Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

shift2rail

Principiul "Poluatorul plateste" la lucru: Transportatorii solicita introducerea camioanelor verzi in PNRR:

https://www.bursa.ro/untrr-solicita-renegocierea-pnrr-in-linie-cu-obiectivele-ue-de-decarbonizare-a-transporturilor-rutiere-46797942

Nu vom repeta suficient: rolul fiscalitatii ecologice nu sunt 'banii la buget', ci schimbarea comportamentului de consum.

oc7avian

Pentru Drumul Național, taxa se reduce cu 50 %. (n.r. față de autostradă)

Abia aștept toate camioanele pe DN-urile prin sate, evitând rețeaua de autostrăzi :bash:

ionutpunctro

Pai ideal ar fi ca tranzitul de camioane sa fie interzis prin localitatile care dispun de centura/autostrada.

Sa fie permis doar pentru aprovizionare.  ;)

mirceaeliade

Cred ca taxele sunt gandite daca intri la Giurgiu si iesi la Nadlac, pana la A0 sa platesti pentru DN, si in rest la pretz de A minus portiunile goale din A1/A0.  Dar sper sa fie explicit zisa asta ca sa se evite fentele care ar fi motivati sa le faca privatii.


frunzaverde

@shift2rail - ce treaba au camioanele cu constitutia? Camioanele nu sunt cetateni, si nu au drepturi legale.

Taxarea diferentiata intre vehicule de mare tonaj si vehicule de mic tonaj este parte esentiala din normele curente si viitoare UE (TEN-T). Acordul curent, de care vorbim aici, si care ar trebui sa intre in vigoare din 2029/2030 cere eliminarea taxarii pe timp si trecerea la taxare pe kilometru exclusiv vehiculelor de mare tonaj (camioane si autobuze, numite in text HDV).

Taxarea diferentiata intre tipuri de vehicule s-a aplicat de zeci de ani in Europa. Avem tari cu taxare pe timp la vehicule usoare si pe kilometru la vehicule grele (Ungaria de exemplu, cu vinieta <3.5t si HU-GO >3.5t), avem tari fara taxare la vehicule usoare si cu taxe pe kilometru la vehicule grele (Germania, de exemplu), si avem tari fara taxare la vehicule usoare dar cu vinieta la vehicule grele (sistemul "Eurovinieta" folosit de NL, SE si DK etc.). Romania e una din putinele tari cu taxare pe timp si la vehicule usoare si la vehicule grele, dar si in Romania exista taxe diferentiate - exista taxele de acces in intravilan ("camata medievala") aplicate de multiple municipalitati, cea mai faimoasa fiind cea de la Giurgiu, care impiedica accesul la vama Giurgiu pentru camioane daca nu plateai intai... vama la primarie.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

danutzu_1069

Dacă ne gândim bine, transportatorii uzeaza cel mi mult drumurile, nu turismele... Nu vad de ce ar fi tratament inegal..  În Germania merge formula asta de multa vreme...

alexandru_m

#1117
Sursa

Taxa de pod de la Fetești pe Autostrada Soarelui va fi suspendată de la 1 iunie și până cel târziu 31 august, potrivit unui proiect de ordin al ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu. Astfel, românii care vor merge în minivacanța de 1 iunie la mare, dar și pe parcursul sezonului estival, nu vor mai fi nevoiți să achite această taxă.


Da, nu e deloc o porcarie populista.

Foarte corect pentru cei care cotizeaza in extra-sezon.

shift2rail

@frunzaverde : vehiculele usoare (cars and vans) raspund de 15% din emisiile CO2e din EU, in timp ce vehiculele grele (camioane+bus) 'doar' de 5% din total emisii EU.

dincolo de ineficacitatea taxarii celor 5%, principiul 'poluatorul plateste" pp, implicit, si o doza de echitate fiscala in sensul in care  toti poluatorii platesc, proportional cu paguba produsa mediului, climei.

pasadia

Ce treaba are clima sau poluatorul in discutia asta? Aici nu vorbim despre acciza din combustibil ci despre distrugerea cauzata infrastructurii rutiere de greutatea transportata. Si da, transporturile grele dauneaza asfaltului si tuturor elementelor unui drum, asa ca nu mai amesteca borcanele!

frunzaverde

@pasadia - Taxele de drum in UE sunt gandite explicit in baza regulii "poluatorul plateste" si "utilizatorul plateste". Scopul taxelor de drum sunt duale in UE -- pe de-o parte recuperarea partiala a uzurii drumurilor, pe de alta parte compensarea pentru poluare. Nu e o idee UE - aceiasi poveste si in Japonia, China, Malaezia, Canada si multe alte locuri.

Vezi discutia aici:
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2017/614625/EPRS_BRI(2017)614625_EN.pdf

Si aici:
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-10542-2021-INIT/en/pdf

@shift2rail - motivul e simplu si complet logic. Autovehiculele mici ("turisme" si dube) isi fac mare parte din trasee (intre 85 si 95% din kilometri) in mediul urban, in general in localitatea de resedinta. Asta face taxarea la kilometru pe principiul "poluatorul plateste" aproape imposibila, pentru ca e imposibil de efectuat taxare pe parcurs in zone urbane. Ar trebui sa ai un OBU la kilometraj obligatoriu, o chestie in principiu nefezabila. Cu taxarea exclusiv la kilometru, vei taxa doar pe cei foarte putini care fac deplasari frecvente pe distante lungi.

Autovehiculele mari de marfa si autocarele isi fac veacul pe distante lungi interurbane, asa ca sunt mult mai usor de taxat astfel.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

pasadia

Da, inteleg regulile astea ("utilizatorul plateste" &/ "poluatorul plateste"). Si le accept. Ce imi e greu sa accept e faptul ca @shift2rail continua sa posteze mesaje in care amesteca ideile dupa cum crede el de cuviinta.

In cazul de fata, TollRO e in mod clar formulata functie de tonaje (nu functie de motorizare, nivele de echipare Euro1, 2, ..., 6). Deci in mod evident e o taxa bazata pe principul "utilizatorul plateste" SI NU pe principul "poluatorul plateste". Si e o evidenta atat de clara incat ma irita faptul ca amesteca conceptele atat de usor.

shift2rail

#1122
https://economedia.ro/tollro-noua-rovinieta-care-se-va-plati-in-functie-de-distanta-si-clasa-de-poluare-cand-va-intra-in-vigoare.html#.ZG344Ha-gzY

TollRo include atat elemente de taxa de drum (functie 'distanta')cat si elemente in internalizare a costurilor poluarii generate ('clasa de poluare').

Confuzia e indusa de propunerea MT care nu distinge limpede intre subcomponente:

Taxa de drum
Taxa pe noxe ('poluare')
Taxa pe emisii ghg ( daca exista si aceasta intentie, cum ar trebui)




Hercule

#1123
MT si alte autoritati nu disting multe chestii. Ei vad doar "crestere taxe". De aici confuzie si frustrare.
Deșteaptă-te române!

panda_no 5

#1124
Pana la urma taxa de pod de la Fetesti Cernavoda se scoate pe data de 1 Iunie???
Sau a ramas lastadiulde proiect?