Coridorul Feroviar Rin-Dunare Nord | Curtici-Bucuresti-Constanta

Started by ionescu63, April 01, 2012, 12:40:04 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 3 Guests are viewing this topic.

billy752-istu

#6660
In B.A.R pe decada 01-10.2020 apare  limitare 70 Axa st Simeria-Mintia semnal intrare cu 70 km/h si 80 km/h Radna-Glogovat cu mentiunea viteza sporita fata de livret

frunzaverde

Au tecturat livretele de mers? Sau macar dau ordine de circulatie? Ca daca n-a facut asta nimeni, atunci tot cu 50 o sa circule mecanicul, ca n-are voie sa depaseasca livretul, indiferent ce-i in BAR (daca BAR e peste livret, se circula cu viteza din livret, e comuna treaba la marfa).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

athosga

Quote5 ore de la Bv la Curtici? Pai de ce 5 ore si nu 3:30? Vrem neaparat sa ne batem joc de ceea ce facem si construim sau avem un complex de inferioritate? Ceva de genul la noi nu se poate.

Scuze. Se pare ca am calculat gresit. :) Dar daca tot vorbim despre timpi in viitor: momentan Arad - Bv este parcurs in 9 ore! Putem spera la o diminuare a timpilor din decembrie? Sa vedem odata macar un rezultat partial dupa nspe ani de lucrari?

frunzaverde

@athosga - nu, nu ai calculat gresit; poate un pic pesimist. Eu zic ca, bazat pe Bucuresti - Predeal si Bucuresti - Constanta sub 4.5 ore nu or sa se scoata nici in cel mai optimist scenariu. Probabil ajungem la 5h rapid...

@vancouver - hai sa nu mai calculam imposibil de optimist. Sfatul meu e sa nu mai iti bazezi calculele dupa cazurile de limita cele mai optimiste din practicile europene, mai ales fara intelegerea circumstantelor cazurilor de limita, limitarilor acestora si aplicabilitatii acestora (gen diesel-uri de 200 km/h, macazuri in abatere la 200 km/h, mers pe linie HSR dedicata, construita dedicat, si exploatata de o singura clasa de trenuri, etc. etc.).

Si, la fel, sfatul meu e sa nu asculti de oameni care propovaduiesc solutii absurde (gen un tren Bucuresti - Brasov la 15 minute sau Bucuresti - Otopeni (aeroport) la 10 minute prin repararea unui racord).

Nu se vor putea scoate "veci" 135 km/h viteza medie pe Brasov - Sighisoara. Uite de ce:

1. Exista restrictii in gari, inclusiv restrictii severe, de 50 km/h, in zona Sighisoara, pe linie construita nou-nouta. Si mai sunt, si vor mai aparea. Ma indoiesc ca trecerile peste pachetele de macazuri si centralizari la Coslariu vor fi operate la 160, de exemplu. Si toate segmentele au limitari pe diverse distante, multe mult mai severe de 100 km/h. Pe Arad - Curtici, de exemplu, linie finalizata complet, semnalizarea in functiune, ERTMS in functiune (teoretic), VS=140 km/h, rezulta in viteza comerciala de 78 km/h, Glogovat - Arad? 70, la fel, linie finalizata, cu semnalizarea pornita si centralizarea functionala. Intrarile/iesirile din gara sunt clar lente, si e normal sa fie. A compara o lnie noua, pe amplasament 100% noua, de mare viteza, exploatata cu trenuri de foarte mare putere, dedicate liniei, cu o linie mixta, pe amplasament vechi, cu decizii de proiectare care-mai-de-care mai dubioase, cu marfare cat-cuprinde, mi se pare un pic absurd.

2. Exista o gramada de treceri la nivel cu calea ferata, inclusiv unele in orase, intens traficate (gen Blaj), unde sunt 0% sanse sa ramana 160 km/h lunga vreme. Deci alte restrictii care vor urma rapid. Europa este din ce in ce mai dura la chestiile astea, inclusiv multe din derogarile de-acum vor disparea rapid.

