[CJ] Transportul public in Cluj-Napoca

Started by ciprebbe, January 21, 2013, 12:46:16 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dragos76

Sunt curios în general prin Europa cam care sunt procentele.

StefanCelMare

#481
@Ionut - nu e așa, 32 mil. euro, vs. 167 mil. lei! Deci cam 154 din 167 mil. lei provin din încasări bilete/abonamente.
PS - cred că subvențiile sunt prinse în încasări bilete (primesc de la primărie pentru bătrâni, elevi, studenți).
Plus partea de investiții, unde nu cred că sunt lăsați să pună ei cota parte din proiectele europene... probabil primesc suma aia de la primărie. Sau poate flota e pe primărie? Chiar nu știu. - Văd că în articolul citat de mine chiar scrie asta la autobuzele, troleele achiziționate pe fonduri UE - Mijloace fixe care vor intra în patrimoniul privat al Primăriei Cluj-Napoca şi vor fi date în concesiune către CTP Cluj-Napoca

PS - subvenții declarate de primărie: cca. 10 mil. lei pentru studenți - https://primariaclujnapoca.ro/educatie/transport-gratuit-elevi-si-studenti/
Nu găsesc suma pentru pensionari.

Alte surse spun: - cca. 35 mil. lei pe an (cam 20% din veniturile CTP), dacă e să îl credem pe Alexa, care nu e cel mai normal jurnalist - acum e șeful PSD Cluj.
https://www.ziardecluj.ro/niciun-fara-subventii-ce-suma-se-aloca-din-bugetul-local-pe-2016-pentru-gigacalorie-si-transport-comun

dr4qul4

Nu uitati sa treceti la calcul si costurile efectuate pentru incasarea biletelor. Nu m-ar mira ca acestea sa fie egale cu incasarile.
AI nevoie de carduri, casieri, automate de incasare, controlori, tehnicieni care sa repare automatele si sistemele, transport valori, comisioane bancare. Si nu doar pentru cei care platesc, pentru ca si pt cei subventionati (de la stat sau de la primarie) trebuie sa aloci oameni care sa le elibere cardurile.
In Bucuresti, primarita nu a renuntat la idee din cauza costurilor, ci din cauza angajatilor pe care trebuia sa-i concedieze. Majoritate mai sunt si rude/prieteni cu soferii si mecanicii, astfel ca s-ar fi trezit cu o greva generala.

Nu sunt adeptul gratuitatilor, dar nu vad rostul de a te mai agita cand te costa mai mult decat incasezi.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

GML

Eu am abonament pt. 120 de calatorii, deci e ok, ca tre sa validez fiecare data.
Dar tre sa validezi abonamentul si daca ai numai pe o singura linie?

cristi5

Nu stiu daca e vreun topic mai potrivit

https://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/orasulcare-pierdut-lupta-traficul-infernal-autoritatile-nu-mai-solutii-ci-doar-pansamente-rezolva-problema-6-luni-1_5da05546892c0bb0c67aa9e8/index.html

Oraşul care a pierdut lupta cu traficul infernal. Autorităţile nu mai au soluţii, ci doar ,,pansamente care rezolvă problema pentru vreo 6 luni"

Cluj, unul dintre cele mai aglomerate oraşe din România, este sufocat de traficul infernal şi de ambuteiajele care îi fac pe oameni să piardă ore întregi pe drumuri. Autorităţile au câteva soluţii, dar numai pe termen lung, în timp ce pe termen scurt şi mediu ridică neputincioase din umeri. Asta însă înseamnă că aglomeraţia şi ambuteiajele vor rămâne la ordinea zilei în următorii ani, până când vor fi realizate obiectivele promise.

Primarul Clujului, Emil Boc, a admis că oraşul are nevoie ca de aer de Centura de Sud şi de metrou, în caz contrar problemele de trafic fiind imposibil de rezolvat. Însă toate acestea înseamnă timp. Dacă centura ar urma să fie rezolvată, în cel mai fericit caz, în 2025 sau 2026, pentru metrou ar fi de aşteptat, din acel moment, încă vreo 10 ani, cel puţin, conform spuselor lui Boc. Până atunci, soluţiile sunt mai degrabă temporare şi prea puţin eficiente.

În disperare de cauză, Boc a făcut apel la studenţi, cerându-le să-şi lase maşinile acasă şi să folosească mijloacele de transport public.

