Proiectarea infrastructurii de transport in Romania

Started by bogdymol, January 11, 2019, 09:13:48 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gothicus

E interesant ce vor face intre sensuri, daca vor asfalta si acolo zona mediana. Daca nu, vom avea parte de o vegetatie /tufe de toata pomina cum erau/ (mai sunt?) pe A3 Ploiesti- DNCB.
Siebenburgen, schones Land!

AkaManah

In Ungaria în zona mediana a autostrăzilor, pe unele porțiuni, exista un gard din vegetație. Infinit mai eficient decât panourile anti orbire de la noi.

bogdymol

Da, dar ăla trebuie întreținut și tăiat de 2 ori pe an. Arată foarte bine, e eficient, dar nu știu dacă m-aș risca să avem bălării care să intre pe banda 2 pentru că nu le-a mai tăiat nimeni de câțiva ani.
Locuit, Vizitat, Condus în: A B BG BiH CH CY CZ D DK E F FIN FL GBZ GR H HR I IL IRL L LT M MK MNE NL P PL RO RSM RUS S SK SLO SRB TR UK V
+ Australia, Canada, Egipt, Hong Kong, Macau, Malaysia, Maroc, Noua Zeelandă, Singapore, Emiratele Arabe Unite & Statele Unite ale Americii
drumurile mele

Kidu

#48
Mult mai periculos mi se pare panoul antiorbire facut din bucatile alea de plastic verde care sub bataia soarelui devin casante si se rup la prima bataie de vant.
Gardul viu, fie si neintretinut, nu va ajunge niciodata pe carosabil pentru ca va fi mereu retezat de masini. E suficient sa te uiti la o zona cu copaci aproape de acostamentul drumului si ai sa vezi ca si netoaletati nu ajung sa le creasca crengile in zona carosabila.

Prefer oricand varianta asta:

...fata de asta:


Ar mai fi si varianta asta cu panou antiorbire din material textil semitransparent insa si asta se deterioreaza in timp, chiar tin minte ca am vazut in Ungaria, in zonele unde era montat, sute de metri daca nu chiar kilometri unde era lipsa.

hvm

Eu am vazut in Grecia asa ceva si mi s-a parut ca nu a fost niciodata curatat. Am trecut de 5 ori prin zona si ultima data (iulie 2019) o mare parte era deja uscata din lipsa de precipitaii probabil. Dar isi facea treaba cu brio. A fost singurul tronson in care nu am fost orbit absolut deloc.

Eu nu mi-as face griji ca o sa creasca prea mari, eu mi-as face griji ca nu o sa creasca fiindca dpmdv consider ca aceasta solutie ar fi mult mai usoara si facila si nu cred ca o sa vina nimeni sa le "imprumute" pentru foc sau alte motive. Chiar ma intrebam de ce nu se proiecteaza autostrazile cu asa ceva de la inceput. Cand se incepe constructia autostrazii se poate incepe cu o pepiniera de gard viu si la finalizare ar fi deja de peste 50-70 de cm si poate fi transplantat direct. Iar dpmdv problema udarii frecvente s-ar putea rezolva destuld e usor in perioadele secetoare cu ajutorul unui sistem de picurare alimentat de o pompe eoliana daca nu exista apa pe un deal de unde sa curga prin cadere.

Iar daca va faceti griji ca o sa ajunga copacii in drum, eu prin Bulgaria de la Ruse spre sud (sud de Veliko tarnovo) sua vest (spre Plevna) nu m-am lovit in nici un an de vreun copac care a crescut pana in mijlocul drumului. Pe alocuri este chiar tunel si se circula extrem de bine nu s-a blocat drumul de catre vegetatie. Cat despre problema inzapezirilor generate de viscol nu cred ca s-a auzit.... Concider ca acele perdele forestiere in lungul DN/A ar fi foarte eficiente. Si chiar nu inteleg de ce nu se implementaza si pe la noi (in afara de lipsa fondurilor pentru dezproprieri).

Edit: In timp ce scriam si eu, Kidu a explicat extrem de bine de ce nu o sa ajunga in drum copacii.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

vancouver

Romania are o clima care nu prea se preteaza la parapet median cu vegetatie. Primavara ploua destul de mult si in mai-iunie plantele se dezvolta exploziv necontrolat, apoi in iulie-august se usuca complet si arata urat. De asemenea la modul general orice interventie pe o banda de circulatie pe care se merge teoretic cu 130-140 si practic unii si cu 160-170, reprezinta un urias pericol. In tarile cu multi km de autostrazi, in ciuda masurilor se protectie, anual au loc cateva accidente cu morti din aceasta cauza - fie angajati ai companiilor de drumuri, fie soferii care intra in utilajele folosite. Asadar cea mai sigura varianta este cea in care NU ESTE NEVOIE NICIODATA DE INTRETINERE.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

voicul

Eu sunt mai eco-friendly, dar as merge tot pe varianta fara vegatatie.
Odata trebuie sa gasesti masina stationata pe banda 2, cand tu mergi in coloana cu 140  SI dupa realizezi ca e mai bine fara - poveste petrecuta in Ungaria.

