Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GrmmrNzi

#5370
^^ 1+1 are sens, daca e cu geometria de autostrada, care sa permita zone mai lungi de vizibilitate.

DN7 intre Sibiu si Pitesti este ingrozitor in principal din cauza faptului ca zonele de depasire (legala) sunt putine si scurte.

dr4qul4

#5371
ar trebui sa mergi pe un asemenea drum inainte de a-ti face o parere.
Daca eviti serpentinele, localitatile si intersectiile la nivel si indulcesti pantele ai dublat viteza de deplasare. 1+1 este de ajuns pentru structuri. In rest da, avem nevoie de 2+1 pentru ca nu presupune cine stie ce efort.
La Croati functioneaza fara probleme. Chiar si fara separare de sens. https://goo.gl/maps/mQoYh5vhAfK2. Pe viaduct/in tunel oricum ai limitare la 80-100, asa ca nu ai nevoie sa depasesti tirul.

Decat 50 km/an de autostrada full profile 2,5x2,5, mai bine 100 de km/an de 2+1 cu noduri 2,5x2,5 si structuri majore 1+1.

PS. Mi se pare ca am platit vreo 7-8 euro pt a trece pe A8 (ma rog, portiunea 1+1 se numeste B8) asta 1+1  O:-)
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

carutasul

În principiu ai dreptate, doar că nu funcționează asta cu "half profile, half price".  Dar probabil că o strategie la care să ajungi la un optim se poate gândi. Acum, problema e că nouă nu banii ne-au lipsit în timpul ăsta, și nici constructorii,  adică puteam să mai facem probabil încă 500 de km full profile :)   
Dar am mai zis și eu că o dată axele principale rezolvate (sau chiar  în timp ce, că nu li se distrug neuronii la CNAIR de atâta muncă), ar merita un program de reabilitare a drumurilor naționale, în sensul de scoatere din localități, rezolvare a problemelor punctuale ( poduri, serpentine, intersecții cu CF și alte DN-uri) care probabil că ar rezolva problemele de trafic pe mulți ani de acum încolo... Nu știu cât trafic e pe A1 la Sibiu, dar pe DN6 la Bragadiru cred că e trafic de autostradă :)

cristi5

#5373
La munte half profile costa 60% dintr-o suma foarte mare. La tuneluri si viaducte se economiseste o caruta de bani. Pe 13m latime incape 2+1 cu separare de sens.

E o mare diferenta intre un DN actual si un 1+1 cu geometrie de viteza:
- geometria, fara curbe si pante exagerate
- lipsa obstacolelor (trecere de pietoni, semafor, posibilitatea sa-ti sara oricand cineva in fata)
- lipsa intrarilor laterale (rare si cu banda de accelerare) si a curbelor la stanga

Toate astea il fac un drum mai rapid si mai sigur, si cu capacitate mai mare decat DNul actual.

De notat ca raritatea intersectiilor e mai importanta decat configuratia lor. Am vazut (si filmat) in Suedia DX 2+1 (nou, pe 14m), cu tunel 1+1 si intersectie cu giratoriu. Merge perfect pana la un anumit nivel de trafic.

Interesant 1+1 fara separare in Croatia dar eu as mai face 2m pe latime si as pune separare si 2+1 alternativ. Siguranta creste de peste 5 ori (creste de 5 ori intre 13m fara separare si 13m cu separare)

Despre bani: faptul ca nu am reusit sa cheltuim banii UE nu inseamna deloc ca sunt nelimitati. Cu o abordare half-profile, foarte potrivita drumuri de munte cu trafic mic/mediu, s-ar putea porni mai multe proiecte montane simultan (si chiar e mare nevoie de ele). Pe full profile PiSi va manca grosul banilor disponibli timp de cateva decenii. Va intarzia si va tine si banii blocati. Mismanagement ca la carte.

