Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Alex80

,,Foarte tare"...după părerea judecătorului cel de pe B2 trebuia sa mai dea o tura pt ca nu a putut părăsi sensul din cauza celui de pe B1(atentie: nu sa oprească și sa dea prioritate, ci sa mai dea o tura) iar mai apoi spune ca cel de pe B1 e vinovat pt ca nu s-a încadrat corect in sens, dar îl iartă deși nu avea ce cauta acolo. Concluzia lui: singurul vinovat cel de pe B2, nici măcar culpa comuna. E incredibil! Chiar poate fi interpretata legea in halul asta?

ionut_16



Faza cu datul încă o tură o au și ăștia de la ADAC din Germania.
In esență la giratoriu cu marcaje pentru 2 vehicule, cel de pe partea din exterior are prioritate la ieșire, celălalt mai dă o tură.
Iar dacă se iese la a 3-a ieșire și în sus, încadrarea se face pe partea din interior.

Mai multe detalii aici: https://www.adac.de/verkehr/recht/verkehrsvorschriften-deutschland/kreisverkehr/

Și aparent, dacă accidentul se produce din cauza unei treceri a marcajului din sens, mașina care trece marcajul e considerat în majoritatea cazurilor vinovată

thefrenzybudgeter

#6182
@cristi5:

Imi pare rau dar eu unul nu mai suport chestii de genul. Da nu sunt marcaje corespunzatoare dar vin si intreb. In ce intersectie in cruce cu banda speciala pentru la stanga... amandoi fac la stanga?. Si da giratoriile sunt intersectii cu benzi in care in anumite situatii schimbarea de banda, iesirea de pe B2 si intersectarea cu B1 din exterior se face cu asigurare dar trebuie sa ai prioritate la iesire. Altfel acolo mori daca intalnesti la momentul iesirii numai destepti pe B1 in paralel cu tine fiindca desi tu esti deja in sens si ai avea prioritate... ei tot intra.

Sorry not sorry dar daca vrei sa treci de mai mult de 90 de grade intr-un sens giratoriu cu 4 brate ( cruce ) te pui frumos ca tot omul pe nenoroita de B2. Vrei sa iesi la 45 de grade sau maxim 90 de grade  ( prima sau maxim a doua iesire ) stai pe B1.

Altfel ajungem la situatii in care B1 desi il vede pe cel de pe B2 venind din stanga lui, forteaza intrarea, merg amandoi in paralel si mai apoi spunem despre cel de pe B2 ca a schimbat banda.

Pur si simplu intr.un sens de acest gen cand autoturismele vin amandoua la un unghi de 90 de grade una fata de cealalta, daca cel de pe B" a intrat primul, cel de pe B1 daca nu forteaza intrarea nu are cum se intalni si merge in paralel ca la iesire sa faca poc. Pur si simplu distanta dintre ele nu poate fi redusa instant incat sa ajunga amndoua in paralel daca unul nu forteaza intrarea ( B1 ).

@ionut_16:

"Iar dacă se iese la a 3-a ieșire și în sus, încadrarea se face pe partea din interior."

Daca cel de pe B1 nu forteaza intrarea ( dupa ce cel de pe B2 a intrat din stanga lui ) nu au cum se intalni si sa mearga in paralel. Chestii precum astea se intampla pentru ca cei de pe B1 forteaza intrarea si cei de pe B2 nu semnalizeaza dreapta la iesire incat cel de pe B1 ce intentioneaza sa forteze sa vada ca cel de pe B2 se va intersecta cu el ( B1 ) daca va forta.

Si fara marcaje pe jos, si fara semne tot nu are ce cauta permisiunea ca cei de pe B1 sa treaca de 90 de gradec ( mers catre stanga ).







Care era primul in sens aici pe simulare?. Care a fortat intrarea?. Care a crezut ca are el timp desi a vazut bine cum cel din stanga este deja in sens?
Si cum puii mei sa mai avem fluenta cand ii punem pe cei de pe B2 sa se invarta pana crapa daca tot dau de paraleli pe B1? Aia cand mai ies de acolo?.

