Discutii despre licitatiile din infrastructura

Started by vancouver, November 23, 2016, 12:24:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ionut

Iar marota asta cu legea achizițiilor publice. O prostie nu devine adevăr chiar dacă e repetată la infinit. Bine, în mintea unora devine, asta e problema.

alin2pas

Problema e durata de soluționare a contestațiilor. Pentru drumurile care trebuie făcute prin PNRR, unde criteriul esențial e tocmai încadrarea în niște limite foarte stricte de timp, o firmă de rea-credință poate face să se piardă finanțarea unor lucrări datorită acestor termene foarte lungi de soluționare. Eu nu văd decât trei soluții posibile:
- pregătirea foarte bună a licitațiilor, pentru a nu apărea motive de contestare - dar profesionalismul necesar la CNAIR nu se obține peste noapte
- judecarea contestațiilor în regim de urgență - e greu, deoarece volumul de acte care trebuie studiate de completul de judecată poate fi destul de mare la un dosar
- introducerea pe lista neagră pentru 5 - 10 ani a firmelor care pierd aceste contestații - s-ar gândi foarte bine dacă vor face o contestație, pentru că vor risca să fie eliminați de pe piața din România.

MihaiD

^ de acord cu primele două condiții, dacă sunt îndeplinite, de a treia nu mai e nevoie. Altfel, să introducem pe aceeași listă neagră și statul, CNAIR, MT (cum le penalizăm în așa fel încât să simtă la buzunar?) pentru contestațiile pe care firmele le câștigă din cauza documentațiilor proaste. Tratament egal.

alecu26

@alexd, ani si ani de zile nu se intampla nimic pe proiecte, dupa aia cand se intampla se intampla cu documentatii expirate, situatii din teren care nu mai corespund cu realitate, etc.

Si pe de alta parte, atata vreme cat avem solutii diferite date de CNAIR, de catre CNSC, de catre CAB, si dupa aia inca odata de la capat, e clar ca avem probleme cu documentatia, cu legislatia, etc.

Nimeni de exemplu nu incearca sa corecteze sursa problemei ci doar trateaza efectul...gen hai sa mai schimbam odata legea achizitiilro publice, hai sa mai interzicem sub o forma sau alta contestatiile...etc. Si culmea nu se reuseste.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

Feri


tom_sawyer

#290
Guvernul României adoptă noi măsuri pentru simplificarea și fluidizarea achizițiilor publice

Guvernul României, la propunerea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP), a adoptat astăzi, 25 august 2021, proiectul de Ordonanță pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul achizițiilor publice.

Ordonanța adoptată de Executiv introduce măsuri pentru simplificarea și fluidizarea procesului de achiziție publică, inclusiv prin reducerea anumitor termene procedurale reglementate de Legea nr. 98/2016, Legea nr. 99/2016 și Legea nr. 100/2016.

Scopul modificărilor legislative este atribuirea mai rapidă a contractelor de achiziții și, implicit, îmbunătățirea absorbției fondurilor europene. În același timp, modificările operate sunt esențiale și din perspectiva alocării de care va beneficia România prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Astfel, a fost eliminată din sarcina operatorului economic declarat câștigător obligația de a prezenta certificate fiscale pentru toate sediile secundare/ punctele de lucru, aceasta fiind înlocuită cu o declarație pe proprie răspundere din care să reiasă că nu și-a încălcat obligațiile privind plata impozitelor sau cele privind contribuțiile la asigurările sociale, fără alte documente suplimentare. În practică, obținerea certificatelor fiscale s-a dovedit a fi o povară administrativă excesivă, mai ales în cazul operatorilor economici cu sute sau chiar mii de sedii secundare.

Alte modificări legislative importante vizează reducerea duratei întregului proces de achiziție publică, de la peste 2 ani (durata medie actuală) până la 6 luni, printr-o serie de măsuri cum ar fi: diminuarea perioadei maxime de prelungire a termenului de întocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar (spre exemplu în cazul licitației deschise și al licitației restrânse, perioada de prelungire se reduce de la 80 la 30 de zile), reducerea la jumătate a termenului de publicare a deciziei de anulare a procedurii și, respectiv, eliminarea posibilității de prelungire a termenului stabilit pentru depunerea documentelor în susținerea DUAE, în cazul procedurii simplificate.

O noutate o reprezintă introducerea posibilității pentru autoritatea contractantă sancționată contravențional să poată dispune măsuri împotriva persoanei responsabile, în cazul în care o instanță judecătoarească constată culpa gravă a respectivei persoane în legătură cu exercitarea, în condițiile legii, a atribuților ce îi revin.

