Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

2 Members and 8 Guests are viewing this topic.

mirceaeliade

#8820
Sinteza Februarie 2023:



mariusbalasa

Buna ziua  Proinfrastructura,
Buna ziua Ionut ,
Buna ziua NGC,
Buna ziua Horatiu.Cosma ,
Buna ziua la toti pasionatii si benevolii patimasi de infrastructura romanesca care donatii timp din viata voastra pentu aceasta cauza din dragoste si interes pentru viitorul Romaniei.

Dupa aproape 3 ani de ezitari si cam tot atita timp de cind incerc sa va urmaresc pe acest forum, astazi, sincer sa fiu nu am mai rezistat tentatiei de a contribui ... in limitele competentelor mele, in a  incerca alaturi de aceasta comunitate, de a aduce une modeste contribution viitoarelor proiecte de infrastructura atat de indispensabile.

As putea spune ca inceputul experientei mele in infrastructura romanesca, adica 1987 ; 1988 si 1989 , s-ar rezuma la :  100+ de barje cu balast transportate pe Dunare ; inceputul constructiei podului routier de la Mangalia peste baza militara (UM 02153 ) ; cele 6 dragi fluviale armate de marina militara si constructia ecluzei si a nodului hydroenergetic Oltenita ; sectorul Oltenita ( UM 01650 ... daca nu am uitat!) adica aproximativ de la KM 0 la KM 15 a a canlului navigabil Bucuresti – Dunare.

Avand tripla cetatenie : oltenasca, romaneasca si franceza de mai bine de 30 de ani, puteti deduce ca Numarul 1 ca proiect de suflet pentu mine  a fost, este si va fii in viitor .... autostrada A6 si drumul cel mai scurt intre jumatatea de sud a Romaniei si cele peste 2 milioane de romani care traiesc, muncesc pentru familiile lor si contribuitori activi la bugetul statului si economiei romanesti.

Si pentu a incheia aici inainte de a deveni plictisitor, ... chiar ca m-am saturat ca de fiecare data cind ma intorc acasa la familie si prieteni sa conduc 1800 km cu 130 km/h pe autostrazi construite prin anii 1956 si odata intrat in Romania pe ultimile sute de km cu o medie de 50km/h sa-mi fac cruce si sa sper ca voi supravietui. ;)

Skynick

#8822

pasadia

Cam slab filmul - o multime de afirmatii pretentioase dar si o documentare indoielnica. Mi-a "placut" partea cu contractul cu firma chinezeasca, contract care nu a fost semnat nici in 2019 si nici in 2023.

mirceaeliade

La prima vedere pare o persoana/canal YT ne-asociat deloc cu Ro, deci are un 'outreach' preponderent in afara Ro.  Daca e asa, sincer, cu exceptia lipsei totale a A10, e destul de ok overviewul pentru un video de 9 min.

P3trut

Interesant filmuletul si da, avand in vedere ca e cineva din afara Romaniei si prezinta informatii sumarizate si generale, ofera o idee ok altora in legatura cu infrastructura noastra. A scapat din vedere faptul ca totusi se investeste si in trenuri, nu doar in autostrazi, ultimele fiind intr-adevar focusul.

Gio

#8826
Deci inca mai aflu ca autostrada Ploiesti-Brasov nu e necesara sau macar cica nu ar fi prioritara, probabil coloanele de masini de VP sunt doar in imaginatia mea. Acu mai aflu ca intre Brasov si Sibiu (capetele celor 2 montane) sunt doar 100 km(daca erau mile ne mai apropiam). Eu zic totusi sa ne raportam la cifrele recensamantului de trafic, de acolo reiese clar care sunt prioritatile, parerile noastre subiective conteaza mai putin.

pasadia

#8827
Tu esti nou-venit pe forum iar mesajul meu a fost poate prea criptic. Așa că voi încerca acum un mesaj mai lung, deși reiau idei pe care le-am mai scris în trecut de nunumărate ori. Dar nu știu să le caut, plus că e posibil ca acum să le exprim altfel (sper mai limpede).

În viziunea mea Romania avea nevoie de 4 treceri peste Carpați (Drobeta - Lugoj, Ploiești - Brașov, Brașov - Bacău, Fălticeni - Dej). Când în 2012, doar pentru că exista un SF pentru A8 TgM - Iasi, a fost acceptat acest traseu în Ten-T a început să fie clar că România se va alege cu DOAR două treceri peste Carpați (adică Pitești - Sibiu și TgM - Iași).

În 2014 a fost ultima încercare de a se face lucrurile altfel - atunci AECOM a venit cu propunerea de masterplan în care Pitești - Sibiu era retrogradat la un rol secundar și, Ploiești - Brașov era principala investitie. Dar în acea perioada (2012-2014) se mai petreceau cel puțin 3 lucruri:

1. Lobby intens pentru Pitești - Sibiu (prin Stroe, CEO Dacia, prin Moise Guran și biziday, și printr-o multime de alte canale)
2. Interesul vădit al unor grupuri ciudate vizavi de PPP-ul pe CoBra (la pachet cu intenția ciudată de a prioritiza Brașov - Bacău în dauna Ploiești - Bacău)
3. SF-ul pentru DX Sebes - Turda a fost repede modificat în A și băgat în față la finanțare  + licitație de execuție, îngropând astfel TgM - Făgăraș.

