Aeroportul Henri Coanda Bucuresti [OTP]

Started by Ionut, September 18, 2011, 02:00:05 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frunzaverde

Aeroportul e profitabil, un proiect nou este bancabil fara probleme, spre deosebire de calea ferata. E unul din putinele locuri in care merge inclusiv un PPP in regim Design-Build-Operate - cum s-a facut in Budapesta, in Salonic + aeroporturile insulare grecesti, in Sofia, in Burgas, in Varna, in Tblisi si in multe alte locuri, si in zona, si in Europa de Vest si SUA. De altfel, aeroportul a fost operat intr-o pseudo-concesiune din anii '90 pana prin 2012-14 - cu banii rezultati intrand intr-un fond de dezvoltare, din care s-a construit ce s-a facut pana atunci. Dupa, s-a inventat tampenia cu "dat 90% la buget", si s-a terminat, s-au adus politruci la conducere (trista epoca a "masterandului" care isi scria lucrarea de master despre cum era el sef la Otopeni...).

E nevoie de dorinta de a pune osul la treaba; si incetat cu strambele politice cu "nu ne vindem tara", si facut ceva. Mostenirea existenta este in momentul asta, o mizerie - facuta pentru a duce 6 milioane de pasageri - construita "pas cu pas" si legata cu tot felul de improvizatii, nu 10-12 cat a dus in 2019.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

subway

#781
Dragul meu erau alte vremuri ce noi le-am ratat cu brio in stilul nostru caracteristic spre deosebire de ceilalti iar acum a venit vremea dusului rece...

TibiV

@subway...

"Ce in house visezi? De cand se pricep pilotii si stewardesele la betoane si asfalt???"

Pai aeroporul Henri Coanda / Otopeni / OTP este administrat de Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti
Si, crezi sau nu crezi, dar CNAB pur si simplu NU are piloti si stewardese...  ;)

Ca n-a spus nimeni sa fie facuta lucrarea "in house" de Tarom, WizzAir, Blue Air samd...

(De fapt stii asta foarte bine, si ai incercat o "licenta poetica"... Dar daca cineva ar face o confuzie Metrorex vs. Metroul SA, ai sari in sus "ca muscat", si ai "da de pamant" cu "nepriceputul" ala...)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

subway

#783
Asa e cum zici, am ingrosat voit tusele dar spune-mi tu ce personal de constructii are CNAB in house. Singurul personal supranumerar la aeroport e cel ce urmeaza a fi disponibilizat...
Pilele si nepoatele oricum n-ai la ce treaba sa le pui...
:)

cavver

Quote from: subway on February 20, 2021, 03:46:26 PM
Ce in house visezi? De cand se pricep pilotii si stewardesele la betoane si asfalt???
La aeroport ai angajati parte de dispeceri de sol, electricieni , soferi . Pilotii si stewardesele sunt angajati ai companiilor aeriene.

TibiV

#785
Quote from: subway on February 20, 2021, 05:40:14 PM
Pilele si nepoatele oricum n-ai la ce treaba sa le pui...

Despre pile nu stiu ce sa spun, insa "nepoatele" (in functie de varsta si aspect) poate au si alte optiuni...  :D

Dar clar ca nu au ce cauta in "compania-fanion" a aviatiei romane... :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Xenos

Sunt de acord cu @frunzaverde, după ce am văzut minunăția de aeroport din Salonic - luat în concesiune și extins, modernizat de Fraport, adică de Betreiber-ul aeroportului din Frankfurt,m-am convins că soluția asta cu parteneriatul, design/build operate ar merita și la noi pus în practică.
Cât despre T 1, e o căzătură inadmisibilă, e inadmisibil să nu se mai repare și modernizeze nimic!
Înțeleg că e aceeași mentalitate păguboasă ca la CFR, unde încă din 2007 deraiau rapide între Brașov și Sighișoara pentru că vezi Doamne era pe coridor și nu se mai strângea niciun șurub în așteptarea investițiilor care au început 14 ani mai târziu...strategie falimentară și inadmisibilă.
Ceva trebuie făcut în T1 urgent și în paralel dat drumul pe bune la T 2.

florin74

#787
Hai sa punem cateva din rezultatele concesionarii din Grecia... 450 mil euro investiti in 4 ani.(fara 3 luni).. 14 aeroporturi modernizate. Un singur constructor : INTRAKAT.

