Discutii despre licitatiile din infrastructura

Started by vancouver, November 23, 2016, 12:24:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DarkFranck

#300
S-a publicat azi în Monitorul Oficial nr. 821 (Partea I) Ordonanța de Guvern nr. 3/2021 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul achizițiilor publice.

Dincolo de ce s-a mai discutat deja, remarc 3 chestiuni importante, prin modificarea legii nr. 101/2016.

1. La articolul 53, alineatul (6) va avea următorul cuprins: ,,(6) În cazul în care se solicită plata de despăgubiri pentru repararea prejudiciului reprezentând cheltuieli de elaborare a ofertei și de participare la procedura de atribuire, persoana vătămată trebuie să facă dovada prejudiciului, a încălcării prevederilor legislației privind achizițiile publice, legislației privind achizițiile sectoriale sau legislației privind concesiunile, precum și a faptului că ar fi avut o șansă reală de a câștiga contractul, iar aceasta a fost compromisă ca urmare a încălcării respective. Întinderea reparației prejudiciului încercat este limitată la valoarea cheltuielilor de elaborare a ofertei și de participare la procedura de atribuire.".

Partea bolduită este adăugată față de forma inițială a alineatului, ceea ce înseamnă că firma care pierde licitația (și pierde și la CNSC, dar contestă apoi la CAB, de ex) poate solicita ca despăgubire doar cheltuielile pentru elaborarea ofertei și participare, atât!

2.  La articolul 58 alineatul (3), litera b) - se referă la cazul în care instanța consideră că motive imperative de interes general impun menținerea efectelor contractului - va avea următorul cuprins: ,,b) aplicarea unei amenzi autorității contractante, cuprinsă între 1% și 5% din valoarea obiectului contractului, cuantumul acesteia fiind invers proporțional cu posibilitatea de a limita efectele contractului, conform dispozițiilor lit. a)."

În varianta inițială a legii, litera b) prevedea  amendă între 2% și 15% din valoarea contractului pentru autoritatea contractantă (CNAIR, în cazul proiectelor rutiere, de ex)

3. Pentru contestații depuse la CNSC după data-limită de depunere a solicitărilor de participare/ofertelor/proiectelor, cauțiunea se mărește de la 880.000 lei la 2.000.000 lei. (de fapt 2% din valoarea estimată a contractului, dar nu mai mult de 2.000.000 lei - la contracte de cel puțin 100 milioane lei, precum cele pt autostrăzi sau DX, asta e de fapt cauțiunea).


Fluctuat Nec Mergitur

tom_sawyer

#301
Guvernul României soluționează problema, de nivel internațional, a materialelor de construcții
Publicat: 30/08/2021

Guvernul României a aprobat, în ședința de astăzi, la propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, un proiect de act normativ care oferă o soluție la problema creșterii prețurilor materialelor de construcții din cauza căreia proiectele de investiții ar putea fi blocate.

România se află între primele țări din Uniunea Europeană care implementează o soluție, pe termen lung, privind creșterea prețurilor materialelor de construcții, a anunțat ministrul dezvoltării, Cseke Attila.

După cum este cunoscut, în ultimii ani, au fost majorate salariile din domeniul construcțiilor, industria a folosit materiile prime disponibile pe timpul pandemiei, iar prețul materialelor a crescut vertiginos. Astfel, terminarea unor investiții publice este periclitată.

Ordonanța vine în sprijinul proiectelor construite cu finanțare din bani publici. "Fără această soluție, multe dintre construcțiile începute (școli, spitale, sisteme de apă și canalizare, biserici reabilitate) ar risca să nu fie terminate. Aceste proiecte sunt importante și au fost investiți bani publici în construcția lor. Fără suplimentarea de buget, necesară pentru acoperirea costurilor crescute a materialelor de construcții, investițiile nu pot fi terminate", a spus ministrul.

Acesta a subliniat: soluția propusă este una pe termen lung, care poate fi aplicată foarte ușor în cazul creșterilor și, eventual, al scăderii prețurilor materialelor de construcții, pe baza datelor oficiale ale Institutului Național de Statistică.

