Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

3 Members and 3 Guests are viewing this topic.

misiekwas

#4230
^nici eu nu voiam sa pornesc flame-ul. Și nu am nicio problema cu alocarea de fonduri mai mari către Moldova (și sa fie clar, e necesar). Dar mi se pare ca mai ales în discuția privind a8, foarte des se ajunge la argumente de ordin moral și să-i spunem "a8-sceptici" sunt acuzați ca nu vreau infrastructura pentru Moldova. Ceea ce nu-i cazul. Discuția privește fix utilitatea de a8 (montan!, ca de partea în Moldova nu cred ca sunt dubii) în contextul de puzderia de nevoi țării și regiunii, iar plapuma este mereu prea scurta.
Retinerea mea este ca ținând cont de costul uriaș al proiectului, sa nu trezim  ca autostrada aia a aspirat toate resurse, nu-i gata iar legătură peste munți tot sa nu fie.

tom_sawyer

#4231
Quote from: horatiu.cosma on September 03, 2023, 03:09:32 PME 300% (în total) și în documente. Pe prioritatea P1 (autostrăzi, DX principale) banii europeni sunt 1,8 miliarde de euro, finanțarea națională de 60% e 2,7 miliarde de euro, in total 4,5. Dacă supracontractarea ajunge la 300%, atunci MTI poate antama proiecte de până la 13,5 miliarde de euro. Din ce zice Urtoi, procentul de antamare azi e de 180% din cei 300%, deci mai sunt disponibile aprobări pentru 5,4 miliarde de euro. Și tind sa cred că se bat pentru suma asta și A8 Pașcani - Iași, și Arad - Oradea, și Pașcani - Suceava - Siret, și Timișoara - Moravița, și București - Alexandria. Iar A8 montan e 6+ miliarde euro.

Din 5,4 scădem 2 pentru Oradea-Arad.

Mai rămân 3,4 mld. € până se atinge limita de supracontractare (P1). Poate riscă cineva o întrebare la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene pentru a verifica exact cifrele.

iulic

Suceava - Siret trebuie scos din lista de concurenti pentru PT, ca pentru acest lot s-a aplicat pentru finantare CEF Transport.
Ma intreb daca nu se poate accesa si pentru Pascani - Iasi - Ungheni, sau macar o portiune, mai ales ca podul peste Prut are deja finantare CEF. Poate si in cazul altor drumuri si atunci se reduce presiunea pe PT.

qionescu1

Quote from: misiekwas on October 04, 2023, 04:45:45 PMRetinerea mea este ca ținând cont de costul uriaș al proiectului, sa nu trezim  ca autostrada aia a aspirat toate resursele, nu-i gata iar legătură peste munți tot sa nu fie.

Fix asta se va întâmpla. Dar chiar și în cel mai fericit caz, utopic aș zice, în care ar fi gata în termenele stabilite care ar fi utilitatea preconizată pt că cifrele și prognozele de trafic nu sunt cele pe care ni le imaginăm? Fără să o raportăm la proiectele la care am renunța în Ro pt A8.

A8 nu este pananceul economiei județelor din Moldova și nu cred va aduce vreo explozie economică așa cum îsi imaginează unii. Partea aia de cofinanțare mai degrabă aș folosi-o la alte proiecte din Moldova și ar fi mult mai câstigată regiunea.

tom_sawyer

#4234
^^ Doar 1/3 loturi din Suceava-Siret s-a depus cerere de finanțare prin CEF (lotul de la graniță). Disponibiulul total e destul de mic, 7 mld € pentru toate țările, inclusiv Ucraina&Moldova.

Ar trebui încercat pentru lotul vecin podului de peste Prut. Pentru Timișoara-Moravița s-au cerut prea mulți bani în opinia mea (și total nejustificat pentru mobilitate militară) pentru sectorul de la granița cu Serbia. Dar dacă toate energiile se concentrează pe A8 montan...
Mi se pare un subiect important de abordat pentru asociațiile care militează pentru A8.

iulic

#4235
@qionescu1 Simpla aderare a Romaniei la UE nu a fost un panaceu, dar a creat conditiile dezvoltarii economiei, infrastructurii, societatii in ansamblu. A8 nu e panaceu, cum bine observi. Traversarea Orientalilor nu este o conditie suficienta, dar este necesara. Asa cum traversarea Meridionalilor este absolut necesara, chiar prioritate zero, pentru industria auto din sud si dezvoltarea economiei, in general.
Expresii precum "unii isi imagineaza" si "eu cred" fac parte din acelasi registru.
Avand in vedere ca am si background in cercetare, mai ca imi vine sa ma apuc serios de studiul stiintific al problemei, ca sa depasim etapa credintelor si a imaginatiei. Pacat ca am o lista lunga de lucruri de facut, ce nu imi permit sa aloc prea mult timp in zona asta.

