Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

voicul

Intai sa dispara motoarele termice, ceea ce nu e programat sa se intample.
STIU ... UE din 2035, dar Africa o sa mearga cu termice mult si bine, ba chiar o sa mai ceara si peste 20 de ani ca nevoia de deplasare va fi inca la moda.  :)

Deci incet incet dispare si petrolul si a pentru a disparea, momentan, a inceput cu o crestere constanta in cerere in ultimii 20 de ani.  :o

Cristi N

Pana la camioane electrice pe scara larga mai e destul, deocamdata suntem la capitolul autoturisme plug-in hibrid si full electric. Daca faci zilnic naveta la munca si vrei sa iti iei masina noua optiunea cea mai avantajoasa e din categoria asta.

ovicor

In SEN exista termenul de "gol de noapte", cand consumul scade mult sub puterea ce poate fi produsa, cand hidro isi reduce productia semnificativ. Problema e "plierea" incarcarii electricelor in aceasta perioada. Pe termen mediu si lung, problema principala ar fi posturile de transformare 20/0,4kv si retelele din urban, in special cele de joasa tensiune.

hvm

Exact aceasta este principala problema dar sa tinem cont ca acest gol de noapte apare in general datorita consumatorilor mari care nu lucreaza noaptea, Asta nu inseamna ca acest gol poate fi transferat la consumatorii casnici doar printr-o apasare de buton fiindca acolo nu prea e pregatita infrastructura sa sustina asa mult consum. E vorba de alte trasee, alte statii de transformare care nu o sa sustina consumul asa usor...

Pe de alta parte reteaua ar trebui sa fie in stare sa suporte un consum mediu cel putin dublu comparativ cu ce consum mediu avem acum. Cu niste system de automatizare care sa permita cuplarea systemelor de incarcare in functie de consumul toatal pe transformator astfel incat incarcarea sa fie pastrata intr-un maxim prestabilit nu vad de ce ar fi probleme in urmatorii cativa ani, timp in care infrastructura are timp sa se adapteze la cresterea de consum. Oricum nu prea vad sanse mari sa se treaca pe electrice mai mult de 35% in urmatorii 5 ani. si pana in 2030 ar trebui sa fie suficient timp pentru dezvoltarea retelei pentru a sustine  un consum triplu fata de ceea ce avem acum astfel incat toate sau aproape toate autoturismele sa se incarce electric.

Totusi eu nu cred ca toata lume aisi va mai lua autoturism electric fiinca nu va mai fi la fel de ieftina achizitia initiala, chiar daca pe viitor costurile ar fi mai mici, insa tinand cont ca dupa 7-10 ani trebuie sa investesti alti 10-20K E in baterii ca sa le schimbi, eu cred ca acest lucru o sa indrepte oamenii spre transport in comun, si acolo este loc de eficientizat si redus consumul...
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

contador

Quote from: dumbravaandrei on September 19, 2021, 12:03:02 PM
De sutele de milioane de EUR care s-au bagat in Iasi in liniile de tramvai + reteaua de fir-contact - si asta numai din 2006 incoace - cam cate baterii de 80-100KWh crezi ca puteau sa puna in tramvaiele alea si sa elimine costurile de mentenanta la reteaua fir-contact
Slava Domnului ca nu au facut asta. Cand ai la Cluj rata de disponibilitate a autobuzelor electrice de 70%, ar fi fost imbecilitatea maxima sa tinem aproape 1/3 din flota de tramvaie la incarcat doar ca sa eliminam costurile cu reteaua de contact.

La Iasi inca circula tramvaie fabricate in anii '60 si modernizate ultima oara pe la inceputul anilor '90, inainte sa fie achizitionate de noi. Pur si simplu pot pune pariu de pe acum ca-ti spulbera la durata de viata orice autobuz existent pe piata. Desigur, treptat, se va renunta la ele deoarece nu au podea joasa si nici nu e loc sa le fie adaugat aer conditionat, insa de mers... schimbi doua suruburi uzate si mai duc douaj' de ani.


Quote from: dumbravaandrei on September 19, 2021, 12:03:02 PM
Nu mai zic cam cate troleibuze electrice puteau sa ia si sa extinda reteaua de transport urban prin multe cartiere noi aparute, fara sa astepte niste ani de zile investitia intr-o linie de cale ferata?
Deplasarea pe sine e mai eficienta energetic si permite vehicule mai lungi.

