Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frunzaverde

Quote from: alinuttt on November 12, 2016, 10:23:02 PM
Stau de multe ori si ma intreb, de ce ne plangem de ,,vagoanele vechi, etc,, ? Avem un parc de foarte ok, si avem 120 de AM Desiro in tara....E ceva... Cred ca ar trebui sa ne gandim de 2 ori inainte sa aruncam cu noroi intr-o companie in curs de modernizare...

In principiu oamenii se plang din urmatoarele motive:

- Merge lent si intarzie mult pe deasupra. Pentru calatorul obisnuit, nu ii intereseaza si nu conteaza ca CFR Calatori furnizeaza serviciul de transport pe infrastructura CFR SA, care sunt doua lucruri distincte. Bietul calator vrea sa ajunga la destinatie intr-un timp rezonabil. Si eventual sa ajunga la ora stabilita pe bilet. Si daca 1+2 nu se intampla, ceea ce in Romania este foarte, foarte comun (pentru ca 10 ore pana la Cluj si 9 pana la Timisoara nu e acceptabil + 1+ ore intarziere foarte, foarte des) se vor plange de furnizorul de servicii de la "end-point". La fel cum atunci cand nu-ti merge netul, te plangi de furnizorul de servicii, nu de Level 3 sau cine naiba le-o furniza infrastructura lor.

- Parcul este foarte, foarte neomogen. Te poti trezi intr-un vagon perfect "proaspat" si modern (de exemplu 22-96, 21-76, 20-83 etc.) sau te poti trezi intr-un jeg arhaic (20-49.0 sau 20-55 sau chiar mult mai rau la IR), desi ai platit exact aceiasi suma de bani. E intotdeauna o surpriza, uneori foarte placuta, alteori foarte, foarte neplacuta. Si nu ai absolut nici un fel de control asupra situatie daca nu stii exact ce tren sa iei dupa multa documentare in prealabil (pe care eu unul nu sunt dispus sa o fac).

- Nu te poti baza nici macar ca anumite servicii iti vor fi oferite la clasa de deservire pe care ai ales-o. De exemplu, aer conditionat - nu conteaza ca xx% din vagoane au a/c, cat timp mie nu-mi garantezi ca au toate vagoanele (cel putin cand avem temperaturi de aer conditionat), sau macar imi oferi posibilitatea de a sti in avans ce tren are si ce tren n-are, degeaba. Utilizarea de vehicule FARA aer conditionat pe rute de mediu si lung parcurs din mai pana in septembrie nu e ok dat fiind ca concurenta (pe alte moduri de transport) ofera asemenea servicii in mod universal. La clasa a II-a poti primi orice intre 3 locuri pe rand si compartiment pana la 4 locuri pe rand si salon, fara sa stii exact ce primesti pana nu ajungi la gara. La clasa I la fel, sunt cazuri in care vagonul de cl. II ofera mult mai mult confort.

- Intretinerea e jalnica in foarte multe locuri. 21-90-urile sunt vagoane cumparate noi acum 17-19 ani, sunt apte de 200 km/h, fiind, pentru CF de viteza conventionala inca dpdv tehnic "state of the art". In multe tari, 30 de ani intre reconditionari este absolut ok (a se vedea IC2000-urile din Elvetia, care au intrat in serviciu cam in acelasi timp cu 21-90-urile si arata absolut onorabil fara reparatii majore). In Romania... situatia e diferita. In parte e vina calatorilor, dar doar in parte. Faptul ca nu se face curatenie, ca nu se spala veceurile si podelele cu simt de raspundere, ca nu se golesc la timp fosele vacuumatice si da veceul pe dinafara NU e vina calatorilor. Sau ca sezonierul Magalia - Arad pleaca cu toaletele inutlizabile din Mangalia.

