Derularea contractelor și FIDIC

Started by Ionut, March 24, 2016, 12:31:50 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GDPR

^Asta e o discutie legata mai mult de Codul Civil, nu de FIDIC. Uite un articol legat de asta aici: https://legeaz.net/dictionar-juridic/daunele-interese-noul-cod-civil

cutter

@bogdix: Eu cred că greșești. Penalitățile sunt o simplă aplicare a unei prevederi contractuale. Există un acord al părților (prin semnarea contractului) că pentru fiecare zi de depășire a termenului contractual se aplică o penalizare de 0,1% din valoarea contractului.

cutter

Quote from: adrian rosca on September 29, 2017, 10:03:10 AM
^Asta e o discutie legata mai mult de Codul Civil, nu de FIDIC. Uite un articol legat de asta aici: https://legeaz.net/dictionar-juridic/daunele-interese-noul-cod-civil

Nu, e chiar legată de FIDIC. Este o clauză contractuală cea cu "penalitățile de întârziere", bine definită. Nu e vorba de daune în sensul general din Codul Civil. Este un mecanism contractual agreat.

bogdix

#63
@cutter
Nu stiu daca gresesc sau nu. Problema pusa cum spui tu ar duce in situatia aplicarii penalitatilor de intarziere indiferent de existenta unor revendicari cu extensie de timp agreate contractual. Ceea ce mie mi se pare usor abuziv. Adica eu (Beneficiar) te penalizez pe tine (Antreprenor) ca ai intarziat, chiar daca intarzierile nu-s din vina ta (Antreprenor). Corect nu ar fi sa se faca un fel de situatie +/- in care sa se puna in balanta toate pretentiile ?

GDPR

^^Penalitati = daune-interese. "Prin daune-interese înţelegem despăgubirile în bani pe care debitorul este îndatorat să le plătească, în scopul reparării prejudiciului suferit de creditor ca urmare a neexecutării culpabile a obligaţiilor contractuale. In momentul în care sunt întrunite condiţiile răspunderii contractuale, creditorul are dreptul de a pretinde debitorului plata de daune-interese."

cutter

Eu cred că am explicat destul de bine mai sus (pag. anterioară). Inclusiv cum Data de Finalizare se mută odată cu "extensiile de timp" - dacă Beneficiarul ar solicita penalități în condițiile în care Durata de Execuție a fost ajustată, ignorând această ajustare, ar fi pasibil de o interpretare abuzivă a contractului. Abia pentru atacarea acelui abuz se ajunge la mecanismele de rezolvare a disputelor, arbitraj, etc. Am explicat, de asemenea, că e vorba un mecanism contractual, precis definit, cu suma per zi de întârziere, cu un plafon maxim, etc - nu e nevoie de recurgere la Codul Civil atâta timp cât există clauze definite specific în contract (=legea părților) cu același obiect.


bogdix

Asa e. Trainerii de FiDiC mai spun ca de obicei autoritati din diverse tari aduc in fata contractului legislatia nationala, care uneori e divergenta cu anumite conditii din contractul tip FiDiC (ex. posibilitatea de a face plangere prealabila in civil, in paralel cu un claim in contract)

GDPR

Evident ca asa e. La noi, orice contract se afla sub incidenta legislatiei aplicabile in Romania si va fi interpretat in conformitate cu aceasta.

cutter

Evident că nici o prevedere contractuală nu poate să contravină legislației naționale. Dar asta nu prea are legătură cu ce spuneam eu mai sus.


NGC

Quote from: Ionut on September 30, 2017, 07:53:40 AM
Este absolut incredibil la ce nivel de minciuna si incompetenta s-a ajuns. Mai rau decat in cele mai negre cosmaruri.




Ministrul Transporturilor admite: ,,Statul a fost prejudiciat de foarte mulţi bani"

,,S-au încheiat foarte multe contracte care au fost defavorabile statului, în sensul că pe lângă sumele care au fost acordate în contracte, s-au făcut foarte multe dispute şi s-au luat bani, aş spune, nemunciţi de către anumiţi antreprenori străini de la statul român", a afirmat Cuc. 

Este vorba de claim-uri, de revendicarile constructorilor. Cuc nu spune ca acele claim-uri sunt in mare parte imputabile exact autoritatilor pentru ca nu au fost in stare sa deblocheze santierele intr-un timp rezonabil.

