Calea ferată Constanța-Mangalia

Started by frunzaverde, August 18, 2020, 12:32:33 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frunzaverde

Constanta - Mangalia are doua segmente :

1. Constanta - Agigea Ecluza inclusiv podul peste Canal - care e linie dubla si electrica (portiunea electrica serveste portul sudic Constanta si CSCT).
2. Agigea Ecluza - Mangalia care e linie simpla diesel.

Pentru electrificarea segmentului sudic e nevoie de ceva lucrari cu inchiderea circulatiei feroviare si rutiere; nu e lucrare de cateva zile/luni. Linia trece sub DN39 la Eforie Nord, unde pasajului ii lipseste gabaritul de electrificare. Apoi linia trece pe un terasament instabil (protejat cu improvizatii inca de la constructie - acum se folosesc stabilopozi si traverse uzate de cale ferata sa faca un fel de dig) fix pe malul lacului Techirghiol, care e arie protejata, la cativa metri de sosea. O electrificare va necesita consolidari serioase, fix in respectiva arie protejata. Substatie de tractiune se poate face la Costinesti, exista deja infrastructura de inalta tensiune chiar langa linie, dar trebuie facuta si una din astea.

Per total, e perfect posibil, probabil e si oportun, dat fiind posibilitatea de transport suburban pentru Constanta + transportul de naveta, dar cel putin pana recent nu au existat nici un fel de intentii serioase. Nici macar cand s-a facut canalul si portul sudic Constanta nu s-a intentionat nimic cu linia spre Mangalia. Au electrificat pana la Agigea la racordul spre port, si cu asta basta, desi atunci s-ar fi putut extinde spre sud. Nici macar macazul de iesire spre sud la Agigea Ecluza nu l-au electrificat, sa se poata face manevra electrica inspre sud (o practica standard in terminusurile statiilor electrice este sa se poata face manevra electrica in ambele directii). MPGT a fost primul unde au aparut "carioci", si discutia recenta despre investitii in secundare prinde linia Constanta - Mangalia (alaturi de toata reteaua suburbana Constanta) la "dezvoltare" prioritizata, adica investitii de dezvoltare, unde se va discuta si electrificarea.

Bani europeni sunt, dar mai ales pe fonduri regionale - linia respectiva nu e pe vreun coridor semnificativ; ideea cu implicarea autoritatilor judetene si metropolitane spusa la "planul pentru secundare" este probabil solutia ideala. Bani europeni pe POIM sau alt program national nici o sansa - linia e un terminus de importanta pur regionala si turistica, exclusiv de calatori (marfa generata este putina si foarte rara), dar bani atrasi de CJ Constanta + Primarii + MT/CFR in parteneriat ar putea fi suficienti pentru renovarea liniei la un standard normal la cap (~100 km/h, electrificata, apta pentru trafic regional).

@TibiV : De dublare pe amplasamentul curent nici nu poate fi vorba. Intre Eforie Nord si Eforie Sud nu este loc, si muscatul din lacul protejat pentru dublare nu o sa fie aprobat niciodata, din ratiuni clare de mediu. La sud de Gara Eforie Sud, la fel, e o zona sensibila, unde nu ai loc de dublare fara sa afectezi lacul. Apoi, ar fi nevoie de demolari si in Tuzla si in  Costinesti (desi ambele au incercat protejarea spatiului feroviar, nu prea a iesit). Si, pe urma trece prin padurea Comorova, rezervatie naturala, care si aia ar trebui sa treaca prin defrisari. Slabe sanse sa se aprobe asa ceva vreodata. O retrasare a liniei ar putea fi interesanta, dar cum incat sa mentii utilitatea liniei? Si, in momentul asta, nimic intre Agigea Ecluza si Mangalia nu este pregatit pentru dublare. Toate podurile sunt strict linie simpla, inclusiv podul nou de la Costinesti, deci totul, inclusiv podul peste DN39 ar trebui refacut.

