Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.


ovideatza

#2911
Quote from: cutter on January 26, 2016, 11:43:27 AM
Caietul de sarcini al actualului contract prevede toate forajele de care e nevoie. Nu există "modulul 2".

Si atunci ce lipseste din contract/ caiet de sarcini?
Pentru ca daca e totul in caietul de sarcini si s-a licitat, si se cere 90% din PT (lucru foarte bun, putea sa se ceara chiar direct PT), de ce mai trebuiesc licitate/ facute de CNANDR ulterior alte foraje?
Inteleg ca trebuie facut PT-ul in baza SF-ului, dar daca la SF s-a facut (trebuia sa se faca) totul pe teren, ce alte lucruri importante nu sunt prinse?
Nu am inteles acest aspect.

Quote from: istvan78 on January 26, 2016, 11:59:28 AM
Iar daca "Proiectul ilustrativ" din SF va fi baza pentru PT de executie, si constructorul va trebui sa se tina de el, avem deci incredere ca SF-ul va fi un produs de calitate?
Pentru asta se zbate si Catalin momentan. Sa avem un SF de calitate, urmat de un PT bun care sa coincida, si apoi celelalte etape sa poata decurge normal.

nenea_hartia

Quote from: ovideatza on January 26, 2016, 05:05:17 PM
[...] (lucru foarte bun, putea sa se ceara chiar direct PT) [...]
N-au cum, legea cere întâi SF.

cutter

Quote from: nenea_hartia on January 26, 2016, 09:02:57 PM
Quote from: ovideatza on January 26, 2016, 05:05:17 PM
[...] (lucru foarte bun, putea sa se ceara chiar direct PT) [...]
N-au cum, legea cere întâi SF.

Legea e făcută de oameni ;-)

teea

Quote from: cutter on January 26, 2016, 11:43:27 AM
Caietul de sarcini al actualului contract prevede toate forajele de care e nevoie. Nu există "modulul 2".

În plus, proiectarea care trebuie făcută în acest contract, conform caietului de sarcini, este aproape de cea pentru un proiect tehnic final. Nu există o diferență majoră între cele două. Proiectul "ilustrativ" (care în sine e un concept greșit, dar asta e altă discuție) din SF conform caietului de sarcini, fiind așa de detaliat, va fi foarte aproape de un proiect tehnic final. 90% din muncă e făcută în faza de SF.

De asemenea, nu se poate suplimenta legal un contract (în mod arbitrar), nu se pot scoate lucrări/servicii prevăzute (în mod arbitrar) și nu se pot substitui lucrări ce ar trebuie executate de contractor cu unele făcute de statul român în locul contractorului. Cel puțin nu dacă trăim într-un stat de drept.

@cutter : Beneficiatul isi va insusi SF-ul facut ?daca da, va trebui doar sa completeze cu cerintele sale specifice si sa impuna un tip de FIDIC, care ii convine mai mult. Daca nu, atunci a aruncat banii pe geam...
Sa gindesti este dificil. De aceea, majoritatea oamenilor doar judeca ! Carl Gustav Jung

Io

#2915
Quote from: Ionut on October 06, 2011, 06:20:45 AM
O insiruire lunga de date si istorie in Capital:
Autostrăzile private made in Romania, la a treia încercare. Vin chinezii cu banii?

1- Genul asta de titlu de presa in care adaugi aiurea la sfirsit o intrebare agatatoare spune multe despre decaderea revistei cu pricina. Am renuntat de multa vreme sa mai iau in seama ce se scrie acolo, emisiunea lui Stelian Muscalu e mult mai aproape de realitate si de profesionalism de presa.
2- eu lucrez pe piata chineza de 11 ani. Nu vin chinezii cu nici un sfant daca nu au de cistigat masiv si repede. Si nu au. Astea sint petarde lansate periodic in multe tari si multe piete si intretinute aiurea. A fost delegatia de stat chineza la Palatul Parlamentului in 2009 parca. Delegatie de peste  500 de persoane, jumatate aparatcici restul cica oameni de afaceri. Am fost acolo. Nr de contracte? Zero. Nr de propuneri din partea chineza? Zero. Dintre participantii din lumea de afaceri romani procentajul de chinezi il estimez la 50%. Judecati singuri ce-a fost acolo.
Da, chinezii vor face o infrastructura de transport feroviar daca le dai un zacamint de cupru. Sau mai bine zis ar fi facut acum 10 ani. Azi nici vorba in Romania in conditiile in care ei cumpara halci intregi de terenuri cu substante minerale utile in Africa mituind cu niste firfirei (da, sint milioane de dolari dar ramin firfirei la nivelul industriei miniere) niste sefi de trib.
Inca: e pe vine o criza a economiei chineze. Economia lor e supraincalzita. Au construit orase care sint pustii (am vazut, e absolut sinistru), autostrazi care duc catre nicaieri, mall-uri cit tot Drumul Taberei pustii (foarte ciudata senzatie ai cind ajungi intr-unul).
Puteti uita de investitii chineze in infrastructura romaneasca in urmatorii citiva ani. In ce ma priveste nu doresc vreo letcaie chinezeasca la noi, prefer capital european.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

