Autostrada A10 Sebeș-Turda

Started by ciprebbe, April 05, 2013, 03:16:31 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

cristi5

@voicul se culeg date despre alunecare, sunt senzori acolo. Vulturii zic ca datele nu sunt intru totul incurajatoare. Speranta de FP moare ultima, cand o acopera alunecarea.

Alexander

Eu zic ca e usor de discutat si dat cu pietre in proprietar insa eu vad lucrurile altfel. Si nu e vorba doar de Sancrai. Muncesti o viata, faci credite pe care cel mai probabil inca le platesti, cumperi teren in zona linistita, fara praf etc, iti faci casa, gard si ce mai vrei tu, asa cum ti-ai dorit mereu. Apoi vine cineva si face autostrada prin curtea din spate + pasaj prin jumatatea curtii tale. Deja pretul casei a scazut cu doua treimi. Ba mai mult, esti platit cu 10% din cat valora terenul deci nici n-ai sansa sa o vinzi/abandonezi si sa o iei de la capat putin mai incolo. Daca proprietatea e cumparata mai demult sunt sanse ca despagubirea sa acopere, poate, ce mai ai de plata din datorii.
In cazul de fata, luand Sancrai drept exemplu, puteti inchide ochii putin si sa va imaginati cum e sa te trezesti in fata unui zid de beton care trece la 10m de casa si pe care probabil vor trece masini, tractoare si camioane? Gardul ala, cu sau fara autorizatie e cea mai mica problema. Nu stiu daca isi mai imagineaza cineva ca se imbogateste din exproprierile astea. Normal, in situatii de genul trebuia evaluata proprietatea, cu bune sau rele si expropriat la pretul real si actualizat al pietei, dinaine de constructia pasajului/a autostrazii. Si exemple de genul sunt multe, ca de exemplu casele de sub mega podul de la olt, de pe DX12. Cum ar fi sa ai o casa cu o curte in care nu mai bate soarele niciodata?
Aici cred ca e exclusiv vina statului care, la fel ca intotdeauna, pune interesul cetatenilor pe ultimul loc. Apoi proiectantii/constructorii care, cumva normal, isi urmeaza strict interesul financiar in lipsa unor directive clare.
Cred ca e de ajuns sa te gandesti la casa ta si sa iti imaginezi o schimbare dinasta radicala pentru a intelege suferinta/neputinta.

Sunt de parere ca proprietatile fara AC trebuie daramte insa in cazul asta, rezolva ceva?

Xander

Sa inteleg ca pana acum, pe drumul din fata gardului nu treceau masini, tractoare si camioane? Constructia pasajului nu modifica traficul de pe acel drum. In cel mai rau caz il urca cu 1-2 metri mai sus, pe segmentul proprietatii.
Nu sunt deacord ca e vina exclusiv a statului, in conditiile in care si-a facut gard in afara proprietatii si si-a insusit teren care nu ii apartine.

Va este "mila" de proprietar, dar de milioanele de autovehicule care au stat bara la bara, de vietile pierdute pe DNuri aglomerate, de vietile pierdute in ambulante a caror deplasare era afectata de trafic, de sanatatea tuturor care au inhalat noxe de la ambuteiaje, de ei nu va e mila?

Autostrada nu se face de ieri, avea timp ani de zile de discutat si gasit o solutie, chiar si in instanta. Dar e mai simplu sa faci pe victima in al 12lea ceas.


cristi5

#26688
@Alexander si altii
Asta e o discutie veche de cand lumea. Pana la urma e vorba de interesul general contra interesului individual. Optimul colectiv e cel mai adesea diferit de reuniunea optimelor individuale. Vezi de exemplu in matematica "dilema prizonierilor"

https://en.wikipedia.org/wiki/Prisoner%27s_dilemma

Sau vezi cartea SF-umoristica "the hitchhiker's guide to the galaxy" (ghidul autostopistului in galaxie) unde intriga este ca se va construi o autostrada intergalactica care din intamplare intersecteaza (si trebuie demolata toata) planeta Pamant. Toata, inclusiv McDonalds, remarca personajul principal Ford Perfect, in timp ce altul se arunca in fata utilajelor.

Totusi, traseul A10 e cunoscut de vreo 10 ani si ar fi interesant de stiut cand s-au construit casa, gardul, ca par destul de noi?

In plus, stiu ca acest proprietar a fost tratat cu toata atentia (dupa proiectare, deci probabil prea tarziu) de MT, CNAIR si constructor, si parea ca totul e ok iar dupa cateva zile nu a mai fost. E greu de lucrat cu oameni mai putin stabili, dar nici nu e greu sa ajungi instabil cand esti pus in situatia de a fi expropriat.

