Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

cove_adrian

^alecu26
Eficienta economica a A8 este mare doar ca trebuie inteleasa si asumata.

Din perspectiva sustenabilitatii economice A8 are un RIRE extrem de ridicat. Stim cu totii ca in MPGT (HG 666/2016) se califica relatiile care au un RIRE>3%.
A8 are un RIRE de 10,80% pe sectorul Ungheni-Iasi-Tg. Mures si de 8,8% pe sectorul Tg. Mures-Ditrau-Tg. Neamt. Rezulta o medie a RIRE de 9,8 %.
Ce inseamna 9,8 %? Spre comparatie Inel București (A0) are un RIRE de 5,7%, A13 (Brasov-Bacau) are un RIRE de 7,8% iar Comarnic-Brasov de 9,6%.
Nu sunt 'eficiente economic' A0, A13 si CoBra?
Eficienta economica poate fi privita ca un concept modern prin care se evalueaza o activitate si se pot fundamenta deciziile pentru ca resursele alocate sa fie cat mai rational consumate.
Imi 'place' cum se discuta in termeni de 'eficienta economica' tot timpul pentru autostrada A8. Tot timpul s-a pornit cu aceasta discutie. Falsa din punctul meu de vedere! Geografia Moldovei are un handicap ce trebuie depasit prin investitii in infrastructura (mare). Fara autostrada A8, Moldova risca sa fie necompetitiva si izolata socio-economic. O regiune cu peste 3,8 milioane de locuitori izolata!
O autostrada nu trebuie gandita in cheia rece a analizei economice cost-beneficiu. Nu degeaba Comisia Europeana nu e o banca. Analiza pentru realizarea unei autostrazi are mai multi indicatori (socio-economici, de conectivitate, apartenenta la TEN-T, eliminarea discrepantelor inter-regionale, punerea in valoarea a polilor de dezvoltare/orase magnet/centre regionale) pe care ii ia in calcul. Fondurile Nerambursabile sunt oferite pentru dezvoltare luându-se în considerare o multitudine de criterii si analize ce au fixat Autostrada A8 în coridorul principal TEN-T Core.
Conform informatiile si analizelor geografice, parcurgerea distantei dintre Iasi si Tg. Mures pe autostrada ar conduce catre o reducere a timpilor de parcurs cu 42%.
Transportatorii cu care discut(am) imi confirma ca au nevoie de A8 ca de AER in relatia Moldova-Transilvania (via A3/Bors).
Daca in UE un camion parcurge 10.000 de km in circa 142 ore, in Romania are nevoie de 220 ore. In plus cu 58 ore! IMENS! Calculati si transformati acesti timpi in salarii, combustibil, efecte poluare, taxe.

In concluzie doresc a spune ca materializarea autostrazii A8 nu trebuie privita prin optica "traversarii" montane (energofage) ci prin logica conectivitatii socio-economice a celor 2 regiuni (Moldova si Transilvania) catre Vestul Europei.
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

cristi5

#2521
@Bachus01 la traficul mic (de drum judetean practic) de acolo, economia de timp si de combustibil e fix aceeasi pe o autostrada full si pe un half-profile cu zone de depasire.

Si apropo de timp (si de combustibil), nimeni din Suceava sau Bacau nu va ocoli pe la TgNeamt daca are de mers la Oradea, respectiv Sibiu.

E nevoie de drumuri rapide, sigure, dar nu foarte "groase" ca nu avem trafic pt asa ceva, si relieful (cu populatie putina in zone montane) nu va permite niciodata dezvoltarea lui.

@vancouver va fi excelent pt moldoveni sa traverseze Orientalii in siguranta, cu viteza medie 100 prin 2-3 treceri in loc de una monumentala, totemica dar supradimensionata si terminata la Sfantu-Asteapta.

horatiu.cosma

#2522
^^
Cove, tot respectul pentru munca ta pentru A8 pe care o susțin cu aceeași tărie, dar hai să nu intrăm în paradigma CNAIR de falsificat cifre ca să dea bine propriei opinii. Este la mintea cocoșului că RIRE-ul la A0 este net superior oricărei autostrăzi prin creierii munților. Studiul strategic al inelelor Bucureștiului din 2016 vorbește de un RIRE de aproximativ 30% dacă nu mă înșală memoria. PiSi e pe la 10, A8 montan sunt absolut convins că pe cifre reale nu depășește 5.

voicul

Basescu a zis foarte clar in 1999 ca nu avem nevoie de autostrazi, ca nu e trafic SI se vede klar cata dreptate a avut!  >:(

Eu vad ca A8 este mult mai important ca A13 (BV - Bacau) din cauza pozitionarii relativ la jumatatea Moldovei, deci cu sanse sa ajunga toti repede acolo/sa ii multumeasca (intr-un fel) pe toti.

