News:

.

Main Menu

În parcare

Started by bogdymol, April 07, 2012, 02:19:49 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

cristi5

Quote from: dr4qul4 on May 05, 2018, 01:57:10 PM
se exagereaza incidentul.

Da, mai ales de catre cel care l-a mediatizat primul.

Populism si infrastructura rutiera politizata.

Eu tot nu m-am lamurit cu pasarelele.

Ionut

API pe Facebook - sharing is caring

Ești student(ă) CFDP pasionat(ă) de domeniul infrastructurii de transport? În perioada verii, pentru cel puțin o lună, Asociația Pro Infrastructură te trimite în practică pe șantiere de autostrăzi și căi ferate din țară!

Căutăm tineri entuziaști, responsabili, care vor să învețe și să lucreze alături de profesioniști în marile companii de construcții care execută în prezent proiecte majore de infrastructură de transport.

Este o ocazie excelentă de a acumula experiență. În plus, cei mai mulți voluntari care au participat în programul nostru în primele două ediții, și au dovedit că sunt valoroși, au fost angajați de constructori.

Așteptăm CV și o idee de proiect, inițiativă sau mini-analiză a unei soluții tehnice din România sau din lume (foarte pe scurt, nu mai mult de una-două pagini) până pe 27 mai 2018. Vrem să vedem pasiune, energie și dorință de a pune bazele carierei în acest domeniu.


TibiV

Quote from: Liviu_udr on May 07, 2018, 01:31:51 AM
Șoimuș 2:
Oare CNAIR reziliază și cu acest cățeluș? Eu pot să confirm că duminica la ora 10.00, dormea dus pe șantier!


Din punct de vedere legal, CN Anti Infrastructura nu poate ataca cățelușul in instanta...
1. Poza a fost a facuta in week-end, zi legala de odihna,... Deci catelusul poate dormi in voie.
2. La o eventuala "curte de arbitraj"... Crezi ca poate dovedi cnair ca l-a tratat corect, ca i-a predat amplasamentul la timp si in totalitate ?...

Eu, in locul catelului, as face o sumedenie de claimuri, legate in principal de predarea amplasamentului si de programul 24/24...
Dar, deh, avocatii astia bipezi sunt tare scumpi.
Mai bine dormim in continuare...
;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cristi5

#10353
Stimati colegi, am vorbit si cu API, eu cred ca ar trebui facuta o initiativa legislativa pentru transparenta proiectarii pentru investitii publice in orice domeniu de infrastructura (rutier, feroviar...)

Adica, orice SF sau PT platit din bani publici sa fie document public la data receptionarii lui. Astfel incat, daca cineva are observatii, sa le poata face, ceea ce ar duce la cresterea calitatii proiectelor, si in general la imbunatatirea pregatirii proiectelor de infrastructura din Romania. Este spiritul Open Source "given enough eyeballs, all bugs are shallow" (legea lui Linus)

https://ro.wikipedia.org/wiki/Legea_lui_Linus

Sigur, vor fi multi diletanti care se vor uita si nu vor pricepe nimic  si vor face scandal, dar fiti siguri ca asta se intampla si in Open Source Software, dar in continuare OSS este cel mai sigur si mai fiabil soft pentru ca majoritatea slabiciunilor si imperfectiunilor sunt detectate prin examinarea sursei.

Situatia de acum este jenanta, uneori se publica documentatia SF sau PT (la licitatii adica, FIDIC galben respectiv rosu), dar la licitatie e prea tarziu. Ce ar costa statul sa publice cu 2-3 ani inainte cand e gata SFul sau PTul, daca tot se publica informatia pana la urma? Sigur, asta ar da mai mult timp constructorilor sa pregateasca o oferta, dar ce e rau in asta? Acum se afla probabil "pe pile" ce scrie acolo, cine are o relatie afla, cine nu, probabil da spaga sa afle...

Alteori documentatia se tine cu atentie in sertar spunand ca nu e informatie de interes public (PT-uri aprobate in CTE). Lumea sta si speculeaza, si pana la urma tot se publica documentatia, in sensul ca lucrarea poate fi oricum examinata de cunoscatori.