Salonic



Mykonos


Corfu


Si sa comparam cu ce e pe la noi...

tom_sawyer

INFORMAŢIE DE PRESĂ privind actele normative adoptate sau de care Guvernul a luat act în ședințele din 3 martie 2021

3. MEMORANDUM cu tema: Aprobarea demarării analizelor preliminare de identificare a opțiunilor de dezvoltare a Aeroportului Internațional Henri Coandă București de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, cu sprijinul Grupului Băncii Mondiale, prin International Finance Corporation (IFC)

gov.ro

tom_sawyer

Consiliul Concurenţei a sancţionat cu 6,9 milioane lei (circa 1,4 milioane euro) şase companii care oferă servicii de alimentaţie publică în incinta Aeroportului Internaţional Henri Coandă Bucureşti pentru fixarea preţurilor, informează autoritatea de concurenţă printr-un comunicat.

Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti a încredinţat, în exclusivitate, companiei Dnata Catering gestionarea spaţiilor cu destinaţie pentru alimentaţie publică. La rândul ei, Dnata Catering a încheiat acorduri de subcontractare cu Food & Beverages Managament, cu Trotter şi cu City Cafe Express (ambele din grupul City Grill), precum şi cu Primero Business Consulting (în prezent, Land of Util Tehnology) şi RBK Property Management.

În urma investigaţiei declanşate din oficiu în iunie 2019, Consiliul Concurenţei a constatat că aceste companii şi-au coordonat politicile comerciale în materie de preţuri, discounturi, promoţii, atât prin clauzele contractuale, cât şi printr-o serie de proceduri şi prin modalitatea de derulare a relaţiilor contractuale, astfel încât să îşi alinieze constant preţurile pentru serviciile oferite pasagerilor din aeroport.

În acest fel, concurenţa prin preţ a fost restricţionată, iar pasagerii din aeroport nu au avut posibilitatea de a plăti un preţ mai mic decât cel stabilit în comun de toţi cei din piaţă sau de a alege serviciile în funcţie de preţ.

În urma investigaţiei, Dnata Catering a fost amendată cu 6.622.401 lei, Food and Beverages Management cu 43.558 lei, Trotter Management cu 8.010 lei, City Cafe Express cu 148.752 lei, RBK Property Management cu 104.294 lei şi Primero Business Consulting (în prezent, Land of Util Tehnology SRL) cu 3.994 lei

Toate cele şase companii implicate au recunoscut fapta anticoncurenţială, beneficiind astfel de reduceri ale amenzilor.

economica.net

Todd is Back

2021 Foarte curind, noi spatii comerciale de inchiriat pe Aeroportul Henri Coanda. Se pare insa ca exista nemultumiri si temeri din partea celor care ar dori sa participe la licitatie:

https://www.puterea.ro/spatiile-comerciale-de-pe-aeroportul-otopeni-o-afacere-si-in-pandemie/


RaduG

M-am întrebat de ce compania de aeroporturi a ,,încredințat" spațiile comerciale unui srl, care apoi să facă profit gras din subînchirieri, un model care aduce aminte de speța de la metrou.
Iată și răspunsul, este acționar, minoritar, alături de Tarom și o entitate din UK, la acest srl, informații publice de pe listafirme:




Powered by API/PUM imgur uploader

frunzaverde

S-o luam in ordine, si sa lasam fituicile de compromat gen Puterea deoparte...

- dnata NU este un SRL. dnata este una din cele mai mari firme de ground handling din lume (d-ul vine de la Dubai, apropo, sunt parte din mega-conglomeratul "de stat" cunoscut popular ca Dubai inc.). Ce fac la OTP fac pe >100 aeroporturi din lume, inclusiv Dubai, Amsterdam, Dublin, Heathrow. Au vreo 50.000 angajati in toata lumea, si fac exact ce fac si pe OTP, handing, catering, ground services si concesionare spatii comerciale.