Economia nu merge liniar.
Dacia se plangea ca pierde 20 de euro pe masina ca nu are PISI (adica 100 de km de A).
Nu se stie cand apare o fabrica de masini in zona pentru ca are A8. Multi uita ca in Moldova sunt oameni care nu prea au ce munci (fata de Arad, Oradea si multe alte localitati). Degeaba ai A daca nu ai oameni sa iti faca masina.
Moldova + A8 ar putea duce la aparitia unei fabrici de masini (si nu doar de masini) pe gustul investitorilor: salarii mici, forta de munca relativ multa si A sa le duca repede in V.

Poate momentat, acum, strict ban pe ban nu da bine, dar de asta ii spune investitie, ca nu trebuie sa o amortizezi in 2 zile.

cove_adrian

^^horatiu.cosma

Inteleg si stiu si dedesubturile MPGT insa pana la urma MPGT e asumat de GOV/ e lege si cel mai important e document strategic in relatia (de finantare) cu CE. Unii au mai incercat in MT prin 2018 sa downgradeze A8 prin "analiza BEI-PASSA". Vremuri de trista amintire ce mai activeaza uneori o 'celula' din Moldova.
Argumentul de eficienta economica cred ca este doar o parte din lista de atribute ale construirii A8. A8 ar trebui, dupa propria parere dupa A0 sa fie prioritate ZERO si sa fie proiect de tara. Cum A1 uneste regiunea Transilvania cu Muntenia, A8 uneste Moldova cu Transilvania. A2 uneste Muntenia cu Dobrogea si A7 uneste Moldova cu Muntenia.
Parca mai logice si ancorate in realitatile teritoriale ale Romaniei sunt coridoarele TEN-T decat inventiile GOV RO (unele hazardate) de tipul A Nordului, Dx x,y,z.

^^voicul

in loc de 'din cauza' mai corect ar fi 'datorita'. :)
Iasul in 2017 a pierdut o investitie Bosch de 200 milioane de euro - https://www.reporteris.ro/exclusiv/reportaje/item/84732-afacerea-bosch-cum-a-pierdut-ia%C8%99ul-200-milioane-de-euro.html
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

pasadia

Aoleu, dar ai văzut ce mare e fabrica aia de la Simeria! A investit Bosch-ul de s-a rupt...

Așa de satul sunt de fazele astea cu investiții pierdute că a pierdut nu știu cine câte ore pe drum. N-ai idee câte mituri exista la Brașov pe tema asta, cred că și Amazonul și Google s-ar fi mutat aici daca exista CoBra...

Dar revenind, e superbă fabrica Bosch de la Simeria. O frumusețe, a făcut rocklee o mulțime de reportaje acolo.

carutasul

eu tot nu pricep de ce eficiență economică vorbim. Câtă vreme autostrada nu are taxă nu poți vorbi de "scos banii" nici direct nici indirect. Discuția e dacă după ce o faci începe să crească traficul sau nu, și dacă da ( că e incontestabil că va crește) cât de mult. Când o să fie traficul ca pe A2 o să putem spune și că "și-a scos banii". Restul e poate treabă de sociologi, nu s-o muta acolo Bosh dar mai multe firme mai mici tot o să apară, sau măcar firme locale care să livreze și la Cluj unde mobila și varza sunt scumpe tot apar :)

