Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

TibiV

Mulţumim, ciprebbe, eşti o mină de informaţii !...
Trebuie să recunoaştem că, deşi la infrastructura rutieră suntem praf, la IT&C România este în top în Europa - si nu numai....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

rudi

#301
Quote from: ciprebbe on July 01, 2015, 08:45:01 AM
Quote from: Ciprianul on July 01, 2015, 07:42:19 AM
dr4qul4 eu locuiesc in Austria si pot spune ca la ei sunt acele camere pe Autostrazi montate prin statii peco,prin parcari(mai ales cele de la Asfinag) care au o foarte mare precizie.
Aceste camere citesc codul de bare care este tiparit pe vigneta. Au o precizie extrem de mare.
Nu au o chiar asa de mare precizie, abea acum se implementeaza (greu) standardul HD cu 720 linii, marea majoritate sunt pe vechiul sistem analogic cu senzori cmos.
Pt masinile mici (sub 3.5) prin Austria nu se folosesc camere :D si nu au cod de bara pe ele ( doar un numar tiparit pe vigneta).Inca austriecii stau la mana verificarii fizice a vignetei( dovada controalele zilnice de la iesirea din tara iar in perioada concediilor controale chiar pe benzile de iesire din noduri). Nu au sistem electronic precum Ungaria.


Sorry for writing in English, and to contradict - but there is indeed a limited check with cameras for the "Vignette" for vehicles < 3.5t; don't know how many are there now, but in early 2013 ASFINAG communicated that there were 8 such cameras; they are mobile, and are moved around in different places (http://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20130215_OTS0023/asfinag-achtung-elektronische-vignettenkontrolle. Other than that, checks are indeed done only manually (on entry/exit of the motorway, sometimes you might also get stopped e.g. on the border points, or diverted towards a dedicated inspection parking lot).

As my spouse works for the company that built that system in Austria, I do have a bit of background knowledge also for the >3.5t vehicles. In Austria we have a system with vehicle-mounted boxes that communicate micro-wave based with the tolling stations; every now and then, you have an enforcement station that takes pictures and compares the vehicle number plate, to check whether the vehicle has paid; not only does it recognize the number plate, but also the category of the vehicle, basically based on the number of axles. Enforcement stations can be easily recognized in the night due to their violett light, e.g here: http://www.asfinag.at/documents/10180/38597/keyVisual01.jpg/1f64e429-473c-4854-8b29-ea70331f7e90?t=1359725020760

In general, number plate recognition is indeed done in a central place, and transmission of the pictures can take up to a couple of days. Thus clearing is done with a delay, also because sometimes individual stations might be offline for a period of time.

dr4qul4, the "section control" you mention along the A2 works also with recognising the number plates; it is however a much easier task, as in the end, you can reduce the problem to matching the two number plates recognised from the pictures that were taken at entry and exit - which is easier than matching one number plate versus the whole database.

igorashu

#302
Quote from: TibiV on July 01, 2015, 12:03:06 AM
Nu se mai vede nimic, nici măcar numărul maşinii, ca să mai vorbim de serie şasiu, desi chitanța nu a stat la soare, ci în talon, care este în portofel.
D-aia recomand să vă luați vigneta online. O printați singuri, aveți avantajul că puteți verifica voi înșivă datele, primiți chiar și reminder cu 30 zile înainte să expire (mă rog, eu fiind pățit am reminder și-n telefon și pe desktop).

Quote from: dr4qul4 on July 01, 2015, 01:18:21 AM
"Permite verificarea unui număr de înmatriculare într-o bază de date cu multe
(>1.000.000) numere de înmatriculare într-un timp maxim de 1 ms. "  Aceasta formulare mi se pare hilara. > poate insemna si 10 mil, iar 1 ms nu ai cum sa obtii. In nici un caz cu 16GB de RAM.
Faci niște confuzii mari :)

E vorba de niște amărâte de query-uri SQL. 1 query printre 10 milioane de entry-uri e floare la ureche pentru un MySQL și da, se poate obține lejer timp sub 1ms (e vorba de timpul necesar serverului, nu și de timpul pierdut pe comunicație). 16GB de RAM e arhi-suficient pentru un task de genul ăsta, nu compara un server cu un desktop.