De asemenea azi nu stiu sa avem un semnal public sa stim macar cand e gata un SF. Trebuie sa tot intrebam pe 544. E gata? Dar azi e gata? Poate maine?

Chiar nu vad cu ce ajuta aceasta secretomanie izvorata probabil din vremea Securitatii: unii din decidenti de acum au fost urmariti, altii au fost turnatori, altii amandoua. Altii, mai tineri, au invatat de la cei batrani, sau pur si simplu nu au curajul sa publice proiecte elaborate sub managementul lor.

In schimb stiu cu ce incurca secretomania: proiecte prost pregatite aruncate pe SEAP la comanda politica.

PS1: in paralel pe procesul de initiativa legislativa as merge cu "orice statistica facuta cu bani publici despre faptele cetatenilor este publica". De exemplu cifrele de trafic CESTRIN.

PS: legat de asta, exista state si municipalitati in lume care folosesc numai soft open source. E gratuit si toate problemele lui sunt cunoscute, nu ascunse. La noi nici macar datele nu sunt ale statului (de exemplu sistemul de pensii), ce sa mai vorbim de software, pe care s-au facut carute de bani.

Harry

Ce-ai facut bobita :))))


dumbravaandrei

Is curios daca Politia trimite hartoagele la ITM. Tare curios sunt...

dr4qul4

Pieton pe trecere, politia opreste. Cel din spate doarme la volan.
Daca nu ar fi fost politia in fata, il si vad pe adormit spunand ca celalalt nu trebuia sa opreasca, pietonul fiind departe.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

infraAdi_ro

Nu stiu daca ati vazut videoclipul dar are si niste discutii despre infrastructura.Celebrul pariu ca pana in 20-20 dau in folosinta 150 de km de autostrada.Mi-a placut atitudinea sincera a omului(taximetristul) cand a intrebat despre podul de peste Dunare,si despre autostrazi....Ok,stiu ca dragnea minteste la greu dar omul a avut curaj sa-l infrunte!



Ps Luati cu lamaie oricum 8)
Romania are un viitor doar daca are prezent!

TibiV

Foarte, foarte bun reportajul.

Asta este adevarul vazut de un om simplu, dar cu bun simt...
A pierdut pariul, a dat lada de bere.

Dar nu "s-a dat pe brazda". NU pe brazda lui "big-boss".
Chiar daca "big boss" stie sa vorbeasca...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TibiV

"Big-boss" are o subalterna suparata pe "harburile" aduse in Romania si care sufoca Capitala...
Sa imi fie cu iertare, dar harburile nu primesc OK-ul de circulatie de la institutii ale aceluiasi stat roman?
Stat serios si performant...

Era "planificat" pentru alt topic, dar na', asa s-a nimerit....

Bucuresti, Serban Voda, 8 mai 2018....

Poate nu v-ati prins din prima...

A treia sigur este convingatoare

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

Quote from: Ionut on May 09, 2018, 10:11:30 PM
Problema e birocratia, prostia si incapacitatea administrativa a statului de a rezolva blocajele astea. Despre asta e vorba. Nu despre plans. Uneori imi vine sa inchid forumul asta, sa ma duc in padure si sa imi trag un glont in cap.

Pana n-o sa cerem reconstructia structurilor administrative in Romania nu o sa se schimbe nimic.

Si in Norvegia si in Suedia si in Japonia, si in SUA si unde vrei tu cat timp e nevoie de semnatura primului ministru ca sa expropriezi o carciuma, sa fii sigur ca dureaza un an. Si rectificarea fiecarei greseli dureaza un an. Primul ministru are, bineinteles, treburi mai importante de facut. In majoritatea tarilor din lume, exproprierea se face de un functionar din primarie/compania de drumuri. Nu seful acestuia. Un functionar simplu, care are asta ca sarcina. SUA, UK, Suedia.