alecu26

Cred ca raspunsul la o intrebare de mai sus...e cum putem compara cobra cu A8? Si nu invers. Vorbim de un drum veșnic concegstionat in practic fiecare weekend...si asta chiar dacă e interzis traficul greu si cu  autostrada de 60 km foarte grei.
Cove, mari dușmani in acest moment pt A8 e DX ul ala numit drumul nordului si Brasov Bacău.
A8 e o autostrada absolut necesară...cu sau fara trafic.
Sunt poate dator cu o explicație a listării care a stârnit atatea valuri: postarea a plecat de la afirmația că tronsoanele grele trebuie făcute primele ca altfel se termina A8 in nu stiu ce perioada foarte foarte lungă. Nu sunt sigur ca e abordarea corectă asta.
Pt a vedea in mod realist cam ce trafic ar avea azi A8...hai sa luam toate drumurile care traversează munții pe un coridor de 150 km...luam datele de trafic de la Cestrin si le înmulțim cu un coeficient. Care o fii ala.
Cat despre ce zone trebuie abordate primele...presupunând că nu avem bani si resurse sa le facem pe toate i. Paralel???: acolo unde e trafic mare de tot, poate ceva centuri pe parcurs...si zone foarte grele dpdv al serpentinelor si vitezei medii de deplasare. Si dupa aia inceput a se uni intre ele.
Acelasi principiu s-a aplicat și la A1 si pe Sibiu Pitesti si pe Sibiu Deva Lugoj granita. Si per ansamblu cand in prima faza s-a facut centura Pitesti, Sibiu , Arad, Deva. (Si chiar si Arad Timisoara împinsă in fata fata de restul tronsoanele care umpleau golurile).
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

StefanCelMare

A8 mie mi se pare o discuție mult prea înflăcărată despre un proiect care oricum nu are șanse reale să vadă partea montană atacată serios decât peste minim 10-15 ani, pur și simplu datorită faptului că pe moment "arde" altundeva.
Deci avem discuții prea serioase acum despre această parte a proiectului sincer.
Cred că A7 este mai important pentru Moldova. După ce este gata A7 și A8 Iași - Tg. Frumos - Pașcani, mai vedem.
Dar astea ne vor lua lejer 10 ani minim.
Hai să ne agităm peste 10 ani, să vedem cum stăm atunci.
S-ar putea să avem surpriza că PIB-ul va fi suficient de mare cât să începem ceva și pe A8 montan.
Pas cu pas se face treaba.
Pe moment, arde A1 PiSi, A0 (ambele duc greul legăturii Portului Constanța cu UE, principalul partener economic al României), lipsa A7 care sufocă orașele Moldovei, A13 spre Brașov și chiar și A3 spre graniță, lipsa căreia frânează zona de NV (care poate produce mai mult).

Buraddo

Mai lăsa-ți-mă cu eficiența economică. Statul nu e corporație să facă profit, ci să deservească cetățenii, iar cât timp o treime din țară are nevoie de legătura asta (există și nevoi neeconomice), trebuie să o faci chiar și cu riscul că ieși puțin în pierdere.

alin2pas

Construcția podului Calafat - Vidin fără realizarea de căi de legătură s-ar compara la A8 ca și cum am face doar porțiunea Borzont - Ditrău, fără restul. Legătura între Vidin și Sofia pe calea ferată se realizează pe o cale ferată montană, cu declivități accentuate, iar pe cale rutieră, fie că vorbim de E79, fie că vorbim de legătura directă prin pasul Petrohan, fac ca DN2 să fie un vis. La noi în țară nu mai are rost să discutăm, cu CraPi doar în construcție, cu A6 abandonată, doar cu drumul Craiova - Calafat reabilitat.
Din alt punct de vedere, în Ungaria se intenționează ca din nici o localitate să nu se facă mai mult de o jumătate de oră până la un drum rapid. E drept, e o țară de câmpie, dar asta nu înseamnă că la noi trebuie să rămână unele zone izolate, deci eu consider că trebuie realizate PiSi, A7, A6 și cel puțin o trecere a Carpaților Orientali dpdv strategic, indiferent de eficiența economică.

alecu26

Buraddo, poate am eu ceva azi si nu ma fac inteles. Sa mai incerc odata:

Tu ai 100 de lei, si trebuie sa faci 100 km de autostrada. Unde ii faci?