3. VS=160 km/h inseamna ca nu se poate, sub nici o forma, depasi 160 km/h. 161 km/h = AGIFER, raport de incident feroviar (v-am aratat unul in trecut, fix 1 km/h depasire) - e echivalentul VNE in aviatie... De obicei, livretele sunt scrise cu o toleranta de 5-7 km/h tocmai pentru asta; in plus, unitatea de timp in livret este 30 secunde (in trecut 20 secunde), ceea ce face sa creasca inca si mai mult tolerantele necesare la nivel de livret.

4. Vor exista restrictii punctuale inevitabile pe sute de kilometri de linie, oricat de buna va fi intretinerea in epoca respectiva. Cand va fi gata ultimul segment, cele mai vechi segmente vor avea 10+ ani de exploatare.

5. Patternul de opriri rezonabile. Cine se asteapta ca vor fi trenuri cu opriri in Sighisoara si Deva si-atat, sa-si cam puna pofta in cui - un tren cu atat de putine opriri nu are cum sa faca vreodata profit, pentru ca n-are de unde sa genereze pasageri. Care oricum vor prefera trenuri mai frecvente unui "tren etalon" o data pe zi.

Gaseste-mi linii conventionale in Europa, exploatate cu 160, care au trenuri cu 135 viteza comerciala... Mie mi-a fost foarte greu; exclusiv segmente relativ scurte, trenuri tilt si alte minuni de-astea.

Probabil vom avea urmatorul set de opriri pentru cele mai rapide trenuri: Brasov - Sighisoara - Medias - Blaj - Alba Iulia - Simeria - Deva - Arad.

E nevoie de un asemenea set ca sa colectezi suficienti pasageri ca sa umpli un tren la o frecventa rezonabila; Brasov - Budapesta (6-7h daca ungurii fac o gramada de lucrari pe partea lor), sau Bucuresti - Budapesta (care e oricum edge-case la 8.5+h) sau Brasov - Arad (orase de 200-300k locuitori) nu are cum genera de unul singur suficienti pasageri ca sa nu opresti suficient de des... Asa ca va trebui sa opresti si in orase mai mici. Si asta e cam minimul:

Sighisoara - pentru ca oricum trebuie sa incetinesti la 50 km/h.
Medias - oras relativ mare si conexiuni spre Sibiu.
Blaj - oras relativ mare, util pentru navete de distanta lunga.
Alba Iulia - oras mare, legaturi dinspre si spre Cluj.
Simeria - nod feroviar prin care se va circula oricum incet. Legaturi spre Sibiu si spre Petrosani/Tg. Jiu/Hunedoara
Deva - oras mare.
Arad - oras mare, legaturi spre Timisoara si Oradea.

Si Sighisoara - Medias, de exemplu, de-abia o sa ajunga la 160, ca imediat intra pe franare... Simeria - Deva, nici nu apuca.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

@frunzaverde de acord ca astfel de calcule sunt nerealiste si exertiza ta le poate oricand demonta.

De acord ca s-au facut prostii enorme la proiectare, indeosebi pastrarea trecerilor la nivel cu DN-uri si in mediu urban (Blaj are o salba de dezastre). Solutie de secol 18-19 cand treceau max 100 de carute pe ora pe sens (si 0,5 trenuri).

Dar oarecum in intampinarea lui @vancouver, hai sa nu ne hazardam in legatura cu viitorul si ce va cere EU sau alt for european, si cine va obtine derogare de la regulile alea si cine nu etc.

Mai ales cand aceste argumente despre viitor le poti folosi pt a critica un proiect (reconstructie CIV) cu care e clar din start ca nu esti de acord. Adica e pericol sa iti folosesti  in mod partinitor expertiza binecunoscuta si respectata.

De exemplu "Europa nu ne lasa cu 200 km/h pe peron in linie curenta sau trecere la nivel". Citesti asta pe forum si te dai cu trenul (sau te uiti pe OSM!!) in Austria si Suedia si vezi ca ups, nu e asa. Daca austriecii si suedezii pot, cu un pic de politica, noi de ce nu?