In caz ca nu stiai, compania de transport public locala este intr-o perpetua criza de soferi, cautand lucratori chiar si din judetele invecinate, deci e de preferat sa avem tramvaie de 30m (capacitate 230 pasageri) decat autobuze. Ca bonus poti cupla cate doua tramvaie, sub forma unui tren, spre a fi conduse de un singur vatman.


Eu cred ca este gresit sa tratam transportul in comun ca autoturismul personal. Nu cred ca este cineva pe-aici care sa foloseasca masina personala, electrica sau nu, 16 ore din 24, 6 zile din 7!



PS: ma bucura faptul ca avem tramvaie pe Sos. Nicolina in loc de troleibuze deoarece capacitatea de transport e mult mai mare. Da, am circulat si cu unele si cu altele pe acelasi traseu: tramvaiul e mai incapator si merge mai repede. Mai mult decat atat, tramvaiul trebuie introdus si pe Poitiers si pe Bucium (pana la Plopii fara sot) si reintrodus intre Podul de Piatra si Podu Ros.

dumbravaandrei

#2570
@contador de unde scoti tu baliverna ca la cluj o treime din autobuze stau in timpul orelor de functionare pentru ca au nevoie de incarcare, fara a avea alte dependente (de orar, de logistica, de soferi)


O fi mai eficient transportul pe sine, dar si investitia e deosebit de mare si dureaza extrem de mult.


Nu vreau sa deturnez discutia spre modul de dezvoltare a transportului public in Iasi, dar dupa tine cam cat ca ar dura sa tragi o linie de tramvai pana in la Valea Lupului? Si cam cat ar costa? Ca toate casele si blocurile dezvoltate prin Pacuret au nevoie si ele de transport public. De Visani mai vorbim? De Ciurbesti/Ciurea vorbim?


Tocmai, ca nu il tratez ca autoturism personal ci ca alternativa la autoturismul personal. Iar orice masina care nu se misca, nu consuma energie.


Bine ca implementeaza altii sisteme eficiente, electrificate si pe "cauciuc", dar le dovedim noi ca nu se poate... ca vorba aia... noi suntem natie de calici (adica saraci pentru ca suntem puturosi)

hvm

@dumbravaandrei:
ce autonomie are un autobuz electric? si cat se poate incarca in 10-15 minute la capete?
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

Sionut

#2572

  Salut, poti baga energie pentru aproape de 100 km (depinde daca sunt 10 min sau 15, diferenta de 50% intre ele, de puterea statiei dar banuiesc ca se instaleaza rapide de minim 100 KWh si de nivelul bateriei - intre 20% si 80% incarcarea e optima).

dumbravaandrei

#2573


Daca e sa vorbim strict de Iasi, diagrama de parcurs impunea ca la capat de linie sa fie o pauza de minim 30min, iar dupa fiecare 4h de exploatare sa fie o pauza de 1h. La capat de linie, soferul inmana impiegatului foaia de parcurs si nu o primea decat la terminarea timpului de repaos. Dupa 10, maxim 12h de functionare, toate vehiculele (indiferent ca era autobuz sau tramvai) se retrageau la baza pentru mentenanta. Distanta intre doua terminale ale unui traseu nu este mai mare 30 km (la Iasi cea mai lunga linie dus-intors parca avea 23 km, era linie de tramvai pe vremea aia - traseul 3 Rond Copou->Dancu)

Daca vorbim de cel de la Baia Mare (ATP Bus), autonomia e intre 150km si 350km in functie de preferinte.



Transporta intre 80 si 135 de pasageri, in functie de configuratie
Pentru incarcare poate fi configurat cu:
- Incarcare AC, 22KW: in 30 de min incarci 11KWh ~ 11km
- DC 50KW: in 30 de minute incarci 25KWh ~ 25km
- DC 120 KW: in 30 de minute incarci 60KW~ 55Km


Capacitate acumulatori: 180KWh (varianta cea mai mica) - 350KWh, configurabil. Sunt acumulatori heavy-duty-cycle, cu degradare foarte mica.


Nu stiu la ATP-uri, dar la cele care sunt deja in Brasov, au si pantograf si se pot incarca in timp ce merg sub linia de troleibuz...


Iti garantez ca nici autobuzele actuale nu fac mai mult de 150km/zi.
Ca investitie ai posturile de transformare de la capetele de linie. Dar daca esti baiat destept si faci un serviciu comercial din asta, este amortizabila investitia fara a mai alimenta vre-un mijloc de transport.


