Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

TibiV

Cred ca este prima data cand platim pentru ceva "micut" si obtinem ceva "baban"....
:D
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Ionut

Șoferii nu mai dau vina pe infrastructură pentru nesiguranța din circulație,
ci pe comportamentul colegilor de trafic


Concluzia rezultă dintr-un studiu realizat la nivelul Ministerului Afacerilor Interne (MAI), pe baza unei variante modificate și completate a chestionarului SARTRE (Social Attitudes to Road Traffic Risk in Europe) și a unor eșantioane reprezentative la nivel național pentru deținătorii de permis de conducere cu vârsta până în 70 de ani. Potrivit sursei citate, accidentele rutiere reprezintă pentru populația de referință o sursă de îngrijorare superioară celor pe care le pot provoca alte amenințări pentru calitatea vieții, constituindu-se pentru această categorie de populație ca un pericol mai concret, apropiat, actual, asupra căruia au mai puțin control. În acest context, peste jumătate dintre cei chestionați afirmă că nu se simt în siguranță în trafic, principalele motive care generează starea de nesiguranță fiind, în opinia respondenților, comportamentele altor conducători auto, calitatea scăzută a drumurilor și numărul mare de accidente.

În motivarea opiniei lor privind starea de nesiguranță resimțită, conducătorii auto așează între principalii factori externi nerespectarea regulilor de circulație (67,5%), faptul că mulți șoferi fac manevre riscante/ conduc imprudent (62,5%) și situația precară a drumurilor (61,4%). Pentru mai mult de o treime dintre cei care și-au declarat starea de nesiguranță, numărul accidentelor rutiere reprezintă un factor care contribuie la aceasta.

Profit.ro

perfidus

Asta pentru ca multi soferi nu au experienta circulatiei in alte state EU unde semnalizarea si preventia e mult mai buna.
Si nu sunt nici informati ca e posibil ca doar cu niste investitii minore (cum sunt parapetii NJ sau cei WRSB sau cei metalici laterali in zonele cu risc de iesire in decor) sa se reduca extrem de mult efectele unui accident provocat de conducerea imprudenta a vreunui coleg de trafic.
In rest, 61,4% referire la starea proasta a drumurilor e o cifra care spune multe. 
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

horyatm

#2988
^

Nu acesta e motivul, ci educația rutieră care lipsește cu desăvârșire.

După logica ta, soluția ar fi să plece toți șoferii în "alte state EU" (probabil te referi UE, poate mai exact occident, sunt destule țări occidentale sau din Europa care nu fac parte din Uniunea Europeană) ca să învețe să conducă în țara lor natală.

Soluția e în mâna administrației și anume reglementarea riguroasă a legislației rutiere și aplicarea acesteia.

Clar semnalizarea rutieră e importantă, dar legislația e înainte de toate cea mai importantă. Dacă ești obișnuit să o respecți cu siguranță nu vei avea probleme în trafic. Și aici mă refer la toate regulile de circulație, dacă parchezi corect, nu vorbești la telefon fără hands-free, porți centura de siguranță pe orice banchetă, pui copiii în scaun de copil, nu depășești linia continuă, păstrezi distanță corectă, nu dai cu flash-uri sau nu claxonezi fără motiv, acorzi prioritate, respecți limia de viteză, pun pariu că vei respecta absolut toate regulile, pe cât de neînsemnate sunt.

Mai există un fenomen care se regăsește probabil de fiecare peste tot, educație, cultură și mentalitate. Nu de puține ori am fost luat în de râdere că pun pasagerii să poarte centura în bancheta din spate sau că eu la rândul meu o port. E rușine să respecți regulile?

Ar trebui creat cu poll să vedem câte persoane poartă centura de siguranță în bancheta din spate, taxi, autocar? Câți au sau nu au scaun de copil?

Fiindcă nu de puține ori văd șoferi și pasageri, chiar și copii mici fără centură de siguranță.