Nu cred ca linia va putea suplini traficul auto, ci complementa. Daca te uiti la pozitia garilor in orase (Mangalia, Eforie N, Eforie S, Neptun), gara deserveste o zona complet diferita ca soseaua. Pentru un turist anual, distantele sunt ok pentru carat bagaje o data la dus si o data la intors, dar pentru un navetist zilnic, pozitia garii vs. pozitia statiei de autobuz va determina ce solutie va alege; nu va merge nimeni 3-4 km la gara vs. 50 metri la autobuz, si nici vice-versa. Si la linia asta vs. DN39 zonele de atractie sunt suficient de diferite incat va fi nevoie si de transport feroviar si de autobuze pe sosea, deci va fi mereu loc si de tren si de autobuz. De altfel, si pe vremea comunistilor, existau autobuze pe DN39, contrar politicii "de partid si de stat" de a se interzice dublarea tren-autobuz. Probabil pentru ca "litoralul" trebuia cumva privilegiat.

In conditiile astea, frecvente de un tren pe ora cu suplimentari  la ora de varf + autobuze in transport judetean (ambele pe acelasi tarif si abonament) ar functiona bine, si o linie simpla e suficienta pentru asemenea frecvente. Bineinteles, vara, navetistii vor putea folosi si trenurile dedicate, si sezonierele.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

etravel

Quote from: frunzaverde on August 18, 2020, 12:32:33 AM

@TibiV : De dublare pe amplasamentul curent nici nu poate fi vorba. Intre Eforie Nord si Eforie Sud nu este loc, si muscatul din lacul protejat pentru dublare nu o sa fie aprobat niciodata, din ratiuni clare de mediu. La sud de Gara Eforie Sud, la fel, e o zona sensibila, unde nu ai loc de dublare fara sa afectezi lacul. Apoi, ar fi nevoie de demolari si in Tuzla si in  Costinesti (desi ambele au incercat protejarea spatiului feroviar, nu prea a iesit). Si, pe urma trece prin padurea Comorova, rezervatie naturala, care si aia ar trebui sa treaca prin defrisari. Slabe sanse sa se aprobe asa ceva vreodata.
Ba tocmai ca e perfect fezabila o asemenea dublare. Intre Eforie Nord si Sud exista spatiu pentru o a doua linie intre cea existenta si deneu asa ca nu ai de ce sa te extinzi spre lac. In rest, sigur ca ar trebui sa sa faca niste expropieri pentru cauza publica si sa te invarti putin cu buldozerul prin Eforie Sud si Tuzla (in Costinesti e spatiu pentru a doua linie), insa deranjul ar fi minim fata de beneficiile obtinute prin dublare. Trebuie totusi facut un progres pentru fluidizarea traficului, nu mai poti pastra doar amplasamentele din 1928, respectiv 1938.
Material video de studiu, 1 - backview Constanta - Mangalia



si 2. Mangalia - Constanta.






TibiV

@etravel
+1
Excelente filmari, multumesc!...

Lungi, dar lamuritoare.
Mi se pare ca este evident ca cei care au construit linia Constanta-Mangalia in urma cu muuuuuult timp, au avut in vedere dublarea ei....
Dublare spre EST, nu spre VEST - nu spre Lacul Techirgiol...
Au lasat spatiu suficient...
Chiar si la proprietatile de langa linie (in special in zona Eforie, dar si pe traseul spre Neptun) se vede clar ca sunt mult retrase (constructiile, nu gardurile) fata de linie.

Filmarea mai dovedeste "jemenfiche"-smul CFR Infra...
"Paduricile" alea crescute in voie DIRECT pe abatute sunt mai mult decat lamuritoare... Dovedesc o mare "durere in dos"...
(Le recomand Hemorzon...)

Dar poate linia asta isi va schimba "statutul" de "second-hand", din moment ce US Navy s-a aratat interesata de baza navala de la Mangalia...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

etravel

Quote from: TibiV on September 03, 2020, 05:29:36 PM
@etravel
+1
Excelente filmari, multumesc!...
Cu placere. Sunt extrem de bine facute din toate punctele de vedere. Daca la CFR nu se pot face oficial cabview-uri, pasionatii se descurca si ies filmari de mare exceptie.
Quote from: TibiV on September 03, 2020, 05:29:36 PM
(Le recomand Hemorzon...)
Eu le recomand Glifosat. Cam o tona - doua, care in amestec da(u) cantitatea suficienta pentru a ierbicida toata linia primavara, sa nu mai creasca boschetaria aia mai in toate locurile.
Quote from: TibiV on September 03, 2020, 05:29:36 PM
Dar poate linia asta isi va schimba "statutul" de "second-hand", din moment ce US Navy s-a aratat interesata de baza navala de la Mangalia...
Uau, nu stiam. Da, e o sansa semnificativa pentru linia respectiva. Poate singura sansa.