Stiu ca iti plac regulile si normativele, dar sa presupui ca se vor respecta 100% fix pt un scenariu pesimist care sa iti re-confirme parerea initiala (reconstructia CIV sucks) mi se pare usor naiv si contraproductiv. Sa presupui ca brusc nu va mai exista finantare pt CF cand Romania nu e in stare sa absoarbs fondurile fe infra mi se pare iar CIV-sucks-driven.

Si daca vedem asta cu peroanele si barierele, atunci ce facem cu catenara? Ca zici ca actuala catenara nu merge la 200. Pai daca e ca peronul si trecerea la nivel? Daca cu putin curaj si adaptari relativ ieftine merge, dar nu le vedem pt ca din start CIV sucks si atunci nici nu le mai cautam?

Parere de non-expert: un ministru roman cu cojones poate cumpara un tren cu tilt si poate obtine 200 pe CIV in serviciu comercial in urmatorii 5-10 ani. Si atunci ce spune @vancouver devine ceva mai realist...

Eu cred ca asta e rolul nostru: daca tot au bagat un purcoi de bani sa faca infrastructura asta, apai s-o foloseasca la potentialul ei maxim, in slujba cetateanului. Sa criticam proiectul cand curba de 50km/h la iesire din tunel e gata construita si n-o sa demoleze nici dracu tunelul sau un cartier din Sighisoara, sau sa discutam de oprit proiectul actual (gen Apata-Cata) mi se pare mictionare contra vantului.

Si tot rolul nostru e sa ajungem cumva la proiectanti *inainte* sa apuce sa faca prostiile alea pt Predeal-Brasov si restul traseelor aflate in proiectare. Nu sa presupunem din start  ca nu se poate ajunge la proiectanti, ca e mai simplu devreme ce CIV sucks...


pasadia

Pai demolarea începuse deja de ceva timp. Am pus poze din gara cu linii scoase, poza de mai jos e de la ieșirea din Brașov (în dreapta se vede M200 spre Sibiu).

razvan96


cristi5

Sofer ramas intre bariere la traversarea DN14B in Blaj. Adica aici inteleg:
https://www.openstreetmap.org/way/33771160

https://adevarul.ro/locale/alba-iulia/video-masina-blocata-bariere-blaj-lovita-trenul-international-viena-Soferul-reusit-salveze-1_5f76124c5163ec42717ed6eb/index.html

In Blaj au mai lasat o trecere la nivel, intre gara si centru... strada Eroilor. Cu rosu cele 2 treceri la nivel in mediu urban, una de DN si una f central...



Dar primarul inteleg ca a transformat in pasaj denivelat (verde) un loc in care pietonii traversau la nivel. Bravo lui! Am corectat-o pe OSM

https://www.openstreetmap.org/way/854153438

Dar nu cred ca actualele traversari denivelate (2 strazi, 2 pietonale) ajung. Pe imaginile din satelit de mare rezolutie se vad cararile facute de localnici pt traversat CF. Vreo 10 cel putin. Si CF e in curba acolo.

https://satellites.pro/Romania_map#46.177681,23.918697,18


vancouver

@frunzaverde pui problema gresit. Sa-ti dau un exemplu:

Quote3. VS=160 km/h inseamna ca nu se poate, sub nici o forma, depasi 160 km/h. 161 km/h = AGIFER, raport de incident feroviar (v-am aratat unul in trecut, fix 1 km/h depasire) - e echivalentul VNE in aviatie..

Asa se pune problema corect: Pentru a putea folosi cu adevarat capacitatea liniilor de circulatie cu 160 km/h si pentru a putea trasa trenuri cu 160 km/h este necesara modificarea legislatiei / normativelor invechite din Romania. In Germania si Franta trenurile de calatori HSR au o toleranta de +9 km/h pana la care nu se intampla absolut nimic. Asadar un tren trasat cu 300km/h intre Frankfurt si Köln este foarte posibil sa il vedem circuland si 304 km/h sau chiar 309 km/h. Acelasi lucru trebuie facut si in Romania si acordata aceasta toleranta.