,,Înţeleg să vii cu maşina, să îţi aduci lucrurile la cămin sau la garsonieră, este firesc, în toată lumea se întâmplă acest lucru, dar maşina pleacă după aceea acasă. Studentul rămâne, maşina pleacă. În Cluj, studenţii au ca opţiune transportul public gratuit, pe două linii şi bicicleta, ca transport pe care pot să îl aibă, acolo unde pistele de bicicletă permit, pentru a putea circula decent în oraş. Studenţii vor avea de observat că nu se tolerează blocarea arterelor de circulaţie majore cu maşini, cum era Observatorul, plin de maşini", a spus edilul şef.

La rândul său, viceprimarul Clujului, Dan Tarcea, a dat de înţeles că autorităţile nu mai au soluţii concrete în lupta cu traficul infernal. Încurajarea folosirii transportului în comun şi extinderea benzilor dedicate acestuia, după ce Clujul a fost primul oraş din România care a implementat acest sistem, sunt doar ,,pansamente", aşa cum s-a exprimat Tarcea.

,,Prioritizăm transportul în comun. Avem 210.000 maşini în oraş, în câţiva ani vor fi 300.000. Nu putem să dărâmăm clădirile, să facem loc maşinilor, de aceea vom ajunge să intrăm în zona centrală doar cu mijloacele de transport în comun. Să lărgim străzile astăzi, nu putem, să mai facem câteva sensuri unice în Gheorgheni sau Andrei Mureşanu sau să le modificăm, sunt doar pansamente care rezolvă problema pentru 6 luni. Autostrăzi suspendate peste blocuri nu putem face. Probabil că generaţiile viitoare care vor veni vor avea oaltă mentalitate şi nu vor avea într-o familie 2 sau 3 maşini, ci doar una. Pe vremea comuniştilor, când s-au construit blocurile şi s-au făcut cartierele, era prevăzut doar un loc de parcare la 10 apartamente, ori azi avem cel puţin 15 maşini la 10 apartamente. Dacă aşa au fost construite cartierele... Soluţii magice nu sunt", s-a plâns Tarcea la postul de radio Napoca FM.

Ca soluţii alternative, municipalitatea intenţionează să introducă un tren urban care să facă legătura cu principalele localităţi ale Zonei Metropolitane Cluj, dar şi construirea unor pasaje subterane şi subraterane.

RobertH

Stiu ca e "cool" sa dai vina pe studenti dar din experienta mea foarte putini studenti au masina in Cluj fata de angajati. Cei mai multi sunt studentii care stau in chirii, departe de statii CTP.

Iar problema asta o rezolvi prin construirea de campusuri noi legate bine de reteaua de transport public. Ar mai rezolva si problema cu chiriile scapate de sub control.

ladposta

Poate nu studentii sunt de vina pentru 'toate', dar crede-ma se vede si cu ochiul liber diferenta dintre perioadele cu studenti si fara.

Campusurile sunt o solutie, parcarile o alta solutie, transportul in comun inca o solutie si asa mai departe, dar trebuie si implicarea partii umane, in acest caz studentii.

RobertH

#487
Venirea studentilor corespunde cu venirea iernii (vreme racoroasa) cand multi renunta la mersul pe jos si aleg masina. Studentii sunt tot in Cluj si in iunie/iulie si totusi atunci traficul e destul de liber. Oare de ce.

De vorbim de studentii din Floresti, aia e altceva. Acolo e problema Florestiului, multi aleg masina pentru ca mijlocul de transport in comun nu e mai rapid.

dr4qul4

Si in capitala e la fel. Vara e parfum  nu tu studenti, concedii, dar mai ales mers pe jos si mai nou trotinete.
Cum se raceste vremea, toata lumea in masini. Chiar si pt 1km.
Poate studentii nu au masini, dar aglomereaza transportul public asa ca ii imping pe altii sa ia masinile.
Si sa nu uit....mai sunt si elevii. Mukti dusi la scoala de catre parinti, cu masina.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

dragos76

Nu e chiar așa situația de neagră precum în articol. Cel puțin în zona centrală traficul s-a îmbunătățit în ultimii 1-2 ani, de când cu extinderea benzilor de bus, de introducerea autobuzelor școlare și de schimbarea politicii de parcare în zona 1 (fără abonamente, tarife destul de mari). Înainte era o constantă ca tot traficul să fie cvasi blocat de când venea vremea rea. Acum în zona centrală și imediat adiacentă se circulă acceptabil. E drept, la orice situație un pic anormală, totul e dat peste cap, cum a fost săptamâna trecută când o lucrare nereparată peste noapte și restricționarea circulației pe o bandă în intersecția din cipariu a blocat total calea Turzii.