,,În acest sens, am venit şi cu soluţia pe toate proiectele noi pe care le-am lansat în acest an, şi aici aş face referire la proiectele Piteşti-Craiova, Piteşti-Sibiu, proiecte de infrastructură mare, prin care am modificat ordinul de ministru, am anulat posibilitatea firmelor de a face aceste dispute. De azi înainte nu se vor mai face aceste dispute. Pe de o parte, statul a fost prejudiciat de foarte mulţi bani şi în al doilea rând, nici nu s-au continuat lucrările de investiţii aşa cum a trebuit. Lucrările au stagnat până când s-au soluţionat aceste dispute. Acest lucru nu se va mai întâmpla", a adăugat ministrul. 

Capital

Este incredibil ce declaratii poate sa faca acest individ fara a fi tras la raspundere. Nivelul la care s-a ajuns este pur si simplu de neimaginat, chiar si de noi, cei care au vazut multe de-a lungul anilor. Eu unul nu-mi aduc aminte de un ministru mai slab, mai habarnist si mai mincinos. Sincer cred ca l-a depasit pe Sova si pe toti ilustrii de dinaintea sa, binecunoscuti voua.

Banuiesc ca se refera la ordinul de ministru 600 / 2017, care a fost publicat in MO 436 din 13.06.2017.

Il puteti gasi de exemplu si in documentatia pentru PiSi, sub numele "Conditii Speciale Contract.pdf".

http://eachizitii.cnadnr.ro/uploads/pro_file.php?file=1083CONTRACT.rar

horatiu.cosma

^^^
Dacă e să luăm la purecat deciziile finale ale instanțelor care obligă CNAIR să plătească despăgubiri constructorilor, o să găsim aceeași formulare: "întârzieri ale Beneficiarului (CNAIR) în eliberare amplasament/eliberare aviz/eliberare AC/ emitere DTAC sau AC/lipsă instrucțiune de la inginer/eșecul Beneficiarului de a aviza soluția tehnică etc etc etc". Știm foarte bine poezia cu toții și este strigător la cer că cel pus în fruntea MT să găsească o soluție pentru a diminua/elimina pe viitor aceste sute de milioane de euro care merg la constructori din decizii definitive ale instanțelor (cauza evidentă este incapacitatea CNAIR și în general administrația românească de a se achita de responsabilitățile contractuale), soluția lui e interzicerea claim-urilor în contracte.

Rezultatul pentru noile proiecte pornite cu aceste clauze va fi foarte simplu: mai multe claim-uri fiindcă e neconstituțional ce s-a făcut, avem totuși și un Cod Civil, o legislație care e mai presus de un contract (pur și simplu nu poate sta în picioare o prevedere prin care  daca ești tâmpit și nu respecți celelalte prevederi ale contractului, producând costuri suplimentare constructorului, el nu are voie să te dea în judecată). Deci mai multe claim-uri, mai mulți claim-angii, mai puțini constructori serioși scârbiți de mediul de lucru și de modalitatea grobiană de a se comporta a CNAIR.

Dacă ne dorim ca proiectele de autostrăzi să meargă bine, e nevoie de o relație contractuală oneroasă, echilibrată, de parteneriat între părți, nu de război, nu de ostilitate declarată din partea CNAIR și MT, nu de șopârle băgate prin contract de CNAIR cu scopul de arunca responsabilitățile lor evidente în cârca constructorului.

E trist să o spun, dar bănuiala mea e că motivul pentru care puținii constructori puternici la nivel mondial care mai stau prin România e că își fac un profit bunicel de pe urma claim-urilor. CNAIR și MT se pare că au găsit cea mai proastă metodă să îi țină în continuare prin preajmă  :(.

NGC

#71
Quote from: Ionut on September 30, 2017, 07:53:40 AM
Quote
Este vorba de claim-uri, de revendicarile constructorilor. Cuc nu spune ca acele claim-uri sunt in mare parte imputabile exact autoritatilor pentru ca nu au fost in stare sa deblocheze santierele intr-un timp rezonabil.

,,În acest sens, am venit şi cu soluţia pe toate proiectele noi pe care le-am lansat în acest an, şi aici aş face referire la proiectele Piteşti-Craiova, Piteşti-Sibiu, proiecte de infrastructură mare, prin care am modificat ordinul de ministru, am anulat posibilitatea firmelor de a face aceste dispute. De azi înainte nu se vor mai face aceste dispute. Pe de o parte, statul a fost prejudiciat de foarte mulţi bani şi în al doilea rând, nici nu s-au continuat lucrările de investiţii aşa cum a trebuit. Lucrările au stagnat până când s-au soluţionat aceste dispute. Acest

Daca tot a venit vorba, sa vedem ce s-a schimbat fata de OMT 146 / 2011.