Oricum ma critici de pomana, pentru ca in calculele mele nu am calculat niciodata cu 160, ci mereu cu 150 km/h in Romania. Dar repet, nu este modul corect de a pune problema. Nu e nimic sfant in regulile actuale sau in starea actuala si totul se poate modifica daca se doreste.

Scopul meu pentru care public pe acest forum este fix acesta: sa conduc lucrurile pe cat posibil spre modificari in bine. Constatari ca suntem varza sunt si ele bine-venite, ca stim de unde plecam, dar nicidecum nu pot fi luate drept sfinte.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

frunzaverde

#6670
@cristi5 - sigur ca s-au dat derogari si "grandfathering" pentru linii existente - linia suedeza de care zici (Stockholm - Malmö) a primit upgrade la inceputul anilor '90, inainte ca SE sa intre in UE, are un gabarit (si static si dinamic) mult peste gabaritele europene standard, operarea cu 200 se face cu trenuri comandate special pentru constrangerile de rigoare etc. etc...

Si totusi, desi se opereaza cu VS=200 km/h (cu un segment constructie noua, pe traseu nou, cu VS=230 km/h!), linia e o linie practic integral de campie si podis usor (mult mai usoara ca in Transilvania), cu trenuri special adaptate (cu mecanism tilt), vitezele care se obtin sunt practic identice cu ce vrea @vancouver sa se poata pe Brasov - Arad la 160 km/h, cu trenuri cu locomotiva, fara tilt (Stockholm - Malmö, cele mai rapide trenuri scot undeva la 135-140 km/h viteza comerciala)... Si nu exista marginal de timp lasat 'pentru recuperare' - mersurile suedeze sunt renumite ca sunt facute "la sange", rezultand in 20-30% din trenuri intarziate pe magistrale intr-un an mediu...  In Franta (ca @vancouver da exemplu), trenul Clermont-Ferrand - Paris, in opriri normale, face 3:16, 129 km/h, tot 200 km/h viteza maxima (dar pe segment mai scurt). De ce sa alegem o linie HSR ca omolog cand putem alege o linie omoloaga?

Si nici in Suedia, nici in Franta, practic nu (mai) sunt treceri la nivel la 200 km/h; in nici un caz zeci de treceri pe suta de km...

@vancouver - nu cumva confunzi viteza maxima permisa cu toleranta construita in sistemul de autostop?

La TGV, sistemul de semnalizare (TVM) activeaza franarea de urgenta automata la +5 - +15 km/h peste viteza tinta afisata in cabina. Dar asta nu inseamna ca mecanicul are voie sa circule cu viteza peste viteza maxima. Instructia de remorcare si franare franceza este explicita in treaba asta - e identica cu cea din Romania: https://securite-ferroviaire.fr/reglementations/rc-b-7a-ndeg-1-regles-generales-relatives-la-composition-la-remorque-au-freinage-la. Textul explicit este : Pour une section de ligne donnée, la vitesse d'un train ne doit pas dépasser la plus faible des limites ci-après  - pentru orice sectiune de linie, viteza unui tren nu are voie sa depaseasca cea mai joasa din limitele de mai jos (urmeaza limitele). Limitele nu au tolerante, se inregistreaza si vin cu sanctiuni. Si bineinteles ca instalatiile de urgenta sunt dotate cu tolerante - pentru viteze transiente (o depasire de cateva zeci de secunde nu vrei sa-ti franeze trenul o treapta de viteza), pentru inregistrari eronate, etc. etc... Depasirea vitezelor se inregistreaza si in in FR pe tahometru, si se verifica. In Germania nu am gasit normativul, dar dat fiind ca pe liniile normale este PZB care e acelasi lucru cu Indusi-ul romanesc (sunt anumite diferente, sistemul german e mai modern), nu ar trebui sa fie vreo diferenta in filosofia de semnalizare. Pentru LZB, n-am gasit documentatie (si nu inteleg germana suficient cat sa inteleg reglementarile oficiale), dar nu cred ca au schimbat filosofia.

Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

subway


TibiV

https://www.facebook.com/cfrinfrastructura/posts/3791485214219652

Coridorul feroviar Rin - Dunăre (ramura nordică) - 565,8 km de cale ferată modernizată pe teritoriul României

♦Coridorului Rin-Dunăre (ramura nordică) străbate România de la vest spre est, între Curtici şi Constanţa, pe traseul Curtici-Arad-Simeria-Coşlariu-Sighişoara-Braşov-Bucureşti-Constanţa, în lungime de cca 850 de kilometri, din care 565,8 km de cale ferată sunt modernizați la standarde europene.

🚂  565,8 km de cale ferată modernizați și recepționați: 
✅ Km 614 - Arad - Curtici (41,1 km))
✅ Sighișoara - Simeria (160,7 km)
✅Predeal - București- Constanța (364 km)

🚂 260 km de cale ferată în execuție
✅141,17 km pe secțiunea Km 614 - Gurasada - Simeria
✅ 6 km pe varianta nouă de traseu Podu Mureș - Coșlariu și liniile CF din HM Podu Mureș (parte a tronsonului Vințu de Jos-Coșlariu)
✅112,5 km pe secțiunea Brașov - Sighișoara (contracte semnate în 2020)

🚂 Studiu de fezabilitat în derulare pe 26,9 km
✅26,9 km pe tronsonul Predeal – Brașov (contract semnat în 2020)

♦Detalii tehnice de execuție
🚂 Frontieră - Km 614: 41,1 de kilometri modernizați și recepționați

🚂 Km 614 - Gurasada - Simeria (141,17 km) lucrările de modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare sunt în plină desfășurare pe toate cele patru loturi de lucrări
◘Subtronsonul 2a: Km 614-Bârzava (41,91 km) – stadiul fizic de execuție – 47%
◘Subtronsonul 2b: Bârzava – Ilteu (36,04 km) – stadiul fizic de execuție – 47,5%
◘Subtronsonul 2c: Ilteu – Gurasada (22,34 km) – stadiul fizic de execuție – 26,3%
◘Tronsonul 3: Gurasada – Simeria (40,88 km) – stadiul fizic de execuție – 34%
✅ Km 614 - Gurasada - Simeria, un traseu reconfigurat pe o distanță de 141,17 km care include construcția a 9 poduri noi peste Râul Mureș, două tuneluri, dar și modernizarea stațiilor de cale ferată.

🚂 Simeria - Coșlariu - Sighișoara - 166,7 km
◘ 160,7 km modernizați și recepționați
◘ 6 km pe varianta nouă de traseu Podu Mureș - Coșlariu și liniile CF din HM Podu Mureș (parte a tronsonului Vințu de Jos-Coșlariu) în execuție, cu termen de finalizare a lucrărilor până la finalul acestui an
◘ lucrări de semnalizare ERTMS Sighișoara - Coșlariu (91,5 km) - stadiul de execuție 88%
◘ lucrări de semnalizare ERTMS  Simeria - Coșlariu (75,2 km) și OCC Simeria - stadiul de execuție 79%

♦ Viteza de circulație a trenurilor de călători este de 120 km/h, iar după finalizarea lucrărilor de semnalizare, trenurile de călători vor pute circula cu viteza maximă de 160 km/h.

✅Cele mai importante construcții noi realizate între Simeria şi Sighişoara sunt: podul în formă de arc (134,6 metri) peste râul Târnava Mare, Tunelul Sighișoara (401 metri), Tunelul Daneș (969 metri), cel mai lung tunel de cale ferată construit în România după 1989, pasajul superior rutier peste DN 13 și Tunelul Turdaș (780 de metri).