Da, în continuare sunt zone unde se merge foarte greu (cazul Florești e clasic deja). Da, pe termen lung e nevoie de investiții serioase în infrastructură. Din păcate nu doar centura metropolitană, e nevoie de mult mai mult, și aici e o problemă cu viziunea strategică a celor responsabili din primărie (vezi exemplul cu cartierul Sopor, și cum a fost gândită legarea lui de oraș).
Dar nu cred că trebuie să se aștepte doar după aceste soluții. Sunt multe altele mici, care se pot implementa relativ ușor, și care ar duce la rezultate. De exemplu, o mare parte din trafic e dată de persoane care se deplasează cu mașinia nu în zona centrală, ci în zone office semi centrale, unde parchează neregulamentar (și normal, gratis). Ar fi de ex zona adiacentă Iulius Mall, zona H Barbusse etc. Dacă acolo s-ar amenaja, unde se poate, parcări cu plată iar în rest să se meargă pe toleranță zero pentru parcările ilegale, s-ar reduce mult din trafic.

bacovia

Repet. Atata timp cat limitezi gratuitatea studentilor la 2 linii, nu rezolvi mare lucru.

Ar trebui acces nelimitat, inclusiv pe zona metropolitana.

GML

De ex. langa Office ai o parcare destul de mare, dar la ora 9 e full deja si acolo.
Pot sa rezolvi situatia cu transportul in comun, problema e, ca nu prea are chef nimeni sa urca pe un autobuz plin. De ex. 32ul e plin dupa 2 statii, dar cred ca e acelasi situatie si pe 6/25/30. Din cand in cand, nici autobuzele articulate nu mai fac fata.
Eu sincer credeam, ca CTP-ul vine cu mai multe idei in septembrie. 44/45/53 e ok, dar credeam eu, ca si la alte linii o sa avem ceva updateuri, gen. linia 18 sau 23.

^alexd, pot sa rezolvi situatia, daca dai la studenti abonament cu 120 de calatorii, in loc de abonament pe 2 linii.

StefanCelMare

#492
Din punctul meu de vedere, la modul în care este gândit transportul public în zonele de campus și în zona universităților nu prea ai cum să stimulezi studenții să ia transportul public.
Fără linii de autobuz care trec prin campus, sunt doar vorbe ce zice Boc.
UMF are multe cursuri în zona Hașdeu - Zorilor, în zone deservite de linia 22 (vedeți ce orar are și cu ce operează CTP ruta... microbuz cu 15 locuri, noaptea minții... vedeți de exemplu ce folosește Timișoara similar https://www.banatulazi.ro/parcul-auto-al-stpt-se-mareste-au-mai-ajuns-cateva-microbuze/).
UBB are Hașdeu, Drept, sediul central tot pe zone deservite marginal.
Nici chiar UTCN pe Zorilor nu stă grozav. Depinde unde vrei să ajungi. Spre centru... e peste mână, orice iei te lasă prin Avram Iancu sau Mihai Viteazu.
Transportul public este atrăgător cât vremea este bună.
Dacă plouă, e frig, faptul că nu este ușor accesul cu autobuzul în campus sau la sălile de curs devine o problemă.

Iar toate astea țin de CTP.
Stațiile sunt identice cu cele din 1980, deși Universitățile au cel puțin de 4-5 ori mai mulți studenți, și punctele focale s-au schimbat.
Rutele sunt asemănătoare cu cele din 1990-2000 (peer-2-peer), deși orașul este net mai sufocat de mașini.

GML

La un moment dat nici 22ul nu circula.
Sincer, nu prea inteleg la intoarcere de ce nu vine prin Hasdeu si coboara pe strada Marginasa. Singura problema ar fi, ca strada Marginasa nu e destul de lata pt. un autobuz normal.

florin74

Pana nu demoleaza jos la intersectia cu Motilor, nici gand. Nu au loi 2 masini mici una langa alta, daramite sa bagi un autobus acolo, cat de mic o fi el.
E trecut ceva in plan exproprieri si sa faca un giroatoriu acolo, odata cu banda unica. Mai vedem.