Inceperea Lucrarilor

Vechi:

QuoteInginerul va trimite Antreprenorului o înştiinţare privind Data de Începere a Lucrărilor cu cel puţin 42 zile înainte de această dată şi Data de Începere a Lucrărilor nu va depăşi cu mai mult de 365 de zile data semnării Acordului Contractual.
Antreprenorul va începe execuţia Lucrărilor cât mai curând posibil după Data de Începere şi va continua execuţia Lucrărilor cu promptitudine şi fără întârzieri.

Nou:

QuoteInginerul va trimite Antreprenorului o înştiinţare privind Data de Începere a Activitatii de Proiectare cu cel puţin 7 zile înainte de această dată si Data de Începere a Activitatii de Proiectare nu va depăşi cu mai mult de 42 de zile data semnării Acordului Contractual.
Inginerul va trimite Antreprenorului o înştiinţare privind Data de Începere a Lucrarilor numai in conditiile in care a fost finalizat Proiectul Tehnic de Executie, si au fost obtinute Autorizatiile de construire. Aceasta Instiintarea privind Data de Incepere a Lucrarilor poate fi emisa si pe Sectiuni/Sectoare.
Inginerul va trimite Antreprenorului înştiinţarea privind Data de Începere a Lucrarilor cu cel puţin 7 zile înainte de această dată şi Data de Începere a Lucrarilor nu va depăşi cu mai mult de 42 de zile data emiterii Instiintarii privind Data de Incepere a Lucrarilor.
Antreprenorul va începe executia Lucrarilor la Data de Începere a Lucrarilor si va continua executia Lucrarilor cu promptitudine si fara intarzieri.


Revendicarile Antreprenorului

Vechi:

QuoteÎn termen de 42 de zile de la primirea unei revendicări sau a detaliilor suplimentare care să fundamenteze o revendicare anterioară, sau într-un interval de timp propus de Inginer şi acceptat de Antreprenor, Inginerul va răspunde printr-o aprobare sau respingere, prezentând argumente detaliate. Inginerul poate să solicite şi alte detalii necesare, dar va transmite oricum, în acest termen, un răspuns referitor la principiile care au fundamentat revendicarea.

Nou:

QuoteÎn cazul în care Inginerul nu răspunde în termen de 84 de zile, Antreprenorul poate, în termen de 30 zile, să transmită celeilalte Părţi o înştiinţare de nemulţumire.
Înştiinţarea de nemulţumire va menţiona că este emisă în conformitate cu prevederile acestei Sub-Clauze şi va prezenta obiectul revendicării şi motivul (motivele) de nemulţumire. În acest caz, în termen de 42 de zile de la transmiterea înştiinţării de nemulţumire în conformitate cu prevederile acestei Sub-Clauze, Partea nemulţumită se va adresa instantelor de judecata.

În termen de 84 de zile de la primirea unei revendicări detaliate sau a detaliilor suplimentare care să fundamenteze o revendicare anterioară, Inginerul va răspunde printr-o aprobare sau respingere, prezentând argumente detaliate. Inginerul poate să solicite şi alte detalii necesare, dar va transmite oricum, în acest termen, un răspuns referitor la principiile care au fundamentat revendicarea.

Paragraful cu scris inclinat este complet nou. S-a dublat timpul in care poate raspunde Inginerul.


Numirea Comisei de Adjudecare a Disputelor (CAD)

Vechi:

QuoteDisputele se vor adjudeca de către CAD (Comisia de Adjudecare a Disputelor) în conformitate cu prevederile Sub-Clauzei 20.4 [Obţinerea Deciziei Comisiei de Adjudecare a Disputelor]. Până la data prevăzută în "Anexa la Ofertă", Părţile vor numi de comun acord CAD.

Nou:

QuoteSoluţionarea litigiilor se va realiza de către instanţa judecatorească de contencios administrativ şi fiscal română.
Dacă între Părţi apare un litigiu (de orice fel) în legătura cu soluţionarea revendicării de catre Inginer, cu executarea Lucrărilor, cu Contractul, sau care decurge din Contract, inclusiv un litigiu referitor la un certificat, stabilire, instrucţiune, opinie sau evaluare a Inginerului, oricare dintre părţi poate solicita ca acesta să fie soluţionat de către instanţa judecatorească de contencios administrativ şi fiscal în circumscripţia căreia se află sediul Autorităţii contractante transmiţând înştiinţare şi Inginerului.