🚂 Sighișoara - Brașov, contracte semnate în 2020 pentru modernizarea a 129,9 km
◘ pe tronsoanele marginale, care sunt și cele mai mari, respectiv subsecțiunile Sighișoara - Cața (46,5 km) și  Apața - Brașov (39,3 km), în lungime totală de aproximativ 86 de km, reunite într-un singur contract (semnat în 05.03.2020), se desfășoară lucrări de demontare a actualei infrastructuri
◘ pentru subsecțiunea Cața – Apața (44 km) contractul a fost semnat pe 22.09.2020
✅ Între Sighișoara și Brașov, în urma lucrărilor de modernizare, lungimea traseului se va scurta la 112,5 km

🚂 Brașov - Predeal (26,9 km)
◘ în data de 07.09.2020 a fost emis ordinul de începere pentru elaborarea studiului de fezabilitate

🚂 Predeal - București - Constanța - 364 km modernizați
♦secțiunea Predeal – Câmpina a fost finalizată în 2014
♦secțiunea Câmpina – București a fost finalizată în 2004
♦secțiunea Băneasa – Fetești a fost finalizată în 2014
♦secțiunea  Fetești – Constanța a fost finalizată în 2013
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Xenos

Ce spune @frunzaverde mi se pare realist si un bun punct de plecare.
Candva, IRN Ister (avea alta denumire atunci, parca) avea o singura oprire dupa Brasov, cred ca nici macar Sighisoara, mergea glont pana la Simeria sau Alba Iulia....totusi traficul Bucuresti - Budapesta nu e suficient pentru a justifica un asemenea mega-tren, cred ca opririle Sighisoara, Medias, Blaj, Alba-Iulia, Deva, Arad sunt rezonabile.
Cred insa ca:
- nu ar trebui sa se mai opreasca in Copsa Mica, este complet nenecesar daca exista oprire in Medias; nici trenurile regio Sibiu - Copsa Mica nu trebuie pastrate asa, sunt o bataie de joc, trebuie macar Sibiu - Medias daca nu chiar Sibiu - Medias - Sighisoara;
- chiar si Simeria e o oprire discutabila din pdv comercial; o fi nod feroviar, dar nu asta conteaza, e un orasel aflat la 10 min de circulatie de Deva, chiar si cei care vor sa mearga pe M 202 pot schimba in Deva;
- Pentru segmentul Bucuresti - Brasov, se poate renunta lejer la trenurile de viteza mai mare de opriri gen Campina sau Busteni, sa ramana doar Ploiesti - Sinaia - Predeal - Brasov;
- daca la opririle de stil vechi de 7 min din Predeal (cu ciocanit frane etc.) s-a renuntat, se stationeaza enorm de mult in Brasov! @vancouver are perfecta dreptate, mai mult de 3-4 minute nu se justifica sub nicio formă!
- cred că în general în livretele noastre se pune cam din burtă minim 10 % dacă nu chiar 20 % sau mai mult peste timpul calculat riguros cu tot cu restricții, ceea ce este inadmisibil și nu mai trebuie tolerat sub nicio formă măcar pe așa-zisul Coridor, dar nici în general. București -Brașov se poate face și acum în 2h 20 min și timpi de genul 2 h 40 - 50 min sunt o bătaie de joc, se circulă foarte lent și se ajunge timpuriu și nu știu sau nu cred că asta ajută prea mult la uzura liniei (aici poate specialiștii au o părere - ajută la întreținerea liniei să circuli pe București - Ploiești la 90-100 km/h în loc de 120 - 140 cum ar fi firesc?!
- Deci dacă se renunță la toleranțele astea absurde și la timpii de staționare foarte lungi cred că:
București - Brașov 2 h 20 min acum și 2 h după reabilitarea Brașov-Predeal e rezonabil;
Brașov - Sighișoara ca. 55 min;
Sighișoara - Mediaș 20 min;
Mediaș - Blaj 20 min;
Blaj - Alba Iulia 15 min;
Alba Iulia - Deva 40 min mi se pare generos;
Deva - Arad 1 oră și 15 (că doar de-aia facem megastructurile alea....)
Arad - Curtici 12 min ca acum

Iese 6 ore cu totul fără opriri și cu opriri medii de 3 min în fiecare stație evocată (11) ies 33 min în plus. Adică 6 ore 33 min.
Cu alte cuvinte, București - Curtici în 7 ore mi se pare un must. E un standard sub care nu trebuie coborât.

frunzaverde

#6674
Ce nu inteleg e de ce am vrea cu orice pret sa taiem opriri?

