[B] Știri și discuții diverse despre infrastructura de metrou

Started by Goldmund, August 19, 2014, 07:04:12 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

v.ghiorghica

Sa stii ca si la metroul din St. Petersburg e aceesi chestie.
Ca daca se strica AVCurile, nu mai ai de unde sa iti iei bilet.
La fel am vazut si la Moscova. Ai in statii vending machine si casier/a...economia adevarata se face din automatizare, utilaje, etc....

sab

Adrevarul este ca situatia din Rusia este un model demn de urmat. Din toate punctele de vedere... :D

nenea_hartia

@v.ghiorghica: tot așa și casierei poate să nu-i mai meargă PC-ul, rețeaua, etc. Ce facem, mai angajăm încă una de backup :)? Aceeași situație la RATB la aeroport, o coșmelie în care o cucoană toacă bani publici și nu rupe măcar două vorbe în engleză.

v.ghiorghica

Pai daca nu ii merge PC-ul, chemi pe cei de la IT.
Daca nu merge...doamna...o inlocuim cu una noua.
Nu facem redundanță pe componenta umană  :lol:
Ma rog, ele pot avea si alte taskuri care tin de administrarea statiei, nu doar sa 'taie cartele'...dar asta ține de altii...

In Romania e urmatoare problema: oamenii inlocuiti de "roboti" sunt dati afara din 2 motive
- Angajatorii nu sunt in stare sa le gaseasca altceva de facut astfel incat sa aduca +valoare
- Angajatii nu sunt dispusi sa invete, din diverse motive.

E riscant sa lasi statia sa mearga numai pe AVC, uri. Dar poti da alte taskuri angajatului, de asa maniera incat sa abie toata lumea de castigat.

subway

Metrorex are toata gama de automatizari si telecomenzi, nu exista justificari reale pentru o asemenea <infuzie> de personal mancator de salarii grase pentru taiat frunza la caini...

v.ghiorghica

De unde toata gama....e abia la nivelul 2 din 4....Ai asa:
ATP (Automatic Train Protection)
ATO (Automatic Train Operation), ATP + ATO = ATC (Automatic Train Control)
DTO (Driverless Train Operation)
UTO (UnatenndedTrain Operatin) -> cel mai de top, sau GoA4.
Noi avem abia ATC. Nu avem nici macar rutare automata, despre ce vb......
Iar salariile "grase" se trag de la faptul ca se munceste in ture + sambata si duminica.
Si nici nu sunt grase, ca defapt sefimea si directorimea trage media in sus, dar deh, asta nu se spune si noi nu gandim mai departe de ce ne zic jurnalistii.
Tu ai munci noaptea, sambata, duminica, de sarbatori (Craciun, revelion, etc) daca ai fi platit ca pt Luni-Vineri? Nu cred.
Tu ai munci 2 zile de la 7 la 14, apoi 2 zile de la 14 la 21, apoi 2 zile de la 21 la 05 in subteran pt un salariu de guleras alb care sta comod in birou, aer conditionat, lumina naturala, merge pe afara cand vrea, baga 1h pauza de masa, etc? Nu cred. Am fost si eu spalat pe creier de jurnalistii astia de 3 parale si 2 rahati pana cand am vorbit cu cineva care chiar munceste in mediul acela. Nu plimba microfonul toata ziua...Subteranul e moarte lenta. De cei din minister ma abtin sa comentez ca nu stiu cum e situatia. Stiu doar ca iau cu vreo 20% mai putini bani decat cei din subteran. +ca metroul isi scoate 55% din cheltuieli din activitatiile proprii. Ceea ce nu se poate spune despre alte societati de stat cu muuult mai multi angajati si care au venituri proprii ZERO. Si cu program mai lejer, cu pensionări la 40 de ani, ca de ex. jandarmeria. De acolo se suge mult.

