Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

cristi5

#2025
In discutii din astea A8 vs A13 vs o varianta nordica (dar si discutii despre CoBra) ce e frustrant e ca in momentul de fata societatea civila nu are de fapt niciun cuvant de spus. Apreciez munca MVA si IA8 dar asta vad eu acum :(

Decizia este de moment, ce i se nazare politicului functie de neviole electorala sau chiar personal-regionale. Vine la MT un politician local care vrea A13, lanseaza SF, apoi un guvern ulterior gaseste SFul in sertar, lanseaza AM si in paralel licitatie design&build si gata, orice guvern dupa aceea e incaltat cu licitatia. Poate eventual sa nu semneze contract dar... dupa ani de asteptare, cu absorbtia la pamant, e pacat sa nu o dai in lucru.

Si mai e un factor, la fel de rational in sensul ca deloc. Daca SFul A13 montan merge snur si iese de calitate decenta, pe ala poti licita. Prin contrast, SFul A8 este 1) prost si 2) blocat juridic, cu urmarire penala la DNA etc.

Poa sa zica EU ca A8 e core sau ce-o fi. Poa sa dea altii legi ca A8 este prioritatea lui peste sau obiectiv strategic CSAT etc.

Si societatii civile nu-i ramane decat sa dea din coada de fericire la fiecare km nou lansat si apoi sa monitorizeze cu zel lucrarile. Societatea civila nu are un cuvant de spus nici macar in alegerea traseului (ONGurile de mediu au putut pana acum cel mult sa adauge un ecoduct, sau sa ingroape traseul, din pacate si la figurat)

Deci asta trebuie obtinut pentru societatea civila
- reprezentare in decizia alegerii proiectelor care se lanseaza
- reprezentare in discutiile SF. Sunt invitati primari care nici macar nu cred ca se va face (vedeti A7) dar API nu s-a dus (timp, resurse umane), nu stiu MVA

pasadia

#2026
Parțial nu îți dau dreptate. Exista un instrument important în care societatea civilă (chiar API) este prezenta: Comitetul de monitorizare al POIM.

Acela a fost primul pas. Următorii ar trebui să includă o prezenta mai sporita in cadrul acestora (se întrunesc rar și pare că mai degraba rolul CM POIM consta în prezentări post-factum, nu în decizii și strategii viitoare) și totodată o multiplicare a acestora în jos in cadrul infrastructurii decizionale (adică un Comitet de monitorizare al MT, unul al CNAIR / CFR / Tarom, eventual cate unul pentru fiecare proiect major în parte). E adevărat însă, a visa la o asemenea deschidere e vânare de vânt cu actualii dinozauri din Dinicu Golescu 38 în funcție.

cristi5

#2027
Pai e monitorizare POIM. Adica te uiti cum se desfasoara POIM dupa deciziile luate de altii. O singura initiativa stiu: cand Ionut a cerut ca Rasnov-Cristian, unde tot asa, zarurile fusesera aruncate, proiect lansat, sa fie inclus pe POIM. Poate au fost mai multe...

pasadia

Instrumentul in sine, menit sa creasca transparenta si sa mute decizia de la factori politici instabili catre un amalgam de actori publici de la care se asteapta o decizie consensuala, e unul care ar trebui replicat in jos. Daca consideram AM POIM un nivel de autoritate publica, exista si alte niveluri, inferioare, unde poti sa aplici acelasi instrument. Puii mei, mi-as dori asa ceva si la nivel de Primarie, chit ca mi-e frica ca un jurist se va gasi sa imi spuna ca nu ar fi perfect legal.

NGC

Arunc si eu aici "la intamplare" o suma, dar nu va zic deocamdata despre ce e vorba. :p

3,5 miliarde

ovideatza

@GDC

Avem cazul A3/ A7 inspre Bucuresti, care practic pe o sectiune vor avea traseu comun.

Nu vad absolut necesar ca nodul A7 cu ramura spre Iasi sa fie in acelasi loc cu ramura spre Tg Mures.
Pot fi 2 noduri decalate.

Pentru ca din diverse considerente de spatiu necesar, profil teren, s-ar putea sa iasa mai bine sa le proiectezi independent racordarea la A7 si DN2.

"In linii mari" stim si acum, vor fi in zona Motca pe undeva +/- cativa km. Ca va fi un singur nod mare, ca vor fi 2 cu o sectiune A7 intre ele, cam asta ar trebui proiectat.