Si inca o chestie. Cine este in exterior are o vizibilitate mai buna asupra celor din interior daca nu forteaza fiindca noi avem masini cu volan e stanga. Cand esti pe B2 sa te uiti peste umar sa vezi care zapacit o calca si se intersecteaza cu tine este mai dificil.




Powered by API/PUM imgur uploader


alin2pas

Rezolvarea e simplă pentru cel de pe banda 2: de exemplu, intră pe b2 dinspre sud; după ce trece de ieșirea spre est, semnalizează dreapta și trece pe banda 1 în apropierea ieșirii spre nord. Cel care vrea să intre pe b1 dinspre est trebuie să-i dea prioritate sau e bun de plată. Odată ce trece pe b1, poate ieși din giratoriu fără probleme.

cristi5

#6184
@thefrenzybudgeter

Tu pornesti de la ideea ca giratia e intersectie si deci preselectarea e obligatorie.

De ce e preselectarea importanta? Pai era importanta cand nu erau giratii. Erau intersectii "cruce" unde daca nu te preselectai bine si te corectai in ultimul moment, venea din spate unul care merge inainte, cu viteza, si te facea praf.

Intr-o intersectie "cruce" preselectarea gresita e un mare pericol, in giratie nu

La giratie pericolul dispare
- cel din spate care merge inainte nu vine tare! pt ca stie ca trebuie sa ia curba giratiei.
- In plus, daca te-ai preselectat gresit, in giratie ai loc berechet sa corectezi preselectia dava vrei. Si e ok sa n-o corectezi.

Deci giratia este o configuratie mult mai iertatoare cu cei care se incadreaza gresit, si pe vitezomani ii incetineste.

Mai e arunci nevoie sa fie considerata intersectie?

Eu cred ca incremenirea asta in codul rutier pre-giratie, si considerarea ei ca intersectie, de fapt ii pierde o parte din ideea originala, si deci din flexibilitate.

Avem cel putin un exemplu de tara cu siguranta rutiera de top (Suedia) unde
- giratia nu e intersectie ci drum simplu (sens unic). Cu bezi etc
- preselectarea in interior (B2) pt stanga e o *recomandare* in afara cazurilor unde sunt marcaje specifice pt banda stanga

Si da, exista marcaje cu ambele benzi la stanga (si B1 dreapta), am pus cateva mai sus. Si marcaje cu ambele benzi la dreapta (si B2 stanga), depinde care e fluxul principal

PS: Unii colegi intreaba: cum sa mai dai o tura pe B2?! Pai asa: dai o tura pt ca o poti face in siguranta. Si siguranta e mai importanta decat mililitri de benzina consumati. Oricum se intampla extrem de rar.

cristi5

#6185
Eu cred ca legislatia asa cum o intepreteaza Pertea are cateva probleme majore care o fac greu de retinut si neintuitiva pt soferi.

Interpretarea lui Pertea o fi corecta (vedem la tribunal! Depinde de cat pret pune judecatorul pe raportul lui Pertea!!) dar

1) se bazeaza pe ceva care s-a intamplat cu cateva secunde sau zeci de secunde inainte. "Vechimea in giratoriu."

Extrem de neintuitiv pentru soferi. E mult mai intuitiv ca prioritatea sa fie data de pozitia vehiculului decat de ce a facut vehiculul acum 5 secunde.

In plus sunt doua absurditati:
A) Pertea zice ca cel care vine dinspre vest (rosu) e primul in giratie si cel care vine dinspre sud (albastru) e al doilea.

Ups. Sigur? Daca albastru merge f incet (poate pt ca are pe cineva in fata) si rosu goneste ca vantul?? Atunci albastrul poate sa intre in giratie primul desi e undeva in dreapta rosului.

