News:

Hristos a Înviat!

Main Menu

Automotoare și rame electrice

Started by Ionut, October 12, 2016, 06:51:54 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Sorinus

Pt off peak hours sunt perfecte pe rutele astea. Intr-o miercuri de noiembrie la pranz nu ai nevoie de mai mult. Si, oricum,  nu merg si cuplate cate doua?

AndreiB

Cuplate cate doua = 2x Operating Costs

In plus, materialul rulant se dimensioneaza dupa peak demand, nu off-peak. Altfel de unde scoti suplimentari in peak?

misiekwas

Iar se pune întrebarea: dacă trebuie sa cautam la ce sunt bune rame cumpărate de ARF pentru ca sunt în mod flagrant nepotrivite pentru ce au fost achiziționate, aceasta arata cât de ridicol este sistem de achizitii la feroviar. Ar fi bune pentru rute de gen Giurgiu-București sau Pitești-București, dar aia depinde de electrificarea.

etravel

Quote from: misiekwas on September 17, 2023, 12:41:42 PMcât de ridicol este sistem de achizitii la feroviar.
As zice ca mai degraba e ridicola gandirea celor care au imaginat si pus in opera un asa sistem.

tom_sawyer

#904
Se vor lansa SF-uri pentru electrificare linia de aeroport, București-Pitești-Craiova, Slatina-Rm.Vâlcea-Sibiu.
Deja s-a lansat pentru Podu Olt-Sibiu-Vințu.

https://transparenta.infofer.ro/obiective_bs/

Deci care mai e justificarea continuării licitației trenurilor pe hidrogen?!

alexV

Justificarea e aceeasi care a fost de la inceputuri, de cand ministrul trasnporturilor de atunci, Catalin Drula, a adaugat hidrogen in PNRR ca o contrabalansare eco/verde a rutierului A7+A8+A3: Dezvoltarea strategica a industriei H2 in Romania.

Hidorgenul e considerat de viitor pentru Comisia Europeana. Ideal e sa avem productie de H2 din excesul sporadic de energie eoliana si solara. Mai ales in zona Dobrogea unde Transelectrica e disperata sa racordeze consumatori mari. Si apoi sa avem componenta downstream: inmagazinare, distributie, vanzare, iar la final, consum. Cel mai la indemana sunt ramele CF.

AndreiB

Si electrificarea pe scara larga a cailor ferate (+RK) nu ar fi fost o contrabalansare eco/verde a rutierului?

misiekwas

@alexV scuza, dar electrificarea atinge multe din aceste ținte mai ieftin, sigur și de încredere. Mai ales în tara cu deficit de energie.

alexV

Ba da. Cred ca astea nu se exclud: electrificarea CF si hidrogenul pt material rulant, mai ales ca ambele sunt pe termen mediu, nu imediat.

A fost mai sus intrebarea "care e justificarea" si raspunsul pe care il vad eu e stabilirea unui "cap de pod" pt industria H2 in Ro.

frunzaverde

#909
@alexV - argumentul nu are nici un sens, pentru 1. datele il contrazic si 2. logica din spate nu are nici un sens.

Romania e in criza profunda de electricitate. Datele sunt disponibile liber pe site-ul Transelectrica, ia 5 minute sa descarci toata seria de timp din 2007 incoace si chiar si in doua minute de analize amatoricesti poti sa-ti dai seama de trei realitati, toate trei crunte:

- Realitatea 1 : Romania este un importator net de energie, producand mult mai putin decat consuma. De la 1/1/2020 pana azi, in 58% din orele de consum se importa curent electric. Importul mediu intr-o ora este de 159 MWh (incluzand compensarea cu orele cu export) iar in jumatate din timp importam 90 MWh sau mai mult (mediana, la fel, incluzand orele cu export). Soldul net (import-export) a insemnat undeva la 18 TWh

- Realitatea 2 : Romania este in criza de energie electrica si in criza extrema de capacitati productive. Capacitatea reala de productie este extrem de modesta, undeva la 5000-7000 MWh, capacitate care nu doar ca nu a crescut, ci a scazut din 2000 pana azi, si a devenit tot mai inconstanta -- in parte pentru ca s-au inchis multiple termocentrale mari, care nu au fost inlocuite de mai nimic.

- Realitatea 3 : Eolienele on-shore, construite cu suport urias de la stat si subventii imense in perioada 2008-2014, sunt extrem de ineficiente - productia lor medie este de 782 MWh, doar ca produc foarte rar puteri mari si foarte des puteri foarte mici - in 50% din timp produc mai putin de 567 MWh.