Conform actului normativ adoptat, constructorii au acum posibilitatea ca, prin încheierea unui act adițional la contract, cu acordul beneficiarului, respectiv al UAT-ului, în cazul contractelor aflate în execuție, să modifice prețul materialelor de construcții stabilite în contractul inițial, în funcție de statisticile oficiale ale INS. În condițiile apariției unor costuri suplimentare, în cazul proiectelor cu finanțare națională, autoritățile locale pot depune cereri la ministerul de resort, care finanțează proiectul, pentru acoperirea acestora – a conchis Cseke Attila.

În cazul contractelor de finanțare semnate după intrarea în vigoare a actului normativ adoptat astăzi, măsura va fi obligatorie, nu doar la cererea contractanților, și se va aplica la toate contractele de finanțare, exceptându-le pe cele care au și în prezent clauză de ajustare. Guvernul va aloca, la rectificarea bugetară, fondurile necesare acoperirii acestor costuri.

https://www.mdlpa.ro/subarticles/5/govrosolutioneazaproblemamaterialeconstructii

DarkFranck

Au găsit o soluție rezonabilă la presiunea primarilor de partid, probabil, dar care se aplică și la infrastructura mare. E ok că au pus referința la prețurile calculate de INS (numai în locul lui Tudorel Andrei să nu fii, că o să primească și mai multe telefoane de acum  :lol:). Totuși, corect ar fi fost să se poată ajusta și în jos dacă scad prețurile, că istoric există fluctuații în ambele sensuri, chiar dacă acum pare ceva SF să te gândești la scăderi de preț.
Fluctuat Nec Mergitur

NGC

Sa punem paie pe foc. :D

Quote from: tom_sawyer on August 25, 2021, 06:48:20 PM
Quote
Totodată, prin prezenta Ordonanță au fost modificate prevederile Legii nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac, fiind instituită obligația semnării contractului cu ofertantul declarat câștigător după pronunțarea deciziei CNSC/ hotărârii judecătorești în primă instanță. Decizia în primă instanță este executorie și nu se poate dispune suspendarea punerii în executare a acesteia. Această măsură vizează eficientizarea procesului de achiziție publică și asigurarea derulării investițiilor în graficul estimat permițând semnarea contractului fără a mai aștepta o eventuală soluționare în instanță a plângerii/ recursului.

De asemenea, a fost clarificată situația în care deciziile CNSC sunt atacate cu plângere la instanța de judecată, situație în care nu se mai pot depune probe noi față de cele care au fost depuse în cadrul contestației inițiale.

O altă prevedere se referă la limitarea reparației prejudiciului încercat la valoarea cheltuielilor de elaborare a ofertei și de participare la procedura de atribuire.

Prin cele 2 prevederi de fapt se aduce un prejudiciu mai mare celui care ar fi castigat contractul in mod normal daca CAB ar intoarce decizia CNSC iar autoritatea contractanta ar semna cu celalalt ofertant sub pretextul de "eficientizare a procesului de achiziție publică și asigurare a derulării investițiilor în graficul estimat".

Chiar daca cel are ar fi castigat contractul poate castiga despagubiri dupa decizia CAB, prejudiciul mai mare este faptul ca i se ia posibilitatea de a folosi contractul in cauza (pe care presupunem ca l-ar fi dus cu bine pana la capat) ca si experienta atunci cand oferteaza pentru alte contracte si astfel poate nu poate participa la alte contracte pentru ca poate nu are experienta suficienta.