- Ideea din spate nu are legatura cu Radoi-metroi, ci a fost o manevra super-desteapta facuta in anii '90-2000, o concesiune facuta inainte sa existe cadrul legal pentru concesiuni, sau incredere in Romania pentru o concesiune. AIBO, apoi AIHCB avea nevoie de bani pentru planul de dezvoltare pe termen lung (din care a rezultat cladirea "Plecari" veche, "finger-ul" vechi, cladirea Sosiri refacuta, conectoarele, apoi "Vioara" si "Plecari" nou), un plan pe 20 de ani inceput prin 1995 si terminat in 2013. Bani de la stat? In anii '90-2000? Pe dracu. Asa ca au gasit o solutie simpla : concesionarea spatiilor comerciale unei companii mari din domeniu in schimbul unor venituri clare, fixe si pe termen clar, care sa faca aeroportul bancabil.

Asa a aparut ROCAS (Romanian Catering Services), cu Tarom si Aeroportul ca actionari "publici", si un concesionar extern. A fost de foarte mare succes (si idea, si bancabilitatea, si planul de dezvoltare), ROCAS schimbandu-si actionariatul de multiple ori, intotdeauna cu lideri globali (intai Abela, apoi Alpha, apoi dnata). Banii rezultati, pana in 2013, s-au dus in extinderea aeroportului. Apoi au venit ideile crete cu "90% la bugetul de stat" si alte aberatii similare...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

RaduG

#793
Să lăsăm fițuicile și să cităm dintr-o sursă serioasă: https://www.forbes.ro/consiliul-concurentei-amendat-cu-69-milioane-lei-sase-companii-de-alimentatie-publica-din-aeroportul-otopeni-208351

Consiliul Concurenţei a amendat cu 6,9 milioane lei șase companii de alimentaţie publică din Aeroportul Otopeni
Consiliul Concurenţei a anunţat miercuri că a sancţionat cu 6,9 milioane lei (aproximativ 1,4 milioane euro) şase companii care oferă servicii de alimentaţie publică în incinta Aeroportului Internaţional Henri Coandă Bucureşti pentru fixarea preţurilor, dintre care Dnata Catering şi două companii din grupul City Grill, informează News.ro.

,,Consiliul Concurenţei a sancţionat cu 6,9 milioane lei (aproximativ 1,4 milioane euro) şase companii care oferă servicii de alimentaţie publică (food & beverage) în incinta Aeroportului Internaţional Henri Coandă Bucureşti pentru fixarea preţurilor", a informat  autoritatea de concurenţă, conform News.ro.


Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti a încredinţat, în exclusivitate, companiei Dnata Catering gestionarea spaţiilor cu destinaţie pentru alimentaţie publică. La rândul ei, Dnata Catering a încheiat acorduri de subcontractare cu Food & Beverages Managament, cu Trotter şi cu City Cafe Express (ambele din grupul City Grill), precum şi cu Primero Business Consulting (în prezent, Land of Util Tehnology) şi RBK Property Management.

,,În urma investigaţiei declanşate din oficiu în iunie 2019, Consiliul Concurenţei a constatat că aceste companii şi-au coordonat politicile comerciale în materie de preţuri, discounturi, promoţii atât prin clauzele contractuale, cât şi printr-o serie de proceduri şi prin modalitatea de derulare a relaţiilor contractuale, astfel încât să îşi alinieze constant preţurile pentru serviciile oferite pasagerilor din aeroport. În acest fel, concurenţa prin preţ a fost restricţionată, iar pasagerii din aeroport nu au avut posibilitatea de a plăti un preţ mai mic decât cel stabilit în comun de toţi cei din piaţă sau de a alege serviciile în funcţie de preţ", a precizat autoritatea de concurenţă.
Amenzile au fost aplicate pentru:

Dnata Catering SRL: 6.622.401 lei;

Food and Beverages Management SRL: 43.558 lei;

Trotter Management SRL: 8.010 lei;

City Cafe Express SRL: 148.752 lei;

RBK Property Management SRL: 104.294 lei;

Primero Business Consulting SRL (în prezent, Land of Util Tehnology SRL): 3.994 lei.