Din caietul de sarcini, văd așa:
- camere monocrome și color, rezoluție de 752x582 (PAL) sau 768x494(NTSC). Asta înseamnă o rezoluție de 0.4 MP (cam de 50x mai puțin decât un DSLR entry)
- OCR-ul (Optical Character Recognition - recunoașterea caracterelor din imagine) se face local, pe cameră, la server se trimite doar numărul de înmatriculare (dacă e comprimat trimiți 1000 numere de înmatriculare pe secundă chiar și prin GPRS). Până și un Arduino de 20$ poate face asta.
- văd că se folosesc canale STS pentru legătura cu MAI și RAR.
- verificarea numărului în baza de date se face de către server.

Pe scurt, se poate face lejer verificarea instantanee în sistem. Cel mai probabil e o procedură mai lejeră ca să nu dea amenzi chiar și celor care au avut bun simț să-și cumpere vignetă din proprie inițiativă.

icristian

legat de camere si de faptul ca nu au o legatura foarte buna la internet. Asta nu este o problema. Sincronizarile pot fi facute oricand.

Atunci cand o camera face o poza poate sa salveze si momentul in care a fost facuta.

Chiar si in cazul in care procesarea imaginii (identificarea numarului de inmatrictulare) se face local pe software-ul camerei. Verificarea propriu zisa tot presupune contactarea unui server. Acea verificare poate sa fie o interogare a unei baze de date. Este valabila rovignieta cu nr x la momentul t.

Deci din punct de vedere tehnic se poate verifica exact cand ai trecut prin fata camerei si cand ai cumparat vignieta.

Probabil cei care au dezvoltat sistemul impreuna cu cnadnr au decis sa verifice acel timestamp doar la nivel de data nu si de ora si minut. Ceea ce nu e un lucru rau, scopul acestui sistem e ca oamenii sa-si plateasca vignietele nu sa dea amenzi.

TibiV

#304
@icristian , citeste incepand de la pagina 19...

Quote from: igorashu on July 01, 2015, 12:25:37 PM
E vorba de niște amărâte de query-uri SQL. 1 query printre 10 milioane de entry-uri e floare la ureche pentru un MySQL și da, se poate obține lejer timp sub 1ms (e vorba de timpul necesar serverului, nu și de timpul pierdut pe comunicație). 16GB de RAM e arhi-suficient pentru un task de genul ăsta, nu compara un server cu un desktop.

Din caietul de sarcini, văd așa:
- camere monocrome și color, rezoluție de 752x582 (PAL) sau 768x494(NTSC). Asta înseamnă o rezoluție de 0.4 MP (cam de 50x mai puțin decât un DSLR entry)
- OCR-ul (Optical Character Recognition - recunoașterea caracterelor din imagine) se face local, pe cameră, la server se trimite doar numărul de înmatriculare (dacă e comprimat trimiți 1000 numere de înmatriculare pe secundă chiar și prin GPRS). Până și un Arduino de 20$ poate face asta.
- văd că se folosesc canale STS pentru legătura cu MAI și RAR.
- verificarea numărului în baza de date se face de către server.

Pe scurt, se poate face lejer verificarea instantanee în sistem.
igorashu, multumesc !
Deci procedura descrisa intuitiv de mine aici: http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=79.msg81507#msg81507 a fost cea corecta, iar sistemul face fata cu brio. (fiti convinsi ca reteau STS merg uns... :) )

Revin insa cu problema pe care o consider esentiala, dar s-a pierdut in discutii tehnice.