B) Daca amandoi intra in giratie prin vest, si giratia are 7 iesiri, la iesirea 1 si 2  are prioritate B1! El merge corect inainte si nu schimba directia de mers!
La iesirea 3 si 4 nu stim, depinde de politist :lol:.
La iesirea 5 si 6, B1 e in culpa (incadrare gresita pe B1 pt stanga) deci B2 "castiga" conform cazului "verde si portocaliu" al lui Pertea

Dar daca giratia e asa de stramba incat si iesirea 6 e la dreapta. WTF??

2) se bazeaza pe ideea ca marcajul din giratie e marcaj de orientare, deci in giratie nu sunt benzi.

Really? Facem un sondaj langa o giratie sa vedem cati soferi inteleg ca nu sunt benzi? Cati soferi fac diferenta intre marcaj de orientare si marcaj ce delimitare? Eu zic ca numai cei cu doctorat in codul rutier, ca doar marcajele arata fix la fel: dungi albe pe asfalt.

———
Pe scurt legea actuala e facuta pt politisti si judecatori, nu pt cetateni. In plus, pierde o groaza din flexibilitatea giratiei.

Eu cred ca giratia ar trebui sa nu fie intersectie, sa aiba legal benzi,  si incadrarea pe B2 pt stanga trebuie sa fie o recomandare. Multi vor prefera B1 asa ca zmeii vor tinde sa taie pe B2 pt stanga. Exact invers decat fac acum.

Dar chiar nu ma deranjeaza daca B2 are prioritate la iesire. Sa aiba dar sa fie clar pt toata lumea!  Bazat pe reguli clare (banda pe care e) nu pe tot felul de ciudatenii pe care le inteleg numai juristii si cativa politisti.

thefrenzybudgeter

Daca ar fi fost intersectie nu puteai sa treci de 90 de grade si nici sa schimbi benzile in interior, deci preselectia este importanta INTOTDEAUNA si nu te poti muta cum vrei odata ce ai te-ai pozitionat pentru o directie anume. Giratoriile nu sunt nici cal nici magar fiindca poti schimba benzile spre deosebire de o intersectie dar doar daca traficul iti permite si totodata iti permite sa intorci.

"Avem cel putin un exemplu de tara cu siguranta rutiera de top (Suedia)"

Da barosane dar pe acolo se calmeaza traficul cat decat prin infrastructura. Una este ca cei de pe B1 sa aiba PRIORITATE cand trec de axul giratoriului raportatat la locul de intrare al lor si alta este sa le acorzi posibilitatea de a o si face.

Daca acorzi prin "regula" celor de pe B1 prioritatea se duce pe pl fluenta intr-un giratoriu cat decat circuclat. Ca acorzi posibilitatea si celor de pe B1 sa treaca de ax intr-un giratoriu modest in care viteza este extrem de mica, raza mare, vizibilitatea mare samd este alta treaba.

Ce face giratoriul este sa iti mai dea o sansa cand o da-i de gard si te incadrezi gresit. Da poti schimba benzile in interiorul acestuia dar doar daca nu ii incurci pe ceilalti ce sau incadrat corect ( intra pe B2, iese pe B2, intra pe B3 iese pe B3 ) si le acorzi prioritate.

Cine s-a incadrat corect are prioritate. Ca altfel ajungem la situatii ca mai sus in care tu in interior acorzi prioritate unora ce nu sau incadrat corect si nici macar in incercarea de a corecta si schimba banda ci mentinand traiectoria gresita iti taie calea.

Scopul unui giratoriu este fluenta si siguranta. Ori tu cand ii pui pe cei din interior sa mai dea cateva rondouri pana prin iesirea libera + le lasi cale libera celor de pe B1 sa se intersecteze cu cei de pe B2 ti-am spus, se duce totul pe...

cristi5

#6187
@thefrenzybudgeter

Pai daca vrei sa calmezi traficul cu infrastructura, si-ti da mana, denivelezi intersectia!

Nu se duce nicaieri fluenta daca B1 are prioritate! Cei care n-au rabdare (spun din proprie experienta) intra pe B2 adica exact acolo unde le e locul!! Tentatia de a scurta pe B2 e foarte mare. Cei cuminti prefera B1 ca e mai usor de iesit si (chiar daca putini stiu) are prioritate.