TibiV

Quote from: v.ghiorghica on June 17, 2019, 11:36:43 PM
...metroul isi scoate 55% din cheltuieli din activitatiile proprii. Ceea ce nu se poate spune despre alte societati de stat cu muuult mai multi angajati si care au venituri proprii ZERO. Si cu program mai lejer, cu pensionări la 40 de ani, ca de ex. jandarmeria. De acolo se suge mult.

Nu vreau sa pornesc o polemica inutila, dar comparatia nu este corecta.
Jandarmeria NU este o "societate de stat" care sa presteze un serviciu comercial, este doar o institutie publica... Este putin probabil ca "ultrasii" din fotbal sa accepte sa plateasca pentru bulanele incasate...
Sau pompierii - cum ar fi sa vina la incendiu si sa intrebe proprietarul casei daca are bani sa plateasca interventia?...

Da, poti compara Metrorex cu CFR-urile, cu TAROM-ul, cu administratiile portuare etc.

(Bine, sunt de acord ca este cam mare nesimtirea cu astia din "structuri" care se pensioneaza la 40-45 de ani, cu niste pensii de te ia ameteala. Am fost la intalnirea de 35 de ani de la absolvirea liceului. Trei fosti colegi s-au facut APV-isti dupa liceu, si la intalnire erau deja niste tineri pensionari cu vechime. Eu, ca civil, mai aveam de muncit 10 ani pana la pensie - daca oi apuca...) 
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

v.ghiorghica

De acord cu tine, dar banii platiti de stat sunt aceeasi, strict dpdv economic, iar gaura data la buget este mult mai mare. Nu au cum scoate bani din venituri, ce-i drept, dar ar putea drege busuiocul la varsta de pensionare, care e ridicol de mica.
Problema este lipsa de intelegere cu privire la provenienta acelor salarii...daca cei de la metrou ar lucra doar de luni pana vineri, de la 8 a 16....salariile ar fi mult sub media actuala. Tinand insa cont de maniera de lucru: 24/7 pt majoritatea celor din subteran....e normal sa creasca cheltuielile..si la privat se platesc turele de noapte, munca in weekend, de sarbatori, etc. E reglementat de lege.

nenea_hartia

^ Depinde la care privat :lol:. Și eu am lucrat uneori sâmbăta și duminica, iar în cursul săptămânii am lucrat 10-11 ore pe zi în același salariu de 8 ore pe zi. Sunt convins că sunt alții pe aici care lucrează mai mult. Iar patronul nu se gândea cum să mai angajeze oameni, ci cum să mai restrângă personalul. Legea, cu beneficiile și uneori cu excesele ei, se aplică în mare parte doar pentru angajații la stat ???.
Și scuză-mă, am tot respectul pentru oamenii care lucrează în subteran, dar o faci să sune ca și cum bieții de ei lucrează 24/7, ceea ce e fals. Sigur că nu asta ai vrut să spui, dar așa sună din postarea aia.

Io

^
+1 ca nu se poate mai mult, Nenea_Hartia. Din partea unuia care si-a inceput cariera platita de subteranist (nu cea de speolog, da?) direct cu Schimbul 3+4 la o mina de uraniu (adica 6 ore schimbul complet, am intrat in sut la 9 seara si-am iesit pe la septe dimineata). Asa ca ma uit cu o oarecare mirare la pretentiile unora de la metroul bucurestean. O fi de la mine dar nu ma impresioneaza absolut deloc ca o casiera vinde bilete in statia subterana si nici nu vad de ce ar avea un salariu mai mare decit cea de la ghereta din colt.
LE - foarte probabil banii multi nu acolo se pierd, in sporurile nu stiu carei oficiante in subteran.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