Nu stiu capacitatea de productie la Baia Mare.

dumbravaandrei

#2574
Si daca ai dubii cu transportul in comun, mergi la Suceava.
Au facut fata chiar si lui Dorel.


Ah... si ei nu au incarcatoare de putere mare, in mare parte stau pe AC si le incarca noaptea (mi se pare ca in Suceava transportul public functioneaza numai in intervalul 05:00-23:00)

bgd77

#2575
Quote from: dumbravaandrei on September 20, 2021, 05:36:31 PM
Nu stiu la ATP-uri, dar la cele care sunt deja in Brasov, au si pantograf si se pot incarca in timp ce merg sub linia de troleibuz...

Te referi la autobuzele electrice? Din cate stiu eu cele din Brasov nu se incarca in timp ce merg, ci doar cand stau la capetele de linie. Pantograful de care zici nu se poate cumpla la firele pentru troleibuz ca sa se incarce.

L.E. In articol se vede cum se conecteaza autobuz electric pentru a se incarca: https://newsbv.ro/2020/09/10/ministrul-mediului-brasovul-va-fi-primul-oras-din-tara-cu-transport-public-electric-100/

cristi5

#2576
Bravo Suceava! Ma gandesc ce tragedie ca nu mai "pica" niste motorina la autobaza...

@dr4qul4 zici ca daca maine toata turismele ar fi electrice, ar fi o problema cu productia. Nu sunt de acord, din multe motive:

- nu e realist sa fie toate maine electrice. Productia are timp sa se adapteze, nu e o schimbare asa brusca
- turismul nu face "plinul" la baterie de fiecare data. Incarca pt cei 30 km pe care-i face intr-o zi. Adica vreo 4,5kWh, adica putin. Cam cat consuma pregatirea unei cine (1h) pe o plita electrica cu 2 ochiuri de cate 2kW. Sau cina pe plita si desertul in cuptorul electric. Si in timpul asta calci si niste camasi. Incredibil totusi ce putin consuma o masina nu?
- acesti cativa kWh vor fi compensati partial de aprate mai economice in gospodarie, pe strada. Incepand de la becuri.
- vezi ce zic colegii cu "golul de noapte". Exista capacitate de productie disponibila noaptea, cand soferul doarme, adica moment ideal pt incarcare

dr4qul4

o hidrocentrala uzineaza doar ziua, dar noaptea acumuleaza apa in lac. Daca ar uzina si noaptea, ziua ar avea productie mai mica.
Se aplica doar pe perioadele fara plaoie. Adica de obciei vara cand pornim si aerele conditionate si ramane si fara energie.
Benzina si motorina au energie inmgazinata. Iar masinile sunt micro-termocentrale. Ai nevoie sa compensezi de undeva. Nu merge din consumatori mai buni pentru ca pe masura ce se pun becuri led se inmultesc aparatele electronice din casa.

Ca sa nu mai spun ca la noi inca sunt foarte putini cei care tin pornit aerul conditionat mai mult de 2-3 ore pe zi. Sau ai uitat de boala romanului cu "ma trage curentul"?
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

dumbravaandrei

Quote from: dr4qul4 on September 20, 2021, 06:32:33 PM
o hidrocentrala uzineaza doar ziua, dar noaptea acumuleaza apa in lac
Cat am facut practica in hidrocentrale (anul I si II de facultate - CHE Bicaz si CHE Stanca-Costesti), se uzina si noaptea. In anii aia CET-urile erau praf si se incerca a se substitui cat mai mult cu hidro, chiar daca era mult mai scumpa energia. Acum, la cat a crescut ponderea hidro fara sa apara acumulari noi, nu am nici cel mai mic dubiu ca noaptea nu se uzineaza...

contador

Quote from: dumbravaandrei on September 20, 2021, 05:08:36 PM
@contador de unde scoti tu baliverna ca la cluj o treime din autobuze stau in timpul orelor de functionare pentru ca au nevoie de incarcare, fara a avea alte dependente (de orar, de logistica, de soferi)
De pe forumurile dedicate transportului in comun. Utilizarea deasa a incarcarii rapide duce la uzura prematura a acumulatorilor, in timp ce maretele autobuze din Clug Cluj nu au suficiente baterii incat sa duca un program complet.