[...]

Decizia ultimei instanţe devine executorie pentru oricare dintre Părţi.


Arbitrajul

Vechi:

QuoteExceptând cazurile în care disputele se soluţionează pe cale amiabilă, orice dispută pentru care decizia CAD (dacă există) nu a devenit finală şi obligatorie va fi soluţionată prin arbitraj internaţional. Dacă nu se stabileşte altfel de către ambele Părţi:
(a)disputa va fi soluţionată potrivit Regulamentului de Arbitrare al Camerei Internaţionale de Comerţ,
(b)disputa va fi soluţionată de către trei arbitri numiţi în conformitate cu prevederile acestui Regulament, şi
(c)arbitrajul va fi condus în limba de comunicare definită în Sub-Clauza 1.4 [Legea şi Limba].
Arbitrul (arbitrii) vor avea autoritate deplină de a accesa, analiza şi revizui orice certificat, stabilire a modului de soluţionare, instrucţiune, opinie sau evaluare făcută de Inginer, şi orice decizie a CAD, relevantă pentru soluţionarea disputei. Inginerul nu va putea fi împiedicat de a fi convocat drept martor şi a oferi dovezi în faţa arbitrului (arbitrilor) referitoare la orice problemă care să aibă relevanţă în dispută.
Niciuna dintre Părţi nu va fi limitată în acţiunile sale legale în faţa arbitrului (arbitrilor) la dovezile sau argumentele prezentate anterior CAD în vederea obţinerii unei decizii, sau la motivele prezentate în nota de nemulţumire. Orice decizie luată de CAD se va accepta ca probă în procesul de arbitraj.
Arbitrajul poate începe înainte sau după terminarea Lucrărilor. Obligaţiile Părţilor, ale Inginerului şi ale CAD nu vor putea fi modificate datorită derulării unui proces de arbitraj în timpul execuţiei Lucrărilor.

Nou:

QuoteSoluţionarea litigiilor se va realiza de către instanţa judecatorească de contencios administrativ şi fiscal română.
Dacă între Părţi apare un litigiu (de orice fel) în legătura cu soluţionarea revendicării de catre Inginer, cu executarea Lucrărilor, cu Contractul, sau care decurge din Contract, inclusiv un litigiu referitor la un certificat, stabilire, instrucţiune, opinie sau evaluare a Inginerului, oricare dintre părţi poate solicita ca acesta să fie soluţionat de către instanţa judecatorească de contencios administrativ şi fiscal în circumscripţia căreia se află sediul Autorităţii contractante transmiţând înştiinţare şi Inginerului.

[...]

Decizia ultimei instanţe devine executorie pentru oricare dintre Părţi.


Arbitrajul

Vechi:

QuoteÎn termen de 28 zile după primirea înştiinţării potrivit prevederilor Sub-Clauzei 8.1 [Începerea Lucrărilor], Antreprenorul va transmite Inginerului un program de execuţie detaliat cu planificări calendaristice. Dacă Inginerul transmite o înştiinţare Antreprenorului în care se menţionează că programul nu corespunde (în mod necesar) prevederilor Contractului sau evoluţiei Lucrărilor şi intenţiilor declarate ale Antreprenorului, Antreprenorul va transmite Inginerului un program actualizat în conformitate cu prevederile acestei Sub-Clauze, în termenul stabilit de Inginer.
Fiecare program va include:
(a)ordinea în care Antreprenorul intenţionează să execute Lucrările, inclusiv perioadele propuse pentru fiecare fază de proiectare (dacă există), Documentele Antreprenorului, producerea Echipamentelor, procurarea, livrarea pe Şantier, construcţia, montarea şi testarea,
(b)fiecare din activităţile de mai sus realizate de subantreprenorii nominalizaţi (definiţi în Clauza 5 [Subantreprenori nominalizaţi]);
(c)succesiunea şi termenele aferente inspecţiilor şi testelor specificate în Contract, şi
(d)un raport justificativ care să includă:
(i)o descriere generală a metodelor pe care Antreprenorul intenţionează să le aplice şi a principalelor etape de execuţie a Lucrărilor, şi
(ii)detalii cuprinzând estimările rezonabile ale Antreprenorului privind necesarul de Personal pe categorii precum şi numărul fiecăruia din Utilajele Antreprenorului, necesare pe Şantier pentru realizarea fiecărei etape principale de lucrări
Dacă în termen de 21 de zile după primirea programului, Inginerul nu transmite o înştiinţare Antreprenorului, în care să menţioneze că programul nu corespunde prevederilor Contractului, Antreprenorul va acţiona în conformitate cu programul şi cu alte obligaţii pe care trebuie să le îndeplinească potrivit prevederilor Contractului. Personalul Beneficiarului va fi îndreptăţit să-şi planifice activitatea conform programului Antreprenorului.
Antreprenorul va informa Inginerul cu promptitudine asupra unor posibile evenimente viitoare care pot apărea şi asupra circumstanţelor care pot afecta negativ lucrările, pot majora Preţul Contractului sau provoca întârzieri în execuţia Lucrărilor. Inginerul poate solicita Antreprenorului să transmită o estimare a efectului anticipat al evenimentelor sau circumstanţelor menţionate şi/sau o propunere de soluţionare potrivit prevederilor Clauzei 13.3 [Procedura de Modificare].
Dacă Inginerul transmite o înştiinţare Antreprenorului în care se menţionează că programul nu corespunde (în mod necesar) prevederilor Contractului sau evoluţiei Lucrărilor şi intenţiilor declarate ale Antreprenorului, Antreprenorul va transmite Inginerului un program actualizat în conformitate cu prevederile acestei Sub-Clauze.
În cazul în care Antreprenorul întârzie, din vina sa exclusivă, în emiterea programului de execuţie - iniţial sau actualizat ori de câte ori este necesar sau nu îndeplineşte instrucţiunile Inginerului necesare pentru aprobare, Beneficiarul este îndreptăţit să aplice penalităţi în valoarea precizată în "Anexa la Ofertă".
Programul de execuţie iniţial şi cel actualizat transmis de către Antreprenor vor fi prezentate detaliat la nivel de activităţi şi subactivităţi şi vor indica resursele alocate şi nivelul ratelor de productivitate estimate în mod rezonabil de către Antreprenor, arătând şi condiţiile precedente pentru realizarea fiecărei obligaţii a Antreprenorului, inclusiv perioadele de timp anticipate pentru obţinerea de instrucţiuni, aprobări, permise şi alte asemenea. Programul de execuţie al Antreprenorului şi orice actualizare a acestuia va indica dacă e cazul şi activităţile pentru care lucrul va fi organizat în două schimburi.
Programul de execuţie va fi furnizat şi în format electronic editabil astfel încât să poată fi accesat şi urmărit cu un software specializat utilizat pe scară largă în domeniul construcţiilor.

Nou:

Quote8.3.Programul de Execuţie
Antreprenorul îi va remite Inginerului un program de lucru detaliat în termen de 42 de zile de la Data de Începere a Activitatii de Proiectare. Antreprenorul va remite programe actualizate la intervale nu mai mari de trei luni. Antreprenorul va remite de asemenea un program revizuit ori de câte ori programul anterior nu reflectă stadiul curent al executării Lucrărilor/activitatii de proiectare sau încalcă Obligaţiile asumate de către Antreprenor. Fiecare program va include:
(1)
a)ordinea în care Antreprenorul intenţionează să execute Lucrările, inclusiv perioadele propuse pentru fiecare fază de proiectare, prezentare a Documentelor Antreprenorului, procurare, producere, inspecţie, livrare pe Santier, construcţie, montare, testare, punere în funcţiune şi efectuare a probelor;
b)perioadele de revizuire potrivit prevederilor Sub-Clauzei 5.2 [Documentele Antreprenorului] şi orice alte transmiteri, aprobări şi acorduri menţionate în Cerinţele Beneficiarului;
c)succesiunea şi termenele aferente inspecţiilor şi testelor specificate în Contract, şi
d)un raport justificativ care să includă:
(i)o descriere generală a metodelor pe care Antreprenorul intenţionează să le aplice şi a principalelor etape de execuţie a Lucrărilor şi
(ii)detalii cuprinzând estimările rezonabile ale Antreprenorului privind necesarul de Personal pe categorii precum şi numărul fiecăruia din Utilajele Antreprenorului, necesare pe Santier pentru realizarea fiecărei etape principale de lucrări
e)toate datele, termenele şi jaloanele specificate în Contract, în special Data de Începere a Lucrărilor, termenul de obţinere a Autorizaţiei de Construire şi Data Finalizării Lucrărilor,
f)data planificată de Antreprenor pentru finalizarea Lucrărilor,
g)conexiunile logice şi dependenţele existente între activităţi,
h)liniile de acţiune/deciziile decisive,
i)datele la care Antreprenorul necesită orice tip de informaţii sau alte date pe care Beneficiarul este obligat să i le furnizeze acestuia, inclusiv datele de acces la diferitele secţiuni ale şantierului.
(2)
Toate programele generale ulterioare vor indica, în plus faţă de datele deja menţionate:
j)progresul curent realizat la fiecare activitate şi impactul pe care acesta îl are asupra volumului de muncă restant şi
k)orice modificare a Datei de Finalizare, modificare rezultată în urma unei Extinderi a Termenului acordate de către Inginer.
Antreprenorul îi va furniza Inginerului actualizări săptămânale ale programului care să confirme intervalul de desfăşurare, locul şi natura fiecărei activităţi care se va efectua pe şantier în cursul săptămânii ulterioare.