Intre bretelele de la intrare/iesire ... sa faca padure!  :lol:

vancouver

Exact, cine vrea peisagistica si natura se poate exprima pe marginea autostrazii. Dincolo de gardul de protectie, pe zona expropiata, mai ales la deblee si ramblee se pot face adevarate parcuri / gradini / paduri. La bretele da, dar cu atentie sa nu afecteze vizibilitatea. Deci ideal 5-10m de gazon langa bretele si abia apoi copaci / arbusti.

In caz de ceata si viscol ajuta foarte mult incadrarea cu totul a autostrazii intre perdele forestiere. La trafic suficient ceata este complet spulberata de pe autostrada si ramane la 5-10m peste ea, circuland peste crestele copacilor. Pe timp de viscol perdeaua forestiera elimina aproape complet riscul de troienire. Intre cele 2 perdele forestiere ninsoarea devine aproape una normala, verticala. Evident discutam de paduri ajunse la o oarecare maturitate.

Daca va uitati pe autostrazile din Germania pe margine, o sa vedeti ca padurile care o marginesc au copaci 99% cu aceeasi grosime. Adica sunt paduri PLANTATE in ultimii 30-40-50 de ani. Intr-o padure virgina trebuie sa existe si arbori seculari, cu diametre considerabile, de 80-150 cm. Ori asa ceva nu exista in Germania decat in mod absolut rarisim. Mergi pe autostrada si zici ca toata Germania e o padure. Nici vorba de asta. Totul e plantat fix de-a lungul autostrazilor. Asta trebuie sa facem si noi.

Latimea de expropriere trebuie largita, MAI ALES LA CAMPIE, si plantate perdele forestiere de 40-60m latime pe ambele parti. Deci expropriere ca. 200m. Zona forestiera se poate preda Romsilva, nu trebuie sa ramana in grija CNAIR.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

TVlad

La noi in tara A1 a avut initial vegetatie pe spatiul dintre sensuri. Erau niste arbusti, o specie de salcim pitic. Cu ocazia modernizarii din anii 1998 - 2000 i-au taiat si au betonat locul in forma actuala. Mie imi placea mai mult cu salcimi pe acolo. Nu existau insa parapete intre sensuri ci doar niste stilpisori cu catadioptri. Imi aduc foarte bine aminte pentru ca in vara anului 1989 Dacia noastra a fost putin scapata de sub control si a ajuns pe acel spatiu median, lovind cu bara un astfel de stilp ce a indoit-o si a spart farul sting. Noroc ca salcimii erau tineri si flexibili si nu ne-au trimis pe contrasens.

RaduG

#54
O să vă explic de ce nu merge vegetație în România între benzi, cel puțin în sud unde avem viscole, și nici alte metode sau tipuri de parapeți (din beton, gard de plasă etc.). Ar acționa ca niște parazăpezi și s-ar umple de zăpadă toți cei 200 km ai sensului de mers București-Constanța de pe A2, la fiecare ninsoare, adică din 2 în 2 săptămâni. Poate pe alte sectoare din țară unde nu sunt vânturi ar fi posibil, dar uitându-mi pe harta de vânt a României nu avem zone ferite, minimul este de 22m/s sau aproximativ 80 km/h.




Și atunci singura metodă anti-orbire care a rămas eficientă în caz de ninsoare viscolită au fost omniprezentele obstacole verzi. La fel cum singura metodă de separație a sensurilor, care lăsa vântul să treacă cu tot cu zăpadă, erau parapeții cu glisiere zincate, care sunt denumiți ,,ghilotine" de către motocicliști, și vă imaginați de ce.

Kidu

#55
@vancouver,
Strict legat de parapetele medial vegetal, sunt de acord ca cel mai indicat este cel ce nu are nevoie de intretinere insa M5-ul maghiar e la 100 km de Arad, e aceeasi clima, ei cum fac sa o intretina si sa o pastreze verde? Nu prea ma convinge argumentul asta.

@RaduG,
Pot sa va spun ca nu am vazut niciodata troiene de zapada in pusta maghiara adunate pe M5 si circul foarte des pe acolo, la ce clima avem mai ales in zona de Vest, zapada este o rara-avis, nu trebuie aleasa o solutie unitara la nivel de tara insa as incerca mai multe solutii pentru a o gasi pe cea mai potrivita.

Ca sa concluzionez, pot fi de acord ca parapetele median vegetal n-o fi cea mai buna solutie insa ceea ce avem noi in prezent este una din cele mai nefericite solutii gasite pentru ca:
-reprezinta un risc pentru siguranta rutiera, am vazut pe viu bucati de parapete rupte de vant
-mentenanta chiar mai dificila decat la un gard viu, multe suruburi de prindere, si aici exista risc pentru angajatii CNAIR-ului
-nu e deloc ieftina
-fiabilitate redusa, plasticul are durata scazuta de viata in soare insa fara s-o dau in scenarita, poate asta se si doreste de cineva care capuseaza in calitate de furnizor
-estetic arata ca naiba, mai ales cand sunt mereu bucati lipsa
-in drumurile facute de mine prin Europa eu n-am mai gasit nicaieri parepetele median de la noi, oare de ce?!