Later edit: Studiul stiintific ar insemna sa aplic modele cantiative specifice din domeniul economiei dezvoltarii, al geografiei economice, al demografiei.

Stef

Aceeași discuție de popcorn:

Moldovenii (și nu doar): avem nevoie de A8, trecerea Orientalilor e vitală pentru noi
Unii: dar aveți A7

pasadia

Când doar te prefaci că ai înțeles subiectul...

Nu a zis nimeni "dar aveți A7". Ceea ce spunem unii e ca nu e nevoie ca investiția in culoarul A8 sa fie sub forma de autostrada, cu 3 benzi (una de urgenta) pe sens, pe întregul parcurs de peste 300 de km dintre Ungheni si Ungheni.

RazesIesean

#4238
Pasadia tu mereu esti impotriva A8 (Stim esti un fan infocat A13), dar sa zici 1 banda pe sens + urgenta de la Ungheni la Ungheni dai dovada de cinism. E583 e mai criminal decat E85 si asta in special ca se sta f mult la Budai, Podu, apoi nervozitatea creste.
Stii ce trafic este intre Iasi si Targul Frumos, ceva asemenator cu intrarea A1 spre Iuliu Maniu (o mai buna exemplificare Timisoara spre Valea Cascadelor la nivel de trafic).
Inca ceva judetul Iasi e al 2-lea cel mai mare dupa Ilfov iar concentrarea de populatie e in municipiu.

Dupa cum am zis, sunt de accord cu Half Profile intre Ditrau si Pipirig, dar sa zici ca intreaga autostrada HP...
~~~~~~
Ramasag de 500 lei in contul API ca nu se va scoate la licitatie pe A8 nimic, in 2024, in afara de capatul vestic care va fi semnat in Q3 2024.
~~~~~~

misiekwas

^Dar nu mi se pare ca sugestia a fost ca să fie HP pe toată distanta ci sa fie fragmente HP și FP pe parcursul de aceste 300 km...

pasadia

@misiekwas - stai linistit, românii se prefac că nu înțeleg limba română. E normal, nu are sens să le răspunzi tuturor.

iulic

#4241
Deja discutia merge spre o zona constructiva. A8 in format FP, cu exceptia traseului Leghin - Sovata, unde se poate merge cu HP pe unele portiuni. Eventual proiectarea sa fie facuta de la inceput FP, urmand ca al doilea "fir" sa fie realizat intr-o faza ulterioara.
In acest fel, se economisesc resurse care vor permite realizarea si a altor proiecte de traversare a muntilor, eventual tot in format FP combinat cu HP (de ex, A13 si A3 Comarnic - Rasnov).
Eu il inteleg pe @pasadia, care, fiind din Brasov, nu este avantajat de A8 si sustine cu toata forta A13 si A3-CoBra.

naivu

^Si, doar ca sa enervam pe @pasadia, daca la A8, trecerea declarat principala peste  Carpatii Orientali, facem HP pe portiuni mai mari sau mai mici, la trecerile secundare, A13 si A14, ar fi cazul sa facem HP integral sau poate doar HP alternat cu Transregio  :) !

Stef

#4243
^^Majoritatea dintre noi susținem asta, însă cu condiția ca HP pe porțiunile montane să fie justificat financiar: adică dacă ar costa cu 50% mai mult să îl faci în etape probabil nu s-ar justifica. Dacă ar costa cu 10% mai mult, probabil s-ar justifica să faci HP să vezi dacă merită sau nu upgrade. Iar asta momentan nu știm. Asta s-a mai discutat și pe paginile anterioare, dar la fiecare câteva zile se reîncălzește ciorba cu 8-10 mld și alte nave spațiale de parcă A8 se construiește mâine, cu plata cash. În rest, doar ad hominem și bias-uri, păcat.

iulic

Eu chiar nu vreau sa il enervez pe @pasadia, ci as prefera sa-l conving ca sustinerea reciproca a proiectelor "preferate" e mai avantajoasa decat sabotarea reciproca.
Voi dezvolta o fabula din celebra expresie cu "capra vecinului": Vecinul are un ied (a.k.a, SF pt A8) si tu nu ai. Nu incerca sa otravesti iedul! Mai bine il ajuti pe vecin sa-l creasca si cand iedul e deja capra si naste, vei primi si tu un ied de la el. Te va ajuta, la randul lui sa-l cresti si, intre timp, iti va da si ceva lapte. In final veti avea amandoi cate o capra, alti iezi si veti fi satui. Daca otraveai iedul vecinului la inceput, ramaneati amandoi fara capre, flamanzi si, in plus, dusmani.