Foarte des văd că cei care nu respectă reguli banale de circulație, nu le respectă nici pe cele mai importante. De ex.: Acei șoferi care vorbesc la telefon și nu poartă centura (unii și fumează) nu acordă prioritate, schimbă benzile fără să semnalizeze (evident, că au mâinile ocupate, iar semnalizarea automată nu s-a inventat încă), trec pe roșu, șamd.


Ca să nu vin doar cu critici și remarci, în Timișoara s-a implementat un sistem avansat de management al traficului, nu vreau să deschid subiectul nivelului de eficiență, ci doresc să remarc, că deși există sisteme de control (radare, camere pentru semafoare), măsurile din câte știu eu nu se iau. S-a anunțat că în sfârșit există un acord între primărie și Poliția Română, dar sancțiunile întărzie să apară, fiindcă văd adesea șoferi care nu respectă regulile. Deci revin la ideea că tot administrația e principalul vinovat.

perfidus

Educatia rutiera e importanta, bineinteles. 
Si prin experienta conducerii in alte tari UE se obisnuieste omul si cu preventia.
Ca de fapt tot ce ai enumerat referitor la respectarea legislatiei se numeste preventie. Care inseamna si constatarea abaterilor si aplicarea de sanctiuni dure pentru cei care incalca legislatia. Atat de dure incat pentru o depasire pe contrasens urmata de uciderea unor nevinovati ar trebui incadrata fapta la omor calificat. Sau la depasirea cu mai mult de 50Km/h a limitei de viteza fapta sa fie considerata infractiune la fel ca si conducerea sub influenta. Frica pazeste pepenii.

Logica mea se referea la rezultatele sondajului, si anume ca multi soferi sunt atat de obisnuiti cu drumurile prost semnalizate si fara elemente de siguranta incat li se pare ca vina principala pentru accidente (cele grave in special) este a soferilor ce conduc imprudent (sau agresiv).
Daca soferii ar urmari statisticile si ar vedea corelarea directa intre aplicarea elementelor de siguranta si numarul de victime in urma  accidentelor, sondajul ar avea alte rezultate.
De aceea sunt pentru un proiect pilot de implementare a unor sectoare de 2+1 alternativ pe DN2 cu separator fizic tip usor (WRSB) astfel incat rezultatele sa fie vizibile pentru toti intr-un termen de 6 luni - un an.
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

HVMihnea

Eu sunt de parere ca educatia este cel mai important factor al sigurantei rutiere. Drumurile nu omoara oameni, eventual ii ajuta sa se omoare intre ei (sau pe ei). Sa nu se inteleaga gresit, si eu cand am mers prima data prin Tureni (E81), aveam putin sub 60km/h, era noapte si era sa ma izbesc in capcana (cea faimoasa si bineinteles nesemnalizata).
Cu infractiunea la peste 50km/h peste limita legala nu sunt de acord. Stiu ca, mai prin sud (ca sa nu zic "la olteni"), am intrat de nenumarate ori cu 100km/h in localitate (era semnalizata, dar nu se vedea absolut nicio cladire in nicio directie pentru mai bine de 1km). Avem nenumarate limitari fara sens in tara (in afara localitatilor, fara intersectii,eventual curbe foarte usoare). Stim cu totii ca acolo s-ar pune radarele.
Macar de am scapa de capcanele de pe drum...
Mie mi se pare ca se da carnetul prea usor. Eu l-am luat acum un an si jumatate (sunt mai tanar..) si a fost extrem de lejer. Plus ca nu se insista ABSOLUT deloc pe comportamentul de pe autostrada! Nu ca ar fi mare nevoie la noi..
Eu as cere eventual diploma de Bacalaureat la dosar, pentru categoriile A si B. Si ore de legislatie obligatorii. In care sa se dedice un curs accidentelor si prevenirii, de preferat cu un slide-show cu niste lovituri la viteza. Greu convingi cu cuvintele, imaginile au priza mult mai mare. Si eu eram copil prost si teribilist, dar am vazut niste accidente nasoale si m-am calmat rau.

