Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pasadia

Nu știu dacă va mai avea răbdare frunzaverde să ii răspundă lui SUHOI la mesajele de pe topicul coridorului, dar râd în sinea mea închipuindu-mi scena aia cu UE insitând ca statul român să facă podurile peste Mureș pentru a se circula cu 160km/h. Și cum CFR-ul ar fi dorit el să fie responsabil cu banii dar nu, decisese UE să ne facă un bine obligându-ne să reconstruim cu totul. Vă dați seama ce încurcată era UE că ar fi mers trenurile cu 120 și nu cu 160 intre Zam și Radna...

frunzaverde

#2971
1. RK NU este intretinere. Nu inteleg de ce repetati aceiasi chestie over-and-over again.

RK (reparatie CAPITALA) este considerata investitie de capital si e facuta din bugetul de investitii.
RC (reparatie CURENTA) este considerata mentenanta si este facuta din bugetul de intretinere.

Nu se pot transfera bani de la RC la RK si invers, intri la Curtea de Conturi si bulau pe asta. In schimb, teoretic, se poate transfer de la coridoreala la RK si invers (cat timp vorbim de fonduri nationale, sau de fonduri europene pe titluri eligibile, cu aprobarea UE de rigoare).

UE finanteaza RK, sub numele de Renewals with Partial Upgrades. Slovacia, de exemplu, cu PNRR-ul (sau daca vreti, RRF, cum ii zic europenii) APROBAT, are peste 100 km cu asemenea proiecte APROBATE, avand doar 19 km de coridoreala (au nevoie de o serie de VTV-uri care sa evite o gatuiala, e un proiect util de altfel, cu nimic prea absurd).

Problema e ca Romania a inceput cu stangul in negocierile la PNRR. A facut urmatoarele tampenii:
- 1. a propus doar doua linii la Renewals (=RK =Reinnoiri): hidogeneala Bucuresti - Pitesti si absurditatea electorala locala Voiteni - Resita.
- 2. in loc sa propuna RK ca "Renewals with Partial Modernization" le-a spus "Quick Wins" si le-a descris ca intretinere, si a propus alocari la nivel la care nici dracu nu credea ca vor fi renewals (zeci de mii sau chiar mii de euro pe kilometru). Asta a aprins toate becurile si sirenele de alerta in Comisie, toate alertele si de-acolo s-a dus totul dracu...
- 3. a propus modernizari de material rulant, in loc de achizitii noi (ca Polonia, Slovacia, Cehia) desi e clar ca modernizarile de MR nu au pe ce baze sa fie facute. Alte becuri de alerta si sirene...

Cele trei greseli au fost fatale, impreuna cu datul banilor pe dubiosenii (hidrogeneala, linii inutile vicinale/locale in Banat etc.).

2. La fel, pentru coridoreala, adica daramare cu reconstructie, de vina nu e UE. Si puteti vedea asta din faptul ca cerinta UE este clara in legislatie : VS = 100 km/h (nu 160 km/h), electrificare, ERTMS, tonaj pe osie, lungime de tren. Puteti vedea asta din  faptul ca in Ungaria, Cehia, Slovacia, Polonia, nu s-au facut coridoreli pe scara larga.

Vina este a CFR. CFR dorea reconstructie totala pe acelasi amplasament la aceiasi viteza ca VS-ul initial, adica ce s-a facut pe Constanta - Predeal. Dupa experienta UE cu cele trei proiecte pre-aderare (Baneasa - Fetesti, Bucuresti - Campina si Campina - Predeal), s-a decis ca asa ceva nu e acceptabil. Si s-au facut doua propuneri : vreti daramaturi si reconstructii integrale, standardul minim este cel UNECE. Daca nu, solutii mai simple. CFR n-a vrut sa auda de solutii mai simple, asa ca a plusat cu solutii absurde pana cand UE a zis nu (Sighisoara - Brasov lotul central nu a putut fi finantat din POIM pentru ca nu a avut suficient ROI). Apropo de JASPERS, JASPERS sunt consultanti financiari (bancheri) care intermediaza si consulta Romania in pregatirea si aprobarea proiectelor (in mod VOLUNTAR pentru Romania, nu obligatoriu!) Romaniei la UE. Din cauza slabiciunii partii romane, s-au erijat in auditori a priori, ceea ce nu sunt nici de facto, nici de jure. Chestia asta e unica in UE in momentul asta. JASPERS nu are nici competenta si nici oamenii sa poata valida inginereste solutii sau proiecte, doar financiar.