Cand preselectarea pt stanga e obligatorie pe B2 (ca in Romania) cel cuminte merge pe B2 si zmeul ii ia fata pe B1. Adica in loc s-o calce pe B2 (care e banda de viteza in mod normal) o calca pe B1 ca e mai liber, raza mai mare, viteza mai mare. Si rezulta accidente, si vine Pertea.

——-

Dar pe bune chiar nu ma intereseaza cine are prioritate. Problema e ca legea romaneasca e asa proasta ca ramane totul la alegerea politistului si apoi a judecatorului.

Si ca logica din legislatie e asa intepenita in vechile intersectii "cruce" ca la giratie nu stie s-o aplice decat Pertea! Cum zici tu, nici cal nici magar.

Uite chiar si tu vorbesti de B1 si B2. Surpriza, nu exista asa ceva in intersectii conform lui Pertea. Prin urmare nu exista benzi nici in giratii! Consecinta: nu exista schimbare de banda in intersectie/giratie! Exact pe asta se bazeaza interpretarea lui Pertea: cel care iese din giratie nu schimba banda! Ca daca ar schimba, n-ar avea prioritate!!

Cata lume stie ca nu exista benzi in intersectii si giratii, chiar daca au marcaje (de ghidare)? Numai expertii in cod rutier. Cata lume face diferenta intre marcaj de orientare si marcaj de ghidare in giratie? Hmmm.

Alex80

   Sensul din simularea ADAC are ieșirile cu câte o banda pe sens, iar cel cu gri procedează corect, iese la a 2-a.  E excepția in care B2 trebuie sa dea prioritate către  B1, amandoi încadrându-se corect pt direcțiile de mers dorite. Dacă ieșirea avea 2 benzi ca in cazul nostru ieșeau amandoi fără conflict. Dar dacă griul de pe B1 continua deplasarea spre a 3-a iesire pt el(Sud) înseamnă coliziune cu B2, acolo cine e de vina?
    Dacă dai prioritate lui B1 pt orice direcție, B2 e blocată, sunt atât de clare toate imaginile și clipurile puse pana acum, oare de ce ne place sa ne complicam?

thefrenzybudgeter

#6189
"E mult mai intuitiv ca prioritatea sa fie data de pozitia vehiculului" - Ohohooo si cati o sa mai forteze intrarea in giratorii pe principiul sunt in fata ta ( nu conteaza ca ti-am taiat calea ) deci am prioritate.

Daca nu vezi pe cineva intrand in giratoriu inseamna ca ai timp sa treci fiindca ori nu vine nimic ori este la o distanta mare ( ex: tu intri din sud si el intra din nord ). Este greu sa vezi care a intrat primul ca el este departe intrand din nord dar fiind departe daca nu iti vine nimeni dinspre vest ai sa ai timp sa faci ce vrei prin giratoriu.

Schita lui Pertea sau cum naiba loc chema este incorecta si neconforma cu locatia. Ce descrie el este corect cu locatia dar cu shita din ecran total pe langa

"Pertea zice ca cel care vine dinspre vest (rosu)" - cel ce vine din est este cel ALBASTRU ( vine de pe este = centura si vrea sa faca pe B1 stanga spre sud = Nojorid )

"cel care vine dinspre sud (albastru) e al doilea." - cel ce vine din sud este cel ROSU ( vine dinspre sud = Nojorid si vrea sa faca stanga spre vest = Santandrei )

Sud = Nojorid spre Arad = Calea Aradului / Est = Centura / Nord = Oradea / Vest = Centura /

Cel rosu venind din sud este primul in giratoriu iar cel albastru venind dinspre est este al doilea.