TibiV

Quote from: perfidus on January 28, 2018, 06:26:34 PM
tot ce ai enumerat referitor la respectarea legislatiei se numeste preventie. Care inseamna si constatarea abaterilor si aplicarea de sanctiuni dure pentru cei care incalca legislatia. Atat de dure incat pentru o depasire pe contrasens urmata de uciderea unor nevinovati ar trebui incadrata fapta la omor calificat.

Da, daca depasirea s-a facut cu calcarea liniei continue (eventual duble...)
+1
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

Eu am spus de multe ori acest lucru. Nu cu aceleasi cuvinte, dar nu inteleg cum cineva care a omorat 3 oameni nu a facut nici macar 1 zi de arest. Nu l-as fi bagat la omor calificat, dar macar 1 an cu executare (din care sa faca minim 8 luni). E o greseala, dar una cu consecinte grave.
Iar nepedepsirea lui (si a multor altora) au transmis un semnal linistitor bizonilor: talpa, flashuri si intimidare.
Pe langa asemenea accidente, avem si foarte multe cazuri  de soferi cu cate 2-3-4 dosare penale (de obicei pt conducere cu permis suspendat, dar si pt altele mai grave), care insa NU ajung nici macar o zi la racoare.

Asta intr-o tara in care ne grabim sa punem catuse tuturor, ii tinem cu lunile in arest (sau arest la domiciliu in functie de cat de bine ciripesc) pentru ca la final sa fie declarati nevinovati (nu comentam daca sunt sau nu, dar cat timp traim intr-un stat de drept, orice om este nevinovat pana cand judecatorul decide altceva, definitiv si irevocabil).
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

TibiV

Quote from: dr4qul4 on January 28, 2018, 11:05:29 PM
Asta intr-o tara in care ne grabim sa punem catuse tuturor, ii tinem cu lunile in arest (sau arest la domiciliu in functie de cat de bine ciripesc) pentru ca la final sa fie declarati nevinovati

Mai, in viata "civila" te numesti "Tudorel" ?!?!...
:lol: :lol: :lol:
(Just jocking !)
:cheers:

La modul serios:
Quote from: dr4qul4 on January 28, 2018, 11:05:29 PM
... nu inteleg cum cineva care a omorat 3 oameni nu a facut nici macar 1 zi de arest. Nu l-as fi bagat la omor calificat, dar macar 1 an cu executare (din care sa faca minim 8 luni). E o greseala, dar una cu consecinte grave.
Daca nu l-au tinut franele sau daca fix atunci atunci a facut explozie de cauciuc atunci da, este o greseala.
Daca a depasit pe banda continua (chiar dubla) si a intrat "intr-un alt vehicul care circula regulamentar din sens opus" - atunci este crima cu sange rege, chiar daca nu avea nimic "personal" cu victima...

Este ca si cum te-ai duce intr-un restaurant/bar/club, ai scoate un AKM si ai trage o rafala...
"Ah, scuze, mi-a scapat degetul pe tragaci !"...
In 9 cazuri din 10 gauresti doar tavanul...
Dar nu e o scuza pentru acel 1 caz din 10 cand "nimeresti" o familie intreaga...

Sergiu Nicolaescu: "Un fleac... M-au ciuruit !"...

Perfidus are dreptate: astea trebuie sa intre la omor calificat...
Fara posibilitatea de "2 ani si 10 luni, fara executare".
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dumbravaandrei

Si in tot acest timp,
- pe drumurile patriei, mai ales pe marile bulevarde din tara, se vand "blocatoare de centuri";
- permitem inmatricularea tuturor cadavrelor din afara. Apropo, stiati ca in Ucraina ai voie sa inmatriculezi autovehicule din import cu standardul de emisie minim EURO 5?!?
- ITP-ul se ia doar pe baza de prezenta (Chiar, nu vad la RAR o statistica si cu cate masini au respins la ITP)
- Drumurile nu respecta standardele de incadrare in clasa tehnica
- Cursurile de legislatie din scolile de soferi sunt.... insuficiente si de multe ori se da doar "semnatura" ca ai participat... Majoritatea scolilor de soferi scot cursantii in strada inainte sa faca orice ora de legislatie, ai caietul ala semnat din prima zi...
- Educatia rutiera din scoli gimnaziale si licee ... e total inexistenta ca materie (implicit din curricula) de cel putin 18 ani.
- Contestarea oricarei sanctiuni date de rutiera e sport national.
- Directia Siguranta Infrastructurii Rutiera din cadrul ARR e total inexistenta. Iar ARR-ul... asijderea
- Pentru orice Politia Rutiera este impinsa in fata, desi e legata la maini, picioare, mai nou si la ochi si cu calusul in gura :)


