Magistrale feroviare in Romania: discutii diverse si proiecte

Started by nenea_hartia, July 01, 2014, 01:36:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

shift2rail

Deci sectia Turnu-Magurele Port devine inter-operabila, in timp ce section Rosiori N-Tr. Magurele (oras) e inchisa publicului de aproape 10 ani!

GIV

Modernizarea liniei de tren Craiova- Caransebeș pe ce topic se regasesc mai multe detalii despre acest sector? observ ca sunt lansate ceva licitatii..

Vlad94

Il gasesti pe topicul Coridorul Feroviar Orient/Est-Mediteranean | Curtici-Craiova-Calafat.

Sorinus

Se lucrează ceva pe la Timișul de Sus? Am stat azi cu RE RegioTrans sa treacă 3 trenuri dinspre București pana sa intram în stație, dinspre Brașov. Si-s doua fire. Abatutele erau cu marfare.

Ionut

API pe Facebook

Retrospectiva feroviară 2023: un an obișnuit... de slab.

La începutul anului CFR se lăuda la ClubFeroviar cu "100 kilometri recepționați, mai mulți decât la autostrăzi". Și noi am sperat că la sfârșitul exercițiului european de finanțare POIM 2014-2020 se va face un ultim efort de absorbție. Dar absorbția s-a făcut pe rutier, ca de obicei, iar CFR a recepționat în 2023 ZERO kilometri de cale ferată reconstruită la maxim 160 km/h. Evident, cei 100 km promiși s-au mutat pe 2024.

Dacă pe rutier s-a depășit borna de 1000 kilometri de drumuri rapide, România rămâne cu doar 570 km de cale ferată reconstruită, din care cam 470 km permit circulația cu 140-160 km/h, iar cele mai mici viteze pe liniile reabilitate sunt 80-90 km/h pe 48 km între Comarnic și Predeal. Pe coridorul principal (Constanța-Curtici, 850 km) se mai află în reconstrucție loturi de 253 km. Dintre acestea, patru au trecut de 6 ani (!) vechime iar cele mai "tinere", semnate în 2020, au ajuns la... 20-25% stadiu fizic.

Așadar în loc de un sprint final în 2023 am avut un an obișnuit pe șantierele feroviare, adică ritm de melc. Din stadiile procentuale publicate de CFR în noiembrie 2022 si noiembrie 2023, reiese cam 1% avans mediu lunar la proiectele care merg "bine" și sub 0,5% pe lună la cele care merg mai prost. Vezi în primul comentariu link cu tabelul de progres și estimări 2023-2024.

Dacă la autostrăzi avem un ritm mediu de ~3% lunar, procentul feroviar maxim de 1% lunar înseamnă minim 100 de luni de execuție, față de cele 36 pe care e semnat contractul, adică 64 de luni întârziere. Nu este ceva nou la CFR: din 5 tronsoane finalizate între Sighișoara și Simeria (2011-2020), întârzierile au măsurat între 46 și 78 de luni, adică între 4 și 6 ani jumătate. CFR amână termenele estimate de la un raport trimestrial la altul pe măsură ce inginerul FIDIC certifică noi zile de extensie din vina autorităților.

Dacă am avea așa progres la autostrăzi, mai ales cu acte în regulă, ar fi scandal național dar la calea ferată... Ministrul s-a rățoit de câteva ori la antreprenorii sectoarelor care merg cel mai încet, Brașov-Sighișoara, dar Grindeanu nu știa nici măcar aspecte de bază despre șantier, de exemplu că Aktor adusese deja la acel moment TBM-urile. Iar pe aceste loturi constructorii au aprobate câte 24 de luni de extensie, deci termenul de finalizare nu este nicidecum 2024, ci după 2026-2027.

De ce nu se plătesc penalități în urma acestor întârzieri masive? Simplu: ele sunt certificate de consultant și aprobate de CFR ca fiind din vina CFR, a MT și a guvernului.