Ca să revenim la subiect, nu era vorba despre cît de mare este SRL-ul Dnata sau în câte țări au operațiuni în care își vând mâncarea de doi lei sau de 200.
Pentru noi cei care am zburat de mai mult de două ori cu avionul, raptul generalizat care se practica pe Otopeni nu este o surpriză.
Oamenii au fost prinși cu mâța-n sac, și au plătit pentru asta.
Tot pentru noi cei care am avut de-a lungul vieții de-a face cu multinaționalele în diverse forme, știm foarte bine că n-au mamă, n-au tată (decât taica dolar), și dacă-i scapi din mână își fac de cap, sau te fac pe la spate - cazul de față și multe altele.
Sper ca această combinație SRL-o-multianționalo-companii de stat să nu-și mai găsească loc și în noul terminal de la Otopeni, iar statul să scoată la licitație spațiile comerciale la bucată, și să avem prețuri concurențiale la acest nou terminal.

Eu nu mai cad de mult pe spate că e o firmă alfa și omega și că vai a venit la papuași aici cu gablonțuri și sclipici.

PS: l-au amendat și pe băiatul ăla de la city grill, care venea la imperiul leilor să ne țină lecții de etică în business și cât de important este pentru el caracterul uman. Caracterul a durat până s-au întâlnit toți smecherii pe Otopeni și s-au gândit să ne facă la buzunare. Pe toți. Și pe mine, și pe tine, și pe toți fraierii care de foame sau sete au consumat ceva acolo. Că în simulacrele alea de duty-free-uri cu greu te poate convinge de exemplu un parfum franțuzesc să-l cumperi, când e mai scump decât în buricul Parisului pe Champs-Élysées.
Bottom line, pentru mine nu este nici o diferență între un hoț care îți bagă mâna în buzunar pe stradă, sau un hoț cu cravată care apare la TV.

frunzaverde

#794
TL;DR :
- e o problema complexa, care e comuna peste tot in Europa.
- practic, sandvisul tau scump (si, mai nasol, accesul foarte scump la aeroport) subventioneaza dezvoltarea aeroporturilor si operatorii ULCC (gen Wizz si Ryanair). Asta mai ales in conditiile in care statele nu mai finanteaza.
- nu e rapt, e parte din modul de finantare al operatiunilor aero: daca accepti ca poti zbura cu 9 euro de la Bucuresti la Londra, accepti si faptul ca e 50 de lei un burger; nu le poti separa.

Pe lung:


Chiritoiu (oricat l-as respecta, mi-am facut acum muuulti ani teza de licenta cu el, e foarte destept si bine intentionat) nu intelege absolut deloc cum functioneaza lumea aviatiei comerciale, si a dat-o nasol cu bata in balta in ultima vreme. Amendarea TAROM a fost o tampenie (ca si cererea de plata in 2020), acum chestia asta... De fapt, toata practica UE in domeniul aerian si obsesia stupida pentru "concurenta" ca religie (nu ca realitate) e un dezastru nemarginit, care deja costa Europa masiv, fara beneficii. Spre piata lucrativa din Orient, liniile europene au ajuns (inca pre-2020) irelevante, fiind mancate de ME3 (TK,EK si QR) pe un flanc, de SQ,CX,CI pe alta, de chinezi pe a treia. Spre America, procesul deja incepuse - americanii (DL si UA in principal), nu demult evitati de toata lumea - dar propulsati de diverse  ajutoare de stat (magia ch. 11) - mancau din cota de piata masiv a europenilor. Dar Europa o tine cu catehismul NPM si

Dar sa revenim la oile noastre : Amenda Consiliului Concurentei e practic manastire intr-un picior, ghici ciuperca ce-i. Da, s-a constituit un monopol acolo - nu neaga nimeni asta. Dar monopolul s-a constituit intentionat ca sursa de finantare a extinderii aeroportului. Acum vreo 25 de ani. Si a functionat. Este unul din motivele pentru care aeroportul Otopeni are terminale la nivel de ani '90-2000, nu o cladire simpla din anii '60 cu conditiie de Gara din Buzau (precum TSR, CLJ sau IAS, care sunt dezastre mult mai mari ca OTP, pe langa care un Leroy Merlin arata lux). Si, pentru faza urmatoare, necesara si mult mai ambitioasa, va fi nevoie de un sistem inca si mai extins - probabil o concesiune totala.