In Romania trebuie sa semneze primul-ministru, printr-o hotarare de guvern. Singurii din Europa. Dar nu din lume. Japonia are un sistem similar, cu un mecanism de expropriere extrem de greoi, complex, si imprevizibil legal. Cu efecte similare, daca nu chiar mai grave ca in Romania. Narita, aeroportul principal din Tokyo nu are o pista functionala, pentru ca e o casa fix in mijlocul locului unde trebuia sa fie o pista. Pentru ca nu s-a putut expropria: https://goo.gl/maps/vXK9Xc3xeNk

Dar cand propui, hai, schimbati rahatul asta de lege, rezultatul e previzibil. Rahaturi ideologice de doi lei cu sanctitatea proprietatii, ori cu dreptul legitim al proprietarului (da, de acord ca are un drept legitim; dar celelalte milioane de locuitori au dreptul la dezvoltare, si societatea si comunitatea are un drept si o nevoie de a functiona. Intotdeauna drepturile milioanelor sunt mult mai importante decat cel al unui individ). Si nu se face nimic. Si ramanem cu o legislatie aiurea. La fel in cam toate domeniile... Si asta indiferent de ce partid si guvern vorbim. Toti au pus aceiasi placa.

Si la fel si in alte locuri si puncte. Utilitati. Managementul retelei (va spun o surpriza, la cum arata traficul in Romania, un sistem cu vinieta nu o sa functioneze pe termen lung).

Cautam nod in papura la solutiile clare care functioneaza peste tot in lume, din Maroc in SUA. 2+1? Uite, merge in tarile X-Y-Z foarte bine... Nuuuuu, ca Romania. Las' mai bine o solutie ad-hoc care omoara oamenii saptamanal. Taxare la kilometru, cu care s-au facut retele complete in 20-30 de ani? Nuuu, mai bine improvizatia est-europeana de vinieta, cu care nu ne-ajung banii sa mentinem putinul pe care-l avem... Si tot asa. Sunt mai bune improvizatiile romanesti...

Solutia e pe termen lung:

1. Educatie. Pentru toata lumea. Si in doua directii:

1.1. Improvizatiile ad-hoc nu merg. Cauta tari similare ca PIB si trafic (nu, nu Germania), vezi ce a mers acolo. Ci tari cu bani putini alocati in transporturi, trafic redus (ca 10-20000 masini pe zi pe cele mai aglomerate interurbane asa se numeste). Adopta in Romania verbatim modelele care au functionat.

1.2. Populismele nu merg. Populism inseamna, pentru mine, orice proiect impins in fata desi oricine cu 5 minute de timp stie ca nu are vreo sansa in vreun viitor apropiat sau indepartat la executie. A8 de exemplu - care, la standardul de A de 27 metri latime, la ordinea prioritatilor din Romania, si la bugetele romanesti ar ajunge la executie prin 2060. Asa ca chiar n-are rost sa faci SF-uri si manifestatii pro-A8; sunt degeaba - chiar si daca ar fi capacitate administrativa si bani, A8 e undeva in spatele unei cozi luuuungi cand vine vorba de pura nevoie a tarii. Si are de asteptat.

1.3. Realitatea merge. Avem nevoie de o retea moderna de transport pe termen scurt. Solutiile "dar uite cum e in Germania si Italia", care au retele rutiere construite in 70-80 de ani, cu niveluri de trafic de 10x Romania nu sunt adoptabile la noi. Dar exista alte modele, cu trafic restrans, bani putini, din care avem ce invata.

1.4. E timpul sa propunem noi politici in transporturi. Pe termen lung. Cu care sa-i batem la cap pe politicieni pana cand, la un moment dat, vor trebui ori sa ne raspunda, ori sa le implementeze.

Asa ca nu te du in padure. E de munca.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

AdrianB1

Quote from: frunzaverde on May 09, 2018, 11:59:34 PM
Rahaturi ideologice de doi lei cu sanctitatea proprietatii, ori cu dreptul legitim al proprietarului (da, de acord ca are un drept legitim; dar celelalte milioane de locuitori au dreptul la dezvoltare, si societatea si comunitatea are un drept si o nevoie de a functiona. Intotdeauna drepturile milioanelor sunt mult mai importante decat cel al unui individ).
Proprietatea nu e un rahat ideologic. Dreptul la proprietate e respectat prin despagubirea justa pe care o primeste in loc, altfel nu se mai faceau exproprieri ci nationalizari. Solutia exista si doar nu se aplica, daca exproprierea o face functionarul de la prefectura sau prim-ministrul nu e nici o diferenta ideologica, ci doar una uriasa de productivitate si flexibilitate. Doar pentru Ion Iliescu proprietatea e un moft, probabil nu auzise expresia "rahat ideologic de doi lei" ca ar fi folosit-o si el.

