High Speed Rail (HSR) in Romania

Started by davyl, November 22, 2011, 05:12:26 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 2 Guests are viewing this topic.

AndreiB

Costurile de constructie din SUA sunt scapate complet de sub control, din motive de NIMBY, sindicate, politica protectionista, sindicate etc

Vezi Spania.

GAC

HSR in Romania e vis umed. in primul rand, daca vrei HSR iti trebuie linie dedicata. nu poti sa ai aceeasi linie pe care sa o imparti cu regio, inter-regio si marfare. pur si simplu nu ai masa critica de populatie. uitati-va in japonia. tara aia e 80% munti si orasele si implicit populatia se concentreaza in depresiuni - vreo 120 milioane... la ei nu a fost brain drain ca la noi.
eu imi pun speranta ca macar vom indulci curbele de la floresti prahova-campina, ca sa poata merge trenul cu 140 pana la comarnic.
chit ca ne-ar aduce zana maseluta HSR, la CFR nu ai oameni capabili sa intretina asa ceva si costurile sunt mari. Chit ca am avea cate un tren din ora-n ora, nu cred ca vor fi mai mult de 200 calatori (pe toata distanta) dintre care cei buc-iasi sa-i numeri pe degete. HSR nu iese rentabil fara cel putin 15-20 vagoane cu grad mare de ocupare.

dan tm

Mai degraba HSR nu iese rentabil la noi ca e tara mica. Nu ai centr urbane mari unde sa aduci calatori.
Probabil nici relief, asa încît la noi se preteaza sistemul austriac cu 200+. ( cred eu).

putem trage linii cu marcheru peste tot pe unde ne vin idei de linii e 160-200 care sa lege  centrle urbane de acum.

 

misiekwas

Mi se pare ca motivul este un pic mai complex, dar tot destul de simplu:
1. Densitate de populație - ai câteva centre urbane care ar putea sa fie considerate (dar nu neapărat acceptate) ca generatoare de trafic pentru HSR (pentru ca nu va opri în mărețe metropole precum Onești sau Suceava). Sa spunem: București, Cluj, Constanța, Craiova, Timișoara-Arad, Brașov, Iași, Galați-Brăila. Și aici vorbim numai de candidați, nu orașele care ar întra în rețea.
2. România are topografie pe care o are, deci costuri sar foarte sus. Fiecare trecere prin munți devine un cost astronomic. Oare rentează sa facem legătură Iași-Cluj a la A8 dar mai scump? Și terenul nu-i greu numai în munți, ceea ce iar vedem.
3. Mai toate centrele sunt poziționate excentric. Comparație cu Italia, cam similara la mărime (fără insule). În Italia, poți sa faci ruta Milan-Bologna-Florența-Roma-Napoli, care costa, dar e de mare capacitate și are și cerere. În caz de România, ai trebui linia separata către Craiova, una pentru Iași, una pentru Craiova-Timișoara, Cluj etc. Deci și mai scump.
4. Și asta în contextul în care singura opțiune este dacă locuiești în oraș de plecare și ai treaba fix la destinație, pentru ca lipsește sistemul de transport local. Locuiești în, sa spunem, Turnu Magurele și vrei sa te duci la Botoșani? Iei mașina pentru ca oricum trebuie s-o iei pana București și sa găsești parcare de lunga durata și nu prea ai multe opțiuni când ajungi la Iași. Sau iei dubita, luxe.
De aia, pana ajungem sa avem transport public normal cât de cât ok, mi se pare HSR absolut nerentabile și mai degrabă o fiță decât nevoia reala.