1. De altfel, practica de genul asta este extrem de comuna in majoritatea aeroporturilor lumii - fara sa vina vreun "Consiliul Concurentei" sa le dea in cap. De ce? Aeroporturile castiga bani din doua surse:
- pasagerii (prin concesiuni);
- companiile aeriene (prin taxe de aterizare, decolare si balizaj).
De obicei, mai ales in Europa (dar nu numai, in SUA e cam la fel), banii de la stat sunt ori ciuciu ori zero. In UE, sa iei bani de la stat pentru extinderea sau modernizarea unui aeroport de marimea Otopeniului este la limita imposibilului, pentru ca iti dau in cap cu "ajutor de stat nelegal".

2. Si realitatea este, ignorand acum Otopeniul, ca majoritatea folosesc pasagerii ca o importanta sursa de venit. Pasagerii sunt o piata captiva, pe cand companiile aeriene nu - si, mai ales in Europa, presiunea pe taxele de aterizare e uriasa (pe de-o parte din cauza aeroporturilor tertiare folosite de RYR si WZZ, care ofera subventii cu nemiluita prin loophole-uri; pe de alta parte din cauza cap-urilor tot mai dure de infrastructura cam pe peste tot - cu slot control, cu restrictii dure de noapte etc. etc.). Asa ca din ce in ce mai mult, anciliarele (cateringul in aeroport, lounge-uri, accesul la aeroport, parcarea etc.) devin tot mai importante pentru aeroporturi.

Din 1+2, pentru a face investitiile pe termen lung bancabile, se fac practici de genul asta - se organizeaza monopoluri (prin concesiuni la diverse niveluri) pentru a asigura cash-flow-uri clare pe termen lung, care sa faca bancabile investitiile de extindere.

Si da, rezulta in sandvisuri si cafele si ape scumpe. Dar asta e unul din multele efectele biletelor ieftine, tip ULCC : presiunea pusa de taxele de aeroport aproape zero platite de RYR sau WZZ trebuie sa iasa pe undeva. Asta e industria in Europa (si nu numai). ARN, LHR, AMS, toate opereaza similar (LHR tot cu dnata), toate cu costuri de 2x-3x cele din oras pentru mancare.

Mai mult, multe aeroporturi fac aceiasi manevra cu chestii mult mai grave - accesul la aeroport. Care dupa mine e o problema mult mai mare, ca sandvis pot sa-mi iau de acasa, sau sa cumpar Priority Pass si sa mananc in lounge sau etc. Dar sa ajung la aeroport trebuie neaparat daca vreau sa ajung la aeroport.

Adica cum? Simplu:
- se concesioneaza in regim monopolist accesele la aeroport, in schimbul finantarii constructiei in regim Design Build Operate a acceselor (si sau a parcarilor).
- pe termen lung sau foarte lung (30-50-99 de ani) se platesc suplimente imense pentru accesul la aeroport cu transport public si/sau pentru parcare.
- solutiile precedente de acces la aeroport sunt limitate sau suprimate.

Exemple am cu nemiluita : biletele diabolo la BRU (5.40 euro taxa de acces in aeroport, la un bilet de 3 euro; taxa de acces ajunge la concesionar); taxa de peron la ARN (12 euro, biletul e 4 dinspre Stockholm si 7 dinspre Uppsala); taxele Heathrow Express; taxele de parcare concesionate etc.

P.S. Am jumatate de milion de mile zburate, si am lucrat acum multi ani in OTP, bucurandu-ma din plin de apa la 9 lei din postura de angajat, nu de "trecator".
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!