Să luăm doar câteva exemple de pe Simeria-Ghioroc: castrul Micia, descărcare arheologică lipsă, după 6 ani; cetatea Vărădia, vestigiile din 3 epoci istorice trebuiau mutate dar sunt încă la locul lor strămoșesc, după 6 ani; linie de înaltă tensiune la Vețel, nemutată după 6 ani; defrișări amânate mai bine de 5 ani în gura tunelului Bătuța, din lipsa scoaterii din fondul forestier. Pâlcul de copaci a blocat niște lucrări masive la elementele de sprijin și lotul respectiv (2b) este acum întârziat 65 de luni, fix cât a stat păduricea în loc, ce coincidență.

Singurul șantier mare al CFR care a mers decent are... doar 9 luni întârziere și peste 3% progres lunar: redeschiderea București-Giurgiu prin refacerea podului de la Grădiștea.

Traficul e închis de mulți ani și contractul de 12 km fir simplu este de tip proiectare și execuție, deci antreprenorul Porr nu a avut motive nici să se plângă că-l încurcă trenurile, nici să ceară timp de reproiectare, cum se întâmplă pe cele 6 loturi mari aflate momentan în execuție și cum s-a întâmplat pe celelalte 5 dinaintea lor.

CFR nu-și permite să închidă culoarele de marfă în timpul modernizării liniei. De călătorii alungați oricum nu-i pasă nimănui că nu aduc suficiente voturi. Dar oare ce s-ar întâmpla în caz de război cu toate coridoarele gâtuite: lucrări întârziate pe Brașov-Sighișoara și Simeria-Ghioroc pe Rin-Dunăre, lucrări noi pe Arad-Caransebeș pe Est-Mediteraneean, plus Cluj-Oradea care va fi închis complet minim câțiva ani.

Nici la materialul rulant nu stăm mai bine cu absorbția fondurilor europene: din zecile de trenuri InterRegio și Regio pe care Uniunea Europeană s-a angajat să ni le plătească pe POIM 2014-2020, un singur tren a ajuns în țară și nici acela nu a putut fi recepționat la timp, fiind momentan în teste!

Ce va fi în 2024? La performanțele de până acum nu ne putem aștepta la minuni. Vom reveni în curând cu detalii.

PS: În afara kilometrilor recepționați, un indicator pe care noi în API îl folosim este lungimea zonelor cu fir nou dat în folosință. Linia nouă mărește substanțial confortul călătorilor, cu mult înaintea recepției, și permite de obicei viteze de 120 km/h, mult peste ce aveam înainte. Dar și la acest capitol CFR a dezamăgit: în 2023 noi am estimat 30 km și CFR a deschis doar 9 km de fir nou, între Sighișoara și Albești, respectiv Stupini-Bod.

Ionut

^ Referințele din comunicat.

CFR lăudându-se exclusiv la ClubFeroviar că deschid mai mulți kilometri în 2023 decât autostrăzi: https://bit.ly/clubFeroviar23. Promisiunile CFR la ClubFeroviar, tot exclusive, s-au mutat pe 2024: https://bit.ly/clubFeroviar24.

Tabel-sinteză cu progresul fizic și financiar din perioada nov 2022-nov 2023 și estimările pentru 2023, respectiv 2024, pe coridorul principal: https://bit.ly/sumarFeroviar23.

Comunicat pe larg despre cei peste 5 ani de defrișări întârziate la Bătuța: https://bit.ly/copaciBatuta5ani.

Comunicatul nostru cu previziunile feroviare 2023 din 5 ianuarie: https://bit.ly/apiFeroviar23. Mult, mult prea optimiști, probabil va trebui să ne ajustăm (din nou) așteptările și așa foarte joase.


Cetatean

Pe Buc Giurgiu s-a putut 3% din cauza ca valoarea contractului este de aprox. cat; 120 mil euro? ceea ce inseamna ca poti face lucrari de 3-4 mil euro pe luna.

Am tot dar exemplul cu o firma de constructii,destul de puternica,in primii 5 din Ro,care au CA de aprox. 100 m euro pe an si stiu cat lucreaza sa faca banii aia.

Desi valoarea lucrarilor la CF este f mare,mai ales la partea de suprastructura,schimbatoare, linie de contact,structuri metalice si sa nu mai vb de semnalizare,constructorii nu reusesc sa faca lucrari de 120-130 mil euro pe an...