razvan96

Am avut senzatia ca avem deja rezumatul SF-ului pe Constanta-Mangalia pus pe forum dar nu l-am gasit la o cautare scurta. Memoriul de prezentare aici. Viteza maxima de operare creste la 120 de km/h, linia se va dubla pe Costinesti-Mangalia.

AndreiB

Interesant, mersi. Vad ca se vorbeste de o cadentare de 30min.

Insa se dubleaza doar Costinesti - Mangalia. Cred ca se putea dubla si Eforie Nord - Eforie Sud. Cu putin efort si Eforie Nord - Agigea.

Eforie Sud - Costinesti, mai greu, ce e drept.

As fi vrut si mai multe TN eliminate (boala veche asta in Romania).

dan tm

De ce e mai greu Eforie Sud -Costinesti?
Cred ca in secolul XXI se poate dubla complet linia asta.

AndreiB

Nu prea e spatiu in zona urbana din Eforie Sud fara lucrari majore - linia e inghesuita intre un deal si lac.

Iar in Tuzla, desi era loc lasat pentru dublare s-au permis constructii in spatiul reservat. Aici se rezolva mai usor, dar tot ar trebui exproprieri.

Sunt de acord ca linia dublata integral ar fi ideal.

miahi

#8
Mie mi se pare de exemplu mai greu de dublat in zona Pescarus H, inainte de Olimp decat intre Tuzla si Costinesti.
Presupunem ca Agigea Ecluza -> Eforie Sud e urbana zona si poate ar fi mai dificil, dar intre Tuzla si Costinesti oare de ce nu se dubleaza. Oare beneficiile nu sunt destul de mari vs costurile dublarii?

Later Edit.

A explicat elegant @AndreiB mai sus problema cu Tuzla -> Costinesti .

Sorinus

Imi pare rau ca se desfiinteaza Neptun HM, una din cele mai frumoase statii din Romania :( Inteleg de ce se desfiinteaza insa, era clar ca o eventuala dublare va anula sensul acestei statii.

Ma bucur in primul rand ca refac peroanele, inclusiv in statia Constanta, asta va creste considerabil confortul pasagerilor.

Linia se preteaza f bine la un S-Bahn romanesc, exista naveta serioasa intre Mangalia si Constanta (inclusiv localitatile Costinesti, Tuzla si Eforiile genereaza trafic.

Nu cred ca va fi o problema linia simpla , cele doua statii in Eforii sunt bine puse si ofera puncte ok de sectionare. In schimb viteza de 120km/h e bombastica, nu prea ai unde sa prinzi aceasta viteza, poate doar intre Neptun hc si Mangalia, pentru 2-3 minute. In rest, statiile sunt prea aproape (excluzand si haltele in care IR-urile nu opresc).

tom_sawyer

#10
Filmare: Mihail Cioinică, septembrie 2022

CABVIEW LDE GM | Călătorie cu Trenul / Train Ride Costinești - Constanța


TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Vlad94

Ce pacat ca nu dubleaza si Agigea Ecluza-Eforie Nord.

Sorinus

Cred ca problema cea mare e subtraversarea DN39 dinainte de Eforie Nord.

AndreiB

#14
Nu e obligatoriu ca firul II sa aiba acelasi traseu. Daca nu e loc sub pasajul rutier, firul II poate supratraversa DN39.

Desi din filmare, ochiometric mi se pare ca ar fi loc.

Filmarea arata cat s-a permis sa se construiasca prost in Tuzla... cand era atata camp in jur.

Personal, as extinde dublarea pe segmentul Agigea - Eforie Sud, as upgrada Tuzla la statusul de HM si as dubla si Tuzla - Costinesti.

Astfel singurul segment de linie simpla ar ramane Eforie Sud - Tuzla, care se parcurge in ~5min si ar permite frecvente de 3tph lejer.