Magistrale feroviare in Romania: discutii diverse si proiecte

Started by nenea_hartia, July 01, 2014, 01:36:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mircea-HD

Quote from: cristi5 on July 25, 2018, 10:01:05 AM
Vrei sa spui ca de la Pitesti duci trenul cu Dacii cu Diesel pana la Curtici? N-as crede. Se schimba si garnitura, se mai adauga vagoane, etc, darmite locomotiva.

Si la persoane e la fel (de ex pe 400 la Dej, pe 310 la Arad), cu mici exceptii aberante, gen Desiro pe linie electrificata Bucuresti-Medgidia sa mearga spre Tulcea.
...

Nu m-am exprimat eu foarte bine.  :)
E adevarat ca la transportul de marfa se schimba tipul de remorcare mai scump ( DIESEL ) cu cel mai ieftin ( ELECTRIC ) acolo unde se poate.
Dar frunzaverde a fost mai precis decat mine ... tot iti trebuie locomotiva electrica cu INDUSI pentru sectiile de circulatie unde nu vei avea ERTMS.
Iar o schimbare suplimentara de locomotiva ti-am explicat mai sus ce genereaza. :(
Si daca tot ai adus vorba ... n-am mai vazut in ultimele luni vre-un tren cu automobile Dacia pe culoarul IV. De ce oare ? Sa fie din cauza faptului ca un tren de marfa aflat deja in circulatie asteapta o trasa pe culoarul IV cu iesire prin Curtici chiar si 2-3 zile ?!? Si erau in anii trecuti chiar si trenuri cu autoturisme MERCEDES sau PEUGEOT cu intrare prin Curtici si iesire la Giurgiu !!!
Vorbim de ERTMS si noi am blocat cu reconstructia tot CULOARUL IV de la Brasov la Curtici. Sa-ti spun ca nici in sens invers nu e cu mult mai bine si asteapta si 12 ore ( sau chiar mai mult uneori ) trenurile de marfa plecate deja din Curtici pt. o trasa spre defileul Jiului ( Simeria - Filiasi ) ?!? Au nevoie sa rupa trenurile fiindca nu pot urca la BANITA cu mai mult de 1000 de tone sau cu peste 1500 de tone ( asta in cazul fericit cand au locomotiva impingatoare ) si nu au linii suficiente unde vor muschii lor sa ,,rupa" trenurile.
La transportul de CALATORI este esentiala respectarea graficului de circulatie si de acea vezi tu acele ,,mici exceptii aberante gen DESIRO pe linii electrificate" Apropo ! De la Timisoara la Targu Mures tot peste 300 de km si tot DESIRO pe vre-o 150 de km pe sub firul de contact  :lol:

frunzaverde

Quote from: cristi5 on July 25, 2018, 06:42:43 AM
Din cate inteleg, pe 614-Simeria se ridica nivelul CF, ca e inundabil. Se putea face asta cu un RK?

Pe segmentele inundabile trebuie oricum facute protectii (gen indiguiri) pentru protejarea localitatilor inundabile. Pe harta de hazard 1%, linia ferata existenta e pe marginea in zone inundabile la 100 de ani, dar e plin de localitati care sunt in interior : http://gis2.rowater.ro:8989/flood/ . Deci oricum o alta forma de protectie e necesara, cu costurile de rigoare.

Quote from: cristi5 on July 25, 2018, 06:42:43 AM
Daca bine inteleg reconstructia totala in sine nu urca foarte mult viteza (afara de campie).

Viteza nu a urcat nicaieri cine-stie-ce. In campie, nu a urcat deloc - liniile reconstruite sunt operate la viteze similare (140-150 km/h) ca inainte de reconstructie.

Pe Sighisoara - km. 614 viteza va creste de la 110-120 km/h la 140-160 km/h, in continuare cu suficiente gatuiri date de gari, localitati neevitabile etc.. Cresterea nu este foarte mare (cel mult 10 km/h la viteza comerciala), si costurile au fost exagerate (Simeria - km. 614 are costuri de constructie similare cu o linie TGV prin campie).

Utilitatea adaugata a liniei - daca vrei asta, este aproximativ o ora economisita pentru un tren IR pe Bucuresti - Arad. Cam atat. Cu o zecime din costuri, se putea scoate 90% din utilitatea asta cu trenuri cu mecanism de inclinare.