Si nu, drepturile milioanelor nu sunt mult mai importante decat al unui om decat in autocratii si extreme politice de dreapta sau de stanga. Si la animale. Nu stiu unde ne incadram cu ideologia asta.

vancouver

Bravo frunzaverde (+1), bine punctat. La noi exista dorinta apriga a persoanelor alese prin vot (=politicieni) de a avea in mana toate deciziile. Inclusiv de expropiere. Desi, in mod evident, primul ministru nu are nici o cadere sau pregatire ca sa stie ce semneaza acolo... Motivele sunt clare: cine are decizia, primeste spaga. O mutare a deciziei in zona functionarimii ar rezulta atat in grabirea procedurilor, cat mai ales in reducerea coruptiei... dar trebuie coruptii insisi, politicienii, sa vrea asta, ceea ce e greu de obtinut.

AdrianB1, iarasi nu ai inteles nimic (-1).
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

pasadia

Eu rasuflu usurat datorita paragrafului legat de A8. Adica deh, daca scriam eu partea aia eram imediat acuzat de interese locale.

Iar celelalte probleme le stiam si eu, cu exemple din administratia locala:

- CL Brasov hotaraste asupra unor modificari minore ale unei linii de transport public operata de compania publica din subordine condusa de CA si director numiti oricum tot de CL

-CJ Brasov decide prin HCJ sa inchirieze 1mp din holul unui spital pentru montarea unui automat de cafea. La fel spitalul e condus de CA si director numiti oricum tot de CJ.

Decizii marunte care trebuiau luate de oamenii pe care oricum ei i-au ales sau numit si ale caror planuri wi decixii de managment oricum au puterea sa le controleze ulterior.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk


horatiu.cosma

#10364
Faptul că documentația de expropriere e semnată de PM nu e motivul pentru care merg greu autostrăzile la noi. Vedem efectul, nu cauza problemei. Cauza e că niște funcționărași din CNAIR uită de aceste exproprieri cu anii și atunci când se semnează contractele de execuție și apare presiunea publică, se trezesc și ei din letargie și se apucă de treaba pe care o puteau face din secunda în care a fost aprobat SF-ul/PT-ul. Uitați-vă la toate licitațiile lansate în era Ioniță: A0 Sud, centura Timișoara, pasajele de la Berceni, Oltenița, podul de la Brăila, Craiova-Pitești etc. La majoritatea încă nu s-a lansat licitația pentru contractarea serviciilor cadastrale (o firmă de avocați care să facă documentația de expropriere). Dintre cele lansate pentru exproprieri, niciuna nu e finalizată, deși avem deja semnate contracte de execuție (Brăila și altele pe țeavă). Un alt aspect e cadastrul general al localităților. Primarii/OCPI trebuie să semneze listele de proprietari, nu o fac, fiindcă sunt zone unde nu se știe cine e în acte proprietar, care e locația, suprafața. Astea sunt marile probleme. Asta cu semnătura PM-ului e doar top of the iceberg, s-ar putea reduce birocrația cu vreo 2-3 luni dacă exproprierile le-ar face direct MT/CNAIR. Însă dacă cei din CNAIR ar fi proactivi și primarii ar respecta legea, făcând cadastrul general, semnătura PM-ului nu ar fi o problemă, fiindcă până la semnarea contractelor de execuție deja exproprierile ar fi rezolvate.

Referitor la A8, un studiu de fezabilitate serios făcut e necesar în prezent. Spre exemplu Ungheni-Acățari (parte din A8) chiar sper să pornească înainte de 2060, la fel și Iași-Tg.Neamț (sau măcar Iași-Pașcani). Iar pentru zona dificilă dintre Ditrău și Tg.Neamț, doar un studiu de fezabilitate poate identifica un calendar realist de implementare (un tub de tunel în următorii 5 ani cu descărcare la capete, apoi o secțiune de 10 km în alți 5 ani etc). Normal că e irealist să existe pretenția începerii A8 de la un capăt la altul pe 26 de metri lățime mâine, dar nici săritul în latura cealaltă prin care nu facem nimic până în 2060 nu mi se pare ok.