunt convins ca in ambele tari incap cam la fel de multe vehicule :) :)

Daca oamenii sunt cuminti si nu fac depasiri cum zici tu (adica pe 2+1 nu se foloseste banda de depasire) capacitatea 2+1 e fix aceeasi cu 1+1.

Sigur ca, asa cum spui, cand vezi banda 2 libera, e greu sa te abtii sa nu depasesti, in orice tara. Si strici fluxul la revenire.

Dar la un moment dat, dupa ce trec de 50 de ori si patesc acelasi lucru, cred ca oamenii mai invata sa se abtina. Am tot vrut sa merg dimineata pe un 2+1 pe sensul spre oras. Dar nah, sa ma scol cu noaptea-n cap de dragul comunitatii ca dupa aia sa-mi iau dislike-uri nu era tocmai prima prioritate si dupa aia o venit covidu.