Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SB76UFO

"Prostia este eternă și invincibilă"


cristi5

#17
^^ Hai sa zicem ca toata electricitatea ar fi produsa cu combustibili fosili (ceea ce nu e adevarat, dar pt simplificare)

In cazul motorului cu ardere interna avem asa
- electricitatea consumata de rafinarie. Fosil (conform conventiei), plus pierderile de transport ale electricitatii pana la rafinarie
- transportul combustibilului la pompa. Fosil
- pierderi de 60% la motor

In cazul electric avem
- electricitatea masinii. Fosil
- pierderi la transportul electricitatii pana la priza de incarcare
- vreo 20% pierderi la motor si baterie

Cu alte cuvinte, fosilul folosit de electric e mai putin, pentru ca echipamentul electric are randament mult mai mare: 70-80% in loc de 30-40%. Sigur ca in ambele cazuri iese fum, dar cantitatile sunt diferite.

Plus ca in cazul electric exista multe sanse de evitat fumul (solar, eolian, maree, hidro, nuclear etc) si de reduceri ale pierderilor de transport (centrala mai aproape de oras,  curent continuu de inalta tensiune etc). Aceste solutii se pot aplica in timp... masina ramane aceeasi dar modul de producere si transport ale energiei se schimba.

Exista solutii sustenabile si in cazul combustibil. De ex. ulei de rapita merge la diesel-uri, emite CO2 fixat de rapita anul trecut. Va fi fixat prin fotosinteza de rapita cultivata anul acesta, alaturi de celelalte plante... Asta e sustenabil pt ca ciclul se poate repeta atata timp cat avem seminte de rapita... E sustenabil (desi iese fum) pt ca nu adaugam CO2 "suplimentar" in atmosfera. La fel incalzirea cu lemne e sustenabila, cea cu gaze naturale nu, etc.

In cazul benzinei sau motorinei vorbim de CO2 fixat de plancton vegetal acum milioane de ani, plancton pe care nu avem cum sa-l regeneram cu CO2ul emis la arderea fosililor. Apropo, daca bine retin a fost nevoie de 25 tone de plancton pentru formarea titeiului necesar unui litru de benzina.

Sigur ca combustibilii fosili lichizi au avut un rol extraordinar pt dezvoltarea societatii industriale, altfel ramaneam la carbune si motorul cu abur. Sunt mult mai usor de transportat (conducte in loc de vagoane), au putere calorica mai mare, etc.

kitsune

Uiți un lucru: petrolul nu este creat în rafinărie! Deci, la calculele tale adaugă:

- explorare, săpare, exploatare puțuri de extracție (pe uscat sau pe mare)
- transport petrol (țiței) la rafinărie, proces care se face de obicei cu tancuri petroliere mari, dotate cu motoare diesel ce funcționează cu combustibil greu (reziduuri petroliere) sau în zonele speciale cu motorină. Pentru transferul produselor petroliere dense (densitățile sunt uneori și supraunitare) e nevoie ca produsul să fie încălzit, un proces consumator de energie, căldură obținută de obicei cu "căldări" generatoare de abur ce folosesc arzătoare cu combustibil greu sau ușor.

Toate astea adaugă la amprenta poluantă a producerii unui litru de benzină/motorină care mai apoi va polua la rândul lui utilizat fiind într-un motor cu ardere internă.

Așa că adăugăm:
- rafinarea propriu-zisă
- transportul produsului finit la pompă (PECO)

Plus că vehiculele cu motor termic au nevoie de multe consumabile a căror producere, stocare, transport, reciclare, etc. generează la rândul lor poluare.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

cristi5

#19
Merci de detalii, voiam sa simplific, cea mai importanta parte a comparatiei e la ramdamentele motoarelor.

Nici carbunele nu e "creat" la termocentrala, dar de obicei aproape, si/sau transportat electric.

Apropo de consumabile, cartea suedeza de masini la mana a doua scrie ca costurile de intretinere la Nissan Leaf sunt la fel de mari ca la o masina cu motor termic. Nu pricep de ce, ca ulei nu schimbi, nici filtre, bujii, etc. E asa de scump sa intretii frane, directie, lumini, caroserie? La masina mea nu Scump e ambreiaj, tobe, curea de distributie, reglat motor, etc...

Daca sunt curiosi, se pot vedea aici marcile si modelele din carte
http://teknikensvarld.se/stora-begbilboken-2017-456469/

kitsune

Quote from: cristi5 on November 08, 2017, 08:35:14 AM
Nici carbunele nu e "creat" la termocentrala, dar de obicei aproape, si/sau transportat electric.
Iar te contrazic  :D, cărbunele e transportat în mare parte tot cu vaporul, pe mii de km. Been there, done that!
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

cristi5

Termocentralele din Romania sau Polonia ard carbune importat? Nu stiam. Lasa ca aud ca se redeschid mine :)

kitsune

QuoteRomania's coal production in the first eight months reached 3.07 million tonnes of oil equivalent (toe), says the National Institute of Statistic (INS).