dr4qul4

Quote from: TibiV on January 29, 2018, 01:36:44 AM
La modul serios:
Daca nu l-au tinut franele sau daca fix atunci atunci a facut explozie de cauciuc atunci da, este o greseala.

@TibiV, nu sunt de acord cu acest lucru. Daca esti vinovat de producerea accidentului, chiar si din greseala, trebuie sa raspunzi in functie de consecinte.
Daca i-a explodat un cauciuc sau daca i s-a blocat directia, tot soferul e vinovat pentru ca e obliugat sa circule cu masina fara defectiuni. El e vinovat ca nu a avut cauciucuri bune sau ca si-a luat un harb de masina si mai ales pentru ca nu a condus preventiv.  A...daca ia o groapa nesemnalizata....atunci scapa, pentru ca vinovat e administratorul drumului.

Daca unul isi ia un harb, pe benzina, care pierde combustibil ca are un furtun ciupit, si il lasa masina intr-o parcare subterana, dupa ce i-a facut plinul si mai are si niste probleme la partea electrica si face m scurt si sare in aer, ia totul foc si mor cativa oameni, tot din greseala e? Sigur omul nu a vrut sa devina terorist peste noapte, dar prin faptele sale exact asta a ajuns.

Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

horyatm

Quote from: dumbravaandrei on January 29, 2018, 12:39:00 PM
- Cursurile de legislatie din scolile de soferi sunt.... insuficiente si de multe ori se da doar "semnatura" ca ai participat... Majoritatea scolilor de soferi scot cursantii in strada inainte sa faca orice ora de legislatie, ai caietul ala semnat din prima zi...

Așa este, însă cursurile sunt total depășite și demodate. Eu personal am fost o singură dată la aceste cursuri și nu am rămas cu mare lucru. Suntem în sec. 21, ar trebui să existe cursuri online obligatorii făcute chiar de Poliția Română. Iar problema la școlile de șoferi nu sunt cursurile teoretice, ci cele practice. În loc să te pregătească pentru condus, de pregătește pentru examen, însă într-o examinare nu are cum să îți testeze toate aptitudinile de condus.

Ex.: la școală ți se recomandă să circuli cu 35 km/h oricum sub 50km/h (asta fiind limita impusă de lege în timpul școlii de șoferi). Cât de pregătit este un șofer să circule pe DN unde viteza de circulație e 100km/h, să nu mai vorbesc de autostradă.

Aici soluția ar fi perfectarea legii, în așa fel încât să fie posibilă pregătirea cursantului și pentru alte condiții de trafic (neapărat trebuie permis și accesul pe autostradă) și pregătirea mai bună a instructorilor auto.

Mulți vor zice că nu există infrastructură. De acord, nu există peste tot autostradă, incă, dar acolo unde este ar trebui profitat. Și spun încă pentru că nu mai suntem în anii '90 în care putem visa la autostrăzi, chiar dacă acum se fac mai greu și vedem cu toții dificultățile cu care se construiesc autostrăzile, important e că se fac. Deci legislația ar trebui pregătită din acest punct de vedere.

Imaginați-vă că ne trezim peste ani și ani cu peste aproape 2000km de autostradă pe care majoritatea nu știu să circule.