nenea_hartia


TibiV

Quote from: Io on January 26, 2016, 11:58:16 PM
Au construit orase care sint pustii (am vazut, e absolut sinistru), autostrazi care duc catre nicaieri, mall-uri cit tot Drumul Taberei pustii (foarte ciudata senzatie ai cind ajungi intr-unul).

Ceva poze ?...
Evident nu aici, poate in parcare...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)



Loko

Iti raspund aici:

Quote from: icristian on January 28, 2016, 09:57:14 AM
Salut Loko,

Cred ca interesul Romaniei este sa aduca autostrada si in orasele din Nord. (Iasi, Bacau, Targu Neamt, etc). In afara de asta noi avem trafic mult mai mare in aceasta zona, decat pe ruta Braila Galati.

Crede-ma ca nu e asa usor sa construiesti o autostrada, si costa destul de mult, noi abia facem cativa km pe an si desi avem 85% fonduri de la UE. Plus cred ca voi aveti unele probleme mai urgente (pensii, fonduri furate) si acei bani de la guvernul romaniei vor veni doar daca se vor observa reforme in directia pro europeana. Probabil niste investitii in infrastructura ar ajuta economia Moldovei, prin creare de locuri de munca, dar nu cred ca sunt suficienti bani pentru asta, momentan.

Iti mai dau un exemplu, noi am adus teava de gaze pana la Ungheni, dar nu poate alimenta si Chisinau din cauza ca nu e trasa teava pana acolo. Asta e mult mai ieftin de facut, si ar avea un impact foarte mare, v-ar reduce dependenta energetica de rusi. Ati putea cumpara gaze mai ieftin.

LE. Pentru a intelege de ce zic ca e in interesul Romaniei sa aducem autostrada spre Iasi, si nu spre Galati iti dau niste distante pana la autostrada:
Daca Braila se afla la 110km de autostrada A2, Suceava se afla la 316km de Cluj, desi e acolo autostrada nu o ajuta mai departe spre europa. Deci distanta pana la o autostrada spre UE ar fi si mai mare. Alt exemplu Bacau-Sibiu 314km.

Eu sunt constient ca prioritatile Romaniei sunt trecerile peste Carpati - PiSi, CoBra, MIss (:lol). Eu ma refeream ca nu vad sensul unei autostrazi Focsani - Albita (~155km) care ar lega Chisinaul doar de Bucuresti cand, in varianta cealalta, obtii si legatura Chisinau - porturile la Dunare Galati/Braila, cat si legatura Chisinau - Constanta. Ca si lungime cele doua variante nu difera esential, in schimb varianta prin Albita trece si printr-o zona nu foarte simpla - dealurile din zona Husi si Hancesti.

Altfel, in conditiile in care autostrazile peste munti vedem ca dureaza ceva mai mult, atat planificarea cat si constructia lor, ma gandesc ca, in masura posibilitatilor, ar putea fi la un moment dat strecurat si acest tronson simplu, prin zona de campie, Buzau-Braila. Poate ca traficul pe relatia Braila/Galati e mai redus decat cel de pe Pascani-Buzau, in schimb, daca nu realizezi mai repede conexiunea Galatiului si Brailei (2 din primele 10 orase dpdv al populatiei) cu Europa si cu Capitala, risti ca aceste 2 orase sa se ruineze complet. Plus ca si treaba cu traficul este relativa, acum avem cateva rute concurente ce pleaca din Galati/Braila spre Bucuresti/Europa. Iar odata ce am avea aceasta autorstrada, ea ar prelua si traficul dinspre Chisinau/Odessa. Deci lucrurile s-ar schimba.

Referitor la Republica Moldova, sigur, la momentul actual situatia este complicata acolo. Pe de alta parte, ceea ce vorbeam eu, cu posibilitatea prelungirii unei autostrazi pe teritoriul Republicii Moldova, nu se refera la perioada imediat urmatoare. Eu aveam in vedere un orizont de timp de 5-10 ani. Gazoductul Ungheni - Chisinau fara indoiala este prioritatea absoluta, dar el trebuia realizat ieri. By the way, nu-s moldovean :)



icristian

Eu din cate stiu nu este in plan nicio autostrada Focsani Albita, ci Focsani-TarguNeamt - Suceava (A7) intersectat cu TarguMures- Iasi- Ungheni (A8)
Avem un masterplan, care e destul de bine facut si ar trebui respectat.