- La fel, e inacceptabil sa ai vagoane cu sigla "climatizat" si sa nu fi functionat climatizarea de 5+ ani. 71-31-urile, vagoanele de dormit puse pe multe sezoniere, nu au climatizare de ani de zile, si nu se pot repara sa aiba climatizare, pentru ca instalatiile de frig, facute in anii '60-'70 nu mai au piese sau freon disponibil (ba mai mult, repararea lor e ilegala datorita tipului de freon folosit). Vagoanele alea ar trebui ori retrase, ori puse in circulatie DOAR intre septembrie si mai. Ghici la ce sunt puse? La sezoniere...

- Politica de tarife e tampita. Subventionarea trenurilor "regio" din biletele "interregio" este exact pe dos fata de strategia tuturor administratiilor cu cap. Rezultatul? Oamenii nu vor sa plateasca tarife IR care sunt mai mari decat la autobuz / masina proprie sau chiar avion, si nici sa mearga cu un tren cu opriri in fiecare sat si face dublu-triplu fata de orice altceva. Tarifele la dormitor sunt inaccesibile (sunt mai scumpe ca avionul luat cu o zi inainte - maine un drum Timisoara - Bucuresti costa 252 de lei cu avionul si 230 lei cu trenul; luat cu cateva saptamani in avans avionul e mai ieftin ca clasa a II-a - avionul e intre 50 si 90 de lei luat cu o saptamana anticipatie pentru aproape orice zi din noiembrie-decembrie-ianuarie, in mare majoritate a zilelor fiind sub 50 lei, trenul fiind in jur de 90 de lei clasa a IIa). In momentul asta practic tot sistemul de bilete e prost si necompetitiv.

- Avem 120 de Desiro-uri. Dar in loc sa faca scurt-parcurs pe rute secundare cu putini calatori, fac in multe cazuri mediu si lung parcurs. Practic degeaba a luat acum 10+ ani CFR o groaza de trenuri noi, in conditiile in care a luat vehicule complet neadaptate nevoii si cererii (CFR Calatori neavand rute pe care sa foloseasca in mod optim Desiro). Ce-i drept, nu mai e situatia de acum cativa ani, cand Desiro ajungea pe IC cu scaune de tren suburban, dar e in continuare o situatie nu foarte buna. Pe scurt parcurs, insa ne plimbam cu muzeul. Avem trenuri Malaxa 700 si 900 din care cele mai vechi fac acusica 80 de ani; sunt printre cele mai vechi vehicule feroviare inca in uz curent, regulat pe linie normala (nu pe rute speciale/turistice/inguste) din Europa, daca nu chiar cele mai vechi. Dupa mine, oricine se suie intr-o Malaxa are dreptul sa se planga la coborare de conditii.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

Quote from: dr4qul4 on November 14, 2016, 08:19:34 PM
Romania are nevoie de solutii. Nu de utopii!  Terminati cu desenele. Haideti cu proiectele.
Proiecte fezabile, adaptate situatiei actuale.

Pai pe CF avem la proiecte de nu le putem duce. CIV mai dureaza cel putin un deceniu. Mai e Oradea-Cluj in pregatire. Ar mai trebui facut ceva la Predeal, Balota, CampiaTurzii-Apahida... Plus RKuri o gramada.

Dar ar trebui un proiect de rebranding a caii ferate, in noul environment care include zbor low-cost si autostrazi. Altfel vor decadea si mai mult, cel putin pe traficul de calatori. Daca nu se sensibilizeaza populatia (sau legislatia) la aspectele de mediu...

nirolf

+1 frunzaverde

Aș mai adăuga că și dacă au aer condiționat/căldură foarte rar sunt setate pe o temperatură confortabilă. Mai tot timpul e prea cald sau prea frig, pentru că a/c ori e pe 16 grade ori e oprit ori căldura e la maxim ori stai cu haina pe tine și tremuri.

Nu mi-e clar dacă e prostie, nepăsare sau amândouă. Sau poate sunt sadici, pe un sezonier de la mare ce ajunge spre miezul nopții pe Valea Prahovei, unde se face rece bine noaptea, ei lasă climatizarea pe 16 grade probabil. Călătorii, majoritatea venind de la mare, deci îmbrăcați sumar, tremură efectiv de frig prin vagoane.

