Discuții cu și despre CNAIR

Started by Ionut, October 12, 2015, 06:17:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TibiV

http://gov.ro/ro/guvernul/sedinte-guvern/informatie-de-presa-privind-proiectele-de-acte-normative-care-ar-putea-fi-incluse-pe-agenda-sedintei-guvernului-romaniei-din-14-09-2016

Quote
I.    PROIECTE DE ORDONANȚĂ DE UERGENȚĂ
....
5.    PROIECT DE ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind reorganizarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România-S.A şi înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere S.A, precum şi de modificare şi completare a unor acte normative

II.    PROIECTE DE HOTĂRÂRE
.....
11.    PROIECT DE HOTĂRÂRE pentru aprobarea documentului strategic Master Planul General de Transport al României

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

voicul

Final de poveste - macar termina cu o reusita pe OS3

Guvernul a rupt CNADNR în două

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România îşi încetează activitatea. Guvernul a decis, prin Ordonanţă de Urgenţă, ca aceasta să se despartă în două companii noi. Una dintre acestea se va ocupa de executarea de lucrări, cea de a doua de întreţinerea drumurilor şi de finalizarea proiectelor aflate în curs.

http://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/guvernul-a-rupt-cnadnr-in-doua-566568

teocharis

si de ce este o veste buna ca dintr-o companie de stat,  cu clientela politica aferenta, s-au creat doua birocratii cu clientele politice separate?

vancouver

nu este nici o veste buna. nu exista nici o justificare serioasa a acestei scindari. nu exista nici un studiu care sa ajunga la concluzia ca separarea IN ACEST MOD va aduce rezultate mai bune.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

carutasul

Vestea bună e că o să poată numi o conducere nouă. Vestea proastă e că atunci când faci o instituţie care doar să termine lucrările începute, rişti să nu le termine niciodată, pentru că nu au nici un interes. Aşa a fost şi comisia aia de privatizare, păi dacă ar fi privatizat totul în 2-3 ani cum era normal, după aia rămâneau fără job, aşa că au lungit-o până în zilele noastre :)

TibiV

Hai sa vedem ce zic autorii HG...
http://gov.ro/ro/guvernul/sedinte-guvern/reorganizarea-c-n-a-d-n-r-i-infiintarea-c-n-i-r

Quote
Reorganizarea C.N.A.D.N.R. și înfiinţarea C.N.I.R.
14 Septembrie

Guvernul a adoptat, miercuri, o ordonanță de urgență prin care reorganizează C.N.A.D.N.R. și înfiinţează Compania Naţională de Investiţii Rutiere S.A. (C.N.I.R.), o companie distinctă pentru gestionarea infrastructurii rutiere.

În același timp C.N.A.D.N.R își schimbă denumirea în C.N.A.I.R. (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) și va avea ca obiect principal de activitate întreținerea, repararea, administrarea și exploatarea autostrăzilor, drumurilor, variantelor ocolitoare și altor elemente de infrastructură rutieră. Proiectele aflate în implementare,  odată ce vor fi finalizate, vor fi transferate către compania de investiții nou înființată.

C.N.I.R. se va ocupa de proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier potrivit necesităților de deplasare a cetățenilor și de circulație a mărfurilor în condiții de siguranță, cu atingerea unor timpi de deplasare comparabili cu cei din Uniunea Europeană și asigurarea confortului în trafic.

Capitalul social iniţial al C.N.I.R. este în valoare de 50.000.000 lei şi este subscris şi integral vărsat în numerar de statul român până la data de 30 noiembrie 2016, în calitate de acţionar unic care îşi exercită drepturile şi îşi îndeplineşte obligaţiile prin Ministerul Transporturilor, în calitate de reprezentant legal al statului român.

Noua companie de investiții poate participa cu capital, în condiţiile legii, la constituirea de societăţi comerciale cu obiect de activitate similar sau conex, împreună cu persoane fizice şi/sau juridice, române şi/sau străine pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructura rutiera. De asemenea, poate înfiinţa sucursale, reprezentanţe, agenţii şi alte asemenea subunităţi în ţară şi în străinătate, inclusiv în parteneriat cu Instituţiile Financiare Internaţionale, pentru dezvoltarea unor proiecte de infrastructură de transport.

În ceea ce privește gestionarea proiectelor, C.N.A.I.R. transferă, în mod etapizat, pe o perioada de maximum 3 ani, proiectele de infrastructură de transport rutier către C.N.I.R..

Proiectele care vor fi transferate sunt: modernizarea Centurii Sud Bucureşti; realizarea ring II Centura Sud Bucureşti; realizarea autostrăzii Sibiu – Piteşti; realizarea autostrăzii Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni; realizarea drumului expres Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani.