Sectorul A7/DN2 - Iasi Vest nu are scuze pentru a nu fi impins inainte urgent. Are trafic. Este de folos pt orice varianta montana A8/A13/A"nord" o fi si pt A7.

Acum ar trebui sa iasa SF+PT pe A7 si apoi demarata licitatia pt revizuire SF+elaborare PT in concordanta cu acesta. Oare in licitatia pt A7 s-a prevazut cerinta sa treaca pe undeva unde sa fie loc de racordare cu A8? Asa ar fi fost de bun simt, prima dintre licitatiile pt una din cele 2 autostrazi sa studieze si posibilitaile de amplasate noduri viitoare.

dr4qul4

SF-ul existent pentru A8 tine loc de "the big picture". Nu o fi el prea bun, dar e mai bun ca un pre-SF.
Si mai e un lucru: daca va faceti grija ca va exista o portiune comuna A8-A7, aceea nu ar putea fi decat la vest de intersectie. Asa ca daca se pornete sectiunea nod A7 sud-Letcani nu influenteaza cu nimic. Se pot prevede 3 benzi pe sens  pt partea comuna, in SF-ul care se va ocupa de sectiunea nod A7 sud -Tg Neamt.
Un motiv in plus sa sparga reactualizarea SF-ului A8 in bucati.

Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

GDC

Problema mea cu SF-ul actual e că mi se pare egal cu 0, chiar mai puțin decât un SPF cum trebuie. Nu am deloc încredere că s-a luat decizia corectă de a traversa munţii la nord de Lacul Bicaz: trecem prin parc natural, nu știm nimic de trasee de urși și, chestia care mă roade cel mai mult, s-a ales traseul pentru a nu avea multe tuneluri. Nu tu analiză cost construcție - cost întreținere - cote - consum carburant (poluare), nimic. Acum, dacă un SF cum trebuie ar găsi traseu la sud de lac, s-ar putea să fie mai bine ca traseul de la Iași până în DN2 să treacă la sud de Stolniceni-Prăjescu și la sud de Miroslovești. Diferență poate minoră, dar, considerând că A7 va trece pe lunca Siretului, vom avea o porțiune de A7-A8 comună de vreo 2 km, care e cum nu se poate mai prost. Recunosc, s-ar putea să am sechele din cazuri din ţări cu trafic mult mai mare.

A3 cu A7 în sud eu cred că sunt diferite, fluxurile de trafic sunt majore doar pe anumite direcții. Nu o să ai în veci flux mare dinspre Buzău spre Brașov. Plus că vorbim de o singură intersecție, nu de două în mai puțin de 5km.

Întrebare: sunt pe undeva variantele de traseu care s-au studiat pentru A8 și motivele exacte pentru care altele au fost eliminate?

Eu zic să așteptăm să vedem ce variante de traseu sunt propuse pentru A7 în zonă și unde e prevăzută intersecție cu A8.

Și eu sunt pentru urgentarea lucrărilor pe sectorul Leţcani-A7, dar deocamdată avem un PPP care sper să cadă o dată cu venirea unui guvern normal la cap. Ideea e că oricum abia atunci vorbim de începerea a ceva pe acest sector din păcate. Până atunci hai să vedem dacă știm sigur ce vrem să facem.

ovideatza

Eu zic sa nu ne facem griji de trafic pe o zona de cativa km comuna teoretic intre A7 si A8. Chiar nu e momentul acum pt asa ceva.
La momentul actual nu stim nici macar daca va fi A7 sau DX7 in zona respectiva.
Daca ne trezim cu noduri cu cate 2 benzi pe sens eu cred ca vor "tine" la traficul din zona oricat ar creste mult si bine.

Sa vedem noi un SF+PT cu solutia definitiva A7/DX7 gata si apoi mai ne facem griji de genul acesta...din pacate momentan suntem intr-o ceata totala, iar SF-ul pe A8 e probabil la nivelul unui SPF putin mai studiat. Vedem ce se va alege si din reactualizarea lui, din pacate subevaluata, pozitie larg impartasita pe forum.

nenea_hartia

@GDC: Vezi atașată analiza variantelor de traseu.

GDC

@nenea_hartia: mulțumesc pentru document.

Din ce am citit, mi se pare relativ clar că s-a vrut să iasă traseul ăsta pentru a nu avea tuneluri. Altfel nu înțeleg de ce nu s-a considerat o variantă care de la Ditrău să meargă spre Hagota apoi Bicazu Ardelean, ca mai apoi să meargă pe varianta 1 din studiu până la Pângăraţi, iar apoi să ajungă la nord de Piatra Neamț și după care la sud de Stolniceni Prăjescu și mai departe spre Târgu Frumos.