Totodată, prin prezenta Ordonanță au fost modificate prevederile Legii nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac, fiind instituită obligația semnării contractului cu ofertantul declarat câștigător după pronunțarea deciziei CNSC/ hotărârii judecătorești în primă instanță. Decizia în primă instanță este executorie și nu se poate dispune suspendarea punerii în executare a acesteia. Această măsură vizează eficientizarea procesului de achiziție publică și asigurarea derulării investițiilor în graficul estimat permițând semnarea contractului fără a mai aștepta o eventuală soluționare în instanță a plângerii/ recursului.

De asemenea, a fost clarificată situația în care deciziile CNSC sunt atacate cu plângere la instanța de judecată, situație în care nu se mai pot depune probe noi față de cele care au fost depuse în cadrul contestației inițiale.

O altă prevedere se referă la limitarea reparației prejudiciului încercat la valoarea cheltuielilor de elaborare a ofertei și de participare la procedura de atribuire.

Nu în ultimul rând, modificările legislative operate vizează și clarificarea unor aspecte procedurale ce țin de derularea controlului ex-ante al procesului de achziție publică, reglementate la nivelul OUG nr. 98/2017.

Textul actului normativ va fi publicat la secțiunea Legislație/Legislație națională din site-ul ANAP după publicarea acestuia în Monitorul Oficial.

anap.gov.ro


Astfel, conform textului ordonanței adoptate de guvern miercuri și consultate de HotNews.ro, articolul 9, alineatul (4) din legea 1010/2016 se modifica și va avea următorul cuprins:

    ,,(4) Autoritatea contractanta are obligația sa încheie contractul cu ofertantul declarat câștigător, ulterior pronunțării unei soluții de menținere a rezultatului procedurii de atribuire de către C.N.S.C., chiar daca împotriva respectivei decizii a fast introdusa calea de atac a plângerii și cauza nu a fast soluționată în mod definitiv și, în orice caz, numai după expirarea termenului legal de așteptare prevazut la art. 59 alin. (1 ). "


Totodată, articolul 49, alineatul (6) se modifica și va avea următorul cuprins:

    ,,(6) Autoritatea contractanta are obligația sa încheie contractul cu ofertantul declarant câștigător ulterior pronunțării unei solutii de menținere a rezultatului procedurii de atribuire de către instanta, chiar daca respectiva hotărâre a fast atacata cu recurs și cauza nu a fast soluționată în mod definitiv și, în orice caz, numai dupa expirarea termenului legal de așteptare prevazut la art. 59 alin. (1 ). Hotărârea primei instante este executorie și nu se poate dispune suspendarea punerii 1n executare a acesteia."

În legea de până acum, la ambele articole era prevăzut că autoritatea contractantă ,,ARE DREPTUL", iar de acum încolo va fi că ,,ARE OBLIGAȚIA".

Legea prevede că în cazul în care cei care contestă mai departe în instanță câștigă definitiv, aceștia pot primi despăgubiri stabilite de instanță care vor fi suportate din bugetul autorității contractante și care, în anumite condițiții, pot fi recuperate de la angajații vinovați.

    ,,În situația în care autoritatea contractantă a încheiat acordul-cadru/contractul de achiziție cu respectarea deciziei Consiliului sau a hotărârii judiciare de soluționare în prima instanță a contestației, eventualele despăgubiri stabilite de către instanța, în conformitate cu prevederile prezenței secțiuni, în sarcina autorității contractante vor fi suportate din bugetul acesteia, care poate dispune adoptarea de măsuri împotriva persoanei/persoanelor implicate în procesul de achiziție publică ce a făcut obiectul despăgubirilor numai dacă instanțele judecătorești constată îndeplinirea ori omisiunea îndeplinirii de către acestea, cu vinovăție, constând în culpă gravă, a oricărui act ori fapt în legătură cu exercitarea, în condițiile legii, a atribuțiilor ce le revin."