Compared year-on-year, Romania's coal production grew by 15.5 percent (411,900 toe) and the coal import increased by 3.4 percent (11,100 toe).
sursa

Ce e interesant e faptul că am cărat cărbune pentru România (conform actelor) și l-am descărcat în Gijon, de acolo a plecat cu trenul în loc să-l fi descărcat direct la Constanța  :bash:

scuze de offtopic
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

voicul

Era o idee (parca in materialul Turatii despre ZOE) cum ca ar fi un dispozitiv de racire pentru baterie.
Daca stau bine sa ma gandesc si telefonul meu se incinge vara cu GPS si net deschis.

Sistemul de racire e util vara, dar iarna nu ar putea fi folosita caldura pentru interior?
Ca de asa ceva nu am auzit - caldura bateriei sa fie refolosita.

Ionut

Aproape 100 de vehicule electrice au fost înmatriculate în primele nouă luni din 2017, în România

În România, în primele nouă luni din 2017, au fost înmatriculate 97 de vehicule electrice (creştere de 321,7% faţă de primele nouă luni din 2016) şi 1.469 hibride (creştere de 114,8% faţă de aceeaşi perioadă din 2016).

În al treilea trimestru din 2017, cererea de vehicule cu propulsie alternativa (AFV) a continuat să crească în Uniunea Europeană (UE), menţinând trendul înregistrat în primul trimestru al acestui an. Astfel, înmatriculările au crescut cu 51,4% comparativ cu perioada similară din 2016, fiind înmatriculate în UE un număr de 211.635 de autoturisme cu propulsie alternativă, însemnând 6,2% din totalul înmatriculărilor de autoturisme noi vândute în al treilea trimestru al anului 2017.

Vehiculele electrice (ECV) au reprezentat 1,6% din totalul vânzărilor de autoturisme noi.

Înmatriculările de vehicule hibride (HEV) şi vehicule electrice (ECV) au crescut cu 59,7%, respectiv 55,3%. De asemenea, au înregistrat creşteri vehiculele propulsate de propan sau gaz natural (30,6%), în special cele care folosesc GPL (38,1%).

Spania (90,7%) şi Germania (82,7%) au înregistrat cele mai mari creşteri de volume, urmate de Marea Britanie (48,2%), Franţa (47,9%) şi Italia (33,3%), creşterile fiind înregistrate în special pe segmentul vehiculelor electrice şi hibride. În primele nouă luni din 2017, în UE au fost înmatriculate 629.228 de vehicule cu propulsie alternativă (AFV), cu 42,1% mai multe faţă de perioada similară din 2016.

ZF

kitsune

#25
@voicul

In general sistemul e folosit pentru a preveni supraincălzirea bateriei, de fapt asta e una din nemulțumirile față de anumite modele care au răcire pasivă sau nu funcționează în momentul încărcării (când ai nevoie de răcire). Știu că iarna sistemul consumă energie pentru că încălzește bateria. Nu cred că ai destulă căldură ca să transferi și la habitaclu.
Poate la Tesla (Mercedes B klasse și alte modele care folosesc același motor) se poate folosi căldura din sistemul de răcire a motorului electric, dar încă n-am văzut să se folosească soluția asta.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

pasadia

Rectific, iata Dacia cautata:



Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk


voicul

#27
@pasadia m-a ajutat cu numele, eu am gasit acest video:



In caz ca doreste cineva contact: http://primemotors.eu/contact-prime-motors/

voicul

Nu stiu daca ai vazut acest video http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=938.msg175180#msg175180

Din ce am inteles eu: scot ambreajul si blocheaza masina intr-o viteza. Pe langa ar mai trebuie sa fie totusi si R, N, P.

cristi5

#29
9000 de cicluri de incarcare. Pai aia inseamna 30 de ani de folosire (30x300). Da Dacia faliment Dupa aia vinzi bateria pentru stocare ca inca mai are 80% capacitate.

Omologare individuala, la 15000 EUR (cu Rabla banuiesc), interesant. Numai masini noi ca sa nu aiba probleme tehnice la omologare.

Blocata in treapta 2 sau 3, fara ambreiaj (fara pedala si fara mecanica, schimbarile din D in N in R se fac cand e motorul la zero rpm).

N-au zis nimic de reincarcare la frana, sau eu nu am sesizat?

Varianta cu 45 kwh are baterii si in capota din fata. Asta e ca ramane spatiu nefolosit in masina. Poate baga si-n cutia de viteze

Apropo de spatiu: la Tesla model 3 picioarele soferului si pasagerului sunt sub capota, ca sa foloseasca spatiul.