De ce pana pe 28 aprilie cine cumpara roivinieta in aceeasi zi NU era amendat chair daca a fost fotografiat mai devreme in ziua respectiva (adica se considera ca rovinieta este valabila de la ora zero a zilei in care ai cumparat-o, asa cum este normal), iar prin OUG 8/2015 s-a stabilit ca rovnieta este valabila doar din momentul cumpararii ?

icristian, tocmai asta e problema, ca noua reglementare te descurajeaza sa cumperi rovinieta, pentru ca daca ai fost deja pozat iti vei lua amenda oricum.
Deci scopul acestui sistem a devenit acela de a da amenzi, NU acela ca oamenii sa isi cumpere rovinete....

Adica o aberatie.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Ciprianul

dr4qul4 ai dreptate si acest cititor e langa Sebenstein spre Viena si functioneaza pe sistemul:  te citeste cand intri in prima camera si cand iesi.....si iti face calculul de timp intre cele doua camere....daca ai timp prea scurt atunci primesti premiul acasa.
Mai este un asemenea sistem si pe cealalta parte inspre Linz dinspre Graz.
Cu amenzile la ei nu te joci daca ai talpa mare te linistesc ei.
Stima.
Romania....o tara unde toti dar absolut toti pot face un ban...egal CUM dar fac.

TibiV

Parca ne-au auzit ca discutam de tarifele lor... :)

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

ArKE

apropo de vigneta HU...
Stie cineva daca poate fi achizitionata DUPA ce intri in HU? adica de la prima / a doua benzinarie de pe M5 (ca ma indoiesc ca e deja vreuna functionala pe M43)?
Intreb pentru ca acum, la PTF vechi, poti cumpara HUvigneta din zeci de locuri, si nu e coada. Dar cu noua autostrada, probabil va fi cel mult un singur loc de plata, si din experiente mai vechi, asta inseamna minute intregi de stat la coada, mai mult decat ai pierde ocolind prin Nadlac.

iuli

Vad ca se discuta aici de faza cu rovinieta si din pacate am prins-o prea tarziu ca sa intru si eu in discutie.

Din intamplare se nimereste ca sa fiu in IT si sa lucrez cu o solutie care prelucreaza date de ordinul milioanelor per secunda sau zeci de mii de date per milisecunde. Pentru atata informatie nicio linie de GigaLAN nu poate fi viabila nici pe retea locala. Pentru a administra si prelucra atatea date serverele sunt evident cu mult mai bune decat un PC de acasa dar nu sunt nici "state of the art" in domeniu. Adica nu va imaginati hectare intregi de servere. Totul tine de solutia aleasa si gandirea arhitecturii intregului sistem astfel incat sa consume minimum de resurse dar sa iti ofere datele de care ai nevoie.

Eu ce zic aici am sa zic cum as vedea eu sistemul daca ar trebui sa ii fac eu un design.

In primul rand trebuie sa pornim de la cele doua cerinte esentiale din caietele de sarcini, adica camerele si modul lor de functionare. Adica camere alb negru de rezolutie cel mult decenta si de softul OCR. Acum sa ne axam pe sistemul OCR. Cine l-a folosit inainte pentru a scana diverse hartii, lucrari, carti sau altele stie deja ca nu ai nevoie decat de o scanare tip greyscale si o rezolutie de 150 dpi. E suficient sa se faca contrastul perfect intre alb si negru pentru a identifica literele si cifrele. Asa ca discutia despre camere DSLR sau alte fantezii high-tech este aiurea.

Mai luam in calcul inca o realitate din teren, camerele sunt montate pe porti pe transversala drumului pe ambele sensuri si directii de mers. Asta ne duce la concluzia ca se fac doua poze per masina, una din fata si una din spate. Asta pentru a elimina varianta ca bate soarele, numarul e sters, e murdar, nu exista, etc. Si in plus ofera o dovada in plus.

Legat de sistemele locale hardware din locatie, nu ai nevoie de mai mult de un PC decent si doua HDD de cel putin 500 Gb montate in sistem RAID pentru a oferi redundanta. Iar liniile de internet sunt ferm convins ca nu sunt linii de fibra optica. Indiciul este dat de sistemele din Ungaria si Austria unde exista pe acei stalpi ori antene radio ori antene de satelit. Deci in niciun caz nu se pot transimte volume mari de date. Deci prin concluzie sistemul este unul extrem de bine optimizat asa cum e si la noi, ca altfel nu ar fi functional.

