Magistrale feroviare in Romania: discutii diverse si proiecte

Started by nenea_hartia, July 01, 2014, 01:36:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

shift2rail

^ beautiful maps!

Exista in arhiva respectiva si harti post-1918, imediat dupa Unire?

AndreiB

Doua chestii interesante pentru mine:

1. Linia Tandarei - Constanta
2. Linia Pitesti - Sibiu via Curtea de Arges, nu Valcele.

Sorinus

Foarte interesant. Ar fi prea complicat de facut o line Curtea de Arges - Rm. Valcea? Pare cam jumate din distanta Pitesti-Valcea.

dan tm

Nu aici pe forum undeva era proiectul podului de la Hîrsova pentru linia Tandarei-Medgidia?
 vad o linie Curtea de Arges-Jiblea, dar am citit undeva ca unele studii au propus o linie mai la sud de Rîmnicul Vîlcea.
 Ce linie e propusa din Craiova spre Drobeta Turnu Severin la sud de Filiasi în 1913? voiau totusi sa evite Balota de atunci?

interesant e ca in Gara de Nord aici, kilometrajul e inca pe linia veche prin Pitesti. KM 577 parca.

frunzaverde

Propunerea era pentru o legatura la Caile Ferate ale Serbiei. A existat o idee de pod peste Dunare odata cu victoria din al doilea razboi balcanic si Tratatul de la Bucuresti -- Romania se vedea ca mare putere balcanica (inclusiv implicarea in episodul albanez), si avea nevoie de legaturi spre zona de interes si aliatii sai.

N-au fost niciodata mai mult de "carioci" - primul razboi mondial a distrus orice ambitie de putere regionala a Romaniei, si castigurile teritoriale din 1918 au facut ca linia respectiva sa fie inutila (Iugoslavia si Romania fiind acum mult mai bine legate).

Toate desenele respective erau doar la stadiul de idee - iar cele cu rosu cu urgent, la nivel de "science-fiction".
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!


alinuttt

Un scurt bilanț subiectiv pentru anul 2022 în ceea ce privește investițiile în domeniul feroviar.

Nu prea am apucat să postez pe forum în ultimul timp, dar cred că e un an în care s-au făcut mari progrese.
În primul rând să luăm drept exemplu licitația de proiectare+execuție pentru electrificarea și modernizarea liniei Episcopia Bihor-Cluj Napoca. Toate cele patru loturi au fost lansate la licitație la finalul lunii decembrie a anului 2021/începutul lunii ianuarie 2022. În cursul anului 2022 au fost semnate toate cele patru contracte. Nu știu dacă pe proiecte feroviare de modernizare s-a mai întâmplat vreodată să dureze atât de puțin licitația. Apoi s-au semnat trei loturi și din proiectul modernizării și dublării căii ferate pe relația Arad-Caransebeș, cele trei loturi pe relația Arad-Lugoj. Proiectarea pentru toate aceste loturi semnate are termen de 6 luni, deci în anul 2023 ar trebui să vedem demarate lucrările. Nu sunt tuneluri, nu ar trebui să fie mari blocaje cum au fost pe alte proiecte.

Apoi un alt aspect extrem de important, proiectele tip quick wins, datorită căruia iar ar trebui să vedem multe lucrări în 2023 pe calea ferată. Foarte multe contracte au fost semnate. De exemplu, pe regionala Cluj, practic va fi reînnoită cu materiale noi toată magistrala de la Războieni la Dej. Sunt circa 110 km de linie dublă de cale ferată care sunt parcurși acum în aproximativ două ore. După lucrările de reînnoire viteza va fi ridicată la 120 de km/h, în funcție și de geometria liniei, desigur. Deci ne așteptăm ca după finalizarea acestor lucrări să scadă mult timpii de parcurs.
La fel, în continuare pe regionala Brașov toată magistrala dintre Războieni și Teiuș va fi reînointă (cu materiale noi).  Vedeți cât a contat reînnoirea de pe Buzău Făurei, un proiect extrem de bun. La fel, cu materiale noi. Cam așa cred că vor arăta și loturile proiecte tip quick wins. Fiind materiale noi, cred că putem sta liniștiți câteva zeci de ani cu aceste loturi.
Apoi mai sunt semnate o parte din contractele tip Quick wins pe o parte însemnată din Craiova-București, e în licitație reînnoirea pe Pitești-București. S-au semnat câteva contracte și pe magistrala 700. Și mai sunt și altele.