Cred ca ambitia de a face autostrazi full profile si "vinderea" lor ca atare la electorat a intarziat realizarea unei retele cat-de-cat complete de autostrazi cu cel putin 20 de ani. Din pura prostie. Si din pacate acei 20 de ani sunt in viitor, nu in trecut.

Si nu trebuie neaparat munte. Gilau-Nadasel, cand va avea mai mult de 1000 de vehicule pe ora pe sens? E drum greu de deal. Se puteau economisi foarte multi bani acolo. Gilau-Turda la fel. Si mai departe pana la Suplacu de Barcau...

Ce a oprit tunelurile Holdea? Pretul. Grindeanu a spus ca costa enorm si ca stie el ca nu sunt ursi. E nevoie de mai mult de un tub? Nici vorba.

horatiu.cosma

Atâta timp cât:

1. Lansând pe toate proiectele regim de A sau DX (deci 0 half-profile), totuși nu suntem capabili să cheltuim banii europeni (și nici cei de la bugetul de stat asignați)
2. Lansarea unor proiecte pe half-profile în loc de full-profile nu elimină niciuna dintre CAUZELE PRINCIPALE pentru care avansul proiectelor în prezent (și trecut) este atât de lent (SF-uri proaste, documentații de licitații proaste, comisii de evaluare proaste, echipe de management de proiect în CNAIR proaste, administrație publică în general proastă, circuite de avizare a proiectelor extrem de îndelungate, exproprieri greoaie, relocări de utilități greoaie etc)

Nu merită să scădem și mai mult din puținii bani care se cheltuie pentru infrastructura țării. Cu siguranță lansarea half-profile pentru Nădășel-Suplacu de Barcău sau A7 după ce se termină SF+PT nu va deschide calea vreunui alt proiect, tot la fel de greu vor merge toate datorită cauzelor enumerate mai sus. În momentul în care o guvernare profesionistă va începe să taie din aceste impedimente, când vor începe să se miște mult mai bine proiectele pe partea ce ține de statul român si finally după ce vom începem să ne punem problema cheltuirii tuturor banilor pe care îi avem la dispoziție putem discuta și despre half-profile-uri.

Să nu se înțeleagă că nu sunt de acord cu ele. Avem foarte puține drumuri cu trafic de A 2X2 chiar și pentru traficul procnozat peste 15 ani. Dar am fi chiar cretini și ar râde UE cu posteriorul de noi să tăiem la jumătate puținele proiecte care merg așa cum merg doar fiindcă nu au trafic de autostradă.

carutasul

#5375
Da, în teorie ai dreptate, în practică schimbarea abordării acum e complicată din motive ... administrative. Cam cum se întâmplă cu tunelurile "pentru urși", după ...câți ani încă se mai găsește câte un ministru care să vrea debleu, așa și acolo se va găsi vreun român verde care vrea full profile în ciuda documentelor oficiale ... și rezultatul va fi un blocaj permanent. Pe de altă parte, fără cifre reale de trafic, n-avem cum ști ce e mai potrivit acolo. Evident că pe A8 în zona montană orice om cu scaun la cap s-ar gândi la o bandă pe sens, eventual cu exproprierile necesare pentru două ( chiar dacă ții terenul blocat 50 de ani, îl poți da în concesiune la Romsilva sau cui mai vrea, iar când ai nevoie e simplu).
În privința drumului de viteză 1+1 sunt conștient că e altceva decât un drum național, dar pare de bun simț să le reabilitezi treptat pe cele existente ( poți face pentru început centurile la standard de viteză, după care începi să elimini obstacolele de pe traseul dintre localități). Mă uitam că între Roșiori și Caracal sunt vreo patru localități, nu prea mari, drumul e drept, cu centuri pentru ele ai rezolvat jumătate din București-Craiova :)
( cred că am postat oarecum simultan cu horatiu.cosma, textul se referea la ce spune cristi5, dar cred că se înțelege)

cristi5

#5376
Quote from: horatiu.cosma on August 23, 2018, 10:10:27 PM
Nu merită să scădem și mai mult din puținii bani care se cheltuie pentru infrastructura țării.