Acum sa trecem direct la sistemul de functionare. Camera face o poza la fiecare autoturism care trece atat din fata cat si din spate si le asociaza un numar si un ID in baza de date care poate fi SQL, XML sau chiar un fisier text. Poza este trimisa la sistemul OCR de pe serverul local si extras numarul masinii. Numarul masinii este si el asociat la acelasi ID din baza de date pe langa numele fisierelor cu poza si cu data si ora la care au fost facute. Pozele sunt stocate local pe acel calculator. Baza de date se trimite regulat catre serverul central. Va dati seama ca un fisier text in are maxim cateva 100 de Mb in cazul in care exista enorm de multe date. Trimiterea datelor de la serverele de la camere din tot teritoriul catre serverul central se face decalat si sa zicem maxim de doua ori pe zi. Serverul central ia lista cu masinile inregistrare si le compara cu baza de date cu rovinite valide. In cazul in care exista inregistrari care nu exista in baza de date sau contin erori (numere de inmatriculare indescifrabile, diferente dintre numarul din fata si cel din spate sau alte erori) atunci se intocmeste o noua lista. Aceasta noua lista de ID-uri este retrimisa la serverele locale si pe baza ID-urilor primite initial trimit catre serverul central doar acele poze ale masinilor care nu apar in lista platitorilor de rovinieta sau prezinta dubii la citirea OCR. Asa nu trimiti zeci sau sute de mii de poze zilnic de la un singur punct catre serverul central ci poate maxim 100. Aceste poze ajunse la serverul central sunt analizate individual de catre un operator uman si facute procese verbale cu o poza atasata. Poza doar trebuie sa arate silueta in clar a masinii si numarul de inmatriculare. Cine a primit amenda poate confirma ca poza e pe o banda de hartie de maxim 15 cm latime in greyscale. Celelalte poze sunt pastrate local pe server timp de 30 de zile in cazul unor obiectii sau reevaluari. Accesarea lor individuala se poate face printr-un server FTP de exemplu.

Sper ca am fost clar in exprimare si nu am intrat in detalii prea tehnice.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

iuli

@ArKE, poti cumpara vinieta de Ungaria de la orice benzinarie MOL din Romania in lei sau cu cardul. Pretul este cel oficial si cursul de schimb este cel oficial. In plus poti stabili de la ce data vrei sa intre in vigoare. Daca iei din vama e posibil (mai mult ca sigur) sa iei o mica teapa cu pretul. Asa scapi de iesitul de pe autostrada sau alte complicatii.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

Ciprianul

ArKE Linistit poti sa o achizitionezi dupa ce intri pe autostrada ca au toate peco-urile vigneta pe autostrazi in Ungaria.
Stima
Romania....o tara unde toti dar absolut toti pot face un ban...egal CUM dar fac.

get

Interesantă statistica de la Cernavodă pe două luni, ne oferă o radiografie la zi a situației din trafic: șofer, șofer, șofer, bizon, ...

dr4qul4

@Iuli, exact asta am sustinut si eu.

serverele locale doar stocheaza informatiile iar update-ul se face regulat (la ora sau la zi) nu online. Evident la diferite ore (si minute).

M-am inselat cu dimensiunea pozelor. se pare ca e mai mica. Din ce spui tu, recunoasterea numarului se face tot local. Dar verificarea cu plata se face de serverul central.

Iar aceasta verificare probabil se face doar la sfarsitul zilei, dupa se centralizeaza toate listele. Si continui sa cred ca se face doar dupa data, sau maxim dupa ora. Adaugand si minutul la interogare nu face decat sa creasca volumul de date si timpul necesar interogarii.