Până la desfăşurarea efectivă a activităţii C.N.I.R., pot fi asigurate servicii suport de către C.N.A.I.R. pe bază de protocol de colaborare încheiat între cele două companii.

Personalul C.N.I.R. este angajat pe bază de contract individual de muncă încheiat conform legii, numai prin concurs.

Sursele de finanțare ale C.N.I.R sunt fondurile externe nerambursabile (pentru perioadele de programare 2007-2013, 2014-2020 și după 2020), sumele alocate de la bugetul de stat și alte surse legal constituite(împrumuturi publice sau de la instituții financiare internaționale). De asemenea, C.N.I.R. încasează lunar de la C.N.A.I.R. un procent de 15% din valoarea rovignetei încasate, tarifelor de trecere a podurilor precum și din alte venituri rezultate din exploatarea bunurilor proprietate publică pe care le are concesionate, cu excepția veniturilor din concesiunile de spații de servicii și a veniturilor din închirieri.

Măsura guvernului de înființare a C.N.I.R va conduce la dezvoltarea pe termen lung a reţelei trans-europene de transport (TEN-T), pentru funcționarea optimă a pieţei interne comunitare, în strânsă legătură cu realizarea obiectivelor strategiei Europa 2020 privind creşterea economică.


Cred ca au gresit in al doilea paragraf : "Proiectele aflate în implementare,  odată ce vor fi finalizate, vor fi transferate către compania de investiții nou înființată."
Poate "vor fi transferate de către"...
Iar daca este vorba proiectele aflate acum in implementare, de ce sa le transfere CNAIR la CNIR, caci odata finalizate ele trebuie doar intretinute ?!...

Oricum, cred ca puteau alege nume mai inspirate, ca sa nu semene atat de mult.
Cel mai bine era Compania de Drumuri in loc de CNAIR... Sau revenirea la vechiul AND...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

Quote from: carutasul on September 14, 2016, 07:43:54 PM
Vestea bună e că o să poată numi o conducere nouă.

Dat fiind modul in care e construit CNIR nu vad cum conducerea noii institutii sa fie mai competenta decat cea existenta.

Oricum, nu inteleg cand s-o invata in Romania ca deciziile nu se iau pe baze heirupiste, cu zero studii serioase, zero consultanta profesionista si zero analiza de impact...

Am scris inainte o opinie motivata asupra a de ce o scindare de genul asta e o mare tampenie, nu mai scriu din nou - dar ce mi-e clar e ca o sa insemne blocaje constante, suprapunere de atributii cu problemele de rigoare (frica de decizie, pasare de stampile, birocratie, calcari pe coada), dublarea unui aparat administrativ care deja e blocat si ineficient, subtierea competentelor existente in inca o organizatie (in conditiile in care deja competentele existente sunt incapabile sa gestioneze 100 km de autostrada)...

Iar pentru cine se-asteapta ca conducerea noua sa fie in vreun fel superioara conducerii curente... in conditiile in care modul de organizare si conducere institutionala este identic cu cel al tuturor celorlaltor companii de stat din Romania (cu politicizare si parastatalizare pana la punctul in care un specialist in insolventa e vazut ca un manager mai bun decat aparatul managerial standard), nu vom vedea alte competente decat la vechiul CNADNR...

E solutia greceasca, cand ceva nu merge, in loc sa reparam, facem o structura identica si paralela langa cea disfunctionala, ca poate-poate merge. Pe greci i-a dus in faliment.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

jalemare

Dacă vrei să ajuți colosul cu picioare de lut, îl operezi de menisc, nu-l clonezi  ;)
Le-au ridicat mingea la fileu, de acum pot arunca vina de la unii la alții.
Au dublat postul de director general, tot e ceva  :lol:

vancouver

Nu exista o justificare a acestei separari, o analiza a ceea ce acum merge prost si care se spera ca va merge mai bine prin separare. ZERO. E o decizie pur politica luata de un guvern apolitic. Sunt profund dezamagit.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

michidush

#879
Cand ai o companie in care personalul cu studii tehnice de specialitate pe infrastructura rutiera e pe la 30%.....si care a gestionat defect in trecut proiecte ignorand semnale de alarma ale consultantului ajungand ulterior sa le rezilieze, cam greu sa faci ceva.

Acolo trebuie sparta serparia ca sa nu mai aruncam miliarde pe geam......pt ca in exercitiul financiar 2007-2013 2 mliarde eur au fost pierdute pe motiv de CNADR+PSD. Ce ii costa sa liciteze toate tronsoanele si tunelurile pe A1 de acum 6 ani? De ce treceau lunile fara sa avem anuntati castigatorii la licitatii? De ce au ramas autostrazi fara bretele, parcari si benzinarii? De ce nu avem nici acum autorizatii pe LD4 la 3 ani de la anuntarea castigatorilor?