"Ups. Sigur? Daca albastru merge f incet (poate pt ca are pe cineva in fata) si rosu goneste ca vantul?? Atunci albastrul poate sa intre in giratie primul desi e undeva in dreapta rosului." - jur ca nu am inteles :o Nu poti intra intr-un giratoriu pana nu cedezi trecerea celor din sens. Defineste te rog "giratia". Vrei sa spui ca ar fi sa traga de volan stanga ca sa mearga spre stanga sau cum?.

"Daca amandoi intra in giratie prin vest, si giratia are 7 iesiri, la iesirea 1 si 2  are prioritate B1! El merge corect inainte si nu schimba directia de mers!"

Deci intrati in paralel si iesiti amandoi la iesirea ori 1 ori 2 ( daca intrarea si iesirea are 2 benzi) atunci fiecare isi pastreaza banda. N.B cel de pe B2 nu are cum sa iasa la prima iesire fiindca s-ar intersecta cu cel de pe B1 ( ii taie calea dar doar fiindca nu poti de pe B15 sa faci dreapta cum nici de pe B1 nu poti sa faci stanga fara sa le tai calea altora )

"La iesirea 3 si 4 nu stim, depinde de politist :lol:"

La iesirea 3 si 4 cel de pe B1 nu prea are ce cauta.

" se bazeaza pe ideea ca marcajul din giratie e marcaj de orientare, deci in giratie nu sunt benzi."

Sa mor de inteleg de unde vine asta cu in giratorii nu sunt benzi. Normal ca sunt benzi obligatorii, in care poti sa schimbi benzile asigurandu-te si cedand trecerea celorlalti daca nu te-ai pozitionat pe banda corecta. La iesire ai prioritate daca te-ai pozitionat corect. Esti pe B2/B1 si intri pe B3 in sens, iesi pe B3 sau pe banda cea mai apropiata de ax. Esti pe B2 iesi pe B2, intri pe B1 iesi pe B1 si fara a te intersecta cu benzi cu rang inferior ( B3 este inferioara B2, B2 este inferioara B1 )

"In plus, pierde o groaza din flexibilitatea giratiei." - ce flexibilitate are giratoriul?.

"si incadrarea pe B2 pt stanga trebuie sa fie o recomandare" - si pentru ce am mai folosi ma rog B2 ma rog?. Nu uita ca poti fi pe B1, sa vrei sa faci stanga ( mai mult de 2 iesiri ) si sa te incadrezi pe B2 dand prioritate celorlalti, odata ajuns pe B2 poti face stanga linistit. Dar dupa cum ai vazut si in cazul celul cu Opelul alb si acel Audi... cel cu masina alba nu a trecut de pe B1 pe B2 in spatele acelui Audi imediat dupa ce a intrat in giratoriu ci a calcat-o crezand ca fiind pe exterior viteza o sa il faca sa treaca in fata aceluia cu Audi. Ghinion, o veni exteriorul cu viteza mai mare dar ai si o circumferinta mai mare care nu te ajuta.

Concluzia este ca intr-un giratoriu clasic cfara de nici unele ca la noi, te pui frumos pe B2 daca vrei la stanga ori initial ori schimband benzile in interior asigurandute si semnalizand dreapta la iesire ( tot cu asigurare ). Cine este pe B1 ori merge la dreapta, ori inainte ( maxim a 2 iesire ) si vrea la stanga cedeaza trecerea celor de pe B2, B3.

"Uite chiar si tu vorbesti de B1 si B2. Surpriza, nu exista asa ceva in intersectii conform lui Pertea. Prin urmare nu exista benzi nici in giratii! Consecinta: nu exista schimbare de banda in intersectie/giratie! Exact pe asta se bazeaza interpretarea lui Pertea: cel care iese din giratie nu schimba banda! Ca daca ar schimba, n-ar avea prioritate!!"

Giratoriile au si benzi ca de aia te asiguri cand schimbi benzile in interiorul lui dar nu ca sa iesi din giratoriu ( cand B2 taie B1 ) , au si regula prioritatii in anumite cazuri specifice ce depinde de unde sunt amplasati participantii ( ce banda ) momentul manevrei ( intrare, iesire ).