@dojaalex : Peste tot subgradul este vechi si nu corespunde unei constructii contemporane, dar nu inseamna ca trebuie scos. In conditii in care in Romania ducea trenuri de 3500 tone si 20+ tone/osie, cu unele din cele mai grele locomotive pe osie din Europa, fundatia aia era apta pentru normele TEN, care nu difera cu nimic de practica CFR din anii '60-'80. De altfel, nu s-au facut nici un fel de incercari, cum se fac inainte de orice investitie, s-a decis din birourile Baicons, Italferr si CFR SA sa se scoata TOT a priori. Desigur, se puteau face, acolo unde era nevoie, consolidari, podete noi, prelungiri de podet etc.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Ionut

Deviati foarte mult pe thread-ul Coridorului. Va rog daca puteti sa nu o mai faceti, aveți thread-urile de feroviar unde puteti discuta.

etravel

Quote from: frunzaverde on August 03, 2021, 12:16:58 AM
@carutasul ; @etravel ; @dobrogeanul:
Din cate stiu, arhitectura asta e comuna in industrie (nu am inventat-o eu acum, si e suficient de canonica cat s-o fi implementat inclusiv eu). Si presupun ca au o asemenea arhitectura (sau una similara) in conditiile in care au un (fel de) API, dar care returneaza HTML formatat, nu JSON sau altceva deja pe Infofer. Si au in gestiune chestii expuse mai critice safety-wise gen xSell si modulul de plati...
De obicei API-urile sunt low level, adica returneaza date neformatate, si tot de obicei in format XML. Formatarea se face la nivelul serverului/serverelor web, prin diverse tehnici si aplicatii in ale caror detalii nu are sens sa intram acum.
Ar fi o limitarea foarte neplacuta livrarea datelor in HTML...


MarianD

Asa si? Formatarea se rezolva.
Problema este acuratetea datelor si... disponibilitatea lor.
Deocamdata nu avem partea a doua, adica nu prea ai ce formata.
Plus atitudinea refractara a functionarului (de la CFR SA), la care daca ii dai un e-mail prin care soliciti ceva (mai ales ceva legat de software - un fel de magic vodoo shit pentru ei), suferi instant de slow death, paralyse, confusion, blind, implosion si alte blesteme a la Heroes of Might and Magic.

Nu poti naiba sa obtii date conform legii 544/2001 dara "parametri pentru construirea unui API low-level". WTF?

etravel

Quote from: MarianD on August 05, 2021, 09:47:41 AM
"parametri pentru construirea unui API low-level". WTF?
Nu a fost niciun moment vorba de construirea unui API low level. Discutia era teoretica, despre ceea ce este acum versus ceea ce ar trebui, versus trendurile din industrie.
Perfect de acord ca nu avem ce formata.
In rest, cred ca anumite organizatii nu vor renunta la secretomanie nici de acum intr-o suta de ani.




Xenos

https://www.digi24.ro/special/reportaje/reportaj/aventuri-in-tren-ce-vede-un-calator-care-circula-de-la-timisoara-la-caransebes-1625371

În România europeană, cu o Uniune care dă bani cu două mâini ca să mergem mai mult cu trenul decât cu mașina, CFR se încăpățânează să râmână încremenit în timp și în mizerie. Este o companie de stat, plătită din banii noștri. Indiferent cum se numește ministrul transporturilor și de la ce partid vine, pasagerii par să fie ultima grijă a Căilor Ferate Române. Puteți constata în imaginile de mai jos, filmate cu o cameră ascunsă. Cu camera la vedere, CFR nu ne-a lăsat să filmăm.

frunzaverde

Noi bagam miliardele alea in a darama degeaba ce exista, ca sa facem in 20 de ani de santier interminabil, ceva cvasi-identic, pe care apoi sa-l abandonam in uratorii 10 ani pana ajunge in halul a ce era inainte. CFR - Cooperativa Munca-n Zadar -  Ana lu' Manole - pe miliarde de euro...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Ionut

Diseara, ora 19 (pana la 20), in direct la Antena 3, despre infrastructura feroviara (infra si material rulant calatori). Se vrea o emisiune-documentar, va fi in prima parte un reportaj mare de vreo 20 de minute la care am participat si apoi, din ce-am inteles, discutii in studio. O sa fiu prezent. Nu stiu cine mai vine, dar cel mai probabil politicieni (fosti ministri?) si sper sa pot sa spun si eu cateva lucruri.