Io zic ca e bine asa......sa aiba o compnie noua cu regulamente de performanta si penalizari pt angajati....sa aiba eventual un manager profesionist cu scoala si nu numit de golanii din PSD....sa fie in stare sa faca macar Management de proiect ca nimeni nu se asteapta sa faca executie sau proiectare.....

frunzaverde

#880
Quote from: michidush on September 14, 2016, 11:29:31 PM
Cand ai o companie in care personalul cu studii tehnice de specialitate pe infrastructura rutiera e pe la 30%...

Imi pare rau sa o spun, dar problema numarului de ingineri CFDP la CNADNR este inca o petarda si solutie "hei-rupista" bazata pe nimic promovata public.

CNADNR-ul avea trei scopuri mari si late: management strategic de retea, contractare si implementare de proiecte din postura de beneficiar final si mentenanta curenta. Atat pentru managementul strategic cat si pentru implementare de proiecte cel mai mare volum de munca e necesar din partea personal cu formare juridica (specialisti in contracte, achizitii si licitatii; specialisti in claimuri si litigii) ori economica (pentru partea de management strategic, adica econometristi specialisti in modelare complexa de utilitate socio-economica pentru planificarea la nivel macro, pentru partea de concesiuni si taxare etc.).

Inginerii CFDP vin la nivelul de implementare, si atunci doar ca interfata intre beneficiar, consultant si contractor. Plus la mentenanta, dar aici sunt putini de tot, pentru ca CNADNR face doar mentenanta curenta, standardizata, care necesita un raport mic inginer-muncitor.

Doar daca CNADNR facea proiectare, studii geo sau constructie efectiva era numarul de ingineri un indicator relevant...

Quote from: michidush on September 14, 2016, 11:29:31 PM
Acolo trebuie sparta serparia ca sa nu mai aruncam miliarde pe geam

Nimeni nu zice ca CNADNR nu este un monstru infricosator de ineficient si de prost. Dar daca vrei sa faci treaba sa mearga, nu faci inca un CNADNR aproape identic ca structura paralel cu CNADNR-ul vechi si ineficient si te rogi ca treaba sa mearga. Ca n-o sa mearga. Tot ce-o sa faci e sa dublezi ineficienta si costurile (si sa faci totul sa mearga si mai incet).

Repet, e o metoda greceasca de a face treaba. A esuat lamentabil in Grecia. Va esua lamentabil si in Romania.

Quote from: michidush on September 14, 2016, 11:29:31 PM
Io zic ca e bine asa......sa aiba o compnie noua cu regulamente de performanta si penalizari pt angajati....sa aiba eventual un manager profesionist cu scoala si nu numit de golanii din PSD....sa fie in stare sa faca macar Management de proiect ca nimeni nu se asteapta sa faca executie sau proiectare.....

Organizarea CNIR va fi identica cu celelalte parastatale romanesti; citeste ordonanta de urgenta si comentariile noastre anterioare. Chiar daca va exista un "management" profesionist va fi tot la mana algoritmului politic, care are pozitii cheie din care poate sa taie orice putere efectiva a acestui management. Intocmai ca la Tarom, la CFR si oriunde altundeva s-a mai practicat asta. Ba chiar i-au mai pus si un consiliu de supraveghere care contine tot felul de dubiosenii gen reprezentant al parlamentului (care n-are ce cauta acolo nici macar cand ne gandim la separatia puterilor in stat).

Singurele autoritati de stat romanesti care functioneaza (companii sau administratii) sunt cele care au primit prin diverse acte de abilitare (legi in principiu) o structura prin care administratia are independenta functionala si nu e sub control politic arbitrar: BNR si reteaua bancara de stat (inclusiv CEC) dupa 1997, Romatsa, diversele institutii judecatoresti etc. Fara asa ceva, ajungem la acelasi dezastru intotdeauna - chit ca e CFR, Tarom, Oltchim, Bancorex, Navrom sau Hidroelectrica. Asta o sa se intample si cu CNIR...