Sunt poduri/structuri rutiere incepute si de 6 ani,pe care ni se circula!?!?! Cu 10-11 deschideri?

Pe "colidor" sa ai un progres lunar de 2.5-3% ,pe unele loturi inseamna lucrari de 15-20 mil pe luna. Si la slaba mobilizare a tuturor constructorilor,asa ceva nu se poate.

Indiferent de situatiile dubioase cu liniile de inalta,situri etc, lucrarile astea trebuiau sa fie la 90% dupa 36 luni de contract.

90% ce ar cam insemna si finalizarea lor, pentru ca aproape toate categoriile de lucrari au fost supraestimate,din pix,nu din calcule.

Si s-au trezit toti cu o gramada de lucrari care nu trebuie sa le mai faca. Sau ma rog,pe care le-au licitat,dar pe care nu si vor lua banii. Implicit nici indirectele si profitul. Asta doare cel mai tare...
Nu cred ca e categoroe de lucrari care sa nu fie "ingrasata"

Si mai ceva...de la 75-80% catre final,se va merge si cu 0.5% luna sau mai putin pentru ca raman doar maruntisuri,care mai mult consuma decat produc,multe lucrari de finete execuate in bataie de joc etc.

cristi5

DEL

cristi5

Am pus aici stadiul proiectelor CFR (ultima editie e noiembrie 2023) pt ca de pe site-ul lor dispare fisierul. Sper ca @RobertH sa-si aminteasca sa le copieze acolo. Imi poate da si mie @florin74 un ghiont si pot sa copiez cand se publica.

https://pum.project-online.se/doclic/Feroviar/__stadiu_proiecte__/

Din aceste stadii avem pe forum doar cateva coloane din stadiul lucrarilor de coridor. Dar multe alte linii si coloane sunt interesante.

AndreiB

@cristi5

Mie o solutie mai buna de compromis mi s-ar fi parut RK la linie si proiect separat pentru toate podurile si eventual corectii de traseu punctuale + ETCS.

Peroanele din gari intervenit prin proiect separat.

Approach-ul de ras totul la pamant vegetal si reconstruit vedem ce succes are.

horatiu.cosma

#716
Din păcate, există o astfel de psihoză a coridorelii adânc înrădăcinată la CFR. Probabil sunt niște traume foarte vechi adunate în mulți ani, cu multe promisiuni începând din anii 2000 de tipul "nu primiți niciun leu următorii x zeci de ani să schimbați șină/traverse/tirfoane/buraj etc, aveți răbdare că vine Făt Frumos și rezolvă toate problemele". Și acuma nu mai acceptă altceva decât "Făt Frumos" și caută în subconștient tot felul de argumente fantastice împotriva orice altceva decât coridoreală, împotriva reînnoirilor/RK-ului/quick wins sau alte asemenea. Am reușit în 2021 să "păcălim" cumva sistemul acesta și să palmăm câteva sute de milioane de euro prin PNRR pentru reînnoiri și quick wins, dar astea sunt niște picături într-un ocean dacă nu se continuă cu alte programe naționale sau europene de RK (care evident, să includă și reparații de poduri) pe sute de km anual. Altfel, o să vedem pe la TV în câțiva ani niște reportaje tragicomice "Ce faci bade aici, pe linia asta părăsită? Păi cum ce fac, aștept să vină coridorul".

Vlad94

Coridoreala sau linia de mare viteză CFR prinde la politicieni, la presă și la votanți, față de o banală reparație. Vrem trenuri de mare viteză ca afară, vrem linie de mare viteză ca afară. Inclusiv pe acest forum avem dorința asta (vezi topicul HSR România).

AndreiB

Dar nu vrem sa alocam cele 1-2 miliarde de euro necesare anual pentru mentenanta...

Sorinus

AndreiB are dreptate, RK punctual la sine si intervenit doar la podurile cu restrictii severe, sa cresti cat de cat viteza si sa menti capacitatea, ar fi fost de ajuns, in conditiile date.

Electrificarea ar fi scutit schimbarea locomotivei in Brasov si Vintu De Jos, ceea ce ar fi 'barbierit' lejer 30 minute pe Brasov-Arad.