Știm cu toții cum a murit îngropată propunerea AECOM, iar evenimentele ulterioare au pus lucrurile în mișcare exact în direcția trasată de atunci:

- pentru Pitești - Sibiu cu chiu cu vai au dus până la capăt un SF care le-a permis licitarea lucrărilor
- în schimb pentru Brașov - Bacău sau Ploiești - Brașov, deși licitate încă de prin 2014 (prima oară) nu s-a reușit nici un SF, nici măcar de calitatea îndoielnică a celui de pe PiSi
- pentru Sibiu - Făgăraș, deși licitat si semnat în aceeași perioadă cu Pitești - Sibiu, SF-ul a durat de vreo 3 ori mai mult si abia acum ne chinuim cu licitațiile de execuție.

Prin urmare traseul curent pe care ne aflam este cel în care prioritare sunt Pitești - Sibiu și TgM - Iași. Și da, îmi permit să spun că e normal ca Brașov - Ploiești să fie retrogradată în ordinea priorităților cât timp a fost pusă prima în ordinea priorităților Pitești - Sibiu. Și îmi permit să spun asta știind câte argumente am adus în favoarea planului dorit de mine, cât hate am primit în calitatea mea de "brașovean" și știind că oricum acum e mult prea târziu să mai discutăm aceste lucruri. Ce putem discuta este ceea ce facem de acum înainte.

Prin urmare, viziunea mea (pe care la fel, am mai exprimat-o în trecut) este limpede:
- momentan (adică în următorii 15-20 de ani) NU vom construi autostrada pe acest traseu. Sunt alte nevoi de investiții în față, asta e.
- prin urmare investițiile pe care le facem pe acest traseu ar trebui gândite cu cap pentru a ușura traficul de tranzit mic și viața în comunitățile traversate.

Prin urmare eu aș fi fost de părere că avem nevoie să construim centurile necesare în pentru Bușteni, Sinaia si Comarnic. Dar nu în viziunea prezentată de CJ (adica sub forma de drumuri cu o bandă pe sens, geometrie proastă, multe giratorii) ci în viziunea de traseu half-profil care ulterior să poata fi upgradat pentru a fi folosit ca unul dintre firele viitoarei autostrăzi. Însă din pacate nici măcar în această direcție nu ne îndreptăm
- în loc să faca SF-uri pentru centuri sub forma de tunel, ei fac SF-uri pentru a construi așa zise centuri prin interiorul Comarnicului și al Bușteni ului
- în loc să faca SF strict pe zona montană, ei bagă în SF și zone fără probleme (gen Ploiești - Comarnic) DOAR pentru a crește durata și costurile.
- în loc să puna banii pentru investiții cu cap ei bagă bani în modernizarea de drumuri forestiere (valea Doftanei) sau sensuri giratorii inutile (precum cel propus la Predeal).

În concluzie te-aș ruga să nu îmi reproșezi mie că NU consider prioritară CoBra. Doar ca eu sunt putin mai vechi și sunt constient că e nevoie de puțin realism înainte de a urla aiurea.

ps: de cifrele din recesamant și-au bătut joc alții.

marius.firtonea

Probabil ca o sa fie off-topic si o sa fie sters mesajul, dar totusi vreau un raspuns: In viziunea ta Sibiu-Pitesti nu face parte din cele 4 treceri peste Carpati?

pasadia

#8829
Da, în viziunea mea de la momentul acela (adică 2012-2014), București - Pitești trebuia continuată pe traseul dorit inițial (adică spre Scornicești) și apoi spre Craiova - Drobeta - Lugoj.

Asta ar fi permis conectarea zonelor auto (Dacia și Ford) la rețeaua vest - europeană, ar fi legat și Bulgaria plus Grecia, ar fi adus dezvoltarea și spre zona aia.
In paralel as fi continuat Deva - Sibiu (aflată în lucru pe vremea aceea) spre Brașov urmând că apoi, prin finalizarea CoBra și A0 sa avem nu UNUL ci DOUA trasee între București și Nădlac.

Dar repet, acesta era scenariu optim din punctul meu de vedere la acel moment. Contra-argumentul oficial a fost formulat sub ideea că Pitesti -Sibiu e un traseu scurt care vă aduce conectivitatea dorită repede. Vedem cu toți, au trecut deja 9 ani și vor mai trece încă cel puțin 4 până va fi gata PiSi. Altfel spus o perioada de timp potențial suficientă să fi realizat construcția celorlalte coridoare. 

Repet însă - e o discuție inutilă acum.

adriann

Se putea face lejer A3 de la Rasnov -> Predeal -> Azuga -> Nord Busteni, exista spatiu acolo. Cu ce tehnologii exista acum si cu un stat serios, SF-ul si PT-ul puteau fi gata in maxim 12 luni daca s-ar fi turat motoarele pe sectiunea asta. E incredibil cat de greu ne miscam, in curand incalzirea globala va elibera Valea Prahovei oricum, singura statiune unde va mai fi zapada este Sinaia (cota 2000).