Interpretarea lui nenea politaiul este absolut corecta, ca soferii sunt vai mama lor aia este alta treaba. Sunt in pana mea o droaie de filmulete in care iti este explicata incadrarea, schimbarea benzilor in sens si cum se iese, pe unde se iese.

Multi sar de cur in cazul cu acel Audi negru ca de ce a luat cel cu Opelul amenda ca avea prioritate. Fix invers, acel politist cu masina neagra a semnalizat, s-a asigurat si a incercat sa faca manevra dar cineva a uitat sa ii acorde prioritatea. Cineva care trebuia sa o faca.


bgd77

Quote from: cristi5 on March 13, 2021, 01:48:23 AM
Interpretarea lui Pertea o fi corecta (vedem la tribunal! Depinde de cat pret pune judecatorul pe raportul lui Pertea!!) dar

Pai Cristi, asta zice el in ultimul lui video, a fost proces si a castigat definitiv pe interpretarea care a dat-o el.

Ca sa trag niste concluzii dupa atatea discutii:

  • degeaba dam exemple din Germania/Suedia, legislatia e diferita, nu trebuie la momentul actual sa ne uitam la modul in care se circula in alte tari daca vrem sa stim cum ar trebui sa circulam in Romania
  • legislatia e complexa si prea interpretabila; pe spete aproximativ identice politistii rutieri /  judecatorii pot avea interpretari complet diferite; nu e neaparat vina lor lucrul acesta si nu ar trebui sa-i blamam sau sa-i luam la misto numai fiindca avem exemple din alte tari sau fiindca noua ni se pare ca lucrurile ar trebui sa fie altfel
  • ca sa se rezolve definitiv aceasta problema, ar trebui modificata legislatia ca sa clarifice cum ar trebui circulat in cazul in care giratoriile au 2 sau mai multe benzi; putem sa ne uitam la alte tari cum au tratat cazul acesta

pasadia

Sau am putea sa renuntam la giratorii. Macar la cele cu 2 benzi la interior.

cristi5

#6192
@bgd77 da Pertea a primit dreptate de la un judecator. Dar un coleg ne-a aratat CINCI hotarari judecatoresti unde agentul constatator a *pierdut* la tribunal.

OK in acele cazuri agentul nu a fost geniul Pertea dar ti se pare OK sa depinda de agent si judecator??  Ti se pare ca functioneaza codul rutier la iesirea din girate?

Ti se pare ca legea actuala ajuta soferii, ca mie mi se pare ca soferii afla legea (complet neintuitiva, gen "nu exista benzi in giratie", cum drac nu exista cand ele sunt desenate??) abia dupa tamponare. Si o afla de la politist sau judecator, care si ala o stie cum poate el.

Dintr-o data chestia asta simpla numita giratie devine un soi de stiinta spatiala pe care o intelege numai Pertea.

Asa poti sa iei un sistem rutier simplu si intuitiv si sa-l faci praf prin legislatie data de parlamentari sau OUGisti habarnisti.

rocklee

#6193
 :)

dr4qul4

Eu v-am zis de acum 100 de mesaje ca atat politistii cat si judecatorii vor intrepreta fiecare dupa cum considera.
Si unii si altii au dreptatea lor. Nu inteleg de ce mai discutati. Ar trebui facuta o clarificare legislativa.
Marcajele  din giratoriu  oricum nu sunt vizibile de cele mai multe ori. Sau se contrazic.
Mai devreme vroiai o HJ care sa arate ca cel de pe banda 2 are dreptate. Ai gasit-o.
Stii de ce sunt mai multe pt cei de pe banda 1? Pentru ca politia il amendeaza de obicei de pe banda 1 (asa e si in chestionarul de la examen).
Primind amenda cei de pe B1, bineinteles ca ei vor fi cei care vor contesta mai des, asa ca vor primii mai multe decizii favorabile.
Dar asta nu arata decat un lucru, indiferent de pe ce banda iti iei amenda, daca avocatul tau stie cum sa expuna problema, vei castiga anularea sanctiunii.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024