Autostrada A3 București-Borș

Started by Ionut, September 14, 2011, 08:14:47 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 28 Guests are viewing this topic.

bridge

Quote from: horatiu.cosma on February 23, 2016, 07:31:45 PM
Pe Suplacu-Bors au destule de facut pana sa vina acordul: proiectarea si expertiza lucrarilor facute de Bechtel.
S-au cam facut in mare parte.Cu semnaturile "proiectantilor titulari" pot merge la avizare in CTE-AND.

Ciprianul

Oricum...am informati ca deja vecini se mobilizeaza la Debrecen
Romania....o tara unde toti dar absolut toti pot face un ban...egal CUM dar fac.

horatiu.cosma

Aha, deci daca sunt aproape gata si cu proiectarea, inseamna ca pe ideea "s-a rezolvat, nu se poate", vom astepta si aici dupa acordul de mediu...

clau

Domnul Costescu zicea despre 30-60-90 zile pentru proiectare pe 3 sectoare si ca o sa vedem muncitori si utilaje in martie pe primul. Daca in 6 luni o sa obtina acordul de mediu apoi trebuie AC nu prea o sa vedem mare lucru in teren anul asta. Dar nu inteleg de ce se cere acord de mediu de la Ogra la Bors si nu pe sectoare. Adica circulam pe 52 km, se lucreaza pe 8,7 km, avem 50% realizat pe Bors Suplac, nu avem inca SF pe o bucata plus tunel sau nu avem proiect tehnic pe Ogra C Turzii pt care se poate cere revizuirea acordului ulterior. Adica unei firme cu probleme care nu a facut nimic 6 luni , Cnadnr ii mai ofera 6 luni sa obtina AM pe un asemenea ghiveci.
Nu ma pricep ( sunt economist) dar intreb: asa e cel mai bine sa se procedeze?

Ciprianul

Romania....o tara unde toti dar absolut toti pot face un ban...egal CUM dar fac.

horatiu.cosma

Nu e un ghiveci. Acordul de mediu din 2004 a expirat in 2014. Vina celor de la CNADNR e ca nu au pornit licitatia pentru revizuirea acordului atunci, stiind ca va porni Gilau-Nadasel in cel mai scurt timp. Faptul ca s-au trezit in 2015, un an mai tarziu, sa porneasca licitatia, cand deja se semnasera contracte pe Ogra-C.Turzii si Suplacu-Bors si se pregatea Mihaiesti-Nadasel, denota amatorism si gandire in perspectiva...nula.

Acordul de mediu nu se revizuieste pe un ghiveci, ci pe baza SF-ului Bechtel. Exista niste specificatii in documentatia primita de firma ce revizuieste AM-ul in care zice ce lucrari mai sunt necesare pe Gilau-Turda(viaductul peste Somes) si pe Suplacu-Bors, iar revizuirea va tine cont de ele.

clau

Multumesc Horatiu... Atunci sa avem rabdare ca tot o sa fie gata autostrada candva...  :)

NGC

#8617
^^^ Explicatiile nu sunt tocmai corecte.

Quote from: horatiu.cosma on February 23, 2016, 08:27:18 PM
Acordul de mediu din 2004 a expirat in 2014.

Acordul de mediu nu expira atata timp cat tu executi EXACT ce este trecut in el. In cazul de fata mai avem conditia ca lucrarile sa fie incepute in maxim 2 ani de la emiterea acordului de mediu.
Problema este ca toate loturile de la Ogra la Bors sunt cu proiectare. De aici pot surveni modificari ce necesita revizuirea sau actualizarea acordului de mediu sau anexe la acordul de mediu.

Quote from: horatiu.cosma on February 23, 2016, 08:27:18 PM
Acordul de mediu nu se revizuieste pe un ghiveci, ci pe baza SF-ului Bechtel. Exista niste specificatii in documentatia primita de firma ce revizuieste AM-ul in care zice ce lucrari mai sunt necesare pe Gilau-Turda(viaductul peste Somes) si pe Suplacu-Bors, iar revizuirea va tine cont de ele.

Acordul ar trebui sa fie revizuit sau actualizat pe baza proiectelor finale de la toate tronsoanele. Daca se face doar pe baza SF-ului Bechtel, si doar a unor "specificatii", va trebui sa fie din nou revizuit sau actualizat in cazul in care in urma proiectarii se fac modificari semnificative. Asta ar insemna alt timp pierdut.