Nu neg ca solutia e proiectata cu durere-n dos fata de interesele private, si din stanga si din dreapta. Dar nici situatia constructiilor fara acte, raspandite in toata tara, nu ajuta. Ma distrez de fiecare data cand vad ca CNAIR liciteaza consultanta pt exproprieri. E un soi de stiinta spatiala asta (ca la autostopistul din galaxie), trebuie consultanta din partea unor mari experti.

Faptul ca problema e veche nu inseamna ca exista peste tot solutii. E un nene care are gradina de zarzavat in aeroportul Tokyo Haneda.

Cetatean

Stiu un caz similar, unde de la momentul cand s-au facut masuratorile pentru exproprieri pana la executia efectiva a rasarit un gard. Proprietarul a bagat 100000 de lei in el si ce sa vezi...constructorul l-a demolat si i-a refacut gardul pe noua linie de proprietate, pentru a inchide gura in primul rand proprietarului si in al doilea rand pentru a continua lucrarile.

Problema ridicata de proprietar este urmatoarea, la momentul cand si-a construit gardul, nu fusese notificat ca urmeaza sa fie expropriat (eu nu cred ca nu stia, dar asta e o alta poveste)
O mare parte din vina o au autoritatile locale, pentru ca sunt intrebate in partea de avizare daca sunt probleme...si ei doar pun parafa si zic nu boss, totul e ok, sa dea bine la centru.
Da,foarte multi proprietari nu au autorizatie pentru multe lucrari de genul garduri, piscine etc...si atunci ele nu figureaza nicaieri si se intampla situati de genul asta.

O alta problema este suportul pe care se lucreaza. Daca lucrezi pe ortofotoplanuri de acu 10 ani sau harti din anii 70...cand ai drone ? serios...
Partea de proiectare sufera exact aici, in preluarea si interpretarea datelor din teren astfel incat sa nu apara situatii de genul.
Pe langa asta, Aktor lucreaza aici de 5 ani? serios? primul lucuru care se face la orice proiect este sa traseze EXPROPIEREA. Nu au vazut lucrul asta la inceput? atat constructorul cat si proprietarul.

dr4qul4

In extravilan nu ai voie sa construiesti decat in anumite situatii si de obicei pe o foarte mica suprafata.  Cand ignori legile (pe principiul ca asa fac toti), iti asumi anumite riscuri.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

csebi24

^ o sa fac si eu un pic de offtopic pe subiectul asta.

Avem o situatie similara undeva pe un deal din Cluj ( extravilan ) unde foarte multi si-au construit case ( cu etaj si tot ce vrei ), dar fiind in extravilan evident ca nu Adresa/Numar. Acuma ei se plang ca nu poate ajunge salvarea la ei si nu au autobuz sa-si duca copii la scoala. Pai stai un pic, adica tu iti faci casa unde vrei fara respecti nicio lege- si dupa tot tu te plangi ca nu ti se ofera conditii de trait ca in centru orasului.

Cam asa vad si eu situatia in cazul de fata.

Eu aveam de gand sa iau un teren prin zona Clujului pe unde se prespune ca o sa treaca centura, asta acum  vreo 2 ani, daca il luam si ma apucam de construit si dupa venea constructorul si mi-o demola, a cui era vina? A lui sau a mea? Evident ca a mea, eu ma fac ca nu am stiut ca pe acolo trece centura si urlu ca imi trebe bani.

Realist vorbind, daca omul ala si-a facut gardu si stia ca pe acolo e posibil sa treaca drumu, e bun de plata. Adica tu n-ai nimic legal, dar ceri despaguburi, pai atunci de ce mai facem acte? Hai fiecare arunca ochiu pe geam unde vede un petec de pamant, apucati-va de construit ca oricum nu avem nevoie de acte.

Nu am cum sa ii tin partea proprietarului, nici macar daca se putea schimba sa fie mai putin invaziv. Treaba sta asa. Ai costruit legal? Poti dovedii banii? Atunci sa primesti in instanta tot inapoi. Ai construit extravilan? Ai construit fara AC? Atunci iti asumi pierderile si iti vezi de treaba.

cristi5

#26692
@dr4qul4 @csebi24 de acord, constructia e ilegala (extravilan). Inteleg ca e penal?

Dar ce e peste puterea mea de intelegere: din moment ce una din parti a facut ceva ilegal/penal, ce sens mai are un proces civil cu CNAIR? Te bati in instanta pt ceva construit ilegal, care deci legal nu exista. Si judecatorul nu numai ca nu claseaza cazul, dar mai si merge pe teren sa vada gardul...

Poate ne lamureste un jurist.

Teo

Ma laumureste, va rog, cineva, despre ce mai e de facut la corpul autostrazii pe L1?

Despre lucrarile in desfasurare la spatiile de serviciu stiu.

Cu alte cuvinte, care mai e partea constructorului de pe L1 in deschiderea completa a traficului pe autostrada dintre Sebes si Aiud?