Xenos

Eu cred că trecerea Carpaților prin Curtea de Argeș spre Sibiu nu face inutilă autostrada București - Brașov.
Dimpotrivă, aproape.
În primul rând, sunt de acord că autostrada prioritizată ar trebui să fie Comarnic - Predeal (chiar) și abia apoi Predeal - Brașov, ambuteiajele majore fiind in Comarnic și în Bușteni. Deocamdată (20 de ani) Comarnic - Ploiești este asigurat decent de DN1 și centura Ploiești (acolo bănuiesc că se mai pot face chestiuni punctuale - pasaje - pt a elimina punctele de blocaj)
În al doilea rând, cine vrea să meargă din/în capitala țării din Brașov, oraș major din toate punctele de vedere, dar și din toată zona Făgăraș - Sighișoara/Mediaș - Sfântu Gheorghe/Miercurea Ciuc/Tg Secuiesc nu are niciun motiv să facă un ocol de ca 200 km, să o ia prin Sibiu. Vrând, nevrând, va sta cele 2-3 ore în coadă la Predeal pentru a trece de dopul de 10 km dinainte de Bușteni sau o va lua - aventuros - prin treceri montane ca de sec XIX - DN1 A, varianta asta cu Valea Doftanei sau chiar Transfăgărășan.
În al treilea rând, vorbim de voință politică și de priorități. Nu ne pot speria, tehnic, câteva viaducte și tuneluri. La ce bani se sparg în dealurile Sălajului, e clar că și tehnic și financiar putem (firește, cu fonduri UE). Așadar, esențial ar fi să avem un SF care să nu fie la mișto și să scoatem odată la licitație Comarnic-Predeal. E mai actual ca oricând (fără a înlătura necesitatea imediată a unor centuri, chiar mai prost făcute).

Calin88

#8832
Nu sunt de acord ca nu mai e necesara autostrada Ploiesti-Brasov acum sau ca avem alte prioritati in materie de autostrazi. Prioritatile "0", adica A0, A7 sunt in constructie/contractare. A1 are constructori pentru toate portiunile ramase.
Dintre proiectele ramase, se poate aduce un argument pentru terminarea A3 Cluj-Oradea (fara tunelul Meses va fi mai mult pista de curse intre Nusfalau si granita) si A13 Brasov-Sibiu ca importanta egala. Mai e A8, un coridor pe care insistam cu full-profile desi valorile de trafic probabil vor atinge cifrele de pe VP + Cheia in vreo 20 de ani. Daca pe A8 se insista pe componenta economica si sociala asupra regiunii, acelasi lucru se poate spune si aici; sufocarea traficului turistic pe DN1 si a celui de marfa pe DN1A este o frana pentru dezvoltarea economica a regiunii si contribuie la izolarea sociala a judetelor Covasna si Harghita.

In afara de astea, Brasov-Comarnic ar trebui sa fie prioritatea 0. Ar fi coridorul ramas cu cele mai mari valori de trafic. Mai important pentru Romania decat A6, 2 DX-uri intre Braila si A7, A11, A9 (cand traficul catre Serbia e neglijabil), DX Craiova-Tg Jiu, VO Techirghiol si oricare alte proiecte care se discuta acum. S-ar mai putea aduce un argument pentru A6 ca si coridor de tranzit, dar cred ca e momentul sa mai facem autostrazi si pentru noi, nu doar pentru traficul de tranzit catre V Europei, portul Constanta si/sau Turcia.

oc7avian

Quote from: adriann on March 10, 2023, 04:47:57 PMCu ce tehnologii exista acum si cu un stat serios, SF-ul si PT-ul puteau fi gata in maxim 12 luni daca s-ar fi turat motoarele pe sectiunea asta.

E o contradicție în fraza asta: un stat serios știe că un SF(+PT) calitativ nu se poate face din scurt. Altfel iese fușereală care se traduce în blocaje mult mai lungi în execuție. Poate chiar relicitarea zonelor problematice.

Avem deja o tonă de exemple la noi cu ce se întâmplă la SF-uri fușerite ori subfinanțate. SF-ul nu e doar birocrație/maculatură, ci e un element critic/esențial pentru o desfășurare optimă a unui proiect.

dr4qul4

Useri noi, sperante vechi  :lol:
Am trecut cu totii prin asta. Venim dintr-un mediu in care suntem aburiti de catre autoritati, astfel incat, chiar si daca ne temperam la jumatate optimismul, tot in liga celor care viseaza cai verzi pe pereti jucam.

Forumul asta este singura sursa de informare realista, dar este nevoie de 2-3 ani astfel incat sa intelegem, prin exemple ( a se citi rateuri), cat dureaza sa faci o autostrada, si ca "accelerarile si urgentarile" nu fac decat sa intarzie proiectul.

Previziunile anuale ale API, cele postate si pe facebook, oricat de prapastioase ar parea in comparatie cu ce auzim la televizor, sunt de fapt optimiste. (banuiesc ca intentionat)
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024