Sunt curios cum vede Comisia Europeana aceste prevederi. Parca si vad ca unele firme vor face plangeri.

hefaistos

Aia cu prejudiciul n-are nici o legatura cu dreptatea. Probabil, in mintea initiatorului ar duce la descurajarea contestatiilor, care ar presupune pe de o parte cheltuieli si riscuri asumate de contestatari, versus avantaje extrem de limitate in cazul in care castiga. In ceea ce priveste posibilele abuzuri/aberatii in procesul de atribuire nu pot decat sa remarc imensa responabilitate pusa pe umerii CNSC, care este ultima instanta ce se pronunta asupra desemnarii castigatorului. Dupa CNSC nu mai exista decat posibilitatea de compensare pentru cei defavorizati de decizii gresite.
Mai e si dilema cu UE, care trebuie sa dea bani pentru un contract semnat legal dar despre care ulterior o instanta a stabilit ca a fost atribuit ilegal . Deja ma doare capul sa inteleg situatia.
Dincolo de asta cum nu pot influenta procesul legislativ  :D :D :D, hai sa vedem ce iese. Intentia a fost cu certitudine una buna, de accelerare a procedurilor de atribuire a contractelor. Sa vedem cum se aplica, sau mai exact cum va fi aplicata.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.

NGC

Nu stiu ce a fost in mintea initiatorului, dar acum este de asteptat ca firmele sa conteste la TB in loc de CNSC. Si dupa decizia TB autoritatile contractante sunt acum obligate sa semneze contractul daca TB mentine decizia comisiei de evaluare, dar cel putin la TB sunt judecatori si firmele isi pot sustine mai bine cauza, plus ca pot fi amanari de termene. ;)

hefaistos

Poti sa-ti alegi tu locul unde contesti: CNSC sau tribumal?
Nefiind jurist, aveam senzatia ca circuitul este CNSC apoi instanta si e obligatoriu asa. 
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.

alecu26

Nu exista sa alegi. Ordinea trebuie sa fie. Poate e interpretabila legea sau nu e clar. Se va lamuri dupa primele contestatii.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

NGC

Legea 101 / 2016 zice asa.

Quote
Articolul 4
(1) Pentru soluționarea contestației, persoana care se consideră vătămată se poate adresa:
a) fie pe cale administrativ-jurisdicțională Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor;
b) fie pe cale judiciară instanței de judecată.

Adica sau CNSC sau TB.

alexmocian

Nu stiu legea din tara dar pot sa spun doar asta, am participat la sute de licitatii pe diferite continente si nu stiu sa fi fost vreo contestatie pusa de contractorul pentru care lucram. Nu am mai intalnit asa ceva. Stiu clar ca in documentatia de licitatie exista clauze care spun ca poti obtine informatii suplimentare despre oferta ta personala referitor la unde ai fost low, high sau deloc dar nu contesti un alt contractor ca are oferta mai buna decat tine. Este tare aberant toata saga asta cu amanarea unui proiect din cauza contestatiilor interminabile care par a fi un sport bine jucat de unii contractori prin Romania.
Nu cred, mai bine zis sunt convins ca nu exista contestatii la licitatii in UK, Franta, Germany, USA. De exemplu in US stiu sigur ca nu poti asa ceva, am participat la o licitatie facuta de Guvenul USA pentru marirea unui depozit de substante radioactive si in documentatie scria clar ca oferta cea mai buna este castigatoare si Guvernul are deptul sa descalifice pe oricine dintre contractori pe anumite criterii, in general de state security. Imi este clar ca avocatii MT/CNAIR sunt atat de amatori incat toti dau cu ei pe jos. Cam asa reiese din spectacolul asta ieftin al contestatiilor pentru infrastructura.
Cel mai bun ex este China Railway si Mr. Beni.

slakero

Hai, ca nu e chiar asa. Si e normal sa existe dreptul de contestatie mai ales asupra deciziilor unei autoritati publice care acorda un contract pe bani multi. Ce nu e normal in schimb, e sa dureze pana la ani desemnarea castigatorului initial sau reevaluarile.

Exemplu din tarile cu apa calda: https://www.newcivilengineer.com/latest/losing-silvertown-tunnel-bidder-launches-legal-challenge-against-tfl-13-08-2019/

QuoteTransport for London (TfL) has been slapped with an automatic suspension order, preventing it from awarding the £1bn contract to design and build the Silvertown Tunnel in East London.