Quote from: cristi5 on July 25, 2018, 06:42:43 AM
Despre ERTMS: e doar pe locomotiva. Cand ajunge pe coridor, nu poate schimba locomotiva? Faptul ca duci masini de la Pitesti sau Craiova nu inseamna ca le duci cu aceeasi locomotiva pana la Curtici sau Constanta.

Dar de ce ar face chestia asta? Viteza maxima a celor mai rapide vagoane de marfa din Europa este de 120 km/h (regimul de mers "ss" conform fisei UIC-432). Astfel, marea majoritate a vagoanelor de marfa au regim "s" (viteza maxima 100 km/h) sau chiar mai jos (50-80 km/h incarcate). Viteze mai mari se pot asigura doar cu frane mult prea scumpe pentru tonajele necesare la marfa (si in multe cazuri ar cere si cuple automate etc. etc.). Pur si simplu nu renteaza, castigul in mars oricum e minor fata de timpii statici (in terminale etc.) asa ca nu exista.

Si mai repede ca in Europa marfa circula doar in SUA, unde distantele sunt mult mai mari si cota de piata a feroviarului pentru marfa e mai mare ca in Europa. Dar nici acolo vitezele la marfa nu sunt mari, si foarte putine trenuri depasesc 60 mph (95 km/h), cu extrem de putine ajungand la 80 mph (130 km/h).

In Romania, de exemplu, pentru transportul cel mai frecvent Pitesti - Curtici se folosesc vagoane de transport automobile de tip Laaers si Laaeks, cu viteza maxima constructiva 100 km/h; indiferent de cat duce linia, ele vor circula cu viteza maxima de 100 km/h (bineinteles, daca se poate). Vor merge diesel de la Pitesti pana la Caracal/Craiova, de unde vor primi electrica. De ce i-ai mai schimba electrica la Simeria (care costa si pierde cam o ora), cand ai INDUSI pana la Curtici?

Quote from: cristi5 on July 25, 2018, 06:42:43 AM
Unul din motivele pentru intarzieri este faptul ca se construieste la cativa metri de trafic. Deci cu cat ai mai multe variante de viteza si mai putin trafic, cu atat ai mai mari sanse sa intarzii mai putin? Atunci 614-Simeria si Apata-Cata au un viitor luminos :)

Nu chiar. Pe liniile in reconstructie semnalizarea si centralizarea este eliminata, ceea ce face sa se circule cale libera, linie simpla. Asta pentru ca pana acum n-au reusit sa mentina centralizarea si semnalizarea in uz cu atatea eliminari, modificari si schimbari constante de macazuri etc... Asta duce la intarzieri masive, la fel ca muncitorii pe marginea liniei.

Daca o varianta de viteza va fi intre doua statii, si se mentine BLA-ul si centralizarea in uz pe segmentul vechi, si linia e mentinuta la un standard decent, segmentele respective nu vor genera intarzieri. Doar ca, la cum arata lucrarile deja facute, primul lucru facut au fost demolarile cat mai complexe si reducerile de viteza cat mai masive (inclusiv la 614 au redus la 60, desi acolo va fi varianta de viteza). Deci exclus.

Quote from: cristi5 on July 25, 2018, 06:42:43 AM
La tunelul lung (Racos-Cata) inteleg ca CF existent (via Rupea) ramane. Se poate justifica contabil un RK acolo? Adica daca tunelul intarzie (foarte probabil), sa nu fie gatuit de tot traficul Brasov-Sighisoara prin degradarea liniei existente?

Nici o sansa. Acolo vor zice ca au investitie in derulare si nu justifica RK. Mai ales cand restul retelei (83% din magistrale) e scadenta la RK, si vreo 40% e dublu-scadenta (adica trebuia sa fi trecut prin doua RK-uri).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

tom_sawyer

Quote from: frunzaverde on July 23, 2018, 07:45:20 PM
^
Nu e vorba doar de actuala putere. Proiectul respectiv (Brasov - Sighisoara) e o greseala strategica de la cap la coada

In schimb, a venit CFR cu un mega-proiect - un mamut cu o utilitate cel putin discutabila (vorbim de tunele de 7 km prin pustietate). Un proiect pe care Masterplanul il respinge complet, care nu era (si nu este) bine pregatit, si care, chiar si in cele mai bune lumi posibile, va dura macar 10 ani de la prima cazma pana la primul tren. Asta chiar daca managementul de proiect ar fi bun (ceea ce nu este).