Unde te costa 10 lei/km si aia 10 kilometrii au 20.000 MZA cum e pe Targu Frumos Iasi? Sau faci 1 km in varful muntelui pentru un MZA de maxim 5000?

Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

Kimi

Se pare ca pesimismul e molipsitor. Si simptomele pesimismului se vad in unele tampenii care se spun periodic.

Ne plangem ca A8 e scumpa. Dar nu ne bucuram ca ne plateste UE 85% din ea (sau cat e acum). Tipic.

Asta cu prioritatile iarasi nu o inteleg. Da, nu se compara A1 si A0 cu A9 sau A5, de exemplu. Dar cand avem nevoie de 2-3-4-5 autostrazi de importanta mare, de ce sa nu le abordam in pararel? Cati functionari sunt in Cnair? Sunt putini? Ce salarii au? Nu trebuie sa-si faca treaba pentru care sunt platiti? Bine ca ne permitem sa ne batem capul cu autostrazi politice fantoma menite sa mute atentia de la autostrazile importante, grele si care trebuie facute.

Quote from: cristi5 on December 15, 2020, 10:30:46 AM
Si apropo de timp (si de combustibil), nimeni din Suceava sau Bacau nu va ocoli pe la TgNeamt daca are de mers la Oradea, respectiv Sibiu.
Nu stiu cat de des faci tu drumul asta dar eu am testat ambele rute.
- Suceava - Tihuta - Bistrita - Dej - Cluj - e mult mai aglomerat pentru ca e ceva mai scurt pe DN. Cand nu ai nicio autostrada si ai de ales intre doua DN-uri, normal ca il alegi pe cel mai scurt lol.
Tg Neamt - Tg Mures e mult mai liber momentan si drumul e bun. Pentru ca majoritatea merg pe Tihuta. Pentru ca asa stiu ei si nu cauta alternative.

Si mai e ceva, vom avea A3/A8 pana la Tg Mures / Acatari sigur. Vom avea si A7 Pascani - Siret inainte sa avem A8 complet. Cu capetele astea, varianta prin Tg Neamt - Tg Mures devine mult mai atractiva daca vrei sa faci Suceava - Cluj. Uitati-va mai oameni buni pe harta si ganditi putin. Si va rog eu lasati pesimismul pentru Straco.


Cove Adrian, iti multumesc pentru implicare, daca nu am facut-o pana acum, si astept in continuare vesti bune. :)

horatiu.cosma

^
"Ne plătește UE 85% din ea" intră la capitolul perle. În caz că nu s-au prins unii de pe aici, UE a cam schimbat macazul investițiilor masive în autostrăzi spre zona de green, digitalizare, mediu, cercetare și trendul acesta va continua. Noi încercăm acum să prindem un ultim tren al finanțării europene consistente în autostrăzi pe următorul exercițiu financiar+PNRR, însă din ce semnale vin deja de la Bruxelles, tare mă tem că actuala propunere a Guvernului în care a îngrămădit cam tot ce se putea în materie de autostrăzi va deveni la trasul liniei mult mai săracă în proiecte. Până la urmă e de domeniul evidenței că dacă în 14 ani de apartenență la UE maximul pe care l-am reușit în domeniul autostrăzilor a fost să ajungem până lângă imenșii munți de la Holdea (300 de metri altitudine) și să nu fim în stare în 2 exerciții financiare europene să îi trecem cu 2 km de tunel, nu avem cum să câștigăm încrederea Comisiei că în următorii 7 ani o să facem 2-3 treceri montane serioase. Așa că dacă o să fim la un moment dat capabili să trecem munții dinspre Moldova spre Ardeal cu o autostradă ce costă 4-5 miliarde de euro, o să o cam facem pe banii noștri. Azi nici pe departe nu îi avem și la cum arată politicile fiscale ale statului, nu pare că o să îi avem prea curând.

elphax

trebuia pornita A8 acum 10 ani, inainte de A7. Putea fi acum aproape finalizata si cu perspective reale de investitii in zona - nu uitati de turism. Ce frumos era in vreme de pandemie, cand e mai mare riscul sa pleci in concediu afara, sa ai inca o ruta rapida peste munti ? mergeau ardelenii si banatenii in concedii in Moldova, nu in Ungaria si  Austria