Programul de execuţie va fi furnizat şi în format electronic editabil astfel încât să poată fi accesat şi urmărit cu un software specializat utilizat pe scară largă în domeniul construcţiilor.
Dacă în termen de 21 de zile după primirea programului, Inginerul nu transmite o înştiinţare Antreprenorului, în care să menţioneze că programul nu corespunde prevederilor Contractului, Antreprenorul va acţiona în conformitate cu programul şi cu alte obligaţii pe care trebuie să le îndeplinească potrivit prevederilor Contractului.
Personalul Beneficiarului va fi îndreptăţit să-şi planifice activitatea conform programului Antreprenorului.
Antreprenorul va informa Inginerul cu promptitudine asupra unor posibile evenimente viitoare care pot apărea şi asupra circumstanţelor care pot afecta negativ lucrările, pot majora Preţul Contractului sau provoca întârzieri în execuţia Lucrărilor. Inginerul poate solicita Antreprenorului să transmită o estimare a efectului anticipat al evenimentelor sau circumstanţelor menţionate şi/sau o propunere de soluţionare potrivit prevederilor Clauzei 13.3 [Procedura de Modificare].
Dacă Inginerul transmite o înştiinţare Antreprenorului în care se menţionează că programul nu corespunde (în mod necesar) prevederilor Contractului sau evoluţiei Lucrărilor şi intenţiilor declarate ale Antreprenorului, Antreprenorul va transmite Inginerului un program actualizat în conformitate cu prevederile acestei Sub-Clauze în termen de 7 zile.
În condiţiile în care Antreprenorul nu va remite orice program în termenul stabilit în Contract, se va aplica o sancţiune echivalentă cu cea indicată în "Anexa la Ofertă" începând cu data la care programul ar fi trebuit remis şi până la data la care un program corespunzător este remis.
În condiţiile în care Antreprenorul nu reuşeşte să obţină Autorizaţia de Construire, cu o copie pentru confirmare transmisă Inginerului, la data sau înainte de data stabilită de acesta în programul sau, penalităţi egale cu cele stabilite în "Anexa la Ofertă" vor fi aplicate de la data de la care Autorizaţia de Construire ar fi trebuit obţinută şi transmisă, până la data efectivă când este obţinută şi transmisă.

NGC

Quote from: horatiu.cosma on September 30, 2017, 01:05:50 PM
Dacă e să luăm la purecat deciziile finale ale instanțelor care obligă CNAIR să plătească despăgubiri constructorilor, o să găsim aceeași formulare: "întârzieri ale Beneficiarului (CNAIR) în eliberare amplasament/eliberare aviz/eliberare AC/ emitere DTAC sau AC/lipsă instrucțiune de la inginer/eșecul Beneficiarului de a aviza soluția tehnică etc etc etc". Știm foarte bine poezia cu toții și este strigător la cer că cel pus în fruntea MT să găsească o soluție pentru a diminua/elimina pe viitor aceste sute de milioane de euro care merg la constructori din decizii definitive ale instanțelor (cauza evidentă este incapacitatea CNAIR și în general administrația românească de a se achita de responsabilitățile contractuale), soluția lui e interzicerea claim-urilor în contracte.