Existenta patternului asta arata nu ca nu ar fi capacitate de absorbtie a puterilor mari (daca ar fi asa, am vedea nuclearul si hidroenergia, care sunt usor ajustabile si "in banda", foarte varabile, pentru ca vantul este gratis, cum de exemplu vedem in tari ca UK sau SE) ci pur si simplu de lipsa de capacitate de productie. Nu bate vantul asa des precum scria in prospectele constructorilor de eoliene... A, si cel mai grav, cele mai rele "gauri" de capacitate sunt fix iarna grea, cand e maxim de consum (dar asta e alta poveste).

In momentul asta, si in viitorul pe termen lung - adica vorbim de 20+ ani - cel putin pana la PIF unitatile III+IV Cernavoda, gradul de utilizare al unor instalatii de hidrolizare este incredibil de mic, <5%, capacitate maxima de productie pe tot SEN-ul romanesc de maximum 20 tone H2 pe ora, facand imposibila amortizarea sau productia. Si da, Transelectrica spune ca iti racordeaza maine un consumator de 400 MW in Dobrogea. Ce uita sa spuna in aceiasi fraza (dar spune in alt interviu) e ca ii va putea asigura preturi decente (mai mici fata de preturile medii nationale) doar cateva saptamani pe an (trei, cf. directorului Transelectrica, in alt interviu) cand e congestie in SEN. In rest... preturile standard nationale, care sunt deja, pentru consumatori industriali, semnificativ peste media UE (din lipsa de productie in SEN, si importuri foarte scumpe, pentru ca capacitatea de transport e modesta). Cu trei saptamani de rabat... ehem... nu faci mult hidrogen, mai ales ca SEN nu are cine-stie-ce capacitate per total (1/4 cat avem noi in SE, si ne plangem, si pe buna dreptate, si noi, de criza de curent in SE).

De altfel, toate incercarile de productie H2 roz sau verde au nevoie de energie in banda, nu de "picaturi", fiind extrem de energofag - 55 kWh/kg H2 lichefiere si transport pentru energie practica la roata de <15 kWh/kg produs (33 kWh/kg energie teoretica din care scazi pierderile de transport si randamentul motorului). Practic e cea mai ineficienta solutie imaginabila de a inmagazina energie... Mai ales ca nu ai ce energie sa inmagazinezi.

Un simplu calcul de servetel, cu date publice, arata cat de absurda e ipoteza hidrogenului verde intr-o tara ca Romania, care sufera de deficit structural de energie. Daca era Norvegia cu excedente uriase, sau Franta, cu capacitati uriase in banda intelegeam. Dar nu e. E o tara care in 0.2% din timp, 200 si ceva de ore, din 2020 pana azi, a fost la limita de brown-out, pentru ca capacitatea de import era la limita, si productia inexistenta...

A, si poti vedea problema inclusiv in tari care au mers in directia asta. Traiesc in una, care are excedent (95% din timp, dar localizat in nordul indepartat) de electricitate. Una din investitiile gandite a fost o siderurgie (furnal+laminor) bazat pe H2 de electroliza. Costurile sunt aberante, proiectul nu o duce deloc bine, doar costul de operare e estimat la 1.6 miliarde de euro (pentru un demonstrator industrial!) pana in 2029.

Mie unuia mi se pare foarte straniu, ca un ministru care se lauda (inclusiv aici) cu capacitatile sale analitice ("olimpic la informatica") nu a putut face calculele astea, si studiile comparative necesare. Si, pentru un ministru care se lauda cu "transparenta", mi se pare foarte straniu ca nu s-a facut cu un raport de foarte buna calitate, public, si cu o dezbatere ca lumea, extinsa.

La fel, mi se pare foarte straniu ca a ales ca domeniu in care sa riste unul din cele mai importante domenii strategice ale economiei (calea ferata si transportul bulk), mai ales in conditiile in care domeniul asta e profund suferind pana la punctul la care economia per total sufera.

Si mi se pare inca si mai straniu ca a fost aleasa cea mai importanta linie de marfa, care deserveste cel mai mare producator industrial al tarii. Impreuna cu o linie complet inutila (Resita - Voiteg - Timisoara) care dubleaza un coridor care (teoretic cel putin) intra in reconstructie totala.