O altă modificare se referă și la taxa pe care o firmă care vrea să conteste rezultatul unei licitații care rămâne 2% din valoarea contractului, dar pragul maxim crește de la 880.000 de lei în legea actuală, la 2.000.000 de lei în condițiile noului OUG adoptat.

hotnews.ro

nicolaem

asa brusc fara sa fi auzit de ea?
a fost dezbatuta pe undeva? sper sa fie ok, poate ne lamureste un jurist ce riscuri sunt

hefaistos

#292
S-a discutat despre necesitatea unei ordonante care sa scurteze durata licitațiilor. Poate ca textul ordonanței ar fi trebuit sa dea soluții și pentru situația în care instanta întoarce decizia CNSC și trimite spre reanalizare ca majoritatea timpului acolo se pierde. Ma refer nu la restricționarea dreptului de a contesta ci la a asigura derularea contractului chiar și în cazul în care instanta cere reanalizarea ofertelor, pana la momentul în care un alt câștigător e declarat. Altfel în cazurile PiSi4 și DX12 T4, nu ar fi existat nici o îmbunătățire dacă noua ordonanță ar fi fost aplicata. În cazul DX12 chiar s-a făcut uz de dreptul devenit obligație și s-a semnat contractul dar acesta a fost reziliat după hotărârea instantei, ca pana la urma, cu un an întârziere, sa se semneze din nou cu același ofertant.
Sau poate citesc eu prea superficial prevederile.
Și încă ceva, ordonanță ar trebui sa răspundă și la cazurile rare în care se întoarce decizia. Pentru ca în cele 12 18 luni de birocratie, execuția lucrarii progreseaza si plăti sunt efectuate către contractor. Ba, dacă e unul ca UMB, și lucrarea e mai mica, în 12 luni o și termina.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.

tom_sawyer

#293
Proiect de Ordonanță privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul achizițiilor publice

Notă de fundamentare

Publicate pe siteul ANAP pe 12 iulie. Ce e în linkurile de mai sus e varianta supusa dezbaterii publice. Varianta oficiala (care poate avea modificări) e cea care se va publica în Monitorul Oficial.





hvm

@Haifatos.
Mie mi se pare clar. Orice decizie se ia după semnarea contractului se va finaliza cu decontarea cheltuielilor si/sau profitului nerealizat de cel care câștigă, declarat de instanta. drumul merge înainte. Problema este ca cineva s-ar putea sa plătească personal pentru aceste situații, din ce înțeleg din textul ordonantei
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

hefaistos

Am văzut și eu textul acum. Deci:
- atribuirea rămâne dacă trece de CNSC în prima instanta.
- ulterior competitorii contestatari pot obține doar despăgubiri.
- pentru despăgubiri, plătite din bugetul autorității contractante, aceasta se poate indrepta împotriva angajaților în culpa.
Dacă am înțeles greșit, va rog sa ma corectați, nu sunt jurist.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.

tom_sawyer

^
QuoteÎn situația în care autoritatea contractantă a încheiat acordul-cadru/contractul de achiziție cu respectarea deciziei Consiliului sau a hotărârii judiciare de soluționare în prima instanță a contestației, eventualele despăgubiri stabilite de către instanța, în conformitate cu prevederile prezenței secțiuni, în sarcina autorității contractante vor fi suportate din bugetul acesteia, care poate dispune adoptarea de măsuri împotriva persoanei/persoanelor implicate în procesul de achiziție publică ce a făcut obiectul despăgubirilor numai dacă instanțele judecătorești constată îndeplinirea ori omisiunea îndeplinirii de către acestea, cu vinovăție, constând în culpă gravă, a oricărui act ori fapt în legătură cu exercitarea, în condițiile legii, a atribuțiilor ce le revin.

hefaistos

Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.

tom_sawyer

Noul Cod Civil:

CAPITOLUL III
Interpretarea şi efectele legii civile

Art. 16

Vinovăţia

(1) Dacă prin lege nu se prevede altfel, persoana răspunde numai pentru faptele sale săvârşite cu intenţie sau din culpă.

(2) Fapta este săvârşită cu intenţie când autorul prevede rezultatul faptei sale şi fie urmăreşte producerea lui prin intermediul faptei, fie, deşi nu îl urmăreşte, acceptă posibilitatea producerii acestui rezultat.

(3) Fapta este săvârşită din culpă când autorul fie prevede rezultatul faptei sale, dar nu îl acceptă, socotind fără temei că nu se va produce, fie nu prevede rezultatul faptei, deşi trebuia să îl prevadă. Culpa este gravă atunci când autorul a acţionat cu o neglijenţă sau imprudenţă pe care nici persoana cea mai lipsită de dibăcie nu ar fi manifestat-o faţă de propriile interese.

(4) Atunci când legea condiţionează efectele juridice ale unei fapte de săvârşirea sa din culpă, condiţia este îndeplinită şi dacă fapta a fost săvârşită cu intenţie.


Detalii: https://legeaz.net/noul-cod-civil/art-16-vinovatia-interpretarea-si-efectele-legii-civile

punktnet

O lovitură mare pentru amatorii de contestații.
Mai ales că s-a mărit taxa de contestație și nu se mai admit probe în instanță decât cele depuse la înaintarea ei .
Just kidding.