Exemplu personal: Am circulat nu de mult pe A1 București-Pitești, o autostradă veche de 40 ani pe care am constatat că mulți habar nu au să circule pe ea.

dumbravaandrei

#2997
1) cu toata parerea de rau.... dar de unde si pana unde Politia Rutiera trebuie sa tina cursurile de legislatie ?!? Politia doar verifica gradul de aplicare a legii. Atat. Apoi, politistii nu sunt instruiti pentru a elabora sau a forma o curicula in acest sens.
Avem atatia profesori doctori in legislatia rutiera, autorizati de MT si MEN. Aia de ce naiba nu calca in scoli? Ca aia au si programa, teoretic au si pregatirea necesara pentru a preda, cam asta e job-ul lor. De ce hop-top Politia Rutiera?

2) Vre-un normativ ceva care sa impuna acea limita pentru masinile de scoala? Ca stiu ca in localitate nu exista exceptii de la cei 50km/h. Stiam ca exceptia este pentru circulatia in afara localitatii. Asa ca motivele pentru care merg masinile de scoala cu 30 prin oras sunt:
    a) Idiotenia si prostia instructorului
    b) Lipsa efectuarii "poligonului". nu ma intereseaza ca un oras nu are poligon. Nu au decat sa se asocieze scolile si instructorii si sa-si faca poligon. nu vad de ce statul trebuie sa finanteze / subventioneze poligoane auto. Si sa ma lase cu argumentul pretului. Scoala costa, nu e obligatoriu sa ai carnet de conducere.

3) Da. Solutia este perfectarea legii. Dar aici ne invartim in jurul cozii deoarece:
    a) M.A.I poate face doar propunerile primite din partea structurilor din subordine care sunt autoritati de control (strict vorbind de politie - este o institutie de forta. Nu au antrenamentul necesar pentru a gandi in alta paradigma decat cea de forta)
    b) Nu uitati ca Trafic si Siguranta Rutiera este la MT, nu M.A.I. Iar domnii sunt total transparenti. Nici macar munca lor nu se vede. De ei nici atat nu stim. Ninja level 9000+ as spune.

Din punctul meu de vedere, singura intrebare de adresat Politiei Rutiere este "Ati aplicat legea?" Atat si nimic mai mult. Nu trebuie sa faca ei educatie, propuneri legislative sau in general treaba altora...

Sorinus

Am facut recent un drum Bucuresti-Lupeni (via Dealul Negru, Tg. Jiu), si retur via Craiova, si calitatea drumurilor a fost 95% buna si foarte buna, inclusiv drumuri judetene (Bumbesti-Pitic->Bumbesti-Jiu, Baia de Arama->Motru). Dezapezirea ok si conditiile de drum pe timp de zi cel putin decente.

In schimb, la intoarcere, m-a prins noaptea de DN65, si nu m-am simtit deloc in siguranta, fiind o noapte intunecoasa cu vizibilitatea redusa si multi baietii pusi pe depasiri border line suicidal. Drumul asta incepe sa prinda din urma DN2 ca si pericol.

horyatm

^

De acord, nu Poliția Rutieră ar trebui să facă așa ceva, ci instituțiile specializate, dar e clar că așa nu se poate continua.

Cum se ia examenul teoretic acum? Pe logică sau pe tocit?

Majoritatea cursanților fac atâtea grile până când memorează răspunsurile. Nu gândesc logic, ci se bazează pe memorie. Nu spun că grilele nu sunt bune, dar modul de învățare teoretic e greșit. Că în trafic nu te întreabă nimeni din grile, ci trebuie să gândești logic de ce și cum se aplică anumite reguli. Dacă înțelegi logica atunci e mult mai ușor să aplici și să respecți regulile de circulație.

Și clar Poliția Rutieră ar trebui să aibă doar atribuții legate de control.

Iarăși un aspect care mă deranjează foarte tare e faptul că sunt destule exemple în care funcționari ai Poliției Române nu respectă ei la rândul lor regulile de circulație. Ei ar trebuie să fie un model pentru societate. Tot timpul când văd o mașină de poliție sau inscripționată MAI mă uit să văd dacă se poartă centura de siguranță și constat cu uimire, că nu.

Am văzut exemple în occident că se poartă și că nu:
- în Germania, Ungaria se poartă
- în Portugalia nu se poartă