Pozitii de la voi? Ceva musai de spus? Stiu, trebuie vreo 10 ore, nu o ora, pentru a vorbi, dar na... o ora tot e bine. Eu doar sper sa fie OK moderarea si sa nu se dea totul in politica ieftina fara niciun fel de substanta.

Vlad94

@Ionut,ce parere ai de:
-Alocari bugetare pt RK-uri vs coridoreala
-Problemele de management la CFR Calatori (tu ai lipsa de locomotive ai inchiriezi material rulant la privati) si solutii de rentabilitate a companiei

DarkFranck

#2980
@Ionut: Dată fiind starea de degradare a infrastructurii feroviare, s-ar impune un plan național pentru căi ferate în România? Cu bugetare multianuală, după un audit serios, pe etape de priorități (eliminarea punctelor de restricții, noi porțiuni electrificate, material rulant nou, stimularea traficului feroviar, companii feroviare etc). Un model ar fi planul britanic al guvernului lui Tony Blair de acum vreo 20 de ani.
Fluctuat Nec Mergitur

tom_sawyer

@Ionut: poate reușești să tragi un semnal de alarmă cu tinerii care se electrocutează urcându-se pe vagoane. Să spui ca nu e nevoie neapărat sa atingi firul (cum probabil mulți gândesc) ca să declanșezi arcul electric care duce la electrocutare și arsuri. E suficient să te apropii de el. Sunt totuși 27000 V în firul ăla, acasă avem 220 V.

Am documentat numai aici pe thread o mulțime de cazuri. Astăzi s-a întămplat din nou:

Trei adolescente au fost la un pas de moarte, duminică dimineață, în timp ce-și făceau selfie pe tren, în gara Roman. Salvatorii au sosit la fața locului și au constatat că două dintre ele aveau arsuri pe haine și corp.


Xenos

#2982

Două direcții centrale aș zice:
- Program susținut de reînnoiri / RK, cu parametrii inițiali refăcuți eventual îmbunătățiți unde permite amplasamentul; să ne intre în cap, adică decidenților și societății, că asta implică sute de milioane de euro alocate cu regularitate numai pentru asta, dar și chestiuni conexe: trenuri de lucru, personal mentenanță infrastructură, aprovizionare cu regularitate cu materiale de la industria de profil; toate astea pe lângă coridoreli desigur;

- material rulant: trebuie program național de achiziționare locomotive noi pt CFR Călători (noi, nu RR, RTG, modernizări și alte povești, sunt locomotive depășite tehnic de ani 60 și gata); stimulați OTF privați să achiziționeze locomotive noi (inclusiv cu condiționări la subvenție pentru călători și cu diferențiere de TUI pentru cei de marfă); achiziționate/modernizate vagoane noi (sunt zone de achiziții: vagoane de dormit de ex și zone de modernizare ample). Și acestea pe lângă achizițiile fantomă ale ARF.

Succes!

nenea_hartia

Pe termen lung: electrificarea liniilor interoperabile.
Pe termen foarte scurt: reintroducerea tuturor perechilor de trenuri anulate de Vizante.

fulger nc

#2984
Despre trecut si "mosteniri" , nu prea as vrea sa aflam.
Stim cu totii ..ca vina o poarta fostii si "greaua mostenire".
Dar as vrea sa stiu ce gandesc despre:
-ce ar presupune , dupa gandirea decidentilor , strategia de dezvoltare a CFR.
In linii generale mari.
Pe parti concrete.
-ce linii de dezvoltare vad ptr CFR calatori si directii de dezvoltare a transportului pe CF , incluzand operatorii privati.
-cum vad ei armonizarea/eficientizarea regulilor de siguranta pe CF impreuna cu dispecerizarea moderna , ptr a nu mai avea evenimente precum cele recente pe de o parte si ptr a eficientiza mersul trenurilor(atat din prisma rentabilizarii companiei , cat si impacarii cu cerintele calatorilor).
Intr-o singura fraza ..cum ar vedea interlocutorii cu atributii si putere de decizie CF , global in Romania(ptr transportul de calatori) si cum vad armonizarea la nivelul UE ptr marfa(adica ce ne "atinge" pe noi din tot intregul).