TfL named the Riverlinx consortium (consisting of Ferrovial subsidiary Cintra, Bam PPP PGGM, Macquarie Capital and SK E+C) as preferred bidder in May, with the contract due to be signed later this month.

However, losing bidder Silver Thames Connect (comprising Hochtieff, Dragados and Iridium Concesiones de Infraestructuras) has now submitted a Part 7 Claim to the Technology & Construction court, preventing TfL from awarding the contract.

A Part 7 Claim relates to procurement and automatically results in a legal suspension of the defendant's right to award a contract.

vancouver

Cunosc si eu cazuri de contestatii in Germania. (cei mai multi ani se pierd la acordul de mediu pe proiecte cu impact mare, aici sunt procese peste procese) Dar in general exista un singur criteriu de atribuire: pretul cel mai mic. Punct. Si atunci ce mama masii sa contesti? Cel putin nu la faza finala, cu desemnarea castigatorului, acolo e simplu: cei care nu au fost descalificati au ramas in cursa si se anunta cine are pretul cel mai mic.

In Romania de vreo 10 ani exista un curent (stupid) ca sa nu facem lucrarea cu firma cea mai ieftina... Rezultatele le vedem: ani si ani de contestatii. Intentia a fost buna, dar trebuie sa gandesti si consecintele.

Indemnul meu, mai ales pe proiectele PNRR (A7 etc..): daca se mai poate, scoateti naibii criteriile cu "compuneri ca la gimnaziu", despre viata si nemurirea viitoarei autostrazi.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

Xenos

Insa in Germania ai ofertanti seriosi nu tepari gen nea Beni sau Straco si care vin cu pret mic ca apoi sa te tina in loc 7 ani la santaj. Trebuie si alte criterii, totusi.

Duta C


tom_sawyer

#314
Comisia Europeană a lansat apelul de proiecte pe Infrastructură – TEN-T – Conectarea Europei Transport, cu o valoare de șapte miliarde de euro.

Finanțarea nerambursabilă va merge pentru proiecte cheie de infrastructură: legături cheie lipsă și transport ecologic. Cererea de propuneri lansată la 16 septembrie în cadrul programului ,,Conectarea Europei (CEF – Connecting Europe Facility)" pune la dispoziție 7 miliarde de euro pentru proiectele care vizează infrastructura de transport europeană nouă, modernizată și îmbunătățită.

Apelul se adresează fiecăruia dintre aceste puncte cu:

- 5.175 miliarde EUR pentru proiecte de infrastructură pentru TEN-T de bază și cuprinzătoare (căi ferate, căi navigabile interioare, porturi maritime și interioare, drumuri, terminale feroviare și platforme logistice multimodale, hub-uri multimodale pentru pasageri, aplicații inteligente și interoperabile pentru transport sigur, mobilitate și infrastructură rezistentă);

- 1,575 miliarde EUR pentru o nouă facilitate de infrastructură pentru combustibilii alternativi implementată printr-un apel continuu până în 2023 (inclusiv încărcarea rapidă a energiei electrice și infrastructura de alimentare cu hidrogen pe rețeaua rutieră TEN-T);

- 330 de milioane EUR pentru adaptarea TEN-T la dubla utilizare a apărării civile (pachet de mobilitate militară).

Cine poate aplica? Cererile sunt binevenite de la: unul sau mai multe state membre; organizații internaționale sau organisme publice sau private stabilite într-un stat membru al UE, cu acordul statului (statelor) membru(e) în cauză.

Solicitanții ar trebui să-și prezinte propunerea pe cale electronică prin intermediul sistemului electronic de depunere a portalului de finanțare și licitații înainte de 19 ianuarie 2022 la ora 17:00 CET.

Propunerile vor fi evaluate de către Comisia Europeană/ CINEA, asistată de experți externi preluați dintr-o bază de date independentă de experți. Solicitanții vor primi rezultatele evaluării la cel mult șase luni de la data limită de depunere, iar acordurile de subvenționare vor fi semnate în termen de nouă luni.

clubferoviar.ro