Mai intreba cineva mai inainte de ce se face pentru tot segmentul Ogra - Bors. Deocamdata aceasta este situatia (proiect unitar), dar se incearca sa fie modificata procedura prin discutii cu UE.

yetiman

Eu zic ca aici e buba cea mai mare. Daca se reuseste modificarea procedurii, pentru a face AM pe loturi, ar fi un mare pas inainte.
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

clau

Stiam ca nu accepta UE AM pe loturi dar de ce Ogra Bors si nu Tg Mures Bors sau Brasov Bors ? ca asta e toata autostrada ... Asa trebuia Acord de Mediu pe Sibiu Nadlac nu pe OS sau LD. Am impresia ca legislatia UE in domeniu e cam dificila, iar noi nu am stiut sa ne adaptam.

NGC

In realitate este vorba de toata autostrada Brasov - Oradea (Bors), dar avand in vedere ca de la Targu Mures la Brasov nu se va face deocamdata nimic, acolo nu intervine nici o schimbare, iar CNADNR a folosit denumirea "Ogra-Bors".
Dar cum ziceam, de fapt se "revizuieste" si Targu Mures - Brasov (observati ghilimelele).
Ar trebui sa fie clar acum.

clau


GDPR

Teoretic e posibil sa se sparga in bucati, dar atunci nu mai vorbim de revizuirea acordului de mediu, ci de acorduri noi, cu reluarea intregii proceduri inclusiv evaluare intiala, etapa de incadrare, etc, intrucat e vorba de "proiecte" noi. In cele din urma, ar dura mai mult.

TibiV

Măi  fraţilor, o dată în viață CNADNR a dat dovadă de inteligență !

Ce ne făceam dacă cereau acord de mediu pentru A3 București-Brașov-Borş ?.... :D
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cutter

Este extrem de multă păreristică și neștiință în acest domeniu al mediului. Nu cere "UE" acord de mediu pe tot proiectul așa cum e definit în HG de indicatori tehnico-economici. Asta e o invenție românească. (Echivalarea dintre proiectul din HașGe și acordul de mediu care trebuie să fie pe tot proiectul altfel "vine UE și ne ceartă").

Directiva vorbește de "project" în sensul generic al cuvîntului, spre exemplu: o centrală nucleară, un proiect de construcție de drum, etc.

Există conceptul de "salami slicing" sau felii de salam, definit în jurisprudența CJUE legată de Directiva de mediu, dar se referă la altceva. Mai precis, obiecția este legată de împărțirea în subproiecte pentru:
1) evitarea depășirii unui prag (fiecare subproiect este sub pragul pentru evaluare ca valoare) - asta nu se aplică în România pentru că noi nu avem praguri
2) evitarea unei probleme dificile de mediu undeva în mijloc (faimosul exemplu al autostrăzii care trece printr-un parc natural și se dă acord pînă în parc, după parc, și apoi rămîi cu probema parcului și presiunea de a termina)

În cazul Ogra-Borș aceste concepte nu au relevanță. Probabil o împărțire posibilă (și din punct de vedere al habitatelor, mediului) ar fi:
1) Ogra-Cîmpia Turzii (=lunca Mureșului)
2) Gilău-Nădășelu
3) Nădășelu-Suplacu
4) Suplacu-Borș

E doar un exemplu.

Dar se lucrează intens în aceste zile (multe ore de întîlniri) la găsirea unor soluții raționale. Din păcate așa cum spuneam în debut, există foarte multă păreristică și tot acest domeniu al mediului este învăluit într-un aproximativ, apare frică din necunoaștere, ONG-urile în loc să fie văzute ca parteneri sunt niște bau-bau-uri (DNA-ul domeniului, deși vă pot spune că cei de la WWF sunt niște oameni foarte ok, de exemplu) și așa mai departe.

Singura mîndrie (cam prostească) a domeniului este că România are o transpunere ÎNTOCMAI a Directivei de mediu (deși directivele se transpun prin adaptare, și alte state au grijă să-și protejeze pe cît posibil interesele și să-și armonizeze legislația). Neștiința și teama nasc monștri și domeniul avizării de mediu este un pic kafkian în acest moment, dar să sperăm că reușim să navigăm și aceste ape tulburi pentru a ne lega țara cu drumuri sigure și moderne.