Pai nici eu nu zic sa scazi banii. Zic sa-i cheltui cu folos. Adica sa faci de doua ori mai mult (pe lungime! nu pe latime) drum sigur si rapid. Sa legi doua perechi de regiuni istorice in loc de o pereche, etc.

De acord ca managementul de proiect e cam tot acolo la full si half profile, si ca managementul e foarte prost.

Dar sunt proiecte care nu incep pentru ca au costuri exorbitante care pur si simplu nu sunt justificate. Nici prin gand nu trece nimanui sa inceapa azi A8. Sau chiar CoBra. Se incearca tot felul de artificii cu PPP ca sa ia ochii electoratului dar de inceput nu se incepe pentru ca pe abordarea 2+2 politicul si chiar functionarul e blocat mental din start. Traieste in paradigma gresita.

Orientarea pe absorbtie a facut foarte mult rau Romaniei (vezi si CF, lucrari faraonice la o cale ferata care era OK) si va continua sa faca.

horatiu.cosma

^
Eu tocmai asta zic că nu suntem în etapa în care să putem tăia la jumătate ce e pe țeavă în prezent pentru a face loc mai multor proiecte. Pe lângă ce am scris mai sus, primul motiv care îmi vine în minte e lipsa proiectelor pregătite. Nu avem ceva licitabil la execuție și nu avem SF-uri/PT-uri în derulare (în afară de Sibiu-Făgăraș care merge cu frâna de mână trasă). Așa că deocamdată vorbim vorbe. În momentul în care vor fi 7-8 proiecte gata de lansare pentru execuție și care ar mânca în total 200% din fondurile europene ȘI am ști că avem o administrație/CNAIR etc competente care să le ducă la bun sfârșit într-un calendar cât de cât predictibil atunci chiar s-ar preta o discuție aprinsă despre full/half profile.

carutasul

Bine, nici nu sunem în situația în care dacă hotărâm noi pe forum să se taie de la investiție se și taie :) Până la urmă cred că discuția e binevenită, că ideile se mai răspândesc, uneori mai ajung și la câte o formă de viață cu putere de decizie .... nu sunt chiar toți o apă și un pământ, și poate între timp se mai schimbă și ei, mai dispar niște condiționări... La cum se întrevede acum cu PiSi, va dura așa de mult încât nu cred că va fi problemă de finanțare. În afară de cazul în care se renunță la fondurile europene între timp. Dar celelalte, care sunt la stadiul de SF neînceput, pot fi oricum modificate, nu poți zice că se pierde vreo investiție ( doar dacă am considera că SF-ul pentru A8 e real...) 

TibiV

Quote from: carutasul on August 23, 2018, 10:54:02 PM
Bine, nici nu sunem în situația în care dacă hotărâm noi pe forum să se taie de la investiție se și taie :).

De la investitii s-a taiat mereu.
"Aha, n-ati cheltuit banii pusi la dispozitie de statul roman, mai compania DE STAT a Trenurilor/Autostrazilor/Avioanelor... Nu-i bai. Va taiem fondurile la rectificare !"

Doar ca se uita permanent un lucru.
In Legea Bugetului de Stat pe anul 2018 se prevad niste sume la investitii pentru companiile de stat RA/CN x,y,z....
Doar ca acele companii NU AU VOIE  sa angajeze cheltuielile respectiva pana cand guvernul nu le aproba prin HG propriul buget....

Hai sa spunem ca eu sunt RAPRCC - Regia Autonoma de Plimbat Ratuste de Cauciuc prin Cada....
In Legea Bugetului de Stat pe 2018 mi s-au alocat 100 de milioane pentru cada, 60 de milioane pentru apa din cada, 25 milioane pentru ratuste si 15 milioane pentru "antrenorii de ratuste"....