Bucuresti - Budapesta va luat cu trenul asta vreo 9h30-10h (parcursul unguresc e 3h), si asta daca ungurii fac ceva cu vama. Orice optimizari de timp i-ai face, deloc atractiv ca tren de zi "de la cap la cap", pentru orice fel de calator, chiar si calator turistic - indiferent ca e 9h, 9h45, 10h23 sau altceva similar. Avionul e o ora pe ceas cu jet, o ora 30 cu prop. La tren de noapte e altceva, vorbim dupa.

"Painea si cutitul" trenurilor astora nu vor fi pasagerii "cap-la-cap", ci pasagerii care vor folosi serviciul asta pentru puncte intermediare. Bucuresti - Brasov, Brasov - Arad, Sighisoara - Budapesta, Deva - Arad, Bucuresti - Simeria etc.. Fiecare oprire pe care o suprimam elimina calatori pe perechi mult mai interesante (2-5 ore), care vor genera mult mai multi calatori, pentru a scurta cu cateva minute (neesentiale in calculul optiunilor) pentru perechi neinteresante, care vor genera putini calatori ("edge cases").

Un tren direct Bucuresti - Brasov ar face, la cum sunt liniile acum, in jur de 2h15 (cu 1 minut oprire obligatorie la Predeal, ca sa se faca proba de frana in varf de panta; da, se face si in Germania la >2% declivitate pe linii conventionale la locomotive+vagoane, ca sa evitam discutiile). Unul cu opriri in Ploiesti - Sinaia - Predeal - Brasov face 2h25. Unul cu opriri in Ploiesti - Campina - Sinaia - Busteni - Azuga - Predeal - Brasov face 2h30 - 2h35. Pentru cineva care face drumul Bucuresti - Brasov, diferenta 2h15 - 2h25 - 2h35 e minimala; nu-ti strica nici un fel de plan, si nici nu-ti ajuta nici un fel de plan cele 20 minute (experienta proprie). Nu poti face naveta cu un tren cu 10 minute mai rapid, si nici nu-ti strica posibilitatea de o zi la lucru.

In schimb, pentru cineva care se duce la Busteni sau Azuga la schi sau drumetie, gari care fac trafic similar cu Brasovul, apropo, existenta trenurilor frecvente si dinspre Brasov (pentru drumuri de la naveta la liceu pana la excursie de o zi) si dinspre Bucuresti (turism) este fix ce e necesar pentru ca oamenii sa renunte la masini pe VP. Ce castigam (si cine castiga) suprimand opriri? Eu vad practic doar pierzatori.

La fel si opririle in Ardeal. Trenul nostru colecteaza trafic si spre Arad, si spre Budapesta, si spre Bucuresti din toate oraselele medii si mici de pe drum. Si asa drumul va fi lung, si spre Bucuresti si spre Arad, adaugarea a inca 2-3 opriri, 5-10 minute, nu va conta la bugetul de timp de 3-4-5h al drumului spre Arad sau Bucuresti. Si nici atat spre Budapesta. Dar daca trenul nu opreste, nici dracu nu-l va lua - se vor duce direct la masina personala. Si nu e ca si cum un tren Brasov - Budapesta, ca face 6-7-8h va fi mai atractiv ca unul care face cu 30 minute mai mult, doar ca am scos cateva opriri...

Mult mai atractiv va fi trenul de noapte, si din Bucuresti si din Brasov. Dar aici avem alte probleme - cum facem cu vama sa nu te trezeasca aiurea-n tramvai, printre altele...

Si nu, nu cred ca oricate opriri ai suprima, la ce linie s-a facut, va putea concura trenul pe Bucuresti - Arad chiar si cu avionul luat din Timisoara... Asta-i realitatea trista.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!