Si problema asta n-are de-a face cu politicieni buni sau rai sau cu cat de bun sau rau e, de exemplu, partidul liberal muncitoresc. E o problema structurala venita din modul in care statul isi organizeaza proprietatea, care, incepand de la structurile pur formale, e extrem de problematic si neeconomic. Si oricine ar fi la putere, chiar si cel mai bun partid din lume, cu cei mai buni oameni, tot chix vor da fara a schimba structura guvernarii corporative de stat in Romania...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

qsv

Quote from: carutasul on September 14, 2016, 07:43:54 PM
Vestea proastă e că atunci când faci o instituţie care doar să termine lucrările începute, rişti să nu le termine niciodată, pentru că nu au nici un interes. Aşa a fost şi comisia aia de privatizare, păi dacă ar fi privatizat totul în 2-3 ani cum era normal, după aia rămâneau fără job, aşa că au lungit-o până în zilele noastre :)
Nu cred ca e cazul aici, in domeniul asta este si va fi de lucru foarte mult...

Quote from: frunzaverde on September 14, 2016, 09:04:25 PM

Dat fiind modul in care e construit CNIR nu vad cum conducerea noii institutii sa fie mai competenta decat cea existenta.

Oricum, nu inteleg cand s-o invata in Romania ca deciziile nu se iau pe baze heirupiste, cu zero studii serioase, zero consultanta profesionista si zero analiza de impact...

De acord! Acum zarurile au fost aruncate, nu putem decat sa speram ca vor fi angajati oameni competenti/capabili, cei mai buni specialisti din domeniu... si ca politicul ii va lasa sa-si faca treaba.

Quote from: frunzaverde on September 15, 2016, 01:11:00 AM

Imi pare rau sa o spun, dar problema numarului de ingineri CFDP la CNADNR este inca o petarda si solutie "hei-rupista" bazata pe nimic promovata public.

Inginerii CFDP vin la nivelul de implementare, si atunci doar ca interfata intre beneficiar, consultant si contractor. Plus la mentenanta, dar aici sunt putini de tot, pentru ca CNADNR face doar mentenanta curenta, standardizata, care necesita un raport mic inginer-muncitor.

Doar daca CNADNR facea proiectare, studii geo sau constructie efectiva era numarul de ingineri un indicator relevant...
Experientele neplacute, anterioare ne duc cu gandul si la faptul ca poate inginerii care sunt acolo nu sunt dintre cei mai buni. Si aici ma refer la cei care iau decizii in CTE-uri unde ar trebui sa fie varfurile, cat si la cei care au facut consultanta de la DRDP-uri (cum e cazul OS3). Iar acum se va face proiectare, si studii, deci devine foarte relevant numarul si calitatea inginerilor...

michidush

#882
^^
Lucrez in zona privata intr-o companie EPC care deruleaza proiecte de miliarde de dolari in afara. Din proprie experienta pot sa iti zic ca cele mai proaste decizii indealungul timpului au fost luate de "manuitorii de excel" care nu au o formare tehnica sau au o  slaba intelegere a aspectelor tehnice din lipsa de experienta sau inadecvare (incompetenta).
De la Manager de Proiect, la Planner, la Qual, la Inginerii de detaliu, uneori si Document Control toti au o formare tehnica. Evident, exista si departamente de Legal Contract Administrator sau Finance unde exista experti juristi si economisti.
La CNANDR intiuesc un mix de delasare si incompetenta cumulat cu un management care nu intelege nimic din derularea proiectelor pentru ca altfel nu se explica de ce avem atat de multe contracte negociate prost, executate prost si intarziate pe motive birocratice. Daca ai 5 oameni capabili lamuresti in 90 de zile si liliecii si haldele de steril, si expropierile din curba aia de pe LD4, si dealul de la cariera ...avem 3 ani in care lucrurile alea nu s-au facut...de aia zic.....un mare side-boom cu o bila de otel decenta si ne apucam de altceva...

dr4qul4

Eu sper ca cei din noua companie sa nu mai aiba acea teama de decizie. Sa nu mai paseze hartia de la unul la celalalt.
Aici e marea problema la noi...nimeni nu isi asuma o decizie, chiar si una buna. Toti se acopera de hartii.
Nu vedeti ca am asteptat MPGT-ul mai mult de 1 an, de cand a fost gata si aprobat de CE?

Am mai stat si vreo 8 luni la groapa din aceleasi motive. De ce credeti ca dureaza atat eliberarea unui AM sau a unei AC?
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

voicul

CNADNR își scoate angajații la muncă pe șantier

Şefii de la Drumuri îşi scot angajaţii la muncă pe şantiere. După ce au reparat autostrada Cunţa-Sălişte, oamenii CNADNR vor construi centura Sucevei şi a Balşului precum şi drumul expres spre sudul litoralului. Ministrul Transporturilor speră că aşa lucrările vor costa mai puţin şi vor fi gata mai repede. Poate la timp.

http://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/cnadnr-isi-scoate-angajatii-la-munca-pe-santier-568227