De atata incredere ce au in acei acumulatori incat deja se discuta varianta transformarii in troleibuz la finalul vietii, in loc de a fi inlocuiti. Oricum in maxim 5 ani ne lamurim ;)

O sa ajunga si in Iasi niste autobuze electrice, din pacate de numai 10m lungime. Da, si aici se are in vedere posibilitatea transformarii in troleibuz.


Quote from: dumbravaandrei on September 20, 2021, 05:08:36 PM
O fi mai eficient transportul pe sine, dar si investitia e deosebit de mare si dureaza extrem de mult.
Dar au si o durata de viata extrem de lunga. Pai n-ar fi cazul sa gandim pe termen lung?

Decat sa risipim banii pe autobuze electrice mai bine lasam traseele suburbane pe motorina sau trecem la CNG, iar cu banii economisiti facem altceva***. Oricum o retea de transport in comun nu se poate face cu trasee de peste tot pana peste tot, ci sub forma de stea, deci autobuzele trebuie sa faca legatura intre "residence" si tramvai/metrou, nu sa strabata intreg orasul, tramvaiul/metroul reprezentand coloana vertebrala a retelei.


Quote from: dumbravaandrei on September 20, 2021, 05:08:36 PM
dar dupa tine cam cat ca ar dura sa tragi o linie de tramvai pana in la Valea Lupului? Si cam cat ar costa?
Din start, daca vrem transport in comun atractiv, atunci vorbim de benzi dedicate. O linie de tramvai pana la ERA nu vad de ce ar dura mai mult decat o strada noua pana la ERA. Daca tu le vrei pe strada existenta, atunci poti pune autobuz tras de cai, ca nu ar fi mare diferenta, lumea preferand oricum sa stea in ambuteiaj in propriul autoturism.


Quote from: dumbravaandrei on September 20, 2021, 05:08:36 PM
Tocmai, ca nu il tratez ca autoturism personal ci ca alternativa la autoturismul personal. Iar orice masina care nu se misca, nu consuma energie.
Tocmai aici e o diferenta majora: un mijloc de transport in comun care nu se misca inseamna pagube.


Quote from: dumbravaandrei on September 20, 2021, 05:08:36 PM
Daca e sa vorbim strict de Iasi, diagrama de parcurs impunea ca la capat de linie sa fie o pauza de minim 30min, iar dupa fiecare 4h de exploatare sa fie o pauza de 1h
Fara suparare, mergi la capat CUG sau in Copou si cronometreaza cat stau tramvaiele sau autobuzele. Nicivorba sa astepte 30 minute. Poate maxim 15 minute. Pauza de 1h la fiecare 4 ore? Daca s-ar astepta atat s-ar bloca naibii rondurile, fiindca au maxim 2 linii.

Daca vrei date exacte, intreaba-l utilizatorul radub de pe tramclub, care lucreaza la SCTP Iasi.


Quote from: dumbravaandrei on September 20, 2021, 05:08:36 PM
Bine ca implementeaza altii sisteme eficiente, electrificate si pe "cauciuc", dar le dovedim noi ca nu se poate... ca vorba aia... noi suntem natie de calici (adica saraci pentru ca suntem puturosi)

Ia uita-te la acele orase. Nu cumva extind sau au deja o retea de tramvai/metrou bine pusa la punct? Vorbind de orasele mari, nu targusoare cu 100.000 locuitori, nu cumva au autobuze electrice pe langa tramvai, nu in locul tramvaiului?


Interesant ca ne faci "natie de calici" dar tot tu vii cu argumentul ca sinele de tramvai sunt scumpe :)



***) In ce as baga banii intr-un oras ca Iasi/Cluj/Timisoara/...? Pai in ceva de genul "premetro", adica in ingroparea tramvaiului in zonele aglomerate, ca sa circule ca un metrou mai mic. Exemple? Bruxelles, Antwerp, Essen, Dortmund, Viena (linia U6) s.a.m.d.

Eu in continuare cred ca gresesti folosind experienta ta cu autoturismele electrice drept ghid pentru o retea de transport in comun. La noi sistemele de transport public au doua mari probleme: timpii (vehicule blocate in trafic, ce se rezolva cu benzi dedicate) si capacitatea (ce se rezolva tot cu benzi dedicate dar si cu vehicule mai lungi, iar aici tramvaiul iti bate lejer autobuzul articulat).

Trecerea la autobuze electrice nu rezolva niciuna dintre aceste probleme. Stoparea investitiei in tramvai fiindca e prea scump ar fi o tampenie si ne-ar incadra fix in "natia de calici" de care amintesti.