TibiV

Legat de discutiile despre exproprierea unui cetatean onest (unul singur in cazul asta) - "asa nu se face" samd...

Este adevarat ca Serbia nu poate fi considerata un exemplu perfect de democratie, dar uitati-va si voi de la 08.20 incolo in filmarea postata de Dominik in "Drumurile vecinilor Romaniei"... Mie mi s-a zbarlit parul, aduce (la scara muuuuult mai mica) cu "sistematizarile" lui Ceausescu...

Quote from: Dominik on September 22, 2021, 05:00:11 PM
Serbia, A5, sectiunea dintre PRELJINA si POŽEGA.



Cred ca pentru casele alea (si nu sunt doar 2-3 case...) se aplica toate argumentele lui Alexander.
Este adevarat, nu stiu ce despagubiri plateste Serbia pentru terenurile/casele/gardurile alea... Poate sunt mult mai mari decat la noi - habar nu am...
Dar statul le-a demolat fara sa clipeasca. Pentru ca daca ar fi incercat sa nu "derenjeze" pe nimeni, nu ar mai fi putu face nici o autostrada prin zona respectiva.

Am postat doar ca exemplu, discutia despre exproprieri si dreptul SUVERAN al statului (este de pe vremea regilor suverani) cred ca trebuie continuata pe topicul de exproprieri, deja poluam cam mult topicul A10 cu consideratii generale...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

pbh

#26695
Situatia este foarte delicata iar raspunsul este la fel ca cel la intrebarea "Ce a fost mai intai, oul sau gaina?"
Vreau o tara ca afara dar doar la drepturi si nivel de trai dar la respectarea regurilor/legilor sa fie ca la noi... Vreau ca autostrada sa treaca cat mai aproape de casa noastra daca se poate prin sufrageria vecinului de peste drum. Daca "statul" decide ca vecinul ramane cu sufrageria si eu ma trezesc cu o parcare de lunga durata in curte nu mai este bine.
Imi ridic o casa fara nici o autorizatie, daca se poate si fara a fi proprietar pe teren, ca am vazut eu la multi "vecini" din toata tara ca se practica ( chiar si palate cu turnulete de aur) si nimeni nu ii deranjeaza, iar daca am avut inspiratia sa construiesc in albia unui rau aparent secat mai vreau si despagubiri ca mi-a luat casa o viitura.
SI TOTUSI de ce nu as gandii asa, de ce as respecta eu legea cand multi altii nu o fac si "traiesc bine". Si mai ales, de ce trebuie sa respect legea EU daca statul nu o face sau nu o aplica in aceeasi masura tuturor, indiferent ca sunt cantareti de manele sau la opera. De ce trebuie sa ma autoeduc dupa principiile "de afara" si sa astept ca statul sa devina functional si sa imi respecte drepturile peste X generatii de functionari publici si parlamentari.
S.a.m.d. Deci care a fost...oul sau gaina? Eu cred ca a fost gaina cu oul in fund! Si ala deja pictat...
Si DA, asa cum a scris @cristi5 este un jap cu o ferma in incinta aeroportului (iar mormantul parintilor este chiar pe pista) si am vazut sosea care trece printr-un bloc la etajul 6 - tot in Tokio. Dar acolo totul este facut cu "acte in regula"

elphax

chiar ca e putin socant, trec prin sat si au ras zeci de case. 
cred ca ceea ce majoritatea ne-am dori este ca aceste exproprieri sa fie facute in ansamblu, total. nu sa ii iei la om jumatate de curte cand poti sa il expropriezi complet. unii au muncit zeci de ani sa isi faca o casa si sunt lasati fara optiuni. valoarea proprietatii scade oricum, nu te poti muta pt ca nu poti sa vinzi si sa iei sau sa faci altceva similar cu ce ai avut.
va amintiti pilele de la pasajul CF spre Otopeni? alea care erau in curtea omului la 4 metri de casa. curte care oricum era micuta de tot.

Fred

Quote from: cristi5 on September 27, 2021, 01:41:57 PM
@dr4qul4 @csebi24 de acord, constructia e ilegala (extravilan). Inteleg ca e penal?
Nu e penal si nu e neaparat ilegal: se poate construi in extravilan in anumite conditii. Daca e construit fara autorizatie primaria poate da amenzi si cere demolarea (si o obtine) pe banii proprietarului, dar dureaza un pic. Se poate face si demolarea de primarie, cu recuperarea costurilor, dar iarasi ia ceva timp. De obicei problema cea mai mare in localitatile mici e ca primarul nu vrea sa faca asa ceva, e ales de cei pe care trebuie sa ii pedepseasca si asta e un conflict de interese pe care legiuitorul il ignora cu intentie.