Mai rau, acum situatia e de asa natura incat eu sper ca cel putin segmentul Apata - Cata sa nu inceapa niciodata. Pentru ca daca incepe in 2019, cel mult 20-30% va fi gata cand banii se vor termina in 2022. Ceea ce inseamna ca  tunelele astea, plus restul de lucrari de pe POIM vor fi mutate pe viitorul program operational, pe bani mult mai putini ca acum (ca CEF dispare dupa 2022). Traducere libera - practic din 2022 pana in 2029 nu vor fi alti bani in afara de tunele si finalizat ce s-a inceput acum pe CIV (alta magistrala nici o sansa), cu rezultate ca restul magistralelor chiar nu vor fi mai fi circulabile.

Si utilitatea unor tunele de 160 km/h in creierul muntilor la pret de linie de TGV este atat de aproape de zero incat chiar nu conteaza daca vor exista vreodata sau nu...

Hai ca poate e o speranta sa se renunte la Apata-Cata. Tocmai vor sa creeze un nou coridor, al 10-lea, care evita Romania:

QuoteComisia Europeana a decis, in martie 2018, infiintarea coridorului Alpi-Balcanii de Vest, iar acesta ar putea deveni operational in 2020.



https://clubferoviar.ro/un-nou-coridor-feroviar-de-marfa-ar-putea-fi-operational-in-2020/

PS: am postat si la "Caile ferate ale Europei"

cristi5

Quote from: frunzaverde on July 25, 2018, 02:52:42 PM
Pe Sighisoara - km. 614 viteza va creste de la 110-120 km/h la 140-160 km/h, in continuare cu suficiente gatuiri date de gari, localitati neevitabile etc..

Pe 614-Simeria am citit proiectul, viteza maxima e sub 160 in trei locuri: Paulis (o curba pe care n-au putut-o rezolva), Radna (cartier de case, ca la Sighisoara) si Deva.

Pe Simeria-Sighisoara nu sunt accesibile toate proiectele pt ca documentatia de licitatie a fost disponibila pe CD-ROM pe cateva loturi... Dar banuiesc ca vorbim de gari: Simeria, Alba-Iulia, si eventual Blaj si Medias. Curbe care nu permit 160 sunt doar la Sighisoara. Vedem peste un cincinal, cand testeaza ERTMS...

Interesant ca in recentul comunicat al CFR (in replica la aberatiile lui Cireasa cu 37 km/h) parca zic ca nu vor ridica peste 120 fara ERTMS...

Mircea-HD

Quote from: tom_sawyer on July 25, 2018, 08:15:33 PM
Comisia Europeana a decis, in martie 2018, infiintarea coridorului Alpi-Balcanii de Vest, iar acesta ar putea deveni operational in 2020.

Pana nu intra si Serbia in UE tot pe la noi va fi grosul transportului de marfa ... desi in conditiile actuale ( cu reconstructia CORIDOR-ului IV ) noi nu putem face fatza la cerintele de volum in timpi rezonabili. Nu vad vre-o schimbare in urmatorii 7-8 ani desi ar fi tare bine sa fie asa cum spun contzopistii de la Comisia Europeana.

dan tm

Nu stiu daca aici sau pe alt forum, la inceputu llucrarilor au fost speculatii ca linia va avea alt traseu la paulis.
Adica sa mearga inainte spre Cicir schimbind cumva raza curbei de la paulis si lasind Ghiorocul pe traseul vechi pentru personale.

Poate se putea umbla la traseu prin nordul Simbateniului ca linia sa ajunga direct la Glogovat.

In realitate a iesit doar o remodelare a curbei de la Paulis si a celei de la Ghioroc intinsind si mai mult ,,S"-ul facut.

cristi5

A fost doar o discutie, proiectul e gata de vreo 5 ani.

Chiar daca nu toti avem consideratie pentru ei, cred ca ar fi interesant de discutat cu proiectantii sa vedem ce constrangeri au avut. Poate aceasta discutie ar mai domoli si criticile :)

In textul proiectului (o sa-l pun pe net daca il gasesc pe calculator) piesa centrala a rationamentului de proiectare e podul cu linii de tramvai de la Ghioroc care trebuia pastrat. E foarte special acel pod (ziceau ingineri constructori). Plus ca s-a renovat recent parca, poate se stia asta la momentul proiectarii.

dan tm

Nu stiam ca proiectul a fost gata cu asa mult timp inainte.
Probabil ,,constringerea" in cazul variantei spre Cicir era sa se construiasca un nou pod pentru tramvai.