v.ghiorghica

@nenea_hartia
Sporurile sunt impuse de lege si reglementate in codul muncii...cine nu le respecta, incalca legea. La Ericsson RO se mai eschivau de la plata turelor de noapte si si au luat amenda de la ITM, + obligatia de a efectua platile restante. Codul muncii e obligatoriu pt toata lumea..a, ca unii patroni sunt hoti si nu platesc zilele festive, 25% spor pt munca de noapte, etc...e altceva. Dar daca nu stim faptul ca codul muncii trebuie respectat de toti angajatorii, daca nu stim sporurile impuse de lege si in general drepturile pe care le avem....suntem supusi abuzurilor...Legea trebuie sa se aplice tuturor. Faptul ca nu se aplica, faptul ca avem salarii de 5 ori mai mici fata de Vest, la preturi de Germania, ne costa un deficit de ~310.000 oameni (2019), la un somaj minim istoric...deficit care a fost estimat la cca. 500.000 oameni in 2023.
PS: Nu am vrut sa spun ca ei lucreaza 24/7, ci ca se lucreaza 24/7 (maniera de lucru)=> costurile de operare sunt mai mari, pt ca ai vreo 3 oameni/zi, cam asa. Sunt si posturi care nu trebuie sa asigure permanenta, de obicei TESA + cei din minister. Dar putini.

Las si eu asta aici, poate e de ajutor:
Art. 126. [compensarea muncii de noapte]; Salariatii de noapte beneficiaza:
a) fie de program de lucru redus cu o ora fata de durata normala a zilei de munca, pentru zilele in care efectueaza cel putin 3 ore de munca de noapte, fara ca aceasta sa duca la scaderea salariului de baza;
b) fie de un spor pentru munca prestata in timpul noptii de 25% din salariul de baza, daca timpul astfel lucrat reprezinta cel putin 3 ore de noapte din timpul normal de lucru.
Spor pentru munca in zilele de sarbatoare legala
Conform articolelor 122 și 123 coroborate cu articolul 142 din Codul Muncii este bine să avem în vedere următoarele aspecte:
Munca prestată este remunerată cu 100%;
Dacă se acordă zile libere plătite, acestea vor fi recompensate 100%, dacă nu se va adăuga un spor la salariu ce nu poate fi mai mic de 75% din salariul de bază;
De asemenea se va plăti și sporul pentru munca în sărbătoarea legală, de cel puțin 100%.
Salariatul care lucreaza in zi de repaus saptamanal care este si zi de sarbatoare legala, in speta 15 august, beneficiaza:
1. sporul reglementat la art. 142 alin. (2) din Codul muncii ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza daca nu se acorda ziua libera de sarbatoare legala;
2. sporul pentru munca prestata in zi de repaus saptamanal;
3. ziua de repaus saptamanal in natura.

v.ghiorghica

@Io, lasa casierele..alea au pe la 2000 si ceva net, un salariu mic.
Aici e vorba de cei care merg la revizii, schimba sina ca in secolul trecut, etc...
Salariile se pierd la directorime, mult peste suta de mil net, sefii de serviciu, aproape suta de mil net...
ps: nu poti compara salariul casierei din subteran, cu cea de la ghereta din colt, care are aeresire si lumina naturala. lucrul in subteran are alt regim.
nu mai cititi pe diagonala, am mai scris ca la metroul din Buc e o problema de care nu stiu multi: praful de azbest...cine stie ce efecte are la expunerea pe termen lung nici nu vrea sa auda de lucrat la metrou.  :)

Io

Fara intentia vreunei polemici oarecare, intreb de curiozitate: unde, cind si la ce s-a folosit azbest la metrou?
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

sab

Inainte de 1989 au existat unele statii la care s-a folosit azbestul ( mai exact azbocimentul) pentru anumite finisaje (de ex plafoane). Ele au fost inlaturate dupa 1990.
Doua statii la cate a disparut complet plafonul sunt Aparatorii Patriei si Dimitrie Leonida.

v.ghiorghica

@sab
Pe langa ce ai mentionat (si mult mai grav): materialul din care au fost realizate placutele de frana a fost azbestul, material cu proprietati foarte bune in ceea ce priveste absorbtia si disiparea caldurii.
Insa praful de azbest este nociv sanatatii (prin inhalare repetata conduce la dezvoltarea unei boli mortale – azbestoza)
Dupa care vin noxele de la LDH-uri...sunt multe de povestit..