După experiențe d-astea, plus stat prin câmp vreo oră pentru că s-a stricat locomotiva, călătorii nu numai că nu îi mai prinzi prin tren la anul, dar te disprețuiesc și împrăștie vorba. Îi pierzi poate pentru totdeauna și încă câțiva prieteni/cunoștințe.

Ionut

Am un secretar de stat care este o persoană care vine din acel mediu şi este o persoană foarte operativă şi foarte pragmatică, care nu discută teorii, filosofii şi lucruri academice, hai să fim sinceri, acum pe căile ferate nu o să vorbim că o să mai deschidem tronsoane. Trebuie să le reparăm, să le întreţinem, să le modernizăm. Deci acolo nu ne punem problema "facem autostradă aici sau acolo". Ci cum o facem pe-asta mai repede, mai bine şi mai ieftin, nu?

Buse la Hotnews

mr.L

Persoana aia ar trebui sa citeasca forumul. Poti sa repari, reabilitezi, modernizezi si sa construiesti si linii noi, pe unde trebuie. Daca Franta si Germania au facut asta acum 50 de ani, iar noi vrem sa facem altceva, inseamna caavem de scos niste dinozauri din sistem sau de la pensie. Daca e caldut locul, de ce sa imi bat capul sa creez, cand pot doar sa crosetez?

alinuttt

#80
@frunzaverde
Ok.. Si oare..Vin eu asa cu intrebarea mea... Civilizatia romaneasca merita mai mult? Merita mai mult in contextul in cre gasim porci in WC, covor de seminte sparte in compartimente, etc.? Eu cred ca avem prea mult.. Si nu doar pe unele trenuri e problema.. E problema la mentalitatea romaneasca.. La fel si cu achizitionarea de bilete..

frunzaverde

^
Nu cred ca e o problema de civilizatie. Cred ca e o problema in principal venita din doua locuri:
1. lipsa de supraveghere si interes a personalului trenului si administratiei cand vine vorba de respectare a regulilor de catre calatori;
2. calitatea proasta a serviciului oferit de CFR Calatori care face ca respectul pentru serviciu sa fie minim si granita pentru comportament abuziv sa fie foarte jos. 2 asigura in plus si faptul ca pasagerii trenului vor fi exclusiv cei care nu-si permit altceva, rezultand intr-un proces de autoselectie calatorilor abuzivi.

1 e simplu:

Spargi seminte in tren?  Bei bere pana te faci ca porcul? N-ai bilet?
Cobori la prima. Care, cum vorbim de tren personal (pardon, regio), e de obicei o halta in camp. Si-l astepti pe urmatorul. Care poate e azi, poate e maine, cum iti e norocul.

Distrugi fotoliile? Furi becurile? Spargi geamurile? Vii cu porcu-n tren? Faci scandal? Dezactivezi mecanismul de auto-inchidere al trenului?
Vine politia sa te ajute sa cobori. Contra unui dosar penal si eventual unor luni-ani de puscarie.

Sunt prea multi scandalagii si ti-e frica de ei? Bagi jandarmeria cateva saptamani zi de zi pe tren. Sau angajezi o firma privata de paza care face treaba. Si ameninti ca daca nu se potolesc si fac "ce trebuie" se suprima trenul.

2. insa e la fel de necesar si un confort normal oferit de CFR:

- Daca calatorul primeste un tren care pleaca din statia de formare cu budele infundate si nevidate pentru ca "nu stiu dom'ne cum se foloseste masinile astea" (am patit-o de multiple ori; si merg prin Romania odata la cativa ani, cand ajung prin tara), de se revarsa veceurile (Trenul 1821 Mangalia - Constanta - Arad, dupa Constanta au trebuit inchise budele ca revarsau);

- In functie de noroc, trenul de 11:10 ajunge intre 11:25 si 12:35 (dar aproape niciodata la 11:10);

- Trenul parcurge 35 km intr-o ora, pe de-o parte pentru ca opreste inclusiv aleator, in mijlocul campului, unde cineva a decis acum 70 de ani ca-i o idee buna sa fie o halta si pe de alta parte pentru ca atunci cand merge, bietul mecanic nu vede decat palete galbene 70-50-30-15-10-5, de-l doare capul...