Apoi au fost aprobați indicatorii tehnico-economici pentru reabilitarea tronsonului Craiova-Caransebeș. Un proiect foarte important, cofinanțat prin POT 2021-2027. Curând ar trebui să fie lansată licitația de proiectare+execuție. Practic aproape toată magistrala 100/900 va fi reabilitată/reînoită. Tot pe M100/900 s-a semnat de câteva zile cu Strabag reconstrucția viadcutului de la Cârcea.

Încep să fie finalizate SF-urile pentru proiectul modernizării a 47 de stații de cale ferată importantă și a Gării de Nord, respectiv să fie aprobați indicatorii tehnico-economici. Probabil curând vor începe să scoată la licitație și reabilitarea acestor stații de cale ferată foarte importante.

Pe PNRR mai e proiectul electrificarii și modernizării linei Constanța-Mangalia și Videle-Giurgiu. Aici sunt în faza de SF, trebuie multă atenție la termene și jaloanele PNRR.

Un an nou fericit și multă sănătate vă doresc! :)



Xenos

Frumos bilanț! Important este ca QW să continue și să devină o constantă inclusiv finanțată de la bugetul de stat. Știe cineva dacă proiecte de QW (quick wins) sunt incluse și în exercițiul financiar 2020 - 2027?

frunzaverde

#683
@Xenos : Pe exercitiul urmator (POT), Comisia vrea eliminarea "coridorelilor" numindu-le explicit esecuri (pagina 80 din POT aprobat: https://mfe.gov.ro/wp-content/uploads/2022/12/5a5473623a985f032438b450a36c0395.pdf). Explicit in POT scrie asta:

Quote from: Varianta Aprobata Program Operational Transporturi (POT)Ritmul de modernizare a fost lent din cauza focalizării pe investiții mari pe aliniamente noi. Prin urmare, în perioada următoare de programare, abordarea RO va fi ca, în loc de modernizări costisitoare, orientate pe aliniamente noi, noul concept să se bazeze pe reabilitarea liniilor existente pe aliniamentul actual, în vederea asigurării de viteze de operare de minim 100 km/h.

Cerinta asta a Comisiei si Jaspers a fost constanta cel putin din 2019.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Xenos

@frunzaverde : acel pasaj echivalează cu celebrul am fost un dobitoc al lui Emil Bobu, de la proces :)
Da, le-a venit în final mintea la cap celor de la UE, întrebarea e, le-a venit și alor noștri? Adică în exercițiul financiar următor avem RK la greu?

alinuttt

Ca să fie RK la greu finanțat din fonduri europene trebuie să existe proiecte, adică să fie vreun SF asemănător celui Quick wins. Nu știu să existe vreun proiect de reînnoiri la CFR Infrastructură în afară de Quick Wins (care a prins finanțare pe PNRR). Pe POT 2021-2027 se prefigurează a fi finanțată reabilitarea Caransebeș-Craiova și alte câteva proiecte mici, de exemplu am citit că 16 stații de cale ferată sunt prinse în finanțarea respectivă. Vom vedea, dar analizând în linii mari ce e în SF finalizat sau aproape de finalizare, cam asta ar fi. Craiova-Calafat are SF finalizat, dar având în vedere că fondurile sunt limitate... Am mari dubii cu privire la utilitatea acestui proiect la ora asta.

razvan96

Da, asa ar trebui. Pe de alta parte, București-Pitești, care e acum in licitație, nu a avut un SF, nu? Bănuiesc ca pentru lucrări mai ușoare se accepta si o documentație mai puțin stufoasă.
Un alt exemplu sunt lucrările QW pe Apahida-Baia Mare, secțiune care din cate știu nu era inclusă in acel SF pentru lucrări Quick Wins.

Oricum finanțarea Craiova-Caransebeș este prioritară.

Xenos

Pai RK mai simplu se poate face pe o groaza de magistrale, M 400, M 600....ar trebui planificate si astea! Si in plus, cum a ramas cu trenurile alea de lucru?


razvan96

Din cate știu, acel SF pentru quickwins nu a fost făcut pentru a concluziona ca trebuie schimbată toată linia.