Fred

Quote from: TibiV on September 27, 2021, 02:13:10 PM
Este adevarat, nu stiu ce despagubiri plateste Serbia pentru terenurile/casele/gardurile alea... Poate sunt mult mai mari decat la noi - habar nu am...
Nu stiu legea din Serbia, dar in Romania despagubirile sunt la valoarea pietei. Daca terenul e extravilan se plateste ca teren agricol, nu la pret de curte de casa, iar constructiile la fel. Problema cea mare in Romania e ca nu avem o piata imobiliara atat de dezvoltata incat sa poti evalua precis orice proprietate imobiliara astfel incat sa nu se simta una din parti nemultumita (de obicei cel expropriat), insa se poate corecta valoarea despagubirii in instanta daca se demonstreaza ca terenul agricol in satul ala nu e 50 de bani/mp, ci 2 lei sau cat o fi. Da, dureaza ceva timp (1-2 ani), dar banii se recupereaza.

Problema cealalta mentionata e ca exproprierile se fac uneori fara cap, se fac exproprieri partiale ale unei proprietati care doar in partea ramasa au prea putin sens sa existe. Aici nu cred ca e cazul, dar in altele cand trebuia expropriata complet o proprietate au ales sa exproprieze si sa demoleze curti si dependinte si a ramas cate o casa inutilizabila. Si asta se poate rezolva in justitie, doar ca ia timp, bani si avocati, iar avocatii cu care am interactionat in Romania erau in multe cazuri mai slabi decat un absolvent de ASE care a facut cursurile de drept civil si comercial din facultate (nu stiu daca se mai fac in zilele noastre, acum 30-40 de ani se faceau).

dragosm

Nu sunt din AB, dar am incercat sa reconstitui firul evenimentelor folosind informatii publice, las la latitudinea cititorilor sa traga concluzii.
BSC este proprietarul care se afla in litigiu cu CNAIR/Aktor.

11.12.2006 - BSC cumpara terenul in cauza
         2007 - Studiul de fezabilitate Search Corporation pentru Drum Expres Sebes Turda
28.02.2008 - Consiliul local Aiud aproba PUG* (Hotararea CLMA 61 / 2008)
20.11.2009 - (BSC) se emite certificat de urbanism pentru construire locuinta
12.02.2010 - (BSC) se emite AC pentru construire locuinta.
20.07.2010 - inca o AC

05.06.2013 - Primaria Aiud emite aviz 7831 (vedeti aici cerintele din aviz)
20.06.2013 - Consiliul Judetean Alba emite certificat de urbanism 72/20.06.2013 pentru autostrada A10

18.04.2018 - decizia de expropriere prin HG 224 / 2018, din 1400 mp se expropriaza 241 mp, la pretul de 723 RON (terenul este considerat extravilan)
20.12.2018 - Proces Aktor vs. BSC pentru suprafata de 241 mp (dosar 4780/175/2018)
04.01.2019 - Instanta  admite executarea silita (dosar executare 1701/2018)


01.02.2019 - BSC vs. Aktor pentru contestatie la executarea silita (404/175/2019)
01.02.2019 - BSC vs. Aktor pentru suspendarea executarii dosar executie 1701/2018 (405/175/2019)
05.02.2019 - Instanta (in dosar 405/175/2019) admite suspendarea executarii pana cand se judeca 404/175/2019
29.05.2019 - Instanta (in dosar 404/175/2019) respinge cererea de suspendare ca neintemeiata


17.07.2020 - CNAIR vs. BSC cere din nou executare silita pentru cei 241 mp (dosar 2311/175/2020)
31.07.2020 - Instanta admite executarea silita (dosar executare 997/2020)

21.08.2020 - BSC vs. CNAIR pentru suspendare dosar de executare 997/2020 (dosar 2909/175/2020)
24.08.2020 - BSC vs. CNAIR pentru (dosar 2910/175/2020)
25.08.2020 - Instanta (in dosar 2910/175/2020) admite suspendarea provizorie a executarii silite.
14.12.2020 - Instanta (in dosar 2909/175/2020) respinge contestatia.

25.01.2021 - BSC vs. CNAIR pentru contestaţie la executare suspendare executare silită (Dosar 166/175/2021)
Practic contesta din NOU dosar de executare 997/2020; acest dosar este pe rol

22.07.2021 - BSC vs CNAIR/Aktor pentru suspendare/încetare temporară a executării lucrărilor (Dosar 2845/175/2021)
Aici cere oprirea lucrarilor
30.07.2021 - BSC cere ordonanţă preşedinţială (probabil pentru suspendarea lucrarilor) (Dosar 2942/175/2021)
Acest dosar este pe rol.


Nu am reusit sa gasesc PUG al Municipiului Aiud, nu pot sa zic daca cel din 2008 are deja autostrada prinsa (era de fapt drum expres pe vremea aia).