- Daca este omniprezent un praf de 2 cm pe peste tot, mizerie si jeg pentru ca firma care face curatenie a castigat cu preturi derizorii si are 25% din personalul necesar;

- Daca scaunele sunt rupte, vandalizate, distruse, vagonul e vopsit cu grafitti;

- Daca vehiculul cu care circuli e fabricat pe vremea cand Romania avea rege, cu interioare refacute de un designer care si-a facut mana probabil construind puscarii;

- Daca jumatate din iluminatul vagonului nu functioneaza, si prizele de 220 ori merg, ori nu merg, ori primesti avertizarea de la nas "ba, nu-ti baga laptopul in priza, ca ia deracu' foc", pentru ca CFR a comandat 20 de modele de vagoane, fiecare in cate 10 exemplare, si nu poate sa tina piese de schimb pentru toate constant;

- sistemul de climatizare functioneaza ca ruleta, cu urmatoarele pozitii functie de norocul individual si abilitatile nasului de a "mesteri la computer" (indiferent de anotimp): caldura la 35 C, caldura la 25 C, aer conditionat pornit la o temperatura acceptabila, aer conditionat pus pe 15 C, aer conditionat nefunctional, aer conditionat inexistent, caldura nefunctionala (si sloi in vagoane);

- trenul are 4 vagoane si 500 de calatori saptamana dupa saptamana, de se sta in picioare inclusiv pe intervalul dintre vagoane pentru ca CFR Calatori nu se chinuie sa adapteze cererea la oferta...

Atunci nu te poti astepta la civilizatie de la pasageri. Pentru ca 1. pentru foarte multi nu exista rusine in a devasta ceva deja jegos si devastat dar exista rusine in a tine curat ceva curat si 2. oamenii care au mijlocul sa foloseasca altceva nu vor folosi cefereul, pentru ca nu vor avea de ce.

Si din pacate, pe multe trenuri Regio CFR ofera multiple combinatii din cele de mai sus. Si nu numai.

Cum crezi ca vei atrage traficul de naveta intre Arad si Timisoara (imens de altfel, si care se face cu viteze acceptabile) cand tu pui Malaxe din 1938 cu scaune de plastic sa faca ruta (si da, stiu ca nu toate sunt Malaxe, ci doar o pereche, dar daca ai dat de Malaxa aia, CFR nu-ti mai trebuie vreodata)? Sau Constanta - Mangalia (tot Malaxe). Si tot asa...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

TibiV

Postarea asta ar trebuie sa fie prima pe "Home Page" CFR Calatori...

:lol:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

mr.L

Daca ruta cea mai horror din tara a ajuns una de succes si model de administrare datorita unui operator privat, inseamna ca managementul operatorului feroviar de stat e de vina.
Oricât ar fotografia ei tot felul de nesimtiti care stau cu picioarele pe banchete, aia stau si se comporta asa si pentru ca seful de tren nu da de inteles ca n-ar face parte din aceiasi oala.
Eu la mine acasa descalt pe cine vreau eu, ala fumează cot la cot cu fumătorii sau se baga intr-un compartiment de unde mai iese cand are el chef.
Evident ca si ceilalti călători sunt vinovati ca închid ochii, dar si personalul angajat lasa de dorit.

alinuttt

Exista o regula a bunului simt care spune ca un serviciu trebuie platit/respectat indiferet de calitatea acestuia. Omul nu trebuie sa fie civilizat din cauza amenzii. Trebuie sa simta ca asa e normal... Asta e problema la romani... Totul consta in teama de a nu fi sanctionat...

mr.L

E o problema care tine de ,,civilizatie'' generala, nu conteaza ca vorbim de client sau cel care ofera servicii...