Eu inteleg ca e relativ simplu A14 de facut, doar ca la fel de simplu este si A7 pana la Bacau si A7 e pe TEN-T Core, deci am avea finantare mai buna.

Da Galati si Braila sunt unele orase mari, dar sunt si alte orase mari din Romania care nu au autostrada, si dupa cum ti-am aratat, Braila se afla la 100 km de autostrada, in schimb Iasi, Suceava, Botosani, Bacau, se afla la distanta mult mai mare.

Daca ne referim la legatura cu Chisinau, o sa dureze vreo 5-10 ani pana facem noi autostrada pana la granita, probabil inca pe atat pana sa faca si ei ceva.

Loko

Pai da, eu deja am spus ca Tg. Mures - Iasi (prin MIss la ea ma refeream :) ) este prioritate absoluta. Bine, aici eu nu inteleg de ce s-a ales varianta prin Tg. Neamt. Pentru relatia cu Suceava nu e nici o diferenta, tot la Pascani se face conexiunea; in schimb, daca s-ar fi ales varianta prin Piatra Neamt, ar fi fost mult mai convenabil atat pt. Piatra Neamt in sine, cat mai ales pentru relatia cu Bacau.

Eu doua chestii am sustinut, si anume ca Focsani - Albita e inutila (daca spui ca s-a renuntat la ea, atunci e bine) si ca legarea Galati/Braila de Europa (bine, pentru asta ar trebui sa se miste mai cu talent la CoBra) e mai importanta decat legarea zonei Moldovei de Capitala. Si aici imi mentin parerea.


slartibartfast

Quote from: Loko on January 28, 2016, 09:46:05 PM
Altfel, in conditiile in care autostrazile peste munti vedem ca dureaza ceva mai mult, atat planificarea cat si constructia lor, ma gandesc ca, in masura posibilitatilor, ar putea fi la un moment dat strecurat si acest tronson simplu, prin zona de campie, Buzau-Braila. Poate ca traficul pe relatia Braila/Galati e mai redus decat cel de pe Pascani-Buzau, in schimb, daca nu realizezi mai repede conexiunea Galatiului si Brailei (2 din primele 10 orase dpdv al populatiei) cu Europa si cu Capitala, risti ca aceste 2 orase sa se ruineze complet. Plus ca si treaba cu traficul este relativa, acum avem cateva rute concurente ce pleaca din Galati/Braila spre Bucuresti/Europa. Iar odata ce am avea aceasta autorstrada, ea ar prelua si traficul dinspre Chisinau/Odessa. Deci lucrurile s-ar schimba.

Subscriu răspunsului următor:
Quote from: icristian on January 29, 2016, 10:38:57 AM
Eu din cate stiu nu este in plan nicio autostrada Focsani Albita, ci Focsani-TarguNeamt - Suceava (A7) intersectat cu TarguMures- Iasi- Ungheni (A8)
Avem un masterplan, care e destul de bine facut si ar trebui respectat.

Adaug doar că a fost mai demult în plan autostrada Focșani-Albița pe coridorul IX. Deocamdată a ieșit din schemă, mai importantă este axa nord-sud a Moldovei Occidentale, care este pe traseul european E85, foarte aglomerat; drumul a fost (semi)lărgit în anii '90, dar nu face față și este și periculos, mai ales în zilele de lucru când e intensiv folosit de tiruri. De aceea asta este o prioritate acum, e o autostradă de care avem nevoie acum. La Roman sau Pașcani, s-ar intersecta cu A8 și ar fi legătură cu Iașiul. Dacă mergi pe acest drum de la București la Chișinău este însă ocolit, dar asta în condițiile în care legătura Bucureștiului cu Chișinăul nu este scopul lui A7/DX7 și A8 și nici a vreunui proiect din viitorul apropiat. Asta pentru că Republica Moldova e fund de sac la capitolul transport - este flancată de Transnistria în care nu se aventurează nici transportatori serioși și nici prea mulți turiști cu mașini mici, iar pe sectorul nordic de frontieră directă cu Ucraina există un singur pod peste Nistru. De aceea, cu prioritate mai scăzută, este autostrada Buzău-Galați, de care am avea nevoie mai târziu, în ideea că într-adevăr, preia traficul din mai multe rute și leagă două orașe mari. Doar că nu se știe ce e dincolo de Galați, pentru că și acolo e zonă de frontieră între Moldova și Ucraina, plus Găgăuzia care când se vrea independentă, când nu. Așa că trebuie să cadă mulți de acord să se facă legătură București-Chișinău-Odesa. Mulți care au acum alte priorități.

Oricum, un factor comun la cele două variante e autostrada Ploiești-Buzău, care oricum ar fi o gură de aer curat pentru transportul în partea asta de țară.