Nu spun că e neapărat varianta cea mai bună, dar mi se pare ciudat să nu se fi luat deloc în calcul.

Oricum, părerea mea e că atâta timp cât nu va începe nimic pe A8 în următorul an, hai să vedem ce zic și organizațiile de mediu, pe unde avem trasee de urși etc., ca să nu păţim peste 20 de ani pe A8 montan ce am pățit pe A1. Și poate când se va începe ceva pe A8 pe Leţcani-DN2, poate începem cu o modificare de traseu în zona Pașcani dacă e nevoie.

alecu26

Organizatiile de mediu sunt foarte implicate in acest proiect si au o gramada de date. Ionut are mai multe informatii.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

GDC

#2037
În încercarea de a nu mai lăsa topicul ăsta mort până la următoarea știre despre inepţiile CNAIR, aș vrea să pornesc o discuție despre care ar fi soluția cea mai bună pentru A8.

Încep eu: atât timp cât nu se face nimic pe Leţcani Pașcani în următorul an, eu propun să reanalizăm dacă traseul total e unul bun. Sunt în același timp sigur că reactualizarea actuală pe Tg. Neamț - Tg. Mureș va produce tot hârtie igienică.

Sugestia mea e să avem cât mai curând, însemnând probabil după schimbarea guvernului, un SPF nou care, luând în considerare și datele de la organizațiile de mediu să decidă care e traseul cel mai bun. Mai apoi se poate face SF pe bucăți. Dar hai să pornim bine de la început. Altfel facem iar hei acum și rup nu peste 6, ci peste 20 de ani.

Acum, fără date de mediu, consider că un traseu care la sud de Tulgheș ar merge către Bicazu Ardelean apoi nord de Piatra Neamț și să treacă pe la sud de Stolniceni Prăjescu (lângă Pașcani) ar fi mai bun. Motive: 1) pe partea de munte am avea 2 sectoare Sovata-Borzonţ și Ditrău-Bicazu Ardelean și apoi s-ar putea continua pe DN probabil un timp destul de lung. Așadar vreo 50 de km de HP chiar ar aduce ceva. 2) am renunța la aberații de genul "drum expres Bacău-Piatra Neamţ.

@Ionuț: știu că ești cu nervii la pământ din cauza a ce se întâmplă pe LD3, dar când ai timp, spune-ne ceva de datele celor de la organizațiile de mediu.

În continuare susțin că tronsonul DN2-Letcani e prioritar, dar consider că lucrurile trebuie făcute cu cap de la început, însemnând a ști pe unde vreau să treacă și restul, ca să nu fac numai cârpeli după aia.
Oricine e interesat de o discuție constructivă, vă rog să vă dați o părere.

Ionut

Ce vrei sa spun despre datele celor de la organizațiile de mediu? Am zis deja de mai multe ori.

ValiCatargiu

Da, ne umplem iar de maculatură pe Ungheni - Tg Mureș. Prin iunie era un congres medical la Tg Mureș iar în timp ce soția performa la congres eu eram pentru câteva zile cu o cursieră pe valea Nirajului zona Sovata și Praid. Am ajuns și în pasul Bucin de unde începea coborârea spre Gheorgheni. Am văzut și proiectul abandonat al centurii Tg Mureș, o șosea cu o singură bandă pe sens. Segmentul Tg Mureș - Praid e oarecum dificil. Din zona aeroportului se intră pe valea Nirajului apoi în dreptul localității Acățari - Văleni, probabil cu un tunel se face legătura cu valea Târnava Mică (e un drum comunal de 4 km destul de virajat și abrupt acolo). Această vale e mai clară, mai largă și o urmăm până la intrarea în Praid. Din Praid se schimbă și relieful. De la dealurile bine populate și complicate geologic ajungem în munții Gurghiului. Un masiv vulcanic cu aspect liniar (monoton). Am înțeles de ce a fost ales, de către proiectanți, pasul Bucin. E o urcare ușoară și simplă. Nu tu serpentine în ac de păr, nici pante de peste 12%. Pe lângă șosea se află o linie electrică de mare capacitate. Din pasul Bucin începe o coborâre ceva mai virajata dar destul de scurtă spre depresiunea Gheorgheni (întinsă și lină). În munții Gurghiu avem o faună bogată și cu siguranță vor fi ceva tunele (scurte)  dar în rest traseul pare mult mai simplu decât Curtea de Arges - țara Lovăștei (tronson prioritar pe A1).