Cred ca solutia de pe A8-ul german cu dublu parapete New Jersey, nefixat in sol si cu umplutura de pamant/nisip poate fi o alternativa, atat ca implementare, intretinere cat si ca si cost.
N-as vedea o mare tragedie nici daca nu s-ar mai monta acele plastice verzi.

frunzaverde

#56
Orbirea pe autostrazi este in general o non-problema. Geometria caii de rulare (profilul longitudinal) plus standardele pentru iluminatul vehiculelor ar trebui sa previna si limiteze orice forma periculoasa de orbire - chestia asta este explicit scrisa in normativele TEM dupa care sunt copiate cele romanesti.

Majoritatea tarilor nu monteaza panouri anti-orbire decat in cateva situatii, unde sunt necesare pentru ca nu se poate garanta din geometrie ca nu va exista orbire periculoasa. De exemplu:
- anumite curbe, rampe si pante;
- noduri unde bretelele se apropie prea mult sau la un unghi rau de sosea
- unde o cale ferata merge paralel cu drumul, aproape de drum (farurile locomotivei nu sunt calibrate la fel ca cele ale masinilor)

Stiu ca Ungaria (care e una din putinele tari care monteaza anti-orbire generalizata) a ales asta pentru ca, la inceputul anilor '90, cand si-au facut normativele, majoritatea parcului auto era ex-sovietic, care nu respecta standardul de iluminare european din epoca. Au ales panza neagra pentru ca era ieftina, si, in viitor, usor de scos (doar ca si la ei normativele rutiere sunt invechite, ca si in Romania, si nu s-au mai scos din standard).

Solutia corecta este, deci nimic. Fara paletele alea verzi, de care nu are nimeni nevoie, fara panza neagra, fara nimic de genul. Merge in Germania, Spania, Franta, Danemarca, Cehia, etc. fara ele, inseamna ca merge si in Romania.

Spatiile verzi pe mediana sunt o prostie. Crengile lovite la 130 km/h sunt un pericol imens, deci nici vorba de "se poate lasa asa fara toaletare". Toaletarea este complicata, si poti avea ghinionul sa-ti prinda vreun copac radacini aiurea, care sa faca ingrijirea zonei scumpa. Si ai oricum nevoie de parapete median; copacii si arbustii nu ofera o iesire in decor sigura si controlata (ci fix pe dos, sunt pericole), asa ca esti nevoit sa instalezi parapete (mai) complicat.

Bucuresti - Pitesti comunist era haos curat: avea "arbustii" pe mediana, asa ca se facusera zeci de bucle de intoarcere pe mediana... Totul era o varza, de altfel. Era plin de vanzatori de covrigi "la sirag", d-aia tari ca piatra, struguri si mere pe marginea autostrazii. Opreai si-ti luai, pana la modernizarea din '99 asa a fost.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

subway

#57
Prietene nu sunt chiar de acord, exista suficiente specii arbustive autohtone rezistente la seceta ce nu necesita irigare si ce pot fi utilizate fara probleme, cu intretinere minima in loc de fiare si plastice...
Un singur sir de arbusti pe mijloc e suficient si crede-ma ca orice fruza verde e preferabila cand ai de a face cu gazele de esapament!
:) :) :)
Acelasi lucru e valabil si pe marginea drumurilor sau autostrazilor.
Solutia cea mai la indemana se numeste lemn cainesc (Ligustrum vulgare).

JohannDB

   BUN GĂSIT în noul an și sănătate, tuturor !!   Vorbeam de proiectare giratorii, cu o pagină mai înainte....... Mi-a căzut sub priviri un scurt clip și iată cam cum arată ceva "ca lumea" și pe margini și la cercul/conul central..... "Sensuri giratorii în Olanda" de pe  "Drivers SM" !!

https://www.facebook.com/watch/?v=621711305364601

TVlad

Extraordinar! Chiar ieri am vazut un clip pe youtube cu giratoriul de la intrarea pe A3 venind de pe centura Bucurestiului. Se intra in giratoriu cu doua benzi, e o prima iesire iar a doua iesire duce spre autostrada pe o singura banda. Acolo e un punct de conflict. Tipul care filmase a intrat in giratoriu pe banda 1 si era suparat ca unul de pe banda 2 care era putin mai in fata nu i-a acordat prioritate. Si eu am patit-o odata acolo si nu intelegeam de ce ma claxoneaza unul din spate. Mie mi se pare logic sa te asezi pe banda a doua daca nu vrei sa iesi pe prima la dreapta si cita vreme ai un avans fata de cel de pe banda 1 pe care in acel loc nici nu prea il poti vedea, e normal sa treci primul. Se pare insa ca nu e regulamentar dar ce e sigur e ca pot aparea situatii periculoase din cauza numarului diferit de benzi din giratoriu si din drumurile conexe.