frunzaverde

L-au bagat din nou pe Necolaiciuc la bulau pentru devalizarea CFR SA in 2000-2003.
I-au dat 8 ani de data asta: https://www.agerpres.ro/justitie/2016/11/23/alerta-fostul-director-al-cfr-mihai-necolaiciuc-condamnat-definitiv-la-8-ani-inchisoare-12-25-16

In plus, au mai bagat la bulau inca vreo 7 sefi si sefuti din perioada, si i-au pus sa plateasca 110 milioane de lei despagubiri. Sper sa ajunga la RK-uri.

8 ani mi se pare foarte putin, mai ales ca tipul a fugit in SUA pe un pasaport (parca venezuelean) ca sa scape de puscarie in Romania. Si a trebuit extradat de autoritatile americane.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

alinuttt


Ionut

Hm, falimentul e aproape. Sau normalitatea (lipsa intarzierilor cu orele).




EXCLUSIV: 3 decembrie, ziua de când călătorii CFR puteau fi despăgubiţi pentru întârzierea trenurilor

Călătorii de pe căile ferate din UE îşi pot deconta 25% până la 100% din preţul biletului, dacă trenurile întârzie şi dacă, astfel, creează pagube pasagerilor. Călătorii din România trebuie să mai aştepte până la 3 decembrie 2019 pentru astfel de facilităţi, arată normativele consultate de MEDIAFAX.  O prevedere dintr-un Regulament al Comisiei Europene potrivit căreia călătorii europeni trebuie despăgubiţi dacă trenurile întârzie mai mult de 60 de minute se va aplica şi în România doar din 3 decembrie 2019. Până atunci, liniile ferate din ţara noastră ar trebui reabilitate, însă nici în prezent nu s-a schimbat nimic relevant în acest sens.

Încă din 2007, în Uniunea Europeană călătorii primesc despăgubiri de 25% din preţul biletului dacă trenurile întârzie între 60 şi 119 minute sau de 50% pentru întârzieri de peste 120 de minute. Despăgubirea poate ajunge la 100% plus cazarea pe o noapte la un hotel de trei stele - cameră single - dacă întârzierea trenului a provocat pierderea ultimei legături feroviare din acea zi. În România, aceste facilităţi se acordă numai călătorilor din trenurile internaţionale, pentru cei din trenurile naţionale existând o derogare care va expira la data de 3 decembrie 2019. Dacă în România s-ar aplica acum – la 3 decembrie 2016 – această prevedere, CFR Călători ar da faliment în câteva ore, acesta fiind argumentul în baza căruia Guvernul de la Bucureşti a obţinut, anul trecut, o derogare de la aplicarea respectivului regulament european.

De fapt, o primă derogare a fost obţinuă în 2009 pentru 2014, apoi o altă derogare a fost obţinută în 2015, pentru 2019, Guvernul român invocând motivul că infrastructura feroviară românească nu permite respectarea întocmai a orarelor din mersul trenurilor. Altfel spus, CFR Călători ar da faliment instantaneu, dacă ar trebui să despăgubească imediat toate întârzierile trenurilor, care în ultimii ani au însumat zeci de mii de ore. Dar 3 decembrie 2019 va fi un termen de ,,deadline final", adică indiferent ce pierderi ar suferi CFR Călători întârzierile vor fi decontate.

Mediafax

vancouver

Nu ar da nici un CFR "faliment instantaneu" (ce expresie de 2 lei). In schimb, pentru a nu ajunge la intarzieri, orarul trenurilor ar urma sa fie facut si mai larg, pentru a nu risca intarzieri. De exemplu o sa fie din nou prevazute opriri de 15 minute in orasele mari, iar in cele mici 7-8 minute.

Oricum insa, aceasta norma pune presiune pe CFR Calatori + CFR SA sa se ocupe in primul rand de reparatiile punctelor care pot genera intarzieri, ceea ce este bine. Sper sa nu se mai obtina inca o derogare.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.