In cazul in care voi uita vreodata sa-mi cumpar rovigneta, si-mi amintesc cand vad camerele, voi cumpara din prima benzinarie. Si sunt 99% sigur ca nici de data asta nu voi primi amenda.

Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

igorashu

#313
Quote from: iuli on July 01, 2015, 02:31:17 PM
Acum sa trecem direct la sistemul de functionare...
Fără să te superi pe mine, dar sistemul cerut de CNADNR e mai bun decât ce ai descris tu.

Cheia din SQL poate fi lejer timestamp-ul - e unic, nu-ți trebuie ID suplimentar. Timestamp - număr mașină.

Camerele se montează într-o singură direcție, au "protecție solară" (FP50 :lol:), iar unghiul de montare împiedică reflexiile (vezi unghiul de incidență - soarele ar trebui să fie sub orizont ca să ai reflexii).

ANPR (automatic number plate recognition) funcționează destul de bine și în cazul numerelor murdare tot datorită unghiului de montare al camerelor și a faptului că plăcuțele sunt poansonate, astfel încât contururile ies în evidență chiar dacă numărul e murdar. Dat fiind că setul de caractere pentru plăcuțele de înmatriculare (atât RO cât și din alte țări) e limitat, face ca algoritmul să fie și mai robust. Atât de robust încât funcționează pe sisteme hardware low-end, chiar embedded. Așa că n-ai nevoie să trimiți o cârcă de poze către server când poți să-i trimiți doar numărul. Dacă pici în ăia 10% când algoritmul failează, trimiți poza ca să-și dea cu părerea un operator uman.

În cazul în care serverul are un red flag, cere clientului și poza cu timestamp-ul respectiv. Comunicația se menține la minim. A doua zi, pozele se șterg automat de pe cameră.

La un MZA imens de 100.000 mașini ai: 2 caractere (2 bytes) pentru județ, un număr între 001-999 (2 bytes), 3 caractere (3 bytes) pentru combinația de litere. 7 bytes x 100.000 = 700KB de transmis pentru o zi. Cu tot cu timestamp-uri și criptare, să zicem că ajungi la 3MB. Arhivat, trimiți fișierul ăsta într-o secundă (cu numerele din toată ziua respectivă).

Cerințele din caietul de sarcini specifică 2 tipuri de camere: monocrome (pentru IR) și color (HDR, redundanță, etc.) Estimez că 99% din recunoaștere se face pe alea mono (probabil că au și iluminatoare IR).

Am primit amendă pentru vignetă și a venit sub forma unui PV fără poze. Dacă voiam să le văd, trebuia să le cer la proces. Pozele trebuie păstrate 6 luni - atât durează ca PV să se prescrie.

Quote from: TibiV on July 01, 2015, 01:03:09 PM
Revin insa cu problema pe care o consider esentiala, dar s-a pierdut in discutii tehnice.

De ce pana pe 28 aprilie cine cumpara roivinieta in aceeasi zi NU era amendat chair daca a fost fotografiat mai devreme in ziua respectiva (adica se considera ca rovinieta este valabila de la ora zero a zilei in care ai cumparat-o, asa cum este normal), iar prin OUG 8/2015 s-a stabilit ca rovnieta este valabila doar din momentul cumpararii ?
Am scris și eu și icristian: legea stipula că o vignetă e valabilă doar de la momentul achitării de când s-au montat primele camere (octombrie 2010). Cel mai probabil sistemul e "relaxat" ca să nu sancționeze pe cei de bună credință și să nu apară probleme de genul: am cumpărat vigneta de la o benzinărie cu 100m înainte de prima cameră, dar până să se proceseze tranzacția în serverul CNADNR, mi-am luat amendă.

horatiu.cosma

Timestamp - număr mașină ca si id nu prea e optim, mai ales cand se cauta dupa cheie intr-o baza de date cu milioane de inregistrari. Timestamp-ul curent e 1435757366665(13 cifre). Plus id merge spre 20. De ce nu s-ar putea cu un id simplu, cu auto increment?