Prelungirea Duratei de Execuţie

Vechi:

QuoteAntreprenorul va avea dreptul, cu condiţia respectării prevederilor Sub-Clauzei 20.1 [Revendicările Antreprenorului] la o prelungire a Duratei de Execuţie dacă şi în măsura în care terminarea Lucrărilor potrivit prevederilor Sub-Clauzei 10.1 [Recepţia Lucrărilor şi a Sectoarelor de Lucrări], este sau va fi întârziată de următoarele cauze:
(a) o Modificare (dacă nu s-a convenit o actualizare a Duratei de Execuţie potrivit prevederilor Sub-Clauzei 13.3 [Procedura de Modificare]),
(b) un motiv de întârziere care acordă dreptul prelungirii Duratei de Execuţie potrivit prevederilor unei Sub-Clauze din aceste Condiţii de Contract,
(c) condiţii climaterice adverse speciale care au o influenţă directă asupra progresului Lucrărilor şi care survin în intervalul martie-noiembrie, inclusiv condiţii de temperatură, precipitaţii şi/sau vânt definite drept condiţii climaterice mai dificile decât media lunară pe ultimii 10 ani pentru lunile relevante plus sau minus variaţia lunară standard pentru un interval de 10 ani pentru lunile relevante, valoare măsurată de către Institutul Naţional de Meteorologie la staţia meteorologică cea mai apropiată unde condiţiile climaterice sunt comparabile cu cele prezente pe şantier.
Stabilirea perioadei de aplicabilitate nu va fi mai mare decât timpul actual, măsurat în zile, derivat din analiza statistică şi nu va include zile suplimentare considerate necesare pentru a remedia condiţiile prezente pe şantier care au fost afectate de variaţiile climaterice adverse speciale. Cei trei factori climaterici: temperatură, precipitaţii; vânt vor fi luaţi în considerare în combinaţie sau separat şi estimat dacă ziua respectivă se califică drept o zi cu condiţii climaterice adverse speciale sau nu.
(d) lipsa Imprevizibilă a personalului sau a Bunurilor, datorată unor epidemii sau acţiuni guvernamentale, sau
(e) o întârziere, impediment sau obstacol cauzate de, sau care pot fi atribuite Beneficiarului, Personalului Beneficiarului sau altor antreprenori ai Beneficiarului care îşi desfăşoară activitatea pe Şantier, dacă în fiecare caz care a apărut, Antreprenorul nu-l putea rezonabil evita sau preîntâmpina.
Dacă Antreprenorul se consideră îndreptăţit la o prelungire a Duratei de Execuţie, Antreprenorul va înştiinţa Inginerul potrivit prevederilor Sub-Clauzei 20.1. [Revendicările Antreprenorului].
Atunci când va stabili o prelungire a Duratei de Execuţie conform prevederilor Sub-Clauzei 20.1, Inginerul va revedea cele stabilite anterior şi va putea majora dar, în niciun caz, nu va putea reduce perioada cumulată de prelungire.

Nou:

QuoteAntreprenorul va avea dreptul, cu condiţia respectării prevederilor Sub-Clauzei 20.1 [Revendicările Antreprenorului] la o prelungire a Duratei de Execuţie dacă şi în măsura în care terminarea Lucrărilor potrivit prevederilor Sub-Clauzei 10.1 [Recepţia Lucrărilor şi a Sectoarelor de Lucrări], este sau va fi întârziată de următoarele cauze:
(a) o Modificare (dacă nu s-a convenit o actualizare a Duratei de Execuţie potrivit prevederilor Sub-Clauzei 13.3 [Procedura de Modificare]),
(b) un motiv de întârziere care acordă dreptul prelungirii Duratei de Execuţie potrivit prevederilor unei Sub-Clauze din aceste Condiţii de Contract,
(c) condiţii climaterice adverse speciale care au o influenţă directă asupra progresului Lucrărilor şi care survin în intervalul martie-noiembrie, inclusiv condiţii de temperatură, precipitaţii şi/sau vânt definite drept condiţii climaterice mai dificile decât media lunară pe ultimii 10 ani pentru lunile relevante plus sau minus variaţia lunară standard pentru un interval de 10 ani pentru lunile relevante, valoare măsurată de către Institutul Naţional de Meteorologie la staţia meteorologică cea mai apropiată unde condiţiile climaterice sunt comparabile cu cele prezente pe şantier. Stabilirea perioadei de aplicabilitate nu va fi mai mare decât timpul actual, măsurat în zile, derivat din analiza statistică şi nu va include zile suplimentare considerate necesare pentru a remedia condiţiile prezente pe şantier care au fost afectate de variaţiile climaterice adverse speciale. Cei trei factori climaterici: temperatură, precipitaţii, vânt vor fi luaţi în considerare în combinaţie sau separat şi estimat dacă ziua respectivă se califică drept o zi cu condiţii climaterice adverse speciale sau nu.
(d) lipsa Imprevizibilă a personalului sau a Bunurilor, datorată unor epidemii sau acţiuni guvernamentale, sau
(e) o întârziere, impediment sau obstacol cauzate de, sau care pot fi atribuite altor antreprenori ai Beneficiarului care îşi desfăşoară activitatea pe şantier, dacă în fiecare caz care a apărut, Antreprenorul nu-l putea evita sau preîntâmpina
(f) o intarziere, impediment sau obstacol ca urmare a solicitarilor suplimentare ale proprietarilor retelelor de utilitati, a aparitiei unor situri arhologice suplimentare, a depasirii culoarului/coridorului de expropriere, a solicitarilor suplimentare ale: autoritatilor de mediu, autoritatilor locale/centrale cerute prin diverse avize/acorduri/autorizatii, acorduri internationale, conventii, intelegeri ale statului/autoritatilor cu alte state.
(g) aparitiei unor elemente independente de vointa Antreprenorului
Dacă Antreprenorul se consideră îndreptăţit la o prelungire a Duratei de Execuţie, Antreprenorul va înştiinţa Inginerul potrivit prevederilor Sub-Clauzei 20.1. [Revendicările Antreprenorului]. Atunci când va stabili o prelungire a Duratei de Execuţie conform prevederilor Sub-Clauzei 20.1, Inginerul va revedea cele stabilite anterior şi va putea majora dar, în niciun caz, nu va putea reduce perioada cumulată de prelungire.
Antreprenorul nu va avea dreptul de a solicita prelungirea Duratei de Execuţie şi/sau costuri suplimentare rezultate din urmatoarele cauze :
a) apariţia necesitatii de exproprieri suplimentare din cauza modificarilor propuse de Antreprenor in cadrul Proiectului Tehnic de Executie;
b) modificari propuse de Antreprenor asupra Proiectului Tehnic de Executie initial elaborat de acesta si aprobat de Beneficiar;
c) revizuirea Acordului de Mediu din cauza modificarilor propuse de Antreprenor in cadrul Proiectului Tehnic de Executie;
d) revizuirea/actualizarea indicatorilor tehnico-economici initiali avizati prin Hotarare de Guvern din cauza modificarilor propuse de Antreprenor in cadrul Proiectului Tehnic de Executie;
e) erori de proiectare;
f) studii de teren insuficiente care conduc la solutii tehnice eronate;
g) elaborarea de proiecte incomplete, proiecte care prezintă soluţii neconforme, proiecte care conţin neconcordanţe între diferitele secţiuni ale acestora, proiecte care conduc la nerealizarea nivelului de calitate al construcţiilor corespunzător cerinţelor aplicabile, proiecte care necesita completarea/refacerea documentaţiei tehnice in urma verificarii acestora de catre Verificatorul autorizat.
h) necesitatea obtinerii unor noi avize, acorduri si autorizatii (sau revizuirea acestora);
i) necesitatea demolarii partiale sau totale a lucrarilor deja executate si implicit refacerea acestora,
j) necesitatea protejarii oricaror utilitati
k) pentru completarea/refacerea documentaţiei tehnice (Declaratia de proiectare, Proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor (PAC) si Proiectul Tehnic de Execuţie)



In caz ca nu ati remarcat, de la punctul (e) din partea "Antreprenorul va avea dreptul [...] la o prelungire a Duratei de Execuţie", au scos partea referitoare la beneficiar, adica "o întârziere, impediment sau obstacol cauzate de, sau care pot fi atribuite Beneficiarului, Personalului Beneficiarului"

alecu26

@Bogdix...Din ce știu eu, nu am acum la îndemână un exemplar...dar pe formularul de CIP (certificat interimar de plata) exista un paragraf referitor la penalități. Deci respectivele penalități,  dacă CNAIR are cohones sa aplice se pot aplica, de fapt deduce de acolo, direct.
@ Adrian Rosca....penalități nu înseamnă automat daune interese. Cum zice cutter, eu (beneficiarul ) pot stabili ce penalități doresc prin contract. Nu trebuie sa le dovedesc prin facturi, etc. Daune interese în engleza știu ca se numește liquidated damages și este altceva.
Dar...de exemplu în cazul lui Gilau Nadasel....UMB poate sa termine oricând tronsonul.(pana la data de finalizare a podului) ...ca are o șansă să conteste în instanță penalitățile de întârziere. ..deoarece el nu cauzează nici o paguba Beneficiarului (în afară de una referitoare la.neabsorbtia fondurilor UE sau a nefolosirii liniei de credit)
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

bogdix

@alecu26
Stiu ca exista rubrica distincta in CIP (IPC). Pe mine ma intereseaza daca e corect sa le aplici direct, fara sa treci prin mecanismul revendicarii.