Toate astea sunt efectiv, dpdv strategic, absurde.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

MarianD

Importul acela mediu de 159MWh nici nu ar fi asa mare considerand niste aspecte (le-am googalit rapid):
- Termocentrala Turceni are o putere instalata de 1320MW pt 10% din productia de electricitate totala a Romaniei;
- Termocentrala Rovinari are o putere instalata de 990MW;
- CE Craiova are o putere instalata de 990MW;
- NPP Cernavoda are doua grupuri de 706.5MW fiecare;
- Hidrocentrala Vidraru are o capacitate de 200MW;

https://ro.wikipedia.org/wiki/Energia_electric%C4%83_%C3%AEn_Rom%C3%A2nia
Cititi sectiunea "Viitor" din acest articol.

Practic, acel 159MW s-ar acoperi adaugand un grup la NPP Cernavoda, sau echilibrand cu cap SEN-ul (a se citi fara a se utiliza sisteme fotovoltaice ori eoliene care sunt foarte imprevizibile si neconsistente dpdv al productiei).

Eu nu vad dracul asa negru, sincer nu inteleg de ce nu s-a luat o decizie radicala de genul electrificarii 100% a sectiilor interoperabile.

https://cfr.ro/wp-content/uploads/2013/10/files_ddr_harti_DRR-Harta-linii-interoperabile-si-neinteroperabile.pdf

Bani ar zice unii? Pai electrificarea retelei e un proiect ce priveste exploatarea acestui sistem pentru minim 50 de ani, nu vad de ce un BEI (ca exemplu de institutie financiara) nu ar finanta asa ceva cu un credit de lunga durata. Chestiunea e mai degraba politica decat tehnica, din moment ce ai la conducere sefi si directorasi care habar nu au ce e ala un BAR ori sa faca diferenta intre limitare si restrictie de viteza... Apreciati doar ca decizia asupra arhitectura retelei care ar putea determina alegerea tipului de material rulant (ca despre asta vorbim pe acest topic) in vederea achizitiei si completarii flotelor depinde practic de acesti oameni? Telenovela de prost gust cu ramele H2 este un exemplu perfect in acest sens, in loc sa se ia decizia logica (bazata pe argumente tehnice dovedite si incercate, necesitatea OTF privind exploatarea, etc.), s-a luat decizia politica (bazata pe argumentul "sa se echilibreze bla bla bla din PNRR", fara un background tehnic dovedit, ba chiar promovand o solutie tehnica de tip "early adopter", prototip).

Din punctul meu de vedere este o adevarata catastrofa cu licitatiile de modernizare Craiova-Caransabes, insa coafura rezista, licitatia pentru H2 inca sta drept! Revoltator e putin spus!

misiekwas

#911
Impresia din toată discuția este ca în povestea cu trenuri H2 priorității au fost orice, în afara de nevoi de transport feroviar:
-echilibrarea PNRR
-industria de hidrogen
-ca să dam bine cu tehnologii noi fără sa avem baza
Deci, ar reieși ca întregul proiect a fost despre totul, numai despre CF nu. Iar nevoia de a introduce pe CF infrastructura H2 ar crea probleme de interoperabilitate, stocare, producție (ca nu poți sa te bazezi pe windfall în Dobrogea), mentenanță în contextul în care chiar producători (Stadler) susțin ca mai bine e sa electrifici rețeaua sau pui baterii.
Nu m-ar mira ramele sa fie trase foarte repede la dreapta și sa sta acolo în veci.

MarianD

Quote from: misiekwas on October 03, 2023, 10:54:18 AMNu m-ar mira ramele sa fie trase foarte repede la dreapta și sa sta acolo în veci.

Nu cred. Pai ce, LINDE nu ar face niste afaceri beton si ei? O sa le tina in perfuzii pana le cad farurile jos, numa sa consume hidrojen.
Cred ca este singurul lucru pozitiv in acest contract, cum ca fluidul de lucru (pentru "prime mover") nu se poate cara cu canistra catre vizuina personala. Of ma gandesc cateodata daca luam si noi Desiro electric EMU ca BDZ si OSE mergeau toate cred.

Sorinus

In teorie, rute sunt in zona: Urziceni,Targoviste, Giurgiu via Centura pana la electrificare. Nimic ce 8 Desirouri arestate la Remarul n-ar face fața.

oc7avian

Că fiabile mai sunt Desiro, la cum le-am întreținut... Luni a rămas pe loc la Parc Mogoșoaia aproape o oră cu frânele blocate. Și din ce țin minte, cele care deservesc aeroportul sunt toate trecute prin R9 recent. Nu mai zic de AC.

Mă rog... facem offtopic