Totusi e pacat cind lucrari mari si forte mari de infrastructura se construiesc cu constringeri si economie iar efectul lor se vede pentru zeci de ani in exploatare.

cristi5

Rectific, proiectul este din 2013, se vede in cartusul planselor

http://www.cfr.ro/files/doclic/ReabilitareCurticiSimeria2a-2b/TR.2-B_1/Lot%202/PODURI/desene/PODET%20KM%20536+266/P.INCADRARE%20ZONA.pdf

Si exact discutia de la Ghioroc, acum exact 3 ani :) E un link la memoriul tehnic de terasamente, pe tronsonul 614-Barzava, care specifica exact constrangerea cu pasajul cu tramvai. O varianta spre Cicir trebuia sa traverseze si DNul, deci trebuiau doua pasaje noi (sau unul comun). Se foloseste pasajul DN existent la Paulis.
http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=69.msg85235#msg85235

Limitarea la 100 la Radna e batuta in cuie (cartier de case), deci avem 160 la Ghioroc, 140 la Paulis, 100 la Radna, pare ca "face sens". Pe de alta parte statia Paulis e proiectata pentru 160, go figure :)

cristi5

O nelamurire... SFul pentru Sighisoara Coslariu pare ca este din 2010, Decembrie.
http://www.cfr.ro/files/pdd_central/General%20Plans%20%2025000%20Alt%203%20REV%202.pdf

Dupa aceea a urmat proiectarea? Ca loturile au fost atribuite in 2011, cam la un an...

Cand s-a dat AM? RIM pentru Sighisoara Coslariu a fost pus la CFR pe site in 2012
http://www.cfr.ro/files/pdd_central/R.%20I.%20M.%20c.f.%20Sighisoara%20-%20Coslariu.pdf

In comparatie, Simeria-614 e proiectat in 2013, pus la licitatie in 2014 (la CFR pe site cel putin), atribuit in 2017...
http://www.cfr.ro/files/doclic/ReabilitareCurticiSimeria2a-2b
http://www.cfr.ro/files/doclic/ReabilitareCurticiSimeria2c-3

cuculean

Apropos de inchiderea autostrazii intre Deva si Simeria si mutarea traficului pe DN....
Constructorii de la coridorul feroviar au in plan, se pare ca, cam prin aceeasi perioada, repunerea in functie a barierelor de la calea ferata spre Hunedoara care intersecteaza DN-ul. Traficul feroviar se va muta de pe calea ferata ce supratraverseaza DN-ul pe calea ferata situata la nivel cu DN-ul. Circulatia pe linia Hunedoarei nu e foarte mare, dar avandu-se in vedere faptul ca traficul auto va fi mare + bariera din cand in cand... va fi nebunie...

Quest

^
Adica o repun in functiune pe asta:
https://earth.app.goo.gl/rmWWxS
Si o dezafecteaza pe asta:
https://earth.app.goo.gl/AYL1Ka
Probabil pasajul peste DN7 e intr-o stare avansata de degradare...
Dar informatia e oricum o stire, intrucit de ani buni de zile NU mai exista tren de calatori intre Simeria si Hunedoara. Inseamna ca vor sa genereze o relatie de trafic poate ptr posibilii navetisti catre Sebes.

(Ionut stiu ca mesajul e off-topic, pe ambele le poti muta undeva la Feroviar)
Common sense will get you far !

mishu77

Cand am mai trecut pe acolo am avut impresia ca, calea ferata este scoasa acolo pe DN si sa asfaltat (se vad traverse si pe street view). Ce fac acum sparg asfaltul sa refaca calea ferata .... ?

Quest

Da, clar vor trebui sa refaca linia cale, sper sa faca trecerea la nivel cum scrie la carte, adica asa, cu tronson de metal:
https://earth.app.goo.gl/Ckrp7D
nu cu dale de beton oribile...
Common sense will get you far !

Phenol

Circulatia feroviara va fi mutata destul de mult pe linia respectiva fiindca supratraversarea liniei Simeria - Hunedoara peste coridor trebuie reconstruit cu cateva metrii mai spre vest.




link document

Insa, trenuri de calatori nu circula deloc, iar de marfa parca sunt doar cateva pe saptamana.