Dar HG-ul pentru aprobarea bugetului RAPRCC vine in mai sau iunie... Cand sa mai am timp sa fac licitatii?...
Asa ca in septembrie, la rectificare, vine guvernul si zice: "Aha, juma' de an nu ai fost in stare sa faci rost de o cada? Pai la rectificare iti taiem banii pentru cada, iar fara cada nu ai nevoie nici de apa nici de ratuste.. Da' iti lasam banii pentru antrenori (ca doar noi i-am ales, la partid...) sa aiba timp sa puna ochii pe niste ratuste suple si frumoase pe <<credite de angajament>> !..."

Horatiu, am exagerat ?!...  O:-)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

carutasul

Păi da, se taie, dar nu după cum discutăm noi, ci după cum vor ei :) Oricum, un program de modernizare a DN-urilor ar absorbi poate chiar mai mult (că sunt multe),  dar dacă ți-ai propune să începi azi probabil că n-ar începe decât pe următorul ciclu de finanțare. Pe mine ce mă enervează e că în lipsa statisticilor de trafic nu putem decât să ne dăm cu părerea - de asta mă tot refer doar la DN6, că pe ăsta merg și știu cum e ( aș putea spune chiar că pe el locuiesc :) ) , îl folosesc ca valoare de exemplu. Creșterea de trafic e evidentă, practic e aglomerat la orice oră, dar probabil principalul factor de creștere e dezvoltarea zonei metropolitane, nu traficul "extern". Deci probabil că separarea celor două tipuri de trafic ar ajuta . La fel, pe A1 intrarea în București se aglomerează aproape în fiecare seară, trebuie încă o bandă sau alte soluții ( A0 ar ajuta probabil foarte mult).

perfidus

Nu uitati de nevoia de forta de munca pentru proiecte noi si multe de half profile...
Da, putem sa aducem niste vietnamezi in locul meseriasilor plecati in vest si care nu prea se mai intorc.
Eu vad deja probleme foarte mari in industrie, cu companii care nu isi pot gasi angajati sa-si sustina cererea de productie.
Iar prin politicile sociale si economice, sa nu uitam, nu se incurajeaza deloc munca. Cum sa zic mai pe scurt: muncesti, platesti!
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

AFC

"Intr-o epoca de minciuna universala, sa spui adevarul este deja un act revolutionar" - George Orwell

voicul

#5383
Extras din articol:

"În ședința de Guvern de astăzi, pe ordinea de zi suplimentară, a fost propus spre adoptare și a fost adoptat un proiect de Hotărâre privind studiul de fundamentare pentru autostrada București - Ploiești – Comarnic - Brașov, sau, pe scurt, autostrada Ploiești – Brașov. "

Iarna nu e ca vara! ... avea mai multa logica.

"Potrivit acestuia, durata de proiectare și de execuție a autostrăzii este stabilită la maximum 4 ani, cu începere din anul 2019,"

Si asa pana 20 20, din pix si hartie, toate A din RO vor incepe si se vor termina.

TibiV

Quote from: caf on August 29, 2018, 06:55:56 PM
S-a votat parandărătul.
NU "s-a votat", ci "s-a aprobat" prin HG.
La sedintele de Guvern nu se voteaza. Chiar daca un ministru are ceva de comentat, este suficienta semnatura premierului si a celor 2-3 ministri direct implicati... (In guvernul actual nimeni nu comenteaza, toti "elogiaza"... :( )

Mishto este ca, spre deosebire de OUG-uri/OG-uri, HG-urile nu ajung niciodata sa fie aprobate (prin vot) de Parlament.
Sunt HG-uri si gata.

Ca eu personal am o problema cu faptul ca o astfel de prevedere (neinclusa in Legea PPP) poate fi intr-o HG (act "de mana a doua") este alta treaba, caci nu sunt jurist...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)